ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
16 лютого 2024 року м. Ужгород№ 260/11089/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Іванчулинця Д.В.
при секретарі судових засідань Куля Т.Т.,
та осіб, які беруть участь у судовому засіданні:
представника позивача Росоха С.В.
представник відповідача - не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Міністерства юстиції України (вул. Архітектора Городецького, буд. 13, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 00015622) до Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» (вул. Богдана Хмельницького, буд. 30, м. Берегове, Закарпатська область, 90202, код ЄДРПОУ 33623790) про припинення діяльності юридичної особи, -
В С Т А Н О В И В:
У відповідності до ч. 3 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 16 лютого 2024 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено та підписано 21 лютого 2024 року.
22 грудня 2023 року, Міністерство юстиції України (далі - позивач) в особі представника Росохи Світлани Василівни (далі представник позивача) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» (далі відповідач), в якому просить:
1) прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі;
2) діяльність юридичної особи - Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» (код ЄДРПОУ 33623790, керівник Коломейцев Володимир Афанасійович, місцезнаходження: вул. Богдана Хмельницького, буд. 30, м. Берегове, Закарпатська область, 90202) припинити;
3) справу слухати за участю представника Міністерства юстиції України (а.с.1-7).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом. Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Закон № 317-VIII) зобов`язано юридичні особи протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону. У разі невиконання ними вимог цього Закону, їх діяльність підлягає припиненню в судовому порядку. Оскільки найменування Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» в порушення частини другої статті 3 Закону № 317-VIII містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, означене є підставою для припинення діяльності цієї юридичної особи у судовому порядку. З огляду на викладене Міністерство юстиції України звернулося з цим позовом до суду про припинення діяльності Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів».
27 грудня 2023 року ухвалою судді Закарпатського окружного адміністративного суду було відкрито спрощене позовне провадження та призначено розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (а.с.54, 55).
Представник позивача у судовому засідання підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі з мотивів наведених у позовній заяві та просила суд задовольнити такі у повному обсязі.
Відповідач станом на день розгляду даної справи по суті відзиву на позовну заяву не подав.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду.
Доказом про належне повідомлення останнього слугує наявний в матеріалах справи конверт, який повернувся на адресу суду із зазначенням причини повернення «за закінченням терміну зберігання».
У відповідності до пункту 1 частини першої та третьої статті 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить наступних висновків.
Відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом.
Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Закон № 317-VIII) зобов`язано юридичні особи протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону. У разі невиконання ними вимог цього Закону, їх діяльність підлягає припиненню в судовому порядку.
Оскільки найменування Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» в порушення частини другої статті 3 Закону № 317-VIII містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, означене є підставою для припинення діяльності цієї юридичної особи у судовому порядку. З огляду на викладене позивач звернувся з даним позовом до суду про припинення діяльності відповідача.
Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин другої, третьої статті 3 Закону № 317-VIII пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим медіа та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого медіа.
У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими медіа вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.
Частиною четвертої цієї ж статті Закону № 317-VIII встановлено, що рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.
Приписами пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення) визначено, що Міністерство юстиції України (далі Мін`юст або позивач) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема з питань державної реєстрації юридичних осіб.
Міністерство юстиції України відповідно до пункту 8314 Положення приймає рішення, зокрема, щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII.
Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» затверджено постановою Кабінету Міністрів від 27 травня 2015 року за № 354 (зі змінами) (далі - Порядок № 354).
Відповідно до пункту 7 Порядку № 354, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання, зокрема, Закону № 317- VIII, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.
Згідно з наказом Мін`юсту від 26 липня 2023 року № 1853/7 утворено Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (далі - Комісія), затверджено її склад.
На час проведення правової експертизи щодо невідповідності найменування відповідача вимогам законодавства Комісія керувалась Положенням про Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», затвердженим наказом Міністерства юстиції від 09 червня 2015 року за № 895/5.
Відповідно до покладених завдань Комісія забезпечує проведення правової експертизи об`єднання громадян, діяльність, найменування та/або символіка яких досліджуються на відповідність вимогам Закону № 317-VIII, підготовку за результатами правової експертизи правових висновків про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону № 317- VIII.
Пунктами 15, 18, 20, 23 Порядку № 354 встановлено, що за результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам, зокрема, Закону № 317-VIII.
Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Закону та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону.
Правовий висновок про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Законів затверджується наказом Мін`юсту в строк, визначений у пунктах 11 і 12 цього Порядку.
У тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону Мін`юст звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.
Юридична особа Берегівська районна організація «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» (скорочене найменування: Берегівська районна ВУСРО) зареєстрована 11 лютого 2005 року, код ЄДРПОУ: 33623790, керівник - Коломейцев Володимир Афанасійович, місцезнаходження: вул. Богдана Хмельницького, буд. 30, м. Берегове, Закарпатська обл., 90202.
Проведеним моніторингом відповідності найменування та/або символіки, матеріалів реєстраційної справи юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII встановлено, що найменування юридичної особи - Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів», не відповідає вимогам цього Закону.
У зв`язку із наведеним Комісією було проведено правову експертизу на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 317-VIII та призначено на 23 листопада 2023 року засідання Комісії, відомості про що опубліковано на офіційному веб-сайті Мін`юсту.
Відповідно до пункту 18 Порядку № 354 Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Закону № 317-VIII та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону № 317-VIII, а такі дані визначаються у правовому висновку.
Судом встановлено, що Комісія звернулась до відповідача листом Міністерства юстиції України від 11 жовтня 2023 року за № 133299/19.4/33-23 з проханням надати пояснення щодо причин неприведення Берегівською районною організацією «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» свого найменування у відповідність до вимог Закону № 317-VIII протягом місяця з дня набрання ним чинності, а саме з 09 квітня 2015 року.
Станом на 23 листопада 2023 року до Міністерства юстиції України повідомлення відповідача про вжиті ним заходи, спрямовані на виконання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», не надходили.
Відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання відповідачем вимог Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» відсутні.
Згідно із підпунктом 5 пункту 3 розділу ІІ Положення № 895/5 Комісія має право отримувати в установленому порядку від правоохоронних органів, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на Комісію завдань.
Відповідно до Положення про Український інститут національної пам`яті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 684, Український інститут національної пам`яті (далі - Інститут) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра культури і який реалізує державну політику у сфері відновлення та збереження національної пам`яті Українського народу.
Основними завданнями Інституту є, зокрема, відновлення національної пам`яті Українського народу, недопущення використання символів тоталітарних режимів; надання оцінки тоталітарним режимам XX століття в Україні, Голодомору 1932-1933 років, масовому голоду 1921-1923, 1946-1947 років, примусовим депортаціям, репресіям комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, діям організаторів і виконавців таких злочинів, а також наслідкам їх дій для України та світу.
Підпунктами 13, 16 пункту 4 цього ж Положення встановлено, що Інститут національної пам`яті, зокрема, здійснює співробітництво з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами незалежно від форми власності щодо надання їм інформаційної та методичної допомоги у провадженні діяльності з формування у громадян України патріотизму і національної свідомості; забезпечує оприлюднення наукових повідомлень, інформаційних та аналітичних матеріалів, результатів досліджень Голодомору 1932-1933 років, політичних репресій, бере участь у програмах, що виконуються іншими органами виконавчої влади.
Під час проведення правової експертизи Комісія використовувала Збірник матеріалів, рекомендацій і документів щодо виконання вимог Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» «Декомунізація: що і чому перейменовувати й демонтувати»; - Київ: Український інститут національної пам`яті, 2015. - 234 с. (далі - Збірник матеріалів).
Як вбачається із матеріалів справи, за результатами правової експертизи Комісією встановлено, що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань види економічної діяльності юридичної особи Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» є: 91.33.0 - Діяльність громадських організацій, Н. В. І. Г. (основний).
Найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII, оскільки відповідно до Збірника матеріалів термін «радянська» (совєтська, рос. «советская») вживається на честь встановлення радянської влади, використання якої є порушенням вимог Закону № 317-VIII.
Так, згідно з пунктом 2 частини першої статті 1 Закону № 317-VIII пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів - публічне заперечення, зокрема через медіа, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, що містить символіку комуністичного, націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.
Отже, назва об`єкта правової експертизи (відповідача) містить символіку комуністичного тоталітарного режиму в розумінні Закону № 317-VIII.
Таким чином, за наслідками проведеної правової експертизи на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 317-VIII Комісією складено Правовий висновок від 23 листопада 2023 року № 10 «Про невідповідність найменування юридичної особи Берегівська районна організація «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Правовий висновок).
27 листопада 2023 року Мін`юстом було видано наказ № 4068/5 «Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», яким на виконання вимог пункту 20 Порядку:
1) затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 23 листопада 2023 року № 10 «Про невідповідність найменування юридичної особи Берегівська районна організація «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» Закону № 317-VIII;
2) визнано, що найменування юридичної особи Берегівська районна організація «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII.
Отже, відповідно до Правового висновку Комісії від 23 листопада 2023 року за № 10, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 27 листопада 2023 року за № 4068/5, найменування об`єкта правової експертизи - юридичної особи Берегівська районна організація «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимог Закону № 317-VIII.
Статтею 3 Закону № 317-VIII встановлено, що у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цього Закону № 317-VIII їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.
Відповідно до пункту 8314 Положення Міністерство юстиції України приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимога Закону № 317-VIII.
При цьому Конституційний Суд України у рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 зазначив, що для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту.
Згідно з пунктом 23 Порядку № 354 Мін`юст у тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.
З огляду на вищезазначене, Міністерство юстиції України є органом державної влади, що здійснює контроль за додержанням юридичними особами вимог Конституції та законів України, зокрема, Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки», та є суб`єктом, уповноваженим на звернення до суду з вимогою про припинення діяльності юридичної особи за наявності підстав, передбачених зазначеним Законом № 317-VIII.
Наявність правового висновку Комісії від 23 листопада 2023 року за № 10, затвердженого наказом Мін`юсту від 27 листопада 2023 року № 4068/5, щодо невідповідності найменування назви відповідача вимогам Закону № 317-VIII встановлює обов`язок Мін`юсту як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації, для звернення до суду позовом про припинення діяльності юридичної особи, у даному випадку відповідача.
Частиною першою ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Міністерства юстиції України підлягають задоволенню.
У відповідності до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. З огляду на вищенаведене положення ч.2 ст.139 КАС України судовий збір у даній справі з відповідача стягненню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Міністерства юстиції України (вул. Архітектора Городецького, буд. 13, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 00015622) до Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» (вул. Богдана Хмельницького, буд. 30, м. Берегове, Закарпатська область, 90202, код ЄДРПОУ 33623790) про припинення діяльності юридичної особи - задовольнити повністю.
2. Діяльність юридичної особи - Берегівської районної організації «Всеукраїнської спілки радянських офіцерів» (вул. Богдана Хмельницького, буд. 30, м. Берегове, Закарпатська область, 90202, код ЄДРПОУ 33623790) припинити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяД.В. Іванчулинець
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2024 |
Оприлюднено | 23.02.2024 |
Номер документу | 117147298 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні