ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 січня 2024 року м. Черкаси справа № 925/142/23
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Вовчанській К.Ю., за участі представників сторін: позивача прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури Лєнкової Н.Д., відповідача-1 ОСОБА_1 за самопредставництвом, відповідача-2 адвоката Орленка В.В., розглянув у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси справу за позовом Керівника Смілянської окружної прокуратури до Степанецької сільської ради Об`єднаної територіальної громади Черкаської області (відповідач-1), Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» (відповідач-2) про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним договору, повернення земельних ділянок,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Степанецької об`єднаної територіальної громади звернувся в Господарський суд Черкаської області з позовом до Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області (далі - відповідач-1) і Товариства з обмеженою відповідальністю Науково виробнича фірма Урожай (далі - відповідач-2), в якому просив суд:
визнати незаконним та скасувати пункту 1 рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 4-19/ІХ від 26.03.2021 Про передачу в оренду земельних ділянок та встановлення орендної плати в частині передачі в оренду для використання за цільовим призначенням строком на 15 років Товариству з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай земельних ділянок загальною площею 32,6601 га, розташованих в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області, у тому числі:
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,4475 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0774;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 4,9586 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0763;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 7,6157 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0865;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 8,6383 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0761;
визнати незаконним та скасувати пункт 1 рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 4-30/ІХ від 26.03.2021 Про передачу в оренду земельних ділянок в частині передачі в оренду для використання за цільовим призначенням строком на 15 років Товариству з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай земельних ділянок загальною площею 68,0312 га, які розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області, у тому числі:
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 10,1696 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0923;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 52,9912 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0928;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,0744 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0849;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,7960 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0914;
визнати незаконним та скасувати пункт 1 рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 5-3/ІХ від 06.04.2021 Про передачу в оренду земельних ділянок та встановлення орендної плати в частині передачі в оренду для використання за цільовим призначенням строком на 15 років, Товариству з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай земельних ділянок загальною площею 144,4122 га, які розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області, у тому числі:
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6003 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0770;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,3235 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0864;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,9021 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0853;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6390 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0767;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,2560 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0771;
земельну ділянку ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,4475 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0774;
- земельну ділянку ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 4,9586 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0763;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 7,6157 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0865;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 8,6383 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0761;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 10,1696 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0923;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 52,9912 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0928;
земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,0744 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0849;
земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,7960 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0914;
визнати недійсним договір оренди землі б/н від 08.04.2021 року, укладений між Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай, щодо надання в користування земельної ділянки загальною площею 144,4122 га, а саме з кадастровими номерами: 7122088200:01:001:0770, 7122088200:01:001:0864, 7122088200:01:001:0853, 7122088200:01:001:0767, 7122088200:01:001:0771, 7122088200:01:001:0774, 7122088200:01:001:0763, 7122088200:01:001:0865, 7122088200:01:001:0761, 7122085400:01:001:0923, 7122085400:01:001:0928, 7122088200:01:001:0849, 7122085400:01:001:0914, що знаходяться в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області за межами населеного пункту;
зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробнича фірма Урожай повернути територіальній громаді в особі Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області земельні ділянки загальною площею 144,4122 га, які розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області, у тому числі:
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6003 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0770;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,3235 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0864;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,9021 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0853;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6390 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0767;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,2560 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0771;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,4475 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0774;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 4,9586 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0763;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 7,6157 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0865;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 8,6383 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0761;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 10,1696 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0923;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 52,9912 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0928;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,0744 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0849;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,7960 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0914;
- відшкодувати понесені судові витрати.
Позов прокурором мотивовано тим, що оспорені рішення від 26.03.2021 № 4-19/ІХ, від 26.03.2021 № 4-30/ІХ, від 06.04.2021 № 5-3/ІХ відповідачем-1 - Степанецькою сільською радою Об`єднаної територіальної громади Черкаської області прийняті з неправильним застосуванням норм ст.ст. 13, 14-1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», з порушенням норм статей 124, 134 п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, внаслідок чого допущено ним перевищення своїх повноважень, порушення конкурентних засад при передачі земельних ділянок в оренду відповідачу-2. Розпорядження землею всупереч закону, неефективне її використання порушує права територальної громади, представником якої є відповідач-1, тому ці рішення відповідача-1 повинні бути визнані судом незаконними та скасовані у відповідності до статей 21, 393 ЦК України, ст. 152 Земельного кодексу України за позовом прокурора. Укладення договору оренди землі б/н від 08.04.2021 року відповідачами-1 і 2 на підставі рішень відповідача-1, прийнятих з порушенням вищенаведених норм законодавства і прав територіальної громади, є підставою визнання договору недійсним у відповідності до статей 203, 215 Цивільного кодексу України, ст. 152 Земельного кодексу України. Вимоги прокурора про визнання договору недійсним і про повернення земельних ділянок територіальній громаді є похідними і підлягають задоволенню в порядку ст. 216 ЦК України.
Ухвалами Господарського суду Черкаської області від 27.02.2023 року, 04.05.2023 року, 25.05.2023 року, після усунення недоліків встановлених ухвалою суду від 02.02.2023 року, позовну заяву прийнято до розгляду, по ній відкрито провадження у справі № 925/142/23 за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, яке в подальшому відкладено на 27.06.2023 року.
Відповідач-1 - Степанецька сільська рада Об`єднаної територіальної громади Черкаської області, на пропозицію суду відзив на позов не подала.
Відповідач-2 - Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» в особі представника подав суду 23.03.2023 року відзив на позов (вх. № 4902/23, т. 3 а.с. 16-38), в якому заперечував проти позову повністю з мотивів необґрунтованості, безпідставності і недоведеності позовних вимог. В обґрунтування своїх заперечень відповідач-2, зокрема, зазначив таке:
позов заявлено прокурором за відсутності у нього підстав представництва інтересів держави в особі Степанецької об`єднаної територіальної громади. При цьому представником відповідача-2 враховані правові позиції Верховного Суду Ураїни, викладені в постанові від 16.12.2015 у справі № 6-2510цс15, Верховного Суду, викладені в постановах від 24.02.2021 у справі № 922/2244/19, від 26.08.2020 у справі № 908/684/19, від 17.06.2020 у справі № 545/275/19, від 25.08.2020 у справі № 707/2825/18, від 15.01.2020 у справі № 698/119/18, від 19.06.2018 у справі № 914/1701/17, від 05.11.2019 у справі № 804/4885/18, правові висновки Великої палати Верховного Суду, викладені у постановах від 20.11.2018 у справі № 5023/10655/11, від26.02.2019 у справі № 915/478/18, від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц, від 15.01.2020 у справі № 698/119/18, від 18.03.2020 у справі № 553/2759/18, від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20від 27.02.2019 у справі № 761/3884/18, від 26.05.2020 у спаві № 912/2385/18;
приймаючи рішення про затвердження технічної документації щодо інвентаризації спірних земельних ділянок Степанецька сільська рада Об`єднаної територіальної громади Черкаської області діяла в межах і в спосіб, визначений законодавством України. Такого висновку діййшов Північний апеляційний господарський суд у постанові від 26.01.2023 у справі № 925/675/21, це судове рішення набрало законної сили, обставини встановлені ним мають преюдиційне значення для вирішення спору у справі, що розглядається;
відсутні порушення прав і законних інтересів Степанецької об`єднаної територіальної громади, за захистом яких прокурор звернувся в суд;
прокурор не є стороною оспореного договору, ним обрано неефективний спосіб захисту прав і законних інтересів Степанецької об`єднаної територіальної громади.
11.04.2023 року керівник Смілянської окружної прокуратури подав відповідь на відзив, в якій спростовував доводи відповідача-2, викладені у відзиві на позовну заяву, та зокрема зауважив, що дотримання встановленого порядку відведення у користування земель сільськогосподарського призначення становить особливий суспільний інтерес, тому у зв`язку з порушенням цього порядку органом місцевого самоврядування прокурор звернувся до суду з позовом про захист порушених прав громадян членів територіальної громади як самостійний позивач (вх. № 6071/23, т. 3 а.с. 60-70).
Ухвалами суду від 27.06.2023 року підготовче провадження у справі № 925/142/23 закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 24.08.2023 року, від 04.09.2023, 31.10.2023, 21.11.2023 року - розгляд справи по суті відкладався з поважних причин і був призначений на 11.01.2024 року.
В судовому засіданні 11.01.2024 року року прокурор підтримала позов з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив, просила задовольнити повністю, представники відповідачів-1 і 2 позов не визнали і просили суд відмовити у його задоволенні повністю з підстав, викладених у відзиві на позов відповідача-2.
Згідно з ст.ст. 233 ч. 6, 240 ч. 1 ГПК України, у судовому засіданні 12.01.2024 року судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши пояснення і доводи прокурора, представників відповідачів, дослідивши наявні в справі їх заяви по суті справи, письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з таких підстав.
За результатами місцевих виборів, які відбулися 25.10.2020 року, відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» в склад Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області приєднано Таганчанську сільську раду об`єднаної територіальної громади Черкаської області, яка була уворена з 2018 року шляхом добровільного обєднання двох населених громад сел Таганчі та Мельників.
Рішенням Степанецької сільської ради від 11.12.2020 № 2-1/ІХ «Про початок реорганізації Таганчанської сільської ради ОТГ Черкаської області шляхом приєднання до Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області» розпочато процедуру реорганізації Таганчанської сільської ради ОТГ Черкаської області шляхом приєднання до Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області. Встановлено, що Степанецька сільська рада ОТГ Черкаської області є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Таганчанськоїсільської ради (т. 1 а.с. 32-33).
Відповідно до інформації із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 04.02.2021 проведено державну реєстрацію юридичної особи Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області (далі також - Степанецька сільська рада ОТГ), ідентифікаційний код 35777400), керівником юридичної особи і представником є Яременко О.І. (т. 1 а.с. 222).
Рішенням Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області від 11.12.2020 № 2-18/ІХ «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок» вирішено:
надати дозвіл виконавчому комітету Степанецької сільської ради на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок розформованої територіальної громади Таганчаської сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області, колективної власності орієнтовною площею 300,0000 га в адміністравтиних межах Степанецької сільської ради (за межами населеного пункту);
рекомендувати виконавчому комітету Степанецької сільської ради замовити технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок розформованої територіальної громади (Таганчаської сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області) орієнтовною площею 300,0000 га (т. 1 а.с. 34).
На підставі рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області від 11.12.2020 № 2-18/ІХ, технічного завдання, затвердженого сільським головою 06.02.2021 року і наданих Степанецькою сільської радою ОТГ, як замовником, вихідних даних Товариством з обмеженою відповідальністю «Будексім 2007» у складі двох сертифікованих інженерів-землевпорядників виготовлена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення колективної власності (за межами населеного пункту) на території Степанецької сільської ради ОТГ Канівського району Черкаської області. Інвентаризація земель проводилась з метою встановлення місця розташування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, їх меж, розмірів, правового статусу, складу сільськогосподарських угідь, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, узгодження даних, отриманих в результаті проведення інвентаризації земель з інформацією, що міститься в документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель. За результатами здійснення заходів інвентаризації земель виконавцем надані замовнику документи за переліком: примірник технічної інвентаризації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення колективної власності передається для зберігання у Державному фонді документації із землеустрою і відомості з Державного земельного кадастру по кожній земельній ділянці, зформованій за результатами здійснення заходів з інвентаризації земель, у формі витягу в електронному вигляді (т. 1 а.с. 118-222, т. 2 а.с. 1-231).
Рішенням Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області від 26.03.2021 № 4-17/ІХ «Про затвердження технічної документації щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності», прийнятого з урахуванням статтей 12, 79-1, 122, 123, 124, 126, 186, п. 21 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, статтей 35, 57 Закону України «Про землеустрій», статтей 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарською призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в України», на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення колективної власності, та врахувавши рекомендації постійної комісії з питань житлово-комунального господарства та комунальної власності, містобудування, земельних відносин та охорони природи, сільська рада вирішила затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності (за межами населеного пункту) на території Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області в кількості 50 шт., в тому числі земельні ділянки з кадастровими номерами: 7122088200:01:001:0774, 7122088200:01:001:0763, 7122088200:01:001:0865, 7122088200:01:001:0761, 7122088200:01:001:0770, 7122088200:01:001:0864, 7122088200:01:001:0853, 7122088200:01:001:0767, 7122088200:01:001:0771, 7122085400:01:001:0923, 7122085400:01:001:0928, 7122088200:01:001:0849, 7122085400:01:001:0914 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області (т. 1 а.с. 50-51).
Того ж дня, 26.03.2021 року Степанецька сільська рад ОТГ, керуючись Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власниками земельних часток (паїв)», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекорситування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», розглянувши в тому числі і заяву відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» прийняла рішення № 4/19-ІХ «Про передачу в оренду земельних ділянок та встановлення орендної плати», яким вирішила передати Товариству з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» в тимчасове користування (оренду) для використання за цільовим призначенням строком на 15 років земельні ділянки загальною площею 32,6601 га, які розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради, а саме:
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,4475 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0774;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 4,9586 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0763;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 7,6157 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0865;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 8,6383 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0761 (т. 1 а.с. 54).
Того ж дня, 26.03.2021 року Степанецькою сільською радою, на тих же умовах, за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» прийняла рішення № 4-30/ІХ «Про передачу в оренду земельних ділянок ТОВ «НВФ «Урожай» та ФОП ОСОБА_2 », яким вирішила зокрема передати ТОВ «НВФ «Урожай» в тимчасове користування (оренду) для використання за цільовим призначенням строком на 15 років земельні ділянки загальною площею 68,0312 га, розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради, а саме:
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 10,1696 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0923;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 52,9912 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0928;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,0744 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0849;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,7960 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0914 (т. 1 а.с. 55).
Разом з тим, 06.04.2021 року Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області, керуючись нормами Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власниками земельних часток (паїв)», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекорситування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», розглянувши клопотання ТОВ «НВФ «Урожай» від 23.03.2021 року № 221, прийнято рішення № 5-3/ІХ «Про передачу ТОВ «НВФ «Урожай» в оренду земельних ділянок та всатановлення орендної плати» (т.1 а.с. 52-53), пунктом 1 якого вирішено передати в тимчасове користування (оренду) ТОВ «НВФ «Урожай» для використання за цільовим призначенням, строком на 15 років, земельні ділянки загальною площею 144,4122 га, які розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради, а саме:
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6003 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0770;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,3235 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0864;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,9021 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0853;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6390 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0767;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,2560 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0771;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,4475 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0774;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 4,9586 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0763;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 7,6157 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0865;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 8,6383 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0761;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 10,1696 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0923;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 52,9912 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0928;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,0744 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0849;
-земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,7960 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0914.
08.04.2021 року між Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області, як орендодавцем, і Товариством з обмеженою відповідальністю«Науково-виробнича фірма «Урожай», як орендарем, на підставі рішення Степанецької сільської ради ОТГЧеркаської області № 5-3/ІХ від 06.04.2021 року, укладено договір оренди землі (далі Договір, т. 1 а.с. 56-58), згідно з умовами п.1 якого орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельні ділянки комунальної власності 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер: 7122088200:01:001:0770; 7122088200:01:001:0864; 7122088200:01:001:0853; 7122088200:01:001:0767; 7122088200:01:001:0771; 7122088200:01:001:0774; 7122088200:01:001:0763; 7122088200:01:001:0865; 7122088200:01:001:0761; 7122085400:01:001:0923; 7122085400:01:001:0928; 7122088200:01:001:0849; 7122085400:01:001:0914, розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради Черкаського району Черкаської області (Мельниківського старостинського округу площею 66,9568 га, Таганчанського старостинського округу площею 77,4554 га).
Сторони погодили усі істотні умови Договору і, зокрема, домовились про таке:
п. 2 - в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 144,4122 га, у тому числі 144,4122 га вид угідь рілля;
п. 3 - на земельних ділянках об`єкти нерухомого майна відсутні;
п. 5 - нормативна грошова оцінка земельних ділянок на дату укладення договору становить: 7122088200:01:001:0774 200470,82 грн, 7122088200:01:001:0763 85776,88 грн, 7122088200:01:001:0865 134400,29 грн, 7122088200:01:001:0761 160658,42 грн, 7122088200:01:001:0770 522930,39 грн, 7122088200:01:001:0864 31858,90 грн, 7122088200:01:001:0853 331926,49 грн, 7122088200:01:001:0767 270576,03 грн, 7122088200:01:001:0771 24238,71 грн, 7122085400:01:001:0923 248137,7 грн, 7122085400:01:001:0928 1367439,51 грн, 7122088200:01:001:0849 41094,96 грн, 7122085400:01:001:0914 118949,11 грн.;
п. 6 - земельні ділянки, які передаються в оренду, не мають недоліків, які б перешкоджали її ефективному використанню;
п. 8 - договір укладено строком на 15 років з дати підписання договору сторонами;
п. 9 - орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
п. 11 - річний орендний платіж сплачується рівними частинами щомісячно (до кінця місяця, наступного за звітним) до 31 грудня кожного року.
Договір підписаний представниками обох сторін, їх підписи посвідчені печатками юридичних осіб, яких вони представляють.
09.04.2021 року державним реєстратором Виконавчого комітету Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області Васильченком В.П., на підставі договору оренди землі від 08.04.2021 року, укладеного між Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області, як орендодавцем, і Товариством з обмеженою відповідальністю«Науково-виробнича фірма «Урожай», як орендарем, проведено державну реєстрацію речового права оренди 13 земельних ділянок, які були об`єктом договору, за Товариством з обмеженою відповідальністю«Науково-виробнича фірма «Урожай», про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені записи № 57601668 щодо земельної ділянки кадастровий номер 7122088200:01:001:0770, № 57603089 - 7122088200:01:001:0864, № 57603567 - 7122088200:01:001:0853, № 57603944 - 7122088200:01:001:0767, № 57604375 - 7122088200:01:001:0771, № 57595021 - 7122088200:01:001:0774, № 57595242 - 7122088200:01:001:0763, № 57595464 -7122088200:01:001:0865, № 57595714 - 7122088200:01:001:0761, № 57604623 - 7122085400:01:001:0923, № 57604810 - 7122085400:01:001:0928, № 57604990 -- 7122088200:01:001:0849, № 57605199 - 7122085400:01:001:0914 (т. 1 а.с. 59-71).
Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області на запит Заступника керівника Смілянської окружної прокуратури від 17.11.2022 № 52/2-5079вих22 (т. 1 а.с. 72) повідомила листом № 10-23-0.2-4045/2-22 від 29.11.2022 року, що за результатами проведеної ними документальної перевірки встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 7122088200:01:001:0774, 7122088200:01:001:0763, 7122088200:01:001:0761, 7122088200:01:001:0865, 7122088200:01:001:0770, 7122088200:01:001:0864, 7122088200:01:001:0853, 7122088200:01:001:0767, 7122088200:01:001:0771, 7122088200:01:001:0849 відповідно до матеріалів роздержавлення КСП ім. Петровського відносились до земель сільськогосподарського призначення колективної форми власності. Змельні ділянки з кадастровими номерами 7122085400:01:001:0923, 7122085400:01:001:0928, 7122085400:01:001:0914 відповідно до матеріалів роздержавлення КСП ім. Федоренка також відносились до земель сільськогосподарського призначення колективної власності цього підприємства (т. 1 а.с. 74)
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 01.11.2021 року у справі № 925/675/21 за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю ім. Петровського до Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 , Фермерського господарства Назаренків, Товариства з обмеженою відповідальністю Потапцівське, Товариства з обмеженою відповідальністю МИР-СЕМ про визнання незаконними та скасування рішень рішення Степанецької сільської ради ОТГ, визнання недійсними договорів оренди землі позов задоволено частково:
1. визнані незаконними та скасовані рішення Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області:
від 26.03.2021 № 4-30/ІХ про передачу в оренду земельних ділянок, в частині передачі земельної ділянки кадастровий номер 7122088200:01:001:0769 в оренду ФОП ОСОБА_2 ;
від 26.03.2021 № 4-19/ІХ про передачу в оренду земельних ділянок та встановлення орендної плати, в частині передачі в оренду земельних ділянок кадастрові номери: 7122088200:01:001:0863, 7122088200:01:001:0859, 7122088200:01:001:0861 ФГ Назаренків, та кадастровий номер 7122088200:01:001:0779 ТОВ Потапцівське;
від 06.04.2021 № 5-3/ІХ про передачу в оренду земельних ділянок та встановлення орендної плати, яким сільська рада передала в оренду земельні ділянки кадастрові номери 7122088200:01:001:0766, 7122088200:01:001:0775 ТОВ МИР-СЕМ та кадастровий номер 7122088200:01:001:0777 ТОВ Потапцівське;
2. визнані недійсними договори оренди:
від 26.03.2021, укладений між Степанецькою сільською радою об`єднаної територіальної громади Черкаської області сільською радою та ФГ Назаренків, за яким передано в оренду земельні ділянки кадастрові номери 7122088200:01:001:0863, 7122088200:01:001:0859, 7122088200:01:001:0861;
від 26.03.2021, укладений між Степанецькою сільською радою об`єднаної територіальної громади Черкаської області сільською радою та ФОП ОСОБА_2 , за яким передано в оренду земельну ділянку, кадастровий номер 7122088200:01:001:0769;
від 26.03.2021, укладений між Степанецькою сільською радою об`єднаної територіальної громади Черкаської області сільською радою та ТОВ ПОТАПЦІВСЬКЕ, за яким передано в оренду земельну ділянку, кадастровий номер 7122088200:01:001:0779;
від 06.04.2021, укладений між Степанецькою сільською радою об`єднаної територіальної громади Черкаської області сільською радою та ТОВ ПОТАПЦІВСЬКЕ, за яким передано в оренду земельну ділянку, кадастровий номер 7122088200:01:001:0777;
від 06.04.2021, укладений між Степанецькою сільською радою об`єднаної територіальної громади Черкаської області та ТОВ МИР-СЕМ, за яким передано в оренду земельні ділянки, кадастрові номери: 7122088200:01:001:0766, 7122088200:01:001:0775.
В решті вимог в частині вимог про визнання незаконним та скасування рішення Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області № 4-17/ІХ від 26.03.2021 в частині, яка стосується земельних ділянок, за кадастровими номерами: 7122088200:01:001:0863, 7122088200:01:001:0859, 7122088200:01:001:0861, 7122088200:01:001:0779, 7122088200:01:001:0769, 7122088200:01:001:0766, 7122088200:01:001:0775, 7122088200:01:001:0777 в позові відмовлено, проведено розподіл судових витрат.
Позов було мотивовано тим, що позивач правомірно набув право власності на вищевказані земельні ділянки, однак спірні земельні ділянки на підставі рішень Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області передані в комунальну власність, а потім в тимчасове користування (оренду) ФОП ОСОБА_2 , ТОВ Потапцівське, ФГ Назаренків, ТОВ МИР-СЕМ на підставі договорів оренди.
Відмова у задоволенні позову в частині судом мотивована недоведеністю правонаступництва СТОВ ім. Петровського щодо прав та обов`язків КСП ім. Петровського, зокрема переходу прав такого підприємства на землю на підставі Державного акту на право колективної власності на землі від 06.01.1996 серії ЧР 7-16 до його правонаступника, внаслідок чого позовні вимоги в частині визнання незаконним та скасування рішення Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області № 4-17/ІХ від 26.03.2021 в частині, яка стосується земельних ділянок, за кадастровими номерами: 7122088200:01:001:0863, 7122088200:01:001:0859, 7122088200:01:001:0861, 7122088200:01:001:0779, 7122088200:01:001:0769, 7122088200:01:001:0766, 7122088200:01:001:0775, 7122088200:01:001:0777 залишені судом без задоволення. Приймаючи рішення про затвердження технічної документації щодо інвентаризації спірних земельних ділянок Степанецька сільська рада об`єднаної територіальної громади Черкаської області діяла в межах і в спосіб визначений законодавством України.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 26.01.2023 року у справі № 925/675/21 залишена без задоволення апеляційна скарга Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Ім. Петровського, апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю Потапцівське на рішення Господарського суду Черкаської області від 01.11.2021 у справі № 925/675/21 задоволена, рішення Господарського суду Черкаської області від 01.11.2021 у справі № 925/675/21 скасоване в частині задоволених позовних вимог, в цій частині прийняте нове рішення про відмову в позові повністю, здійснено розподіл судових витрат. Апеляційним господарським судом свої висновки мотивовані тим, що оскаржуване рішення місцевого суду про відмову у задоволенні вимоги позивача про визнання незаконним та скасування рішення Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області № 4-17/ІХ від 26.03.2021 в частині, яка стосується земельних ділянок, за кадастровими номерами: 7122088200:01:001:0863, 7122088200:01:001:0859, 7122088200:01:001:0861, 7122088200:01:001:0779, 7122088200:01:001:0769, 7122088200:01:001:0766, 7122088200:01:001:0775, 7122088200:01:001:0777 є обгрунтованим, доводи апеляційної скарги позивача спростовуються встановленими у справі фактичними обставинами, яким надана належна оцінка судом першої інстанції. В свою чергу, апеляційний господарський суд не погодився з рішенням суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог через неправильне застосування положень статей 3, 15, 16, 21, 203, 215, 217 Цивільного кодексу України, що є підставою для скасування рішення суду в цій частині.
Таким чином, предметом позову у справі, що розглядається, є вимога прокурора, заявлена в інтересах держави в особі Степанецької об`єднаної територіальної громади до відповідачів, про визнання незаконним відведення відповідачем-1 відповідачу-2 в користування на умовах оренди земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва: площею 19,6003 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0770; площею 1,3235 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0864; площею 11,9021 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0853; площею 19,6390 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0767; площею 1,2560 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0771; площею 11,4475 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0774; площею 4,9586 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0763; площею 7,6157 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0865; площею 8,6383 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0761; площею 10,1696 га кадастровий номер 7122085400:01:001:0923; площею 10,1696 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0923; площею 52,9912 га кадастровий номер 7122085400:01:001:0928; площею 1,0744 га кадастровий номер 7122088200:01:001:0849; площею 3,7960 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0914, загальною площею 144,4122 га, розташованих в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області, шляхом прийняття відповідачем-1 рішень № 4-19/ІХ від 26.03.2021 року, № 4-30/ІХ від 26.03.2021, № 5-3/ІХ від 06.04.2021. В разі визнання цих рішень незаконними, підлягають задоволенню і вимоги прокурора про їх скасування, визнання недійсним укладеного на їх підставі договору оренди цієї землі та зобов`язання відповідача-2, як орендаря, повернути їх власнику.
Спірні правовідносини сторін, а відповідно, їх цивільні права та обов`язки, перебувають у сфері дії Цивільного, Земельного кодексів України, Законів України «Про оренду землі», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про землеустрій», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарською призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в України», «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», «Про колективне сільськогосподарське підприємство», «Про підприємства в Україні» які з урахуванням предмету спору, є спеціальними нормативними актами.
У статті 15 Цивільного кодексу України унормовано, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках (стаття 16 зазначеного Кодексу).
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено право кожного суб`єкта господарювання на захист своїх прав і законних інтересів шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб`єкта господарювання.
Відповідно до статтей 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Статтею 792 ЦК України встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Земельним кодексом України в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, встановлено:
до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; й) вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (ч.ч. 1, 2 ст. 12);
право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них (ч.ч. 1, 2 ст. 78);
земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (ч. 1 ст. 79);
суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності (ст. 80).
землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю (ч. 1 ст. 83);
власники земельних ділянок мають право: продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину, довірчу власність (п. «а» ч. 1 ст. 90);
право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (ч.ч. 1, 8, 9 ст. 90);
сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122);
надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою (ч. 1 ст. 123);
передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч.ч. 1, 2 ст. 124);
право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125);
раво власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126).
земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті (ч. 1 ст. 134);
земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу (ч.ч. 1, 2 ст. 135);
захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (п.п. «в», «г» ч. 1 ст. 152).
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» від 10.07.2018 № 2498-VIII (далі Закон від 10.07.2018 № 2498-VIII) розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 21 такого змісту: « 21. Установити, що з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності». Закон від 10.07.2018 № 2498-VIII набрав чинності 01.01.2019.
Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статей 140, 143 та 144 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, що здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування; територіальні громади безпосередньо або через утворені ними органи управляють майном, що є в територіальній власності, вирішують інші питання, віднесені законом до їх компетенції; вирішуючи питання місцевого значення, органи місцевого самоврядування в межах визначених законом повноважень приймають рішення. які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні встановлено що:
місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (ч. 1 ст. 2);
сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (ч. 1 ст. 10, ч. 1 ст. 11);
відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом (ч. 1 ст. 18);
виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (виключна компетенція) вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26);
до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом (підпункти 9, 10 пункту «б» ч. 1 ст. 33);
рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ч. 1 ст. 59);
рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч.ч. 1, 10 ст. 59);
територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч.ч. 1, 2, 5 ст. 60).
З огляду на викладені обставини справи і наведені норми законодавства суд вбачає, що земельні ділянки, які є об`єктом спору у справі, що розглядається, знаходились у складі масивів земель, які перебували на праві постійного користування у колективних сільськогосподарських підприємств ім. Петровского та ім. Федоренка, ці підприємства припиненні в процесі реформування аграрного сектора економіки відповідно до законодавства.
В жовтні 2020 року, відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», в склад Степанецької сільської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області приєднано Таганчанську сільську раду об`єднаної територіальної громади Черкаської області, яка була уворена з 2018 року шляхом добровільного обєднання двох населених громад сел Таганчі та Мельників. В грудні 2020 розпочато процедуру реорганізації Таганчанської сільської ради ОТГ Черкаської області шляхом приєднання до Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області, Степанецьку сільську раду ОТГ Черкаської області визнано правонаступником всього майна, прав та обов`язків Таганчанськоїсільської ради, 04.02.2021 проведено державну реєстрацію юридичної особи Степанецької сільської ради ОТГ, ідентифікаційний код 35777400.
У зв`язку з цим відповідачем-1 - Степанецькою сільською радою ОТГ прийнято рішення від 11.12.2020 № 2-18/ІХ про надання дозволу її виконавчому комітету на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок колективної власності припинених колективних сільськогосподарських підприємств, у тому числі і ім. Петровского та ім. Федоренка, що знаходились на території розформованої територіальної громади.
За замовленням виконавчого комітету Степанецької сільської ради ОТГ Товариством з обмеженою відповідальністю «Будексім 2007» у складі двох сертифікованих інженерів-землевпорядників виготовлена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності (за межами населеного пункту) на території Степанецької сільської ради ОТГ Канівського району Черкаської області. В процесі інвентаризації земель виконавцем встановлено місця розташування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, їх межі, розміри, правовий статус, склад сільськогосподарських угідь, необхідні для ведення Державного земельного кадастру, узгоджені дані, отримані в результаті проведення інвентаризації земель з інформацією, що міститься в документах, які посвідчують право на земельні ділянки, та у Державному земельному кадастрі. За результатами здійснення заходів інвентаризації земель виконавцем були зформовані земельні ділянки, відомості по кожній зформованій земельній ділянці внесені до Державного земельного кадастру, замовнику надані примірник технічної інвентаризації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення колективної власності і інформацію про них у формі витягу з Державного земельного кадастру, примірники технічної інвентаризації також передані для зберігання у Державний фонді документації із землеустрою і зберігаються у виконавця.
Рішенням від 26.03.2021 № 4-17/ІХ Степанецька сільська рада ОТГ Черкаської області затвердла технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності (за межами населеного пункту) на її території, в тому числі і спірних земельних ділянок з кадастровими номерами: 7122088200:01:001:0774, 7122088200:01:001:0763, 7122088200:01:001:0865, 7122088200:01:001:0761, 7122088200:01:001:0770, 7122088200:01:001:0864, 7122088200:01:001:0853, 7122088200:01:001:0767, 7122088200:01:001:0771, 7122085400:01:001:0923, 7122085400:01:001:0928, 7122088200:01:001:0849, 7122085400:01:001:0914.
Рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області від 11.12.2020 № 2-18/ІХ щодо проведення інвентаризації земельних ділянок колективної власності і від 26.03.2021 № 4-17/ІХ про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності у встановленому законом порядку не скасовувались, є чинними.
Законність рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 4-17/ІХ від 26.03.2021 первірялась господарськими судами першої і апеляційної інстанцій у справі № 925/675/21, ними підтверджена.
Відтак, на підставі технічної документації із землеустрою земель сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності (за межами населеного пункту) на території Степанецької сільської ради ОТГ Канівського району Черкаської області, інформації внесеної виконавцем інвентаризації до Державного земельного кадастру про сформовані під час проведення інвентаризації земельні ділянки і у відповідності до пункта 21 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України відповідач-1 - Степанецька сільська рада ОТГ Черкаської області набула право комунальної власності на новосформовані земельні ділянки і це набуте право підлягало державній реєстрації.
Проте, не здійснивши державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу Закону від 10.07.2018 № 2498-VIII і пункта 21 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, перейшли в комунальну власність, відповідач-1, всупереч вимогам ч. 2 ст. 124, ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, без дотримання конкурентних засад продажу права оренди на них на земельних торгах прийняв рішення № 4-19/ІХ від 26.03.2021 року, № 4-30/ІХ від 26.03.2021, № 5-3/ІХ від 06.04.2021 про передачу в оренду відповідачу-2 земельних ділянок загальною площею 144,4122 га. Отже ці рішення відповідача-1 суперечать наведеним нормам Земельного кодексу України, мотивація цих рішень відповідачем-1 з посиланням на норми Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власниками земельних часток (паїв)» є помилковою, оскільки одночасне застосування норм цього Закону і Закону від 10.07.2018 № 2498-VIII є взаємовиключними, тому в цій частині позову суд надає перевагу доводам прокурора, а заперечення відповідачів відхиляє як необґрунтовані.
Частиною 1 статті 155 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час прийняття оспорюваних) передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Правовідносини, пов`язані з вибуттям земель із державної чи комунальної власності, становлять «суспільний», «публічний» інтерес, а незаконність (якщо така буде встановлена) рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, на підставі якого земельна ділянка передана в користування без належних правових підстав, такому суспільному інтересу не відповідає (постанова судових палат у цивільних, адміністративних та господарських справах Верховного Суду України від 16 грудня 2015 року у справі № 6-2510цс15).
Оскільки Степанецька сільська рада ОТГ Черкаської області, є одним із учасників спірних правовідносин, яким допущено порушення інтересів територіальної громади, вказаний орган виступає відповідачем-1 у даній справі, органи влади або посадові особи, які здійснюють захист державних інтересів у спірних правовідносинах відсутні, у прокурора наявні повноваження самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави і визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, прокурор самостійно представляє інтереси держави та звертається до суду як позивач, тому суд дійшов висновку, що прокурор в даному випадку належним чином обґрунтував та довів підстави для представництва інтересів держави в суді.
Зазначені обставини вказують на наявність передбачених ст. 53 ГПК України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для звернення прокурора з позовом в інтересах держави в особі Степанецької об`єднаної територіальної громади до Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області та ТОВ «НВФ «Урожай» про визнання незаконними та скасування рішень Степанецької сільської ради ОТГ Черкасьокї області від 26.03.2021 № 4-19/ІХ, від 26.03.2021 № 4-30/ІХ та від 06.04.2021 № 5-3/ІХ про передачу в оренду земельних ділянок та встановлення орендної плати, тому і в цій частині заперечення відповідачів суд відхиляє.
Відповідно до пункту 1 статті 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акту органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін договору, має відповідати цьому акту.
08.04.2021 року Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області, як орендодавцем, укладено з Товариством з обмеженою відповідальністю«Науково-виробнича фірма «Урожай», як орендарем, договір оренди землі. Цим договором передбачено, що його укладено на підставі рішення Степанецької сільської ради ОТГЧеркаської області № 5-3/ІХ від 06.04.2021 року, об`єктом оренди є земельні ділянки комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради Черкаського району Черкаської області (Мельниківського старостинського округу площею 66,9568 га, Таганчанського старостинського округу площею 77,4554 га), у договору сторони полгодили усі його істотні умови, він виконується сторонами.
Як і рішення відповідача-1 № 5-3/ІХ від 06.04.2021 року, договір оренди землі від 08.04.2021 року відповідачами укладено з порушенням вимог ч. 2 ст. 124, ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, тому відповідно до ст.ст. 203, 215 ЦК України, ст. 152 Земельного кодексу України ці порушення є підставою для визнання цього договору недійсним.
Відповідно до ч. 1 ст. 216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
У зв`язку з визнанням недійсним договору оренди, відповідач-2 зобов`язаний повернути власнику земельні ділянки загальною площею 144,4122 га, отримані в оренду за цим договором.
В мотивувальній частині позовної заяви прокурором обґрунтовувалась вимога про скасування державної реєстрації права оренди отриманих в користування по договору від 08.04.2021 року земельних ділянок за відповідачем-2 - Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай». Проте, резолютивна частина позовної заяви таку вимогу не містить, відповідно до ч. 1 ст. 14 ГПК України, суд розглядає справу лише в межах заявлених вимог.
Згідно з частиною 2 статті 5 Господарського процесуального кодексу України суд відповідно до викладеної в позові вимоги позивача може визначити у своєму рішенні спосіб захисту, який не встановлений законом, лише за умови, що законом не встановлено ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу. Суд може застосувати не встановлений законом спосіб захисту лише за наявності двох умов одночасно: по-перше, якщо дійде висновку, що жодний установлений законом спосіб захисту не є ефективним саме у спірних правовідносинах, а по-друге, якщо дійде висновку, що задоволення викладеної у позові вимоги позивача призведе до ефективного захисту його прав чи інтересів.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Такі висновки наведено, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18), від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18), від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18). Судом враховано правову позицію викладену у постанові Верховного Суду від 03.12.2020 року, у справі № 909/703/19.
Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 «Про судове рішення», рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з`ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору. Господарський суд у прийнятті судового рішення керується (та відповідно зазначає у ньому) не лише тими законодавчими та/або нормативно-правовими актами, що на них посилалися сторони та інші учасники процесу, а й тими, на які вони не посилалися, але якими регулюються спірні правовідносини у конкретній справі (якщо це не змінює матеріально-правових підстав позову).
Враховуючи положення ч. 1 ст. 9 Конституції України, беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
Зокрема, Європейський суд з прав людини у справі «Проніна проти України» у рішенні від 18.07.2006 та у справі «Трофимчук проти України» у рішенні від 28.10.2010 зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.
Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:
учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);
кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);
належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);
обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);
достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);
наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);
учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);
суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).
Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відтак, з огляду на встановлені обставини справи, викладені норми законодавства і правові позиції Верховного Суду, суд вважає позов обґрунтованим і доказаним, таким що підлягає задоволенню повністю. Доводи відповідачів, приведені ними в обґрунтування заперечень проти позову, господарський суд відхиляє через їх невідповідність встановленим фактичним обставинам справи та вказаним вище нормам чинного законодавства.
На підставі статті 129 ГПК України, з відповідачів на користь Черкаської обласної прокуратури підлягає стягненню судовий збір у розмірі 45628 грн. в дольовому порядку по 22814 грн. з кожного.
Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 255, 256 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати пункт 1 рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 4-19/ІХ від 26.03.2021 року «Про передачу в оренду земельних ділянок та встановлення орендної плати».
Визнати незаконним та скасувати пункт 1 рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 4-30/ІХ від 26.03.2021 року «Про передачу в оренду земельних ділянок».
Визнати незаконним та скасувати пункт 1 рішення Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області № 5-3/ІХ від 06.04.2021 року «Про передачу в оренду земельних ділянок та встановлення орендної плати».
Визнати недійсним договір оренди землі б/н від 08.04.2021 року, укладений між Степанецькою сільською радою ОТГ Черкаської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» про надання в користування земельних ділянок загальною площею 144,4122 га, а саме з кадастровими номерами: 7122088200:01:001:0770, 7122088200:01:001:0864, 7122088200:01:001:0853, 7122088200:01:001:0767, 7122088200:01:001:0771, 7122088200:01:001:0774, 7122088200:01:001:0763, 7122088200:01:001:0865, 7122088200:01:001:0761, 7122085400:01:001:0923, 7122085400:01:001:0928, 7122088200:01:001:0849, 7122085400:01:001:0914, що знаходяться в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області за межами населеного пункту.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково- виробнича фірма «Урожай», ідентифікаційний код юридичної особи 31860551, місцезнаходження: 19421, Черкаська область, Черкаський район, с. Корнилівка, вул. Шкільна, 4 повернути територіальній громаді в особі Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області, ідентифікаційний код юридичної особи 35777400, місцезнаходження: 19031, Черкаська область, Черкаський район, с. Степанці, вул. Тагіанесяна, буд. 10 земельні ділянки загальною площею 144,4122 га, які розташовані в адміністративних межах Степанецької сільської ради ОТГ Черкаської області:
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6003 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0770;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,3235 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0864;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,9021 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0853;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6390 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0767;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,2560 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0771;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 11,4475 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0774;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 4,9586 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0763;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 7,6157 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0865;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 8,6383 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0761;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 10,1696 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0923;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 52,9912 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0928;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 1,0744 га, кадастровий номер 7122088200:01:001:0849;
- земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,7960 га, кадастровий номер 7122085400:01:001:0914.
Стягнути з Степанецької сільської ради Об`єднаної територіальної громади Черкаської області, код ЄДРПОУ 35777400, місцезнаходження: 19031, Черкаська область, Черкаський район, с. Степанці, вул. Тагіанесяна, буд. 10 на користь Черкаської обласної прокуратури, код ЄДРПОУ 02911119, місцезнаходження: 18015, Черкаська область, м. Черкаси, бульв. Шевченка, буд. 286 - 22814 грн. судових витрат.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай», код ЄДРПОУ 31860551, місцезнаходження: 19421, Черкаська область, Черкаський район, с. Корнилівка, вул. Шкільна, 4 на користь Черкаської обласної прокуратури, код ЄДРПОУ 02911119, місцезнаходження: 18015, Черкаська область, м. Черкаси, бульв. Шевченка, буд. 286 - 22814 грн. судових витрат.
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 20.02.2024 року.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2024 |
Оприлюднено | 22.02.2024 |
Номер документу | 117105733 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні