Постанова
від 20.02.2024 по справі 400/10309/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2024 р. Категорія 111030600м. ОдесаСправа № 400/10309/23Перша інстанція: суддя Мельник О.М.,

час і місце ухвалення: спрощене провадження,

м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Семенюка Г.В.,

суддів Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ" до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування рішень; зобов`язання зареєструвати податкові накладні, -

встановиВ:

Позивач, звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування рішень; зобов`язання зареєструвати податкові накладні, мотивуючи його тим, що відмова у реєстрації податкових накладних є протиправною, оскільки: протиправним є зупинення реєстрації податкових накладних, як передумови для прийняття спірних рішень у квитанції не вказано конкретний перелік необхідних та достатніх документів, які пропонуються надати позивачу, в зв`язку з чим він був позбавлений інформації про такий перелік, а отже не мав можливості надати такі документи; позивач на власний розсуд підготував пояснення щодо господарських операцій із копіями документів керуючись порядком №520 та №1165

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Миколаївській області №9122303/39792400 від 05 липня 2023 року та №9122300/39792400 від 05 липня 2023 року, №9122302/39792400 від 05 липня 2023 року, №9122301/39792400 від 05 липня 2023 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 03.12.2021 року №9, від 09 грудня 2021 року №30, від 21 грудня 2021 року №75, від 21 грудня 2021 року №76 датою їх подання.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що за результатами аналізу первинних документів та наявної податкової інформації для ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» визначено код 12 та 13: постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Тобто, ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» мав взаємодію з ризиковими контрагентами, що і спричинило відмову в реєстрації податкових накладних.

Товариством з обмеженою відповідальністю "ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ" було надано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що доводи, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 року винесено законно та обґрунтовано, а тому підстави для його скасування відсутні. Крім того, позивач вказує, що взаємодія з ризиковими контрагентами не може бути підставою для прийняття податковим органом рішення про відмову в реєстрації ПН.

На підставі ст. 311 КАС України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» зареєстровано як юридична особа в установленому законом порядку. Відомості щодо юридичної особи внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Позивач зареєстрований за юридичною/податковою адресою: 54028, м. Миколаїв, вул. Космонавтів, буд. 81/15. Код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ: 39792400. Позивач має статус платника податку на додану вартість. Ідентифікаційний номер платника податку на додану вартість: 397924014039.

ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» здійснює свою господарську діяльність за такими видами діяльності: 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій (основний); 13.92 Виробництво готових текстильних виробів, крім одягу; 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів; 25.29 Виробництво інших металевих баків, резервуарів і контейнерів; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 95.24 Ремонт меблів і домашнього начиння; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 49.20 Вантажний залізничний транспорт; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту;

33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів; 33.15 Ремонт і технічне обслуговування суден і човнів; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.21 Будівництво трубопроводів; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 43.21 Електромонтажні роботи; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, що зафіксовано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.

Для виконання робіт станом на 01 вересня 2021 року ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» мало на праві приватної власності усі необхідні інструменти, що відображено у Переліку інструментів, які використовуються для будівельних робіт, який затверджено директором ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» 01 вересня 2021 року.Також, для можливості виконувати роботи із виробництва арочного профнастилу ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було укладено із Товариством з обмеженою відповідальністю «СТФ БУД УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 42746548) Договір оренди обладнання №4 від 03 березня 2021 року.

Згідно вищевказаного договору ТОВ «СТФ БУД УКРАЇНА» було передано у тимчасове володіння та користування ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» обладнання для виробництва арочного профнастилу ВН-1000-700 BOHAI MACHINERY.

11 жовтня 2021 року між ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» та Товариством з обмеженою відповідальністю «КАЛІПСО ХЕМП» (код ЄДРПОУ 41983962) було укладено Договір №1110/2-21 від 11 жовтня 2021 року (Договір), за яким ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» доручає, а ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» приймає на себе зобов`язання, своїми та залученими силами виконати комплекс робіт з виготовлення та монтажу безкаркасного аркового ангара розміром 14/19/6 м (ширина, довжина, висота) з холодногнутого листового профілю товщиною 1,0 мм (виробництво Маріуполь), за допомогою машини з виготовлення профілю, модель ВН 1000-700 (в одношаровому виконанні, холодного типу) загальною площею 266 (двісті шістдесят шість) м2, з встановленням: - Купол 1 шт, висота 5,0 метрів; - Одні ворота розпашні 4,0 м на 4,5 м. - Торці (фронтони) 1 штука, на основу виготовлену ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» з матеріалів ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» за адресою: Чернігівська область, Чернігівський район, с. Омелянів.

Згідно п. 2.1. Договору загальна сума Договору складає 635 000 (шістсот тридцять п`ять тисяч) гривень 00 копійок, в т. ч. ПДВ 20% - 105 833,33 грн.

Відповідно до п. 9.3. Договору встановлено, що приймання робіт оформляється двостороннім актом здачі-приймання, що складає Підрядник та надає їх на паперових носіях для підписання Замовнику.

02 грудня 2021 року ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було направлено на адресу ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» Рахунок на оплату №274 від 02 грудня 2021 року на загальну суму 80 250,00 грн. із ПДВ щодо Комплексу робіт з виготовлення та монтажу безкаркасного аркового купола ангара.

03 грудня 2021 року ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» у відповідності до Рахунку на оплату №274 від 02 грудня 2021 року було перераховано на розрахунковий рахунок ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» грошові кошти в сумі 80 250,00 грн., що підтверджується

Платіжним дорученням №79 від 03 грудня 2021 року.

У зв`язку із надходженням на розрахунковий рахунок грошових коштів та у відповідності до приписів п.201.10 ст.201 та п.187.1 ст.187 ПК України ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН Податкову накладну №9 від 03 грудня 2021 року.

06 грудня 2021 року ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було направлено на адресу ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» Рахунок на оплату №288 від 06 грудня 2021 року на загальну суму 25 000,00 грн. із ПДВ щодо Комплексу робіт з виготовлення та монтажу безкаркасного аркового купола ангара.

09 грудня 2021 року ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» у відповідності до Рахунку на оплату №288 від 06 грудня 2021 року було перераховано на розрахунковий рахунок ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» грошові кошти в сумі 25 000,00 грн., що підтверджується Платіжним дорученням №85 від 09 грудня 2021 року.

У зв`язку із надходженням на розрахунковий рахунок грошових коштів та у відповідності до приписів п. 201.10 ст.201 та п. 187.1 ст.187 ПК України ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН Податкову накладну №30 від 09 грудня 2021 року.

17 грудня 2021 року ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було направлено на адресу ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» Рахунок на оплату №339 від 17 грудня 2021 року на загальну суму 25 000,00 грн. із ПДВ щодо Комплексу робіт з виготовлення та монтажу безкаркасного аркового купола ангара.

21 грудня 2021 року ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» у відповідності до Рахунку на оплату №339 від 17 грудня 2021 року було перераховано на розрахунковий рахунок ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» грошові кошти в сумі 25 000,00 грн., що підтверджується Платіжним дорученням №101 від 21 грудня 2021 року.

У зв`язку із надходженням на розрахунковий рахунок грошових коштів та у відповідності до приписів п.201.10 ст.201 та п.187.1 ст.187 ПК України ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН Податкову накладну №75 від 21 грудня 2021 року.

17 грудня 2021 року ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було направлено на адресу ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» Рахунок на оплату №338 від 17 грудня 2021 року на загальну суму

26 750,00 грн. із ПДВ щодо Комплексу робіт з виготовлення та монтажу безкаркасного аркового купола ангара.

21 грудня 2021 року ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» у відповідності до Рахунку на оплату №338 від 17 грудня 2021 року було перераховано на розрахунковий рахунок ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» грошові кошти в сумі 26 750,00 грн., що підтверджується Платіжним дорученням №102 від 21 грудня 2021 року.

У зв`язку із надходженням на розрахунковий рахунок грошових коштів та у відповідності до приписів п. 201.10 ст.201 та п. 187.1 ст. 187 ПК України ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН Податкову накладну №76 від 21 грудня 2021 року.

30 грудня 2021 року на виконання умов п. 9.3. Договору між ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» та ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» було підписано Акт надання послуг №322 від 30 грудня 2021 року на загальну суму 635 000,00 грн. із ПДВ, згідно ТОВ «ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ» було виконано, а ТОВ «КАЛІПСО ХЕМП» прийнято Комплекс робіт з виготовлення та монтажу безкаркасного аркового купола ангара.

Реєстрація податкових накладних №9 від 03 грудня 2021 року, №75 від 21 грудня 2021 року, №76 від 21 грудня 2021 року була зупинена після подання їх на реєстрацію. У квитанціях до податкових накладних причиною зупинення реєстрації зазначене таке: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.1406%, «P»=7641331.65».

Реєстрація податкової накладної №30 від 09 грудня 2021 року була зупинена після подання її на реєстрацію. У квитанції до податкової накладної причиною зупинення реєстрації зазначене таке: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.1406%, «P»=2842537.94».

Реєстрація податкової накладної №75 від 21 грудня 2021 року була зупинена після подання її на реєстрацію. У квитанції до податкової накладної причиною зупинення реєстрації зазначене таке: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.1406%, «P»=7641331.65».

Реєстрація податкової накладної №76 від 21 грудня 2021 року була зупинена після подання її на реєстрацію. У квитанції до податкової накладної причиною зупинення реєстрації зазначене таке: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=.1406%, «P»=7641331.65».

Позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03 липня 2023 року №03/07-4, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 86 одиниць.

Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Миколаївській області №9122303/39792400 від 05 липня 2023 року та №9122300/39792400 від 05 липня 2023 року, №9122302/39792400 від 05 липня 2023 року, №9122301/39792400 від 05 липня 2023 року відмовлено в реєстрації податкових накладних від 03.12.2021 року №9, від 09 грудня 2021 року №30, від 21 грудня 2021 року №75, від 21 грудня 2021 року №76.

Згідно з рішеннями про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН причиною для відмови в реєстрації податкових накладних стало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Відповідно до графи додаткової інформації по платнику 24.08.2022р. прийнято рішення щодо відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку відповідно до Постанови КМУ від 11.12.2019р. №1165.

Не погоджуючись з рішеннями контролюючого органу позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення. І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення. У повідомленнях про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом взагалі не вказано, які документи має надати платник податків, надані позивачем документи надавали змогу встановити всі обставини господарської операції. За таких обставин, суд вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийнято негативне для платника податку рішення.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду погоджується з означеними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПКУ).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Згідно з п.12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, встановлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого у встановленому порядку.

Згідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року були затверджені Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так згідно з п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.п. 10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520.

Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому п. 5 Порядку №520 включає в себе об`ємний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, а саме: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п.п. 7, 9 Порядку №520).

Разом з тим, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, не означає, що платнику податку необхідно подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи.

Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій.

Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як пункту 185.1 статті 185, так і пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Водночас в квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних позивача відповідачем не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію цих податкових накладних.

Суд зазначає, що відповідно до п.п. 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до п. 12 вказаного Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Отже, на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДПС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03 липня 2023 року №03/07-4, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 86 одиниць.

З наданих до суду копій документів, які надавалися також до податкового органу, вбачається зміст і обсяг господарських операцій, по яких позивач подав для реєстрації податкові накладні, будь-яких розбіжностей та невідповідностей ці документи не містять.

Не надаючи оцінки наданим позивачем первинним документам, рішеннями комісії Головного управління ДПС в Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від №9122303/39792400 від 05 липня 2023 року та №9122300/39792400 від 05 липня 2023 року, №9122302/39792400 від 05 липня 2023 року, №9122301/39792400 від 05 липня 2023 року позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних.

Доказів та обґрунтувань того, що подані документи складені або оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не надано.

Верховний Суд в постанові від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 вказав, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкової накладної зупинення реєстрації податкової накладної є передумовою прийняття відповідного рішення Комісії. Вказана правова позиція неодноразово викладена у Постановах Верховного Суду (справи № 822/1817/18, №821/1173/17 та ін.).

Затверджена Порядком №520 форма рішення про відмову у реєстрації податкової накладної передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з підстав ненадання платником документів, документи, яких на думку контролюючого органу не вистачає, повинні бути підкресленими, тобто рішення має містити або найменування конкретного документа (видаткова накладна, тощо) або групу документів (складські документи тощо), що з урахуванням специфіки господарської операції мають бути надані, але відсутні.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства, оспорювані рішення містить лише загальне твердження про ненадання платником податків документів без конкретизації (підкреслення, як того вимагає форма такого рішення) конкретного переліку документів, яких, на думку Комісії, не вистачає.

Зазначені рішення Комісії ГУ ДПС в Миколаївській області є актом індивідуальної дії.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржувані рішення податкового органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 02.07.2019 у справі №140/2160/18.

Зазначений висновок суду узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 року є джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок («Лелас проти Хорватії», заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; «Тошкуце та інші проти Румунії», заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що рішення комісії Головного управління ДПС в Миколаївській області від №9122303/39792400 від 05 липня 2023 року та №9122300/39792400 від 05 липня 2023 року, №9122302/39792400 від 05 липня 2023 року, №9122301/39792400 від 05 липня 2023 року про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.

При цьому суд у даній адміністративній справі враховує правовий висновок Верховного суду, викладений у постанові від 07.12.2022 року по справі №500/2237/20, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 03.12.2021 року №9, від 09 грудня 2021 року №30, від 21 грудня 2021 року №75, від 21 грудня 2021 року №76 датою їх подання, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 2, 10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акту чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

У разі надходження до ДПСУ рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 ст.201 ПКУ, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Таким чином, з метою уникнення будь-яких негативних наслідків для платника податків щодо права на формування податкового кредиту, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність зобов`язання ДПСУ провести реєстрацію податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.

Доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головне управління ДПС у Миколаївській області, - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 року по справі № 400/10309/23, - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач Г.В. СеменюкСудді С.Д. Домусчі О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено23.02.2024
Номер документу117152068
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/10309/23

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 20.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 06.11.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні