Постанова
від 29.04.2024 по справі 420/36216/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/36216/23Головуючий першої інстанції Бутенко А.В.

Час та місце ухвалення судового рішення «--:--», м.Одеса

Повний текст судового рішення складений 23.02.2024р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Одеської міської ради, Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «С-15» до Одеської міської ради, третя особа Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

22.12.2023р. товариство з обмеженою відповідальністю «С-15» звернулося до суду з позовом до Одеської міської ради, третя особи Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо розгляду та прийняття рішення про надання товариству дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 0,0836га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, вид цільового призначення земельної ділянки 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку); зобов`язання розглянути заяву товариства про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0836га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, вид цільового призначення земельної ділянки 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідно до ст.ст.122-124 Земельного кодексу України товариство звернулося до Одеської міської ради з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «С-15» орієнтовною площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель, громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку). Однак, вказана заява на розгляд сесії Одеської міської ради не виносилась, по суті не розглядалась, й відповідно рішення Одеською міською радою про надання дозволу ТОВ «С-15» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду чи відмову у його наданні не приймалось, що свідчить про протиправну бездіяльність та призводить до порушення гарантованого Конституцією України права на землю, оскільки створює перешкоди у реалізації зазначеного права.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23.02.2024р. позов задоволений з підстав того, що бездіяльність відповідача щодо розгляду заяви про надання дозволу з розробки проекту землеустрою не узгоджується з вимогами ст.123 Земельного кодексу України щодо обов`язку у місячний строк розглянути клопотання і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, відповідач та третя особа подали апеляційні скарги, в яких посилаються на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, просять рішення суду скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Апелянти зазначають, що на адресу Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради надійшов лист Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України від 18.09.2023р. №9249/55/114/012023, яким повідомлено, що Управлінням були виявлені ознаки порушення суб`єктами містобудування та оціночної діяльності вимог чинного законодавства України, внаслідок чого фактично було самовільно зайнято земельну ділянку територіальної громади міста Одеси. Тому, постійною комісією Одеської міської ради з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних правовідносин було обґрунтовано рекомендовано зняти з розгляду для опрацювання проект рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «С-15» в оренду земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, 15/В.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційних скарг, законність та обґрунтованість судового рішення в межах апеляційних скарг, судова колегія вважає, що вони не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав від 23.02.2023 року індексний №323801166, ТОВ «С-15» на праві власності належить об`єкт нерухомого майна офісний центр з приміщеннями для фізкультурно-оздоровчих занять загальною площею 1917,5кв.м., що розташований за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул.Семінарська, буд.15/В.

Згідно довідки ТОВ «Юридичний центр «Реєстратор» №000006059 від 15.02.2023 року останнім на замовлення ТОВ «С-15» проведено технічну інвентаризацію та видано технічний паспорт на офісний центр з приміщеннями для фізкультурно-оздоровчих занять за адресою: Одеська обл., м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В. Також ТОВ «С-15» повідомлено, що під час проведення технічної інвентаризації об`єкту нерухомого майна встановлено, що його загальна площа збільшена з 1897,3кв.м. до 1917,5кв.м. за рахунок демонтажу внутрішніх перегородок без втручання в огороджувальні/несучі конструкції та за рахунок уточнення лінійних розмірів приміщень, що не передбачає отримання документів, які дають право на виконання таких робіт відповідно до п.19 підрозділу 2 розділу ІІІ «Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна», затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 26.07.2018 року №186 та відповідно до п.1 «Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» затвердженого постановою КМУ від 07 червня 2017 року №406 (із змінами та доповненнями).

19.04.2023 року позивач звернувся до Одеської міської голови із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у оренду ТОВ «С-15» земельної ділянки площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В, код КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель, громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

04.09.2023 року Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради підготував та направив на розгляд до Юридичного департаменту Одеської міської ради проект рішення Одеської міської ради щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у оренду ТОВ «С-15» земельної ділянки площею 0,0836 га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд. 15/В.

Постійною комісією з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних правовідносин ОМР рекомендовано зняти з розгляду для доопрацювання проекти рішень, зокрема, проект №11 ТОВ «С-15» у зв`язку із зауваженнями Юридичного департаменту ОМР, тому Одеською міською радою не прийнято остаточного рішення за вищевказаною заявою позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у оренду земельної ділянки.

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Приписи ч.2 ст.4 ЗК України визначають, що завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

За правилами ч.ч.1,2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

У свою чергу, згідно ч.1 ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті «а» частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

За правилами ч. 16 ст. 123 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Пунктом 6 частини 3 статті 186 ЗК України визначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Указаним приписам Земельного кодексу України кореспондують положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 якого вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин здійснюється виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Положеннями статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Отже, законодавцем визначено, що питання відведення земельних ділянок вирішується повноважним органом місцевого самоврядування виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Результат розгляду земельного питання оформлюється розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі рішення відповідної ради.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 18.05.2022 у справі № 580/4257/21.

Як убачається з матеріалів справи, позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою (клопотанням), за наслідками розгляду якого суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне управлінське рішення. Водночас, станом на момент апеляційного перегляду оскаржуваного рішення суду першої інстанції передбаченого ст.123 ЗК України акту Одеською міськрадою прийнято не було.

Відсутність належним чином оформленого рішення міської ради про надання/відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, на переконання судової колегії, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.

Посилання апелянта на те, що оскільки за результатами розгляду клопотання ТОВ «С-15» постійною комісією Одеської міської ради з питань просторового розвитку, землеустрою та регулювання земельних відносин було рекомендовано зняти з розгляду для опрацювання проект рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «С-15» в оренду земельної ділянки за адресою: м.Одеса, вул. Семінарська, 15/В, що, на переконання відповідача, свідчить й про відсутність протиправної бездіяльності з боку останнього, судовою колегією оцінюється критично, оскільки виключно прийняття органом місцевого самоврядування одного з передбачених ст.123 ЗК України рішень є підставою для висновку про забезпечення Одеською міськрадою розгляду відповідного клопотання.

До того ж Верховний Суд у постановах від 09.06.2021 у справі № 826/6598/17 та від 22.12.2020 у справі №461/4544/18 у схожих за своєю природою правовідносинах прийшов до висновку, що норми Земельного кодексу України не пов`язують вирішення місцевою радою питання про прийняття такого рішення із фактом проходження його проекту в органах та підрозділах місцевої ради.

З огляду на викладене колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції про обґрунтованість заявлених позовних вимог до Одеської міськради, оскільки остання діяла не на підставі та не у спосіб, що передбачені Земельним кодексом України, що свідчить про допущення відповідачем як суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності щодо не розгляду поданої позивачем заяви (клопотання).

Крім того, за правилами п.4 ч.1 ст.5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

За таких обставин належним способом захисту прав позивача є зобов`язання Одеської міськради у встановленому законом порядку розглянути клопотання ТОВ «С-15» про надання товариству дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 0,0836га, за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, буд.15/В, під існуючий комплекс будівель і споруд, та відповідно до вимог ст.123 Земельного кодексу України прийняти обґрунтоване рішення.

Таким чином, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права

На підставі викладеного, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи правильно застосовано норми матеріального та процесуального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України, якою передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст.139, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Одеської міської ради, Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2024 року залишити без змін.

Судові витрати за подання апеляційної скарги покласти на Одеську міську раду, Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Суддя-доповідач А.В. КрусянСудді О.В. Єщенко О.В. Яковлєв

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118734339
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/36216/23

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 23.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні