Рішення
від 19.02.2024 по справі 560/19804/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/19804/23

РІШЕННЯ

іменем України

19 лютого 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради щодо не продовження ОСОБА_2 строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м кв., розташованого за адресою АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул.Бандери» , напрямок руху транспорту - з міста;

- зобов`язати Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради продовжити ОСОБА_2 дію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м кв., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул. Бандери», напрямок руху транспорту - з міста, строком на 3 (три) роки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, щонеодноразово звертався із заявами до відповідача у встановленому законом порядку про продовження строку дії паспорту-прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, однак відповідач щоразу надавав необґрунтовані відмови, що, на думку позивача, порушує його права та інтереси.

Ухвалою від 14.11.2023 суд відмовив у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.

Ухвалою від 14.11.2023 суд залишив позовну заяву без руху.

Ухвалою від 27.11.2023 суд відкрив провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначив за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, у якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що термін дії паспорту-прив`язки позивача закінчився 28 лютого 2023 року і не може бути продовжений через зміни, які відбулися на місцевому рівні, а саме: зміни в містобудівній документації та коригування генерального плану міста відповідно до Рішення Хмельницької міської ради позачерговою 23 сесією №6 від 29.12.2022 Про затвердження містобудівної документації «Коригування (внесення змін) генерального плану м. Хмельницький», яким затверджено містобудівну документацію «Коригування (внесення змін) генерального плану м. Хмельницький», розроблену товариством з обмеженою відповідальністю «КАЙЛАС-К». В склад містобудівної документації входить комплексна схема розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Хмельницького. Відповідно до затвердженої та діючої комплексної схеми та викопіювання М1:10000 видно, що розміщення спірної ТС позивача документально не передбачено. На підставі викладеного просить у задоволенні позову відмовити.

Позивач подав до суду відповідь на відзив, у якій з доводами відповідача не погоджується та вважає їх необґрунтованими. Просить задовольнити позовні вимоги.

Представник відповідача подав до суду заперечення на відповідь на відзив, у яких вказує, що позивач на власний розсуд тлумачить норми законодавства та ставить під сумнів будь яке рішення, що приймається на місцевому рівні. Просить у задоволенні позову відмовити.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

Згідно з Договором №27 на облаштування зупинки громадського транспорту від 29.11.2010 (далі - Договір від 29.11.2010), Комунальне підприємство по організації роботи міського пасажирського транспорту та ОСОБА_1 уклали цей правочин, відповідно до якого останньому надано дозвіл на встановлення павільйону та приміщення на зупинці міського громадського транспорту по пр. Миру (напрямок - рух з міста). Пунктом 1.4 визначено, що павільйон та приміщення мають бути з`єднані між собою і надалі в договорі іменуються як Об`єкт, який по зовнішньому контуру має площу 50 кв. м. Згідно з пп.3.1.1 п.3.1 договору ОСОБА_1 має право самостійно здійснювати власну підприємницьку діяльність згідно законодавства України. Відповідно до п.7.1 договір вступає в силу його підписання і погодження з управлінням транспорту та зв`язку і діє протягом 15 років.

Паспорт прив`язки періодично продовжувався управлінням архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, в тому числі і на підставі рішення суду.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 березня 2019 року у справі №560/4167/18 позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради щодо не продовження ОСОБА_1 строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м. кв., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул. С. Бандери» (М. Рибалка), напрямок руху транспорту з міста, та зобов`язав повторно розглянути заяву (дата звернення 21.08.2017) позивача з урахуванням обставин справи та правової оцінки, наданої судом. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задоволено повністю. В частині прийнято нове рішення, яким позов задоволено. Зобов`язано Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради продовжити ОСОБА_1 строк дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м. кв., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул. С. Бандери» (М. Рибалка), напрямок руху транспорту з міста.

Суд першої інстанції у своєму рішенні від 01 березня 2019 року, дійшов висновку, зокрема, про те, що рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради №373 від 25.05.2017 "Про надання дозволу комунальному підприємству по організації роботи міського пасажирського транспорту на облаштування зони відпочинку для водіїв автобусів, які працюють на міських маршрутах загального користування з встановленням торговельного павільйону продовольчих товарів по прс. Миру" і надання права облаштування зупинки в іншому місці іншому суб`єкту підприємницької діяльності - ТОВ "ДІМАЛЕКС-БУД" не стосується позивача, який проводить свою підприємницьку діяльність у павільйоні, який використовує з 2010 року на підставі Паспорту прив`язки, який не анульований (припинений) згідно з Порядком №244 і Договору від 29.11.2010 (чинний до 29.11.2025 року).

Останнє продовження паспорту прив`язки тимчасової споруди позивача діяло до 28 лютого 2023 року.

З метою продовження дії паспорту прив`язки тимчасової споруди позивач декілька разів звертався до відповідача із письмовою заявою про продовження його дії.

28.06.2023 року відповідачем була надана остання письмова відмова, у якій вказано, що паспорт прив`язки продовжити немає можливості.

У листі від 22.06.2023 року вказано, що у винесеній постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року у справі №560/4167-18 не зазначено строк, на який необхідно продовжити паспорт прив`язки тимчасової споруди для підприємницької діяльності - павільйону по пр. Миру (тр. Зупинка «вул. Рибалка», напрямок руху з міста). Усі зобов`язання, які були поставлені перед управлінням архітектури та містобудування були виконані.

Також відповідач звертає увагу заявника на те, що у зв`язку з прийняттям рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 25.05.2017 №373 «Про надання дозволу комунальному підприємству по організації роботи міського на міських маршрутах загального користування з встановленням кафетерію та санвузла по пр. Миру - навпроти житлових будинків №44 та №46 (напрямок руху з міста)» та укладанням договору №70 від 06.07.2017 з ТОВ «ДІМАЛЕКС - БУД» на влаштування зони відпочинку для водіїв автобусів, які працюють на міських маршрутах загального користування по пр. Миру - навпроти житлових будинків №44 та №46 (напрямок руху з міста), продовжити строк дії паспорту прив`язки тимчасової споруди для продовження підприємницької діяльності - павільйону по пр. Миру (тр. зуп. «вул. Рибалка», напрямок руху з міста) немає можливості.

Позивач вважає бездіяльність відповідача щодо продовження строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності протиправною, тому звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР /далі Закон № 280/97-ВР/ встановлено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною першою статті 16 Закону № 280/97-ВР передбачено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Згідно з частиною п`ятою статті 16 Закону № 280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За приписами статті 25 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною першою статті 122 ЗК України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, передачі земельних ділянок в оренду визначений статтями 123, 124 ЗК. Зокрема, такий порядок передбачає розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що здійснюється на підставі дозволу, наданого органом місцевого самоврядування; передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

В розумінні Закону України "Про благоустрій населених пунктів" територія - це сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту.

За змістом статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою. Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Згідно з частиною другою статті 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI /далі Закон № 3038-VI/ суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.

Відповідно до частин другої, третьої та четвертої статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів". Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності /далі Порядок № 244/.

За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4-1.5 Порядку № 244, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1 : 500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;

схема розміщення ТС - графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);

стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.;

комплексна схема розміщення ТС в межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо), мікрорайону (кварталу), населеного пункту - текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування ТС, розроблені з урахуванням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою.

Відповідно до пункту 2.6 Порядку №244 для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України Про благоустрій населених пунктів України; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).

Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Паспорт прив`язки підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Після рішення міської ради та документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженої посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 2.19 у разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк.

Отже, підставою для продовження розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, строк дії якого продовжується відповідним органом за зверненням особи, яка бажає продовжити розміщення тимчасової споруди, у разі відповідності розміщення ТС містобудівній документації, будівельним нормам, існуючим містобудівним обмеженням тощо та наявності документа про право користування земельної ділянки.

З матеріалів справи суд встановив, що паспорт прив`язки тимчасової споруди, що належить позивачу, з 2010 року періодично продовжувався Управлінням архітектури та містобудування Хмельницької міської ради, в тому числі і на підставі рішення суду.

Договір №27 на облаштування зупинки громадського транспорту від 29.11.2010, згідно якого Комунальне підприємство по організації роботи міського пасажирського транспорту та ОСОБА_1 уклали цей правочин, відповідно до якого останньому надано дозвіл на встановлення павільйону та приміщення на зупинці міського громадського транспорту по пр. Миру (напрямок - рух з міста), укладався на 15 років. Тобто, наразі указаний договір є чинним (до 29.11.2015) та відсутні відомості щодо його розірвання чи внесення до нього змін.

Щодо посилання відповідача на рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради №373 від 25.05.2017 "Про надання дозволу комунальному підприємству по організації роботи міського пасажирського транспорту на облаштування зони відпочинку для водіїв автобусів, які працюють на міських маршрутах загального користування з встановленням торговельного павільйону продовольчих товарів по прс. Миру" і надання права облаштування зупинки в іншому місці іншому суб`єкту підприємницької діяльності - ТОВ "ДІМАЛЕКС-БУД", суд зауважує, що рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 березня 2019 року у справі №560/4167/18 встановлено, що указане рішення виконавчого комітету не може бути підставою для відмови у продовженні строку дії паспорту-прив`язки тимчасової споруди позивача, оскільки не стосується останнього.

Згідно ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Стосовно доводів відповідача про внесення змін до містобудівної документації, слід зазначити наступне.

Так, відповідач стверджує, що відбулись зміни в містобудівній документації та коригування генерального плану міста відповідно до Рішення Хмельницької міської ради позачергової 23 сесії №6 від 29.12.2022 Про затвердження містобудівної документації «Коригування (внесення змін) генерального плану м. Хмельницький», яким затверджено містобудівну документацію «Коригування (внесення змін) генерального плану м. Хмельницький», розроблену товариством з обмеженою відповідальністю «КАЙЛАС-К». В склад містобудівної документації входить комплексна схема розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Хмельницького. Відповідно до затвердженої та діючої комплексної схеми та викопіювання М1:10000 видно, що розміщення спірної ТС позивача документально не передбачено.

Однак, дослідивши надані відповідачем до відзиву документи, суд зазначає, що з указаних документів неможливо встановити, які саме зміни внесено до містобудівної документації і чи стосуються вони ділянки, на якій розташована тимчасова споруда, що належить позивачу.

Викопіювання з комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Хмельницького та позначки, зроблені представником відповідача, не дають чіткого розуміння щодо наявності чи відсутності на цій схемі тимчасової споруди, що належить позивачу.

Суд звертає увагу, що відповідачем не надано належних доказів того, що розташування тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м кв. за адресою АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул.Бандери», суперечить чинним нормам містобудівної документації.

Суд не бере до уваги доводи відповідача про те, що позивачу пропонувалось надати пропозиції щодо бажаного місця перенесення тимчасової споруди, оскільки такі доводи не знаходять свого підтвердження в матеріалах справи.

Таким чином, з урахуванням викладеного, а також тих обставин, що паспорт прив`язки виданий позивачу правомірно, містить передбачені Порядком № 244 документи, а також зважаючи, що вказаним Порядком не установлено імперативного припису щодо необхідності подачі замовником для продовження строку дії паспорту прив`язки інших документів, ніж заяви замовника, суд дійшов висновку, що у відповідача був обов`язок продовжити строк дії такого паспорту прив`язки.

Отже, на переконання суду, відповідач допустив бездіяльність щодо продовження ОСОБА_2 строку дії паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м кв., розташованого за адресою АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул.Бандери» , напрямок руху транспорту - з міста.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради продовжити ОСОБА_2 дію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м кв., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул. Бандери», напрямок руху транспорту - з міста, строком на 3 (три) роки, суд зазначає таке.

У пункті 2.3 рішення Конституційного Суду України від 11.10.2018 у справі № 7-р/2018 цим судом зроблено висновок, що ...В Україні визнається і діє принцип верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України). Конституційний Суд України вважає, що принцип юридичної визначеності як один із елементів верховенства права не виключає визнання за органом публічної влади певних дискреційних повноважень у прийнятті рішень, однак у такому випадку має існувати механізм запобігання зловживанню ними. Згідно з юридичною позицією Конституційного Суду України цей механізм повинен забезпечувати, з одного боку, захист особи від свавільного втручання органів державної влади у її права і свободи, а з другого - наявність можливості у особи передбачати дії цих органів (абзац третій підпункту 2.4 пункту 2 мотивувальної частини Рішення від 8 червня 2016 року № 3-рп/2016).

Наведені юридичні позиції Конституційного Суду України дають підстави стверджувати, що конституційний принцип верховенства права вимагає законодавчого закріплення механізму запобігання свавільному втручанню органів публічної влади при здійсненні ними дискреційних повноважень у права і свободи особи.

У постанові Верховного Суду від 20.03.2018 у справі № 461/2579/17 викладено правові позиції про те, що Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Дискреційні повноваження в більш вузькому розумінні - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Таким чином, дискреційні повноваження, в тому числі органів місцевого самоврядування, завжди мають межі, встановлені законом.

Нормативно-правовими актами, якими регулюються правовідносини з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, наразі є Закон України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядок № 244.

Враховуючі визначені цими нормативно-правовими актами підстави, умови та порядок оформлення (видачі) паспорту прив`язки ТС та продовження строку його дії, а також межі повноважень органів, в компетенції яких є вирішення цих питань, які вже аналізувались, суд дійшов висновку, що фактично властивостей дискреційних повноваження відповідача набувають у двох випадках: при визначенні відповідності намірів замовника щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам; та при визначенні строку дії паспорта прив`язки, що відбувається відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень.

За таких обставин суд дійшов висновку, що саме вирішення питання щодо продовження строку дії паспорту прив`язки не є дискреційним повноваженням відповідача.

Отже, визнання судом протиправною бездіяльності відповідача щодо вчинення дій за заявою позивача про продовження строку дії паспорту прив`язки ТС має наслідком покладення на нього обов`язку вчинити дії з продовження дії такого паспорту.

Однак, зважаючи на вищевикладене, при виконанні такого обов`язку відповідач наділений власним розсудом щодо визначення конкретного строку (періоду часу), на який дія паспорту прив`язки буде продовжена.

Таким чином, позовна вимога щодо зобов`язання відповідача вчинити дії підлягає задоволенню у спосіб покладення на відповідача обов`язку продовжити ОСОБА_2 дію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м кв., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул. Бандери», напрямок руху транспорту - з міста.

Відповідно до ст.ст. 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням установлених судом фактів та обставин справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є частково обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.

Згідно з частиною 1статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради щодо продовження ОСОБА_2 строку дії паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м кв., розташованого за адресою АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул.Бандери» , напрямок руху транспорту - з міста.

Зобов`язати Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради продовжити ОСОБА_2 дію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності павільйону площею 30,0 м кв., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (транспортна зупинка «вул. Бандери», напрямок руху транспорту - з міста.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_2 судові витрати у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради (вул. Героїв Майдану, 12,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 34912869)

Головуючий суддя В.К. Блонський

Дата ухвалення рішення19.02.2024
Оприлюднено21.02.2024
Номер документу117082131
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/19804/23

Рішення від 19.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Блонський В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні