ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" лютого 2024 р. справа № 300/892/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Скільського І.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал Енерго" до Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Глобал Енерго" (далі позивач, ТОВ "Глобал Енерго") в інтересах якого діє адвокат Дунець О.Я. (далі представник позивача) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.01.2023 № 8156022/41295396;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ "Глобал Енерго" від 23.12.2022 № 67.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення про відмову позивачу в реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті безпідставно та всупереч вимогам Податкового кодексу України. Так, представник позивача зазначив, що в квитанції від 13.01.2023 про зупинення реєстрації поданої ТОВ «Глобал Енерго» податкової накладної №67 від 23.12.2022чітко не зазначено, на якій підставі контролюючим органом зроблено висновок про ризиковість здійснення господарської операції. У квитанції товариству запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. На вимогу контролюючого органу було надано письмові пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції.Однак комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області безпідставно відмовила в реєстрації податкової накладної № 67 від 23.12.2022. Контролюючий орган у рішенні як підставу для відмови в реєстрації податкової накладної зазначив: платником податків не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Не надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Як додаткову інформацію зазначено про відсутність первинного документа згідно якого складено ПН, відповідно до наданих документів прискладанні податкових накладних платником податків порушено п.187.1 ст.187, п.201.1, 201.7 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки, сума надходження коштів, згідно наданих платіжних доручень, не відповідає сумі складання податкової накладної.Представник позивача вказав, що в наданому контролюючому органу поясненні було зазначено, що відповідно до умов укладеного договору ТОВ «ГлобалЕнерго» (постачальник) виставив рахунок №815 від 11.08.2022 на загальну суму 1068238,08 грн., а ПП «Західенергомонтаж`здійснив попередню оплату за виконання робіт згідно платіжного доручення №3094 від 23.12.2022 в сумі 1068238,08 грн. в т.ч. ПДВ 178 039,68 грн., згідно листів ПП «Західенергомонтаж`про зміну призначення платежу №90/1 та №90/4 від 23.12.2022. Тобто з наданих пояснень та доданих до нього документів податковому органу було відомо про те, що зарахування коштів та складання податкової накладної з подальшим поданням на реєстрацію відбулось на суму згідно зміненого призначення платежу замовником - ПП «Західенергомонтаж». Представником позивача звернуто увагу на те, що факт зупинення реєстрації податкової накладної не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (надходження коштів на рахунок товариства), що підтверджено первинними документами на підставі яких складено таку податкову накладну. У позивача наявні матеріально-технічні та трудові ресурси для виконання та наданні послуг в межах договору №220104/3 від 04.01.2022 укладеного ТОВ «Глобал Енерго`та ПП «Західенергомонтаж». Товариством було надано до контролюючого органу всі первинні бухгалтерські документи, на підставі яких ведеться бухгалтерський облік та на підставі яких виникло податкове зобов`язання по ПДВ та обов`язок для товариства подати на реєстрацію податкову накладну. Позивачем разом із скаргою на оскаржуване рішення, серед інших документів, було подано також оборотно-сальдові відомості по взаєморозрахунках з ПП «Західенергомонтаж» з яких видно, що зарахування отриманих коштів відбувалося в сумі згідно визначеного призначення платежу відповідно до листів ПП «Західенергомонтаж» про зміну призначення платежу №90/1 та №90/4 від 23.12.2022. Незважаючи на вказані обставини, комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України залишила без задоволення скаргу на дії регіональної комісії. Позивач зазначив, що недотримання контролюючим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації ПН щодо належного оформлення квитанцій додатково вказує на протиправність рішень, прийнятих на наступному етапі рішень про відмову у реєстрації ПН у ЄРПН. За вказаних вище обставин, позивач вважає протиправним рішення №8156022/41295396 від 26.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 13.03.2023 відкрив провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження (а.с.13-14).
Відповідачі скористалися правом на подання відзиву на позовну заяву (а.с.82-87). Представник відповідачів проти заявлених позовних вимог заперечив та просив суд в задоволенні позову відмовити, вказавши, що підставою для прийняття комісіями з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних оскаржуваних рішень стало ненадання позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Представник відповідачів вказав на те, що позивачем долучено до позовної заяви копії документів, які не подавались комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. За вказаних обставин представник відповідачів вважає, що оскаржені рішення є правомірними, оскільки прийняті контролюючим органом на підставі закону, в межах повноважень та у спосіб, який передбачений діючим податковим законодавством.
ТОВ "Глобал Енерго" скористалося своїм правом на подання відповіді на відзив (а.с. 91-95). Позивач зазначає, що до позовної заяви надано ті ж документи, які подавались відповідачам. При цьому, звернув увагу, що відповідачі не конкретизують, які саме документи не надавалися на розгляд комісії та не могли бути враховані при прийнятті спірних рішень. У черговий раз наголосив, що відповідачі чотири рази міняли свою правову позицію щодо обґрунтування прийняття оспорюваних рішень.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, судом встановлено таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Глобал Енерго"перебуває на обліку в контролюючому органі як платник податку на додану вартість.
Позивач є товариством створеним та зареєстрованим в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.04.2017.
25.04.2017 позивача взято на податковий облік в податковій інспекції, а 01.06.2017 зареєстровано платником ПДВ.
Основними видами діяльності підприємства є: 27.12 Виробництво електророзподільчої та контрольної апаратури; 27.90 Виробництво іншого електричного устаткування; 42.22Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 43.21 Електромонтажні роботи.
ТОВ "Глобал Енерго" забезпечене необхідними виробничими та трудовими ресурсами для здійснення господарської діяльності.
Зокрема, офіс та виробничо-складські приміщення товариство орендує за адресою: 76014, місто Івано-Франківськ, вулиця І. Макуха, 41 А, відповідно до договору оренди від 04.01.2022 № 220104/1 (а.с. 41-43).
Наявність основних засобів підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 10 за жовтень 2022 року (а.с. 47-48).
Для транспортування товарів та продукції власного виробництва, а також вантажно-розвантажувальних, електромонтажних робіт, ТОВ "Глобал Енерго" використовує орендовані транспортні засоби, та спецтехніку, а саме:
YANMAR B25V № 17717АТ посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 1913 від 11 червня 2018 року (а.с. 60-61);
VOLKSWAGEN TRANSPORTER № НОМЕР_1 посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 761 від 27 лютого 2019 року (а.с. 58-59);
IVECO 135Е23 № АТ9703ЕН посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 1808 від 19 червня 2020 року (а.с. 52-53);
SOMMER AW-180T № НОМЕР_2 посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 1910 від 25 червня 2020 року (а.с. 49-50);
FREIGHTLINER М 2-106 № АТ9730ЕН посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 1910 від 25 червня 2020 року (а.с. 49-50);
Екскаватор-навантажувач HIDROMEK НМК-102В № 22823АТ Договір найму(оренди) транспортного засобу № ТЗ04/01/2022 від 04січня 2022 року (а.с. 54-57).
Також ТОВ "ГлобалЕнерго" має у власності транспортні засоби, а саме:
SKODA KAROQ НОМЕР_3 свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (а.с. 65);
VOLVO ХС90 № НОМЕР_4 свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (а.с. 64);
трактор колісний беларус-82.1 № 22824АТ свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (а.с. 66);
AUDI А6 № НОМЕР_5 свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (а.с. 63).
Штат ТОВ "Глобал Енерго" станом на 01.12.2022 складав 46 працівників, а саме: адміністрація 8, бухгалтерія 2, відділ постачання та збуту 2, технічний відділ 3, склад 2, транспортний відділ 3, будівельно-монтажна дільниця 1, виробничий відділ 25, що підтверджується штатним розписом ТОВ "Глобал Енерго" введеного в дію з01.12.2022 (а.с.46).
04.01.2022 ТОВ "Глобал Енерго" (Постачальник) та ПП "Західенергомонтаж", (Покупець) уклали договір поставки №220104/3(далі Договір), згідно пункту 1.1 умов якого постачальник зобов`язується передати товари (надалі -товар) відповідно до видаткових накладних у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.У видаткових накладних сторони узгоджують найменування, асортимент, кількість (комплектність), ціну та, у випадку необхідності, основні технічні характеристики товару (пункт 1.2 договору). Сторони, за додатковою домовленістю, укладають Специфікації до цього договору для узгодження найменування, асортименту, кількості (комплектності), ціни, основних технічних характеристик товару, а також строків та умов поставки, які є не від`ємною частиною договору (пункт 1.3 договору).Відповідно до пункту 2.1 договору, загальна сума договору та загальна вартість товару поставленого по цьому договору визначається у видаткових накладних на поставку товару. Оплата товару покупцем провадиться на підставі рахунків на оплату , шляхом перерахування грошових коштів з поточного рахунку покупця на поточний рахунок постачальника у строки встановлені в таких рахунках (пункт 2.2 договору).
Згідно пункту 4.2 договору, умови поставки товару попередньо погоджені сторонами зазначаються у видаткових накладних, а умови щодо строків поставки у рахунках на оплату. Умови даного договору поставки викладаються сторонами відповідно до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення термінів «INCOTERMS-2020» (пункт 4.4 договору). З моменту підписаннявидатковоїнакладної (у певнихвипадкахдодатковоможепідписуватися акт приймання передачі товару), зобовязанняпостачальника з передачі товару покупцю на умовах поставки EXW,згідно з «INCOTERMS-2020», (склад постачальника, за адресою м. Івано-Франківськ, вул.І. Макуха, 41А) якщо іншого не вказано у специфікаціях, вважаються виконаними (пункт 4.7 договору). Згідно пункту 8.2 договір набирає чинності з моменту підписання та скріплення печатками уповноваженими представниками сторін та діє до 31.12.2022, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань по цьому договору (а.с.30-32).
01.08.2022 ТОВ "Глобал Енерго" (Постачальник) та ПП "Західенергомонтаж", (Покупець) уклали додаткову угоду №1 до договору №220104/3 від 04.01.2022. Згідно якої сторони вирішили додати зміни до тексту договору додавши: пункт 1.5 в наступній редакції «За письмовою згодою сторін постачальник має право виконати роботи на замовлення покупця, а покупець зобов`язується приймати та оплачувати такі роботи»; пункт 1.6. в наступній редакції «Умови виконання оплати та приймання робіт за цим договором узгоджуються в додаткових угодах». Пункт 2.1. викладено в наступній редакції «Загальна сума договору та загальна вартість товарів або робіт поставлених або наданих по цьому договору визначаються у видаткових накладних на поставку та актах виконаних робіт». Додати пункт 2.5 в редакції «оплата робіт за цим договором здійснюється на підставі виставлених рахунків не пізніше 5 календарних днів з моменту його отримання». Викласти пункт 8.2. в наступній редакції «цей договір набуває чинності з моменту підписання та скріплення печатками уповноваженими представниками сторін та діє до 31.12.2023, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань по цьому договорі». Додаткова угода складена до договору №220104/3 від 04.01.2022 і є його невід`ємною частиною. Додаткова угода набирає чинності після підписання та скріплення фірмовими печатками сторін та діє протягом дії договору №220104/3 від 04.01.2022 (а.с.33-34).
Відповідно до умов укладеного договору з урахуванням додаткової угоди №1, ТОВ "Глобал Енерго" (Постачальник) виставив рахунок на оплату №815 від 11.08.2022 за надані товари (роботи, послуги)«Електро постачання підприємства з встановленням комплектної трансформаторної підстанції БМКТП-1000 КВ» в кількості 1, за ціною без ПДВ 890198,40 грн., сума ПДВ 178039,68 грн, всього з ПДВ 1068 238,08 грн, (а.с.35), а ПП "Західенергомонтаж" здійснив оплату за виконання робіт згідно платіжного доручення № 3094 від 23.12.2022 в сумі 3 000 000,00 грн.
Директор ПП "Західенергомонтаж" листами за вих. № 90/1та №90/4 від 23.12.2022 адресованими директору ТОВ «Глобал Енерго» просив вважати вірним наступне призначення платежу згідно платіжного доручення № 3094 від 23.12.2022 в сумі 3 000 000,00 грн. оплата за товар згідно договору №220104/3 від 04.01.2022 в сумі 1068238,08 грн., в тому числі ПДВ 178039,68 грн; - оплата за послуги згідно договору №П220131/1 від 31.01.2022 в сумі 1931761,92 грн, в тому числі ПДВ 321960,32 грн. Оплату згідно платіжного доручення № 3094 від 23.12.2022 в сумі 3 000 000,00 грн, зарахувати в оплату за роботи по наступних рахунках :
- по рахунку №815 від 11.08.2022 згідно договору №220104/3 від 04.01.2022 в сумі 1068238,08 грн., в тому числі ПДВ 178039,68 грн;
- по рахунку №1248 від 23.12.2022 за послуги згідно договору №П220131/1 від 31.01.2022 в сумі 1931761,92 грн., в тому числі ПДВ 321960,32 грн, (а.с.37-38).
23.12.2022 ТОВ «Глобал Енерго» як продавцем товарів/послуг складено податкову накладну №67 від 23.12.2022 на загальну суму 1 068 238, 08 грн. (зокрема ПДВ 178 039,68 грн.), (а.с. 10-11).
13.01.2023 реєстрація зазначеної податкової накладної № 67 від 23.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена контролюючим органом відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.21, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.12).
23.01.2023 позивач надіслав контролюючому органу пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій за податковою накладною, реєстрацію якої зупинено. До вказаного пояснення від 23.01.2023 позивач долучив документи в підтвердження наявності ресурсів для ведення діяльності (договір оренди приміщення, акт приймання-передачі, наказ про затвердження штатного розпису, оборотно-сальдову відомість 10 рах, договори оренди транспортних засобів, наказ про встановлення норм списання палива, технічні паспорти власного автомобільного транспорту); щодо відносин з ПП «Західенергомонтаж» (покупця) (договір про надання послуг, додаткову угоду, договірну ціну , локальний кошторис, рахунок-фактуру №815 від 11.08.2022, платіжне доручення №3094 від 23.12.2022, лист про зміну призначення платежу №90/1 від 23.12.2022, оборотно-сальдові відомості по рахунках 361 за період 11.08.2022 31.12.2022), (а.с.13-19).
Комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №8156022/41295396 від 26.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 67 від 23.12.2022 (а.с.20-21).
Підставою для такої відмови контролюючим органом визначено ненадання платником податку копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Як додаткова інформація зазначено: відсутній первинний документ згідно якого складено ПН, відповідно до наданих документів при складанні податкової накладної платником податків порушено п.187.1ст.187, п. 201.1, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки сума надходження коштів, згідно наданих платіжних доручень, не відповідає сумі складання податкової накладної.
03.02.2023 позивачем подано скаргу до комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України на рішення комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації. Позивач надав пояснення щодо зауважень про відсутність документів, зазначених у рішенні №8156022/41295396 від 26.01.2023, та долучив копії відповідних документів.
10.02.2023 рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України № 13901/41295396/2 залишено без задоволення скаргу позивача, а рішення від 26.01.2023 № 8156022/41295396 без змін. Підставою прийняття рішення від 10.02.2023 № 13901/41295396/2 зазначено ненадання платником податків копій перинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури\інвойси (а.с.29).
Не погоджуючись з рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області від 26.01.2023 № 8156022/41295396, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом, в якому просить визнати таке рішення протиправними та скасувати. Також позивач просить суд, з метою ефективного захисту порушеного права, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену позивачем податкову накладну №67 від 23.12.2022.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (надалі ПК України).
Статтею 185 ПК України визначено об`єкти оподаткування податком на додану вартість.
Так, відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування, серед іншого, є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю (підпункт а); постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу (підпункт б).
Згідно пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку (підпункт а); дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (підпункт б).
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Пунктом 198.1 статті 198 ПК України передбачено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: придбання або виготовлення товарів та послуг; придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
В свою чергу, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України за № 1246 від 29.12.2010 (далі Порядок № 1246).
Так, відповідно до пункту 2 Порядку № 1246, податкова накладна це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165).
Так, відповідно до пункту 2 Порядку № 1246, податкова накладна це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 (в редакції, чинній на час прийняття оспорених рішень) платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
При цьому, Критерії ризикованості здійснення операцій визначені в додатку 3 до Порядку № 1165.
Так, пунктом 1 Критерії ризикованості здійснення операцій передбачено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок № 520).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно пункту 3 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 4 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 11 Порядку № 520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
В спірному випадку, Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за № 1165 (далі Порядок № 1165).
Пунктами 5, 10-12 Порядку № 1165 передбачено, що:
5. Скарга подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном (додаток 1).
Скарга повинна містити дані про:
найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, який подає скаргу;
індивідуальний податковий номер платника податку;
податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);
номер та дату оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
інформацію про причини незгоди платника податку з рішенням комісії регіонального рівня;
відомості про оскарження рішення комісії регіонального рівня в судовому порядку;
вимоги платника податку, який подає скаргу.
11. Платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
12. За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
17. Рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 Кодексу.
Як встановлено судом зі змісту рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області №8156022/41295396 від 26.01.2023, в реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено з підстави ненадання платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Як додаткова інформація зазначено: відсутній первинний документ згідно якого складено ПН, відповідно до наданих документів при складанні податкової накладної платником податків порушено п.187.1ст.187, п. 201.1, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки сума надходження коштів, згідно наданих платіжних доручень, не відповідає сумі складання податкової накладної.
ТОВ Глобал Енерго зареєстроване 24.04.2017 як суб`єкт підприємницької діяльності, видами господарської діяльності якого є: 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій (основний); 27.90 - Виробництво іншого електричного устаткування; 43.21 Електромонтажні роботи; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 33.14 Ремонт і технічне обслуговування електричного устаткування. Отже, операції за номенклатурою товарів/послуг в податковій накладній №67 від 23.12.2022 є переліку видів основної діяльності позивача.
Доводи представника відповідачів у відзиві на позов про те, що позивачем не надано копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, що зумовило прийняття спірного рішення, відхиляються судом. Так, суд звертає увагу відповідачів на те, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретних обставин за відповідним критерієм оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загальних посилань на певний критерій ризиковості платника податків, без наведення конкретних обставин за яких його застосовано, які документи необхідно надати, призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків на участь в прийнятті рішення, оскільки такий платник не знає, які саме конкретно зауваження є в фіскального органу до операції такого платника, і які документи йому необхідно подати.
Суд переконаний в тому, що платник податків самостійно не повинен догадуватися чи часом не їх мав на увазі контролюючий орган, коли зупиняв реєстрацію податкових накладних та пропонував надати пояснення та первинні документи в підтвердження відповідних операцій, що є об`єктами оподаткування.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
В квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не вказав конкретних обставин, які стали підставою для прийняття такого рішення, та переліку документів, які необхідно подати для реєстрації податкової накладної. Тому є незрозумілим твердження відповідачів про неподання платником податків копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, для реєстрації податкової накладної.
Верховний Суд в постанові від 01.02.2023 в справі №2240/2900/18 виснував:
«…Суд вважає за доцільне наголосити, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень суб`єктивізує акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Оскільки відповідач у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що Державна фіскальна служба України прийняла невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення…».
В спірному випадку позивачем надано контролюючому органу копії документів, які передбачені пунктом 5 Порядку № 520, в тому обсязі, що було йому зрозуміло та достатнім для реєстрації податкової накладної.
Так, 23.01.2023 позивач надіслав контролюючому органу пояснення та копії документів в підтвердження реальності здійснення операції за податковою накладною, реєстрацію якої зупинено. Позивач долучив документи в підтвердження наявності ресурсів для ведення діяльності: - договір оренди приміщення № 220104/1 від 04.01.2022 (а.с.41-43); акт приймання-передачі орендованого приміщення та крану мостового електричного однобалочного опорного, який є невід`ємною частиною приміщення(а.с.44), наказ ТОВ «ГлобалЕнерго» про затвердження штатного розпису №2022 від 30.11.2022 (а.с.45-46), оборотно-сальдову відомість по рахунку 10 за жовтень 2022 (а.с.47-48), договір оренди транспортних засобів SOMMER AW-180T № НОМЕР_2 та FREIGHTLINER М 2-106 № НОМЕР_6 (а.с.49-51), договір оренди транспортного засобу IVECO 135Е23 № НОМЕР_7 (а.с.52-53), договір оренди транспортного засобу ескаватора-навантажувача HIDROMEK НМК-102В № 22823АТ (а.с.54-57), договір оренди транспортного засобу VOLKSWAGEN TRANSPORTER № НОМЕР_1 (а.с.58-59), договір оренди транспортного засобу YANMAR B25V № 17717АТ (а.с.60-62), технічні паспорта власного автомобільного транспорту (а.с.63-66);
Також позивач надав контролюючому органу копії документів в підтвердження факту операції, відображеної в податковій накладній №67 від 23.12.2022: договір поставки №220104/3 від 04.01.2022 (а.с.30-32), додаткову угоду №1 від 01.08.2022 до договору №220104/3 від 04.01.2022 (а.с.33-34), рахунок-фактуру №815 від 11.08.2022 (а.с.35), платіжне доручення №3094 від 23.12.2022 (а.с.36), лист про зміну призначення платежу №90/1 від 23.12.2022 (а.с.38), оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за період 11.08.2022 31.12.2022 та оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за період 11.08.2022 23.01.2023 (а.с.39-40).
З огляду на зміст вказаних документів, такі дані співпадають з господарською операцією за результатами якої такі документи складені, та чітко відображають її суть та факт вчинення. Наданих позивачем доказів (договору, первинних документів бухгалтерського обліку та організації) достатньо для висновку про підставність складення податкової накладної №67 від 23.12.2022 за фактом операції ТОВ Глобал Енерго з електропостачання підприємства з встановленням комплектної трансформаторної підстанції БМКТП -1000 КВ для ПП «Західенергомонтаж» на загальну суму 1 068 238,08 грн. в тому числі ПДВ 178 039,68 грн.
Таким чином, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України податкові зобов`язання з постачання товарів виникли з першої події, а саме: з дати зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.
Щодо зауважень відповідачів про те, що позивач після зупинення реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (відсутній первинний документ згідно якого складено ПН, відповідно до наданих документів при складанні податкової накладної платником податків порушено п.187.1ст.187, п. 201.1, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки сума надходження коштів, згідно наданих платіжних доручень, не відповідає сумі складання податкової накладної), то суд звертає увагу на те, що разом з поясненнями від 23.01.2023позивачем серед іншого в підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладні №67 від 23.12.2022 було надано договір про надання послуг №220104/3 від 04.01.2022; додаткову угоду №1 від 01.08.2022; договірну ціну, локальний кошторис б/н від 23.12.2022; рахунок-фактуру №815 від 11.08.2022; платіжне доручення №3094 від 23.12.2022 про перерахування ПП «Західенергомонтаж» грошових коштів ТОВ «Глобал Енерго» на банківський рахунок позивача в сумі 3 000 000,00 грн.; лист ПП «Західенергомонтаж» №90/1 від 23.12.2022 про зміну призначення платежу, згідно якого директор ПП «Західенергомонтаж» просив вважати вірним наступне призначення платежу згідно платіжного доручення №3094 від 23.12.2022 в сумі 3 000 000,00 грн., як: - оплату за товар згідно договору №220104/3 від 04.01.2022 в сумі 1 068 238,08 грн, в тому числі ПДВ 178 039,68 грн., - оплату за послуги згідно договору №П220131/1 від 31.01.2022 в сумі 1931761,92 грн, в тому числі ПДВ 321960,32 грн; оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за період 11.08.2022 31.12.2022 та оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за період 11.08.2022 23.01.2023, які також були долучені позивачем до скарги №9014371424 від 03.02.2023 на рішення №8156022/41295396 від 26.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022. Таким чином контролюючому органу в адміністративній процедурі реєстрації податкової накладної та адміністративного оскарження відмови в такій реєстрації було надано докази оплати ПП «Західенергомонтаж» за товар/надані послуги ТОВ «Глобал Енерго» з електропостачання підприємства з встановленням комплектної трансформаторної підстанції БМКТП -1000 КВ на загальну суму 1 068 238,08 грн. в тому числі ПДВ 178 039,68 грн. згідно рахунку на оплату №815 від 11.08.2022, з урахуванням листів ПП «Західенергомонтаж» про зміну призначення платежу №90/1 та 90/4 від 23.12.2022, тобто підтвердження факту виникнення першої події згідно вимог пункту 187.1 статті 187 ПК України. Однак, незважаючи на вказані обставини, які підтверджували виникнення у позивача права на реєстрацію податкової накладної, ДПС України не звернула на них уваги та все ж таки залишила скаргу позивача № 9014371424 від 03.02.2023 без задоволення, а рішення №8156022/41295396 від 26.01.2023 без змін (а.с. 29).
Суд звертає увагу на те, що надані позивачем первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу статей 198, 201 Податкового кодексу України, частини 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року за № 88, спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.
Будь-яких доказів на спростування вищевказаних фактів представник відповідачів суду не надав.
Щодо доводів представника відповідачів стосовно того, що позивачем долучено до позовної заяви копії документів, які не були подані комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, то суд зазначає, що такі доводи не можуть бути взяті до уваги оскільки представником відповідачів не зазначено які саме документи додано позивачем до позовної заяви та які не були надані на розгляд комісії ГУ ДПС в Івано-Франківській області. Разом з тим суд звертає увагу на те, що додані позивачем до позовної заяви документи відповідають тому обсягу документів, що були долучені позивачем до пояснення після зупинення реєстрації податкової накладної а також до скарги на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Підсумовуючи, суд вважає, що контролюючим органом не доведено наявності в нього правових підстав для відмови в реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022.
На переконання суду в спірному випадку податкова накладна №67 від 23.12.2022 відповідає вимогам пункту 201.10 статті 201 ПК України, а тому підлягає державній реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
При цьому, згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
Головне управління ДПС в Івано-Франківській області не довело суду правомірність рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022.
Отже, Комісія Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення №8156022/41295396 від 26.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022 безпідставно та необґрунтовано, а тому його потрібно скасувати.
Щодо позову в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену позивачем податкову накладну №67 від 23.12.2022, то суд зазначає таке.
Суд пам`ятає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Судом враховано при обранні ефективного способу відновлення порушених відповідачем прав позивача такі норми та практику Європейського суду з прав людини.
Так, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, якими передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до Державної податкової служби відповідного рішення суду). У разі надходження до Державної податкової служби рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду. У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією Державної податкової служби. У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) у справі "Чуйкіна проти України" (CaseofChuykina v. Ukraine) (Заява N28924/04) констатував: "Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. theUnitedKingdom), пп. 28 - 36, Series A N18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".
Отже, суд дійшов висновку, що зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену позивачем податкову накладну №67 від 23.12.2022, буде ефективним способом відновлення порушених відповідачем прав позивача, оскільки забезпечить достатні гарантії того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов ТОВ «Глобал Енерго» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області та Державної податкової служби України належить задовольнити повністю.
Відповідно до частини 1статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено 2684,00 грн судового збору за подання позовної заяви, що підтверджується платіжною інструкцією № 64866 від 01.03.2023 (а.с.1).
Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області судовий збір у розмірі 1342,00 гривні та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у розмірі 1342,00 гривні.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області №8156022/41295396 від 26.01.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Глобал Енерго" податкову накладну № 67 від 23.12.2022.
Cтягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал Енерго" (ідентифікаційний код юридичної особи 41295396) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 43968084) 1342 (одну тисячу триста сорок дві) гривні 00 копійок судових витрат по сплаті судового збору.
Cтягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал Енерго" (ідентифікаційний код юридичної особи 41295396) за рахунок бюджетних асигнувань Держаної податкової служби України (ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) 1342 (одну тисячу триста сорок дві) гривні 00 копійок судових витрат по сплаті судового збору.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення надіслати учасникам справи через підсистему "Електронний суд".
Перебіг процесуальних строків, початок яких пов`язується з моментом вручення процесуального документа учаснику судового процесу в електронній формі, починається з наступного дня після доставлення документів до Електронного кабінету в розділ "Мої справи".
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Глобал Енерго" (ідентифікаційний код юридичної особи 41295396), адреса: вул. Івана Макуха, 41А, м. Івано-Франківськ, 76014;
відповідач 1 - Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 43968084), адреса: вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, 76018;
відповідач 2 -Державна податкова служба України (ідентифікаційний код юридичної особи 43005393), адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053.
Суддя /підпис/ Скільський І.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117182551 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Скільський І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні