П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/22210/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Матущак В.В.
Суддя-доповідач - Матохнюк Д.Б.
11 червня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Матохнюка Д.Б.
суддів: Гонтарука В. М. Білої Л.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу приватного підприємства "Правовий захист і консалтинг" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2024 року у справі за адміністративним позовом приватного підприємства "Правовий захист і консалтинг" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
у грудні 2023 року приватне підприємство «Правовий захист і консалтинг» (ПП «Правовий захист і консалтинг») звернулось в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області (ГУ ДПС у Хмельницькій області) в якому просило:
-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про автоматичний перевід ПП "Правовий захист і консалтинг" на загальну систему оподаткування з 01.08.2023, у зв`язку із цим з 01.08.2023 автоматично вважати Приватне підприємство "Правовий захист і консалтинг" платником єдиного податку третьої групи із ставкою 5% доходу без реєстрації ПДВ.
21 лютого 2024 року Хмельницький окружний адміністративний суд прийняв рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Не погоджуючись з судовим рішенням позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.
Заслухавши, суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги наявними в матеріалах справи письмовими доказами, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлено те, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПП "Правовий захист і консалтинг" зареєстроване 16.05.2022, основний вид господарської діяльності: 69.10 діяльність у сфері права (основний).
Позивач перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Хмельницькій області та з 16.05.2022 по 18.05.2022 був платником, який застосовував загальну систему оподаткування та був платником податку на додану вартість.
Так, 18.05.2022 позивачем подана заява про перехід на спрощену систему з особливостями оподаткування (третя група єдиного податку за ставкою 2% доходу).
31.07.2023 за даними Електронного кабінету платника податків підприємству анульовано спрощену систему оподаткування.
За таких обставин, позивач направив до ГУ ДПС у Хмельницькій області запит через Електронний кабінет платника податку (відповідно до частини 1 підпункту 14.1.172 пункту 14.1 статті 14 ПК України) з вимогою пояснити на підставі яких законодавчих актів і за яких обставин та причин підприємство переведено на загальну систему оподаткування без згоди на те платника податків.
27.11.2023 аналогічний запит було направлено електронною поштою на офіційний веб- сайт ДПС України.
Листом від 06.12.2023 №4541/ІПК/22-01-04-03-10 Індивідуальна податкова консультація відповідач повідомив про те, що підприємство автоматично з 01.08.2023 переведено на загальну систему оподаткування відповідно до абзацу першого підпункту 9-1.1 пункту 9-1 підрозділу 8 розділу XX "Перехідних положень" Податкового кодексу України, оскільки перебувало на загальній системі оподаткування з 16.05.2022 по 18.05.2022.
Вказані обставини слугували підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
За результатами встановлених обставин судом першої інстанції зроблено висновок щодо необґрунтованості позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України (ПК України).
Згідно п. 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу тимчасово, з 01 квітня 2022 до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розділу XIV Кодексу застосовуються з урахуванням особливостей.
Так, відповідно до пп. 9.8 п. 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" ПК України для обрання або переходу на спрощену систему з особливостями оподаткування, суб`єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.
Суб`єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями оподаткування з наступного робочого дня після подання заяви, а у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року з 1 квітня 2022 року.
Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.07.2019 №308.
Так, зареєстровані в установленому законом порядку суб`єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації (підпункт 9.8 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" ПК України).
Після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники єдиного податку третьої групи, які на день припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
Платник єдиного податку третьої групи зі ставкою 2 відсотки доходу має право самостійно відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.
Новоутворенні суб`єкти господарювання, які бажають обрати спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, подають заяву за загальною процедурою, передбаченою Кодексом (підпункт 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" ПК України).
Відповідно до п. 9-1.1. пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" ПК України платники єдиного податку третьої групи, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 цього підрозділу, та не відмовилися від їх використання самостійно, з 1 серпня 2023 року автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених пунктом 9 цього підрозділу.
Новостворені суб`єкти господарювання, які з дня державної реєстрації обрали спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 цього підрозділу, автоматично вважаються платниками єдиного податку третьої групи із ставкою єдиного податку у розмірі, визначеному пп. 2 п. 293.3 ст. 293 цього Кодексу.
Так, згідно п. 293.3. ст. 293 ПК України відсоткова ставка єдиного податку для платників третьої групи встановлюється у розмірі: 5 відсотків доходу - у разі включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.
При цьому, абз. 2 п. 298.6 ст. 298 ПК України у разі зміни ставки єдиного податку заява подається платником єдиного податку третьої групи не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, в якому буде застосовуватися така ставка.
Таким чином, суб`єкти господарювання (новостворені), які з дати державної реєстрації обрали спрощену систему з особливостями оподаткування (єдиний податок третьої групи зі ставкою 2 відсотки) можуть перейти з 01.07.2023 на застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків за умови подання не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку III кварталу 2023 року заяви про зміну ставки єдиного податку.
Так, із матеріалів справи встановлено, що ПП "Правовий захист і консалтинг" є новоутворенним суб`єктом господарювання, яке обрало спрощену систему оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених підпунктом 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX "Перехідні положення" ПК України та подало заяву за загальною процедурою, передбаченою кодексом.
Тобто дата реєстрації заяви 18.05.2022, дата початку застосування ставки та групи 01.07.2023.
Крім того, згідно п. 299.10 ст. 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі: 1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву; 2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення; 3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу; 4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків; 5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу; 6) набуття платником податку статусу резидента Дія Сіті - в останній день календарного кварталу, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті; 7) втрати платником єдиного податку третьої групи статусу електронного резидента (е-резидента).
Таким чином, суб`єкти господарювання (новостворені), які з дати державної реєстрації обрали спрощену систему з особливостями оподаткування (єдиний податок третьої групи зі ставкою 2 відсотки) можуть перейти з 01.07.2023 на застосування ставки єдиного податку у розмірі 5 відсотків за умови подання не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку III кварталу 2023 року заяви про зміну ставки єдиного податку.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, за 15 календарних днів до початку III кварталу ПП "Правовий захист і консалтинг" заяву про перехід із застосування спрощеної системи оподаткування із особливостями, тобто платника єдиного податку 3 групи та оплати 2 відсотків доходу, на платника єдиного податку 3 групи та сплати 5 відсотків доходу з 01.07.2023 не подавало.
Таку заяву ПП "Правовий захист і консалтинг" подало 15.12.2023 та на підставі поданої заяви ПП "Правовий захист і консалтинг" внесено до Реєстру платників єдиного податку ІІІ група 5 відсотків з 01.04.2024.
Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про переведення ПП "Правовий захист і консалтинг" на загальну систему оподаткування з 01.08.2023 відповідно до абзацу 1 підпункту 9-1.1 пункту 9-1 підрозділу 8 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України прийняте на підставі, у межах повноважень контролюючого органу та у спосіб, що передбачений чинним податковим законодавством України, із врахуванням всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому відсутні підстави для визнання його протиправним і скасування.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги спростовуються встановленими у справі обставинами.
Колегія суддів звертає увагу, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення дотримано норми матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для задоволення вимог апеляційної скарги.
Одночасно слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу приватного підприємства "Правовий захист і консалтинг" залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 21 лютого 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Матохнюк Д.Б. Судді Гонтарук В. М. Біла Л.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2024 |
Оприлюднено | 13.06.2024 |
Номер документу | 119660915 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Матохнюк Д.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні