ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/1463/23
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Бужак Н. П.
Суддів: Костюк Л.О., Мельничука В.П.
За участю секретаря: Єжелі А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Благодійної організації "Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва "Київський еколого-культурний центр" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 березня 2023 року, суддя Брагіна О.Є., у справі за адміністративним позовом Благодійної організації "Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва "Київський еколого-культурний центр" до Бучанської міської ради, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк" про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки,-
У С Т А Н О В И В:
Благодійна організація "Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва "Київський еколого-культурний центр" звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Бучанської міської ради, третя особа: обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк" про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, площею 2,0112 га, що розташована за адресою: Київська область, м. Буча, вул. Лісова, 1а, які видані 15.02.2017 відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради ОК "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані умови та обмеження забудови земельної ділянки є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки Департаментом ДАБІ у Київській області було проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності під час прийняття рішення про надання ОК "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк" вищевказаних умов та обмежень на використання земельної ділянки за адресою: Київська область, м. Буча, вул. Лісова, 1а, виданих 15.02.2017 №7-м, про що було складено акт від 04.04.2019. Виявлені порушення природоохоронного законодавства, а саме самовільна вирубка дерев, свідчить, що ці умови підлягають скасуванню, як такі, що видані з порушенням чинного законодавства.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 28 березня 2023 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Благодійна організація "Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва "Київський еколого-культурний центр" звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши осіб, що з`явились в судове засідання, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що у комунальній власності Бучанської міської ради знаходиться земельна ділянка, розташована за адресою: Київська область, м. Буча, вул. Лісова, 1-А, площею 20 112 кв.м., кадастровий номер 3210800000:01:040:0116.
10 серпня 2015 року між Бучанською міською радою Київської області (орендодавець) та ТОВ «Комфорт ЛТД» (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець зобов`язався передати, а орендар прийняти у строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 32108000000:01:040:0116), площею 20112 кв. м, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Буча та розташована за адресою: м. Буча, вул. Лісова, 1-а.
Рішенням сімдесят шостої сесії Бучанської міської ради Київської області шостого скликання від 1 вересня 2015 року № 2430-76-VI «Про розгляд звернення ТОВ «Комфорт ЛТД» та ОК «ЖБК «Кампа-Парк» погоджено ТОВ «Комфорт ЛТД» передачу земельної ділянки площею 2,0112 га, з кадастровим номером 32108000000:01:040:0116 по вулиці Лісова, 1-а (без зміни цільового призначення) в суборенду ОК «ЖБК «Кампа-Парк».
16 вересня 2015 року між ТОВ «Комфорт ЛТД» (орендар) та ОК «ЖБК «Кампа-Парк» (суборендар) було укладено договір суборенди земельної ділянки, за умовами якого орендар зобов`язався передати, а суборендар прийняти у строкове користування земельну ділянку, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Буча та перебуває в оренді у ТОВ «Комфорт ЛТД» на підставі договору оренди земельної ділянки від 10 серпня 2015 року, відповідно до умов якого земельна ділянка, розташована за адресою: м. Буча, вул. Лісова, 1-а, площею 2,0112 кв. м, кадастровий номер земельної ділянки - 3210800000:01:040:0116, передається в суборенду. Ця земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови. Категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Відповідно до пункту 2.2 земельна ділянка передається в суборенду для будівництва та обслуговування спортивного тенісного клубу та житлової забудови. Пунктом 3.1 договору встановлено, що даний договір укладається на п`ять років та набирає чинності з дати його державної реєстрації. Пунктом 19.1 договору передбачено, що даний договір набирає чинності після підписання його сторонами і державної реєстрації.
За результатом розгляду заяви ОК «ЖБК «Кампа-Парк» про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки площею 2,0112 га, яка розташована за адресою: Київська область, м. Буча, вул. Лісова, 1-а, Виконавчим комітетом Бучанської міської ради було прийнято рішення від 17 січня 2017 року № 36/4, яким Відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради доручено видати позивачу відповідні містобудівні умови та обмеження.
15 лютого 2017 року Відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради було надано ОК «ЖБК «Кампа-Парк» як забудовнику, містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, площею 2,0112 га, що розташована за адресою: Київська область, м. Буча, вул. Лісова, 1-а, за якими назва об`єкта будівництва: багатоквартирні житлові будинки та дошкільний навчальний заклад. Наміри забудови: будівництво багатоквартирних житлових будинків та дошкільного навчального закладу. У пункті 8 містобудівних умов та обмежень вказано посилання на містобудівну документацію: детальний план території, орієнтовною площею 4,0 га, для розміщення багатоквартирної забудови із об`єктами соціальної інфраструктури в межах вулиць Вокзальна, Лісова та існуючого табору відпочинку «Променистий» в м. Буча, Київської області», затверджений рішенням сесії Бучанської міської ради за № 539-12-VII від 23 червня 2016 року, Генеральний план міста Буча Київської області, затверджений рішенням Бучанської міської ради за № 2124-67-VII від 17 березня 2015 року, План зонування території міста Буча Київської області, затверджений рішенням Бучанської міської ради за № 2171-69-VI від 30 квітня 2015 року. Основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва (орієнтовні) зазначені у пункті 10 містобудівних умов та обмежень. У пункті 11 містобудівних умов та обмежень визначені вимоги щодо забезпечення необхідною кількістю місць зберігання автотранспорту - згідно ДБН 360-92** пункти 7.50, 7.51, таблиця 7.5, 7.6 (зміна 4) та ДБН В.2.3-15-2007 «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів».
01 лютого 2019 року Відділом ДАБК Бучанської міської ради було здійснено реєстрацію поданого позивачем повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1), на об`єкті «Будівництво багатоквартирного житлового будинку», місце розташування об`єкта будівництва: 3210800000:01:040:0116, Київська обл., м. Буча, вул. Лісова, 1-а; вид будівництва: нове будівництво.
Разом з тим, наказом ДАБІ України від 12 грудня 2018 року № 1568 «Про проведення позапланової перевірки» доручено Департаменту ДАБІ у Київській області провести позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження Відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради містобудівної діяльності, а саме: надання містобудівних умов та обмежень та обмежень забудови земельної ділянки від 15 лютого 2017 року № 7-м.
За результатами перевірки складено акт від 4 квітня 2019 року, яким встановлено, що намірами забудови ЖБК «Кампа-Парк» не визначено необхідність попереднього будівництва дошкільного навчального закладу на 75 місць та не визначено граничнодопустимі параметри ДНЗ (основні ТЕП); проєктним планом території багатоквартирної забудови в межах розробки ДПТ визначено організацію відкритих автостоянок - 128 машиномісць, в т.ч для тимчасового зберігання автомобілів - 54 машиномісць, однак намірами забудови ЖБК «Кампа-Парк» визначено необхідну кількість машиномісць - 185 для постійного зберігання автомобілів; наміри забудови не містять обґрунтованих рішень щодо визначення граничнодопустимих параметрів 185 місць для організації постійного зберігання автомобілів мешканців в межах території ДПТ житлового кварталу з дотриманням вимог пункту 7.50, таблиці 7.5 ДБН 360-92** ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських та сільських поселень» та вимог ДПТ № 539-12-VII від 23 червня 2016 року розділ 11. Заходи цивільної оборони. Пояснювальна записка Л2015/40 - ПЗ, ЗП щодо використання у мирний час приміщень бомбосховищ під паркінги постійного зберігання автомобілів. При цьому, в пункті 10 містобудівних умов та обмежень не встановлені (відсутні) основні техніко-економічні показники дошкільного навчального закладу на 75 місць та приміщень цивільної оборони подвійного використання (бомбосховища-паркінгу) - постійного зберігання автомобілів; у складі матеріалів, які надані під час нагляду і стали підставою для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень, не надано (відсутні) результати здійснення моніторингу містобудівної документації на місцевому рівні за опрацюванням матеріалів щодо надання містобудівних умов та обмежень.
Наведене стало підставою для висновку про вчинення Відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради наступних порушень:
- ігноруючи основні положення та проєктний період Детального плану території орієнтовною площею 4 га для розміщення багатоквартирної забудови з об`єктами соціальної інфраструктури в межах вулиці: Вокзальної, Лісової та існуючого табору відпочинку «Променистий» в м. Буча, Київській області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 539-12-VII від 23 березня 2016 року щодо здійснення комплексної забудови земельної ділянки (кадастровий номер 3210800000:01:040:0116, площа - 2,0112 га), а саме: попереднє спорудження об`єктів соціальної сфери - дошкільного навчального закладу на 75 місць, а також вимоги щодо спорудження приміщень цивільної оборони подвійного використання (бомбосховища-паркінгу постійного зберігання автомобілів у мирний час), маючи підстави щодо прийняття рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень у зв`язку з невідповідністю намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради прийнято рішення про надання ОК «ЖБК «Кампа-Парк» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15 лютого 2017 року № 7-м (вихідних даних на проектування на об`єкт будівництва в цілому «багатоквартирні житлові будинки та дошкільний навчальний заклад за адресою: Київська область, м. Буча, вул. Лісова, 1-а, а лише його частину - багатоквартирні житлові будинки), чим порушено вимоги пункту 4.2 ДСТУ-П Б В.1.2-16:2013 «Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єктів будівництва, вимоги пункту 7.50 таблиці 7.5 ДБН 360-92 ** «Містобудування. Планування, забудова міських та сільських поселень», вимоги пункту 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст та вимоги статей 5, 17, 18, 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
- на час прийняття рішення про надання вихідних даних не дотримуючись вимог, встановлених основними положеннями Детального плану території орієнтовною площею 4 га для розміщення багатоквартирної забудови із об`єктами соціальної інфраструктури в межах вулиць Вокзальної, Лісової та існуючого табору відпочинку «Променистий» в м. Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 539-12-VII від 23 червня 2016 року, щодо здійснення комплексної забудови земельної ділянки (попереднє спорудження дошкільного навчального закладу на 75 місць, а також вимоги щодо спорудження приміщень цивільної оборони подвійного використання (бомбосховища - паркінга постійного зберігання автомобілів у мирний час), Відділом встановлена відповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні та прийнято рішення про надання ОК «ЖБК «Кампа-Парк» містобудівних умов та обмежень від 15 лютого 2017 року № 7-м. Об`єктом нагляду не проведено містобудівний моніторинг основного виду містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту, чим порушено вимоги Порядку проведення містобудівного моніторингу та вимоги статей 17, 23, 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
На підставі вказаного акта Департаментом ДАБІ у Київській області було винесено припис від 25 квітня 2019 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, яким встановлено вимогу в межах наданих повноважень, визначених пунктами 1.4, 2.1-2.4, 3.1, 3.3, 3.5, 3.10, 3.13, 3.30 Положення про відділ містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради, вжити заходів щодо усунення виявлених порушень. Усунути виявлені порушення в термін до 31 травня 2019 року.
Також 25 квітня 2019 року Департаментом ДАБІ у Київській області прийнято рішення № 1 про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15 лютого 2017 року № 7-м.
На підставі вищевказаних рішення та припису Відділом містобудування та архітектури Бучанської міської ради прийнято наказ від 19 листопада 2019 року № 2-с, яким скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (кадастровий номер 3210800000:01:040:0116) від 15 лютого 2017 року № 7-м, розташованій по вул. Лісова, 1-а в м. Буча Київської області, для будівництва багатоквартирних житлових будинків та дошкільного навчального закладу, виданих ОК «ЖБК «Кампа-Парк».
19 листопада 2019 року Відділом ДАБК Бучанської міської ради було видано наказ № 01-1911/н, яким скасовано реєстрацію повідомлення про початок будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), що зареєстрована 01 лютого 2019 року за №КС 061190321238 щодо об`єкта будівництва «Будівництво багатоквартирного житлового будинку», розташованого за адресою: Київська обл., м. Буча, вул. Лісова, 1-а (замовник - ОК «ЖБК «Кампа-Парк»).
У лютому 2020 року Обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Кампа-Парк» звернувся до суду з позовом до Відділу містобудування та архітектури Бучанської міської ради, Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Бучанської міської ради, Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Комфорт ЛТД» про визнання протиправними та скасування припису, рішення та наказу (справа №П/320/900/20).
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 січня 2021 року у справі №П/320/900/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2021 року, Адміністративний позов Обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Кампа-Парк» задовольнити повністю.
Визнано протиправним та скасовано припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 25.04.2019, винесений Департаментом державної архітектурно - будівельної інспекції у Київській області.
Визнано протиправним та скасовано рішення №1 від 25.04.2019 про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15.02.2017 №7-м, винесене Департаментом державної архітектурно - будівельної інспекції у Київській області.
Визнано протиправним та скасовано наказ Відділу містобудування та архітектури Бучанської міської ради Київської області №2-с від 19.11.2019 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (кадастровий номер 3210800000:01:040:0116), розташованої по вулиці Лісова, 1-а, в місті Буча Київської області для будівництва багатоквартирного закладу, виданих Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк".
Визнано протиправним та скасовано наказ Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Бучанської міської ради від 19.11.2019 №01-1911/н про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), що зареєстроване 01.02.2019 за №КС 061190321238 щодо об`єкта будівництва "Будівництво багатоквартирного будинку", розташованого за адресою: Київська обл., м. Буча, вул. Лісова, 1-а (замовник - Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк").
Постановою Верховного Суду від 02 грудня 2021 року у справі №П/320/900/20 скасувано рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 січня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2021 року в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 25 квітня 2019 року, винесеного Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області, та про визнання протиправним та скасування рішення № 1 від 25 квітня 2019 року про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15 лютого 2017 року № 7-м, винесеного Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області, та ухвалено у цій частині нове рішення про відмову у задоволені цих позовних вимог.
В іншій частині рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 січня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2021 року залишено без змін.
Разом з тим, вважаючи містобудівні умови і обмежень забудови земельної ділянки, площею 2,0112 га, що розташована за адресою: Київська область, м. Буча, вул. Лісова, 1а, які видані 15.02.2017 відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради ОК "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк" протиправними та такими, що не відповідали вимогам законодавства, а також порушують права членів територіальної громади м. Бучі на безпечене довкілля, оскільки на території вул. Лісова, 1а в м. Буча здійснювалась вирубка дерев, Благодійна організація "Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва "Київський еколого-культурний центр" звернулась до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин 1 та 4 статті 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (у редакції, чинній на момент видачі містобудівних умов та обмежень) забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Згідно з частиною 5 статті 26 цього ж Закону проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у наступному порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених ст. 31 Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Частиною 1 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» основними складовими вихідних даних є містобудівні умови та обмеження.
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» містобудівні умови та обмеження - документ, в якому зазначено комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування та будівництва, що стосуються поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будівель та споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Згідно з частиною 4 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Частиною 8 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.
Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам; 3) за рішенням суду.
Як убачається із матеріалів справи, Департаментом ДАБІ у Київській області проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил Відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради (об`єкт нагляду) під час прийняття рішення про надання ОК «ЖБК «Кампа-Парк» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 15 лютого 2017 року № 7-м.
В акті перевірки контролюючий орган зазначив, що наміри забудови не містять обґрунтованих рішень щодо визначення граничнодопустимих параметрів 185 місць для організації постійного зберігання автомобілів мешканців в межах території житлового кварталу з дотриманням вимог пункту 7.50, таблиці 7.5 ДБН 360-92** ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських та сільських поселень», а також не визначено необхідність попереднього будівництва дошкільного навчального закладу на 75 місць та не визначено граничнодопустимі параметри дошкільного навчального закладу (основні ТЕП).
У зв`язку з виявленими порушеннями, Департаментом ДАБІ у Київській області винесено припис про усунення порушено вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 25 квітня 2019 року, яким встановлено вимогу Відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради вжити заходів щодо усунення виявлених порушень, та прийнято рішення № 1 про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15 лютого 2017 року № 7-м.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 січня 2021 року у справі №П/320/900/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2021 року, Адміністративний позов Обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Кампа-Парк» задовольнити повністю.
Визнано протиправним та скасовано припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 25.04.2019, винесений Департаментом державної архітектурно - будівельної інспекції у Київській області.
Визнано протиправним та скасовано рішення №1 від 25.04.2019 про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15.02.2017 №7-м, винесене Департаментом державної архітектурно - будівельної інспекції у Київській області.
Визнано протиправним та скасовано наказ Відділу містобудування та архітектури Бучанської міської ради Київської області №2-с від 19.11.2019 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (кадастровий номер 3210800000:01:040:0116), розташованої по вулиці Лісова, 1-а, в місті Буча Київської області для будівництва багатоквартирного закладу, виданих Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк".
Визнано протиправним та скасовано наказ Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Бучанської міської ради від 19.11.2019 №01-1911/н про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), що зареєстроване 01.02.2019 за №КС 061190321238 щодо об`єкта будівництва "Будівництво багатоквартирного будинку", розташованого за адресою: Київська обл., м. Буча, вул. Лісова, 1-а (замовник - Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк").
Постановою Верховного Суду від 02 грудня 2021 року у справі №П/320/900/20 скасувано рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 січня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2021 року в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 25 квітня 2019 року, винесеного Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області, та про визнання протиправним та скасування рішення № 1 від 25 квітня 2019 року про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 15 лютого 2017 року № 7-м, винесеного Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області, та ухвалено у цій частині нове рішення про відмову у задоволені цих позовних вимог.
Окрім того, у вказаній постанові суду зазначено, що наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 7 липня 2011 року № 109 затверджений Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (далі - Порядок № 109; був чинний на момент надання містобудівних умов і обмежень).
Пунктами 2.1-2.2 розділу ІІ Порядку № 109 передбачено, що містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.
Відповідно до пункту 1 Порядку № 109 містобудівний розрахунок - розрахунок щодо граничнодопустимих параметрів забудови, умови ув`язки архітектурно-планувального та об`ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів.
Склад та зміст містобудівних умов встановлений розділом ІІІ Порядку № 109.
Пунктом 3.1 розділу ІІІ Порядку № 109 визначено, що містобудівні умови та обмеження складаються з текстової та графічної частин.
Пунктами 3.2-3.3 розділу ІІІ Порядку № 109 текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділи: «Загальні дані»; «Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки».
Розділ «Загальні дані» містить: а) назву об`єкта будівництва; б) інформацію про замовника; в) наміри забудови; г) адресу будівництва або місце розташування об`єкта; ґ) документ, що підтверджує право власності або користування земельною ділянкою (крім випадків, передбачених пунктом 2.3 розділу II цього Порядку); д) площу земельної ділянки; е) цільове призначення земельної ділянки; є) посилання на містобудівну документацію (у разі наявності); ж) функціональне призначення земельної ділянки; з) основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва.
Відповідно до пункту 3.4 розділу ІІІ Порядку № 109 розділ «Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки» містить: а) граничнодопустиму висоту будівель; б) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; в) максимально допустиму щільність населення (для житлової забудови); г) відстані від об`єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови; ґ) планувальні обмеження (зони охорони пам`яток культурної спадщини, зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги, санітарно-захисні та інші охоронювані зони); д) мінімально допустимі відстані від об`єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд; е) охоронювані зони інженерних комунікацій; є) вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань згідно з державними будівельними нормами ДБН А.2.1-1-2008 «Інженерні вишукування для будівництва»; ж) вимоги щодо благоустрою з урахуванням положень Закону України «Про благоустрій населених пунктів»; з) забезпечення умов транспортно-пішохідного зв`язку; и) вимоги щодо наявності місць для постійного зберігання автотранспорту; і) вимоги щодо охорони культурної спадщини з урахуванням положень Закону України «Про охорону культурної спадщини»; ї) вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.
Згідно з пунктами 3.6-3.7 розділу ІІІ Порядку № 10 форма містобудівних умов та обмежень наведена у додатку до цього Порядку.
Графічна частина містобудівних умов та обмежень містить: а) кадастрову довідку з містобудівного кадастру (у разі наявності); б) черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); в) ситуаційний план місця розташування об`єкта будівництва; г) викопіювання з оновленої топографо-геодезичної підоснови у масштабі 1:2000, надане замовником; ґ) викопіювання з містобудівної документації.
Таким чином, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки містять, зокрема, основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва, вимоги щодо благоустрою з урахуванням положень Закону України «Про благоустрій населених пунктів», вимоги щодо наявності місць для постійного зберігання автотранспорту.
Так, судовими рішеннями у справі №П/320/900/20 встановлено, що актом перевірки від 4 квітня 2019 року Департаментом ДАБІ у Київській області зафіксовано невідповідність окремих розділів містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, зокрема у розділі техніко-економічних показників не визначено показники будівництва дошкільного навчального закладу на 75 осіб, та в пункті 11 не обґрунтовано наявності місць для постійного зберігання автотранспорту у кількості 185 машиномісць, а лише міститься посилання на ДБН 360-92** пункти 7.50, 7.51 таблиця 7.5,7.6 (зміна 4) та ДБН В.2.3-15-2007 «Автостоянки і гараж для легкових автомобілів».
З огляду на виявлені порушення, а саме - невідповідність вищезазначених положень містобудівних умов та обмежень Детальному плану території, Департаментом ДАБІ у Київській області винесено припис про усунення порушень та прийнято рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень.
Відповідно до Детального плану території орієнтовною площею 4 га для розміщення багатоквартирної забудови з об`єктами соціальної інфраструктури в межах вулиці: Вокзальної, Лісової та існуючого табору відпочинку «Променистий» в м. Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 539-12-VII від 23 березня 2016 року, передбачено здійснення комплексної забудови земельної ділянки (кадастровий номер 3210800000:01:040:0116, площа - 2,0112 га), а саме: попереднє спорудження об`єктів соціальної сфери - дошкільного навчального закладу на 75 місць, а також вимоги щодо спорудження приміщень цивільної оборони подвійного використання (бомбосховища-паркінгу постійного зберігання автомобілів у мирний час).
Щодо видачі обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк" містобудівних умови та обмеження забудови земельної ділянки, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Статтею 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
На підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід`ємною частиною детального плану території.
Детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).
Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.
Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Відповідно до статті 25 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, обов`язковий для врахування під час розроблення землевпорядної документації.
Режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, за межами населених пунктів встановлюється відповідними районними державними адміністраціями, а в разі відсутності адміністративного району - відповідно Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Севастопольською міською державними адміністраціями.
Узгодження питань щодо забудови визначених для містобудівних потреб територій суміжних територіальних громад здійснюється на підставі відповідних угод, відображається у схемах планування зазначених територій та генеральних планах населених пунктів.
Встановлення режиму забудови територій, визначених для містобудівних потреб, не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, зміни адміністративно-територіальних меж до моменту вилучення (викупу) земельних ділянок.
Комплексна забудова території відповідно до статті 33 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» здійснюється з метою забезпечення реалізації громадських інтересів і спрямовується на попереднє проведення інженерної підготовки, спорудження зовнішніх інженерно-транспортних мереж, об`єктів соціальної сфери, житлових будинків, інших об`єктів будівництва, а також на благоустрій території. Комплексна забудова території може здійснюватися шляхом комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду одним або кількома інвесторами.
Отже, генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації населеного пункту на місцевому рівні. На його основі розробляються інші види містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, й детальний план території. Відтак, відповідність намірів забудови містобудівній документації на місцевому рівні, під час прийняття рішення про надання або відмову у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, уповноважений орган визначає, виходячи із містобудівної документації на місцевому рівні - генерального плану та детального плану території, якщо такий розроблено.
Невідповідність намірів забудови земельної ділянки є підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень. При цьому, невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.
Такий висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, що міститься, зокрема, у постановах від 11 квітня 2018 року у справі № 803/1231/17, від 14 серпня 2018 року у справі № 823/5265/15, від 17 травня 2019 року у справі № 806/1576/18, від 16 червня 2021 року у справі № 2340/3189/18.
Разом з тим, як свідчать матеріали справи та встановлено в постанові Верховного Суду від 02 грудня 2021 року містобудівні умови та обмеження від 15 лютого 2017 року № 7-м розроблено відповідно до Генерального плану міста Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 2124-67-VII від 17 березня 2015 року, детального плану території, орієнтовною площею 4,0 га, для розміщення багатоквартирної забудови із об`єктами соціальної інфраструктури в межах вулиць Вокзальна, Лісова та існуючого табору відпочинку «Променистий» в м. Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 539-12-VII від 23 червня 2016 року, Плану зонування території міста Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 2171-69-VI від 30 квітня 2015 року.
Водночас, у містобудівних умовах та обмеженнях наміри забудови (пункт 3) відповідають вимогам детального плану території, а саме - «будівництво багатоквартирних житлових будинків та дошкільного навчального закладу».
При цьому окремі недоліки містобудівних умов та обмежень можуть бути виправлені шляхом внесення до них змін у порядку, визначеному частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Проте такі недоліки не свідчать про невідповідність намірів забудови містобудівній документації на місцевому рівні.
Підставою для скасування містобудівних умов та обмежень може бути лише істотне порушення чинного законодавства, зокрема, Закону України "Прорегулювання містобудівної діяльності» та інших нормативно-правових актів, які регулюють правовідносини у сфері здійснення містобудівної діялності, що при розгляді справи встановлено не було.
Таким чином, як вірно зазначено судом першої інстанції, рішенням Верховного Суду у справі №П/320/900/20 вже було встановлено, що рішення 15 лютого 2017 відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради, яким ОК «ЖБК «Кампа-Парк» яким забудовнику були надані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки № 7-м прийнято у відповідності до Генерального плану міста Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 2124-67-VII від 17 березня 2015 року, детального плану території, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 539-12-VII від 23 червня 2016 року, Плану зонування території міста Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 2171-69-VI від 30 квітня 2015 року.
Відповідно до ч.4 чт.78 КАСУ, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Окрім того, колегія суддів зазначає, що містобудівні умови та обмеження є актом індивідуальної дії, оскільки є результатом застосування норм права, адресовані конкретним суб`єктам і створюють права та/чи обов`язки лише для цих суб`єктів (в даному випадку для ОК «ЖБК «Кампа-Парк»), регулюють конкретну життєву ситуацію та їх дія закінчується у зв`язку з припиненням конкретних правовідносин, тобто вичерпують свою дію після їх виконання.
Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 23.01.2018 у справі №815/5989/13-а, у постанові від 18.03.2021 у справі №640/3844/20.
Звертаючись до суду з даним позовом Благодійна організація «Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва «Київський еколого-культурний центр» зазначив, що видані третій особі містобудівні умови і обмеження не відповідають призначенню земельної ділянки.
Проте такі доводи позивача є безпідставними.
Як зазначено вище колегією суддів містобудівні умови та обмеження від 15 лютого 2017 року № 7-м розроблено відповідно до Генерального плану міста Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 2124-67-VII від 17 березня 2015 року, детального плану території, орієнтовною площею 4,0 га, для розміщення багатоквартирної забудови із об`єктами соціальної інфраструктури в межах вулиць Вокзальна, Лісова та існуючого табору відпочинку «Променистий» в м. Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 539-12-VII від 23 червня 2016 року, Плану зонування території міста Буча Київської області, затвердженого рішенням Бучанської міської ради № 2171-69-VI від 30 квітня 2015 року.
Водночас, скаржник зазначив, що на час звернення до суду мав місце новий Генеральний план і, окрім того, договір оренди земельної діянки закінчився.
Так, колегією судідв встановлено що, Бучанською міською радою 14.11.2019 було прийнято рішення №4161-68-VII «Про розірвання договору оренди земельної ділянки з ТОВ «Комфорт ЛТД», про що Орендаря було повідомлено.
Згідно відомостей системи електронного документообігу АСКОД лист-повідомлення від 20.05.2020 про поновлення договору оренди та суборенди землі з проектами договорів оренди та суборенди земельної ділянки за кадастровим номером: 3210800000:01:040:0116, що знаходиться за адресою: Київська обл., м. Буча, вул. Лісова, 1-а, від імені ТОВ «Комфорт ЛТД» та ОК «ЖБК «Кампа-Парк» на адресу Бучанської міської ради це надходили.
Ураховуючи зазначене, а також відсутність повідомлення ТОВ «Комфорт ЛТД» про намір щодо поновлення договору оренди згідно з вимогами ч. 2 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3210800000:01:040:0116 договір було припинено та внесено відповідні відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер запису: 12278165 (витяг додасться).
Таким чином, договір суборенди між ТОВ «Комфорт ЛТД» та ОК «ЖБК «Кампа-Парк» припинено 15.09.2020, а договір оренди між ТОВ «Комфорт ЛТД» та Бучанською міською радою припинено 01.12.2020.
Також, ТОВ «Комфорт ЛТД» перестало сплачувати оренду плату, що підтверджується довідкою від 08.08.2022 №01-15/02-117.
Окрім того, відповідно до містобудівної документації «Внесення змін до Генерального плану м. Буча Київської області та розділу «Охорона навколишнього природного середовища» (Звіт про стратегічну екологічну оцінку) у складі документу державного планування «Внесення змін до генерального плану м. Буча Київської області», затвердженого рішенням Бучанської міської ради від 27.01.2022 N 2836-27-VIII, вищевказана земельна ділянка з кадастровим номером: 3210800000:01:040:0116 передбачається під об?єкти закладу дошкільної освіти та зелених насаджень загального користування (парки, сквери, бульвари) (інформаційна довідка додається).
Проте, такі доводи скаржника ґрунтуються на хибних доводах, а всі дані щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, даних Генерального плану стосуються періоду 2022-2023 років, тоді як містобудівні умови і обмеження видано у 2017 році.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржувані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, площею 2,0112 га, що розташована за адресою: Київська область, м. Буча, вул. Лісова, 1а, які видані 15.02.2017 відділом містобудування та архітектури виконавчого комітету Бучанської міської ради ОК "Житлово-будівельний кооператив "Кампа-Парк", є актом індивідуальної дії та на час подання позову до суду вже вичерпали свою дію.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Благодійної організації "Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва "Київський еколого-культурний центр".
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 березня 2023 року.
При цьому судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Благодійної організації "Благодійний фонд Дніпровського району м. Києва "Київський еколого-культурний центр" залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 березня 2023 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
Суддя-доповідач: Бужак Н.П.
Судді: Костюк Л.О.
Мельничук В.П.
Повний текст виготовлено: 19 лютого 2024 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2024 |
Оприлюднено | 20.02.2024 |
Номер документу | 117084182 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні