Справа № 560/22210/23
РІШЕННЯ
іменем України
21 лютого 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Правовий захист і консалтинг" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про автоматичний перевід Приватного підприємства "Правовий захист і консалтинг" на загальну систему оподаткування з 01.08.2023, у зв`язку із цим з 01.08.2023 автоматично вважати Приватне підприємство "Правовий захист і консалтинг" платником єдиного податку третьої групи із ставкою 5% доходу без реєстрації ПДВ.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що позивач обрав спрощену систему оподаткування з 16.05.2022 - єдиного податку третьої групи із ставкою 2% від отриманого доходу. Проте, 31.07.2023 за даними Електронного кабінету платника податків підприємству анульовано спрощену систему оподаткування з невідомих на те причин та з 01.08.2023 автоматично переведено на загальну систему оподаткування відповідно до абзацу першого п.п. 9 прим 1.1 п. 9 прим. 1 п. 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідних положень" Податкового кодексу України, оскільки перебувало на загальній системі оподаткування з 16.05.2022 по 18.05.2022. Позивач вважає порушеним його права, просить суд позов задовольнити.
Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що ПП "Правовий захист і консалтинг" до 18.05.2022 вважалось платником, який застосовував загальну систему оподаткування та був платником податку на додану вартість. На підставі поданої заяви ПП "Правовий захист і консалтинг" внесено до Реєстру платників єдиного податку ІІІ група 5% з 01.01.2024. Вважає рішення ГУ ДПС у Хмельницькій області про переведення ПП "Правовий захист і консалтинг" на загальну систему оподаткування з 01.08.2023 відповідно до абзацу 1 підпункту 9-1.1 пункту 9-1 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, прийняте на підставі, у межах повноважень контролюючого органу та у спосіб, що передбачений чинним податковим законодавством України, із врахуванням всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому підстави для визнання його протиправним і скасування відсутні.
Позивач скористався правом на подання відповіді на відзив, в якій позивач просить позов задовольнити з підстав зазначених у позовній заяві.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 05.01.2024 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні)
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Приватне підприємство "Правовий захист і консалтинг" зареєстроване 16.05.2022, основний вид господарської діяльності: 69.10 діяльність у сфері права (основний).
ПП "Правовий захист і консалтинг" перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Хмельницькій області.
ПП "Правовий захист і консалтинг" з 16.05.2022 по 18.05.2022 вважалось платником, який застосовував загальну систему оподаткування та був платником податку на додану вартість.
18.05.2022 позивачем подана заява про перехід на спрощену систему з особливостями оподаткування (третя група єдиного податку за ставкою 2% доходу).
31.07.2023 за даними Електронного кабінету платника податків підприємству анульовано спрощену систему оподаткування.
У зв`язку з даними обставинами позивач до відповідача направив запит через Електронний кабінет платника податку (відповідно до частини 1 підпункту 14.1.172 пункту 14.1 статті 14 ПК України) до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, з вимогою пояснити на підставі яких законодавчих актів і за яких обставин та причин підприємство переведено на загальну систему оподаткування без згоди на те платника податків. Запит зареєстровано 23.10.2023 за №143.
27.11.2023 аналогічний запит було направлено електронною поштою на офіційний веб- сайт ДПС України.
Згідно листа від 06.12.2023 №4541/ІПК/22-01-04-03-10 Індивідуальна податкова консультація, у якому вказано, що підприємство автоматично з 01.08.2023 переведено на загальну систему оподаткування відповідно до абзацу першого підпункту 9-1.1 пункту 9-1 підрозділу 8 розділу XX "Перехідних положень" Податкового кодексу України, оскільки перебувало на загальній системі оподаткування з 16.05.2022 по 18.05.2022.
Не погоджуючись з таким рішенняи податкового органу, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України встановлюються, зокрема, система оподаткування, податки і збори.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України (далі - Кодекс).
Разом з тим відповідно до пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу тимчасово, з 01 квітня 2022 до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей.
Згідно з підпунктом 9.8 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу для обрання або переходу на спрощену систему з особливостями оподаткування, суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.
Суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями оподаткування з наступного робочого дня після подання заяви, а у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року з 1 квітня 2022 року.
Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.07.2019 №308.
Зареєстровані в установленому законом порядку суб`єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації (підпункт 9.8 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Крім того, після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Платник єдиного податку третьої групи зі ставкою 2 відсотки доходу має право самостійно відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.
Новоутворенні суб`єкти господарювання, які бажають обрати спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, подають заяву за загальною процедурою, передбаченою Кодексом (підпункт 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Згідно п. 9-1.1. пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.
Новостворені суб`єкти господарювання, які з дня державної реєстрації обрали спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 цього підрозділу, автоматично вважаються платниками єдиного податку третьої групи із ставкою єдиного податку у розмірі, визначеному підпунктом 2 пункту 293.3 статті 293 цього Кодексу.
Згідно пункту 293.3. статті 293 ПК України відсоткова ставка єдиного податку для платників третьої групи встановлюється у розмірі: 5 відсотків доходу - у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.
Згідно з абзацом 2 пункту 298.6 статті 298 Кодексу у разі зміни ставки єдиного податку заява подається платником єдиного податку третьої групи не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, в якому буде застосовуватися така ставка.
Враховуючи зазначене, суб`єкти господарювання (новостворені), які з дати державної реєстрації обрали спрощену систему з особливостями оподаткування (єдиний податок третьої групи зі ставкою 2 відсотки) можуть перейти з 01.07.2023 на застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків за умови подання не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку III кварталу 2023 року заяви про зміну ставки єдиного податку.
Як встановлено судом, ПП "Правовий захист і консалтинг" є новоутворенним суб`єктом господарювання, яке обрало спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених підпунктом 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу та подало заяву за загальною процедурою, передбаченою Кодексом.
Тобто дата реєстрації заяви 18.05.2022, дата початку застосування ставки та групи 01.07.2023.
Разом з тим, згідно листа відповідача №4541/ІПК/22-01-04-03-10 від 06.12.2023 ПП "Правовий захист і консалтинг" (код ЄДРПОУ 44879708) з 01.08.2023 автоматично повернено на систему оподаткування, на якій такий платник перебував до обрання особливостей оподаткування, тобто на загальну систему оподаткування.
Аналізуючи викладене суд звертає увагу на те, що за приписами пункту 299.10 статті 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі: 1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву; 2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення; 3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу; 4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків; 5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу; 6) набуття платником податку статусу резидента Дія Сіті - в останній день календарного кварталу, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті; 7) втрати платником єдиного податку третьої групи статусу електронного резидента (е-резидента).
Отже, з огляду на наведені норми законодавства, суд дійшов висновку, що здійснене контролюючим органом повернення ПП "Правовий захист і консалтинг" з 01.08.2023 на загальну систему оподаткування мало бути здійснено лише на підставі відповідного рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку.
Отже, автоматичне повернення ПП "Правовий захист і консалтинг" на загальну систему оподаткування було б можливо лише за тих умов, коли б позивачем не було подано заяву про перехід із застосування спрощеної системи оподаткування із особливостями, тобто платника єдиного податку 3 групи та оплати 2 відсотків доходу, на платника єдиного податку 3 групи та сплати 5 відсотків доходу з 01.07.2023 року.
Разом з тим, аналізуючи норми законодавства, суд робить висновок, що суб`єкти господарювання (новостворені), які з дати державної реєстрації обрали спрощену систему з особливостями оподаткування (єдиний податок третьої групи зі ставкою 2 відсотки) можуть перейти з 01.07.2023 на застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків за умови подання не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку III кварталу 2023 року заяви про зміну ставки єдиного податку.
Як встановив суд, за 15 календарних днів до початку III кварталу ПП "Правовий захист і консалтинг" заяву про перехід із застосування спрощеної системи оподаткування із особливостями, тобто платника єдиного податку 3 групи та оплати 2 відсотків доходу, на платника єдиного податку 3 групи та сплати 5 відсотків доходу з 01.07.2023 не подавало.
Таку заяву ПП "Правовий захист і консалтинг" подало 15.12.2023 та на підставі поданої заяви ПП "Правовий захист і консалтинг" внесено до Реєстру платників єдиного податку ІІІ група 5 відсотків з 01.04.2024.
Враховуючи встановлені обставини, суд вважає, що рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про переведення ПП "Правовий захист і консалтинг" на загальну систему оподаткування з 01.08.2023 відповідно до абзацу 1 підпункту 9-1.1 пункту 9-1 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України прийняте на підставі, у межах повноважень контролюючого органу та у спосіб, що передбачений чинним податковим законодавством України, із врахуванням всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому підстави для визнання його протиправним і скасування відсутні.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, суд на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити.
Відповідно до положень статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову Приватного підприємства "Правовий захист і консалтинг" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 21 лютого 2024 року
Позивач:Приватне підприємство "Правовий захист і консалтинг" (вул. Богдана Хмельницького, 46, м. Дунаївці, Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, 32400 , код ЄДРПОУ - 44879708) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171) Головуючий суддя В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117184590 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні