Рішення
від 20.02.2024 по справі 300/5671/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" лютого 2024 р. справа № 300/5671/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Панікара І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Новицької сільської ради Калуського району, Відділу соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Новицької сільської ради Калуського району (далі відповідач), в якому просить (з урахуванням уточнення позовних вимог) суд:

- визнати протиправними дії Відділу соціального захисту населення Новицької сільської ради у зв`язку з припиненням надання соціальних послуг як одинокому (проживаючого самотньо), непрацюючому громадянину з ІІ групою інвалідності і відділенням соціальної допомоги вдома, відновити угоду про надання допомоги вдома;

- стягнути з відповідача 5000,00 грн моральної шкоди.

Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_1 являється інвалідом ІІ групи загального захворювання та за станом здоров`я потребує постійного стороннього догляду. Так, 11.01.2021 між позивачем та Відділом соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області укладено договір про надання соціальних послуг, за умовами якого ОСОБА_1 надано соціальну послугу, а саме - догляд вдома. В подальшому, рішенням від 31.05.2023 за № 11 ОСОБА_1 припинено надання соціальних послуг, оскільки констатовано відсутність потреб у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи фахівцем соціальної роботи. За відсутності доказів підтвердження письмового повідомлення сторін договору про його припинення, позивач вважає дії відповідача щодо припинення 31.05.2023 договору про надання соціальних послуг незаконними, та, окрім того вважає, що діями відповідача йому заподіяна моральна шкода, яка полягає в моральних стражданнях та переживаннях за своє здоров`я та життя, оскільки стан його здоров`я є вкрай незадовільним.

По справі здійснювався ряд наступних процесуальних дій.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28.08.2023, позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху та надано десятиденний строк для усунення недоліків шляхом подання позовної заяви та її копії для сторони відповідача, конкретизувавши у ній зміст позовних вимог (а.с.22).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18.09.2023 продовжено ОСОБА_1 процесуальний строк для усунення недоліків позовної заяви (а.с.30).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.10.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку, визначеному статтею 262 КАС України (а.с.36).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.11.2023 клопотання Відділу соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області про заміну неналежного відповідача у справі - задоволено частково (а.с.47).

Залучено Відділ соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області до участі у справі № 300/5671/23 в якості співвідповідача, розгляд адміністративної справи розпочато спочатку.

Відділ соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області скористався правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 06.11.2023, згідно змісту якого, представник співвідповідача щодо можливості задоволення заявлених позовних вимог заперечив. Зокрема, вказав на те, що підставою для припинення надання соціальних послуг відповідно до частини 2 статті 24 ЗУ «Про соціальні послуги», зокрема, є відсутність потреби у соціальних послугах за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї. Вказав, що 31.05.2023 Відділом соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради прийнято рішення № 11 про припинення надання соціальних послуг у зв`язку із відсутністю потреби у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи. Копія вищезгаданого рішення та повідомленням про припинення надання снувальних послуг надіслані позивачу разом із листом № 69 від 05.06.2023. Звертає увагу суду, що висновок оцінки потреб особи від 18.05.2023 та акт оцінки потреб особи складався виключно на підставі тверджень позивача, які він засвідчив своїм підписом у вищевказаному висновку від 18.05.2023, та як наслідок рішення про припинення надання соціальних послуг обґрунтовано відповідними документами, які містяться в матеріалах справи (а.с.40-42).

Новицька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області скористалася правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 18.12.2023, згідно змісту якого, представник відповідача щодо можливості задоволення заявлених позовних вимог заперечив. Зокрема, вказав на ті самі доводи, що і співвідповідач (а.с.53-55).

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши позовну заяву, відзив на позов та в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, встановив наступне.

ОСОБА_1 є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджується посвідченням Серії НОМЕР_1 ВІД 01.12.2016 (а.с.6).

11.01.2021 між позивачем та Відділом соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області укладено договір про надання соціальних послуг за № 66, за умовами якого ОСОБА_1 надано соціальну послугу, а саме догляд вдома через травму ноги (а.с.14-19).

Відповідно до пункту 4 розділу V вищевказаного договору дія договору припиняється у таких випадках:

- відсутність потреб в соціальних послугах за результатами оцінювання потреб Отримувача соціальних послуг;

- закінчення строку дії цього Договору, крім випадків, передбачених частиною шостою статті 22 цього Закону;

- зміна місця проживання/перебування Отримувача соціальних послуг, що унеможливлю надання соціальних послуг;

- невиконання без поважних причин Отримувачем соціальних послуг вимог, визначених цим виявлення/встановлення недостовірності поданих Отримувачем соціальних послуг/Представником отримувача соціальних послуг інформації/документів при зверненні за їх наданням;

- смерть Отримувача соціальних послуг;

- ініціатива Отримувача соціальних послуг;

- дострокового розірвання Договору за ініціативи Отримувача соціальних послуг;

- ліквідація (припинення діяльності) Відділу або припинення надання ним відповідних соціальних послуг.

Договір про надання соціальних послуг за № 66 пролонговано 24.01.2022 та 25.01.2023 (а.с.19).

18.05.2023 комісія у складі начальника відділу СЗН та праці Новицької сільської ради Данів Р.А., фахівця соціальної роботи ОСОБА_2 , спеціаліста ЦНАПу Завійського старостинського округу Бойко Л.Р., соціального робітника ОСОБА_3 , члена виконавчого комітету Новицької сільської ради Паласюка І.О. та медичного працівника Новицької КМП ОСОБА_4 , здійснила моніторинговий візит за адресою АДРЕСА_1 та провела акт оцінки потреб особи, та комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги догляду вдома (а.с.11-12).

31.05.2023 Відділом соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради прийнято рішення про припинення надання соціальних послуг у зв`язку із відсутністю потреби у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи (а.с.8), в подальшому разом із рішенням ОСОБА_1 надіслано повідомлення про припинення надання соціальних послуг (а.с.9).

05.06.2023 Відділом соціального захисту та праці Новицької сільської ради листом за № 69, на скаргу від 09.05.2023 за № 98, повідомлено позивача, що згідно пояснювальної записки соціального робітника ОСОБА_5 , зазначено, що вона відвідувала позивача два рази на тиждень відповідно графіку, проте з її слів неодноразово позивача не було вдома. Так, 18.05.2023 комісія здійснила моніторинговий візит за адресою АДРЕСА_1 та провела акт оцінки потреб особи, та комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги огляду вдома. Ступінь індивідуальних погреб отримувача соціальної послуги з числа осіб похилого віку та осіб з інвалідністю з фізичними та/або сенсорними порушеннями визначається на підставі оцінки можливості виконання елементарних та складних дій. В ході опитування згідно шкали оцінки можливості виконання елементарних дій ОСОБА_6 отримав результат 100 балів, а згідно шкали оцінки можливості виконання складних дій - 27 балів. Сума балів за шкалами оцінки виконання елементарних та складних дій становить 127 балів, тобто сторонньої допомоги не потребує. За результатами оцінювання погреб особи з`ясовано, що СКО подолано. З висновком оцінки потреб особи позивач ознайомлений, про що свідчить особистий підпис. Відповідно «Комісією з розгляду питань щодо надання соціальної послуги догляд вдома» прийнято рішення від 31.05.2023 № l1 про припинення надання соціальної послуги - догляд вдома (а.с.10).

Позивач, вважаючи необґрунтованим оскаржуване рішення та таким, що прийняте з порушенням вимог чинного законодавства, звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного їх правового регулювання.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.

Згідно статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначає Закон України "Про соціальні послуги" від 17.01.2019 за № 2671-VIII (далі по тексту також Закон № 2671-VIII).

Пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону № 2671-VIII надавачі соціальних послуг визначені як юридичні та фізичні особи, фізичні особи-підприємці, включені до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.

При цьому, в розумінні пункту 10 частини 1 статті 1 Закону № 2671-VIII, отримувачі соціальних послуг - особи/сім`ї, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, яким надаються соціальні послуги.

Соціальне замовлення засіб регулювання діяльності у системі надання соціальних послуг шляхом залучення на договірній основі надавачів соціальних послуг для задоволення потреб осіб/сімей у соціальних послугах відповідно до результатів визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах (пункт 16 частини 1 статті 1 Закону № 2671-VIII).

В силу правового регулювання пункту 17 частини 1 статті 1 Закону № 2671-VIII соціальні послуги дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно частини 1 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.

До надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору належать надавачі соціальних послуг, утворені органами, зазначеними у частині першій статті 11 цього Закону, діяльність яких фінансується за рахунок коштів відповідного бюджету/бюджетів (частина 2 статті 13 Закону № 2671-VIII).

До надавачів соціальних послуг недержавного сектору, як визначено частина 3 статті 13 Закону № 2671-VIII, належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Приписами частини 8 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" визначено, що надавачі соціальних послуг зобов`язані, поряд з іншим: забезпечувати найкращі інтереси отримувачів соціальних послуг під час надання таких послуг; проводити оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах; взаємодіяти з іншими суб`єктами системи надання соціальних послуг, а також з органами, установами, закладами, фізичними особами - підприємцями, які в межах своєї компетенції надають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці або територіальної громади допомогу вразливим групам населення та особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, та/або здійснюють їх захист; надавати допомогу отримувачам соціальних послуг у вирішенні їхніх соціально-побутових питань, у тому числі шляхом представлення їхніх інтересів.

За змістом частини 5 статті 16 Закону № 2671-VIII перелік соціальних послуг, що надаються відповідно до цього Закону, визначається класифікатором соціальних послуг, який затверджується центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Так, перелік усіх соціальних послуг наведено в Класифікаторі соціальних послуг, затверджений наказом Міністерства соціальної політики України від 23.06.2020 за № 429 (далі по тексту Класифікатор).

Класифікатором, зокрема, визначено наступні соціальні послуги, а саме: "Догляд вдома" (код 015.1) - допомога в самообслуговуванні (дотримання особистої гігієни, рухового режиму, годування), пересуванні в побутових умовах, веденні домашнього господарства (закупівля і доставка продуктів харчування, ліків та інших товарів, приготування їжі, косметичне прибирання житла, оплата комунальних платежів, прання білизни, дрібний ремонт одягу), в організації взаємодії з іншими фахівцями та службами (виклик лікаря, працівників комунальних служб, транспортних служб тощо); навчання навичкам самообслуговування; допомога в забезпеченні технічними засобами реабілітації, навчання навичкам користування ними; психологічна підтримка; інформування та представництво інтересів. Отримувачі соціальної послуги особи похилого віку; діти з інвалідністю; особи з інвалідністю; особи з тяжкими формами захворювання (у тому числі до встановлення інвалідності); особи з психічними та поведінковими порушеннями (комбіновані порушення). Місце надання послуги: за місцем проживання отримувача соціальної послуги; за місцем перебування отримувача соціальної послуги (вдома).

Виходячи з аналізу наведених правових норм, надавачі соціальних послуг, як державного/комунального сектору, так і недержавного сектору, з метою профілактики складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізації їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають, надають таким особам соціальні послуги, перелік яких наведено в Класифікаторі.

Частинами 1-3 статті 22 Закону № 2671 визначено, що Договір про надання соціальних послуг укладається в письмовій формі між надавачем та отримувачем соціальних послуг чи його законним представником. Типовий договір про надання соціальних послуг затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Істотними умовами договору про надання соціальних послуг є назва соціальних послуг, умови їх надання та вартість, права, обов`язки та відповідальність сторін, строк дії договору та інші умови, які сторони визнають істотними.

Невід`ємною частиною договору про надання соціальних послуг є індивідуальний план надання соціальних послуг. В індивідуальному плані надання соціальних послуг, крім заходів, передбачених у державному стандарті соціальних послуг, зазначаються інші заходи, які потрібно здійснити для надання таких послуг, а також відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки здійснення заходів, відповідальні виконавці.

Також, приписами розділу 5 Державного стандарту догляду вдома, затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України від 13.11.2013 № 760 (далі - Стандарт) визначено, що з кожним отримувачем соціальної послуги або його законним представником протягом 5 днів з дня прийняття рішення про надання соціальної послуги догляду вдома укладається договір про її надання.

Укладання договору про надання соціальної послуги догляду вдома здійснюється за участю отримувача соціальної послуги або його законного представника. У разі необхідності до складання договору залучаються члени родини отримувача соціальної послуги.

Договір підписується отримувачем соціальної послуги або його законним представником та представником надавача соціальної послуги. Кожна зі сторін отримує один примірник договору.

Істотними умовами договору про надання соціальних послуг є назва соціальної послуги, умови її надання та вартість, права, обов`язки та відповідальність сторін, строк дії договору та інші умови, які сторони визнають істотними.

Невід`ємною частиною договору про надання соціальної послуги є індивідуальний план надання соціальної послуги.

З матеріалів адміністративної справи встановлено, що між позивачем та Відділом соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області укладено договір про надання соціальних послуг за № 66 одинокого (проживаючого самотньо) непрацездатного громадянина з ІІ групи інвалідності відділенням соціальної допомоги вдома, що згідно умов пункту 1 розділу V Договору, набрав чинності з 11.01.2021, строком на один рік.

Так, 24.01.2022 та 25.01.2023 Договір про надання соціальних послуг за № 66 від 11.01.2021 пролонговано.

Частиною 2 статті 24 Закону № 2671 встановлено, що підставою для припинення надання соціальних послуг є:

1) відсутність потреби у соціальних послугах за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї;

2) закінчення строку дії договору про надання соціальних послуг, крім випадків, передбачених частиною шостою статті 22 цього Закону;

3) зміна місця проживання/перебування отримувача соціальних послуг, що унеможливлює надання соціальних послуг;

4) невиконання без поважних причин отримувачем соціальних послуг вимог, визначених договором про надання соціальних послуг;

5) виявлення/встановлення недостовірності поданих отримувачем соціальних послуг інформації/документів при зверненні за їх наданням, що унеможливлює подальше надання таких соціальних послуг;

6) смерть отримувача соціальних послуг;

7) дострокове розірвання договору про надання соціальних послуг за ініціативи отримувача соціальних послуг;

8) ліквідація (припинення діяльності) надавача соціальних послуг або припинення надання ним відповідних соціальних послуг.

За приписами частин 3 та 4 статті 24 Закону № 2671, рішення про відмову у наданні соціальних послуг та припинення надання соціальних послуг надається особі, яка звернулася із заявою про надання соціальних послуг, отримувачу соціальних послуг (або їхнім законним представникам) у письмовій формі із зазначенням причини відмови або припинення.

У своїх поясненнях, наданих до суду, відповідач вказує, що 31.05.2023 прийнято рішення № 11 про припинення надання соціальних послуг у зв`язку із відсутністю потреби у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи, яке було здійснено 18.05.2023 комісією, шляхом моніторингового візиту за адресою АДРЕСА_1 та проведено акт оцінки потреб особи, комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги догляду вдома, відповідно до Додатку 1 до Державного стандарту догляду вдома.

Так, відповідно до частини 1 стаття 20 Закону № 2671 оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюється шляхом аналізу документів, фактів та інформації, зібраних під час спілкування з особою/сім`єю та їхнім найближчим оточенням, а також отриманих від юридичних та фізичних осіб у встановленому порядку.

Частиною 2 вищевказаної статті, зазначено, що оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюють фахівець із соціальної роботи, соціальний працівник, соціальний менеджер. У разі необхідності до оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах залучаються медичні, педагогічні працівники, психологи, реабілітологи, ерготерапевти та інші фахівці.

Відповідно до змісту листа Новицької сільської ради від 05.06.2023 за № 69 встановлено, що соціальним робітником ОСОБА_7 подано пояснювальну записку у зв`язку відсутністю позивача в дома під час відвідування два рази на тиждень відповідно до графіку (а.с.10).

Так, 18.05.2023 комісія, у складі начальника відділу СЗН та праці Новицької сільської ради Данів Р.А., фахівця соціальної роботи ОСОБА_2 , спеціаліста ЦНАПу Завійського старостинського округу Бойко Л.Р.. соціального робітника ОСОБА_3 , члена виконавчого комітету Новицької сільської ради ОСОБА_8 та медичного працівника Новицької КМП ОСОБА_4 , здійснила моніторинговий візит за адресою АДРЕСА_1 та провела акт оцінки потреб особи, комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соцільної послуги догляду вдома, відповідно до Додатку 1 до Державного стандарту догляду вдома.

Судом досліджено зазначений відповідачем акт від 18.05.2023 та встановлено, що в графі самообслуговування/здатність до незалежної життєдіяльності вказано: має навички самообслуговування, має охайний вигляд, вміє планувати свій дохід, самостійно говорить про свої проблеми, вміє користуватися телефоном, та зроблено висновок щодо здатності до самообслуговування, а саме: здатний до самообслуговування (а.с.45).

В подальшому, відповідно до Додатку 2 до Акта оцінки потреб сім`ї/особи прийнято Висновок оцінки потреб особи, яким в ході опитування з`ясовано, що складні життєві обставини відсутні, до самообслуговування здатний, водночас, вказано, що СЖО подолано (а.с.11).

З висновком оцінки потреб особи ОСОБА_1 ознайомлений та погоджується, що підтверджується особистим підписом в пункті 3 вищезгаданого висновку (а.с.12).

31.05.2023 прийнято рішення про припинення надання соціальних послуг за № 11 у зв`язку із відсутністю потреби у соціальній послузі за результатами оцінювання потреб особи (а.с.8) та надіслано ОСОБА_1 повідомлення про припинення надання соціальних послуг із зазначенням підстав припинення (а.с.13).

Частиною 6 статті 22 Закону № 2671 закріплено, що продовження строку дії договору про надання соціальних послуг здійснюється за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах. Оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах здійснюється не менш як за 30 календарних днів до закінчення строку дії договору, якщо інше не передбачено таким договором.

Окрім того, у пункті 3.4. Стандарту вказано, що через 30 днів з дати початку надання соціальної послуги догляду вдома соціальним працівником, членами мультидисциплінарної команди (за потреби) проводиться повторне визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги з метою коригування індивідуального плану (за потреби). Надалі визначення ступеня індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться за потреби, але не рідше ніж один раз на рік.

Договором не врегульовано строки оцінювання потреб позивача у соціальних послугах, а згідно пункту 6.3 Договору від 11.01.2021 вказано, що у випадках, не передбачених цим договором, сторони керуються чинним законодавством.

Отже, у спірних правовідносинах застосуванню підлягає строк, визначений частиною 6 статті 22 Закону № 2671 з урахуванням пункту 3.4. Стандарту.

Так, суд звертає увагу, що однією із підстав дії договору про надання соціальних послуг № 66 від 11.01.2021, зокрема, є відсутність потреби в соціальних послугах за результатами оцінювання потреб отримувача соціальних послуг (а.с.18).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідач, приймаючи оскаржуване рішення від 31.05.2023 про припинення надання соціальних послуг, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які передбачені Конституцією та законами України, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог позивача в частині визнання протиправними дій у зв`язку із припиненням надання соціальних послуг та відновлення угоди про надання допомоги вдома.

Щодо позовної вимоги про стягнення моральної шкоди у розмірі 5000 грн., суд зазначає таке.

Відповідно до статті 56 Конституції України, кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Частиною 5 статті 21 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень або іншим порушенням прав, свобод та інтересів суб`єктів публічно-правових відносин, або вимоги про витребування майна, вилученого на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, розглядаються адміністративним судом, якщо вони заявлені в одному провадженні з вимогою вирішити публічно-правовий спір.

Пунктом 3 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про судову практику у справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди" від 31 березня 1995 року № 4 визначено, що під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.

Як зазначено у пункті 4 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про судову практику у справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди" від 31 березня 1995 року № 4, у позовній заяві про відшкодування моральної (немайнової) шкоди має бути зазначено, в чому полягає ця шкода, якими неправомірними діями (бездіяльністю) її заподіяно та якими доказами вона підтверджується. Факт заподіяння моральної шкоди повинен довести позивач.

Стверджуючи про те, що відповідачем завдано моральну шкоду, позивачем не доведено факту завдання немайнових втрат, спричинених моральними та фізичними стражданнями, які понесли негативні зміни у життя позивача та необґрунтовано її розміру, не конкретизовано порушення її законних прав, що призвело до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків і вимагають від неї додаткових зусиль для організації життя.

Матеріли справи не містять жодних належних та допустимих доказів на підтвердження факту завдання відповідачем моральної шкоди позивачу.

Із урахуванням викладеного, суд робить висновок про наявність підстав для відмови в задоволенні позову в цій частині, у зв`язку з його безпідставністю та необґрунтованістю.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім того, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене судом за наслідком розгляду даної справи не було встановлено підстав для відновлення договору про надання соціальних послуг, заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Оскільки у задоволенні позовної заяви відмовлено, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Новицької сільської ради Калуського району, Відділу соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

Позивач:

ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 ).

Відповідач:

Новицька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 44079076, вул. Шевченка, 71, с. Новиця, Калуський район, Івано-Франківська область, 77360).

Співвідповідач:

Відділ соціального захисту населення та праці Новицької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 44079076, вул. Шевченка, 71, с. Новиця, Калуський район, Івано-Франківська область, 77360).

Суддя /підпис/ Панікар І.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено22.02.2024
Номер документу117114056
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —300/5671/23

Рішення від 20.02.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Панікар І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні