Постанова
від 02.05.2024 по справі 300/892/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/892/23 пров. № А/857/7288/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Качмара В.Я., Кузьмича С.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року, головуючий суддя Скільський І.І., ухвалене у м. Івано-Франківську, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Глобал Енерго» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

ВС ТА Н О В И В :

В березні 2023 року позивач ТзОВ «Глобал Енерго» звернулося в суд з позовом до ГУ ДПС в Івано-Франківській області, ДПС України, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.01.2023 року №8156022/41295396; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТзОВ «Глобал Енерго» від 23.12.2022 року №67.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що недотримання контролюючим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації ПН щодо належного оформлення квитанцій додатково вказує на протиправність рішень, прийнятих на наступному етапі рішень про відмову у реєстрації ПН у ЄРПН.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області №8156022/41295396 від 26.01.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Глобал Енерго» податкову накладну №67 від 23.12.2022 року.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС в Івано-Франківській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, не надано належної правової оцінки наявним доказам, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що підставою для прийняття комісіями з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних оскаржуваних рішень стало ненадання позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Відтак, оскаржене рішення є правомірними, оскільки прийняте контролюючим органом на підставі закону, в межах повноважень та у спосіб, який передбачений діючим податковим законодавством.

На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Глобал Енерго» перебуває на обліку в контролюючому органі як платник податку на додану вартість.

Позивач є товариством створеним та зареєстрованим в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.04.2017 року.

25.04.2017 року позивача взято на податковий облік в податковій інспекції, а 01.06.2017 року зареєстровано платником ПДВ.

Основними видами діяльності підприємства є: 27.12 Виробництво електророзподільчої та контрольної апаратури; 27.90 Виробництво іншого електричного устаткування; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 43.21 Електромонтажні роботи.

ТзОВ "Глобал Енерго" забезпечене необхідними виробничими та трудовими ресурсами для здійснення господарської діяльності.

Зокрема, офіс та виробничо-складські приміщення товариство орендує за адресою: 76014, місто Івано-Франківськ, вулиця І. Макуха, 41 А, відповідно до договору оренди від 04.01.2022 року №220104/1.

Наявність основних засобів підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 10 за жовтень 2022 року.

Для транспортування товарів та продукції власного виробництва, а також вантажно-розвантажувальних, електромонтажних робіт, ТзОВ "Глобал Енерго" використовує орендовані транспортні засоби, та спецтехніку, а саме:

YANMAR B25V №17717АТ посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 1913 від 11 червня 2018 року;

VOLKSWAGEN TRANSPORTER № ВО5807АР посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 761 від 27 лютого 2019 року (а.с. 58-59);

IVECO 135Е23 № НОМЕР_1 посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 1808 від 19 червня 2020 року (а.с. 52-53);

SOMMER AW-180T № НОМЕР_2 посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 1910 від 25 червня 2020 року (а.с. 49-50);

FREIGHTLINER М 2-106 № НОМЕР_3 посвідчений нотаріально Договір найму (оренди) транспортного засобу № 1910 від 25 червня 2020 року (а.с. 49-50);

Екскаватор-навантажувач HIDROMEK НМК-102В № 22823АТ Договір найму(оренди) транспортного засобу № ТЗ04/01/2022 від 04січня 2022 року (а.с. 54-57).

Також ТОВ "ГлобалЕнерго" має у власності транспортні засоби, а саме:

SKODA KAROQ НОМЕР_4 свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (а.с. 65);

VOLVO ХС90 № НОМЕР_5 свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (а.с. 64);

трактор колісний беларус-82.1 № 22824АТ свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (а.с. 66);

AUDI А6 № НОМЕР_6 свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (а.с. 63).

Штат ТОВ "Глобал Енерго" станом на 01.12.2022 складав 46 працівників, а саме: адміністрація 8, бухгалтерія 2, відділ постачання та збуту 2, технічний відділ 3, склад 2, транспортний відділ 3, будівельно-монтажна дільниця 1, виробничий відділ 25, що підтверджується штатним розписом ТОВ "Глобал Енерго" введеного в дію з01.12.2022 (а.с.46).

04.01.2022 ТОВ "Глобал Енерго" (Постачальник) та ПП "Західенергомонтаж", (Покупець) уклали договір поставки №220104/3(далі Договір), згідно пункту 1.1 умов якого постачальник зобов`язується передати товари (надалі -товар) відповідно до видаткових накладних у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.У видаткових накладних сторони узгоджують найменування, асортимент, кількість (комплектність), ціну та, у випадку необхідності, основні технічні характеристики товару (пункт 1.2 договору). Сторони, за додатковою домовленістю, укладають Специфікації до цього договору для узгодження найменування, асортименту, кількості (комплектності), ціни, основних технічних характеристик товару, а також строків та умов поставки, які є не від`ємною частиною договору (пункт 1.3 договору).Відповідно до пункту 2.1 договору, загальна сума договору та загальна вартість товару поставленого по цьому договору визначається у видаткових накладних на поставку товару. Оплата товару покупцем провадиться на підставі рахунків на оплату , шляхом перерахування грошових коштів з поточного рахунку покупця на поточний рахунок постачальника у строки встановлені в таких рахунках (пункт 2.2 договору).

Згідно пункту 4.2 договору, умови поставки товару попередньо погоджені сторонами зазначаються у видаткових накладних, а умови щодо строків поставки у рахунках на оплату. Умови даного договору поставки викладаються сторонами відповідно до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення термінів «INCOTERMS-2020» (пункт 4.4 договору). З моменту підписання видаткової накладної (у певних випадках додатково може підписуватися акт приймання передачі товару), зобовязання постачальника з передачі товару покупцю на умовах поставки EXW, згідно з «INCOTERMS-2020», (склад постачальника, за адресою м. Івано-Франківськ, вул.І. Макуха, 41А) якщо іншого не вказано у специфікаціях, вважаються виконаними (пункт 4.7 договору). Згідно пункту 8.2 договір набирає чинності з моменту підписання та скріплення печатками уповноваженими представниками сторін та діє до 31.12.2022 року, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань по цьому договору.

01.08.2022 року ТзОВ "Глобал Енерго" (Постачальник) та ПП "Західенергомонтаж", (Покупець) уклали додаткову угоду №1 до договору №220104/3 від 04.01.2022 року. Згідно якої сторони вирішили додати зміни до тексту договору додавши: пункт 1.5 в наступній редакції «За письмовою згодою сторін постачальник має право виконати роботи на замовлення покупця, а покупець зобов`язується приймати та оплачувати такі роботи»; пункт 1.6. в наступній редакції «Умови виконання оплати та приймання робіт за цим договором узгоджуються в додаткових угодах». Пункт 2.1. викладено в наступній редакції «Загальна сума договору та загальна вартість товарів або робіт поставлених або наданих по цьому договору визначаються у видаткових накладних на поставку та актах виконаних робіт». Додати пункт 2.5 в редакції «оплата робіт за цим договором здійснюється на підставі виставлених рахунків не пізніше 5 календарних днів з моменту його отримання». Викласти пункт 8.2. в наступній редакції «цей договір набуває чинності з моменту підписання та скріплення печатками уповноваженими представниками сторін та діє до 31.12.2023 року, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань по цьому договорі». Додаткова угода складена до договору №220104/3 від 04.01.2022 року і є його невід`ємною частиною. Додаткова угода набирає чинності після підписання та скріплення фірмовими печатками сторін та діє протягом дії договору №220104/3 від 04.01.2022 року.

Відповідно до умов укладеного договору з урахуванням додаткової угоди №1, ТзОВ "Глобал Енерго" (Постачальник) виставив рахунок на оплату №815 від 11.08.2022 року за надані товари (роботи, послуги) «Електро постачання підприємства з встановленням комплектної трансформаторної підстанції БМКТП-1000 КВ» в кількості 1, за ціною без ПДВ 890 198,40 грн., сума ПДВ 178039,68 грн, всього з ПДВ 1 068 238,08 грн, (а.с.35), а ПП "Західенергомонтаж" здійснив оплату за виконання робіт згідно платіжного доручення №3094 від 23.12.2022 року в сумі 3000 000,00 грн.

Директор ПП "Західенергомонтаж" листами за вих. №90/1 та №90/4 від 23.12.2022 року адресованими директору ТзОВ «Глобал Енерго» просив вважати вірним наступне призначення платежу згідно платіжного доручення №3094 від 23.12.2022 року в сумі 3 000 000,00 грн. оплата за товар згідно договору №220104/3 від 04.01.2022 в сумі 1068238,08 грн., в тому числі ПДВ 178 039,68 грн; - оплата за послуги згідно договору №П220131/1 від 31.01.2022 року в сумі 1 931 761,92 грн, в тому числі ПДВ 321 960,32 грн. Оплату згідно платіжного доручення №3094 від 23.12.2022 року в сумі 3 000 000,00 грн, зарахувати в оплату за роботи по наступних рахунках :

- по рахунку №815 від 11.08.2022 року згідно договору №220104/3 від 04.01.2022 року в сумі 1068238,08 грн., в тому числі ПДВ 178039,68 грн;

- по рахунку №1248 від 23.12.2022 року за послуги згідно договору №П220131/1 від 31.01.2022 року в сумі 1931761,92 грн., в тому числі ПДВ 321960,32 грн.

23.12.2022 року ТОВ «Глобал Енерго» як продавцем товарів/послуг складено податкову накладну №67 від 23.12.2022 на загальну суму 1 068 238, 08 грн. (зокрема ПДВ 178 039,68 грн.).

13.01.2023 року реєстрація зазначеної податкової накладної №67 від 23.12.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена контролюючим органом відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.21, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23.01.2023 року позивач надіслав контролюючому органу пояснення та копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій за податковою накладною, реєстрацію якої зупинено. До вказаного пояснення від 23.01.2023 року позивач долучив документи в підтвердження наявності ресурсів для ведення діяльності (договір оренди приміщення, акт приймання-передачі, наказ про затвердження штатного розпису, оборотно-сальдову відомість 10 рах, договори оренди транспортних засобів, наказ про встановлення норм списання палива, технічні паспорти власного автомобільного транспорту); щодо відносин з ПП «Західенергомонтаж» (покупця) (договір про надання послуг, додаткову угоду, договірну ціну , локальний кошторис, рахунок-фактуру №815 від 11.08.2022 року, платіжне доручення №3094 від 23.12.2022, лист про зміну призначення платежу №90/1 від 23.12.2022 року, оборотно-сальдові відомості по рахунках 361 за період 11.08.2022 року 31.12.2022 року).

Комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №8156022/41295396 від 26.01.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №67 від 23.12.2022 року.

Підставою для такої відмови контролюючим органом визначено ненадання платником податку копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Як додаткова інформація зазначено: відсутній первинний документ згідно якого складено ПН, відповідно до наданих документів при складанні податкової накладної платником податків порушено п.187.1ст.187, п. 201.1, 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки сума надходження коштів, згідно наданих платіжних доручень, не відповідає сумі складання податкової накладної.

03.02.2023 року позивачем подано скаргу до комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України на рішення комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації. Позивач надав пояснення щодо зауважень про відсутність документів, зазначених у рішенні №8156022/41295396 від 26.01.2023 року, та долучив копії відповідних документів.

10.02.2023 року рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України №13901/41295396/2 залишено без задоволення скаргу позивача, а рішення від 26.01.2023 року №8156022/41295396 без змін. Підставою прийняття рішення від 10.02.2023 року №13901/41295396/2 зазначено ненадання платником податків копій перинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури\інвойси.

Не погоджуючись з рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області від 26.01.2023 року №8156022/41295396, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом, в якому просить визнати таке рішення протиправними та скасувати. Також позивач просить суд, з метою ефективного захисту порушеного права, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену позивачем податкову накладну №67 від 23.12.2022 року.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не вказав конкретних обставин, які стали підставою для прийняття такого рішення, та переліку документів, які необхідно подати для реєстрації податкової накладної. Тому є незрозумілим твердження відповідачів про неподання платником податків копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, для реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Як встановлено п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із п.201.10статті201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно допункту 201.16 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту74.2статті74цьогоКодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту201.16статті201 ПК Україниу разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас за приписами пункту 74.2 статті74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

На виконання цієї нормипостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі- Порядок № 1165).

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Так, відповідно до отриманих позивачем квитанції, реєстрація спірної накладної зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16статті201 Податкового кодексу Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Платником податків надано до податкового органу всі первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, із здійснення яких була виписана відповідна податкова накладна.

Всупереч зазначеній у рішенні підставі його прийняття, контролюючим органом у оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Із оскарженого рішення видно, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є ненадання копій документів.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної від 23.12.2022 року №67 не відповідає вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкові накладні в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

У квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що оскаржене рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної прийняте не у спосіб, визначений законом, а відтак належним способом порушеного права позивача є необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Крім цього, згідно із ч. 2ст. 6 КАС Українитаст. 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини»передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.

Так, у п. 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року у справі №300/892/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді В. Я. Качмар С. М. Кузьмич

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118797795
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —300/892/23

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 02.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 22.02.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні