ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.02.2024 Справа № 914/2906/23
місто Львів
Господарський суд Львівської області у складі судді Сухович Ю.О., за участі секретаря судового засідання Гриб І.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Керівника Яворівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі
позивача Івано-Франківської селищної ради, селище міського типу Івано-Франкове, Яворівський район, Львівська область
до відповідача Приватного інженерно-виробничого підприємства Агропромкомплект, село Поріччя, Яворівський район, Львівська область
про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки в сумі 467 744,07 грн.
За участю представників:
від прокуратури: Леонтьєва Н.Т. прокурор;
від позивача: не з`явився;
від відповідача: Івашків Ю.В. адвокат (ордер на надання правничої (правової) допомоги серія ВС №1238630 від 30.10.2023; свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серія ЛВ №000300 від 24.03.2016).
Процес.
На розгляд Господарського суду Львівської області надійшов позов керівника Яворівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Івано-Франківської селищної ради до Приватного інженерно-виробничого підприємства Агропромкомплект про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки в сумі 467 744,07 грн.
Ухвалою від 09.10.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі, постановив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 06.11.2023. Явка представників сторін у судове засідання не визнавалася судом обов`язковою.
Хід розгляду справи викладено у наявних в матеріалах справи ухвалах суду та відображено у протоколах судових засідань.
01.11.2023 до канцелярії суду, від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
13.11.2023 від Яворівської окружної прокуратури Львівської області надійшла відповідь на відзив з доказами надіслання всім сторонам у справі вих.№14.59/05-23-4254ВИХ-23 від 09.11.2023 (вх.№27613/23).
Ухвалою від 20.11.2023 суд витребував у Івано-Франківської селищної ради оригінал договору оренди земельної ділянки загальною площею 1,5345 га, кадастровий номер: 4625886400:04:001:0292, яка розташована в селі Поріччя по вулиці Шевченка, 12, Яворівського району Львівської області від 2015 року.
Повторно вказаний договір суд витребовував також ухвалою від 11.12.2023.
28.11.2023 через засоби поштового зв`язку від представника відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив з доказами надіслання всім сторонам у справі б/н від 24.11.2023 (вх.№29004/23).
Прокурор в судове засідання 14.02.2024 для розгляду справи по суті з`явився, позов підтримав з підстав викладених у позовній заяві, просив його задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання 14.02.2024 для розгляду справи по суті з`явився, проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві, просив відмовити у його задоволенні.
Станом на 14.02.2024 ухвали суду від 20.11.2023, від 11.12.2023 позивачем не виконані. Оригінал договору оренди земельної ділянки загальною площею 1,5345 га, кадастровий номер: 4625886400:04:001:0292, яка розташована в селі Поріччя по вулиці Шевченка, 12, Яворівського району Львівської області від 2015 року не надано, причини невиконання позивачем вимог суду не відомі.
Відводів складу суду та секретарю судового засідання сторонами не заявлено.
У судовому засіданні 14.02.2024 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Правова позиція сторін.
Позиція прокурора та позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач використовує земельну ділянку площею 1,5345 га кадастровий номер 4625886400:04:001:0292, що знаходиться за адресою: Львівська область, Яворівський район, село Поріччя, вулиця Шевченка, 12, для обслуговування об`єктів належного йому нерухомого майна, без правовстановлюючих документів на землекористування, що є порушенням земельного законодавства України та призводить до втрат Івано-Франківської територіальної громади у вигляді несплати орендної плати за землю.
Вказана обставина зафіксована в акті обстеження земельної ділянки від 03.06.2022.
Прокурор зазначив, що відповідач, набув право власності на об`єкти нерухомості - нежитлові приміщення площею 1623,5 кв.м, які розміщені на земельній ділянці комунальної форми власності площею 1,5345 га кадастровий номер 4625886400:04:001:0292, по вулиці Шевченка, 12, у селі Поріччя, Яворівського району, Львівської області, належним чином не оформив та не зареєстрував речові права на цю земельну ділянку, в період з 11.08.2021 по 31.05.2023 не вносив плату за користування нею, внаслідок чого зберіг в себе за рахунок Івано-Франківської селищної ради, як власника земельної ділянки, безпідставно набуте майно грошові кошти у розмірі орендної плати.
У зв`язку з тим, що відповідач не є ні власником, ні постійним землекористувачем земельної ділянки, єдина можлива форма оплати за землю, є орендна плата.
Враховуючи те, що відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки у період з 11.08.2021 по 31.05.2023, без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, що мали бути оплачені за користування нею, прокурор та позивач просять суд стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 467 744,07 грн за користування земельною ділянкою комунальної власності.
При цьому прокурор та позивач покликаються на положення статей 13, 19, 142 Конституції України, статей 12, 80, 83, 90, 93, 125, 206 Земельного кодексу України, статей 82, 83, 1212 Цивільного кодексу України, статей 10, 14, 265 Податкового кодексу України, статтю 64 Бюджетного кодексу, статтю 21 Закону України «Про оренду земель», статей 16, 26, 33, 60, 63 Закону України «Про місцеве самоврядування».
Позиція відповідача.
Відповідач проти позову заперечив повністю з підстав викладених у відзиві на позов.
Зокрема зазначив, що Приватне інженерно-виробниче підприємство «Агропромкомплект» є власником нежитлових приміщень по вулиці Шевченка, 12 в селі Поріччя Львівської області. Рішенням Порічанської сільської ради Яворівського району Львівської області №909 «Про затвердження детального плану території земельної ділянки для обслуговування цеху розпилювання деревини на території колишнього господарського двору в селі Поріччя ПІВП «Агропромкомплект» від 22 вересня 2015 року, Порічанською сільською радою Яворівського району Львівської області ХLIХ сесії VI скликання, надано дозвіл ПІВП «Агропромкомплект» на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,5345 га для обслуговування цеху розпилення деревини. В подальшому, ПІВП «Агропромкомплект» було виготовлено детальний план земельної ділянки площею 1,5345 га, кадастровий номер: 4625886400:04:001:0292 для обслуговування цеху розпилювання деревини в с.Поріччя по вул.Шевченка, 12.
В 2015 року між відповідачем - ПІВП «Агропромкомплект» та Порічанською сільською радою було укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 1,5345 га, кадастровий номер: 4625886400:04:001:0292, яка розташована в с.Поріччя по вулиці Шевченка, 12, Яворівського району Львівської області. На виконання вимог цього Договору, ПІВП «Агропромкомплект» сплачувало оренду плату в розмірі 2% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та дотримувалось усіх своїх зобов`язань.
Рішенням Івано-Франківської селищної ради Яворівського району Львівської області №4402 від 30.06.2023 року, внесено зміни до рішення №1879 від 11.08.2021 року та вирішено встановити розмір орендної плати на вказану земельну ділянку в розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
На виконання Івано-Франківської селищної ради Яворівського району Львівської області №4402 від 30.06.2023 року, між сторонами укладено новий договір оренди землі №110/08-07 від 05.09.2023. Станом на сьогоднішній день, жодної заборгованості з сплати орендної плати у відповідача немає.
Крім того, відповідач стверджує, що Івано-Франківська селищна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє інтереси територіальної громади, здійснює відповідно до закону від імені та в інтересах вказаної територіальної громади правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі на землю. Отже, саме Івано-Франківська селищна рада є органом, уповноваженим здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Звертаючись до суду із даним позовом, прокурор, необхідність такого звернення не обґрунтував та не надав доказів бездіяльності компетентного органу. Враховуючи вищевикладене відповідач просить відмовити у задоволенні позову повністю.
Прокуратурою надано відповідь на відзив, згідно якого зазначено, що договір оренди у 2015 між ПіВП «Агропромкомплект» та Порічанською сільською радою не укладався, що підтверджується листом Івано-Франківської селищної ради від 20.05.2022 за №04-07/1562, наданим на запит окружної прокуратури. Отже, з моменту прийняття рішення №909 від 22.09.2015, відповідач документацію із землеустрою не виготовив, однак використовував земельну ділянку без оформлення права користування та без сплати коштів за її використання, чим завдав місцевому бюджету збитки у вигляді неодержання доходів. З огляду на викладене, доводи відповідача про існування між сторонами договірних відносин з 2015 року є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не відповідають фактичним обставинам справи.
Що стосується прийняття Івано-Франківською селищною радою рішення №4402 від 30.06.2023, згідно якого внесено зміни до рішення №1879 від 11.08.2021 року та вирішено встановити розмір орендної плати на вказану земельну ділянку в розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, а також укладення між сторонами 05.09.2023 договору оренди землі №110/08-07, прокуратура зазначила, що рішення №1879 «Про передачу в оренду земельної ділянки ПіВП «Агропромкомплект» прийняте Івано-Франківською селищною радою 11.08.2021. Відтак, розрахунок безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки проведений селищною радою за період з 11.08.2021 до 31.05.2023 (до моменту прийняття Івано-Франківською селищною радою рішення №4402 від 30.06.2023 та укладення договору оренди землі від 05.09.2023). Отже, з ПіВП «Агропромкомплект» підлягають стягненню безпідставно збережені кошти за користування вищезазначеною земельною ділянкою без правовстановлюючих документів за період з 11.08.2021 до 31.05.2023 в сумі 467 744, 07 грн.
Що стосується твердження відповідача про те, що прокурор не обґрунтував необхідність звернення до суду з вказаною позовною заявою та не надав доказів бездіяльності компетентного органу, то прокуратурою зазначено, що селищній раді було відомо про порушення інтересів територіальної громади, проте не було вжито жодних заходів щодо стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки, що очевидно свідчить про неналежне здійснення нею захисту інтересів територіальної громади. Відтак, вказані вище обставини свідчать про порушення інтересів держави та є підставою для їх захисту прокуратурою шляхом
представництва в суді.
Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, де вказано, що оригінал договору оренди земельної ділянки загальною площею 1,5345 га, кадастровий номер: 4625886400:04:001:0292, яка розташована в с.Поріччя по вулиці Шевченка, 12, Яворівського району Львівської області від 2015 року, знаходиться у позивача, тобто у Івано-Франківської селищної ради. 30.10.2023 відповідачем було подано клопотання про витребування доказів - оригіналу договору оренди спірної земельної ділянки.
24.11.2023 до Головного управління ДПС у Львівській області було подано адвокатський запит щодо надання копії договору оренди земельної ділянки загальною площею 1,5345 га, кадастровий номер: 4625886400:04:001:0292 від 2015 року між ШВП «Агропромкомплект» та Порічанською сільською радою.
Крім того, відповідач зазначив, що орендна плата щорічно перераховувались відповідачем на виконання умов договору оренди. Порічанська сільська рада, а згодом її правонаступник - Івано-Франківська селищна рада, в свою чергу, упродовж 2015 - 2021 років приймала від відповідача виконання договору без жодних заперечень. У зв`язку з вищевказаним позовні вимоги є безпідставними, а орендарем сплачуються усі належні платежі.
Що ж стосується позиції позивача щодо правомірності нарахування боргу до дати прийняття рішення сесії від 30.06.2023 року, то дане твердження, на думку відповідача, мало б можливість на існування лише у випадку, якщо б в ньому було вказано, що зміни набирають сили з дати прийняття даного рішення сесії. Також, у випадку якщо б селищна рада мала на меті змінити розмір орендної плати з 30.06.2023 то б було прийняте нове рішення про зміну розміру орендної плати, натомість рішення №4402 є рішенням про внесення змін саме до рішення №1879 від 11.08.2021 року. Таким чином зміни були внесені до рішення від 11.08.2021 року та даний розмір орендної плати (3%) діє саме з 11.08.2021 року. Таким чином, на підставі рішення №1879 від 11.08.2021 року між сторонами не виникло правовідносин, та відповідач не заперечував проти зміни рішення та просив раду його змінити. У зв`язку з цим, рада в межах своїх повноважень рішенням №4402 від 30,06.2023 року внесла зміни до недіючого рішення №1879.
Таким чином, на думку відповідача, редакція рішення №1879 про розмір орендної плати 3% діє з моменту його прийняття, а саме з 11.08.2021 року.
Обставини встановлені судом.
Згідно Інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо суб`єкта, встановлено, що ПіВП «Агропромкомплект» на підставі договору купівлі-продажу №1074 від 04.05.1999 набуто право власності на будівлю, літ. «Б-1» (виробничі приміщення), загальною площею 1623,5 кв.м., розташовані за адресою: Львівська область, Яворівський район, с. Поріччя, вул. Шевченка, будинок 12.
Порічанською сільською радою, згідно заяви директора ПіВП «Агропромкомплект», прийнято рішення сесії за №909 від 22.09.2015, яким ПіВП «Агропромкомплект» затверджено детальний план території земельної ділянки площею 1,5345 га та надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування цеху розпилювання деревини по вул. Шевченка, 12 в с. Поріччя.
Пунктом 3 вказаного рішення зобов`язано ПіВП «Агропромкомплект» розроблений і погоджений в установленому законом порядку проект землеустрою подати на затвердження чергової сесії Порічанської сільської ради.
Відповідно до інформації з Державного реєстру прав на нерухоме майно встановлено, що за відповідачем право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 4625886400:04:001:0292, яка перебуває у комунальній власності Івано-Франківської селищної ради, не зареєстроване.
11.08.2021 сесією Івано-Франківської селищної ради Яворівського району Львівської області прийнято рішення №1879 «Про передачу в оренду земельної ділянки ПіВП «Агропромкомплект», згідно якого вирішено передати в оренду ПіВП «Агропромкомплект» земельну ділянку площею 1,5345 га (кадастровий номер 4625886400:04:001:0292) для обслуговування цеху розпилювання деревини в селі Поріччя вулиці Шевченка, 12, терміном на 5 років та встановлено розмір орендної плати на вказану земельну ділянку в розмірі 10% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.09.2021 №32-13-0.36-1840/179-21, виданого відділом у Яворівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4625886400:04:001:0292) становить: 4 775 984,58 грн.
Як вбачається з інформації Івано-Франківської селищної ради №04-07/520 від 22.02.2022, 29.09.2021 ПіВП «Агропромкомплект» передано на підпис та реєстрацію договір оренди на земельну ділянку площею 1,5345 га, кадастровий номер 4625886400:04:001:0292, що розташована в с. Поріччя по вул. Шевченка, 12, що підтверджується листом селищної ради № 02-15/3496 від 28.09.2021.
Однак, вказаний лист селищної ради залишено відповідачем без реагування, договір оренди земельної ділянки відповідачем не укладався.
В матеріалах справи відсутній та сторонами не надано суду договір оренди земельної ділянки загальною площею 1,5345 га, кадастровий номер: 4625886400:04:001:0292, яка розташована в селі Поріччя по вулиці Шевченка, 12, Яворівського району Львівської області від 2015 року.
Комісією в складі: заступника голови Івано-Франківської селищної ради Янишівського І.В.; провідного спеціаліста-архітектора відділу містобудування, архітектури, ЖКГ та управління майном селищної ради Мазурок Н.Б.; начальника відділу земельних ресурсів та екології Івано-Франківської селищної ради Микичака Н.Я.; начальника відділу юридичного забезпечення Івано-Франківської селищної ради Кулеби Б.Р.; старости Порічанського старостинського округу Максимів І.С., на виконання запиту окружної прокуратури №14.59/05-25-1235ВИХ-22 від 16.05.2022, 03.06.2022, проведено обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 4625886400:04:001:0292, що розташована в селі Поріччя по вулиці Шевченка, 12, Порічанського старостинського округу Івано-Франківської селищної ради.
Відповідно до акту обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 4625886400:04:001:0292 від 03.06.2022 при проведенні обстеження земельної ділянки членами комісії було встановлено, що територія огороджена бетонним парканом та встановлені металеві ворота, які на час обстеження були зачиненими. При огляді було встановлено, що на підприємстві активно ведеться повноцінна робота, на ділянці наявні пиломатеріали, працює обладнання і перебувають люди.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області» Порічанська територіальна громада увійшла до складу Івано-Франківської об`єднаної територіальної громади.
Згідно з рішенням сесії Івано-Франківської селищної ради № 19 від 27.11.2020 «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Івано-Франківської селищної ради» Івано-Франківська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Порічанської сільської ради.
19.07.2022 виконавчим комітетом Івано-Франківської селищної ради Яворівського району Львівської області винесено рішення №169, відповідно до якої діє комісія для визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Івано-Франківської селищної ради. Комісія у своїй діяльності керується Положенням, яке також затверджено вищевказаним рішенням сесії Івано-Франківської селищної ради.
Івано-Франківською селищною радою на запит Яворівської окружної прокуратури №14.59/05-23-578ВИХ-23 від 20.02.2023 надано належним чином завірену копію «Детального розрахунку безпідставно збережених ПіВП «Агропромкомплект» коштів у розмірі орендної плати, яку могла б отримати Івано-Франківська селищна рада з 11.08.2021 до 30.11.2022 по вул. Шевченка, 12 в с. Поріччя Яворівського району Львівської області». Як вбачається із вищевказаного розрахунку, розмір безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки з кадастровим номером 4625886400:04:001:0292 становить 403 737,444 грн.
Згідно інформації наданої Івано-Франківською селищною радою у листі за №04-07/825 від 23.02.2023. У приміщенні Івано-Франківської селищної ради 16.12.2022 відбулось засідання комісії для визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Івано-Франківської селищної ради, щодо фактичного використання відповідачем земельної ділянки площею 1,5345 по вулиці Шевченка, 12 в селі Поріччя Яворівського району Львівської області за період з 11.08.2021 до 30.11.2022 без правовстановлюючих документів, що спричинило збитки у вигляді неодержаного Івано-Франківською селищною радою доходу в розмірі 403 737,444 грн. Директор ПіВП «Агропромкомплект» на засідання комісії не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про час та дату засідання комісії, що підтверджується листом № 04-07/3312 від 06.12.2022.
За результатами засідання комісії встановлено збитки власнику землі - Івано-Франківській селищній раді, щодо фактичного використання ПіВП «Агропромкомплект» земельної ділянки площею 1,5345 по вулиці Шевченка, 12 в селі Поріччя Яворівського району Львівської області, про що 16.12.2022 складено акт про визначення та відшкодування розміру збитків власникам землі та землекористувачам.
Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської селищної ради №19 від 17.01.2023 затверджено акт комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 16.12.2022. Вказаний акт скеровано селищною радою рекомендованою кореспонденцією на адресу відповідача.
Пунктом 2 рішення виконавчого комітету Івано-Франківської селищної ради № 19 від 17.01.2023 зобов`язано ПіВП «Агропромкомплект» відшкодувати визначені збитки в повному обсязі до 31.01.2023 та у письмовій формі проінформувати про результати розгляду рішення виконавчого комітету Івано-Франківської селищної ради.
Водночас, згідно інформації Івано-Франківської селищної ради за №04-07/825 від 23.02.2023, яка надійшла до Яворівської окружної прокуратури, вбачається, що ПіВП «Агропромкомплект» збитки за користування вищезазначеною земельною ділянкою без правовстановлюючих документів не відшкодовано.
Відповідно до інформації Івано-Франківської селищної ради за №04-07/1071 від 23.03.2023 з`ясовано, що станом на 23.03.2023 до бюджету Івано-Франківської селищної ради за користування ПіВП «Агропромкомплект» земельною ділянкою площею 1,5345 га (кадастровий номер 4625886400:04:001:0292) в селі Поріччя по вулиця Шевченка, 12 Яворівського району Львівської області, надійшли кошти в сумі 64 706,38 грн (24.02.2023) та 2 400 грн (01.03.2023).
Окрім цього, Івано-Франківською селищною радою, на запит Яворівської окружної прокуратури №14.59/05-23-1782ВИХ-23 від 26.05.2023, додатково нараховано збитки у вигляді неодержаного Івано-Франківською селищною радою доходу за користування ПіВП «Агропромкомплект» спірною земельною ділянкою в період з 30.11.2022 по 31.05.2023.
Листом №04-07/2455 від 17.07.2023 Івано-Франківською селищною радою на адресу окружної прокуратури скеровано детальний розрахунок безпідставно збережених ПіВП «Агропромкомплект» коштів у розмірі орендної плати, яку могла б отримати Івано-Франківська селищна рада з 11.08.2021 до 31.05.2023 по вулиці Шевченка, 12 в селі Поріччя Яворівського району Львівської області. Загальний розмір орендної плати з 11.08.2021 до 31.05.2023 становить 537 250,45 грн.
Згідно інформації Івано-Франківської селищної ради за №04-07/2455 від 17.07.2023 з`ясовано, що 06.06.2023 у приміщенні Івано-Франківської селищної ради відбулось засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам щодо фактичного користування відповідачем вищезазначеною земельною ділянкою за період з 11.08.2021 до 31.05.2023 без правовстановлюючих документів, що спричинило збитки у вигляді неодержаного Івано-Франківською селищною радою доходу в сумі 537 250,45 грн.
За результатами засідання комісії встановлено збитки власнику землі - Івано-Франківській селищній раді, щодо фактичного використання ПіВП «Агропромкомплект» земельної ділянки площею 1,5345 по вул. Шевченка, 12 в селі Поріччя Яворівського району Львівської області, про що складено акт щодо визначення та відшкодування розміру збитків власникам землі та землекористувачам від 06.06.2023. Вказаний акт скеровано селищною радою рекомендованою кореспонденцією на адресу відповідача, що підтверджується листом № 04- 07/2218 від 13.07.2023.
Згідно з п.5.4-5.5. Положення про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого рішенням Івано-Франківської селищної ради №169 від 19.07.2022 (далі по тексту Положення), за результатами розгляду матеріалів комісією складається акт про визначення збитків, який підписується всіма членами комісії, які присутні на засіданні. Затверджений головою комісії акт направляється зацікавленим особам.
Згідно з п.5.6.2. вказаного Положення, збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження головою комісії відповідних актів.
Відповідно до п. 5.7 Положення, після затвердження акту про визначення збитків власникам землі та землекористувачам, комісія направляє суб`єктам повідомлення про необхідність відшкодування збитків у добровільному порядку.
Акт щодо визначення та відшкодування розміру збитків власникам землі та землекористувачам від 06.06.2023 підписаний всіма членами комісії та головою комісії, а також скерований селищною радою рекомендованою кореспонденцією на адресу відповідача листом № 04-07/2218 від 13.07.2023.
05.09.2023 між Івано-Франківською селищною радою та ПіВП «Агропромкомплект» укладено договір оренди землі №110/08-07, за умовами якого позивач передав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 1,5345 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств (для обслуговування цеху розпилювання деревини) з кадастровим номером 4625886400:04:001:0292, яка розташована за адресою: Львівська область, Яворівський район, с. Поріччя, вул. Шевченка, 12.
Івано-Франківська селищна рада листом за №04-07/2631 від 01.08.2023 повідомила прокурора, що станом на 27.07.2023 до бюджету Івано-Франківської селищної ради за користування ПіВП «Агропромкомплект» земельною ділянкою площею 1,5345 га (кадастровий номер 4625886400:04:001:0292) в с. Поріччя по вул. Шевченка, 12 Яворівського району Львівської області, надійшли кошти у розмірі 64 706,38 грн (24.02.2023), 2 400,00 грн (01.03.2023) та 2 400,00 грн (30.06.2023).
Враховуючи те, що відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки у період з 11.08.2021 по 31.05.2023 без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, що мали бути оплачені за користування нею, прокурор просить суд стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати в сумі 467 744,07 грн за користування земельною ділянкою комунальної власності.
Висновки суду.
Щодо подання позову прокурором.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з частинами 3, 5 статті 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Відповідно до частини четвертої вказаної статті прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно положеннь частини 1 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (частина 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру»).
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 06.07.2021 у справі №911/2169/20 звертає увагу на положення частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У контексті цього засадничого положення відсутність у Законі інших окремо визначених заборон на здійснення представництва прокурором, окрім спеціальної заборони на представництво державних компаній, не слід розуміти як таку, що розширює встановлені в абзаці першому частини третьої статті 23 Закону межі для здійснення представництва прокурором законних інтересів держави.
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абзаци 1 -3 частини 4 статті 23 закону України «Про прокуратуру»).
Велика Палата Верховного Суду у постановах від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц та від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 вказала, що системне тлумачення абзацу 1 частини 3 статті 23 Закону «Про прокуратуру» дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Як визначено статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно статей 26, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та статті 12 Земельного кодексу України до компетенції сільських, селищних, міських рад, та їх виконавчих органів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, зокрема розпорядження землями територіальних громад, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охоронною земель, вирішення земельних спорів та інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Частиною 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
При цьому, враховуючи вимоги статті 19 Конституції України, Івано-Франківська територіальна громада як власник спірної земельної ділянки делегує Івано-Франківській селищній раді повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом. Тобто воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та інтересам територіальної громади
Місцеве самоврядування є способом реалізації народом належної йому влади, яка діє на принципах (засадах) державної підтримки та гарантування державою місцевого самоврядування (стаття 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до положень статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів. Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов`язкових платежів. Склад доходів місцевих бюджетів визначається Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (стаття 63 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Згідно статей 10, 265 Податкового кодексу України плата за землю є місцевим податком. Відповідно до пункту 19 частини 1 статті 64 Бюджетного кодексу України вона зараховується до бюджетів місцевого самоврядування, а отже бюджет Івано-Франківської селищної ради недоотримав значну суму коштів, яку мав би отримати від передачі спірної земельної ділянки в оренду ПіВП «Агропромкомплект».
При цьому згідно із правовою позицією Верховного Суду України, сформованою за результатами розгляду справи № 6-824цс16 (постанова від 11.05.2016) дотримання належного економічного, регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходження платежів по орендній платі в місцеві бюджети в законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового регулювання безпосередньо відноситься до інтересів держави.
Ненадходження коштів зі сплати орендної плати перешкоджає належному функціонуванню органу місцевого самоврядування, що порушує інтереси держави. Недоотримання коштів у розмірі суми орендної плати суттєво ослаблює дохідну частину місцевого бюджету та може призвести до неможливості покриття щомісячних (постійних) видатків місцевого бюджету і як наслідок до необхідності державного забезпечення збалансування місцевого бюджету.
Таким чином, місцеві інтереси знаходяться у тісному зв`язку із загальнодержавними, а місцеве самоврядування і державне буття суспільства характеризуються взаємозалежністю та взаємодоповненням. Як наслідок, у разі порушення економічних (матеріальних) інтересів місцевого самоврядування, порушуються й інтереси держави в цілому.
Фактом не отримання коштів від орендної плати за спірну земельну ділянку місцевим бюджетом порушуються визначальні матеріальні потреби суспільства, Івано-Франківської територіальної громади як носія єдиного джерела влади в Україні, тобто порушуються інтереси держави в цілому, оскільки ослаблюються економічні основи місцевого самоврядування, що призводить до неможливості забезпечення виконання відповідних програм розвитку.
Як встановлено Яворівською окружною прокуратурою, Івано-Франківська селищна рада при наявності порушень інтересів територіальної громади, а саме факту несплати ПіВП «Агропромкомплект» плати за користування земельною ділянкою у передбаченому законодавством розмірі, у судовому порядку не вживає відповідних заходів та не здійснює захист порушених законних економічних (матеріальних) інтересів місцевого самоврядування, Івано-Франківської територіальної громади, та як наслідок й інтересів держави в цілому.
З листів Івано-Франківської селищної ради №04-07/825 від 23.02.2023, №04-07/1071 від 23.03.2023 та №04-07/1361 від 18.04.2023 вбачається, що селищною радою жодні заходи реагування на захист інтересів територіальної громади щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4625886400:04:001:0292 не вживались, також Івано-Франківська селищна рада просила здійснити представництво її інтересів в суді та не заперечувала щодо вжиття окружною прокуратурою представницьких повноважень в її інтересах з метою стягнення коштів за використання вищезазначеної земельної ділянки.
Відтак прокурор правомірно звернувся до суду із вказаним позовом, а заперечення відповідача з приводу вказаного є безпідставними.
Згідно статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до частини 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно статті 13 Конституції України, статті 373 Цивільного кодексу України, статті 1 Земельного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (стаття 14 Конституції України).
За приписами статті 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь- яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Водночас, відповідно до статті 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Згідно зі статтею 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів.
Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 №284, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі, орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Неодержаний дохід - це дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення, викупу, або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Отже, власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 Земельного кодексу України, та за процедурою, передбаченою вказаним Порядком.
Згідно з приписами статті 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є, зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкода завдано не з її вини.
Отже, відповідальність за завдану шкоду настає лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить: шкоду, протиправну поведінку заподіювача шкоди, причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача та вину. Для застосування такого заходу відповідальності як відшкодування шкоди слід встановити як наявність у діях винної особи усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки), так і ступінь вини у розумінні статті 1193 Цивільного кодексу України.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, протиправна поведінка ПіВП «Агропромкомплект» полягає у використанні земельної ділянки без будь-яких правовстановлюючих документів на землю, що призвело до завдання селищній раді збитків у виді неодержаного доходу за час фактичного використання відповідачем земельної ділянки за період з 11.08.2021 по 31.05.2023 в сумі 467 744,07 грн.
Вказане свідчить про наявність складу цивільного правопорушення в діях відповідача, як то: факт порушення відповідачем вимог земельного законодавства, причинний зв`язок між збитками і протиправною поведінкою відповідача, збитки, що позбавило селищну раду, як власника землі, права отримувати від цієї земельної ділянки дохід у вигляді орендної плати.
Згідно частини 1 статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку, або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Згідно частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно статей 125, 126 Земельного кодексу України та статті 182 Цивільного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Зазначені норми закріплюють загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. Згідно цих норм, визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладанні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку у разі набуття права власності на нерухомість.
Відтак, із виникненням права власності на об`єкт нерухомості, власник такого об`єкту не звільняється від обов`язку оформлення прав на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства.
ПіВП «Агропромкомплект», набувши право власності на об`єкти нерухомості, розташовані на земельній ділянці за кадастровим номером 4625886400:04:001:0292, належним чином не оформило правовідносини щодо користування земельною ділянкою, обов`язку щодо укладення та реєстрації договору оренди на спірну земельну ділянку не виконало та від такого обов`язку ухилилось.
За відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України у вказаній редакції).
З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття «земельний податок» і «орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності».
Оскільки відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Частиною 1 статті 93 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідне орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» частини 1 статті 96 ЗК України).
Таким чином, відповідач правомірно володіє лише комплексом будівель, які знаходяться на спірній земельній ділянці, а з моменту виникнення права власності на вказане нерухоме майно у відповідача виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, яка знаходиться під нерухомим майном. Однак, ПіВП «Агропромкомплект» користуючись земельною ділянкою під вказаним нерухомим майном належним чином не оформило речові права щодо спірної земельної ділянки та за період з 11.08.2021 по 31.05.2023 не сплачував орендну плату за користування земельною ділянкою у встановленому законодавчими актами розмірі.
Щодо тверджень відповідача про наявність договірних відносин між сторонами щодо оренди земельної ділянки з 2015, суд зазначає наступне.
Як вбачається із матеріалів справи, з моменту прийняття рішення №909 від 22.09.2015, яким ПіВП «Агропромкомплект» затверджено детальний план території земельної ділянки площею 1,5345 га та надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування цеху розпилювання деревини по вулиці Шевченка, 12 в селі Поріччя, відповідач документацію із землеустрою не виготовив, однак використовував земельну ділянку без оформлення права користування та без сплати коштів за її використання, чим завдав місцевому бюджету збитки у вигляді неодержання доходів.
Івано-Франківська селищна рада листом від 20.05.2022 вих.№ 04-07/1562 повідомляла прокурора, що Порічанською сільською радою не укладався договір оренди на земельну ділянку площею 1,5345 га кадастровий номер: 4625886400:04:001:0292, яка розташована в селі Поріччя по вулиці Шевченка, 12, Яворівського району Львівської області.
Таким чином, доводи відповідача про існування між сторонами договірних відносин з 2015 року є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не відповідають фактичним обставинам справи.
Як встановлено судом, 05.09.2023 між Івано-Франківською селищною радою та ПіВП «Агропромкомплект» укладено договір оренди землі №110/08-07, за умовами якого позивач передав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 1,5345 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств (для обслуговування цеху розпилювання деревини) з кадастровим номером 4625886400:04:001:0292, яка розташована за адресою: Львівська область, Яворівський район, селі Поріччя, вулиця Шевченка, 12.
Що стосується прийняття Івано-Франківською селищною радою рішення №4402 від 30.06.2023, згідно якого внесено зміни до рішення №1879 від 11.08.2021 року та вирішено встановити розмір орендної плати на вказану земельну ділянку в розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, а також укладення між сторонами 05.09.2023 договору оренди землі №110/08-07, слід зазначити, що рішення №1879 «Про передачу в оренду земельної ділянки ПіВП «Агропромкомплект» прийняте Івано-Франківською селищною радою 11.08.2023. Відтак, розрахунок безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки проведений селищною радою за період з 11.08.2021 до 31.05.2023 (до моменту прийняття Івано-Франківською селищною радою рішення №4402 від 30.06.2023 та укладення договору оренди землі від 05.09.2023).
Згідно зі статтею 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Частиною 3 статті 1212 Цивільного кодексу України встановлено, що положення глави 83 «Набуття, збереження майна без достатньої правової підстави» Цивільного кодексу України застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Відповідно до частини 1 статті 1214 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.
Тобто, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Такий висновок суду повністю узгоджується з правовою позицією Великої палати Верховного суду Верховного Суду викладеною у постанові від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц та у постанові Великої палати Верховного Суду від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, у постанові Верховного Суду від 12.04.2019 у справі №922/981/18.
Крім того, Велика Палата Верховного Суду у вказаних постановах зазначила, що фактичний користувач земельної ділянки, який; без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Предметом вказаної позовної заяви є стягнення грошових коштів, належних до сплати за користування земельною ділянкою за звичайних умов (в разі оформлення договірних відносин відповідачем), втім не сплачених відповідачем, що пов`язується із втратою позивачем як потерпілою особою цього ж майна (грошових коштів).
Внаслідок використання відповідачем вищевказаної земельної ділянки без укладення договору оренди землі, територіальна громада в особі Івано-Франківської селищної ради позбавлена можливості отримати дохід у такому розмірі від здачі земельної ділянки в оренду, чим порушені охоронювані законом права та інтереси Івано-Франківської селищної ради, як позивача щодо неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за землю.
З огляду на вищенаведене, беручи до уваги, що протиправна поведінка ПіВП «Агропромкомплект» призвела до завдання селищній раді збитків у виді неодержаного доходу за користання земельною ділянкою, позовна вимога про стягнення недоотриманої Івано-Франківською селищною радою орендної плати за використання земельної ділянки з кадастровим номером 4625886400:04:001:0292 площею 1,5345 га в селі Поріччя, вулиця Шевченка, 12 за період з 11.08.2021 до 31.05.2023 в сумі 467 744,07 грн, вони підлягають стягненню з ПіВП «Агропромкомплект» на користь селищної ради в повному обсязі.
Суд дійшов висновку про те, що прокурором доведено належними, допустимими, достовірними та вірогідними, доказами наявність правових підстав для задоволення позову. Наведені відповідачем заперечення з огляду на положення статей 73, 74, 76-79 Господарського процесуального кодексу України не спростовують позовні вимоги. Отже позов підлягає до задоволення повністю.
Відповідно до вимог частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Зі змісту статті 77 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Згідно статті 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
У відповідності до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Стандарт доказування «вірогідності доказів» на відміну від «достатності доказів», підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. Вказане узгоджується з правовою позицією викладеною у постанові Верховного суду у справі № 904/2357/20 від 21.08.2020.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Розподіл судових витрат.
В силу статті 129 Господарського процесуального кодексу України, сплачений прокуратурою судовий збір слід покласти на відповідача.
Керуючись статтями 4, 12, 13, 73, 74, 76-79, 86, 129, 236-238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного інженерно-виробничого підприємства «Агропромкомплект» (81070, Львівська область, Яворівський район, село Поріччя, вулиця Шевченка, 12; ідентифікаційний код юридичної особи 20796248) на користь Івано-Франківської селищної ради, Яворівський район, Львівська область (81070, Львівська область, Яворівський район, селище міського типу Івано-Франкове, площа Ринок, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 34106981) 467 744,07 грн безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою кадастровий номер 4625886400:04:001:0292, площею 1,5345 га, розташованої по вулиці Шевченка, 12, в селі Поріччя Яворівського району Львівської області.
3. Стягнути з Приватного інженерно-виробничого підприємства Агропромкомплект (81070, Львівська область, Яворівський район, село Поріччя, вулиця Шевченка, 12; ідентифікаційний код юридичної особи 20796248) на користь Львівської обласної прокуратури (отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031, UА138201720343140001000000774 у ДКСУ у м.Києві, (79005, місто Львів, проспект Шевченка, 17/19) 7 016, 16 грн судового збору.
4. Накази видати згідно статті 327 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення набирає законної сили в порядку статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки визначені статтями 256,257 Господарського процесуального кодексу України.
Інформація щодо руху справи розміщена в мережі Інтернет на інформаційному сайті за посиланням http://www.reyestr.court.gov.ua та на офіційному веб-порталі судової влади України за посиланням: http://court.gov.ua.
Повний текст рішення складено 22.02.2024.
Суддя Сухович Ю.О.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117175643 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Сухович Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні