Рішення
від 23.02.2024 по справі 420/36216/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/36216/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Бутенка А.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «С 15» до Одеської міської ради, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю «С 15» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Одеської міської ради, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо нерозгляду та не прийняття рішення за клопотанням ТОВ «С 15» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В га, вид цільового призначення земельної ділянки 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку);

- зобов`язати Одеську міську раду на найближчій сесії розглянути по суті клопотання «С 15» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В га, вид цільового призначення земельної ділянки 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) й прийняти за наслідками його розгляду відповідне рішення.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачу на праві власності належить об`єкт нерухомого майна офісний центр з приміщеннями для фізкультурно-оздоровчих занять загальною площею 1 917,5 кв.м., що розташований за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В.

Відповідно до статей 122-124 Земельного кодексу України позивач звернувся до Одеської міської ради з проханням надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «С 15» орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель, громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку). Однак, клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель, громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) на розгляд сесії Одеської міської ради не виносилось, по суті не розглядалось, й відповідно рішення Одеською міською радою про надання дозволу ТОВ «С 15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду чи відмову у його наданні не приймалось. Отже, відсутність належним чином оформленого рішення Одеської міської ради про надання дозволу ТОВ «С 15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду чи відмову у його наданні, свідчить про те, що Одеська міська рада не прийняла у встановлений строк жодного рішення з числа тих, які повинна була прийняти за законом, що в свою чергу свідчить про протиправну бездіяльність Одеської міської ради та призводить до порушення гарантованого Конституцією України права на землю ТОВ «С 15», оскільки створює перешкоди у реалізації зазначеного права.

11.01.2024 року від представника Одеської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено що на адресу Одеського міського голови надійшло клопотання ТОВ «С-15» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836 га за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, для експлуатації офісного центру з приміщеннями фізкультурно-оздоровчих занять. За дорученням заступника міського голови від 02.05.2023 № 02.2-10/161 попередній розгляд клопотання ТОВ «С-15» було доручено Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради. Оскільки Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради є уповноваженим виконавчим органом ради з попереднього розгляду клопотань про надання дозволу на розробку проектів землеустрою. Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради звернувся до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради із листом № 01- 18/773 щодо відповідності розміщення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , вимогам містобудівної документації міста Одеси. На адресу Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради надійшов лист Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України № 9249/55/114/012023, у якому зазначено про те, що останнім «на підставі повноважень, закріплених у ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію», здійснюються заходи, спрямовані на виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень. Так, було встановлено, що на чергову сесію Одеської міської ради планується винесення ряду питань у сфері земельних відносин, зокрема, про надання дозволу ТОВ «С-15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 . Під час вивчення первинних матеріалів, які стали підставою для підготовки відповідних проектів рішень Одеської міської ради, Управлінням були виявлені ознаки порушення суб`єктами містобудування та оціночної діяльності вимог чинного законодавства України. Так, перед внесенням нежитлової будівлі за адресою: АДРЕСА_1 до статутного фонду ТОВ «С-15», площа якої після реконструкції складає 1917,5 кв.м, вона належала громадянину ОСОБА_1 . Згідно договорів купівлі-продажу, посвідчених приватним нотаріусом ОМНО Чужовською Н.Ю. № 2536, 2537 від 04.11.2016, ОСОБА_1 придбав скульптурну студію зі службовими спорудами загальною площею 179,8 кв.м. З часом ОСОБА_1 на підставі технічних паспортів та довідок, виконаних ФОП ОСОБА_2 та ТОВ «Профпроект», здійснив збільшення загальної площі об`єкта будівництва (плями забудови) з 179,8 кв.м до 284 кв.м, внаслідок чого фактично ОСОБА_1 було самовільно зайнято земельну ділянку територіальної громади міста Одеси. З урахуванням наведеного Департамент просив надати усі наявні матеріали, які стали підставою для підготовки відповідних проектів рішень Одеської міської ради у сфері земельних відносин. ТОВ «С-15» повідомило Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про те, що ТОВ «С-15» виконало обов`язок по сплаті пайової участі у розвитку інфраструктури міста Одеси при виконанні реконструкції об`єкта за адресою: АДРЕСА_1 , з урахуванням чого, на думку позивача, порушення чинного законодавства з боку ТОВ «С-15» при виконанні реконструкції наведеного об`єкта відсутні. Водночас, питання щодо правомірності набуття права власності на об`єкт за адресою: АДРЕСА_1 , та його подальшої реконструкції, яка не виключає факту самовільного захоплення земельної ділянки комунальної власності, жодним чином позивачем не спростовані. З урахуванням вищенаведеного, Постійною комісією Одеської міської ради з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних правовідносин було рекомендовано зняти з розгляду для опрацювання проект рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «С-15» в оренду земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, 15/В.

16.01.2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій представник підтримав позицію, викладену в позовній заяві та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Позивачем зазначено, що відповідачем не заперечується факт того, що ним як уповноваженим органом у визначений законодавством місячний строк клопотання позивача від 11.07.2023 року не було розглянуто. Крім того позивач зазначає, що ні рішення Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, ні рішення Юридичного департаменту Одеської міської, ні рішення Постійної комісії Одеської міської ради з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних правовідносин, ні рішення Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України не можуть вважатись вирішенням безпосередньо Одеською міською радою порушеного питання.

Заяви чи клопотання від сторін.

11.01.2024 року від представника Одеської міської ради надійшло клопотання про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради.

23.01.2024 року від представника Одеської міської ради надійшли заперечення на відповідь на відзив.

15.02.2024 року від представника Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради надійшли пояснення на позовну заяву та заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Суд бере до уваги, що вказані заперечення подано третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору на стороні відповідача, від відповідача заява із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження не надходила. Зважаючи на доводи викладені у позовній заяві та відзиві, враховуючи обсяг поданих доказів, та характер спірних правовідносин, суд не вбачає підстав для розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 26.12.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду від 18.01.2024 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 44162529, 65011, м. Одеса, вул. Успенська, буд. 83/85).

Обставини справи.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав від 23.02.2023 року індексний №323801166, Товариству з обмеженою відповідальністю «С 15», код ЄДРПОУ 44287084 (далі - ТОВ «С 15»), на праві власності належить об`єкт нерухомого майна офісний центр з приміщеннями для фізкультурно-оздоровчих занять загальною площею 1 917,5 кв.м., що розташований за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2696063551100. Об`єкт речових прав: закінчений будівництвом об`єкт. Опис об`єкта: п`ятиповерхова нежитлова будівля з підвальним поверхом: А-4. Розмір частки: 1/1.

Згідно Довідки ТОВ «Юридичний центр «Реєстратор» №000006059 від 15.02.2023 року останнім на замовлення ТОВ «С 15» проведено технічну інвентаризацію та видано технічний паспорт на офісний центр з приміщеннями для фізкультурно-оздоровчих занять за адресою Одеська обл., м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В. Також ТОВ «С 15» повідомлено, що під час проведення технічної інвентаризації об`єкту нерухомого майна встановлено, що його загальна площа збільшена з 1 897,3 кв.м. до 1 917,5 кв.м. (тобто на 20,2 кв.м.) за рахунок демонтажу внутрішніх перегородок без втручання в огороджувальні/несучі конструкції та за рахунок уточнення лінійних розмірів приміщень, що не передбачає отримання документів, які дають право на виконання таких робіт відповідно до п.19 підрозділу 2 розділу ІІІ «Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна», затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 26.07.2018 року №186 та відповідно до п.1 «Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» затвердженого постановою КМУ від 07 червня 2017 року №406 (із змінами та доповненнями).

19.04.2023 року позивач звернувся до Одеського міського голови із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у оренду ТОВ «С 15» земельної ділянки площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель, громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

04.09.2023 року Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради підготував та направив на розгляд до Юридичного департаменту Одеської міської ради проект рішення Одеської міської ради щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у оренду ТОВ «С 15» земельної ділянки площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В.

Постійною комісією з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних правовідносин ОМР рекомендовано зняти з розгляду для доопрацювання проекти рішень, зокрема, проект № 11 ТОВ «С-15» у зв`язку із зауваженнями Юридичного департаменту ОМР.

Одеською міською радою не прийнято остаточного рішення за вищевказаною заявою позивача від 11.07.2023 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у оренду ТОВ «С 15» земельної ділянки площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В.

Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною позивач звернувся до суду з цим позовом.

Джерела права й акти їх застосування.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (ч. 1 ст. 2 Земельного кодексу України).

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади (ч. 2 ст. 2 Земельного кодексу України).

Згідно приписів статті 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України), до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.93 ЗК України земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Стаття 78 ЗК України визначає зміст права власності на землю.

Так, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками (ч. 1).

Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них (ч. 2).

Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності (ч. 3).

Відповідно до ст. 80 ЗК України, суб`єктами права власності на землю є:

а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;

б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;

в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Згідно ч.2, ч. 2 ст. 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Частиною 1 ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Так, у відповідності до ч.2 ст. 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно із ч.1 чт. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч.2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з ч.3 ст.123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частинами 1,3 ст.124 ЗК України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Статтею 25 Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до пп. 9 п. б) ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч.4 ст.24 Регламенту Одеської міської ради VIII скликання затвердженого рішенням Одеської міської ради № 1-VIII від 02.12.2020 року, підготовка проекту рішення забезпечується безпосередньо суб`єктом його внесення до порядку денного сесії ради.

Частинами 9-12,14 ст. 24 Регламенту проекти рішень підлягають обов`язковому візуванню.

Візування проекту рішення ради є обов`язковим. Якщо у особи, яка візує проект рішення, є зауваження і пропозиції, вони викладаються письмово окремим документом, який є невід`ємним додатком до проекту рішення, про що зазначається поруч з візою на проекті рішення, або вносяться власноруч безпосередньо до проекту рішення.

Забезпечення візування, узагальнення зауважень і пропозицій до проекту рішення ради, редагування його остаточного варіанту покладається на його виконавця.

Юридичний департамент ради проводить правову експертизу поданих проектів рішень протягом 7 днів з дня отримання проекту рішення безпосередньо юридичним департаментом.

За результатами проведеної експертизи юридичний департамент ради:

- візує проект рішення без зауважень і повертає його до апарату ради;

- у разі невідповідності проекту рішення вимогам чинного законодавства, Регламенту, правилам юридичної техніки та виявлення юридичних помилок, візує проект із зауваженнями, які викладаються письмово окремим документом, або візує проект із внесенням безпосередньо до проекту рішення виправлень допущених помилок та передає його до апарату ради;

- у разі виявлення окремих суперечностей проекту рішення, проблемних і спірних питань, які пов`язані, зокрема із наявністю правових колізій, візує проект рішення із пропозиціями, які викладаються письмово окремим документом, та передає до апарату ради.

У разі візування проекту рішення особами, що обов`язково його візують, із зауваженнями та пропозиціями, у тому числі внесеними безпосередньо до тексту проекта, суб`єкт внесення проекту рішення не пізніше дати проведення останнього засідання погоджувальної ради перед сесією може:

- погодитись із внесеними до тексту проекту рішення зауваженнями (виправленнями) та пропозиціями (у такому разі проект рішення розглядається на сесії у редакції з урахуванням внесених до нього зауважень та пропозицій);

- надати до апарату ради доопрацьований (другий) варіант проекту рішення;

- не врахувати зауваження чи пропозиції (у такому разі проект рішення не змінюється);

- відізвати проект рішення (у такому разі проект рішення не включається до остаточного порядку денного сесії).

Згідно пунктом 1.1 Положення про Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради № 1008-VIII від 30 листопада 2022 року (далі - Положення), Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради (далі - Департамент) є виконавчим органом Одеської міської ради. Департамент є правонаступником повноважень Департаменту комунальної власності Одеської міської ради у сфері регулювання земельних відносин.

Відповідно до п.2.1, 2.2 п. 2 Положення, Департамент реалізує повноваження Одеської міської ради у галузі земельних відносин, здійснює державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності на території м. Одеси, а також координацію здійснення землеустрою в межах визначених Одеською міською радою повноважень та порядку, встановленому законодавством України. На Департамент покладені наступні функції, зокрема: попередній розгляд клопотань юридичних та фізичних осіб з питань надання земельних ділянок комунальної власності територіальної громади м. Одеси у власність чи користування, а також інших питань у сфері земельних відносин; підготовка проектів рішень Одеської міської ради з питань земельних відносин; перевірка документації із землеустрою на відповідність вимогам земельного законодавства, а також іншим нормативно-правовим актам щодо її розроблення.

У підпункті 4.3.6 пункту 4 вказаного Положення визначено, що директор Департаменту, зокрема, видає накази, організовує підготовку проектів рішень та розпоряджень з питань, віднесених до компетенції Департаменту, та вносить їх на розгляд міському голові, Одеській міській раді або її виконавчому комітету у встановленому порядку.

Рішенням Одеської міської ради № 248-VII від 03.02.2016 року затверджено Положення про юридичний департамент Одеської міської ради, відповідно до пп. 1.1. п.1 якого Юридичний департамент Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради.

Відповідно до пп.2.1 п.2 Положення, Департамент забезпечує дотримання у роботі міської ради, міського голови, виконавчого комітету міської ради принципів законності, захисту прав та інтересів місцевого самоврядування, а також забезпечує дотримання та правильне застосування міською радою, міським головою, виконавчим комітетом міської ради, іншими виконавчими органами міської ради законодавства України щодо виконання ними своїх повноважень.

У відповідності до пп.2.3. п.2 Положення, на Департамент покладені наступні функції, зокрема: за дорученням міського голови готує проекти рішень міської ради, виконавчого комітету міської ради, розпорядження міського голови та інші розпорядчі акти; проводить правовий аналіз (експертизу) та готує висновки (зауваження, пропозиції) про відповідності проектів рішень міської ради, виконавчого комітету міської ради та розпоряджень міського голови Конституції України, чинному законодавству України, інтересам територіальної громади міста та правилам юридичної техніки.

Згідно з регламентом роботи Одеської міської ради суб`єктом внесення земельних питань на сесію Одеської міської ради є Постійна комісія з питань землеустрою та земельних правовідносин Одеської міської ради.

Так, Постійна комісія Одеської міської ради з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних відносин, розглядає, приймає відповідні висновки та рекомендації щодо проектів рішень із земельних правовідносин, зокрема, про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності.

Отже, постійна комісія з питань землеустрою та земельних правовідносин Одеської міської ради уповноважена на винесення питання до порядку денного пленарного засідання сесії Одеської міської ради проектів рішень із земельних правовідносин.

Висновки суду.

Надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить з того, що відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому частиною 1 ст.5 КАС України чітко визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що звернення ТОВ «С-15» до суду із цим позовом пов`язано із захистом його права на отримання земельної ділянки із земель комунальної власності в оренду, передбаченого ст.116 ЗК України.

Виходячи із цього, для правильного вирішення даного спору суду необхідно встановити факт порушення такого права, суб`єкта владних повноважень, який допустив таке порушення, та обрати ефективний спосіб захисту такого права.

Питання правомірності набуття права власності на об`єкт не є предметом дослідження даної адміністративної справи.

Суд зазначає, що порядок внесення проекту рішення до порядку денного сесії Одеської міської ради є багатоетапним процесом, який передбачає попередній розгляд клопотання з питань надання земельних ділянок комунальної власності територіальної громади м. Одеси у власність чи користування, наступне дослідження та внесення на розгляд постійної комісії з питань землеустрою та регулювання земельних відносин, а вже потім включення до порядку денного сесії.

З матеріалів справи судом встановлено, що 11.07.2023 року у відповідності до статей 122-124 Земельного кодексу України, товариство з обмеженою відповідальністю «С 15» звернулось до Одеської міської ради з проханням надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будіель, громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) (Вхідний номер №022-10/246 від 19.07.2023р.)

Враховуючи, що на пленарних засіданнях Одеської міської ради розглядаються проекти рішень, а не клопотання безпосередньо фізичних та юридичних осіб, в тому числі з питань земельних відносин, за дорученням міського голови, клопотання ТОВ «С 15» розглянуте Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради.

Так, зазначена заява 31.05.2023 року передана на розгляд до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради.

В подальшому Департамент земельних ресурсів підготував проект рішення Одеської міської ради про надання дозволу ТОВ «С 15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку.

Листом від 04.09.2023 року № 01-13/1106 Департамент земельних ресурсів передав на розгляд Постійної комісії з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних відносин Одеської міської ради проекти рішень Одеської міської ради, зокрема, ТОВ «С 15».

19.09.2023 року Юридичним департаментом Одеської міської ради надано зауваження до проекту рішення, у зв`язку з чим Постійна комісія з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних відносин Одеської міської ради рекомендувала зняти з розгляду сесії Одеської міської ради проект рішення Одеської міської ради «Про надання дозволу ТОВ «С 15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку».

Вказаний проект був повернутий до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради.

Після повернення проекту до Департаменту земельних ресурсів, зазначений проект рішення до Одеської міської ради повторно не надходив.

Суд звертає увагу, що Земельним кодексом України та Законом №280/97-ВР визначено обов`язок виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішувати питання регулювання земельних відносин, в тому числі і питання передачі у користування земельних ділянок.

Проте суд зазначає, що бездіяльність відповідача щодо нерозгляду на пленарному засіданні проекту рішення не узгоджується з вимогами статті 123 Земельного кодексу України щодо обов`язку у місячний строк розглянути клопотання і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні.

При цьому, Земельний кодекс України не пов`язує вирішення місцевою радою питання про прийняття такого рішення із фактом проходження його проекту в органах та підрозділах місцевої ради.

Аналогічні правові висновки щодо надання земельних ділянок у користування викладено у постановах Верховного Суду від 23.11.2018 у справі №826/8844/16, від 14.01.2019 у справі №826/8870/16, від 16.07.2019 у справі №826/8843/16, від 17.07.2019 у справі №826/8841/16, від 12.09.2019 у справі №826/3163/16, від 22.12.2022 у справі № 826/6172/16.

Крім того, враховуючи, що як постійні комісії Одеської міської ради, так і Департамент земельних ресурсів є відповідно органами та підрозділами Одеської міської ради, відповідальність за дії яких наразі повинен нести сам орган місцевого самоврядування.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини І основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за ст. 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 05.04.2005 (заява № 38722/02)).

Отже, ефективний засіб правового захисту в розумінні ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання бажаного результату.

Таким чином, враховуючи зазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «С15» є обґрунтованими, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню шляхом: визнання протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо нерозгляду проекту рішення «Про надання дозволу ТОВ «С 15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку» та зобов`язання Одеську міську раду на найближчому пленарному засіданні розглянути проект рішення «Про надання дозволу ТОВ «С 15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку» та прийняти рішення в порядку, встановленому статтею 123 Земельного кодексу України.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської міської ради на користь ТОВ «С-15» судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 147,20 грн.

Керуючись ст.ст.2, 6, 7, 9, 12, 77, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю «С 15» (вул. Семінарська, буд. 15/В, м. Одеса, 65018, код ЄДРПОУ 44287084) до Одеської міської ради (Думська площа, буд. 1, м. Одеса, 65026, код ЄДРПОУ 26597691), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 44162529, 65011, м. Одеса, вул. Успенська, буд. 83/85) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо нерозгляду проекту рішення «Про надання дозволу ТОВ «С 15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку».

3. Зобов`язати Одеську міську раду на найближчому пленарному засіданні розглянути проект рішення «Про надання дозволу ТОВ «С 15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, вид цільового призначення - для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку» та прийняти рішення в порядку, встановленому статтею 123 Земельного кодексу України.

4. В іншій частині позовних вимог відмовити.

5. Стягнути з Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 26597691) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «С 15» (код ЄДРПОУ 44287084) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2 147,20 грн.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

СуддяА.В. Бутенко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2024
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117215208
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/36216/23

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 23.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні