Рішення
від 13.02.2024 по справі 912/1899/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 лютого 2024 рокуСправа № 912/1899/23

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., за участі секретаря судового засідання Лупенко А.І., розглянув у судовому засіданні справу №912/1899/23

за позовом Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, вул. Шкільна, 47, с. Кетрисанівка, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27247

до відповідачів

1. Бобринецької міської ради Кіровоградської області, вул. Незалежності, 80, м. Бобринець, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27200

2. Кропивницької районної ради, вул. Дарвіна, 25, м. Кропивницький, 25014

за участі третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Бобринецької районної ради Кіровоградської області, вул. Незалежності, 80, м. Бобринець, Кіровоградська область, 27200

про визнання протиправними та скасування актів місцевого самоврядування, припинення речового права

Представники

від позивача - Іванченко В.В. адвокат, ордер серії ВА № 1065995 виданий 14.11.2023,

від відповідача 1 - Рожкован С.М. самопредставництво, витяг з ЄДР,

від відповідача 2 - участі не брали,

від третьої особи - участі не брали,

У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області до Бобринецької міської ради Кіровоградської області та Кропивницької районної ради з такими вимогами

- визнати протиправним та скасувати рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади",

- визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької міської ради від 22.04.2021 року № 171 "Про затвердження акта приймання-передачі",

- визнати протиправним та скасувати Акт приймання-передачі - комплексу будівель за адресою Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Каштанова, 84,

- припинити речове право Бобринецької міської ради на об`єкт нерухомого майна - комплекс будівель, номер відомостей про речове право: 41729632, зареєстроване 23.04.2021 року,

- стягнути судові витрати.

Ухвалою від 16.10.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 912/1899/23 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 14.11.2023 о 15:00 год, встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи, витребував за клопотанням позивача від Кропивницької районної державної/військової адміністрації Кіровоградської області докази та залучив третю особу.

01.11.2023 через систему "Електронний суд" відповідач 1 подав суду відзив на позов з запереченнями позовних вимог.

07.11.2023 Кропивницька районна державна/військова адміністрація Кіровоградської області подала суду докази на виконання ухвали.

У зв`язку із масштабною та тривалою повітряною тривогою 14.11.2023, загрозою ракетних ударів по всій території України, засідання суду 14.11.2023 у справі не відбулося.

Ухвалою від 15.11.2023 суд призначив підготовче засідання у справі на 30.11.2023 о 16:00.

22.11.2023 через систему "Електронний суд" відповідач 1 подав суду клопотання від 21.11.2023 про надання дозволу на подання додаткових пояснень від 21.11.2023, де зазначив, що як позивач, так і відповідач посилаються на один і той же доказ у якості обґрунтування своїх тверджень/заперечень, є необхідність у додаткових поясненнях щодо обставин проведення реєстраційних дій зі спірним комплексом будівель (м. Бобринець, вул. Каштанова, буд. 84) на підставі документів з реєстраційної справи №1593632835208 (у електронній формі), витребуваної та отриманої від Кропивницької районної державної/військової адміністрації згідно з пунктом 6 ухвали від 16.10.2023. На думку міської ради, такі додаткові пояснення дозволять повно та всебічно встановити всі обставини справи та прийняти обґрунтоване рішення по суті заявлених позовних вимог.

В підготовчому засіданні 30.11.2023 суд задовольнив клопотання відповідача 1 про надання дозволу на надання додаткових пояснень, долучив до справи пояснення від 21.11.2023 та оголосив перерву до 21.12.2023 об 11:40 год.

06.12.2023 через систему "Електронний суд" позивач подав суду додаткові пояснення у справі.

Ухвалою від 21.12.2023 суд долучив до справи додаткові пояснення позивача від 06.12.2023. Продовжив строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів. Закрив підготовче провадження у справі №912/1899/23 та призначив справу до судового розгляду по суті на 25.01.2024 о 12:00 год.

25.01.2024 суд розпочав розгляд справи по суті, дослідив докази у справі та оголосив перерву в судовому засіданні до 13.02.2024 о 12:30 год.

В засіданні 13.02.2024 позивач та відповідач 1 підтримали свої позиції щодо заявленого позову.

Відповідач 2 та третя особа уповноважених представників не забезпечили, повідомлялись належним чином.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини.

Бобринецькою міською радою прийнято рішення від 28.01.2021 №299 "Про пропозицію щодо передачі майна із спільної власності територіальних громад району у комунальну власність міської територіальної громади", а саме комплексу будівель за адресою м. Бобринець, вул. Каштанова, 84 (т. 1 а.с. 75 на звороті, 76).

Кропивницькою районною радою, як правонаступником Бобринецької районної ради району, прийнято 26.03.2021 рішення №92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади", згідно п. 1 якого передано комплекс будівель, що знаходиться з адресою: 27200, Кіровоградська область, м. Бобринець, вул. Каштанова, 84, із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади (т. 1 а.с. 15).

Бобринецькою міською радою прийнято рішення від 31.03.2021 №451 "Про прийняття із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади комплексу будівель, що знаходиться за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84" (т. 1 а.с. 17, 18).

Комісією, утвореною виконавчим комітетом міської ради згідно з його рішенням від 04.02.2021 №20 складено Акт приймання-передачі від 22.04.2021 (т. 1 а.с. 21 - 23).

Рішенням виконавчого комітету Бобринецької міської ради від 22.04.2021 №171 "Про затвердження Акта приймання-передачі" затверджено Акт приймання-передачі від 22.04.2021 (т. 1 а.с. 19 - 20).

Відповідно до інформаційної довідки № 3481139931 право власності на комплекс будівель зареєстровано 23.04.2021 за Бобринецькою міською радою на підставі рішення Бобринецької міської ради № 451 від 31.03.2021 та рішення Бобринецької міської ради № 171 від 22.04.2021 про затвердження акту приймання-передачі.

Кетрисанівська сільська рада вважає, що відчуження комплексу будівель без її згоди є грубим порушенням прав співвласника такого майна, у зв`язку з чим і звернулась до суду.

Відповідач 1 не погоджується з твердженнями позивача про обов`язковість отримання згоди Кетрисанівської сільської ради на відчуження (передачу) спірного комплексу будівель

Також відповідач 1 у відзиві заявляє незгоду з твердженнями позивача про перебування спірного комплексу будівель у комунальній власності Бобринецької районної ради; а також про надання неповного пакета документів, необхідного для проведення державної реєстрації набуття/переходу права власності на комплекс будівель за адресою м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

Кетрисанівська сільська рада не зверталася ні до Бобринецької районної ради, ні до Кропивницької районної ради, як правонаступника, з пропозицією про передачу спірного комплексу будівель у комунальну власність Кетрисанівської сільської територіальної громади.

Бобринецька міська рада - представницький орган Бобринецької міської територіальної громади, утвореної у 2015 році в результаті добровільного об`єднання Бобринецької міської і Червонодолинської сільської територіальних громад колишнього Бобринецького району Кіровоградської області з адміністративним центром у місті Бобринець, та чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року.

Утворення у 2015 році Бобринецької міської територіальної громади (у складі Бобринецької міської і Червонодолинської сільської територіальних громад) було передбачено Перспективним планом формування територій громад Кіровоградської області, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 1159-р.

У свою чергу Кетрисанівська сільська рада - представницький орган Кетрисанівської сільської територіальної громади, утвореної у 2020 році в результаті адміністративного об`єднання 24-х сільських територіальних громад колишнього Бобринецького району Кіровоградської області.

Утворення у адміністративному порядку Кетрисанівської сільської територіальної громади з адміністративним центром у селі Кетрисанівка було передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №716-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області".

За цим розпорядженням до складу Бобринецької міської територіальної громади ввійшли Бобринецька міська і Червонодолинська сільська ради, Кетрисанівська сільська територіальна громада була передбачена у такому складі: Бобринківська, Буховецька, Василівська, Верхньоінгульська, Веселівська, Витязівська, Володимиро- Іллінська, Кетрисанівська, Костомарівська, Куйбишевська, Марянівська, Миколо-Бабанська, Новоградівська, Новомиколаївська, Олексіївська, Павлогірківська, Рощахівська, Свердловська, Солонцюватська, Сугокліївська, Тарасівська, Федіївська, Чарівненська, Червонозорівська сільські ради/громади, всього-24.

10 листопада 2020 року відбулася перша сесія Кетрисанівської сільської ради восьмого скликання, що підтверджується рішенням Кетрисанівської сільської ради від 10.11.2020 №1 "Про визнання повноважень депутатів Кетрисанівської сільської ради восьмого скликання".

Відповідно до підпункту 11) пункту 1 Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", у Кіровоградській області утворено чотири райони, в тому числі Кропивницький (з адміністративним центром у місті Кропивницький), до складу якого, серед інших, ввійшли території Бобринецької міської і Кетрисанівської сільської територіальних громад.

У свою чергу, згідно з підпунктом 11) пункту 3 Постанови у Кіровоградській області ліквідовано, зокрема, Бобринецький район.

06 грудня 2020 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17 листопада 2020 року №1009-IX, яким внесено зміни, зокрема, до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280.

Так, відповідно до підпунктів 1-3, 11 п. 6-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі - ліквідовані райони), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (підпункт 1);

2)не пізніше завершення другої сесії районної ради, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація районних рад ліквідованих районів шляхом приєднання до районної ради, розміщеної в адміністративному центрі новоутвореного району, а у випадку, передбаченому підпунктом 5 цього пункту, - утворення районних рад як юридичних осіб (підпункт 2);

3)районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом (підпункт 3);

11) під час здійснення реорганізації юридичних осіб - районних рад повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює комісія з реорганізації (підпункт 11).

Рішенням Кропивницької районної ради від 22 січня 2021 року №70 "Про початок реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради", започатковано процедуру реорганізації Бобринецької районної ради (ЄДРПОУ 24713868, місцезнаходження: 27200, Кіровоградська область, Бобринецький район, місто Бобринець, вул. Незалежності, 80) шляхом приєднання до Кропивницької районної ради (ЄДРПОУ 24715502, місцезнаходження: 25014, Кіровоградська обл., місто Кропивницький, вул. Дарвіна, 25). Пунктом 2 такого рішення визначено, що Кропивницька районна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бобринецької районної ради. У пункті 3 рішення утворено комісію з реорганізації Бобринецької районної ради, а у пунктах 4-9 врегульовано її діяльність.

Відповідно до ч. 1-2 ст. 52 Господарського процесуального кодексу України - у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

У відповідності до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Згідно ч. 1 ст. 105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію, який вносить до єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення.

Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення врегульований статтею 107 ЦК України, відповідно до положень якої після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань містяться відомості про те, що Бобринецька районна рада перебуває в стані припинення з 28.01.2021, однак відсутня інформація про припинення юридичної особи.

Слід зазначити, що при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями.

Вказана правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17.

Також, Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц зазначив, що у ст. 104 та 107 ЦК України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий. Датою виникнення універсального правонаступництва юридичної особи відносно особи, яка припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання наказу про таке приєднання.

Оскільки реорганізація Бобринецької районної ради (код ЄДРПОУ - 24713868) відбулася шляхом приєднання, має місце факт універсального правонаступництва, коли до правонаступника - Кропивницької районної ради, перейшли як права так і обов`язки Бобринецької районної ради.

За поясненнями відповідача 1 у справі, формування майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району почалося у 1992 році після прийняття виконавчим комітетом Бобринецької районної ради рішення від 06.03.1992 №40 "Про розмежування майна району".

Саме на підставі Рішення райвиконкому №40 об`єкт державного майна "Побуткомбінат" став майном комунальної власності Бобринецького району (в особі райвиконкому).

Міська рада звертає увагу суду на те, що майно, передане у 1992 році до комунальної власності Бобринецького району (в особі райвиконкому), а також набуте на інших законних підставах, у 1997 році стало спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Бобринецького району, управління яким відповідно до Конституції України здійснювала Бобринецька районна рада або уповноважені нею органи.

З 1997 року всі територіальні громади колишнього Бобринецького району, в тому числі Бобринецька міська і Кетрисанівська сільська, стали співвласниками майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, переданого державою та/або набутого на інших законних підставах.

До 1997 року спірний комплекс будівель використовувався для розміщення районного комбінату побутового обслуговування населення ("Побуткомбінат"), а у 1997 році переданий на баланс Управління праці та соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації.

Відповідно до рішення Бобринецької районної ради від 07.07.2006 №33 "Про прийняття у спільну комунальну власність територіальних громад сіл та міста району майна: адмінприміщення, приміщення управління праці та соціального захисту населення", спірний комплекс будівель, який знаходиться за адресою: м. Бобринець, вул. Кірова, 84, був прийнятий у спільну комунальну власність територіальних громад сіл та міста району.

Облік майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району вівся його управителем, Бобринецькою районною радою, шляхом формування переліків такого майна, які затверджувалися та/або змінювалися її рішеннями.

Так, рішенням Бобринецької районної ради від 07.12.2006 №62 "Про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл та міста району", було затверджено Перелік підприємств, установ і організацій, приміщень спільної власності територіальних громад сіл та міста району (пункт 1), що є додатком 1 до такого рішення. Під №4 такого переліку значиться "Будівля управління праці та соціального захисту населення" за адресою: м. Бобринець, вул. Кірова, 84.

Згідно з пунктом 2 Рішення районної ради №62 затверджено перелік нерухомого майна, відчуження якого, у тому числі шляхом приватизації, забороняється, що є додатком 3 до такого рішення. Під №2 такого переліку значиться "Будівля управління праці та соціального захисту населення" за адресою: м. Бобринець, вул. Кірова, 84.

За розпорядженням Бобринецького міського голови від 19.02.2016 №28 "Про перейменування вулиць та провулків у населених пунктах Бобринецької міської об`єднаної територіальної громади" вулицю Кірова у місті Бобринець перейменовано у вулицю Каштанову.

Бобринецькою районною радою прийнято рішення від 24.03.2017 №219 "Про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл та міста району".

Відповідно до пункту 2 Рішення Бобринецької районної ради №219 затверджено Перелік нерухомого майна (приміщень) підприємств, установ і організацій спільної власності територіальних громад сіл та міста району, що перебувають в управлінні районної ради, який оформлено додатком 2. Під №3 у такому переліку значиться "Ціла нежитлова будівля (адмінприміщення)" за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

Згідно з пунктом 6 Рішення Бобринецької районної ради №219 затверджено перелік нерухомого майна, відчуження якого, у тому числі шляхом приватизації, забороняється, що є додатком 5 до такого рішення. Під №3 такого переліку значиться "Ціла нежитлова будівля (адмінприміщення)" за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

В свою чергу 04.07.2018 Бобринецька районна рада зареєструвала за собою право власності на комплекс будівель на підставі рішення № 219 від 24.03.2017, листа регіонального відділення фонду державного майна України по Кіровоградській області № 237-20 від 08.05.2018, технічного паспорта ОКП "Кіровоградське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації" від 23.10.2006 року.

У 2020 році, управляючи закріпленим майном права спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, Бобринецька районна рада прийняла рішення від 24.06.2020 №468 "Про внесення змін до рішення районної ради від 24 березня 2017 року №219 "Про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл та міста району".

Відповідно до пункту 1.2. Рішення районної ради №468 викладено у новій редакції додаток 2 "Перелік нерухомого майна (приміщень) підприємств, установ і організацій спільної власності територіальних громад сіл та міста району, що перебувають в управлінні районної ради". У такому Переліку під №3 значиться "Ціла нежитлова будівля (адмінприміщення)" за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

При прийнятті оскаржуваного рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 №92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади", волевиявлення цього представницького органу було спрямоване на передачу об`єкту права спільної власності територіальних громад сіл та міста району, а не об`єкту комунальної власності Бобринецької районної ради.

Прийняттю оскаржуваного Рішення Кропивницької районної ради №92 передувало прийняття Бобринецькою міською радою рішення від 28.01.2021 №299 "Про пропозицію щодо передачі майна із спільної власності територіальних громад району у комунальну власність міської територіальної громади".

З огляду на зазначені докази, комплекс будівель належить до спільної власності територіальних громад.

Відповідно до ст. 355 ЦК України, майно, що є у власності двох або більше осіб (співвласників), належить м на праві спільної власності (спільне майно). Майно може належати особам на праві спільної часткової або на праві спільної сумісної власності. Право спільної власності виникає з підстав, не заборонених законом. Спільна власність вважається частковою, якщо договором або законом не встановлена спільна сумісна власність на майно.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 368 ЦК України, спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю.

Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 369 ЦК України, співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними.

Розпоряджання майном, що є у спільній сумісній власності, здійснюється за згодою всіх співвласників, якщо інше не встановлено законом.

На даний час нежитлова будівля за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова,84, яка є об`єктом комунальної власності міської територіальної громади, використовується для задоволення комунально-побутових та/або соціально-культурних потреб міської територіальної громади через розміщені в ній:

а) структурні підрозділи і заклади міської ради, а саме: відділ "ЦНАП" Бобринецької міської ради; відділ земельних ресурсів, охорони навколишнього середовища та агропромислового розвитку Бобринецької міської ради; комунальний заклад "Бобринецький міський центр соціальних служб; філія №1 комунального закладу "Міська публічна бібліотека",

б) підрозділи органів виконавчої влади, а саме: територіально-відокремлений підрозділ Управління соціального захисту населення Кропивницької РД/ВА; територіально-відокремлений підрозділ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області; поліцейська станція (поліцейський офіцер міської громади).

Право комунальної власності регулюється ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", за нормами якої, в редакції станом на день ухвалення оскаржуваного рішення №92, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби.

Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно- приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати І купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою. Доходи від відчуження об`єктів права комунальної власності зараховуються до відповідних місцевих бюджетів І спрямовуються на фінансування заходів, передбачених бюджетами розвитку.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради мають право:

1)вносити пропозиції про передачу або продаж у комунальну власність відповідних територіальних громад підприємств, установ та організацій, їх структурних підрозділів та інших об`єктів, що належать до державної та інших форм власності, якщо вони мають важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб територіальних громад;

2)на переважне придбання в комунальну власність приміщень, споруд, інших об`єктів, розташованих на відповідній території, якщо вони можуть бути використані для забезпечення комунально-побутових та соціально-культурних потреб територіальних громад;

3)мати об`єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно- територіальних одиниць.

Частина 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Згідно абз. 1-4 п. 10 Розділу V (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" в редакції станом на день ухвалення оскаржуваного рішення № 481, з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.

Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

Згідно правового висновку Верховного Суду, викладеного в постанові від 15.02.2022 у справі № 904/4109/21, за загальним правилом, передбаченим частиною 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", об`єкти права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району та області, управління якими здійснюють районні та обласні ради, не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо зазначених територіальних громад або відповідних рішень рад чи уповноважених ними органів, за винятком випадків, передбачених законом. Зокрема, але не виключно, до таких виняткових випадків, коли згода інших територіальних громад на передачу об`єктів права спільної власності не потрібна, належать передбачені абзацом 3 пункту 10 Розділу V (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" випадки, а саме: цілісний майновий комплекс підприємства, яке є спільною власністю територіальних громад району або області, окремі об`єкти (нерухоме майно, індивідуально визначене майно тощо) знаходяться на території конкретної місцевої територіальної громади та задовольняють виключно колективні потреби цієї територіальної громади. Таким чином, визначати правову долю об`єктів комунальної власності, в тому числі тих, що перебувають у спільній власності сіл, селищ, міст та знаходяться в управлінні районної або обласної ради, шляхом прийняття відповідних рішень, мають право безпосередньо територіальні громади сіл, селищ, міст або їх представницькі органи - відповідні місцеві ради, тоді як районна або обласна рада зобов`язана здійснювати повноваження щодо відчуження комунального майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст виключно у зазначених вище випадках, але водночас може (має право) здійснювати відповідні повноваження у випадку надання районній або обласній раді на підставі частини 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" таких повноважень відповідними радами, які представляють інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Судом враховано, що комплекс будівель знаходиться на території м. Бобринець та ніколи не задовольняв виключно колективні потреби цієї територіальної громади оскільки вказане нерухоме майно з 2000 року використовувалося з метою розміщення Управління праці та соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації (Код ЄДРПОУ 03197664, юридична адреса Україна, 27200, Кіровоградська область, Бобринецький район, місто Бобринець, вулиця Каштанова, будинок 84) яке на дату заявлення позову перебуває в стані припинення. Також Кетрисанівська територіальна громада не надавала згоди на відчуження на користь Бобринецької міської ради спільного майна.

Поряд з тим, суд не погоджується з позицією позивача у справі про те, що Кропивницька районна рада мала б зареєструвати за собою спірний Комплекс будівель.

У даній справі відповідачами не доведено, що комплекс будівель, розташований за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84 задовольняє виключно колективні потреби цієї територіальної громади.

Також матеріали справи не містять доказів на підтвердження надання згоди Кетрисанівською сільською територіальною громадою на відчуження на користь Бобринецької міської ради спільного майна.

Враховуючи викладене, господарський суд дійшов висновку, що рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади", не відповідає нормам ч. 2 ст. 10, ч. 8 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", чим порушено майнове право позивача на об`єкт спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району.

При цьому господарський суд зауважує, що внесення пропозицій про передачу або продаж у комунальну власність відповідних територіальних громад підприємств, установ та організацій, їх структурних підрозділів та інших об`єктів, що належать до державної та інших форм власності, у відповідності до наведених вище приписів Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є правом відповідного органу місцевого самоврядування та не є обов`язковою передумовою прийняття рішення про передачу таких об`єктів.

В той же час, вказаний Закон наділяє сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) правом мати об`єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

За наведених обставин господарський суд задовольняє позовні вимоги про визнання протиправним рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади".

За положеннями ч. 2 ст. 4, ст. 6 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", яким керувався відповідач 2, ухвалюючи спірне рішення, передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом. Передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову: виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом, - у разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Згідно п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 року № 1482 "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", якою керувався відповідач 1, підписуючи спірний акт приймання-передачі, передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об`єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об`єктів у державну власність, затвердженого цією постановою. Акт складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію. Право на управління об`єктом передачі виникає з дати затвердження органом, який створив комісію, акта приймання-передачі, а орган, уповноважений управляти державним майном, що здійснював управління об`єктом, або самоврядна організація втрачає таке право.

Згідно п. 13 ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції на дату державної реєстрації права комунальної власності Бобринецької міської ради, державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції на дату державної реєстрації права комунальної власності Бобринецької міської ради, відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Абз. 3 ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції, чинній на момент розгляду даної справи, визначає, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, посадовою особою Міністерства юстиції України. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

Пунктом 9 ч.1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.

Відповідно до інформаційної довідки № 3481139931 право власності на комплекс будівель зареєстровано 23.04.2021 за Бобринецькою міською радою на підставі рішення Бобринецької міської ради № 451 від 31.03.2021 та рішення Бобринецької міської ради № 171 від 22.04.2021 про затвердження акту приймання-передачі.

Поряд з тим в матеріалах реєстраційної справи, наданої Кропивницькою районною військовою адміністрацією, містяться рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92, рішення Бобринецької міської ради від 22.04.2021 № 171, акт приймання-передачі від 22.04.2021, рішення Бобринецької міської ради від 31.03.2021 № 451, які були надані для реєстрації, чим спростовуються доводи позивача в цій частині.

Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Таким чином, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Враховуючи вище наведені норми права, редакції Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" як на момент державної реєстрації права, так і на день розгляду справи у суді, факт реєстрації права комунальної власності Бобринецької міської ради на спірний об`єкт нерухомого майна на підставі рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади" та акта приймання-передачі комплексу будівель, господарський суд вважає, що позивачем обрано ефективний спосіб захисту його права, який призведе до відновлення первинного стану сторін. Такий спосіб захисту права відповідає нормам ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Зважаючи на висновок суду про скасування рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади", та з огляду на те, що інші вимоги позивача є похідними від першої, господарський суд вважає за необхідне задовольнити позов в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідачів пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

За подання 4 позовних вимог позивач сплатив 13420,00 грн, тоді як необхідно було 10736,00 грн.

Відтак судовий збір в сумі 2684,00 грн може бути повернутий судом за клопотанням позивача як внесений в більшому розмірі.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 126, 129, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади".

Визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької міської ради від 22.04.2021 року № 171 "Про затвердження акта приймання-передачі".

Визнати протиправним та скасувати Акт приймання-передачі - комплексу будівель за адресою Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

Припинити речове право Бобринецької міської ради на об`єкт нерухомого майна - комплекс будівель, номер відомостей про речове право: 41729632, зареєстроване 23.04.2021.

Стягнути з Кропивницької районної ради (вул. Дарвіна, 25, м. Кропивницький, 25014, і.к. 24715502) на користь Кетрисанівської сільської ради (вул. Шкільна, 47, с. Кетрисанівка, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27247, і.к. 04365508) судовий збір у розмірі 4026,00 грн.

Стягнути з Бобринецької міської ради (вул. Незалежності, 80, м. Бобринець, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27200, і.к. 04055239) на користь Кетрисанівської сільської ради (вул. Шкільна, 47, с. Кетрисанівка, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27247, і.к. 04365508) судовий збір у розмірі 6710,00 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії ухвали надіслати позивачу (до Електронного кабінету), відповідачу 1 (до Електронного кабінету), відповідачу 2 (до Електронного кабінету), третій особі (вул. Незалежності, 80, м. Бобринець, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27200).

Повне рішення складено 18.02.2024.

Суддя В.Г. Кабакова

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення13.02.2024
Оприлюднено21.02.2024
Номер документу117073025
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності

Судовий реєстр по справі —912/1899/23

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 25.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 28.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Рішення від 13.02.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні