Рішення
від 20.02.2024 по справі 225/2352/23
ДЗЕРЖИНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Дзержинський міський суд Донецької області

============================================================================

Справа №225/2352/23

Провадження №2/225/61/2024

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

(заочне)

20 лютого 2024 року

приміщення суду за адресою: вул. Дружби, 4, м. Торецьк, 85200

Дзержинський міський суд Донецької області у складі:

головуючого - судді Геря О.Г.,

за участі секретаря судового засідання Андрієвої Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в спрощеному провадженні в залі суду цивільну справу за позовною заявою Управління соціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дитину одинокій матері,

в с т а н о в и в:

Представник позивача Управління соціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області звернувся до суду з позовною заявою до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дитину одинокій матері. В обґрунтування позову зазначив, що ОСОБА_1 з 01.01.2019 перебувала на обліку в Управлінні соціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області як отримувач державної допомоги одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Відповідно до інформації, отриманої від ДПС, було виявлено не задекларований дохід у ОСОБА_1 , а саме дохід від операції з рухомим майном на суму 71600,00 грн. Згідно отриманої інформації вищезазначені допомоги були перераховані з 01.12.2019 по 31.05.2020 та встановлено правильний розмір допомоги. На підставі рішень про призначення від 09.04.2020 сума надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім' за період з 01.12.2019 по 30.04.2020 склала 7569,67 грн., а сума надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги одинокій матері за період з 01.12.2019 по 30.04.2020 склала 6140,00 грн. В свою чергу, УСЗН вжито всіх заходів щодо досудового врегулювання спору з даного питання. Відповідачу направлено повідомлення про загальну суму переплати та було запропоновано добровільно повернути вищезазначені кошти. Відповідач, добровільно переплачені кошти не повернула, тому, позивач просить суд стягнути надмірно виплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 7569 грн 67 коп., надмірно виплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 6140 грн 00 коп. та суму сплаченого судового збору.

Представник позивача у судове засідання не з`явився, надав суду заяву, якою просить задовольнити позовні вимоги, розглянути справу у його відсутність, проти заочного розгляду справи не заперечує.

Відповідач у судове засідання не з`явилася, про час і місце розгляду справи була повідомлена належним чином причини неявки суду не повідомила.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України - фіксування судового засідання технічним засобом здійснює секретар судового засідання. У разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

За наявності передбачених ч. 1 ст. 280 ЦПК України умов суд вважає за можливе ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.

Дослідивши та оцінивши в сукупності надані по справі докази, суд доходить висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Так судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , має статус внутрішньо переміщеної особи, згідно довідки № 1421-23749 від 28.11.2018, та фактично мешкає за адресою: АДРЕСА_2 .

ОСОБА_1 з 01.01.2019 перебувала на обліку в Управлінні соціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області як отримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01.06.2000 № 1768-ІІІ та допомоги на дитину одинокій матері, відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 № 2811-XII (зі змінами).

28.12.2019 ОСОБА_1 звернулась до Управління із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 21.04.2015 № 441 для переоформлення допомоги на дитину одинокій матері та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Відповідачем було подано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, затверджену наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 22.03.2007 № 204 (із змінами). У розділі II (доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо за період з 01.06.2019 по 30.11.2019) зазначеної декларації написала «не має».

Відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей одиноким матерям призначається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Оскільки, середньомісячний дохід на одного члена сім`ї (550,99 грн.) не перевищує розмір прожиткового мінімуму для дитини віком до 6 років (1779,00 грн.) допомогу на дитину одинокій матері ОСОБА_1 було призначено на період з 01.12.2019 по 31.05.2020 в розмірі 1228,00 грн. щомісяця.

Згідно Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.

Оскільки, середньомісячний дохід сім`ї (1059,33 грн.) не перевищує прожитковий мінімум для сім`ї (3881,00 грн.), державну соціальну допомогу ОСОБА_1 було призначено з 01.12.2019 по 31.12.2019 в розмірі 1446,67 грн. та з 01.01.2020 по 31.05.2020 в розмірі 1530, 75 грн. щомісяця.

Вищевказані державні допомоги виплачені в повному обсязі.

06.04.2020 головним спеціалістом Управліннясоціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області, з метою контролю за правильністю призначення і виплати державних допомог, проведено перевірку достовірності даних, наданих під час заповнення декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальних допомог, шляхом надіслання запиту до ДПС, Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.

Відповідно до інформації, отриманої від ДПС, було виявлено не задекларований дохід у ОСОБА_1 , а саме дохід від операції з рухомим майном на суму 71600,00 грн.

Згідно отриманої інформації вищезазначені допомоги були перераховані з 01.12.2019 по 31.05.2020 та встановлено правильний розмір допомоги.

На підставі рішень про призначення від 09.04.2020 сума надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї за період з 01.12.2019 по 30.04.2020 склала 7569,67 грн., а сума надміру отриманих коштів державної соціальної допомоги одинокій матері за період з 01.12.2019 по 30.04.2020 склала 6140,00 грн.

Оскільки, незадекларований дохід виявлено 06.04.2020, то з 01.04.2020 особовий рахунок ОСОБА_1 закрито. Таким чином, в період з 01.12.2019 по 30.04.2020 нарахована сума в розмірі 13709,67 грн. є надміру отриманою.

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно із Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, яка затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України Міністерства фінансів України Державного комітету статистики України Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 № 486/202/524/455/3370 (далі Методика).

Відповідно до п. 5.19 Методики, до сукупного доходу сімей (одержувачів) входять доходи від продажу об`єктів нерухомого майна та транспортних засобів (за виключенням сум, які були використані на лікування або подолання наслідків надзвичайної ситуації у розмірі не менше 10 прожиткових мінімумів на одну особу з розрахунку на місяць, за умови документального підтвердження).

Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, а також умови призначення і виплати державної допомоги одиноким матерям передбачені Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» № 1768-ІІІ від 01 червня 2000, Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» № 250 від 24 лютого 2003 року (далі Порядок 1), Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» № 2811-ХІІ від 21 листопада 1992, Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» № 1751 від 27 грудня 2001 (далі Порядок 2).

Відповідно до п. 49 Порядку 2 особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).

Крім того згідно із п. 25 Порядку 1 якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї; повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.

Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються: отримувачем державної соціальної допомоги самостійно; за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.

Копіями повідомлень від 27.04.2020, 02.08.2021, 15.11.2021, 12.01.2022, 12.07.2022, 01.03.2023 підтверджується факт звернення позивача до відповідача, з пропозицією повернути надміру нараховану та виплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям 7569,67 грн. та суму державної соціальної допомоги одинокій матері 6140,00 грн.

Докази повернення відповідачем коштів в розмірі 7569,67 грн. та 6140,00 грн. у справі відсутні.

Згідно із вимогами ч .2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до абзацу другого статті 1 Закону № 1768-ІІІ соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, який залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Порядок призначення та виплати соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктами 2, 3 Порядку 1 соціальна допомога призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

За пунктом 6 Порядку 1 для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу праці та соціального захисту населення, зокрема, декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї).

Згідно із п. 14 Порядку 1 розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.

Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону № 1768-ІІІ якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

Крім того відповідно до ст. 18-1 Закону № 2811-ХІІ право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Пунктом 34 Порядку 2 встановлено, що допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

У пункті 36 Порядку 2 вказано, що виплата допомоги на дітей одиноким матерям також припиняється якщо сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання допомоги на дітей одиноким матерям та на визначення її розміру, або встановлено фактичну зайнятість особи, що приносить дохід (винагороду), без оформлення, реєстрації в установленому законодавством порядку, - з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення.

Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Стаття 1215 ЦК України встановлює випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.

Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (ч. 1 ст. 1215 ЦК України).

Виходячи із системного аналізу вищезазначених правових норм у сукупності з наданими доказами, суд доходить до висновку, що внаслідок недобросовісної поведінки відповідачки, а саме надання недостовірних відомостей щодо її доходу за період одержання державних допомог, було приховано обставини, які впливають на виплату коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної допомоги одиноким матерям.

Згідно із ч. 1 ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Отже, враховуючи наведене вище, суд доходить до висновку про необхідність задоволення позову в повному обсязі.

У відповідності до ст. 141 ЦПК України, сплачений судовий збір, в сумі 2684,00 грн., підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі ст.ст. 1166, 1212 ЦК України, керуючись ст.ст. 12, 81, 141, 263-265, 279, 280-282, 354 ЦПК України, суд

у х в а л и в:

Позовну заяву Управління соціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області (вул. Євгена Седнєва, буд. 1, м. Торецьк, Донецька область, ЄДРПОУ 26000411) до ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дитину одинокій матері - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області (ЄДРПОУ 26000411) надмірно виплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 7569 (сім тисяч п`ятсот шістдесят дев`ять) грн 67 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області (ЄДРПОУ 26000411) надмірно виплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 6140 (шість тисяч сто сорок) грн 00 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Торецької міської військової адміністрації Бахмутського району Донецької області (ЄДРПОУ 26000411) судовий збір у сумі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а якщо воно не проголошувалося з дати складання повного його тексту, у порядку, передбаченому підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 Розділу ХІІІ Перехідних положень ЦПК України в редакції від 03.10.2017 року.

Заочне рішення може бути переглянуте Дзержинським міським судом Донецької області за письмовою заявою відповідача, яку може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

С у д д я: О.Г.Геря

Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено22.02.2024
Номер документу117123078
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дитину одинокій матері

Судовий реєстр по справі —225/2352/23

Рішення від 20.02.2024

Цивільне

Дзержинський міський суд Донецької області

Геря О. Г.

Ухвала від 20.02.2024

Цивільне

Дзержинський міський суд Донецької області

Геря О. Г.

Ухвала від 09.01.2024

Цивільне

Дзержинський міський суд Донецької області

Геря О. Г.

Ухвала від 07.12.2023

Цивільне

Дзержинський міський суд Донецької області

Геря О. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні