П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/27543/23
Головуючий в І інстанції: Радчук А.А.
Дата та місце ухвалення рішення: 19.12.2023 р. м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді-доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
за участю секретаря Худика С.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, зобов`язання зареєструвати податкові накладні, -
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2023 року до суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн» (далі позивач, ТОВ «ПТ «КІК») до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС в Одеській області), Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України), у якому позивач просить суд:
1) визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 22.08.2023 року № 9391713/44552440 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.07.2023 року № 10, оформленої Товариством з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн», на суму 1448900 гривень (з ПДВ);
- від 22.08.2023 року № 9391714/44552440 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.07.2023 року № 11, оформленої Товариством з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн», на суму 852500 гривень (з ПДВ);
- від 22.08.2023 року № 9391716/44552440 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.07.2023 року № 12, оформленої Товариством з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн», на суму 7443900 гривень (з ПДВ);
- від 22.08.2023 року № 9391715/44552440 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28.07.2023 року № 15, оформленої Товариством з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн», на суму 7443900 гривень;
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати днем фактичного надходження податкові накладні:
- від 20.07.2023 року № 10, оформлену Товариством з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн», на суму 1448900 гривень (з ПДВ);
- від 20.07.2023 року № 11, оформлену Товариством з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн», на суму 852500 гривень (з ПДВ);
- від 20.07.2023 року № 12, оформлену Товариством з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн», на суму 7443900 гривень (з ПДВ);
- від 28.07.2023 року № 15, оформлену Товариством з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн», на суму 7443900 гривень (з ПДВ).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.08.2023 року №№ 9391713/44552440, 9391714/44552440, 9391715/44552440, 9391716/44552440 про відмову у реєстрації податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 10, № 11, № 12 від 20.07.2023 року та № 15 від 28.07.2023 року днем їх фактичного надходження до Єдиного реєстру податкових накладних.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, відповідач-1 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального права.
Представником позивача поданий відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення суду першої інстанції - без змін.
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «Промислове товариство «Куліндоровський індустріальний концерн» (ТОВ «ПТ «КІК»), код ЄДРПОУ 44552440, зареєстроване юридичною особою 16.12.2021 року, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та позивач перебуває на обліку, як платник податків, в Головному управлінні ДПС в Одеській області.
Основний вид діяльності ТОВ «ПТ «КІК» за КВЕД: 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ «ПТ «КІК» на отримувача товару - ТОВ «Укртрансміст» виписані податкові накладні від 20.07.2023 року № 10 на суму 1448900 грн. (з ПДВ), від 20.07.2023 року № 11 на суму 852500 грн. (з ПДВ), від 20.07.2023 року № 12 на суму 7443900 грн. (з ПДВ), від 28.07.2023 року № 15 на суму 7443900 грн. (з ПДВ) (товар палі С 140.35-13.1у, 1П 30.15-30).
Вказані податкові накладні направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, реєстрацію ПН зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 6810 перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним були направлені повідомлення про надання пояснень та копій документів для прийняття рішень про реєстрацію ПН в ЄРПН щодо кожної податкової накладної, реєстрацію яких зупинено.
У поясненнях позивачем, зокрема, зазначено, що ТОВ «ПТ «КІК» здійснює виготовлення виробів із бетону для будівництва, КВЕД 23.61, код УКТЗЕД 6810. Для здійснення діяльності ТОВ «ПТ «КІК» орендує нежилі будівлі, використовує лінію формування багатопустотних плит перекриття, автотранспортні засоби.
ТОВ «ПТ «КІК» у поясненнях вказано про те, що підприємство має необхідний кадровий потенціал та виробничі потужності.
В поясненнях позивачем наведено перелік орендованих нежитлових приміщень, транспортних засобів, кількість працівників товариства.
Щодо підстав виписки податкових накладних позивачем в поясненнях заначено, що ним укладено з ТОВ «Укртрансміст» договір поставки № 12072023 від 12.07.2023 року та ПН складені за датою першої події отримання авансу.
До пояснень позивачем додані наступні документи для реєстрації в ЄРПН спірних ПН, зокрема:
- штатних розпис ТОВ «ПТ «КІК», договори оренди нежилих будівель та обладнання лінії безопалубочного формування багатопустотних плит перекриття, укладені з ТОВ «Завод виробництва Куліндоровський», договори оренди машин, укладені з ТОВ «Бірміт», акти приймання-передачі до цих договорів;
- договір поставки № 12072023 від 12.07.2023 року, укладений ТОВ «ПТ «КІК» (постачальник) з ТОВ «Укртрансміст» (покупець), згідно якого, постачальник зобов`язується передати у власність покупця групову категорію товару, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах визначених договором, асортимент, вид, найменування, а також інші дані щодо товару, базис поставки визначаються сторонами у відповідному додатку до договору специфікації;
- специфікації № 1 від 12.07.2023 року, № 2 від 14.07.2023 року, № 3 від 19.07.2023 року, № 4 від 25.07.2023 року до договору поставки № 12072023 від 12.07.2023 року на товар - палі С 140.35-13.1у на суму 7443900 грн. (з ПДВ), на товар - 1П 30.15-30 на суму 852500 грн. (з ПДВ), на товар - палі С 140.35-13.1у на суму 7443900 грн. (з ПДВ), на товар - палі С 140.35-13.1у на суму 7443900 грн. (з ПДВ), а також специфікації номенклатури, в яких вказані вихідні вироби - палі С 140.35-13.1у (залізобетонні вироби), 1П 30.15-30 (дорожні плити) та вихідні комплектуючі цих виробів;
- рахунки на оплату № 43 від 13.07.2023 року на суму 7443900 грн., № 47 від 17.07.2023 року на суму 852500 грн., № 50 від 19.07.2023 року на суму 7443900 грн., № 52 від 26.07.2023 року на суму 7443900 грн., виставлені позивачем ТОВ «Укртрансміст»;
- платіжні доручення щодо оплати ТОВ «Укртрансміст» товару від 20.07.2023 року на суму 852500 грн., на суму 1448900 грн., на суму 7443900 грн., від 28.07.2023 року на суму 7443900 (з відміткою про проведення оплати банком);
- видаткові накладні від 24-26.07.2023 року та ТТН на поставку позивачем ТОВ «Укртрансміст» товару;
- договори поставки цементу, гранітно-щебеневої продукції, піску, добавки від 31.01.2022 року, від 10.07.2023 року, від 03.01.2022 року, від 21.02.2023 року, від 26.01.2022 року, укладені позивачем з ТОВ «Цемент», ТОВ «Микитівський граніт», ТОВ «Гнейс-С», ТОВ «Корал Адмікчерз», ТОВ «НВФ Дніпропроект», та видаткові накладні, ТТН.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУДПС в Одеській області від 22.08.2023 року №№ 9391713/44552440, 9391714/44552440, 9391716/44552440, 9391715/44552440 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 20.07.2023 року №№ 10, 11, 12 та від 28.07.2023 року № 15 у зв`язку з:
- надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Додаткова інформація (конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Не погоджуючись з вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на викладене.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі Порядок № 1165, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно пп. 5, 7 Порядку № 1165 податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року № 520.
Додатком 3 до Порядку № 1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п. 1: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
За правилами пп. 4-6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, далі - Порядок № 520, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Згідно пп. 3, 9-10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
- або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
- або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно обставин даної справи, основним видом діяльності ТОВ «ПТ «КІК» є виготовлення виробів із бетону для будівництва та позивачем на отримувача товару - ТОВ «Укртрансміст» виписані податкові накладні від 20.07.2023 року № 10 на суму 1448900 грн. (з ПДВ), від 20.07.2023 року № 11 на суму 852500 грн. (з ПДВ), від 20.07.2023 року № 12 на суму 7443900 грн. (з ПДВ), від 28.07.2023 року № 15 на суму 7443900 грн. (з ПДВ) (товар палі С 140.35-13.1у, 1П 30.15-30 (УКТЗЕД 6810, залізобетонні вироби, дорожні плити)).
Вказані податкові накладні направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, реєстрацію ПН зупинено та у направлених позивачу квитанціях підставою зупинення реєстрації ПН вказано, що обсяг постачання товару/послуги 6810 перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Позивач скористався своїм правом та на адресу контролюючого органу ним були направлені повідомлення про надання пояснень та копій документів для прийняття рішень про реєстрацію ПН в ЄРПН щодо кожної податкової накладної, реєстрацію яких зупинено.
У поясненнях позивачем, зокрема, зазначено, що ТОВ «ПТ «КІК» здійснює виготовлення виробів із бетону для будівництва, КВЕД 23.61, код УКТЗЕД 6810. Для здійснення діяльності ТОВ «ПТ «КІК» орендує нежилі будівлі, використовує лінію формування багатопустотних плит перекриття, автотранспортні засоби.
ТОВ «ПТ «КІК» у поясненнях вказано про те, що підприємство має необхідний кадровий потенціал та виробничі потужності.
В поясненнях позивачем наведено перелік орендованих нежитлових приміщень, транспортних засобів, кількість працівників товариства.
Щодо підстав виписки податкових накладних позивачем в поясненнях заначено, що ним укладено з ТОВ «Укртрансміст» договір поставки № 12072023 від 12.07.2023 року та ПН складені за датою першої події отримання авансу.
До пояснень позивачем додані наступні документи для реєстрації в ЄРПН спірних ПН, зокрема:
- штатних розпис ТОВ «ПТ «КІК», договори оренди нежилих будівель та обладнання лінії безопалубочного формування багатопустотних плит перекриття, укладені з ТОВ «Завод виробництва Куліндоровський», договори оренди машин, укладені з ТОВ «Бірміт», акти приймання-передачі до цих договорів;
- договір поставки № 12072023 від 12.07.2023 року, укладений ТОВ «ПТ «КІК» (постачальник) з ТОВ «Укртрансміст» (покупець), згідно якого, постачальник зобов`язується передати у власність покупця групову категорію товару, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах визначених договором, асортимент, вид, найменування, а також інші дані щодо товару, базис поставки визначаються сторонами у відповідному додатку до договору специфікації;
- специфікації № 1 від 12.07.2023 року, № 2 від 14.07.2023 року, № 3 від 19.07.2023 року, № 4 від 25.07.2023 року до договору поставки № 12072023 від 12.07.2023 року на товар - палі С 140.35-13.1у на суму 7443900 грн. (з ПДВ), на товар - 1П 30.15-30 на суму 852500 грн. (з ПДВ), на товар - палі С 140.35-13.1у на суму 7443900 грн. (з ПДВ), на товар - палі С 140.35-13.1у на суму 7443900 грн. (з ПДВ), а також специфікації номенклатури, в яких вказані вихідні вироби - палі С 140.35-13.1у (залізобетонні вироби), 1П 30.15-30 (дорожні плити) та вихідні комплектуючі цих виробів;
- рахунки на оплату № 43 від 13.07.2023 року на суму 7443900 грн., № 47 від 17.07.2023 року на суму 852500 грн., № 50 від 19.07.2023 року на суму 7443900 грн., № 52 від 26.07.2023 року на суму 7443900 грн., виставлені позивачем ТОВ «Укртрансміст»;
- платіжні доручення щодо оплати ТОВ «Укртрансміст» товару від 20.07.2023 року на суму 852500 грн., на суму 1448900 грн., на суму 7443900 грн., від 28.07.2023 року на суму 7443900 (з відміткою про проведення оплати банком);
- видаткові накладні від 24-26.07.2023 року та ТТН на поставку позивачем ТОВ «Укртрансміст» товару;
- договори поставки цементу, гранітно-щебеневої продукції, піску, добавки від 31.01.2022 року, від 10.07.2023 року, від 03.01.2022 року, від 21.02.2023 року, від 26.01.2022 року, укладені позивачем з ТОВ «Цемент», ТОВ «Микитівський граніт», ТОВ «Гнейс-С», ТОВ «Корал Адмікчерз», ТОВ «НВФ Дніпропроект» та видаткові накладні, ТТН.
Таким чином, у спірному випадку ТОВ «ПТ «КІК» виписані податкові накладні згідно укладеного з ТОВ «Укртрансміст» договору поставки за першою подією отримання передоплати/оплати за товар на підставі платіжних доручень, які надавались контролюючому органу разом з договором, специфікаціями та рахунками на оплату.
Дані податкових накладних, які направлені на реєстрацію в ЄРПН, щодо отримувача товару та суті операцій відповідають наданим позивачем контролюючому органу договору поставки, специфікаціям, а щодо сум операцій ПН відповідають сумам, наведеним у платіжних дорученнях щодо оплати, на підставі яких і виписані ПН та які також направлялись відповідачу-1.
Проте, оскаржуваними рішеннями відмовлено у реєстрації вказаних ПН в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Водночас, в оскаржуваних рішеннях не визначено, в чому полягають порушення законодавства при складенні документів, на підставі яких виписані ПН, які саме документи, складені з порушенням.
В оскаржуваних рішеннях в довідковій інформації, а саме у розділі, в якому мають бути зазначені конкретні документи, які складені з порушенням, вказано наступне: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Тобто, фактично відповідачем-1 відмовлено у реєстрації ПН в ЄРПН з посиланням на те, що усі первинні документи, які надав позивач контролюючому органу, складені з порушенням, при цьому, не зазначивши, в чому полягають порушення законодавства при складені позивачем первинних документів, на підставі яких виписані ПН.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржувані рішення не можуть бути визнані законними та обґрунтованими, оскільки при прийнятті рішень про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, контролюючий орган має зазначити, які конкретно документи платника податків складені з порушенням (назва, вид), в чому полягає таке порушення (форма рішення передбачає зазначення такої інформації), та відповідач-1 не може обмежуватись загальним формулюванням щодо переліку документів платника податків, складених, на його думку, з порушенням.
Посилання відповідача-1 в оскаржуваних рішеннях на те, що усі первинні документи щодо постачання/придбання товарів, зберігання і транспортування, розрахункові документи позивача складені з порушенням є необґрунтованими та безпідставними, та з огляду на підстави прийняття рішень про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН вбачається, що фактично відповідачем-1 взагалі не досліджені надані позивачем документи та підстави виписки ПН, які направлені на реєстрацію в ЄРПН.
В ході розгляду справи відповідач-1 також не обґрунтував жодним чином підстави для прийняття оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН та не зазначив, в чому полягають порушення законодавства при складенні документів, на підставі яких виписані ПН, які саме документи, складені з порушенням.
Що стосується посилань відповідача-1 у відзиві на позовну заяву та апеляційній скарзі на те, що позивачем на розгляд Комісії ГУ ДПС в Одеській області не надавались документи щодо доставки позивачу цементу, піску, гранітно-щебеневої продукції, документи щодо зберігання цього товару, проведення його оплати, колегія суддів зазначає, що за чинною станом на момент направлення на реєстрацію ПН в ЄРПН редакцією Порядку № 520, за результатами розгляду письмових пояснень та копій документів, поданих платником податків після зупинення реєстрації податкових накладних, комісія регіонального рівня або приймає рішення про відмову в реєстрації ПН в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію ПН в ЄРПН.
Тобто, у разі, коли комісія регіонального рівня доходить висновку, що документів, поданих платником податків після зупинення реєстрації податкових накладних, недостатньо для реєстрації ПН в ЄРПН, такому платнику податків направляється повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію ПН в ЄРПН.
В свою чергу, підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Реєстрі є обставини щодо ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення.
Однак, у спірному випадку комісією регіонального рівня не направлялось позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про реєстрацію ПН в ЄРПН.
За наведеного правового регулювання та обставин справи, відповідач-1 в ході судового розгляду не може обґрунтовувати підстави для відмови у реєстрації ПН в ЄРПН обставинами щодо надання платником податків не всіх первинних документів, які, на думку відповідача-1, є підставою для реєстрації податкових накладних в Реєстрі.
Колегія суддів наголошує, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН прийняті з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а не з підстав надання неповного пакету документів.
При цьому, як встановлено судом у даній справі, рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН, прийняті з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, жодним чином необґрунтовані та відповідач-1 не довів правомірність застосування наведеної підстави для відмови у реєстрації ПН в Реєстрі.
Крім того, колегія суддів вважає, що позивачем вірно наголошено на тому, що господарські операції щодо поставки ТОВ «Цемент», ТОВ «Микитівський граніт», ТОВ «Гнейс-С», ТОВ «Корал Адмікчерз», ТОВ «НВФ Дніпропроект» позивачу цементу, піску, гранітно-щебеневої продукції не були підставою для виписки ПН, які направлені на реєстрацію в Реєстрі.
У спірному випадку ТОВ «ПТ «КІК» виписані податкові накладні згідно укладеного з ТОВ «Укртрансміст» договору поставки палі товару (С 140.35-13.1у, 1П 30.15-30, УКТЗЕД 6810, залізобетонні вироби, дорожні плити) за першою подією отримання передоплати/оплати за товар на підставі платіжних доручень, які надавались контролюючому органу разом з договором, специфікаціями та рахунками на оплату.
Будь-яких посилань на невідповідність цих первинних документів вимогам чинного законодавства відповідачем-1 не наведено.
Окрім викладеного, колегія суддів враховує, що ТОВ «ПТ «КІК» надавались контролюючому органу договори, видаткові накладні, ТТН щодо поставки ТОВ «Цемент», ТОВ «Микитівський граніт», ТОВ «Гнейс-С», ТОВ «Корал Адмікчерз», ТОВ «НВФ Дніпропроект» позивачу цементу, піску, гранітно-щебеневої продукції, які використовуються в господарській діяльності позивача.
Фактично відповідачем-1 не досліджені документи позивача, які ним надавались для реєстрації ПН в ЄРПН.
Колегія суддів також наголошує, що здійснення моніторингу податкових накладних не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішень (що вони прийняті обґрунтовано, добросовісно, розсудливо у відповідності до вимог Порядків №№ 1165, 520), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Що стосується доводів апеляційної скарги відповідача-1 щодо відсутності підстав для задоволення позову в частині зобов`язання ДПС зареєструвати ПН датами їх подання на реєстрацію, колегія суддів зазначає наступне. Так, згідно п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п. 20 Порядку № 1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішень про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датами подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку № 1246, що повністю спростовує доводи апеляційної скарги відповідача-1.
Таким чином, доводи апеляційної скарги відповідача-1 спростовуються наведеними висновками суду апеляційної інстанції та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 22.02.2024 р.
Суддя-доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117213168 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні