Дата документу 07.03.2024 Справа № 334/11758/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Єдиний унікальний №334/11758/23 Слідчий суддя в 1 інст. ОСОБА_1
Провадження №11-сс/807/181/24 Доповідач в 2 інст. ОСОБА_2
Категорія ст.155 КПК України
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2024 року місто Запоріжжя
Колегія суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Запорізького апеляційного суду у складі:
головуючого ОСОБА_2 ,
суддів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,
при секретарі ОСОБА_5 ,
розглянула в апеляційному порядку у відкритому судовому засіданні матеріали кримінального провадження стосовно
ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, уродженця м. Запоріжжя, який має повну вищу освіту, працює директором КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, одружений, зареєстрований та мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
підозрюваного у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст.191 КК України,
за участю прокурора ОСОБА_7 - в режимі відеоконференції,
підозрюваного ОСОБА_6 ,
захисника підозрюваного адвоката ОСОБА_8 .
Підозрюваний ОСОБА_6 звернувся до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою на ухвалу слідчого судді Ленінського районногосуду м.Запоріжжявід 09 лютого 2024 року, якою задоволено клопотання слідчого СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_9 , погодженого прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_7 , у кримінальному провадженні №42022082020000052 від 24 листопада 2022 року про відсторонення від посади ОСОБА_6 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України, та відсторонено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади директора Комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради строком на два місяці.
Своє рішення слідчий суддя мотивував тим, що встановлені обставини дають підстави для висновку, що потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи підозрюваного як відсторонення від посади, оскільки існує обґрунтована підозра щодо вчинення ОСОБА_6 тяжкого кримінального правопорушення, досудове розслідування щодо якого не завершене, відсторонення від посади необхідне для запобігання можливій протиправній поведінці підозрюваного, відповідний ступень втручання є розумним і співмірним із завданням цього кримінального провадження.
В апеляційній скарзі підозрюваний ОСОБА_6 просить вищевказану ухвалу слідчого судді скасувати та постановити нову, якою відмовити в задоволенні клопотання слідчого.
В обґрунтуваннясвоїх вимогпрокурор зазначає, що не погоджується з ухвалою слідчого судді, вважає, що вона не відповідає вимогам діючого кримінального та кримінально-процесуального законодавства України.
На думку апелянта, в клопотанні містяться лише абстрактні посилання на наявність підстав щодо можливого впливу на свідків. Належних, допустимих доказів такого впливу сторона обвинувачення не надала, а тому клопотання є необґрунтованим та не відповідає вимогам КПК України.
Крім того, в порушення вимог ст.ст.131, 132 КПК України, не доведено, що такий ступінь втручання є виправданим.
Вважає, що сторона обвинувачення намагається лишити його права на працю.
Посилається на те, що подане клопотання є необґрунтованим, а ризики не доведені належними та достатніми доказами, а тому клопотання не підлягає задоволенню.
Вказує, що у зв`язку із не наведенням ризиків, не встановленням необхідного рівня втручання у його права та свободи та недоведеністю взаємозв`язку між займаною ним посадою та можливістю впливати на свідків, відсутня необхідність у застосуванні до нього заходу забезпечення кримінального провадження.
Згідно з ухвалою слідчого судді, слідчий СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_9 звернувся до слідчого судді з клопотанням про відсторонення від посади директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради ОСОБА_6 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України. Клопотання погоджене прокурором Дніпровської окружної прокуратури м.Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_7 .
В обґрунтування клопотання вказується, що досудовим розслідуванням встановлено, що Розпорядженням міського голови №582р від 06 грудня 2016 року затверджено статут Комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради.
Відповідно до п.1.1 Статуту КП «Запоріжремсервіс» є комунальним підприємством, яке засновано на комунальній власності. Засновником і власником підприємства є територіальна громада м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради.
Пунктом 3.1 Статуту закріплено, що Підприємство є юридичною особою згідно з законодавством України, має самостійний баланс, відокремлене майно, розрахунковий та інші рахунки в банківських установах, круглу печатку та штамп з власним найменуванням.
Відповідно до п.2.2 Статуту КП «Запоріжремсервіс» має право укладати договори та угоди, що не суперечать чинному законодавству України, з державними установами та іншими юридичними та фізичними особами.
Джерелами формування майна Підприємства є:
- майно, передане Підприємству Власником;
- доходи відповідно до статутної діяльності Підприємства;
- інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.
Органом управління майном КП «Запоріжремсервіс» є департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради. (п.1.5. Статуту).
Згідно до п.2.5 Статуту КП «Запоріжремсервіс» зобов`язане забезпечувати цільове використання комунального майна та коштів.
Відповідно Статуту КП «Запоріжремсервіс» безпосереднє управління діяльністю комунального підприємства здійснює його керівник, який призначається на посаду за встановленим законом порядком. (п.5.1.3 Статуту).
Призначення на посаду та укладання контракту з керівником Підприємства, що належить до комунальної власності територіальної громади міста, здійснюється міським головою, про що видається відповідне розпорядження (п5.4. Статуту).
Згідно п.5.7 Статуту керівник Підприємства, зокрема:
- несе повну відповідальність за стан і діяльність Підприємства, дотримування фінансової, договірної та трудової дисципліни згідно із законодавством України;
- несе відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування всіх господарських операцій у первинних документах;
- укладає трудові угоди, договори, відкриває в установах банку розрахунковий рахунок;
- несе особисту відповідальність за формування та виконання фінансових планів та своєчасну виплату заробітної плати працівникам Підприємства, ефективне і раціональне використання коштів підприємства.
Розпорядженням Запорізького міського голови ОСОБА_10 №159 к/тр від 05 лютого 2021 року ОСОБА_6 було призначено на посаду директора КП «Запоріжремсервіс» з 08 лютого 2021 року по 07 лютого 2023 року.
У подальшому, міським головою ОСОБА_10 , який діяв в інтересах територіальної громади міста, па підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування» 05 лютого 2021 року укладено контракт з директором комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, що є об`єктом власності територіальної громади м. Запоріжжя ОСОБА_6 .
Відповідно до п.2 розділу 1 Контракту з керівником підприємства, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Запоріжжя (далі Контракт) директор КП «Запоріжремсервіс» є повноважним представником підприємства під час реалізації повноважень, функцій, виконання обов`язків підприємства, передбачених законами, іншими нормативно-правовими актами і статутом підприємства;
Керівник підприємства здійснює поточне (оперативне) керівництво підприємством, організовує його господарську, соціально-побутову та іншу діяльність, забезпечує виконання підприємством завдань, передбачених законодавством України, статутом підприємства і цим контрактом (п.3 розділу 2 Контракту).
Разом з цим, відповідно до п.4 розділу 2 Контракту, керівник підприємства, серед іншого, зобов`язується:
- організовувати роботу підприємства відповідно до статуту;
- надавати Органові управління майном фінансову та іншу звітність підприємства;
- вживати заходів щодо ефективного використання за призначенням, збереження та відновлення закріплених за підприємством на праві господарського відання основних засобів;
- забезпечувати раціональне та ефективне цільове використання бюджетних, власних та запозичених коштів;
- забезпечувати своєчасну в повному обсязі сплату передбачених законодавством України податків, зборів та інших обов`язкових платежів;
- укладати трудові договори з працівниками;
- забезпечувати дотримання працівниками підприємства правил внутрішнього трудового розпорядку та виконання посадових інструкцій.
Разом з цим Директор має право:
- діяти без довіреності від імені підприємства, представляти його інтереси в органах державної влади, місцевого самоврядування, інших підприємствах, установах, організаціях, а також у відносинах із фізичними особами;
- укладами від імені підприємства правочини відповідно до статуту та чинного законодавства України;
- розпоряджатися коштами та майном підприємства в порядку, визначеному статутом та чинним законодавством України;
- видавати у межах своєї компетенції накази та інші розпорядчі акти, видавати усні та письмові доручення, обов`язкові для всіх підрозділів та працівників підприємства; (п. 5 розділу 2 Контракту).
Таким чином, ОСОБА_6 , обіймаючи посаду директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, відповідно до примітки 1 ст.364, ч.3 ст.18 КК України, ч.1 ст.3 Закону України «Про запобігання корупції», є службовою особою, на яку покладено адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції.
Згідно п.2 розділу 4 Контракту керівник несе особисту відповідальність за діяльність підприємства.
Відповідно до п.4 розділу 4 Контракту керівник несе матеріальну відповідальність, у т.ч. повну, та зобов`язаний відшкодувати заподіяну своїми діями (бездіяльністю) шкоду підприємству, територіальній громаді в порядку і розмірах, визначених ЦКУ, КЗпП, ПКУ та іншими нормативно-правовими актами.
Пунктом 6 ч.1 ст.7Бюджетного кодексуУкраїни закріплено принцип ефективності та результативності, який передбачає, що при складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей, запланованих на основі національної системи цінностей і завдань інноваційного розвитку економіки, шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.
Відповідно до ст.26 Бюджетного кодексу України, контроль за дотриманням бюджетного законодавства спрямований на забезпечення ефективного і результативного управління бюджетними коштами та здійснюється на всіх стадіях бюджетного процесу його учасниками відповідно до цього Кодексу та іншого законодавства, а також забезпечує:
1) оцінку управління бюджетними коштами (включаючи проведення державного фінансового аудиту);
2) правильність ведення бухгалтерського обліку та достовірність фінансової і бюджетної звітності;
3) досягнення економії бюджетних коштів, їх цільового використання, ефективності і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів шляхом прийняття обґрунтованих управлінських рішень;
4) проведення аналізу та оцінки стану фінансової і господарської діяльності розпорядників бюджетних коштів;
5) запобігання порушенням бюджетного законодавства та забезпечення інтересів держави у процесі управління об`єктами державної власності;
6) обґрунтованість планування надходжень і витрат бюджету.
Відповідно до протоколу позачергового засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій м. Запоріжжя №14 від 09 березня 2022 року було вирішено, що КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради має придбати необхідні матеріали для упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями та забезпечити виконання робіт по упередженню та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, на об`єктах житлового фонду та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя.
Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради №122 від 21 березня 2022 року «Про внесення змін до рішення міської ради від 22 грудня 2021 року №61 «Про бюджет Запорізької міської територіальної громади на 2022 рік» (зі змінами) було перерозподілено видатки загального фонду місцевого бюджету та доручено Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради кошти в сумі 12 000 000 грн. 00 коп., виділені даним рішенням, спрямувати на створення запасу будівельних та паливно-мастильних матеріалів для забезпечення життєдіяльності міста та ліквідації наслідків можливих руйнувань через ведення воєнних дій.
Відповідно до протоколу позачергового засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій м. Запоріжжя №24 від 25 травня 2022 року КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, серед іншого, було доручено продовжити накопичення будівельних матеріалів для забезпечення виконання робіт з упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, надати бюджетний запит до Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради.
З метою виконання зазначених рішень, в цілях створення запасу будівельних матеріалів, які можуть використовуватися для упередження і ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради ОСОБА_6 16 червня 2022 року звернувся до Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради з запитом про виділення коштів у розмірі 6 500 000 грн. 00 коп. на закупівлю матеріалів відповідно до розробленого підприємством «Плану закупівлі будівельних матеріалів для забезпечення життєдіяльності міста та ліквідації можливих руйнувань через ведення воєнних дій».
Відповідно до довідки «Про зміни до плану асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2022 рік» №185 від 24 червня 2022 року з бюджету Запорізької міської територіальної громади на рахунок КП «Запоріжремсервіс» за кодом класифікації видатків бюджету 2610 «субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» було перераховано грошові кошти в розмірі 6 500 000 гривень.
В подальшому, КП «Запоріжремсервіс» зазначені грошові кошти використало для накопичення будівельних матеріалів для забезпечення виконання робіт з упередження та ліквідації наслідків, пов`язаних з воєнними діями.
Постановою КабінетуМіністрів Українивід 28лютого 2022року №169«Деякі питанняздійснення обороннихта публічнихзакупівель товарів,робіт іпослуг вумовах воєнногостану» (в редакції на час укладення договору) встановлено, що замовники, окрім державних замовників у сфері оборони, здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, із використанням електронного каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом України «Про публічні закупівлі», за рядом винятків, серед яких дозволяється придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень у разі, якщо відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників, у тому числі за лотом.
За результатами проведення таких торгів в електронній системі закупівель за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, замовник/державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Під час здійснення закупівель, передбачених п.п.1 п.1 вказаної постанови Кабінету Міністрів України, без використання електронної системи закупівель замовники повинні відповідно до Закону України«Про публічнізакупівлі» дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель: - максимальна економія, ефективність; - запобігання корупційним діям і зловживанням.
Досудовим розслідуванням встановлено, що 03 серпня 2022 року КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради було оголошено спрощену закупівлю (ідентифікатор закупівлі UA-2022-08-03-003208-a) на закупівлю «Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби», котра була відмінена 15 серпня 2022 року через відсутність учасників.
В подальшому, 22 серпня 2022 року, в невстановлений органом досудового розслідування час, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 - ОСОБА_6 , перебуваючи в приміщенні свого службового кабінету за адресою: АДРЕСА_2 підписав договір №15 СП/Т-вс про закупівлю (ідентифікатор закупівлі UA-2022-08-23-002612-a), предметом якого є «Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістральні, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби».
Відповідно до п.1.1. зазначеного договору, ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951, в особі директора ОСОБА_11 , який діє на підставі статуту (далі Постачальник), зобов`язалося поставити та передати у власність КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 в особі директора ОСОБА_6 , який діє на підставі статуту (далі Замовник), придбані матеріали для проведення ремонтних робіт господарським способом, а саме: ««Труби, код 44160000-9 за ДК 021:2015 «Магістральні, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби», визначені в асортименті, кількості та за цінами, які зазначені у Специфікації (додаток 1 до договору), а Замовник зобов`язався прийняти Товар та сплатити його вартість.
Відповідно до Специфікації, яка є невід`ємною частиною Договору (Додаток 1), Сторонами визначено якісні та кількісні характеристики товару, а саме:
- Труба ДСТУ 10704, діаметром 76 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1213 м., вартістю 376 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 456 088 грн. 00 коп.;
- Труба ДСТУ 3262 ду, діаметром 15 мм., з товщиною стінки 2,5 мм., н/дл, у загальній кількості 1830 м., вартістю 51 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 93 330 грн. 00 коп.;
- Труба ДСТУ 8943, діаметром 57 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1215 м., вартістю 277 грн. 84 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 337 575 грн. 60 коп.;
- Труба ДСТУ 8943, діаметром 89 мм., з товщиною стінки 3,5 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 812 м., вартістю 514 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 417 368 грн. 60 коп.;
- Труба ДСТУ 8943, діаметром 108 мм., з товщиною стінки 3,5 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 812 м., вартістю 628 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 509 936 грн. 00 коп.;
- Труба ДСТУ 8936, діаметром 20 мм., з товщиною стінки 2,5 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 169 м., вартістю 753 грн. 961 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 127 419 грн. 40 коп.;
- Труба ДСТУ 8936, діаметром 25 мм., з товщиною стінки 2,8 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 1677 м., вартістю 107 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 179 439 грн. 00 коп.;
- Труба ДСТУ 8936, діаметром 32 мм., з товщиною стінки 2,8 мм., довжиною 6 м., у загальній кількості 1637 м., вартістю 141 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 230 817 грн. 00 коп.;
- Труба ДСТУ 8936, діаметром 40 мм., з товщиною стінки 3,0 мм., довжиною 12 м., у загальній кількості 1473 м., вартістю 191 грн. 00 коп. за 1 погонний метр, на загальну суму 281 343 грн. 00 коп.
Ціна укладеного договору становить 2 633 316 грн. 00 коп. (п. 3.2 Договору).
В подальшому, на виконання умов договору, відповідно до видаткової накладної №0062, 22 серпня 2022 року ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951 поставило КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 товар, який є предметом закупівлі, на загальну суму 229 200 грн. 00 коп.
В свою чергу, відповідно до платіжного доручення №12 від 25 серпня 2022 року, директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 ОСОБА_6 , 29 серпня 2022 року о 09:52, перебуваючи на своєму робочому місці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фанатська (колишня назва Добролюбова) б. 23-А, своїм електронним підписом засвідчив вищевказане платіжне доручення, відповідно до якого 30 серпня 2022 року з розрахункового рахунку КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952, № НОМЕР_1 , відкритого Державній казначейській службі України, на розрахунковий рахунок ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951 № НОМЕР_2 , відкритий в АТ КБ «Приватбанк» було перераховано грошові кошти у розмірі 2 474 409 грн. 40 коп. за поставлений товар відповідно до видаткової накладної.
Відповідно до висновку експерта № 590-23 від 28 вересня 2023 року встановлено, що:
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 10704 76 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22 серпня 2022 року складала 216 грн. 07 коп. за 1 м.; 259 284,00 грн. за 1 200 м.;
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 3262 ду 15 мм., завтовшки 2,5 мм., станом на 22 серпня 2022 року складала 49,43 грн. за 1 м.; 83 536,70 грн. за 1690 м.;
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 57 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22 серпня 2022 року складала 150,31 грн. за 1 м.; 180 372,00 грн. за 1 200 м.;
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 89 мм., завтовшки 3,5 мм., довжиною 12 м., станом на 22 серпня 2022 року складала 315,48 грн. за 1 м.; 227 145,60 грн. за 720 м.;
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8943 108 мм., завтовшки 3,5 мм., довжиною 12 м., станом на 22 серпня 2022 року складала 472,57 грн. за 1 м.; 379 946,28 грн. за 804 м.;
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 20 мм., завтовшки 2,5 мм., довжиною 6 м., станом на 22 серпня 2022 року складала 103,67 грн. за 1 м.; 15 550,50 грн за 150 м.;
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 25 мм., завтовшки 2,8 мм., довжиною 6 м., станом на 22 серпня 2022 року складала 88,55 грн. за 1 м.; 132 825,00 грн. за 1500 м.;
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 32 мм., завтовшки 2,8 мм., довжиною 6 м., станом на 22 серпня 2022 року складала 126,88 грн. за 1 м.; 190 320,00 грн. за 1500 м.;
- ринкова вартість у новому стані металевого виробу Труба ДСТУ 8936 40 мм., завтовшки 3,0 мм., довжиною 12 м., станом на 22 серпня 2022 року складала 184,79 грн. за 1 м.; 221 748,00 грн. за 1200 м.;
Відповідно до висновку експерта № СЕ-19/108-23/16359-ЕК від 08.12.2023 різниця між вартістю по договору № 15СП/Т-вс від 22 серпня 2022 року за придбання товару та визначеною вартістю у висновку товарознавчої експертизи № 590-23 від 28 вересня 2023 року складає 759 356 грн. 07 коп.
Відповідно до обґрунтування технічних та якісних характеристик, розміру бюджетного призначення, Директором КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 ОСОБА_6 , без фактичного аналізу (маркетингового дослідження) ринку цін на предмет закупівлі, без направлення запитів до підприємств з повідомленням про можливість укладення договорів на постачання відповідного товару, прийнято рішення про здійснення закупівлі вищезазначеного товару за пропозицією ТОВ «Запорожконсалтинг», код ЄДРПОУ 42454951, за ціною 2 633 316 грн. 00 коп.
Отже, при укладанні договору про закупівлю №15 СП/Т-вс від 22 червня 2022 року на придбання матеріалів для проведення ремонтних робіт господарським способом, ОСОБА_6 , являючись службовою особою, на яку покладено адміністративно-господарські та організаційно-розпорядчі функції, зловживаючи службовим становищем та використовуючи його, будучи розпорядником грошових коштів на рахунках, які перебували в його віданні, діючи умисно, достовірно знаючи, що предметом укладеного Договору є товар, який купується за бюджетні кошти, розуміючи наслідки та суспільно-небезпечний характер своїх дій, всупереч ст.ст.7 та 26 Бюджетного кодексу України, а саме не дотримуючись принципу ефективності та результативності та не забезпечуючи досягнення економії бюджетних коштів, шляхом прийняття обґрунтованих управлінських рішень, всупереч абзацу 2 підпункту 3 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», а саме не дотримуючись такого принципу здійснення публічних закупівель, як максимальна економія та ефективність, всупереч п.4 розділу 2 Контракту, відповідно до якого він був зобов`язаний забезпечувати раціональне та ефективне цільове використання бюджетних коштів, достовірно знаючи, що Указами Президента України на всій території України з 24 лютого 2022 року введено військовий стан, на період дії якого впроваджено ст.8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а саме заходи правового режиму воєнного стану, вчинив розтрату коштів місцевого бюджету територіальної громади м. Запоріжжя, чим спричинив своїми умисними протиправними діями матеріальну шкоду територіальній громаді міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в сумі 759 356 гривень 07 копійок, що є особливо великим розміром.
З урахуванням встановлених обставин 07 лютого 2024 року ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч.5 ст.191 КК України, яке кваліфікується як розтрата чужого майна шляхом, що перебувало в його віданні, зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинена в умовах воєнного стану в особливо великому розмірі.
Заслухавши доповідь судді; підозрюваного та його захисника, які підтримали апеляційну скаргу; прокурора, яка заперечувала проти задоволення апеляційної скарги підозрюваного, перевіривши матеріали кримінального провадження та обговоривши доводи, викладені в апеляційній скарзі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підозрюваного задоволенню не підлягає, з таких підстав.
Згідно з вимогами ч.1 ст.154 КПК України, відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину.
Частиною 2 вказаної статті передбачено, що відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.
Відповідно до положень ч.2 ст.157 КПК України, при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини: правову підставу для відсторонення від посади; достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Тобто, для вирішення питання про відсторонення від посади у відповідності до вимог закону слідчий суддя зобов`язаний перевірити, чи подано слідчим клопотання із додержанням вимог закону та врахувати наявність правової підстави для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення, та наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
З огляду на загальні засади застосування заходів забезпечення кримінального провадження, визначені статтею 132 КПК України, слідчий суддя при оцінці потреб досудового розслідування зобов`язаний врахувати можливість досягнення завдань у конкретному кримінальному провадженні без застосування зазначених заходів.
На думку колегії суддів, слідчий суддя дотримався вищевказаних вимог закону під час розгляду клопотання слідчого.
Так, з наданих суду матеріалів кримінального провадження убачається, що наведені у клопотанні слідчого підстави для застосування щодо ОСОБА_6 заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення від посади перевірялись слідчим суддею при розгляді клопотання. При цьому, у судовому засіданні заслухані пояснення підозрюваного, його захисника, вислухана думка прокурора, та з`ясовані обставини, які мають суттєве значення при вирішенні питання щодо застосування вказаного заходу.
Слідчим суддею врахована вагомість наданих слідчим доказів на підтвердження обґрунтованості повідомленої ОСОБА_6 підозри.
Обґрунтованість підозри підтверджується доказами, доданими до клопотання, та вказаними в самому клопотанні.
Перевіряючи доводи клопотання слідчого на предмет наявності достатніх підстав вважати, що вказаний захід необхідний для запобігання протиправній поведінці підозрюваного, який є службовою особою - Директором КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, має реальну можливість використовувати своє службове становище для продовження вчинення своїх протиправних дій, впливу на свідків у кримінальному провадженні, з метою їх схилення до ненадання чи зміни показань, знищити документи чи інші докази, з метою уникнення кримінальної відповідальності, слідчий суддя встановив, що прокурором доведена необхідність застосування такого заходу, як відсторонення від посади.
Слідчий суддя обґрунтовано звернув увагу на те, що, відповідно до доданих до клопотання матеріалів, висунута підозра стосується подій, які пов`язані з перебуванням ОСОБА_6 на посаді директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, та виконання ним своїх службових обов`язків, тобто перебування його на займаній посаді сприяло вчиненню кримінального правопорушення, у якому він підозрюється.
При цьому слідчий суддя врахував, що безпосередніми свідками є працівники КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, а тому є підлеглими ОСОБА_6 .
Разом з тим, в ході апеляційного розгляду прокурором зазначено, що досудове розслідування у вказаному кримінальному провадженні триває, органом досудового розслідування проводяться слідчі дії, ще не допитані усі свідки, які у тому числі є працівниками КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради.
Також, прокурором зазначено, що на цей час підприємство працює, призначено виконуючого обов`язки директора.
На переконання слідчого судді, перебування ОСОБА_6 на займаній посаді може негативно вплинути на хід досудового розслідування, оскільки виконуючи свої обов`язки, як директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, він буде контактувати із свідками у вказаному кримінальному провадженні, та може перешкоджати кримінальному провадженню.
Настання якихось вагомих негативних наслідків для інших осіб чи для Держави від застосування цього заходу забезпечення кримінального провадження не встановлено.
Під час апеляційного розгляду встановлено, що ОСОБА_6 , як директор КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, має чотирьох заступників.
Отже, твердження сторони захисту про те, що на час відсторонення ОСОБА_6 від посади не буде кому виконувати обов`язки останнього, що негативно позначиться на роботі очолюваного ним підприємства та зробить неможливим виконання завдань, які перед цим підприємством постають у воєнний час, не є слушними.
Окрім того, згідно з вимогами ч.5 ст.65-1 Закону України «Про запобігання корупції», особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.
З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що слідчий суддя врахував всі обставини, з якими закон пов`язує можливість застосув ання до підозрюваного заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення від посади, адекватно оцінив ступінь порушення цінностей суспільства у даному кримінальному провадженні, та своїм рішенням забезпечив високі стандарти охорони загальносуспільних прав та інтересів.
Виходячи з наведених обставин, колегія суддів погоджується з висновками слідчого судді про необхідність застосування щодо ОСОБА_6 заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення його від посади директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради та вважає, що досягнення завдань у цьому кримінальному провадженні без застосування зазначеного заходу станом на час розгляду клопотання неможливе.
Як встановлено під час апеляційного розгляду, рішення слідчого судді, яким задоволено клопотання слідчого про відсторонення ОСОБА_6 , від посади директора КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, є законним та обґрунтованим, винесене з дотриманням норм кримінального процесуального закону та в межах строку досудового розслідування.
Твердження апелянта про відсутність обґрунтованої підозри, є безпідставними, оскільки відповідно до практики Європейського суду з прав людини, вимога розумної підозри передбачає наявність доказів, які об`єктивно зв`язують підозрюваного з певним злочином і вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення звинувачення.
В цьому провадженні вказаного стандарту дотримано.
Доводи про відсутність ризиків, передбачених ч.1 ст.177 КПК України, перевірялися слідчим суддею та спростовані в оскаржуваній ухвалі.
Посилання підозрюваного в апеляційній скарзі на те, що сторона обвинувачення намагається лишити його права на працю, є безпідставними. Слідчим у клопотанні та прокурором під час розгляду клопотання належним чином обґрунтована необхідність застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як відсторонення від посади. Слідчим суддею, в свою чергу, наведене належне обґрунтування необхідності застосування цього заходу забезпечення провадження.
Крім того колегія суддів зазначає, що відсторонення підозрюваного ОСОБА_6 від посади не є позбавленням права на працю, а є тимчасовим обмеженням особи займати певну посаду. Отже, такий захід є тимчасовим, а тому відповідні обмеження є розумними і співмірними, з огляду на завдання кримінального провадження. З урахуванням досліджених обставин в цьому кримінальному провадженні, потреби досудового розслідування виправдовують саме такий ступінь втручання у права та свободи особи з метою виконання завдань кримінального провадження.
Слідчий суддя звернув увагу і на те, що підозрюваний є пенсіонером та отримує дохід у виді пенсії.
Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що рішення слідчого судді є законним, обґрунтованим і вмотивованим, оскільки прийняте згідно з нормами матеріального права, з дотриманням вимог щодо кримінального провадження, передбачених КПК України, та ухвалено на підставі об`єктивно встановлених обставин, які підтверджені достатніми даними, дослідженими та об`єктивно оціненими судом, у порядку та в межах, передбачених на цій стадії кримінального провадження.
Отже, підстав для задоволення поданої апеляційної скарги колегія суддів не убачає.
Істотних порушень кримінального процесуального закону, які тягнуть скасування ухвали слідчого судді, при апеляційному розгляді не встановлено.
Керуючись ст.407, 422 КПК України, колегія суддів
УХВАЛИЛА:
апеляційну скаргу підозрюваного ОСОБА_6 залишити без задоволення.
Ухвалу слідчого судді Ленінського районногосуду м.Запоріжжявід 09 лютого 2024 року, якою задоволено клопотання слідчого СВ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_9 , погодженого прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області ОСОБА_7 , у кримінальному провадженні №42022082020000052 від 24 листопада 2022 року про відсторонення від посади ОСОБА_6 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України, та відсторонено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади директора Комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради строком на два місяці, залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Судді:
ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4
Суд | Запорізький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118487161 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Запорізький апеляційний суд
Дадашева С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні