УХВАЛА
21 лютого 2024 р.Справа № 440/7871/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Любчич Л.В.,
Суддів: Присяжнюк О.В. , Спаскіна О.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження заяву позивача про забезпечення позову за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРО 2012" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.11.2023 по справі № 440/7871/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРО 2012"
до Державної служби України з безпеки на транспорті «Укртрансбезпека», Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті
про визнання протиправними та скасування постанов,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРО 2012" (надалі позивач, ТОВ "АГРО 2012") через систему "Електронний суд" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі відповідач1, Укртрансбезпека), Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі відповідач2, Відділ Укртрансбезпеки у Полтавській області), в якій просить визнати протиправними та скасувати постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №191444 від 15.05.2023 та №191445 від 15.05.2023.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року у задоволенні позову ТОВ "АГРО 2012" відмовлено.
Позивач не погодився із рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу в якій просив скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року та ухвалити нове, яким задовольнити позов.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2023 відкрито апеляційне провадження по цій справі.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.01.2024 закінчено підготовку до розгляду адміністративної справи та цю справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження в приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду.
19.02.2024 до суду надійшла заява позивача про забезпечення позову, у якій ТОВ "АГРО 2012" просить застосувати заходи забезпечення позову у справі № 440/7871/23 у спосіб зупинення стягнення на підставі виконавчих документів, а саме: постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 15 травня 2023 року № 191444, винесеної Відділом Укртрансбезпеки у Полтавській області та постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 15 травня 2023 року № 191445 винесеної Відділом Укртрансбезпеки у Полтавській області.
В обґрунтування заяви вказує, що спірні постанови, які перебувають на примусовому виконанні в органах державної виконавчої служби, є очевидно протиправними.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи заяви та матеріали справи, колегія суддів вважає, що заява не підлягає задоволенню з таких підстав.
Інститут забезпечення адміністративного позову регламентовано статтями 150, 151 КАС України, які закріплюють підстави для вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, а також способи забезпечення позову в адміністративному процесі.
Забезпечення адміністративного позову - це вжиття судом, у провадженні якого знаходиться справа, до вирішення адміністративної справи по суті визначених законом заходів з метою створення можливості реального виконання у майбутньому постанови суду, якщо її буде прийнято на користь позивача.
Частинами 1, 2 ст. 150 КАС України передбачено, що суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб. (ч. 2 ст. 151 КАС України).
Отже, якщо існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам та інтересам позивача, або захист цих прав та інтересів стане неможливим чи для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, суд може постановити ухвалу про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову шляхом, зокрема, зупинення дії індивідуального акта або нормативно-правового акта.
За своєю суттю інститут забезпечення позову в адміністративному судочинстві є інститутом попереднього судового захисту. Метою його запровадження є гарантування виконання рішення суду у випадку задоволення позову за існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення у справі.
При цьому заходи забезпечення мають вживатись лише в межах позовних вимог, бути співмірними з ними, а необхідність їх застосування повинна обґрунтовуватись поважними підставами й підтверджуватись належними доказами.
Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.
Адекватність заходу забезпечення позову, що застосовується судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється судом, зокрема, з урахуванням співвідношення права (інтересу), про захист яких просить заявник, з майновими наслідками заборони відповідачеві вчиняти певні дії.
Отже, обов`язковою умовою застосування заходів забезпечення позову є наявність хоча б однієї з таких обставин:
очевидність небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі;
доведення позивачем того, що захист його прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат;
очевидність ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.
Саме така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28 жовтня 2020 року у справі № 140/2474/20, від 15 червня 2022 року у справі № 440/12985/21, від 01 червня 2023 року у справі № 640/10260/22.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "АГРО 2012" оскаржує постанови Відділу Укртрансбезпеки у Полтавській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №191444 від 15.05.2023 та №191445 від 15.05.2023.
Обґрунтовуючи заяву про вжиття заходів забезпечення позову, позивач зазначає про очевидну протиправність спірних постанов. Проте не наводить жодних аргументів стосовного того, що захист його прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, оскільки для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат.
Колегія суддів зазначає, що безумовно, рішення чи дії суб`єктів владних повноважень справляють певний вплив на суб`єктів господарювання. Такі рішення можуть завдавати шкоди і мати наслідки, які позивач оцінює негативно. Проте, відповідно до статті 150 КАС України зазначені обставини, навіть у разі їх доведення, не є безумовними підставами для застосування заходів забезпечення позову в адміністративній справі.
Згідно із ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" порядок оскарження постанови по справі про правопорушення визначає Кабінет Міністрів України.
Відповідно до п. п. 29, 33 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567, у разі оскарження постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів стягнення сплачується не пізніше ніж протягом п`ятнадцяти днів після отримання повідомлення про залишення скарги без задоволення; подання в установлений строк скарги зупиняє виконання постанови до розгляду скарги по суті.
З аналізу наведених норм вбачається, що наслідком оскарження постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу є зупинення її виконання, зокрема, в частині сплати штрафу.
Водночас позивачем не надано доказів, які підтверджують наявність очевидної небезпеки заподіяння шкоди його правам та інтересам спірною постановою, як і не зазначено будь-яких об`єктивних фактів, які дають підстави вважати, що захист прав, свобод та інтересів позивача стане неможливим без вжиття заходів забезпечення позову, або для відновлення таких прав необхідно буде докласти значних зусиль та витрат.
При цьому, стосовно доводів позивача про очевидну протиправність рішення відповідача, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що оцінка протиправності вказаних постанов відбуватиметься підчас судового розгляду справи по суті. У випадку задоволення заяви про вжиття заходів забезпечення позову на підставі очевидної протиправності рішення суб`єкта владних повноважень без розгляду справи по суті призведе до того, що суд фактично вирішить спір по суті, оскільки надасть оцінку обставинам, що є предметом розгляду справи, що є неприпустимим на цій стадії розгляду справи.
Таким чином, позивачем не доведені та документально не підтверджені обставини, які б ускладнили чи унеможливили виконання рішення суду або ефективний захист, поновлення порушених чи оспорюваних прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відтак, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення заяви ТОВ "АГРО 2012" про забезпечення позову.
Керуючись ст. 150, 151, 152, 154, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
В задоволенні заяви представника Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРО 2012" про вжиття заходів забезпечення позову у справі № 440/7871/23 - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя Любчич Л.В.Судді Присяжнюк О.В. Спаскін О.А.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117185256 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Любчич Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні