Рішення
від 06.02.2024 по справі 909/916/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/916/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.02.2024 м. Івано-Франківськ

Господарський суд Івано-Франківської області у складі:

судді Стефанів Т. В.,

секретар судового засідання Оліфіренко О. І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатська нафтова компанія"

до відповідачів:

- Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області

- Калуської міської ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів:

- Відділ у Тиврівському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області,

- Державний реєстратор виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишин Дмитро Вікторович

про скасування рішення Калуської міської ради № 250 від 28.01.2021 "Про проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в АДРЕСА_1 ", скасування рішення Калуської міської ради № 776 від 26.08.2021 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі вулиці Б. Хмельницького, 88 м. Калуш", скасування рішення Калуської міської ради № 2038 від 30.03.2023 "Про внесення змін в рішення Калуської міської ради від 26.08.2021 № 776", скасування державної реєстрації речового права (права власності) Калуської міської ради (код ЄДРПОУ 33578261), що проведена на підставі рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишина Дмитра Вікторовича № 60508272 від 22.09.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку площею 3,6241 га із кадастровим номером 2610400000:06:001:0008, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 та закриття Поземельної книги, яка була відкрита у зв`язку із здійсненням державної реєстрації земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008,

за участю:

представників позивача Фатули Т. В., Ридая Н. В.,

представника відповідача Калуської міської ради Бреславської М. М.,

представника відповідача ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області Бабули Д. Я.,

ухвалив таке рішення.

Під час судового розгляду справи здійснювалося фіксування судових засідань за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Рішення у даній справі ухвалено у нарадчій кімнаті за результатами оцінки поданих доказів.

У судовому засіданні 06.02.2024 суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору.

ТОВ "Карпатська нафтова компанія" звернулося до господарського суду з позовом до ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області та Калуської міської ради, в якому просить зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 за адресою: м. Калуш, вул. Б. Хмельницького, 86/141/ та закрити Поземельну книгу, яка була відкрита у зв`язку із здійсненням державної реєстрації земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 за адресою: м. Калуш, вул. Б. Хмельницького, 86/141/.

18.12.2023 представником позивача подано до суду заяву від 18.12.2023 (вх. № 13999/23) про зміну предмета позову.

Згідно з ч. 3 ст. 46 ГПК України до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви. У справі, що розглядається за правилами спрощеного позовного провадження, зміна предмета або підстав позову допускається не пізніше ніж за п`ять днів до початку першого судового засідання у справі.

Враховуючи викладене, суд розглядає спір з урахуванням заяви про зміну предмета позову, у якій позивач просить скасувати рішення Калуської міської ради № 250 від 28.01.2021 "Про проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в АДРЕСА_1 "; скасувати рішення Калуської міської ради № 776 від 26.08.2021 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі вулиці Б. Хмельницького, 88 м. Калуш"; скасувати рішення Калуської міської ради № 2038 від 30.03.2023 "Про внесення змін в рішення Калуської міської ради від 26.08.2021 № 776"; скасувати державну реєстрацію речового права (права власності) Калуської міської ради (код ЄДРПОУ 33578261), що проведена на підставі рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Калуської міської ради, Івано-Франківська область Ільчишина Дмитра Вікторовича № 60508272 від 22.09.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а саме на земельну ділянку площею 3,6241 га із кадастровим номером 2610400000:06:001:008, яка знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, місто Калуш, вулиця Б. Хмельницького, 86/141; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 за адресою: м. Калуш, вул. Б. Хмельницького, 86/141/; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області закрити Поземельну книгу, яка була відкрита у зв`язку із здійсненням державної реєстрації земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 за адресою: м. Калуш, вул. Б. Хмельницького, 86/141/.

Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.

Ухвалою від 06.10.2023 суд постановив: прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі, справу розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначити на 02.11.2023, встановити строки сторонам на подачу відзиву на позов, відповіді на відзив, заперечення, пояснень.

02.11.2023 суд протокольною ухвалою відклав підготовче засідання на 30.11.2023.

02.11.2023 представником позивача подано до суду заяву від 02.11.2023 (вх. № 12673/23) про збільшення позовних вимог та клопотання від 02.11.2023 (вх. № 12675/23) про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - відділ у Тиврівському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області та державного реєстратора виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишина Дмитра Вікторовича.

30.11.2023 суд протокольною ухвалою відмовив у задоволенні заяви позивача про збільшення позовних вимог від 02.11.2023 (вх. № 12673/23 від 02.11.2023), задоволив клопотання позивача про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору 02.11.2023 (вх. № 12675/23 від 02.11.2023), залучив до участі у справі відділ у Тиврівському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській та державного реєстратора виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишина Дмитра Вікторовича в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Калуської міської ради, продовжив підготовче провадження строком на 30 днів до 30.12.2023, підготовче засідання відклав на 26.12.2023.

18.12.2023 представником позивача подано до суду заяву від 18.12.2023 (вх. № 13999/23) про зміну предмета позову.

26.12.2023 суд протокольною ухвалою задоволив клопотання позивача про зміну предмета позову від 18.12.2023 (вх. № 13999/23 від 18.12.2023), закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 17.01.2024.

Ухвалою від 17.01.2024 суд відклав розгляд справи по суті на 25.01.2024.

25.01.2024 судом оголошено перерву в судовому засідання до 31.01.2024.

31.01.2024 судом оголошено перерву в судовому засідання до 06.02.2024.

На адресу суду від Калуської міської ради, в період розгляду справи, надійшла заява № 496/02-32/04 від 30.01.2024 (вх. № 1633 від 30.01.2024) про долучення до матеріалів справи копії технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, на підставі якої земельна ділянка площею 3, 6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 була зареєстрована у Державному земельному кадастрі.

Мотивуючи заяву, відповідач вказує на те, що вказану документацію було надано КП "Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро Калуської міської ради" управлінню земельних відносин Калуської міської ради тільки 29.01.2024, що і стало причиною несвоєчасного подання заяви до суду.

У судовому засіданні представник відповідача Калуської міської ради підтримала вищезазначену заяву, просила визнати поважними причини пропущення строку на подачу документів, поновити його та долучити технічну документацію до матеріалів справи.

Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти задоволення клопотання відповідача про визнання поважними причин пропущення строку на подачу документів, поновлення строку на подання документів та приєднання до матеріалів справи технічної документації, просив відмовити у задоволенні вказаної заяви.

Письмово позиція позивача щодо даної заяви викладена у поясненнях від 06.02.2024 (вх. № 1995/24 від 06.02.2024).

Представник відповідача ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області щодо вирішення питання про визнання поважними причин неподання Калуською міською радою документів, поновлення строку на подання доказів та приєднання до матеріалів справи технічної документації поклався на розсуд суду.

Суд, розглянувши подану відповідачем заяву, вважає за доцільне зазначити таке.

Згідно з ч. 1 ст. 178 ГПК України у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, відповідач має право надіслати: суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову; позивачу, іншим відповідачам, а також третім особам - копії відзиву та доданих до нього документів з урахуванням положень ст. 42 цього Кодексу.

Пунктом 3 ч. 1 ст. 177 ГПК України передбачено, що завданнями підготовчого провадження є, серед іншого, визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів.

Підготовче провадження починається відкриттям провадження у справі і закінчується закриттям підготовчого засідання (ч. 2 ст. 177 ГПК України).

Відповідно до ч. 3 ст. 201 ГПК України з оголошення головуючим судового засідання відкритим розпочинається розгляд справи по суті.

Згідно з ст. 118 ГПК України право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку. Заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Статтею 119 ГПК України передбачено, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду. Якщо інше не встановлено законом, заява про поновлення процесуального строку, встановленого законом, розглядається судом, у якому належить вчинити процесуальну дію, стосовно якої пропущено строк, а заява про продовження процесуального строку, встановленого судом, - судом, який встановив строк, без повідомлення учасників справи.

Поважними причинами визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій.

Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що законодавець не передбачив обов`язок суду автоматично поновлювати пропущений строк за наявності відповідного клопотання заявника, оскільки в кожному випадку суд має чітко визначити, з якої саме поважної причини такий строк було пропущено та чи підлягає він поновленню.

Поновлення пропущеного процесуального строку є правом суду, яким він користується, виходячи із поважності причин пропуску строку.

Ухвалою від 26.12.2023 суд серед іншого запропонував ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області та Калуській міській раді, у строк протягом п`яти днів з дня отримання цієї ухвали, надати суду відзив на позов з урахуванням зміни предмета позову; копію відзиву направити іншим учасникам справи, докази чого надати суду, закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 17.01.2024.

З матеріалів справи вбачається, що 29.12.2023 Управління земельних відносин Калуської міської ради службовою запискою № 01-29/691 звернулось до КП "Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро Калуської міської ради" із проханням надати технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, на підставі якої вказана вище земельна ділянка була зареєстрована у Державному земельному кадастрі.

29.01.2024 КП "Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро Калуської міської ради" було надано Управлінню земельних відносин Калуської міської ради копію технічної документації із землеустрою.

Наведені відповідачем обставини свідчать про те, що він вживав заходи з метою отримання доказу ще до початку розгляду справи по суті (розгляд справи по суті розпочався 17.01.2024), але документи не були надані. Отже, строк для подачі документів пропущено відповідачем з незалежних від нього причин.

Враховуючи обставини, наведені відповідачем на обґрунтування заяви, зважаючи на те, що на запит Калуської міської ради, який був надісланий ще до початку розгляду справи по суті та враховуючи те, що надані відповідачем документи мають вирішальне значення для вирішення даного спору по суті та є необхідними для повного та всебічного дослідження усіх обставин справи, з метою забезпечення реалізації прав сторін, на підставі ст. 119 ГПК України, суд вважає за необхідне визнати поважними причини пропущення строку на подачу документів, поновити його та приєднати подані документи до матеріалів справи.

Суд належним чином повідомляв сторін про дату та час розгляду справи.

Явка в судове засідання представників позивача та представників відповідачів підтверджують наведений факт.

Докази отримання процесуальних документів третіми особами, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів наявні у матеріалах справи.

Позиції сторін.

Мотивуючи заявлені позовні вимоги позивач вказує на те, що:

- ТОВ "Карпатська нафтова компанія" для обслуговування належного їй майнового комплексу використовує земельну ділянку площею 2,20 га, що підтверджується державним актом на право постійного користування серії ІІ-ІФ № 00007 від 28.06.1995, виданого Калуською міською радою Управлінню механізації № 540, який є попереднім землекористувачем зазначеної земельної ділянки, а також технічним паспортом на майновий комплекс, розташований на цій земельній ділянці;

- Калуська міська рада безпідставно стверджує, що ТОВ "Карпатська нафтова компанія" використовує земельну ділянку загальною площею 3,6241 га, оскільки на земельній ділянці площею 1,47 га (різниця між 3,6241 га і 2,1591 га) не має жодних будівель, а тому позивач з об`єктивних причин не міг використовувати земельну ділянку площею 3,6241 га. Факт використання ТОВ "Карпатська нафтова компанія" земельної ділянки площею 2,1591 га також підтверджено у висновку експертів № 02/08 від 17.08.2023;

- при розробці технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі вулиць Б.Хмельницького, 88, в межах міста Калуша Івано-Франківської області, КП "Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро Калуської міської ради" не врахувало державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-ІФ № 000071, який виданий Управлінню механізації № 540;

- у заяві щодо дотримання вимог ст. 28 ЗУ "Про землеустрій" від 21.05.2021, якою повідомляється, що КП "ЗКГ Бюро КМР" як розробником документації із землеустрою, було дотримано всіх вимог вказаної статті, не міститься підпису навпроти напису "Директор КП ЗКГ Бюро КМР Ігор Семак" та відсутній відтиск печатки;

- рішенням Калуської міської ради від 26.08.2021 № 776 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки було затверджено технічну документацію земельної ділянки в районі вул. Б.Хмельницького, 88 в м. Калуш" і тільки 30.03.2023 рішенням Калуської міської ради № 2038 внесено зміни щодо розташування земельної ділянки з вулиці Б.Хмельницького, 88, на вулицю Б.Хмельницького, 86, при цьому всі документи, які є складовими технічної документації щодо земельної ділянки із кадастровим номером № 2610400000:06:001:0008 стосуються земельної ділянки за адресою вул. Б. Хмельницького, 88, м. Калуш;

- у технічній документації із землеустрою, в порушення вимог ЗУ "Про землеустрій", ЗК України відсутні матеріали топографо-геодезичних вишукувань; відомості про обчислення площі земельної ділянки; інформація стосовно будівель, споруд, розташованих на інвентаризованій земельній ділянці та речових прав на них; виду цільового призначення земельної ділянки; погодження меж відведеної земельної ділянки з суміжними власниками чи землекористувачами; відомості про встановлені межові знаки (на кадастровому плані), список межових знаків і дата підписання акту приймання-передачі межових знаків на зберігання; встановлені обмеження на використання земельної ділянки попри наявність на земельній ділянці опор та ліній електропередач (проекція крайніх проводів 35 кВ); кути поворотів точок межі на місцевості земельної ділянки із кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 не співпадають з геометричними розмірами меж земельних ділянок що зазначені в технічній документації даної ділянки.

Письмово позиція позивача щодо даного спору викладена у позовній заяві № 02/10-23 від 02.10.2023 (вх. № 11570/23 від 04.10.2023), поясненнях у справі від 29.11.2023 (вх. № 17287/23 від 29.11.2023) та поясненнях по справі від 16.01.2024 (вх. № 901/24 від 16.01.2024).

Представник відповідача Калуської міської ради в судовому засіданні заперечила проти позову, зазначивши наступне:

- з 2005 року позивач фактично здійснює користування даною земельною ділянкою без внесення орендної плати;

- після формування земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 20.12.2021 Калуською міською радою було направлено рекомендованим листом клопотання позивачу про необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 3,6241 га, однак позивач не здійснив жодних дій стосовно оформлення речових прав на земельну ділянку;

- позивач не звертався до Калуської міської ради із запереченнями щодо виділеної площі земельної ділянки чи із заявою про поділ земельної ділянки;

- шляхом скасування державної реєстрації на земельну ділянку, позивач хоче уникнути плати за користування земельною ділянкою;

- твердження позивача, що державна реєстрація земельної ділянки порушує його права є хибним, оскільки позивач в будь-який момент може звернутись до Калуської міської ради із заявою про поділ земельної ділянки;

- твердження позивача, що технічна документація виготовлена з порушеннями не відповідає дійсності, оскільки такий висновок був зробленим на підставі матеріалів технічної документації (а не примірника), які були надані Калуською міською радою на адвокатський запит від 09.06.2023;

- посилання позивача на те, що заява виконавця робіт із землеустрою не підписана директором КП "Земельно-кадастрове госпрозрахункове бюро Калуської міської ради", не заслуговує на увагу, оскільки розробники документації із землеустрою надсилають документи Державному кадастровому реєстраторові в електронній формі з накладеним електронним підписом сертифікованого інженера-землевпорядника;

- висновок експерта, який базується на аналізі матеріалів технічної документації стосовно конфігурації та площі земельної ділянки, що перебуває у фактичному користуванні позивача не може підтверджувати законність реєстрації земельної ділянки;

- державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, який був виданий Управлінню механізації № 540 (зареєстровано 28.06.1995 у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 30) не підтверджує факт незаконної реєстрації земельної ділянки, оскільки позивач не є правонаступником Управління механізації № 540, а відтак до нього не перейшло право постійного користування землею;

- зміна місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 не впливає на законність чи незаконність державної реєстрації земельної ділянки, оскільки вказані зміни були внесені після 26.07.2021;

- непогодження меж земельної ділянки із суміжними власниками та землекористувачами не може слугувати підставою для відмови в затвердженні технічної документації та відмови у реєстрації земельної ділянки.

Письмово позиція Калуської міської ради щодо даного спору викладена у відзиві № 6061/02-32/04 від 30.10.2023 (вх. № 15867/23 від 02.11.2023), відзиві на позов (з урахуванням зміни предмета позову) № 7643/02-32/04 від 30.12.2023 (вх. № 90/24 від 02.01.2024) та заяві № 496/02-32/04 від 30.01.2024 (вх. № 1633/24 від 30.01.2024).

Представник відповідача ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області заперечив проти позову, зазначивши, що ними не вчинялося жодних неправомірних дій зі свого боку та не проводилось жодних дій всупереч чинному законодавству. Свою позицію ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області письмово виклали у відзиві № 19-9-0.6-4337/0/2-23 від 13.10.2023 (вх. № 14917/23 від 16.10.2023).

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області заперечив проти позову, зазначивши, що документи, які були подані Калуською міською радою для реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 відповідали вимогам земельного законодавства, будь-які підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки у державного кадастрового реєстратора відділу у Тиврівському районі ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області були відсутні. Письмово позиція ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області щодо даного спору викладена у поясненні від 14.12.2023 (вх. № 18161/23 від 18.12.2023).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача державний реєстратор виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишин Дмитро Вікторович не надав суду пояснень щодо суті даного спору.

Фактичні обставини справи.

13.10.2005 між АППБ "Аваль" (надалі продавець) та ТОВ "Карпатська нафтова компанія" (надалі покупець) укладено договір купівлі продажу майнового комплексу, відповідно до п. 1.1. якого продавець передає покупцю у власність, а покупець приймає і зобов`язується оплатити згідно з умовами даного договору об`єкт нерухомого майна - майновий комплекс в цілому, що знаходиться в місті Калуш по вул. Богдана Хмельницького, буд. 86/141/ Івано-Франківської області.

Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 05.10.2023, копія якого долучена до матеріалів справи, спірна земельна ділянка належить до комунальної власності Калуської міської ради.

28.01.2021 на сесії Калуської міської ради (сьомої сесії восьмого демократичного скликання) прийнято Рішення № 250 "Про проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в місті Калуш, вул. Б. Хмельницького, 88", яким вирішено провести інвентаризацію земельної ділянки орієнтовною площею 4,0 га, яка знаходиться в місті Калуш, район вул. Б. Хмельницького, 88 та розробити технічну документацію щодо інвентаризації даної земельної ділянки.

На підставі даного рішення КП "Земельно-кадастровим госпрозрахунковим бюро Калуської міської ради" розроблено технічну документацію з землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі вулиць Б. Хмельницького, 88, в межах міста Калуша.

26.07.2021 проведено державну реєстрацію земельної ділянки площею 3,6241 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 з цільовим призначенням - 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Вказане підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 05.10.2023, копія якого долучена до матеріалів справи.

Рішенням Калуської міської ради від 26.08.2021 року № 776 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі вулиці Б. Хмельницького, 88 в м. Калуш" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3,6241 га, кадастровий № 2610400000:06:001:0008, яка знаходиться в районі вулиці Б.Хмельницького, 88 в м. Калуш (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення комунальної власності).

Рішенням Калуської міської ради від 30.03.2023 № 2038 внесено зміни в Рішення Калуської міської ради від 26.08.2021 року № 776, шляхом викладення п. 1 рішення у новій редакції: "Затвердити Калуській територіальній громаді в особі Калуської міської ради технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3,6241 га, кадастровий номер 2610400000:06:001:0008, яка знаходиться на вулиці Богдана Хмельницького, 86, місто Калуш для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ 11.02)"

У межах розгляду Господарським судом Івано-Франківської області справи № 909/507/23 за позовом Калуської міської ради до ТОВ "Карпатська нафтова компанія" про стягнення безпідставно збережених коштів, представником ТОВ "Карпатська нафтова компанія", адвокатом Ридай Н. В. з метою отримання технічної документації із землеустрою по інвентаризації та встановленню зовнішніх меж земельної ділянки з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008, площею 3,6241 га, яка розташована за адресою: м. Калуш, вул. Б. Хмельницького, 86, подано адвокатський запит до Калуської міської ради.

21.06.2023 Калуською міською радою на адвокатський запит від 09.06.2023 надано копії документів, а саме: рішення Калуської міської ради від 28.01.2021 № 250 на 1 арк., матеріали технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки на 10 арк., службова записка від 29.07.2021 вх. № 125 на 1 арк., рішення Калуської міської ради від 26.08.2021 № 776 на 1 арк., рішення Калуської міської ради від 30.03.2023 № 2038 на 1 арк., витяг з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 09.05.2023 № 3810 на 1 арк.

26.06.2023 ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області на адвокатський запит Ридая Н. В. від 19.06.2023 надано копію архівного примірника державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ІФ № 000071, відповідно до якого Управлінню механізації № 540 надавалась у постійне користування земельна ділянка площею 2,20 га, що розташована за адресою: вул. Б. Хмельницького, 141, для господарської діяльності.

На підставі наданих документів ТОВ "Карпатська нафтова компанія" звернулась до судових експертів Самулевича В. М. та Петрової О. В. щодо проведення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою.

На вирішення комплексної земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою були поставлені наступні питання:

1) Яка конфігурація (межі) та площа земельної ділянки по вул. Б. Хмельницького, 86 (141) в м. Калуш, що перебуває у фактичному користуванні ТОВ "Карпатська нафтова компанія", враховуючи розташування будівель та споруд, які належать на підставі договору купівлі-продажу майнового комплексу від 13.10.2005 року за № Д-1044?

2) Чи відповідає фактична конфігурація (межі) та площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні ТОВ "Карпатська нафтова компанія", враховуючи розташування будівель та споруд, які належать на підставі договору купівлі-продажу майнового комплексу від 13.10.2005 року за № Д-1044, яка розташована по вул. Б. Хмельницького, 86 (141) в м. Калуш, конфігурації (межі) та площі земельної ділянки, що визначені технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки із кадастровим номером № 2610400000:06:001:0008? Якщо ні то в чому не відповідність?

3) Чи співпадає конфігурація та площа земельної ділянки по вул. Б. Хмельницького, 86 (141) в м. Калуш, на якій розміщено будівлі та споруди, які належать на підставі договору купівлі-продажу майнового комплексу від 13.10.2005 року за "ТОВ "Карпатська нафтова компанія", конфігурації та площі земельної ділянки, що визначена у Державному акті на право постійного користування землею серії II-ІФ № 000071, виданого Управлінню механізації № 540 на підставі рішення виконкому Калуської міської ради депутатів від 02.06.1995 № 141? Якщо ні то в чому не відповідність?

4) Чи відповідає розроблена документація із землеустрою "Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення комунальної власності Калуській територіальній громаді в особі Калуської міської ради в районі вулиці Б. Хмельницького: 88, в межах міста Калуша, Івано-Франківської області" та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?

17.08.2023 за № 02/08 експертами складено висновок за результатами проведення комплексної судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою та надано відповіді на наступні питання:

1) ТОВ "Карпатська нафтова компанія" фактично використовує земельну ділянку, площею 2,1591 га;

2) конфігурація (межі) та площа земельної ділянки, якою фактично користується ТОВ "Карпатська нафтова компанія", не відповідає, конфігурації (межі) та площі земельної ділянки, що визначені технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки із кадастровим номером № 2610400000:06:001:0008;

3) площа земельної ділянки по вул. Б. Хмельницького, 86 (141) в м. Калуш, на якій розташовано будівлі та споруди, які належать ТОВ "Карпатська нафтова компанія", знаходиться в межах площі земельної ділянки, що визначена у Державному акті на право постійного користування землею серії І-Ф № 000071, виданого Управлінню механізації № 540 на підставі рішення виконкому Калуської міської ради народних депутатів від 02.06.1995 № 141;

4) копія технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки (в кількості 17 арк.) за складом, змістом та правилами оформлення не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування чинних станом на 26.08.2021 року

Експертами зазначено, що у наданих на дослідження копій матеріалів технічної документації відсутні документи, визначені ст. 57 ЗУ "Про землеустрій", а саме: матеріали топографо-геодезичних вишукувань, відомості про обчислення площі земельної ділянки, в пояснювальній записці відсутня інформація стосовно будівель, споруд, розташованих на інвентаризованій земельній ділянці та речових прав на них, заява виконавця робіт із землеустрою про дотримання ним обмежень, встановлених ст. 28 ЗУ "Про землеустрій", не підписана директором КП "Земельно-кадастровим госпрозрахунковим бюро Калуської міської ради", при розробленні технічної документації не було враховано державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ІФ № 000071, межі земельної ділянки, сформованої за техдокументацією, не погоджені з суміжними власниками чи землекористувачами.

Наведені вище обставини зумовили позивача звернутись із даним позовом до Господарського суду Івано-Франківської області.

Норми права, які застосував суд та мотиви їх застосування.

У ст. 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель врегульовано Земельним кодексом України, згідно із ч. 1 ст. 3 якого земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Пунктами "а", "б", "д", "є", "к" ч. 1 ст. 12 ЗК України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно з ч. 2, 3, 5 ст. 83 ЗК України, у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону. Земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об`єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об`єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність. Територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі: а) передачі їм земель державної власності; б) відчуження земельних ділянок для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону; в) прийняття спадщини або переходу в їхню власність земельних ділянок, визнаних судом відумерлою спадщиною; г) придбання за договором купівлі-продажу. ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; ґ) виникнення інших підстав, передбачених законом.

За змістом ч. 1 - 5, 7, 9, 10 ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до п. 7 Розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" ЗУ "Про Державний земельний кадастр", до державної реєстрації права державної чи комунальної власності на земельні ділянки формування земельних ділянок за рахунок земель державної та комунальної власності, визначення їх угідь, а також встановлення їх цільового призначення може здійснюватися на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.

Згідно з положеннями ст. 57 ЗУ "Про землеустрій" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розробляється за рішенням власників (розпорядників) земельних ділянок або за рішенням сільських, селищних, міських рад.

Рішення про розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення приймається у порядку, визначеному статтею 35 цього Закону.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає:

а) пояснювальну записку;

б) матеріали топографо-геодезичних вишукувань;

в) пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі;

г) робочий і зведений інвентаризаційні плани;

ґ) переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, що посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини.

У разі формування земельної ділянки технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель також включає:

а) відомості про обчислення площі земельної ділянки;

б) кадастровий план земельної ділянки;

в) перелік обмежень у використанні земельних ділянок;

г) відомості про встановлені межові знаки.

Так, на підставі рішення Калуської міської ради "Про проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в АДРЕСА_1 " від 28.01.2021 № 250, КП "Земельно-кадастровим госпрозрахунковим бюро Калуської міської ради" було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі вулиць Б. Хмельницького, 88, в межах міста Калуш.

Частина 1 ст. 25 ЗУ "Про землеустрій" визначає, що документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

Як зазначалося вище, в обґрунтування протиправності державної реєстрації земельної ділянки позивач зазначає, що у технічній документації із землеустрою, в порушення вимог ст. 57 ЗУ "Про землеустрій", серед іншого, відсутні матеріали топографо-геодезичних вишукувань та відомості про обчислення площі земельної ділянки.

Поряд із цим, суд зазначає, що твердження позивача спростовуються копією примірника технічної документації із землеустрою, щодо інвентаризації земельної ділянки площею 3,6241 га, кадастровий номер 2610400000:06:001:0008, яка долучена Калуською міською радою до матеріалів справи.

Проаналізувавши наданий Калуською міською радою примірник технічної документації із землеустрою на 50 аркушах, судом встановлено, що останній містить пояснювальну записку (стор. 2-12), матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (стор. 13-43), перелік обмежень у використанні земельних ділянок (стор. 44-46), кадастровий план земельної ділянки (стор. 47-48).

Дана технічна документація відповідає вимогам ст. 57 ЗУ "Про землеустрій".

Оцінюючи висновок експерта № 63/22 від 02.08.2022, суд зазначає, що вказаний висновок не може бути прийнятий судом до уваги, оскільки дана експертиза проводилась на підставі наданої позивачем частини матеріалів технічної документації, а не цілого примірника технічної документації, у зв`язку з чим даний висновок є неповним.

Висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими ст. 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні (ст. 104 ГПК України).

Разом із тим, що стосується державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ІФ № 000071, суд зазначає таке.

Так, в п. 2 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення ЗУ "Про Державний земельний кадастр" зазначається, що земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).

Втім суд вважає помилковим посилання позивача на дану норму права, оскільки на момент звернення з позовною заявою у нього було відсутнє право користування земельною ділянкою.

Приписи пп. "в" ч. 1 ст. 141 ЗК України слід розуміти таким чином, що припинення права користування земельною ділянкою з підстав припинення установи допускається лише у випадку, коли припинення останньої виключає правонаступництво, є правильним за умови, що правонаступник може набувати відповідне таке право згідно з чинним на час правонаступництва законодавством, тобто у даному випадку, згідно зі ст. 92 ЗК України, яка чітко визначає суб`єктів права постійного користування. У випадку ж, коли внаслідок реорганізації суб`єкт перестає відповідати встановленим ст. 92 ЗК України вимогам, набуття ним права постійного користування земельною ділянкою є неможливим в силу прямої вказівки закону (постанова Верховного Суду від 21.11.2020 у справі № 918/194/19).

Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою (зареєстровано 28.06.1995 у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 30) був виданий Управлінню механізації № 540.

ТОВ "Карпатська нафтова компанія" не є правонаступником Управління механізації № 540, а, відтак, до нього не перейшло право постійного користування вказаною земельною ділянкою.

Після припинення права постійного користування земельною ділянкою, позивач має право тільки на загальних підставах оформити право користування нею на підставі договору оренди.

Щодо доводів позивача про перевищення площі земельної ділянки порівняно з площею належного останньому нерухомого майна, суд вважає їх безпідставними та зазначає наступне.

При вирішенні спорів щодо площі земельної ділянки, необхідної для обслуговування розміщених на ній будівель та споруд, суд може брати до уваги площу земельної ділянки, яка надавалася попередньому власнику будівлі, але право на яку не перейшло до набувача вказаного нерухомого майна в порядку ст. 120 ЗК України. У той же час це не виключає можливості землекористувача та відповідного органу визначати площу земельної ділянки, необхідної для обслуговування розміщених на ній будівель та споруд, шляхом розробки (затвердження, погодження) нового проекту землеустрою чи технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки з відповідним обґрунтуванням необхідності збільшення чи зменшення її площі з урахуванням незмінності цільового та функціонального призначення.

Доведення обставин, пов`язаних з обґрунтованістю землевпорядної документації, у тому числі щодо розміру земельної ділянки, покладається на сторони у судовому процесі. При цьому відповідно до загальних засад господарського судочинства, врегульованих ст. 2, 13, 14, 74, 86, 237 ГПК України, позивач у справах зазначеної категорії повинен довести належними доказами, зокрема, але не виключно експертним висновком, ту обставину, що неналежними доказами є розроблений на замовлення відповідача проект землеустрою чи технічна документація із землеустрою, в яких власне і визначається конкретна площа земельної ділянки, необхідна орендарю для експлуатації та функціонування належної йому будівлі (ведення господарської діяльності). При цьому оцінка зазначених доказів повинна здійснюватися судами з дотриманням стандартів доказування, передбачених ГПК України щодо їх належності, допустимості, обґрунтованості та вірогідності.

Відповідних правових висновків дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 30.03.2021 по справі № 922/1323/20.

Таким чином, сам по собі факт перевищення площі відведеної земельної ділянки над площею, займаною об`єктами нерухомості та необхідною для їх обслуговування, не може бути самостійною підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Поряд із цим, суд зазначає, що спірна земельна ділянка не надана у користування позивачу, в матеріалах справи відсутній укладений договір оренди земельної ділянки між ТОВ "Карпатська нафтова компанія" та Калуською міською радою, як і відсутні докази проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 79 ГПК України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Стандарт доказування "вірогідності доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надання достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Тлумачення змісту ст. 79 ГПК України свідчить про те, що ця стаття покладає на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були. Аналогічний висновок Верховного Суду викладений у п. 7.44. постанови від 16.02.2021 у справі № 927/645/19.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав; формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Згідно із ч. 1, 2 ст. 24 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; документи подано до неналежного суб`єкта державної реєстрації прав, нотаріуса; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; заявник звернувся із заявою про державну реєстрацію права власності щодо майна, що відповідно до поданих для такої реєстрації документів відчужено особою, яка на момент проведення такої реєстрації внесена до Єдиного реєстру боржників, у тому числі за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці; відсутність згоди заставодержателя (іпотекодержателя) на дострокове припинення дії договору емфітевзису, суперфіцію щодо державної реєстрації припинення таких прав, що перебувають у заставі (іпотеці). За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.

Тобто, прийняття рішення про державну реєстрацію прав є виключно дискреційним повноваження державного реєстратора, яке ним виконується на підставі документів, поданих йому заявником.

Як вказано у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.06.2018 у справі № 361/4307/16-ц, повноваження державного реєстратора щодо перевірки поданих для проведення державної реєстрації документів обмежені встановленням відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства та відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами. Отже, державний реєстратор не може вважатися таким, що порушує права третіх осіб, якщо правомірно приймає рішення про державну реєстрацію прав і вносить запис про таку реєстрацію на підставі чинного та не скасованого рішення відповідного суб`єкта, який здійснює публічно-владні управлінські функції.

Таким чином, суд дослідивши обставини справи, перевіривши доводи і заперечення сторін, беручи до уваги відповідність технічної документації вимогам законодавства, дійшов висновку про недоведеність позовних вимог та відсутність підстав для визнання незаконним та скасування рішення Калуської міської ради № 250 від 28.01.2021 "Про проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в АДРЕСА_1 ", скасування рішення Калуської міської ради № 776 від 26.08.2021 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі вулиці Б. Хмельницького, 88 м. Калуш", скасування рішення Калуської міської ради № 2038 від 30.03.2023 "Про внесення змін в рішення Калуської міської ради від 26.08.2021 № 776", скасування державної реєстрації речового права (права власності) Калуської міської ради (код ЄДРПОУ 33578261), що проведена на підставі рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишина Дмитра Вікторовича № 60508272 від 22.09.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку площею 3,6241 га із кадастровим номером 2610400000:06:001:0008, яка знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, місто Калуш, вулиця Б. Хмельницького, 86/141, та, як наслідок відсутність підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки та закриття поземельної книги.

Згідно з положеннями ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Зі змісту ст. 77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

За приписами ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судових рішеннях у справі, питання вичерпності висновків судів, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

З урахуванням вказаного, суд зазначає, що інші доводи, міркування сторін, судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.

Висновок суду.

У контексті наведеного в задоволенні позову слід відмовити.

Судові витрати.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України передбачено, що судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи той факт, що в задоволенні позову відмовлено, судовий збір слід залишити за позивачем.

Керуючись ст. 2, 13, 73, 74, 86, 129, 165, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в :

У позові Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатська нафтова компанія" до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, Калуської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів Відділ у Тиврівському районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, державний реєстратор виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишин Дмитро Вікторович про скасування рішення Калуської міської ради № 250 від 28.01.2021 "Про проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка знаходиться в АДРЕСА_1 ", скасування рішення Калуської міської ради № 776 від 26.08.2021 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі вулиці Б. Хмельницького, 88 м. Калуш", скасування рішення Калуської міської ради № 2038 від 30.03.2023 "Про внесення змін в рішення Калуської міської ради від 26.08.2021 № 776", скасування державної реєстрації речового права (права власності) Калуської міської ради (код ЄДРПОУ 33578261), що проведена на підставі рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишина Дмитра Вікторовича № 60508272 від 22.09.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку площею 3,6241 га із кадастровим номером 2610400000:06:001:0008, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 та закриття Поземельної книги, яка була відкрита у зв`язку із здійсненням державної реєстрації земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 - відмовити.

Судові витрати залишити за позивачем.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 19.02.2024.

Суддя Т. В. Стефанів

Дата ухвалення рішення06.02.2024
Оприлюднено21.02.2024
Номер документу117072383
СудочинствоГосподарське
Сутьвнесення змін в рішення Калуської міської ради від 26.08.2021 № 776", скасування державної реєстрації речового права (права власності) Калуської міської ради (код ЄДРПОУ 33578261), що проведена на підставі рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Калуської міської ради Ільчишина Дмитра Вікторовича № 60508272 від 22.09.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку площею 3,6241 га із кадастровим номером 2610400000:06:001:0008, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008 та закриття Поземельної книги, яка була відкрита у зв`язку із здійсненням державної реєстрації земельної ділянки площею 3,6241 га з кадастровим номером 2610400000:06:001:0008,

Судовий реєстр по справі —909/916/23

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 06.02.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Стефанів Т. В.

Рішення від 06.02.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Стефанів Т. В.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Стефанів Т. В.

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Стефанів Т. В.

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Стефанів Т. В.

Ухвала від 26.12.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Стефанів Т. В.

Ухвала від 30.11.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Стефанів Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні