ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
16 лютого 2024 року м. ПолтаваСправа №440/9721/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Кукоби О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Комунального підприємства "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області про стягнення адміністративно-господарських санкцій,
В С Т А Н О В И В:
1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.
Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (надалі - позивач, Відділення) звернулось до суду з позовом до Комунального підприємства "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (надалі - відповідач, КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради) про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 64827,45 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невиконання відповідачем у 2022 році вимог статей 18-20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" щодо працевлаштування осіб з інвалідністю.
2. Позиція відповідача.
Відповідач позов не визнав, просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність /а.с. 22-25/. Свою позицію мотивував посиланням на те, що позивач у розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій помилково визначив середньооблікову чисельність штатних працівників облікового складу КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради за 2022 рік, безпідставно включивши у такий розрахунок осіб, які виконували громадські роботи. За твердженням відповідача, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради за 2022 рік становила 7 осіб, внаслідок чого у підприємства був відсутній обов`язок з працевлаштування особи з інвалідністю.
3. Процесуальні дії у справі, заяви учасників справи.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у цій справі, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Представник позивача у відповіді на відзив наголошував на правомірності та обґрунтованості позовних вимог, зазначивши, що середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради за 2022 рік розрахована позивачем на підставі інформації з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування /а.с. 35/.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За відсутності клопотань сторін про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Обставини справи
КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради у визначеному законом порядку зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 31937875.
Позивач у Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, нарахував КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради суму адміністративного-господарських санкцій за 2022 рік, виходячи з таких даних: середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік 9 осіб; середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 0 осіб; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення) одна особа; фонд оплати праці штатних працівників 1166894,06 грн; середня річна заробітна плата штатного працівника 129654,90 грн; сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 64827,45 грн. /а.с. 4/.
Вказаний документ розміщено в електронному кабінеті роботодавця КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України 17.04.2023, що підтверджено квитанцією від 17.04.2023 /а.с. 4, зі звороту/.
Посилаючись на те, що відповідач у 2022 році не виконав норматив працевлаштування осіб з інвалідністю та у добровільному порядку не сплатив суму адміністративно-господарських санкцій у розмірі 64827,45 грн, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Норми права, якими урегульовані спірні відносини
Спірні відносини урегульовані Законом України від 21.03.1991 №875-XII "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (надалі - Закон №875-XII).
Згідно з частиною першою статті 17 Закону №875-XII (у редакції, чинній на момент виникнення та реалізації спірних відносин) з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Відповідно до частин першої, третьої статті 18 Закону №875-XII, забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини першої статті 19 Закону №875-XII для підприємств, підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Частинами дванадцятою, тринадцятою статті 19 Закону №875-XII у редакції Закону України від 18.10.2022 №2682-IX визначено, що Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону №875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Оцінка судом обставин справи
Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Предметом цього спору є стягнення відповідача адміністративно-господарських санкцій за незабезпечення у 2022 році працевлаштування особи з інвалідністю.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, звертав увагу на те, що позивач у розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій помилково визначив середньооблікову чисельність штатних працівників облікового складу КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради за 2022 рік, безпідставно включивши у такий розрахунок осіб, які виконували громадські роботи.
Тож суду перш за все необхідно встановити, чи мав відповідач у 2022 році створити робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю, для чого необхідно перевірити правильність розрахунку позивачем середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради за 2022 рік.
Суд встановив, що наказом КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради від 30.12.2021 №2/к введено в дію з 01.01.2022 штатний розпис у кількості 10 штатних одиниць /а.с. 49-50/.
Наказом КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради від 10.03.2022 №1/к введено в дію з 10.03.2022 штатний розпис у кількості 10 штатних одиниць /а.с. 51-52/.
Залученими до матеріалів справи копіями податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску /а.с. 88-128/ підтверджено, що фактично у відповідача у період з січня по червень 2022 року працювало сім осіб, у липні 2022 року - 9 осіб, у серпні 2022 року - 7 осіб, у вересні 2022 року - 8 осіб.
Відповідні дані також відображені у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування /а.с. 36/.
Водночас у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування за IV квартал 2022 року відображені дані про те, що середньооблікова кількість штатних працівників у жовтні, листопаді 2022 року склала 16 осіб, а у грудні 2022 року - 15 осіб.
На цій підставі позивач визначив, що середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради за 2022 рік склала 9 осіб ((7+7+7+7+7+7+9+7+8+16+16+15 = 113) : 12 = 9,4).
Однак відповідач у відзиві на позовну заяву звертав увагу на те, що рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 07.07.2022 №909 "Про організацію громадських робіт у другому півріччі 2022 року в Кременчуцькій міській територіальній громаді" /а.с. 26/ з метою надання додаткової соціальної підтримки та забезпечення тимчасової зайнятості осіб, що шукають роботу, та зареєстрованих безробітних громадян вирішено організувати оплачувані громадські роботи на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до комунальної власності Кременчуцької міської територіальної громади.
Рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 01.09.2022 №1237 "Про внесення змін до рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 07.07.2022 №909" додано до переліку відповідних підприємств КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради /а.с. 27-28/.
А рішенням від 11.11.2022 №1676 "Про організацію суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану" відповідача внесено до переліку підприємств, на яких організовано суспільно-корисні роботи /а.с. 29-31/.
На цій підставі відповідач наказами від 02.09.2022 №1/гр, від 17.10.2022 №2/гр, від 23.11.2022 №1/ск створив на підприємстві спеціальні тимчасові робочі місця за професією "робітник з благоустрою" для проведення громадських / суспільно-корисних робіт /а.с. 54-56/.
Відповідні працівники (фізичні особи) залучались до виконання робіт на підставі договорів на участь у громадських роботах, копії яких залучені до матеріалів справи /а.с. 57-81/.
Листом Кременчуцької філії Полтавського обласного центру зайнятості від 16.08.2023 вих.№16/50/1337-23 повідомлено, що з 20.09.2022 по 23.12.2022 у КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради працювали на громадських роботах 23 особи з числа безробітних виключно на створених тимчасових робочих місцях для проведення громадських робіт /а.с. 100-101/. Фінансування організації громадських робіт проводилось на умовах співфінансування за рахунок коштів місцевого бюджету Кременчуцької міської територіальної громади (10%) та коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (90%).
Крім того, у 2022 році КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради організовані суспільно-корисні роботи відповідно до рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 11.11.2022 №1676 "Про організацію суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану" на підставі укладеного між відповідачем та Кременчуцьким міськрайонним центром зайнятості договору від 29.11.2022 №1651-2.
Так, з 01.12.2022 по 23.12.2022 у КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради працювали на суспільно корисних роботах дві особи з числа безробітних виключно на створених тимчасово робочих місцях; фінансування організації цих робіт проводилося за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття /а.с. 101/.
Зважаючи на встановлені вище фактичні обставини цієї справи суд погоджується з доводами відповідача щодо безпідставності врахування при розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради за 2022 рік тимчасових працівників, що виконували громадські та суспільно-корисні роботи, оскільки останні не були штатним працівниками підприємства.
Як підтверджено копіями податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску /а.с. 123-128/, фактична кількість штатних працівників КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради у жовтні 2022 року становила вісім осіб, а у листопаді та грудні 2022 року - по сім осіб /а.с. 87/.
А тому середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради за 2022 рік становитиме сім осіб ((7+7+7+7+7+7+9+7+8+8+7+7 = 88) : 12 = 7,3).
З урахуванням наведеного, суд погоджується з доводами відповідача про відсутність у КП "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради у 2022 році обов`язку з працевлаштування особи з інвалідністю.
Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
У силу статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Зважаючи на встановлені у ході розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог Відділення.
Розподіл судових витрат
Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2684,00 грн, що зарахований до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 9, 10/.
Оскільки у задоволенні позовних вимог суб`єкту владних повноважень відмовлено, підстав для розподілу цих судових витрат немає.
Відповідач доказів понесення судових витрат не надав.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 132, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Комунального підприємства "Комфортний дім" Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області про стягнення адміністративно-господарських санкцій відмовити.
Судові витрати не розподіляються.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
СуддяО.О. Кукоба
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2024 |
Оприлюднено | 19.02.2024 |
Номер документу | 117051616 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.О. Кукоба
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні