Ухвала
від 15.02.2024 по справі 906/1394/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

УХВАЛА

"15" лютого 2024 р. м. Житомир Справа № 906/1394/23

Господарський суд Житомирської області у складі судді Шніт А.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні заяву заступника керівника Житомирської окружної прокуратури про забезпечення позову (вх. №01-44/3710/23 від 08.11.2023)

у справі за позовом Заступника керівника Житомирської окружної прокуратури в інтересах держави

до 1) Житомирської міської ради;

2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Лімет";

про скасування державної реєстрації прав, визнання незаконним рішення, недійсним договору оренди землі, повернення земельної ділянки та знесення самочинного будівництва,

за участю представників сторін:

прокурор: Рудченко М.М., посв. №071186 від 01.03.2023;

від відповідача 1: Дідовець Ю.П., представник, згідно з відомостями з ЄДРЮОФОПГО;

від відповідача 2: Янчук М.О., ордер серія АМ №1067083 від 13.11.2023;

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Житомирської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом до Житомирської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Лімет" про скасування державної реєстрації прав, визнання незаконним рішення, визнання недійсним договору оренди землі, повернення земельної ділянки і знесення самочинного будівництва.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на безпідставне оформлення ТОВ "Лімет" права власності на нерухоме майно (об`єкт самочинного будівництва), розташоване на майдані Перемоги, 3г, в м.Житомирі, та, як наслідок, незаконну передачу товариству органом місцевого самоврядування у користування земельної ділянки, кадастровий номер 1810136300:09:018:0025, на якій розташована спірна будівля.

Правовими підставами позову зазначено ст.13, 14 Конституції України, ст.16, 203, 215, 216, 331, 376, 391 Цивільного кодексу України, ст.1, 9, 124, 134, 135, 152 Земельного кодексу України, ст.16, 26, 59, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.2, 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Ухвалою суду від 25.10.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 23.11.2023.

08.11.2023 суд отримав від заступника керівника Житомирської окружної прокуратури заяву про забезпечення позову, в якій прокуратура просить накласти арешт на земельну ділянку з кадастровим номером 1810136300:09:018:0025. Вказана заява мотивована тим, що після пред`явлення позову 18.10.2023 на офіційному сайті Житомирської міської ради (https://zt-rada.gov.ua/) оприлюднено проєкт рішення "Про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі", відповідно до якого, зокрема, ТОВ "Лімет" буде надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1810136300:09:018:0025. Проведення експертної грошової оцінки є необхідним для визначення ціни для продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам. Відповідачі вчиняють дії для здійснення відчуження із комунальної власності спірної земельної ділянки, а тому є необхідність вжити додаткові заходи до усунення порушень прав власності територіальної громади (а.с. 78-80).

Ухвалою від 09.11.2023 суд призначив судове засідання для розгляду заяви заступника керівника Житомирської окружної прокуратури про забезпечення позову (вх. №01-44/3710/23 від 08.11.2023) на 23.11.2023 о 14:15.

Ухвалою від 23.11.2023 відкладено підготовче засідання та розгляд заяви заступника керівника Житомирської окружної прокуратури про забезпечення позову (вх. №01-44/3710/23 від 08.11.2023) на 19.12.2023 о 15:00.

У судовому засіданні 19.12.2023 оголошено перерву до 30.01.2024 об 11:30.

30.01.2024 заступник керівника Житомирської окружної прокуратури подав клопотання про надання доказів, у якому зазначено, що рішенням Житомирської міської ради №1025 від 21.12.2023 ТОВ "Лімет" надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1810136300:09:018:0025. Вказане рішення прийнято після пред`явлення позову, що підтверджує здійснення міською радою дій для відчуження із комунальної власності спірної земельної ділянки. У випадку вчинення таких дій, необхідно буде вживати додаткові заходи до усунення порушення права власності територіальної громади. У разі продажу земельної ділянки необхідно буде змінювати та доповнювати позовні вимоги, що не є можливим на усіх стадіях судового розгляду позову чи перегляду судового рішення. Такі дій, на думку прокуратури, унеможливлять захист прав та інтересів територіальної громади і держави за цим позовом та значно ускладнить судовий розгляд справи.

Крім того, прокурор заявив клопотання про поновлення строку на подачу доказів, а саме: копії рішення Житомирської міської ради №1025 від 21.12.2023 "Про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі".

Відповідно до ч. 1 ст. 119 ГПК України, суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подані заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк (ч. 4 ст. 119 ГПК України).

Враховуючи, що рішення Житомирської міської ради №1025 від 21.12.2023 "Про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі" прийнято після подачі заяви про забезпечення позову від 08.11.2023, суд у судовому засіданні 31.01.2024 поновив прокурору строк для подання доказів.

У засіданні суду 31.01.2024 через оголошений о 12:07 у Житомирській області сигнал "Повітряна тривога", розгляд справи та заяви про забезпечення позову призначено на 15.02.2024 о 09:20.

У судовому засіданні 15.02.2024 оголошено вступну та резолютивну частини ухвали про задоволення заяви заступника керівника Житомирської окружної прокуратури про забезпечення позову.

Реалізація права на судовий захист, гарантованого кожному статтями 55, 124 Конституції України, багато в чому залежить від належного правового механізму, складовою якого, зокрема, є інститут забезпечення позову в судовому процесі.

Забезпечення позову по суті - це обмеження суб`єктивних прав, свобод та інтересів відповідача/ відповідачів з метою реалізації в майбутньому актів правосуддя й задоволених вимог позивача.

Згідно з ч. 2 ст. 136 ГПК України, забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист, або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду, а також з інших підстав, визначених законом.

Заходи забезпечення позову (як майнового, так і немайнового) мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами (ч.4 ст.137 ГПК України).

Співмірність передбачає співвідношення господарським судом негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, та майнових наслідків заборони відповідачу/ відповідачам здійснювати певні дії (постанова ВП ВС від 12.02.2020 у справі №381/4019/18).

У немайнових спорах при вирішенні питання про забезпечення позову суд досліджує, чи не призведе невжиття заявленого заходу забезпечення позову до порушення вимоги щодо справедливого та ефективного захисту порушених прав або законних інтересів, зокрема, чи зможе позивач їх захистити в межах одного цього судового провадження за його позовом без нових звернень до суду (постанова ОП КГС у складі ВС від 16.08.2018 у справі №910/1040/18).

Позов забезпечується накладенням арешту на майно, що належать відповідачу (п. 1 ч. 1 ст. 137 ГПК України).

За своєю суттю арешт майна - це тимчасовий захід, який має наслідком накладання заборони на право розпоряджатися майном з метою його збереження.

При вжитті такого заходу власник майна не обмежується у правах володіння та користування своїм майном, та не позбавляється їх.

Накладення арешту на майно не завдасть шкоди та збитків відповідачу, не позбавить його конституційних прав на володіння та користування вказаним нерухомим майном, здійснення господарської діяльності, отримання доходів, сплату податків тощо, а лише тимчасово обмежить право відповідача реалізувати вказане майно третім особам (п. 40 постанови ВП ВС від 23.10.2019 у справі № 922/3537/17).

За таких умов вжиття відповідного заходу забезпечення позову матиме наслідком збереження існуючого станом на момент подання позовної заяви стану - залишення незмінним спірного об`єкта нерухомого майна та суб`єкта прав на нього.

Згідно із ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Стаття 116 Земельного кодексу України визначає підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої впади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб (абзац 1 ч. 2 ст. 134 ЗК України).

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, ТОВ "Лімет" є власником об`єкта житлової нерухомості загальною площею 23,9 кв.м за адресою: м. Житомир, майдан Перемоги, 3г (а.с. 11).

08.05.2023 між Житомирською міською радою та ТОВ "Лімет" укладено договір оренди землі №168, за яким товариству передано в строкове платне користування земельну ділянку кадастровий номер 1810136300:09:018:0025 загальною площею 0,0367 га для будівництва та обслуговування будівлі торгівлі за адресою: м. Житомир, майдан Перемоги, 3г. Строк дії договору 5 років (а.с.38-39).

На офіційному сайті Житомирської міської ради (https://zt-rada.gov.ua/) оприлюднено проєкт рішення "Про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м.Житомирі", відповідно до якого, зокрема, ТОВ "Лімет" буде надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1810136300:09:018:0025.

У додатку №3 до рішення Житомирської міської ради від 09.11.2023 №964 "Про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі" зазначено, що питання надання дозволу ТОВ "Лімет" на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки 1810136300:09:018:0025 загальною площею 0,0367 га знято з розгляду.

На засіданні сесії Житомирської міської ради 21.12.2023 у питанні про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м.Житомирі проєкт такого рішення прийнятий "за основу". Крім того, депутати міської ради підтримали рекомендацію Погоджувальної ради доповнити додаток 1 проєкту рішення пунктом ТОВ "Лімет", майдан Перемоги, 3-г, про що вказано у протоколі 37 сесії ради 8 скликання від 21.12.2023 (https://zt-rada.gov.ua/?pages =54).

Рішенням Житомирської міської ради №1025 від 21.12.2023 "Про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі" надано дозвіл ТОВ "Лімет" на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1810136300:09:018:0025 загальною площею 0,0367 за адресою: м. Житомир, майдан Перемоги, 3г (а.с. 144-145).

У позовній заяві зазначено, що об`єкт нерухомого майна за адресою: м. Житомир, майдан Перемоги, 3г, споруджено за відсутності дозвільних документів, без реєстрації документа про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів та на землях, які не були відведені для цієї мети. Реєстрація права власності на такий об`єкт здійснено в порушення відповідного законодавства на підставі документів, які не посвідчують ні його створення, в розумінні ст.331 ЦК України, ні наявності будь-якого права власності. Без наявності підстав, передбачених ч. 2, 3 ст.134 ЗК України, Житомирська міська рада не мала повноважень приймати рішення про передачу в оренду ТОВ "Лімет" земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером 1810136300:09:018:0025 та укладати відповідний договір оренди з товариством.

Під час вирішення питання щодо забезпечення позову обґрунтованість позову не досліджується, адже питання обґрунтованості заявлених позовних вимог є предметом дослідження судом під час розгляду спору по суті і не вирішується ним під час розгляду клопотання про забезпечення позову (постанова ВПВС від 18.05.2021 у справі №914/1570/20; постанови ВС/КГС від 17.12.2018 у справі №914/970/18, від 22.07.2019 у справі №914/120/19, від 10.11.2020 у справі № 910/1200/20, від 12.09.2022 у справі № 911/231/22).

Як передбачено ч. 1 ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Враховуючи, що договір оренди №168 від 08.05.2023 про передачу ТОВ "Лімет" в строкове платне користування земельної ділянки кадастровий номер 1810136300:09:018:0025 загальною площею 0,0367 га для будівництва та обслуговування будівлі торгівлі за адресою: м. Житомир, майдан Перемоги, 3г, укладений строком на 5 років, Житомирська міська рада 21.12.2023 надала дозвіл ТОВ "Лімет" на проведення експертної грошової оцінки цієї земельної ділянки, що підтверджує намір органу місцевого самоврядування здійснити відчуження цієї земельної ділянки з комунальної у приватну власність.

З врахуванням викладених мотивів, суд ухвалює забезпечити позов шляхом накладення арешту на земельну ділянку з кадастровим номером 1810136300:09:018:0025.

Накладення арешту на вказану земельну ділянку не позбавляє Житомирську міську раду власності на такий об`єкт, а тільки тимчасово обмежує лише право розпорядження (як одну зі складових права власності) на користь ТОВ "Лімет" (користувача земельної ділянки). При накладенні арешту на таку земельну ділянку користування нею контролюється державою відповідно до загальних інтересів, що в демократичному суспільстві є необхідною мірою в інтересах територіальної громади.

Ухвала суду про забезпечення позову є виконавчим документом та має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим Законом України "Про виконавче провадження".

Примірник ухвали про забезпечення позову негайно надсилається заявнику, всім особам, яких стосуються заходи забезпечення позову і яких суд може ідентифікувати, а також, залежно від виду вжитих заходів, направляється судом для негайного виконання державним та іншим органам для вжиття відповідних заходів.

Житомирська окружна прокуратура не повідомила суду інформацію про суб`єкта державної реєстрації уповноваженого виконати ухвалу суду про забезпечення позову. З врахуванням викладеного, пред`явлення виконавчого документа до виконання покладається на стягувача.

Керуючись статтями 136, 137, 140, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Заяву заступника керівника Житомирської окружної прокуратури про забезпечення позову (вх. №01-44/3710/23 від 08.11.2023) задовольнити.

2. Накласти арешт на нерухоме майно - земельну ділянку з кадастровим номером 1810136300:09:018:0025 (площа 0,0367 гa), яка перебуває у комунальній власності Житомирської міської об`єднаної територіальної громади в особі Житомирської міської ради та у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Лімет" (ідентифікаційний код 37604734) на підставі договору оренди землі №168 від 08.05.2023.

3. Ухвала господарського суду є виконавчим документом та підлягає виконанню відповідно до Закону України "Про виконавче провадження".

Стягувач: Житомирська окружна прокуратура (10014, м.Житомир, вул.Леха Качинського, буд.2; ідентифікаційний код 02909950).

Боржник: Житомирська міська рада (10014, м. Житомир, майдан ім. С. П. Корольова, буд. 4/2, ідентифікаційний код 13576954).

4. Ухвала про забезпечення позову може бути пред`явлена до виконання протягом трьох місяців, до 15.05.2024.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та підлягає оскарженню протягом десяти днів безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст ухвали складено: 19.02.2024.

Суддя Шніт А.В.

Відправити:

1 - Житомирській окружній прокуратурі через електронний кабінет та оригінал з гербовою печаткою (10014, м.Житомир, вул.Леха Качинського, буд.2; ідентифікаційний код 02909950)

2- Житомирській обласній прокуратурі через електронний кабінет

3 - Житомирській міській раді через електронний кабінет

4 - ТОВ "Лімет" код ЄДРПОУ 37604734 (рек.) та на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1

5 - представнику ТОВ "Лімет" через електронний кабінет

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення15.02.2024
Оприлюднено21.02.2024
Номер документу117072130
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —906/1394/23

Ухвала від 19.09.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Постанова від 17.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 03.04.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 26.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні