Рішення
від 23.02.2024 по справі 363/5923/23
ВИШГОРОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

23.02.2024 Справа № 363/5923/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2024 року Вишгородський районний суд Київської області в складі головуючого судді Лукач О.П., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами цивільну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Зірка сервіс еліт» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості по оплаті за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території,

ВСТАНОВИВ:

18 жовтня 2023 року до Вишгородського районного суду Київської області надійшла вказана позовна заява, у якій позивач просить стягнути з ОСОБА_1 на користь ТОВ «Зірка Сервіс Еліт» заборгованість по оплаті за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території за період з 01 серпня 2021 року по 30 вересня 2023 року в розмірі 44 944,67 грн. та сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ «Зірка Сервіс Еліт» є управителем багатоквартирного будинку та балансоутримувачем розташованого будинку АДРЕСА_1 , забезпечує управління, утримання будинку та прибудинкової території, виконує договірні зобов?язання з власниками квартир по забезпеченню належних умов проживання та отримає платню. Позивач здійснює свою діяльність з наступних підстав: 10.02.2016 року між ТОВ «Еліт Фасад» та Позивачем укладений договір на утримання житлового будинку і прибудинкової території за вказаною адресою. З метою утримання житлового будинку і прибудинкової території в належному стані, забезпечення дотримання інтересів власників та мешканців квартир Позивачем укладені договори з Вишгородським МКП «Водоканал» про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, КП Управляюча компанія «Вишгородської міської ради» про вивіз твердих побутових відходів, ТОВ «ДЦ «Теспо», ПП «Рассвет-Інвест», ТОВ «Юстас Еліт» щодо надання послуг з технічного обслуговування ліфтів, ПАТ «Київобленерго» про продаж електричної енергії для забезпечення потреб електроустановок, АТ «Оператор газорозподільної системи «Київгаз» про надання послуг з технічного обслуговування системи газопостачання та газового обладнання.

Власником квартири АДРЕСА_2 з 01.03.2017 є відповідач - ОСОБА_1 . Після виникнення право власності, Відповідач уникав та не уклав договір за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території з Позивачем, проте посилаючись на висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 26 вересня 2018 року у справі

№750/12850/16-ц та від 6 листопада 2019 року у справі №642/2858/16, вказує, що факт відсутності договору про надання житлово-комунальних послуг сам по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі. Позивач звертає увагу, що Відповідачем частково (неповному розмірі), були здійсненні оплати за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території, а саме: 27.05.2020 сплачено

7 945,00 грн. (за грудень 2019 року, січень, лютий, березень, квітень та травень 2020 року), 27.05.2020 сплачено 3 282,00 грн., 15.04.2021 сплачено 11 050,00 грн. (за травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2020 року, січень, лютий, березень 2021 року), 02.06.2021 сплачено 7 367,00 грн. (за квітень, травень 2021 року), 14.01.2022 сплачено 2000,00 грн., 09.02.2022 сплачено 5 000,00 грн. Тобто Відповідач обізнаний в тому, що за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території потрібно сплачувати кошти Позивачу, щоб вчасно вивозили сміття, щоб на прибудинкової території здійснювали прибирання, щоб належним чином здійснювалась постачання електричної енергії, води, газу, щоб працював ліфт. Відповідач продовжує допускати зростання заборгованості та не вчиняє платежів щодо погашення заборгованості, в результаті чого виникла заборгованість перед Позивачем, яка відповідно до Довідки № 034 від 12 жовтня 2023 року становить: 44 944,67 грн., а саме: нараховано за період: 01.08.2021 по 30.09.2023 - 52 727,58; станом на 01.08.2021 по рахункам аванс складає - 782,91 грн.; Відповідачем сплачено за вказаний період: 14.01.2022 - 2 000 грн., 09.02.2022 - 5 000 грн., а всього:

7000 грн., а тому заборгованість за зобов`язаннями всього складає: 44 944,67 грн. Способи досудового врегулювання спору виявились неефективними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Після виконання судом вимог частин шостої та восьмої статті 187 ЦПК України, ухвалою суду від 30 жовтня 2023 року позовну заяву ТОВ «Зірка Сервіс еліт» залишено без руху та позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви, шляхом зазначення та надання суду докази здійснення функцій управителя багатоквартирного будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у період з

1 серпня 2021 року по 30 вересня 2023 року.

07 листопада 2023 року від представника позивача до суду надійшла заява про усунення недоліків з додатками.

Ухвалою суду від 08 листопада 2023 року у справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін, оскільки згідно правил частини шостої статті 19 ЦПК України зазначений спір є малозначним та враховуючи положення статей 274, 279 ЦПК України.

Позивачу було надіслано копію ухвали про відкриття провадження у справі у відповідності до вимог частини сьомої статті 14 ЦПК України, після чого, представник позивача з будь-якими клопотаннями/заявами до суду не звертався.

Відповідачу копію ухвали суду про відкриття провадження у справі було надіслано за адресами зареєстрованого місця проживання та зазначеної у позовній заяві, а примірник позовної заяви з додатками - на адресу зареєстрованого місця проживання.

У відповідності до статей 174, 178 ЦПК України відповідач скористалася своїм процесуальним правом та, через свого представника, направила до суду відзив на позовну заяву, із викладенням заперечень проти позову.

Так, 21 листопада 2023 року до суду, засобами поштового зв`язку та за підписом представника відповідача - адвоката Головатюка С.А. надійшов відзив на позовну заяву, у якому, посилаючись на недоведеність позовних вимог, просить відмовити у задоволенні позову, при цьому навів попередній розрахунок витрат, які відповідач поніс та очікує понести на правову допомогу у розмірі 30000,00 грн. Заперечуючи проти позовних вимог ТОВ «Зірка Сервіс еліт», представник відповідача у відзиві зазначає, що відповідач не зареєстрована та не проживає за адресою: АДРЕСА_3 , а тому не отримувала від позивача вимог про сплату суми заборгованості. Вважає, що позивач не є управителем житлового будинку та прибудинкової території за вказаною адресою, оскільки: відповідно до норм Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, який в матеріалах справи відсутній, також відсутнє рішення загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку про уповноваження певного співвласника/співвласників на укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, а Договір, укладений між позивачем та товариством ТОВ «ЕЛІТ ФАСАД», не є договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, оскільки, такий договір має укладатися між управителем та уповноваженим співвласниками багатоквартирного будинку співвласником (співвласниками) та умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком не відповідають умовам типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України; Договір про компенсацію витрат на утримання будинку та прибудинкової території, витрат на утримання охорони інших додаткових робіт та про правила користування приміщеннями (не датований, не заповнений і не підписаний) також не підтверджує статус позивача як управителя багатоквартирного будинку; матеріали справи не містять копії рішення органу місцевого самоврядування про затвердження тарифів на послуги; відсутній розрахунок заборгованості з його складовими, а також докази надання позивачем послуг; Протокол №1 зборів співвласників багатоквартирного будинку від 07.02.2016 не вважає доказом, який підтверджує статус позивача як управителя, він не містить додатків, що не дозволяє встановити зміст та умови договору, затвердженого рішенням загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, зміст правил користування приміщеннями, прибудинковою територією, зміст переліку та розмір вартості послуг, які зобов`язаний надавати управитель? розмір витрат на послуги з охорони прибудинкової території та будинку.

Представник позивача, у свою чергу, скористався правом, передбаченим статтею 179 ЦПК України надати відповідь на відзив на позовну заяву.

Так, 04 грудня 2023 року до суду представником позивача подано відповідь на відзив, у якій зазначив, що Позивач є управителем багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується Протоколом зборів співвласників багатоквартирного будинку від 07.02.2016 року. Попередній власник квартири АДРЕСА_4 приймав участь в даних зборів співвласників багатоквартирного будинку. Відповідач власником квартири АДРЕСА_4 , згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна щодо суб?єкта, номер інформаційної довідки: 347914388 - став 06.03.2017. Позивач звертає увагу, що між Сторонами фактично тривалий час існували/існують правовідносини із надання/споживання послуг з управління багатоквартирним будинком, внаслідок яких Позивач здійснює надання таких послуг, а Відповідач приймав на себе зобов?язання з оплати вартості таких послуг. Відповідачем частково (неповному розмірі), були здійсненні оплати за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території. Поведінка Відповідача та вчинення дій, щодо оплати Позивачу отриманих послуг, засвідчує волю Відповідача до настання відповідних правових наслідків та погодженням з Протоколом №1. Після нічної атаки «шахедами» 25.11.2023 на Київ та Київську область, було пошкоджено будинок за адресою: АДРЕСА_1 , де проживає Відповідач. Позивачем негайно розпочались роботи по пошкодженому будинку. Неодноразово комісії з Вишгородської районної адміністрації, Вишгородської міської ради зверталися до Позивача, який виконує функції управляючої компанії з метою надання загальної інформації щодо пошкодження будинку, інформації про пошкодження квартир власників будинку (наразі представники комісії міської ради та Позивач працюють і даний час для встановлення збитків та технічного огляду будинку), це ще раз підтверджує той факт, що Позивач -ТОВ «Зірка Сервіс Еліт» є управляючою компанією. Щодо відсутності додатків №1-4, про які зазначено у відзиві, позивачем долучено до відповіді на відзив додатки №1-3, зазначивши, щодо додатку №4: «перелік та вартість витрат, пов`язаних з охороною будинку, об`єктів благоустрою, обладнання, прибудинкової території, обслуговування систем контролю доступу на територію житлового комплексу, забезпечення громадського порядку на території житлового комплексу» також повідомляє, що ТОВ «Зірка Сервіс Еліт» відмовилась від послуг охоронної компанії, та 31.12.2020 року було змінено штатний розпис та введено посаду «майстер дільниць з експлуатації та ремонту житлового фонду», який вступив в дію 01.01.2021 року, про що видано наказ

№94-Ш.

Позивач зазначає , що відповідно до частини другої статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування. Виходячи з вищевказаного органи місцевого самоврядування не формують та не затверджують ціни/тарифи на житлові послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком. Якщо орган місцевого самоврядування згідно п. а пп. 20 статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: призначення у випадках та в порядку, встановлених законом, управителя багатоквартирного будинку в цьому випадку ціни/тарифи послуг з управління багатоквартирним будинком, визначаються та затверджуються Рішенням органів місцевого самоврядування. Щодо твердження відповідача про недоведеність надання послуг, що є предметом спору у даній справі, позивач зазначає, що багатоквартирний будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 , всього 174 квартир, не зміг би функціонувати сам по собі без надання відповідних послуг: прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, обслуговування внутрішньобудинкових систем, вивіз твердих побутових відходів, охорона, послуги з постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановок для спільного майна багатоквартирного будинку (освітлення коридорів, сходів, робота ліфтів, тощо), послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з технічного обслуговування ліфтів, послуги з технічного обслуговування системи газопостачання та газового обладнання, поточний ремонт спільного багатоквартирного будинку. Всі вищевказані послуги отримані Відповідачем, жодних зауважень чи письмових звернень з приводу надання послуг від Відповідача на адресу Позивача не надходило. Позивач звертає увагу, що Відповідачем частково (неповному розмірі), були здійсненні оплати за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території, тобто Відповідач обізнаний в тому, що за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території потрібно сплачувати кошти Позивачу. Позивач зазначає, що складові тарифу на послуги з утримання будинку, споруд та прибудинкової території розраховані відповідно до Порядку формування тарифів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2015 №515 з розрахунку на 1 кв. метр загальної площі квартири, які зазначені в додатку №3 до Договору №3143. Розрахунок вартості надання послуг вказаний в квитанції на оплату послуг. Позивач просить прийняти до уваги що: 31.03.2022 виданий Наказ №008-3 від 31.03.2022 «Про зміну вартості тарифу» (у зв?язку з веденням воєнного стану - тариф за березень 2022 скоригований та сформований за винятком тих послуг, які не були надані мешканцям багатоквартирного будинку. АДРЕСА_1 - з 01.03.2022 по 31.03.2022 тариф складає 6,17 грн. (житлові приміщення); 6,80 грн. (офісні приміщення). Дана інформація була розміщена на інформаційних стендах ,загальних приміщень та за допомогою системи «Viber». 29.04.2022 виданий Наказ №009-3 від 29.04.2022 «Про зміну вартості тарифу» (у зв?язку з веденням вленного стану - тариф за квітень 2022 скоригований та сформований за винятком тих послуг, які не були надані мешканцям багатоквартирного будинку. АДРЕСА_1 - з 01.04.2022 по 30.04.2022 тариф складає 8,85 грн. (житлові приміщення); 9,58 грн. (офісні приміщення). Дана інформація була розміщена на інформаційних стендах, загальних приміщень та за допомогою системи «Viber». Виходячи з вищевказаного за березень та квітень 20 22 тарифи були зменшені. 18.05.2022 виданий Наказ №010-3 від 18.05.2022 «Про вартість тарифу» з 01.05.2022 встановити планові тарифи на послуги «Утримання будинку та прибудинкової території, а саме: АДРЕСА_1 - плановий тариф для житлових приміщень складає 11,60 грн.; для офісних приміщень 13,00 грн. Дана інформація була розміщена на інформаційних стендах,загальних приміщень та за допомого - системи «Viber». До відповіді на відзив, представником позивача долучено перелік документів на підтвердження викладених обставин.

У запереченнях на відповідь на відзив на позовну заяву представник відповідача стверджує про недоведеність позивачем того, що він є управителем житлового будинку та прибудинкової території, а матеріали справи не містять доказів затвердження цін/тарифів за домовленістю сторін, посилаючись на викладене у відзиві щодо недоведеності позовних вимог.

Відповідно до частини п`ятої статті 279 ЦПК України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

У разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення (частина четверта статті 268 ЦПК України).

Згідно з частиною п`ятою статті 268 ЦПК України, датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Відповідно до частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Частиною першою статті 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно із частиною першою статті 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно до статті 12 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 13 ЦПК України встановлено, що суд розглядає справи не інакше, як за звернення особи, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим кодексом випадках.

Згідно статті 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до статті 77 ЦПК України предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно вимог статті 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно статті 89 ЦПК України, виключне право оцінки доказів належить суду, який має оцінювати докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Дослідивши матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши обставини справи, оцінивши докази на підтвердження таких обставин у їх сукупності, судом встановлено, що згідно протоколу №1 від 7 лютого 2016 року відбулися збори співвласників багатоквартирного будинку за місцем знаходження: АДРЕСА_1 , та у присутності 157 осіб із 193, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку, прийнято рішення - обрати управителем будинку ТОВ «Зірка сервіс еліт» (питання №1 порядку денного) (а.с 48-92).

Крім цього, згідно питань порядку денного за №№2, 3, 4, 5, 6 внаслідок голосування прийнято рішення: про затвердження умов договору з ТОВ «Зірка сервіс еліт», щодо компенсації витрат на утримання будинку та прибудинкової територіях, виконання інших додаткових робіт та правил користування приміщеннями (додаток №1 до протоколу № 1); про затвердження правил користування приміщеннями, прибудинковою територією та вимоги до виконання будівельних, ремонтних та опоряджувальних робіт (Додаток №2 до протоколу №1); про затвердження переліку витрат та їх вартості, пов`язаних з утриманням будинку, прибудинкової території, об`єктів благоустрою та внутрішньо-будинкових мереж, що компенсуються (додаток № 3 до протоколу № 1); про затвердження витрат на послуги з охорони прибудинкової території та будинку (додаток № 4 до протоколу № 1); про затвердження дати та місця проведення наступних зборів співвласників через

12 календарних місяців.

Як встановлено із вказаного протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку, власник квартири АДРЕСА_4 , на той час, проголосував «за» усі питання порядку денного, при цьому питання щодо обрання уповноваженої особи (осіб) співвласників укладати договори з обраним управителем, не виносилося на збори та не вирішувалося.

10 лютого 2016 року між ТОВ «Еліт-Фасад» та ТОВ «Зірка сервіс еліт» укладено договір на утримання житлового будинку і прибудинкової території за адресою: АДРЕСА_1 , предметом якого є передача Замовником Виконавцю функцій з утримання житлового будинку і прибудинкової території, надання житлово-комунальних послуг та проведення розрахунків з квартиронаймачами і власниками житлових і нежитлових приміщень. Метою Договору - забезпечення кваліфікованого, якісного, гарантованого обслуговування та ремонту житлового фонду, його технічного обладнання, надання житлово-комунальних послуг, дотримання санітарного стану прибудинкових територій для створення мешканцям будинків належних умов проживання (а.с. 21-23).

Відповідно до пункту 7 вказаного Договору, його укладеного на 5 років, набуває чинності з дня його підписання та за згодою сторін може бути продовжений. Якщо за місяць до закінчення терміну дії Договору, жодна із сторін не висловила наміру внести до нього зміни або доповнення, то він продовжується на наступний термін (пункт 8 Договору).

Додатковими угодами №1 від 21 лютого 2021 року, №2 від 18 лютого 2022 року та № 3 від 20 лютого 2023 року до договору на утримання житлового будинку і прибудинкової території за адресою: АДРЕСА_1 /н від 10 лютого 2016 року, який укладено між ТОВ «Еліт-Фасад» та ТОВ «Зірка сервіс еліт», продовжено строк дії Договору на утримання житлового будинку і прибудинкової території до 21 лютого 2024 року (а.с. 93-95).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_2 з 01 березня 2017 року (а.с. 24-26).

Як убачається із переліку документів, що були подані для державної реєстрації права власності за відповідачем, ТОВ «Еліт-Фасад» було стороною інвестування будівництва будинку, власником квартири у якому є відповідач.

Актом взаємних розрахунків за період з серпня 2021 року по вересень 2023 року між ТОВ «Зірка Сервіс еліт» та ОСОБА_1 , станом на 30.09.2023 року відповідач має заборгованість перед позивачем у розмірі 44 944,67 гривень (а.с. 28).

Також, про наявність заборгованості відповідача перед позивачем свідчить довідка про стан заборгованості споживача за отримані послуги за період з 1 серпня 2021 року по 30 вересня 2023 року, згідно якої, за вказаний період нараховано - 52727,58 гривень, сплачено - 7000 гривень, а отже загальна сума заборгованості складає 44 944,67 гривень (а.с. 29).

Як зазначає позивач і це вбачається із вказаних вище Акту та довідки, що, у свою чергу, не заперечується стороною відповідача, відповідач, будучи власником квартири АДРЕСА_2 з 2017 року, здійснювала сплату за комунальні послуги його управителю та балансоутримувачу - ТОВ «Зірка Сервіс еліт», в тому числі, у спірний період - з 01 серпня 2021 року по 30 вересня 2023 року, нею сплачено кошти у розмірі 7000,00 грн, що свідчить про визнання обсягу наданих послуг, погодження з їх вартістю та усвідомлення необхідності здійснювати вказані платежі.

Позивач - ТОВ «Зірка Сервіс еліт», звертаючись до суду з вказаним позовом зазначає, що у зв`язку із несвоєчасним та не у повному обсязі здійснення відповідачем плати за послуги з утримання будинку та прибудинкової території, що надані позивачем, за нею рахується заборгованість за період з 01 серпня 2021 року по 30 вересня 2023 року у розмірі 44944,67 грн., які просить стягнути на свою користь з відповідача.

Між сторонами виник спір щодо невиконання відповідачем обов`язку із сплати за надані позивачем послуги з утримання будинку та прибудинкової території, які виникли на договірних засадах та регулюються Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ЦК України, ЖК України тощо.

Так, за змістом статті 13 Конституції України та частини четвертої статті 319 ЦК України власність зобов`язує.

За змістом статей 322, 360 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом; співвласник відповідно до своєї частки у праві спільної часткової власності зобов`язаний брати участь у витратах на управління, утримання та збереження спільного майна, у сплаті податків, зборів (обов`язкових платежів), а також нести відповідальність перед третіми особами за зобов`язаннями, пов`язаними із спільним майном.

Відповідно до частини другої статті 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

Громадяни, які мають у приватній власності жилий будинок (квартиру), зобов`язані забезпечувати його схоронність, провадити за свій рахунок поточний і капітальний ремонт, утримувати в порядку придомову територію (стаття 151 ЖК України).

Згідно із статтею 179 ЖК України користування будинками (квартирами) державного і громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів, а також приватного житлового фонду та їх утримання здійснюється з обов`язковим додержанням вимог Правил користування приміщеннями жилих будинків і прибудинковими територіями, які затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Законом України «Про житлово-комунальні послуги» визначено основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки.

Згідно визначення у частині першій статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі Закон №2189-VIII) виконавець суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору; житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг; індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги; колективний договір про надання комунальних послуг (далі - колективний договір) - договір про надання комунальних послуг, який укладається з виконавцем комунальних послуг за рішенням співвласників (на умовах, визначених у рішенні співвласників (об`єднання співвласників багатоквартирного будинку) та є обов`язковим для виконання всіма співвласниками; плата за абонентське обслуговування - платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг (далі - індивідуальний договір) або за індивідуальним договором з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг (далі - індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем) (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії), що включає витрати виконавця, пов`язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності у будівлі споживача), крім випадків, визначених цим Законом, а також за виконання інших функцій, пов`язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами (крім обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води); послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору; споживач житлово-комунальних послуг (далі - споживач) - індивідуальний або колективний споживач; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг (стаття 6 Закону №2189-VIII).

Статтею 8 Закону №2189-VIII передбачено права і обов`язки виконавців комунальних послуг та управителів, при цьому, за згодою сторін договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком також може бути передбачено інші права та обов`язки управителя багатоквартирного будинку.

Частиною першою статті 9 Закону №2189-VIII передбачено, що споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором. Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.

Ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону (частина перша статті 10 Закону №2189-VIII).

Статтею 12 Закону №2189-VIII встановлено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Договори про надання комунальних послуг можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір, індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем, колективний договір) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач (співвласник багатоквартирного будинку, власник будівлі, у тому числі власник індивідуального садибного житлового будинку), колективний споживач). Порядок та особливості укладання, зміни і припинення договорів про надання житлово-комунальних послуг визначаються статтями 13-15 цього Закону.

Відповідно до частини першої статті 18 Закону №2189-VIII управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

Відповідно до пункту 7 Правил користування приміщеннями житлових будинків, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 572 від 08 жовтня 1992 року зі змінами внесеними Постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2006 року № 45, власник та наймач (орендар) квартири зобов`язаний, зокрема: укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем відповідно до типового договору; оплачувати надані житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Під час розгляду справи про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги визначальним є встановлення факту надання обслуговуючою організацією (позивачем) житлово-комунальних послуг особам, які є їх споживачами (відповідачу), та правильність нарахування заборгованості за житлово-комунальні послуги.

При цьому обов`язок по оплаті житлово-комунальних послуг покладається на їх споживача, який є власником майна за яким надаються послуги, або особою, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальні послуги за такою адресою.

Розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.

Обов`язок щодо оплати власниками квартир та споживачами житлово-комунальних послуг, крім вищенаведених положень законодавства, закріплений також у статті 162 ЖК України.

Відсутність договору на надання житлово-комунальних послуг саме по собі не може бути підставою для звільнення відповідача, як споживача від оплати послуг у повному обсязі.

Відповідна позиція викладене у постанові КГС від 21 квітня 2020 року (справа №910/7968/19).

Таким чином, згідно із зазначеними нормами закону споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними.

Так, відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, вказує лише про відсутність у матеріалах справи доказів того, що позивач є управителем у багатоквартирному будинку, доказів надання позивачем послуг, затверджених тарифів та вартості послуг і призначення його управителем багатоквартирного будинку, при цьому, стороною відповідача не заперечується факт наявності заборгованості та її часткову сплату відповідачем.

Відповідач, не маючи зауважень щодо якості наданих позивачем послуг, погодившись з тарифами, частково виконала свій обов`язок щодо сплати вартості наданих комунальних послуг, при цьому суду не надано доказів щодо неналежного надання позивачем послуг з утримання будинку, або їх відсутність взагалі, та про наявність звернень відповідача з цього питання до позивача, або ж, що нею, як співвласником у багатоквартирному будинку, чи іншими особами співвласниками, ініціювалося проведення зборів співвласників багатоквартирного будинку для вирішення питань щодо управління будинком. Нині, заперечуючи надання послуг позивачем, відповідач, не надає доказів того, що послуги з утримання будинку та прибудинкової території надаються іншим управителем та за такі послуги відповідач йому здійснює сплату.

Так, Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (далі - Закон №417-VIII) визначає особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.

Статтею 1 Закону №417-VIII визначено, що співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

Відповідно до статті 9 Закону №417-VIII управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Відповідно до статті 10 Закону №417-VIII співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею.

Частиною 2 статті 10 Закону №417-VIII, у редакції чинні станом час проведення зборів та обрання управителя, до повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про: розпорядження спільним майном багатоквартирного будинку, встановлення, зміну та скасування обмежень щодо користування ним; визначення управителя та його відкликання, затвердження та зміну умов договору з управителем; обрання уповноваженої особи (осіб) співвласників під час укладання, внесення змін та розірвання договору з управителем, здійснення контролю за його виконанням; визначення повноважень управителя щодо управління багатоквартирним будинком; проведення поточного і капітального ремонтів, реконструкції, реставрації, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку та визначення підрядників для виконання таких робіт; визначення дати та місця проведення наступних зборів співвласників; визначення переліку та розміру витрат на управління багатоквартирним будинком.

Отже, враховуючи встановлені обставини та відповідно до норм Закону, Позивач у цій справі фактично є управителем будинку за адресою АДРЕСА_1 . Його статус визнаний рішенням зборів співвласників багатоквартирного будинку, які відбулися за цією самою адресою, викладеним у Протоколі № 1 від 7 лютого 2016 року.

У матеріалах справи відсутні докази, що протокол зборів співвласників багатоквартирного будинку по АДРЕСА_1 та договір, укладений між стороною інвестування будівництва будинку - ТОВ «Еліт-Фасад» та ТОВ «Зірка Сервіс еліт» є оспорюваними та/або їх визнано недійними, а тому доводи представника відповідача щодо порушення порядку призначення управителем багатоквартирного будинку ТОВ «Зірка Сервіс еліт», суд до уваги не бере, оскільки такі доводи виходять за межі заявлених у справі позовних вимог (вимоги про визнання недійсними викладених в вказаному протоколі рішень та договору відповідачем не заявлялися).

Відповідно до частини третьої статті 6 та частини третьої статті 7 Закону №417-VIII, у разі відчуження квартири чи нежитлового приміщення новий власник набуває усіх прав та обов`язків попереднього власника як співвласника. А згідно із частиною одинадцятою статті 10 Закону №417-VIII, рішення зборів співвласників є обов`язковими для всіх співвласників, включаючи тих, які набули право власності на квартиру чи нежитлове приміщення після прийняття рішення.

Згідно із пунктом 10 частини другої статті 7 Закону №417-VIII, співвласники зобов`язані своєчасно сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги.

Згідно із статтею 12 Закону №417-VIII витрати на управління багатоквартирним будинком включають: витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат. Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком. Зобов`язання із здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком у разі здачі в найм (оренду) квартир та/або нежитлових приміщень державної або комунальної власності несуть наймачі (орендарі) таких квартир та/або приміщень.

Обсяг зобов`язань та відповідальності кожного співвласника за договором про надання комунальної послуги визначається відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (стаття 8 Закону №417-VIII).

Відповідачем, з часу оформлення права власності щодо нерухомого майна у

2017 році, сплачувались платежі за житлово-комунальні послуги на підставі рахунків, виставлених позивачем, що свідчить про визнання його управителем будинку.

Плата за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій обраховується за тарифами, які затвердженні рішенням загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцем знаходження: АДРЕСА_1 від 7 лютого 2016 року, це рішення зборів не скасовано, не оскаржувалось, а тому підлягає виконанню відповідачем. Позива, керуючись затвердженими тарифами, Порядком формування тарифів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2015 №515, здійснював нарахування за надані послуги, навіть з урахуванням Наказів №008-З від 31.03.2022, №009-З від 29.04.2022, №010-З від 18.05.2022 про їх зміну, зважаючи на воєнний стан.

Відповідно до статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Статтею 509 ЦК України визначено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно із статтею 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 526 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до статті 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно із статтею 612 ЦК України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Статтею 625 ЦК України, передбачено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

Таким чином, Позивач, будучи належним чином уповноваженим на надання послуг з утримання на утримання житлового будинку і прибудинкової території, а відповідач є співвласником багатоквартирного будинку, маючи у власності квартиру АДРЕСА_2 , та, згідно норм чинного законодавства України, зобов`язана оплатити надані позивачем послуги, а Позивач має право вимагати від відповідача виконання обов`язку щодо оплати наданих послуг.

Судом встановлено, що позивач в повному обсязі виконав свої зобов`язання по наданню послуг. Доказів протилежного, зокрема, ненадання відповідачу послуг, надання неякісних послуг тощо, судом не встановлено.

Оскільки, відповідач належним чином зобов`язання по оплаті за послуги утримання будинку та прибудинкової території, не виконала, за період з 01 серпня 2021 року по 30 вересня 2023 року у неї утворилася заборгованість у розмірі 44 944,67 гривні, яка під час судового розгляду не спростована представником відповідача.

Таким чином, оскільки позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Зірка сервіс еліт» задоволено у повному обсязі, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 2684 гривень сплачений ним судовий збір за подання позову.

Витрати відповідача, які полягають у надання правової допомоги, в порядку стаття 141 ЦПК України залишити за нею по фактично понесеним.

Керуючись статтями 11, 15, 16, 319, 322, 382, 509, 525, 526, 530, 610, 612, 625, ЦК України, статтями 151, 179 ЖК України, Законами України «Про житлово-комунальні послуги», «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», статтями 2, 4, 5, 12, 13, 19, 76-89, 141, 174, 247, 258, 259, 263, 265, 268, 274, 364 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Зірка сервіс еліт» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості по оплаті за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Зірка Сервіс Еліт» заборгованість по оплаті за надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території за період з 01 серпня 2021 року по

30 вересня 2023 року в розмірі 44944 (сорок чотири тисячі дев`ятсот сорок чотири) 67 копійок

Стягнути з ОСОБА_1 користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Зірка Сервіс Еліт» судовий збір у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗІРКА СЕРВІС ЕЛІТ», код ЄДРПОУ 39166715, адреса: Київська область, м. Вишгород, вулиця Глібова, 43;

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса зареєстрованого місця проживання: АДРЕСА_5 .

Суддя О.П. Лукач

СудВишгородський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення23.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117194880
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —363/5923/23

Ухвала від 16.04.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Соколова Вікторія Вячеславівна

Ухвала від 16.04.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Соколова Вікторія Вячеславівна

Рішення від 23.02.2024

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Лукач О. П.

Ухвала від 08.11.2023

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Лукач О. П.

Ухвала від 30.10.2023

Цивільне

Вишгородський районний суд Київської області

Лукач О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні