Ухвала
від 09.02.2024 по справі 334/11758/23
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

Дата документу 09.02.2024

Справа № 334/11758/23

Провадження № 1-кс/334/426/24

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2024 року слідчий суддя Ленінського районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участі прокурора ОСОБА_3 , слідчого ОСОБА_4 , захисника ОСОБА_5 , підозрюваного ОСОБА_6 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжі клопотання слідчого СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 , погоджене прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_3 , у кримінальному провадженні №42022082020000052 від 24.11.2022 про відсторонення від посади

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, уродженця м. Запоріжжя, який має повну вищу освіту, працюючого директором КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, одруженого, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,

підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України,

ВСТАНОВИВ:

Слідчий СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 звернувся до слідчого судді з клопотанням про відсторонення від посади директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради ОСОБА_6 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України. Клопотання погоджене прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_3 .

В обґрунтування клопотання вказується, що досудовим розслідуванням встановлено, що Розпорядженням міського голови № 582р від 06.12.2016 затверджено статут Комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради.

Відповідно до п. 1.1 Статуту КП «Запоріжремсервіс» є комунальним підприємством, яке засновано на комунальній власності. Засновником і власником підприємства є територіальна громада м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради.

Пунктом 3.1 Статуту закріплено, що Підприємство є юридичною особою згідно з законодавством України, має самостійний баланс, відокремлене майно, розрахунковий та інші рахунки в банківських установах, круглу печатку та штамп з власним найменуванням.

Відповідно до п. 2.2 Статуту КП «Запоріжремсервіс» має право укладати договори та угоди, що не суперечать чинному законодавству України, з державними установами та іншими юридичними та фізичними особами.

Джерелами формування майна Підприємства є: - майно, передане Підприємству Власником; - доходи відповідно до статутної діяльності Підприємства; - інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.

Органом управління майном КП «Запоріжремсервіс» є департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради. (п. 1.5. Статуту).

Згідно до п. 2.5 Статуту КП «Запоріжремсервіс» зобов`язане забезпечувати цільове використання комунального майна та коштів.

Відповідно Статуту КП «Запоріжремсервіс» безпосереднє управління діяльністю комунального підприємства здійснює його керівник, який призначається на посаду за встановленим законом порядком. (п. 5.1.3 Статуту).

Призначення на посаду та укладання контракту з керівником Підприємства, що належить до комунальної власності територіальної громади міста, здійснюється міським головою, про що видається відповідне розпорядження (п 5.4. Статуту).

Згідно п. 5.7 Статуту керівник Підприємства, зокрема:

- несе повну відповідальність за стан і діяльність Підприємства, дотримування фінансової, договірної та трудової дисципліни згідно із законодавством України;

- несе відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування всіх господарських операцій у первинних документах;

- укладає трудові угоди, договори, відкриває в установах банку розрахунковий рахунок;

- несе особисту відповідальність за формування та виконання фінансових планів та своєчасну виплату заробітної плати працівникам Підприємства, ефективне і раціональне використання коштів підприємства.

Розпорядженням Запорізького міського голови ОСОБА_7 № 159 к/тр від 05.02.2021 ОСОБА_6 було призначено на посаду директора КП «Запоріжремсервіс» з 08 лютого 2021 року по 07 лютого 2023 року.

У подальшому, міським головою ОСОБА_7 , який діяв в інтересах територіальної громади міста, па підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування» 05.02.2021 укладено контракт з директором комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, що є об`єктом власності територіальної громади м. Запоріжжя ОСОБА_6 .

Відповідно до п. 2 розділу 1 Контракту з керівником підприємства, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя (далі Контракт) директор КП «Запоріжремсервіс» є повноважним представником підприємства під час реалізації повноважень, функцій, виконання обов`язків підприємства, передбачених законами, іншими нормативно-правовими актами і статутом підприємства;

Керівник підприємства здійснює поточне (оперативне) керівництво підприємством, організовує його господарську, соціально-побутову та іншу діяльність, забезпечує виконання підприємством завдань, передбачених законодавством України, статутом підприємства і цим контрактом (п. 3 розділу 2 Контракту).

Разом з цим, відповідно до п. 4 розділу 2 Контракту, керівник підприємства, серед іншого, зобов`язується:

- організовувати роботу підприємства відповідно до статуту;

- надавати Органові управління майном фінансову та іншу звітність підприємства;

- вживати заходів щодо ефективного використання за призначенням, збереження та відновлення закріплених за підприємством на праві господарського відання основних засобів;

- забезпечувати раціональне та ефективне цільове використання бюджетних, власних та запозичених коштів;

- забезпечувати своєчасну в повному обсязі сплату передбачених законодавством України податків, зборів та інших обов`язкових платежів;

- укладати трудові договори з працівниками;

- забезпечувати дотримання працівниками підприємства правил внутрішнього трудового розпорядку та виконання посадових інструкцій.

Разом з цим Директор має право:

- діяти без довіреності від імені підприємства, представляти його інтереси в органах державної влади, місцевого самоврядування, інших підприємствах, установах, організаціях, а також у відносинах із фізичними особами;

- укладами від імені підприємства правочини відповідно до статуту та чинного законодавства України;

- розпоряджатися коштами та майном підприємства в порядку, визначеному статутом та чинним законодавством України;

- видавати у межах своєї компетенції накази та інші розпорядчі акти, видавати усні та письмові доручення, обов`язкові для всіх підрозділів та працівників підприємства; (п. 5 розділу 2 Контракту).

Таким чином, ОСОБА_6 , обіймаючи посаду директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, відповідно до примітки 1 ст. 364, ч. 3 ст. 18 КК України, ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», є службовою особою, на яку покладено адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції.

Згідно п. 2 розділу 4 Контракту керівник несе особисту відповідальність за діяльність підприємства.

Відповідно до п. 4 розділу 4 Контракту керівник несе матеріальну відповідальність, у т.ч. повну, та зобов`язаний відшкодувати заподіяну своїми діями (бездіяльністю) шкоду підприємству, територіальній громаді в порядку і розмірах, визначених ЦКУ, КЗпП, ПКУ та іншими нормативно-правовими актами.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного кодексу України закріплено принцип ефективності та результативності, який передбачає, що при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.

Відповідно до ст. 26 Бюджетного кодексу України, контроль за дотриманням бюджетного законодавства спрямований на забезпечення ефективного і результативного управління бюджетними коштами та здійснюється на всіх стадіях бюджетного процесу його учасниками відповідно до цього Кодексу та іншого законодавства, а також забезпечує:

1) оцінку управління бюджетними коштами (включаючи проведення державного фінансового аудиту);

2) правильність ведення бухгалтерського обліку та достовірність фінансової і бюджетної звітності;

3) досягнення економії бюджетних коштів, їх цільового використання, ефективності і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів шляхом прийняття обґрунтованих управлінських рішень;

4) проведення аналізу та оцінки стану фінансової і господарської діяльності розпорядників бюджетних коштів;

5) запобігання порушенням бюджетного законодавства та забезпечення інтересів держави у процесі управління об`єктами державної власності;

6) обґрунтованість планування надходжень і витрат бюджету.

Відповідно до протоколу позачергового засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій м. Запоріжжя № 14 від 09.03.2022 було вирішено, що КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради має придбати необхідні матеріали для упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями та забезпечити виконання робіт по упередженню та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, на об`єктах житлового фонду та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради № 122 від 21.03.2022 «Про внесення змін до рішення міської ради від 22.12.2021 № 61 «Про бюджет Запорізької міської територіальної громади на 2022 рік» (зі змінами) було перерозподілено видатки загального фонду місцевого бюджету та доручено Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради кошти в сумі 12 000 000 грн. 00 коп., виділені даним рішенням, спрямувати на створення запасу будівельних та паливно-мастильних матеріалів для забезпечення життєдіяльності міста та ліквідації наслідків можливих руйнувань через ведення воєнних дій.

Відповідно до протоколу позачергового засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій м. Запоріжжя № 24 від 25.05.2022 КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, серед іншого, було доручено продовжити накопичення будівельних матеріалів для забезпечення виконання робіт з упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, надати бюджетний запит до Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради.

З метою виконання зазначених рішень, в цілях створення запасу будівельних матеріалів, які можуть використовуватися для упередження і ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради ОСОБА_6 16 червня 2022 року звернувся до Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради з запитом про виділення коштів у розмірі 6 500 000 грн. 00 коп. на закупівлю матеріалів відповідно до розробленого підприємством «Плану закупівлі будівельних матеріалів для забезпечення життєдіяльності міста та ліквідації можливих руйнувань через ведення воєнних дій».

Відповідно до довідки «Про зміни до плану асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2022 рік» № 185 від 24.06.2022 з бюджету Запорізької міської територіальної громади на рахунок КП «Запоріжремсервіс» за кодом класифікації видатків бюджету 2610 «субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» було перераховано грошові кошти в розмірі 6 500 000 гривень.

В подальшому, КП «Запоріжремсервіс» зазначені грошові кошти використало для накопичення будівельних матеріалів для забезпечення виконання робіт з упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (в редакції на час укладення договору) встановлено, що замовники, окрім державних замовників у сфері оборони, здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, із використанням електронного каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом України «Про публічні закупівлі», за рядом винятків, серед яких дозволяється придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень у разі, якщо відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників, у тому числі за лотом.

За результатами проведення таких торгів в електронній системі закупівель за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, замовник/державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Під час здійснення закупівель, передбачених п.п. 1 п. 1 вказаної постанови Кабінету Міністрів України, без використання електронної системи закупівель замовники повинні відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель: - максимальна економія, ефективність; - запобігання корупційним діям і зловживанням.

Досудовим розслідуванням встановлено, що 03 серпня 2022 року КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради було оголошено спрощену закупівлю (ідентифікатор закупівлі UA-2022-08-03-003208-a) на закупівлю «Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби», котра була відмінена 15 серпня 2022 року через відсутність учасників.

В подальшому, 22 серпня 2022 року, в невстановлений органом досудового розслідування час, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 - ОСОБА_6 , перебуваючи в приміщенні свого службового кабінету за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фанатська (колишня назва Добролюбова) б. 23-А підписав договір №15 СП/Т-вс про закупівлю (ідентифікатор закупівлі UA-2022-08-23-002612-a), предметом якого є «Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістральні, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби».

Відповідно до п. 1.1. зазначеного договору, ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951, в особі директора ОСОБА_8 , який діє на підставі статуту (далі Постачальник), зобов`язалося поставити та передати у власність КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 в особі директора ОСОБА_6 , який діє на підставі статуту (далі Замовник), придбані матеріали для проведення ремонтних робіт господарським способом, а саме: ««Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістральні, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби», визначені в асортименті, кількості та за цінами, які зазначені у Специфікації (додаток 1 до договору), а Замовник зобов`язався прийняти Товар та сплатити його вартість.

Відповідно до Специфікації, яка є невід`ємною частиною Договору (Додаток 1), Сторонами визначено якісні та кількісні характеристики товару, а саме:

- Труба ДСТУ 10704, діаметром 76 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1213 м., вартістю 376 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 456 088 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 3262 ду, діаметром 15 мм., з товщиною стінки 2,5 мм., н/дл, у загальній кількості 1830 м., вартістю 51 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 93 330 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 8943, діаметром 57 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1215 м., вартістю 277 грн. 84 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 337 575 грн. 60 коп.;

- Труба ДСТУ 8943, діаметром 89 мм., з товщиною стінки 3,5 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 812 м., вартістю 514 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 417 368 грн. 60 коп.;

- Труба ДСТУ 8943, діаметром 108 мм., з товщиною стінки 3,5 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 812 м., вартістю 628 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 509 936 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 8936, діаметром 20 мм., з товщиною стінки 2,5 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 169 м., вартістю 753 грн. 961 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 127 419 грн. 40 коп.;

- Труба ДСТУ 8936, діаметром 25 мм., з товщиною стінки 2,8 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 1677 м., вартістю 107 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 179 439 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 8936, діаметром 32 мм., з товщиною стінки 2,8 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 1637 м., вартістю 141 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 230 817 грн. 00 коп.;

- Труба ДСТУ 8936, діаметром 40 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1473 м., вартістю 191 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 281 343 грн. 00 коп.

Ціна укладеного договору становить 2 633 316 грн. 00 коп. (п. 3.2 Договору).

В подальшому, на виконання умов договору, відповідно до видаткової накладної № 0062, 22.08.2022 ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951 поставило КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 товар, який є предметом закупівлі, на загальну суму 229 200 грн. 00 коп.

В свою чергу, відповідно до платіжного доручення № 12 від 25.08.2022, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 - ОСОБА_6 , 29.08.2022 о 09:52, перебуваючи на своєму робочому місці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фанатська (колишня назва Добролюбова) б. 23-А, своїм електронним підписом засвідчив вищевказане платіжне доручення, відповідно до якого 30 серпня 2022 року з розрахункового рахунку КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952, № НОМЕР_1 , відкритого Державній казначейській службі України, на розрахунковий рахунок ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951 № НОМЕР_2 , відкритий в АТ КБ «Приватбанк» було перераховано грошові кошти у розмірі 2 474 409 грн. 40 коп. за поставлений товар відповідно до видаткової накладної.

Відповідно до висновку експерта № 590-23 від 28.09.2023 встановлено, що:

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 10704 76 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 216 грн. 07 коп. за 1 м.; 259 284,00 грн. за 1 200 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 3262 ду 15 мм., завтовшки 2,5 мм., станом на 22.08.2022 року складала 49,43 грн. за 1 м.; 83 536,70 грн. за 1690 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 57 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 150,31 грн. за 1 м.; 180 372,00 грн. за 1 200 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 89 мм., завтовшки 3,5 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 315,48 грн. за 1 м.; 227 145,60 грн. за 720 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 108 мм., завтовшки 3,5 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 472,57 грн. за 1 м.; 379 946,28 грн. за 804 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 20 мм., завтовшки 2,5 мм., довжиною 6 м., станом на 22.08.2022 року складала 103,67 грн. за 1 м.; 15 550,50 грн за 150 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 25 мм., завтовшки 2,8 мм., довжиною 6 м., станом на 22.08.2022 року складала 88,55 грн. за 1 м.; 132 825,00 грн. за 1500 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 32 мм., завтовшки 2,8 мм., довжиною 6 м., станом на 22.08.2022 року складала 126,88 грн. за 1 м.; 190 320,00 грн. за 1500 м.;

- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 40 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22.08.2022 року складала 184,79 грн. за 1 м.; 221 748,00 грн. за 1200 м.;

Відповідно до висновку експерта № СЕ-19/108-23/16359-ЕК від 08.12.2023 різниця між вартістю по договору № 15СП/Т-вс від 22.08.2022 за придбання товару та визначеною вартістю у висновку товарознавчої експертизи № 590-23 від 28.09.2023 складає 759 356 грн. 07 коп.

Відповідно до обґрунтування технічних та якісних характеристик, розміру бюджетного призначення, Директором КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 - ОСОБА_6 , без фактичного аналізу (маркетингового дослідження) ринку цін на предмет закупівлі, без направлення запитів до підприємств з повідомленням про можливість укладення договорів на постачання відповідного товару, прийнято рішення про здійснення закупівлі вищезазначеного товару за пропозицією ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951, за ціною 2 633 316 грн. 00 коп.

Отже, при укладанні договору про закупівлю №15 СП/Т-вс від 22.06.2022 на придбання матеріалів для проведення ремонтних робіт господарським способом, ОСОБА_6 , являючись службовою особою, на яку покладено адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції, зловживаючи службовим становищем та використовуючи його, будучи розпорядником грошових коштів на рахунках, які перебували в його віданні, діючи умисно, достовірно знаючи, що предметом укладеного Договору є товар, який купується за бюджетні кошти, розуміючи наслідки та суспільно-небезпечний характер своїх дій, всупереч ст.ст. 7 та 26 Бюджетного кодексу України, а саме не дотримуючись принципу ефективності та результативності та не забезпечуючи досягнення економії бюджетних коштів, шляхом прийняття обґрунтованих управлінських рішень, всупереч абзацу 2 підпункту 3 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», а саме не дотримуючись такого принципу здійснення публічних закупівель, як максимальна економія та ефективність, всупереч п. 4 розділу 2 Контракту, відповідно до якого він був зобов`язаний забезпечувати раціональне та ефективне цільове використання бюджетних коштів, достовірно знаючи, що Указами Президента України на всій території України з 24.02.2022 введено військовий стан, на період дії якого впроваджено ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а саме заходи правового режиму воєнного стану, вчинив розтрату коштів місцевого бюджету територіальної громади м. Запоріжжя, чим спричинив своїми умисними протиправними діями матеріальну шкоду територіальній громаді міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в сумі 759 356 гривень 07 копійок, що є особливо великим розміром.

З урахуванням встановлених обставин 07 лютого 2024 року ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, яке кваліфікується як розтрата чужого майна шляхом, що перебувало в його віданні, зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинена в умовах воєнного стану в особливо великому розмірі.

В обґрунтування клопотання про відсторонення від посади слідчий посилається на те, що внаслідок свого службового становища, перебуваючи на посаді директора Комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, ОСОБА_6 вчинив вищевказаний злочин, подальше перебування його на займаній посаді може сприяти вчиненню ряду нових кримінальних правопорушень, оскільки і на даний час проводяться публічні закупівлі за рахунок бюджетних коштів Запорізької міської ради, може знищити чи підробити речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, так як він має безпосередній доступ до всіх бухгалтерських, фінансових документів, первинних звітних документів з будівництва та документів, що підтверджують наявність господарських взаємовідносин з іншими учасниками ринку надання послуг у різних сфері господарської діяльності.

Також не проведено усіх можливих слідчих дій, направлених встановлення усіх обставин кримінального провадження і підозрюваний ОСОБА_6 , перебуваючи на посаді може незаконними засобами та способами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження, може знищити чи підробити речі і документи, що мають значення для досудового розслідування або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином. Потреби досудового розслідування в повній мірі виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, як відсторонення підозрюваного від посади, що в повній мірі відповідатиме меті, з якою застосовується цей вид заходу забезпечення кримінального провадження.

У судовому засіданні прокурор, слідчий просили задовольнити клопотання з наведених вище підстав.

Захисник просив відмовити у задоволенні клопотання, посилаючись на його необґрунтованість.

Підозрюваний ОСОБА_6 пояснив, що він свою вину у вчиненні інкримінованого злочину не визнає, оскільки до процедури закупівель безпосереднього відношення не має, він відповідно до своїх повноважень підписує договори, оформленням яких займаються відповідно до своїх повноважень працівники відділу закупівель та постачання. Підприємство надавало слідчому усі запитувані документи, ухвала про тимчасовий доступ була виконана і жодних претензій щодо неповноти її виконання не висувалось, свідків уже допитано і впливати на них він наміру не має, як і будь-яким іншим чином перешкоджати кримінальному провадженню, надалі співпрацюватиме зі слідством.

Заслухавши доводи та пояснення учасників справи, дослідивши надані матеріали кримінального провадження, суд приходить до таких висновків.

Відповідно до ст. 131 КПК відсторонення від посади є окремим видом заходу забезпечення кримінального провадження, який застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження.

Частинами 1 та 2 статті 154 КПК встановлено, що відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину.

Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців.

Статтею 157 КПК України встановлено, що слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

При вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини: 1) правову підставу для відсторонення від посади; 2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; 3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.

За наслідками розгляду клопотання слідчий суддя, суд постановляє ухвалу, в якій зазначає: 1) мотиви застосування або відмови у задоволенні клопотання про відсторонення від посади; 2) перелік документів, які посвідчують обіймання особою посади та які підлягають поверненню особі або вилученню на час відсторонення від посади; 3) строк відсторонення від посади, який не може становити більше двох місяців; 4) порядок виконання ухвали.

Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_6 , перебуваючи на посаді директора КП «Запоріжремсервіс», являючись службовою особою, на яку покладено адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції, зловживаючи службовим становищем та використовуючи його, будучи розпорядником грошових коштів на рахунках, які перебували в його віданні, при укладанні договору про закупівлю №15 СП/Т-вс від 22.06.2022 на придбання матеріалів для проведення ремонтних робіт господарським способом, діючи умисно, достовірно знаючи, що предметом укладеного Договору є товар, який купується за бюджетні кошти, розуміючи наслідки та суспільно-небезпечний характер своїх дій, всупереч ст.ст. 7 та 26 Бюджетного кодексу України, а саме не дотримуючись принципу ефективності та результативності та не забезпечуючи досягнення економії бюджетних коштів, шляхом прийняття обґрунтованих управлінських рішень, всупереч абзацу 2 підпункту 3 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», а саме не дотримуючись такого принципу здійснення публічних закупівель, як максимальна економія та ефективність, всупереч п. 4 розділу 2 Контракту, відповідно до якого він був зобов`язаний забезпечувати раціональне та ефективне цільове використання бюджетних коштів, достовірно знаючи, що Указами Президента України на всій території України з 24.02.2022 введено військовий стан, на період дії якого впроваджено ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а саме заходи правового режиму воєнного стану, вчинив розтрату коштів місцевого бюджету територіальної громади м. Запоріжжя, чим спричинив своїми умисними протиправними діями матеріальну шкоду територіальній громаді міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в сумі 759 356 гривень 07 копійок, що є особливо великим розміром.

У даному кримінальному провадженні 07 лютого 2024 року ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, яке кваліфікується як розтрата чужого майна, що перебувало в його віданні, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинена в умовах воєнного стану в особливо великому розмірі.

Наявність обґрунтованої підозри підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, а саме: протоколом тимчасового доступу в ході якого вилучено договір про закупівлю №15СП/Т-вс від 22.08.2022 з додатками, видатковими накладними, платіжними дорученнями, додатковими угодами, тощо; протоколами допиту свідків; висновком експерта за результатами проведення судової товарознавчої експертизи № 590-23 від 28.09.2023; висновком експерта № СЕ-19/108-23/16359-ЕК від 08.13.2023 за результатами судової економічної експертизи, згідно якої встановлено різницю між вартістю по договору № 15СП/Т-вс від 22.08.2022 за придбання товару та визначеною вартістю у висновку товарознавчої експертизи № 590-23 від 28.09.2023, яка складає 759 356 грн. 07 коп.; розпорядженням Запорізького міського голови ОСОБА_7 № 159 к/тр від 05.02.2021, яким ОСОБА_6 було призначено на посаду директора КП «Запоріжремсервіс» ЗМР з 08 лютого 2021 року по 07 лютого 2023 року; статутом КП «Запоріжремсервіс»; контрактом між міським головою та ОСОБА_6 , яким закріплено посадові права і обов`язки останнього та визначено межі відповідальність; показами інших свідків з числа працівників КП «Запоріжремсервіс» ЗМР; іншими документами, що складають матеріали кримінального провадження.

При цьому, на стадії досудового розслідування кримінального провадження слідчий суддя не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування відносно неї заходів забезпечення кримінального провадження.

В порядку, встановленому КПК України, повідомлення слідчого про підозру не оскаржувалось.

Згідно із наданими суду матеріалами кримінального провадження, досудове розслідування у ньому здійснюється з 24.11.2022, за обставинами підозри за ч.5 ст. 191 КПК України відомості до ЄРДР були внесені 06.02.2024. На момент укладення договору про закупівлю №15СП/Т-вс від 22.08.2022 ОСОБА_6 обіймав посаду директора КП «Запоріжремсервіс» згідно укладеного контракту на термін з 08.02.2021 по 07.02.2023. Згідно з Розпорядженням Запорізького міського голови №159 к/тр від 05.02.2021 ОСОБА_6 було призначено на посаду директора КП «Запоріжремсервіс» з 08 лютого 2021 року по 07 лютого 2023 року.

З наданої стороною захисту службової характеристики вбачається, що на підставі розпорядження Запорізького міського голови від 02.12.2022 №1988к/тр дію контракту з ОСОБА_6 було продовжено на строк три роки до 07.02.2026. Також Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб містить відомості про ОСОБА_6 як керівника КП «Запоріжремсервіс».

Згідно матеріалів досудового розслідування, свідками у даному кримінальному провадженні є, зокрема, начальник відділу закупівель та постачання ОСОБА_9 , провідні інженери відділу ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , які надавали пояснення з питань процедури закупівель в умовах воєнного стану та порядку укладання договорів.

Та обставина, що безпосередні свідки працюють в КП «Запоріжремсервіс» під керівництвом ОСОБА_6 , дає підстави вважати, що підозрюваний, перебуваючи на посаді, може впливати на свідків кримінального провадження. У разі незастосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як відсторонення від посади, наявні реальні ризики впливу підозрюваним на підлеглих та інших учасників кримінального провадження, які є свідками у кримінальному провадженні з метою викривлення їх показів.

Доводи сторони захисту, що вказані свідки уже допитані слідчим і впливати на них підозрюваний не може, суд оцінює критично, оскільки наведена обставина не виключає ризику впливу на свідків з огляду на встановлену КПК України процедуру отримання показань від осіб, які є свідками, на різних стадіях кримінального провадження.

Також в судовому засіданні доведено і підтверджується матеріалами справи, що внаслідок свого службового становища, перебуваючи на вищевказаній посаді, підозрюваний має доступ до речей та документів, що мають значення для даного кримінального провадження та існує ризик того, що з метою уникнення відповідальності за інкриміноване правопорушення може сховати, знищити або змінити зміст службових документів, які на теперішній час не отримані слідством, або внести зміни до вказаних документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення.

У своїх запереченнях сторона захисту вказувала, що з моменту вчинення інкримінованих дій минув значний проміжок часу, протягом якого підозрюваний продовжував займати посаду, не допускаючи протиправної поведінки щодо свідків, надаючи слідчому доступ до документів та не перешкоджаючи слідству. На думку суду, ці доводи не спростовують обґрунтованість клопотання слідчого, оскільки наведені у клопотанні ризики пов`язуються з повідомленням ОСОБА_6 про підозру, що мало місце 07.02.2024.

Доказів негативних наслідків відсторонення ОСОБА_6 від посади судом не встановлено та підозрюваним і його захисником у судовому засіданні не надано. Посилання захисника на порушення права підозрюваного на працю у разі відсторонення від посади суд вважає необґрунтованим, оскільки відсторонення особи від посади має тимчасовий характер і не є тотожним із поняттям звільнення з роботи. При цьому судом також враховується, що підозрюваний є пенсіонером і отримує дохід у вигляді пенсії.

Встановлені обставини дають підстави для висновку, що потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи підозрюваного як відсторонення від посади, оскільки існує обґрунтована підозра щодо вчинення ОСОБА_6 тяжкого кримінального правопорушення, досудове розслідування щодо якого не завершене, відсторонення від посади необхідне для запобігання можливій протиправній поведінці підозрюваного, відповідний ступень втручання є розумним і співмірним із завданням цього кримінального провадження.

Керуючись ст.ст. 154-157, 309, 395 КПК України, слідчий суддя -

УXВАЛИВ:

Клопотання слідчого СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_4 , погодженого прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_3 , у кримінальному провадженні №42022082020000052 від 24.11.2022 про відсторонення від посади ОСОБА_6 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України - задовольнити.

Відсторонити ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади директора Комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради строком на два місяці.

Ухвала підлягає негайному виконанню в порядку, передбаченому для виконання судових рішень.

Апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана протягом п`яти днів з дня її винесення до Запорізького апеляційного суду. Подання апеляційної скарги на ухвалу слідчого судді зупиняє набрання нею законної сили, але не зупиняє її виконання.

Оголошення повного тексту ухвали - 09.02.2024 о 15:00 годині.

Суддя: ОСОБА_1

СудЛенінський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення09.02.2024
Оприлюднено19.02.2024
Номер документу117025825
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади

Судовий реєстр по справі —334/11758/23

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 16.04.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 15.04.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 16.04.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 15.04.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 07.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 09.02.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

Ухвала від 09.02.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м. Запоріжжя

Турбіна Т. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні