Справа №461/797/24
Провадження №3/461/443/24
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 лютого 2024 року суддя Галицького районного суду м. Львова Зубачик Н.Б., при секретарі судових засідань Панасюк А.В., за участі представника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , представника Львівської митниці Лубоцького Б.І., розглянувши матеріали, які надійшли від Львівської митниці про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_1 , виданий 12.10.2022, органом № 4655, запис номер 19880122-00618
за ч.2 ст.483 Митного кодексу України -
в с т а н о в и в :
згідно протоколу про порушення митних правил №0046/20900/24, 04.03.2023 близько 23 год. 58 хв. через пункту пропуску Грушів Будомєж, митного поста Яворів, Львівської митниці, здійснено пропуск на митну територію України транспортного засобу з реєстраційним номером НОМЕР_2 під керуванням ОСОБА_2 .
Для здійснення митного оформлення товару, ОСОБА_2 подав декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 04.03.2023 та звернення благодійного фонду «Відкрий Двері» №7 від 02.03.2023. Відповідно вказаних документів на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері» (код ЄДРПОУ 44716101; 08206, Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Затишна, 14/14), як гуманітарна допомога, переміщується 1588 кг товарів, а саме: 1) медичні вироби для діагностики, тестові смужки для крові (26 місць/704кг); 2) мала побутова техніка (10 місць/250кг); 3) іграшки, велосипед, матрац та інше (30 місць/550кг). Відправник товару - Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165).
Митними органами Республіки Польщі листом №0201-1GM.542.567.2023.4 від 31.08.2023 (лист Держмитслужби від 04.10.2023 №26/26-04/7.4/2568) повідомлено, що 04.03.2023 транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_2 переміщувалися товари за транзитною декларацією MRN 23PL402010NS5R2SA0 та надано видрук транзитної накладної XCTS до неї. Відповідно до вказаної декларації, 04.03.2024 транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_2 переміщувався товар «глюкозні тест-смужки 14060 штук» вагою брутто 529 кг, отримувач товару - благодійний фонд «Відкрий Двері» (Затишна, 08-200 Ірпінь, Україна), відправник - FHU LOG-SPED Renta Czura (TopoIowa, 24, 37-700 Przemysl).
Польською компанією FHU LOG-SPED Renta Czura листом б/н від 28.11.2023 (вх. Львівської митниці № 71473/14-20 від 29.11.2023) на запит Львівської митниці №7.4/20/1/14/29253 від 09.11.2023 надано копії митної декларації MRN 23PL402010NS5R2SA0 від 03.03.2023, рахунку (invoice) № 42-1 від 09.02.2023 та паспорта ОСОБА_2 для виїзду за кордон № НОМЕР_1 , виданий 12.10.2022 органом № 4655. Відповідно до вказаних документів вартість товару «глюкозні тест-смужки - 14060 штук» становить 5 310 доларів США, що станом на 04.03.2023 за курсом валют НБУ відповідає сумі 194 179,27 гривень. Продавець - Easy Shop General Trading LLC (P.O. Box 123629, Dubai - United Arab Emirates), покупець - Благодійна організація «Стіна народної пам`яті» (Україна, /1001, Київ, вул. Трьохсвятительська, 4В, NPV39542765). Перевізник товару - ОСОБА_2 . Інформація про те, що вантаж є гуманітарною допомогою у документах, наданих польською стороною, відсутня.
Директор благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_3 листом від 03.06.2023 (вх. Львівської митниці від 03.11.2023 № 60742/14-20) повідомила, що листи щодо отримання гуманітарної допомоги нею не видавалися, Fundacja Hub SOS-UA їй не відома, фонд з дати заснування до моменту надання відповіді вантажів гуманітарної допомоги не отримував. Також повідомила, що ОСОБА_2 їй не відомий.
ОСОБА_2 у своїх поясненнях від 11.11.2023 зазначив, що вказаний вантаж передав у відділ «Офіс Львівської громади у м. Винники» (код ЄДРПОУ 43582049) та надав копію акту приймання-передачі вказаних товарів від 28.04.2023, який підписано представником відділу та засвідчено печаткою з реквізитами Департаменту міської агломерації Львівської міської ради, структурним підрозділом якого є зазначений відділ.
Департаментом міської агломерації Львівської міської ради листом від 24.11.2023 № 38- вих-145198 (вх. Львівської митниці від 27.11.2023 № 69956/6-20) повідомлено, що Департамент міської агломерації Львівської міської ради, як виконавчий орган Львівської міської ради, не отримував, не обліковував та не уповноважував своїх працівників отримувати жодної благодійної допомоги та жодних товарів, зокрема зазначених в акті приймання-передачі від 28.04.2023.
Таким чином, на думку митного органу, 04.03.2023 ОСОБА_2 при ввезенні на митну територію України товару «глюкозні тест-смужки - 14060 штук», вартістю 194 179,27 гривень, було подано митному органу як підставу для переміщення товарів підроблені документи та такі, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів.
Відповідно до постанови Львівського апеляційного суду від 06.10.2023 (справа №
461/5539/23) ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.
Відтак, дії ОСОБА_2 , на думку митного органу, мають ознаки порушення митних правил, передбачених ч.2 ст.483 Митного кодексу України.
Представник особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, адвокат Маціпура Н.І. подала до суду клопотання про закриття провадження у справі, відповідно до яких зазначає про відсутність у діях ОСОБА_2 відсутній склад правопорушення, передбаченого ч.2 ст.483 Митного кодексу України. ОСОБА_1 стверджує, що в матеріалах справи відсутні докази, що ОСОБА_2 надав документи, які б свідчили про умисне надання митним органам відомостей, які не відповідають дійсності, так як водій відомості до поданих декларацій вносив на підставі наданих у Польщі представником Благодійної організації ХАБ СОЄ ЮА, та там же отримав гарантійний лист, про що свідчить ЦМР накладна, на якій наявна відмітка відправника гуманітарної допомоги та саме зазначено, що вказаний вантаж є гуманітарною допомогою. ОСОБА_1 повідомила, що ОСОБА_2 не могло бути відомо про недостовірність відомостей, оскільки, він є водієм перевізника, а не представником власника чи отримувача товару, відтак у нього не було особистих корисливих мотивів у ввезенні на територію України комерційного товару під виглядом гуманітарної допомоги. Окрім того, представник зазначила, що в матеріалах справи відсутній вирок суду, яким би було притягнуто до кримінальної відповідальності ОСОБА_2 чи іншу особу за підробку документів, що були предметом митних процедур. Просила суд закрити провадження у справі.
Представник Львівської митниці Лубоцький Б.І. вважав вину ОСОБА_2 доведеною повністю, оскільки в його діях наявний склад адміністративного правопорушенняпорушення митних правил, відповідальність за яке передбачена ч.2 ст.483 МК України, просив визнати його винним та визначити міру стягнення.
Статтею 486 МК України передбачено, що завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону.
Наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи встановлюється наявними у справі доказами.
Відповідно до вимог ст. 489 МК України - посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Вина особи, яка притягається до відповідальності, повинна бути доведена органом, який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватись на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
У відповідності ст. 251 КУпАП, ч.1 ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків; поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта; іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.
Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 КУпАП.
Згідно протоколу про порушення митних правил№0046/20900/24 від 17.01.2024 громадянин ОСОБА_2 вчинив дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів та таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування відправника та одержувача товарів.
Частиною 1 ст. 483 МК України передбачена відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно зУКТ ЗЕДта його митної вартості.
Частиною 2 ст. 483 МК України передбачена відповідальність за дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка протягом року притягалася до відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого цією статтею абостаттею 482цього Кодексу.
Відповідно до вимог частини 1 статті 246 МК України, метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Згідно із ст.1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров`я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимогстатті 3Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації".
У зв`язку з повномасштабною військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Верховною Радою України (Закон України № 2102-IX від 24.02.2022), в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому був неодноразово продовжений.
Відповідно до п.1 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» №174 від 01.03.2022 на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги (у тому числі таких товарів гуманітарної допомоги, як спеціальні засоби індивідуального захисту (каски, виготовлені відповідно до військових стандартів або технічних умов, чи їх еквіваленти та спеціально призначені для них компоненти (тобто підшоломи, амортизатори), що класифікуються у товарній підкатегорії згідно з УКТЗЕД 6506 10 80 00; бронежилети, що класифікуються у товарній підкатегорії згідно з УКТЗЕД 6211 43 90 00), виготовлені відповідно до військових стандартів, зокрема стандартів НАТО, або військових умов для потреб правоохоронних органів, Збройних Сил та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, інших суб`єктів, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону; нитки для виготовлення бронежилетів, що класифікуються у товарних підкатегоріях згідно з УКТЗЕД 5402 11 00 00 та 5407 10 00 00; тканини (матеріали) для виготовлення бронежилетів, що класифікуються у товарних підкатегоріях згідно з УКТЗЕД 3920 10 89 90, 3921 90 60 00, 5603 14 10 00, 6914 90 00 00) від донорів (у значенні Закону України Про гуманітарну допомогу) здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Товари, пропуск яких здійснюється відповідно до абзацу першого цього пункту, визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.
На підтвердження винуватості ОСОБА_2 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2ст.483 МК України,органом митного оформлення надано: протокол про порушення митних правил №0046/20900/24 від 17.01.2024; декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 04.03.2023; лист Держмитслужби від 04.10.2023 №26/26-04/7.4/2568; лист митного органу Республіки Польща від 31.08.2023; копію митної декларації MRN 23PL402010NS5R2SA0 від 03.03.2023; рахунок (invoice) № 42-1 від 09.02.2023; лист директора благодійного фонду «Відкрий Двері» ОСОБА_4 від 03.06.2023; лист Департаменту міської агломерації Львівської міської ради №38- вих-145198 від 24.11.2023; постанову Львівського апеляційного суду від 06.10.2023 у справі №461/5539/23.
Відповідно до поданої ОСОБА_2 декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 04.03.2023, на адресу благодійного фонду «Відкрий Двері» (код ЄДРПОУ 44716101; 08206, Київська область, Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Затишна, 14/14) як гуманітарна допомога переміщувалося 1588 кг товарів, а саме: 1) медичні вироби для діагностики, тестові смужки для крові (26 місць/704 кг); 2) мала побутова техніка (10 місць/250 кг); 3) іграшки, велосипед, матрас та інше (30 місць/550 кг). Відправник - Fundacja Hub SOS-UA (PL 03-379, Warszawa, ul. Krasiczynska, 13/165).
Як вбачається з листа фундатора Fundacja HUB SOS UA Грибовського Р. №222/301, останній звернувся до Офісу Львівської громади м. Винники з листом, у якому повідомив, що організація є відправником гуманітарної допомоги, яку скеровувалося до БО БФ «Відкрий двері» згідно декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 04.03.2023, перевізником якої був ОСОБА_2 ОСОБА_5 повідомив, що станом на 27.04.2023 водію не вдалося зв`язатися із БФ «Відкрий двері», у зв`язку з чим гуманітарна допомога перебуває на транзитному складі. ОСОБА_5 просив повідомити чи є потреба у прийнятті ввезеної гуманітарної допомоги.
Згідно листа керівника відділу «Офіс Львівської громади м. Винники» Шустера Б. №4-76/1897 від 01.05.2023, останній повідомив, що у відділу є змога прийняти ввезену гуманітарну допомогу для забезпечення потреб ВПО.
Згідно акту приймання - передачі від 28.04.2023, Fundacja Hub SOS, в особі представника перевізника ОСОБА_2 передала, а відділ «Офіс Львівської громади м. Винники» (79495, м.Винники, вул.Галицька, 20, код ЄДРПОУ: 43582049) отримав та прийняв товар, який ввезено на територію України та який було задекларовано як гуманітарну допомогу, а саме: 1) медичні вироби для діагностики, тестові смужки для крові (26 місць/704 кг); 2) мала побутова техніка (10 місць/250 кг); 3) іграшки, велосипед, матрас та інше (30 місць/550 кг).
Слід зазначити, що обов`язковою ознакою порушення митних правил є умисна форма вини. Проте в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази того, що ОСОБА_2 надав митному органу документи, що містять неправдиві відомості, оскільки він лише носив до декларації інформацію на підставі документів, наданих представником Благодійної організації Fundacja Hub SOS.
Також, суд зауважує, що внесення до документів неправдивих відомостей, виготовлення підроблених документів чи використання підроблених документів згідно Кримінального Кодексу України є кримінально-караними діяннями.
Однак, визначити факт вчинення кримінального злочину вправі лише суд, у провадженні якого перебуває відповідне кримінальне провадження за результатом досудового розслідування за процедурою, визначеною Кримінальним процесуальним кодексом України.
В матеріалах справи відсутній вирок суду, яким ОСОБА_2 притягнуто до кримінальної відповідальності за внесення до документів неправдивих відомостей, виготовлення підроблених документів чи використання підроблених документів, що були предметом митних процедур.
Конституційна презумпція невинуватості зобов`язує зробити висновки, що доки підроблення документів не буде встановлено вироком суду, який набрав законної сили, такі документи вважаються непідробленими та дійсними.
Оцінка судом по справі про порушення митних правил ознак і складу кримінального правопорушення, передбаченого ст. 358 КК України, виходить за межі компетенції суду та предметної юрисдикції. Тільки за результатом кримінального процесу, чітко визначеного КПК України, можливо надати об`єктивну оцінку обставинам, на які покликається митний орган, та в ході якого би могли проводитись всякого роду судові експертизи документів та допити осіб, які могли бути причетними до виконання підроблених документів.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що Львівською митницею не надано жодних належних та допустимих доказів наявності в діях ОСОБА_2 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2ст.483 МК України, а саме: об`єктивної сторони - неправомірного діяння, що виражається у здійсненні дій, направлених на переміщення товарів через митну територію України з приховуванням від митного контролю шляхом надання документів, що містять неправдиві дані щодо найменування та кількості товарів, суб`єктивної сторони - вини у формі умислу, спрямованого на вчинення дій направлених на порушення митних правил України.
Виходячи зі змісту ч.3ст.62 Конституції України, яка передбачає, що «обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях, усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь», відсутні підстави для притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за ч.2ст. 483 МК України.
Статтею 19 Конституції Українивизначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Згідно із ст.7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Відповідно до п.1 ч.1ст.247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Керуючись ст.ст. 483,519, 524, 526, 527, 528 МК України, ст.ст. 40-1, 283 КУпАП, суд
п о с т а н о в и в :
Провадження у справі про порушення митних правил відносно ОСОБА_2 за вчинення ним порушення митних правил, передбаченого ч.2ст.483 МК України, закрити у зв`язку з відсутністю в його діях складу зазначеного адміністративного правопорушення.
Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного суду через Галицький районний суд м. Львова протягом десяти днів з дня її винесення і набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.
Суддя Зубачик Н.Б.
Суд | Галицький районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2024 |
Оприлюднено | 20.02.2024 |
Номер документу | 117056885 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Галицький районний суд м.Львова
Зубачик Н. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні