Рішення
від 29.12.2023 по справі 160/24181/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 грудня 2023 рокуСправа №160/24181/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кадникової Г.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до відповідача-1: Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради Центр первинної медико-санітарної допомоги №3, відповідача-2: Управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради, відповідача-3: Кам`янської міської ради, відповідача-4: Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить:

- визнати бездіяльність Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради Центр первинної медико-санітарної допомоги №3 (далі відповідач-1), яка виразилась у нездійсненні закупівлі (забезпеченні) хворої ОСОБА_1 життєво необхідним лікарським препаратом Соматулін Аутожель 120 мг. в/м у 28 днів, починаючи з січня місяця 2023 року протиправною;

- визнати бездіяльність Управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради (далі відповідач-2), яка виразилась у нездійсненні закупівлі (забезпеченні) хворої ОСОБА_1 , життєво необхідним лікарським препаратом Соматулін Аутожель 120 мг. в/м у 28 днів починаючи з січня місяця 2023 року протиправною;

- визнати бездіяльність Кам`янської міської ради (далі - відповідач-3), яка виразилась у нездійсненні закупівлі (забезпеченні) хворої ОСОБА_1 , життєво необхідним лікарським препаратом Соматулін Аутожель 120 мг. в/м у 28 днів починаючи з січня місяця 2023 року протиправною;

- визнати бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації (далі відповідач-4), яка виразилась у нездійсненні забезпечення хворої ОСОБА_1 , життєво необхідним лікарським препаратом Соматулін Аутожель 120 мг. в/м у 28 днів починаючи з січня місяця 2023 року протиправною;

- зобов?язати відповідача-l звернутися з поданням до відповідача-2 про необхідність забезпечення хворої ОСОБА_1 , життєво-необхідним препаратом ОСОБА_2 120 мг. в/м у 28 днів, починаючи з січня місяця 2023 року по грудень місяць 2024 року включно;

- зобов?язати відповідача-2 здійснити закупівлю лікарського препарату Соматулін Аутожель 120 мг. в/м у 28 днів для хворої ОСОБА_1 , щомісячно, починаючи з січня місяця 2023 року по грудень місяць 2024 року включно;

- зобов?язати відповідача-3 виділити кошти (профінансувати), здійснити закупівлю лікарського препарату Соматулін Аутожель 120 мг. в/м у 28 днів для хворої ОСОБА_1 , починаючи з січня місяця 2023 року по грудень місяць 2024 року включно;

- зобов?язати відповідача-4, забезпечити (здійснити закупівлю) хвору ОСОБА_1 , життєво необхідним лікарським препаратом Соматулін Аутожель 120 мг. в/м у 28 днів, щомісячно, починаючи з січня місяця 2023 року по грудень місяць 2024 року включно;

- з?обов?язати відповідача -1, відповідача-2, відповідача-3, відповідача-4, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

В обґрунтування позову зазначено, що позивач за станом здоров`я має потребу пожиттєвого прийняття препарату Соматулін Аутожель. Зазначеним препаратом її протягом 2022 року забезпечувала лікарня відповідач-1. Проте, з січня 2023 року позивач вказує, що такий препарат не отримує.

На звернення позивача відповідачем-1 роз`яснено, що лікарський засіб «Соматулін Аутожель» не включений до національного переліку основних лікарських засобів та на початку року не забезпечена повна потреба у лікарських засобах відповідно до п.1.п.п.1(1) постанови Кабінету міністрів України від 25.03.2009р. №333, а тому провести закупівлю за рахунок коштів Кам?янської міської територіальної громади не має можливості. Адміністрацією КНП КМР «ЦПМСД №3» направлено лист на управління охорони здоров?я Кам?янської міської ради (відповідач-2) з клопотанням перед департаментом охорони здоров?я Дніпропетровської обласної державної адміністрації (відповідач-4) щодо сприяння у нагальному забезпеченні життєво необхідним лікарським засобом позивача, як хворої, за рахунок коштів Державного бюджету.

На звернення позивача до відповідача-2 отримано аналогічну відповідь.

Відповідач-3 на звернення позивача надав відповідь, згідно якої рішення виділити з місцевого бюджету 2022 року кошти на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» затверджено Рішенням міської ради від 22.12.2021 №466-14/VII «Про затвердження Комплексної програми «Здоров?я населення Кам?янської міської територіальної громади» на 2022-2024 роки» зі змінами. Контроль щодо забезпечення виконання програми та звітування про хід і результати виконання цієї програми щороку до 20 січня наступного за звітним періодом покладено на управління охорони здоров?я міської ради.

Звернення позивача до відповідача-4 перенаправлене на адресу Міністерства охорони здоров?я.

Згідно відповіді, наданої Міністерством охорони здоров?я України від 16.06.2023 року, позивачу роз?яснено, що згідно з постановою Кабінету міністрів України від 25.03.2009 р. №333 лікарські засоби, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку, підлягають закупівлі закладами і установами охорони здоров?я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевого бюджетів. За умови забезпечення потреби пацієнтів в таких препаратах за Національним переліком, замовники можуть закуповувати лікарські засоби, що не включені до Національного переліку. При цьому перевага надається лікарським засобам, включеним до галузевих стандартів у сфері охорони здоров?я.

Крім того, Міністерством охорони здоров?я України, було направлено листа з рекомендаціями на адресу Департаменту охорони здоров?я Дніпропетровської ОВА (відповідача-4) щодо можливості здійснити закупівлю вказаного препарату, а також те, що Національний перелік основних лікарських засобів є базовим документом для забезпечення населення медичною допомогою. На сайті ДП «Державний експертний центр МОЗ України» розміщено висновок уповноваженого органу з оцінки медичних технологій, яким визначено, що лікарський засіб «Соматулін Аутожель» має додану корисність.

Таким чином, позивач, з посиланням на лист МОЗ України від 07.07.2023 року, вказує, що питання про закупівлю лікарського засобу та медичними виробами хворого має вирішуватись за рахунок коштів місцевого бюджету у закладах охорони здоров?я або за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.

Не погоджуючись з відповідями та вказуючи на бездіяльність відповідачів, позивач звернулась з відповідним позовом до суду.

Ухвалою суду позовну заяву залишено без руху на підставі ст.169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) зі встановленням строку для усунення виявлених недоліків.

Позивачем усунуто виявлені недоліки позову.

Ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного провадження. Запропоновано відповідачам надати відзив на позовну заяву.

Від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого заперечує проти позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на наступне.

Чинним законодавством не встановлено обов?язкове придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів комунальними закладами охорони здоров?я. Тому у КНП КМР «ЦПМСД №3» (відповідач-1 по справі) відсутній обов?язок проводити закупівлю зазначеного лікарського препарату, у тому числі для забезпечення ним громадянки ОСОБА_1

КНП КМР «ЦПМСД №3» є закладом охорони здоров?я комунальним некомерційним підприємством, що надає медичну допомогу будь-яким особам в порядку та на умовах, установлених законодавством України та Статутом, а також вживає заходів зі профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров?я. Засновником, власником та органом управління майном відповідача-1 є Кам?янська міська територіальна громада в особі Кам?янської міської ради (відповідач-3). КНП КМР «ЦПМСД №3» є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Засновнику (п. 1.4. Статуту). КНП КМР «ЦПМСД №3» у своїй діяльності керується Конституцією України, Господарським та Цивільним Кодексами України, законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, загальнообов?язковими для всіх закладів охорони здоров?я наказами та інструкціями Міністерства охорони здоров?я України, загальнообов?язковими нормативними актами інших центральних органів виконавчої влади, відповідними рішеннями місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, розпорядчими актами виконавчих органів, уповноважених Кам?янською міською радою та Статутом.

Одночасно, відповідач-1 посилається на приписи Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» та Постанову Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (із змінами).

Відповідач-1 просить звернути увагу на те, що, по-перше, лікарський засіб «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 року №1431), не включено.

По-друге, вказаною постановою передбачено можливість, а не обов?язок закупівлі лікарських засобів, не включених до Національного переліку основних лікарських засобів, за умови наявності бюджетних асигнувань, що залишаються після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку основних лікарських засобів.

По-третє, відповідач-1 зазначає, що з початку 2023 року до кінця вересня 2023 року бюджетні асигнування для закупівлі лікарського засобу «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів у 2023 році йому не надавались ні з місцевого, ні з державного бюджету. Що підтверджується, зокрема, листами Кам?янської міської ради від 27.06.2023 року № 0111- 18відп/47 і № 0111-18відп/49, Управління охорони здоров?я Кам?янської міської ради (далі скорочено - УОЗ КМР) від 20.01.2023 року № 01вих-16/69 і від 30.01.2023 року № Б-36, Департаменту охорони здоров?я Дніпропетровської обласної військової адміністрації від 14.02.2023 року № 1319/0/29-23 і від 06.09.2023 року, КНП КМР «ЦПМСД №3» від 20.01.2023 року № 55/1-02, копії яких додані до позовної заяви ОСОБА_1 .

Таким чином, відповідач-1 стверджує, що не мав ні обов?язку, ні можливості провести закупівлю лікарського засобу «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів з початку 2023 року до кінця вересня 2023 року.

При цьому, відповідач-1 вказує, що незважаючи на відсутність обов?язку закупівлі зазначеного лікарського засобу, КНП КМР «ЦПМСД №3» разом з Управлінням охорони здоров?я Кам?янської міської ради та Кам?янською міською радою вжило всі можливі заходи щодо знаходження можливості забезпечення громадянки ОСОБА_1 вказаним лікарським засобом. Представники КНП КМР «ЦПМСД №3» з початку року провели багато зустрічей і переговорів з представниками органів місцевого самоврядування і державного управління у сфері охорони здоров?я, неодноразово направляли листи до Управління охорони здоров?я Кам?янської міської ради і Департаменту охорони здоров?я Дніпропетровської обласної державної адміністрації з проханням надати сприяння у забезпеченні громадянки ОСОБА_1 лікарським засобом «Соматулін Аутожель», виділити кошти на його придбання. Про вжиття таких заходів свідчать, зокрема, листи КНП КМР «ЦПМСД №3» від 13.01.2023 року № 36/1-03, від 20.01.2023 року № 55/1-02, від 11.09.2023 року № 808/1-03, від 21.09.2023 року № 841/1-03, від 24.10.2023 року № 973/1-03, Управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради від 20.01.2023 року № 01вих-16/69 і від 30.01.2023 року № Б-36.

При цьому, відповідач-1 стверджує, що такі спільні заходи нарешті дали позитивні результати, а саме:

1.Після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД №3» від 11.09.2023 року №808/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою було внесено зміни до комплексної програми «Здоров?я населення Кам?янської міської територіальної громади» на 2022-2024 роки та виділено кошти на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для громадянки ОСОБА_1 у розмірі 38 784грн. 29коп. КНП КМР «ЦПМСД № 3» за договором № 215 від 26.09.2023 року закупило вказаний лікарський засіб на зазначену суму та забезпечило ним громадянку ОСОБА_1 .

2.Після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД № 3» від 21.09.2023 року №841/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою було виділено додаткові кошти на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки у розмірі 77 568грн. 58коп. КНП КМР «ЦПМСД № 3» за договором №21 від 12.10.2023 року закупило вказаний лікарський засіб на зазначену суму та забезпечило ним громадянку ОСОБА_1 .

3.Після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД №3» від 24.10.2023 року № 973/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою прийнято рішення від 03.11.2023 року № 1507/-40/VIII «Про внесення змін до рішення міської ради від 29.11.2022 №703-25/VIII «Про бюджет Кам?янської міської територіальної громади на 2023 рік» із змінами», яким передбачено виділення коштів з місцевого бюджету на закупівлю вказаного лікарського засобу для громадянки ОСОБА_1 (офіційно оприлюднено на сайті Кам?янської міської ради в мережі Інтернет за адресою: https://so.kam.gov.ua/ua/treezas_so/pg/71123931513222_d1/). Станом на час розгляду справи КНП КМР «ЦПМСД № 3» оголосило про проведення відкритих торгів UA-2023-11-14-013107-а на закупівлю лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки з очікуваною вартістю закупівлі 404 000 грн. у кількості 10 упаковок (на 10 місяців). Копія оголошення про проведення вказаних відкритих торгів додана відповідачем-1 до відзиву. Дата розкриття тендерних пропозицій та проведення електронного аукціону - 22.11.2023 року. Строк поставки товару - до 31.12.2023 року. Інформація про закупівлю опублікована на сайті «Держзакупівлі онлайн» (https://www.dzo.com.ua/) B мережі Інтернет за адресою: https://www.dzo.com.ua/tenders/c69d4129718b452facc97b93f2c9e220.

На підтвердження своєї позиції відповідач-1 додав до відзиву копії вищезазначених документів, медичної карти амбулаторного хворого і журналу обліку використання лікарських засобів з підписами громадянки ОСОБА_1 про отримання придбаного для неї лікарського засобу «Соматулін Аутожель».

Від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача-1, за змістом якої вказує, що останній є закладом охорони здоров`я, який згідно норм чинного законодавства покликаний забезпечувати громадян належним медичним обслуговуванням. А відтак, позивач вважає, що лікарня повинна була і могла постійно, щомісячно турбуватися про здоров`я своєї хворої пацієнтки, яка потребувала та потребує життєво необхідного препарату. Позивач вважає, що посиланням на Національний перелік основних лікарських засобів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333, відповідач-1 не виконав основну функцію щодо турботи про хворого пацієнта.

Позивач підтверджує, що після звернення до суду з позовною заявою отримала три пачки лікарського препарату, які не покривають її потреб. А тому вважає, що відповідач-1 таким чином визнав її позовні вимоги.

Відповідач-1 надав заперечення на відповідь на відзив позивача, за змістом якого з міркуваннями та аргументами ОСОБА_1 , викладеними у відповіді на відзив, та її позовними вимогами не погоджується, вважає їх неправомірними і необґрунтованими. Аргументи заперечення аналогічні аргументам відзиву на позов.

Відповідач-2 надав відзив на позовну заяву, за змістом якого також не погоджується з позовними вимогами та просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на наступне.

Згідно з п.1-1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року № 333 (із змінами) з 1 вересня 2017р. лікарські засоби, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого цією постановою, підлягають закупівлі закладами і установами охорони здоров?я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів. Обсяги потреби в закупівлі лікарських засобів визначаються за видами медичної допомоги в порядку, встановленому Міністерством охорони здоров?я України. За наявності бюджетних асигнувань, що залишаються після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку основних лікарських засобів, замовники можуть також здійснювати закупівлі лікарських засобів, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та не включені до зазначеного Національного переліку. При цьому закупівля лікарських засобів здійснюється за принципом максимальної економії та ефективності зі застосуванням галузевих стандартів у сфері охорони здоров?я.

Лікарський засіб «Соматулін Аутожель», призначений гр. ОСОБА_1 як життєво необхідний, не включений до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого Постановою КМУ від 25 березня 2009 № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» (зі змінами) (далі - Постанова).

Відтак, згідно вимог Постанови, після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку основних лікарських засобів КНП КМР «ЦПМСД № 3» у вересні поточного року з?явилась можливість забезпечення гр. ОСОБА_1 необхідним лікарським засобом за рахунок наявних бюджетних асигнувань. У зв?язку з чим, були здійснені заходи:

- передбачено даний захід в комплексній програмі «Здоров?я населення Кам?янської міської територіальної громади» на 2022-2024 роки, яка затверджена рішенням від 03.11.2023 № 1522-40/VIII «Про внесення змін до рішення міської ради від 22.12.2021 №466-14/ VI зі змінами»;

- передбачено кошти КНП КМР «ЦПМСД №3» на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для громадянки ОСОБА_1 та відповідно укладено договір КНП КМР «ЦПМСД № 3» у розмірі 38 784грн. 29коп. від 26.09.2023 року №215 (забезпечення гр. ОСОБА_1 лікарським засобом у жовтні 2023);

- передбачено кошти КНП КМР «ЦПМСД № 3» на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки та відповідно укладено договір КНП КМР «ЦПМСД № 3» у розмірі 77 568грн. 58коп. від 12.10.2023 року № 21 (забезпечення гр. ОСОБА_1 лікарським засобом у листопаді та грудні 2023 року);

- внесено зміни до рішення Кам?янської міської ради від 29.11.2022 №703-25/VII «Про бюджет Кам?янської міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами», в частині виділення коштів з місцевого бюджету КНП КМР «ЦПМСД №3» на закупівлю вказаного лікарського засобу для гр. ОСОБА_1 в сумі 401 700грн. (рішення Кам?янської міської ради від 17.11.2023 року №1633-41/VIII «Про внесення змін до рішення міської ради від 29.11.2022 №703-25/VIII «Про бюджет Кам?янської міської територіальної громади на 2023 рік» зі змінами» (офіційно оприлюднено на сайті Кам?янської міської ради в мережі Інтернет аз адресою: https:// https://so.kam.gov.ua/ua/treezas_so/pg/221123853977807_d1/). Станом на цей час КНП КМР «ЦПМСД № 3» оголошено про проведення відкритих торгів UA-2023-11-14-013107-а на закупівлю лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки з очікуваною вартістю закупівлі 404 000грн. у кількості 10 упаковок для забезпечення потреби у лікарському засобі у 2024.

На підтвердження викладеної у відзиві позиції, відповідачем-2 надано копії рішення Кам?янської міської ради від 17.11.2023 року №1633-41/VIII і витягу з додатку №3 до нього; копію довідки про зміни до плану використання бюджетних коштів на 2023 рік; копію оголошення про проведення відкритих торгів UA-2023-11-14-013107-а на закупівлю лікарського засобу «Соматулін Аутожель».

Від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача-2, за змістом якої, з посиланням на Положення про управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради, вказує, що при наявності рішення про виділення грошових коштів по програмі «Здоров`я населення Кам`янської міської територіальної громади на 2022-2024 року» відповідач-2 був зобов`язаний здійснити контроль щодо забезпечення виконання програми та звітування про хід і результати її виконання щороку до 20 січня наступного за звітним періодом, забезпечити позивача лікарським засобом «Соматулін Аутожель» та проконтролювати таке забезпечення.

Позивач підтверджує, що після звернення до суду з позовною заявою отримала три пачки лікарського препарату, які не покривають її потреб. А тому вважає, що відповідач-2 таким чином визнав її позовні вимоги.

Відповідач-3 про розгляд справи повідомлений належним чином та своїм правом на подання відзиву не скористався, жодних пояснень, заяв або клопотань не подав.

Відповідач-4 надав відзив на позовну заяву, за змістом якого, з посиланням на ст.19 Конституції України та Положення про департамент охорони здоров?я Дніпропетровської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 24 серпня 2023 року №315/0/527-23, зазначає наступне.

Відповідно до пунктів 5 та 6 Порядку забезпечення громадян, які страждали на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 31.03.2015 року № 160 (зі змінами) забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється закладами охорони здоров?я відповідного профілю за місцем проживання або лікування таких громадян. Безперебійне і безоплатне забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, закупленими за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, здійснюється в межах бюджетних призначень.

Відповідно до додатку 3 Закону України «Про державний бюджет України на 2024 рік» від 03.11.2022 №2710-IX (зі змінами) та Паспорта бюджетної програми на 2023 рік, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров?я України від 17.02.2023 №329 забезпечення дітей та дорослих, хворих на рідкісні (орфанні) захворювання (муковісцидоз, нанізм різного походження, хвороба Помпе, мукополісахаридоз І, I типів, бульозний епідермоліз, ювенільний ревматоїдний артрит, первинні вроджені імунодефіцити, гемофілія) лікарськими засобами за рахунок коштів Державного бюджету здійснюється в межах виконання бюджетної програми «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» КПКВК 2301400 за відповідними напрямками.

До переліку захворювань, лікування яких здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету на 2023 рік, «Акромегалія» не включено.

Відповідно до роз?яснень, наданих листом Міністерства охорони здоров?я України від 07.07.2023 №03.1-15/18580/2-23 та який доданий Позивачем до позовної заяви - додаток 16, постановою Кабінету міністрів України від 07.03.2022 № 216 «Деякі питання закупівлі лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них» (далі по тексту - Постанова №216) затверджено Перелік лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються на виконання відповідних угод (договорів), укладених особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров?я, до номенклатур якого «Соматулін Аутожель» (МНН: Ланреотид) не включено.

На сайті ДП «Державний експертний центр МОЗ України» розміщено висновок уповноваженого органу з державної оцінки медичних технологій, яким визначено, що за результатом проведеного аналізу ефективності витрат та аналізу впливу на державний бюджет - лікарський засіб «Соматолін Аутожель (МНН: Ланреотид) має додану корисність.

Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2023 №333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» (зі змінами) (далі по тексту Постанова №333) затверджено Національний перелік основних лікарських засобів (далі по тексту Національний перелік), що відповідає Примірному переліку основних лікарських засобів ВООЗ, який є базовим документом для забезпечення населення медичною допомогою.

Згідно з Постановою №333 лікарські засоби, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку, підлягають закупівлі закладами і установами охорони здоров?я, що повністю або частково фінансуються з державного або місцевого бюджетів. За умови забезпечення потреби пацієнтів в таких препаратах за Національним переліком, замовники можуть закуповувати лікарські засоби, що не включені до національного переліку. При цьому перевага надається лікарським засобам, включеним до галузевих стандартів у сфері охорони здоров?я.

Вимоги цієї постанови не поширюються на закупівлю лікарських засобів, що підлягають закупівлі структурними підрозділами з питань охорони здоров?я обласних та Київської міської державних адміністрацій для виконання заходів регіональних цільових програм, затверджених в установленому порядку, та щодо яких проведено державну оцінку медичних технологій.

Місцеві ради мають право планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату поточних та капітальних видатків закладів охорони здоров?я та програм у сфері охорони здоров?я. Таким чином, питання забезпечення лікарськими засобами та медичними виробами хворих може вирішуватись також аз рахунок коштів місцевого бюджету у закладах охорони здоров?я або аз рахунок інших джерел, не заборонених законодавством України.

Крім того, відповідно до листа відповідача-2 від 24.11.2023 №01вих-16/1058, згідно вимог Постанови №333, після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку відповідача-1 у вересні 2023 року з?явилася можливість забезпечення позивача необхідним лікарським засобом за рахунок наявних бюджетних асигнувань. Було придбано 3 упаковки лікарського засобу «Соматулін Аутожель» 120мг в/м, який було отримано позивачем 04.10.2023 1 упаковку та 19.10.2023 2 упаковки, що забезпечує потребу до кінця поточного року. Також, зазначено, що з метою забезпечення позивача лікарським засобом у 2024 році проводиться процедура закупівлі з дотриманням обов?язкових норм та вимог Закону України «Про публічні закупівлі».

Таким чином, відповідач-4 вказує на відсутність порушень прав, свобод та інтересів позивача та/або бездіяльності Департаменту охорони здоров?я Дніпропетровської обласної військової адміністрації, тому просіть відмовити у задоволенні позову.

До свого відзиву відповідачем-4 надано копію листа від 24.11.2023 № 01вих-16/1058.

Від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача-4, за змістом якої, з посиланням на Положення про Департамент охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації, вказує, що відповідач-4 визначає потребу у лікарських засобах та виробах медичного призначення, проте не організував засідання комісії для визначення необхідності у забезпеченні позивача лікарським засобом. Також вважає, що відповідач-4 не організував закупівлю лікарського засобу «Соматулін Аутожель» поза Національним переліком.

Позивач підтверджує, що після звернення до суду з позовною заявою отримала три пачки лікарського препарату, які не покривають її потреб. А тому вважає, що відповідач-4 таким чином визнав її позовні вимоги.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Стаття 3 Конституції України визнає здоров`я людини найвищою соціальною цінністю в Україні.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень

Згідно з частиною другою цієї ж статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень (дій) суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення (дії) на їх відповідність усім зазначеним вимогам.

Відповідно до статті 49 Конституції України, охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.

Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні, умови регулювання суспільних відносин у цій сфері з метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних сил, високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров`я, попередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності, поліпшення спадковості визначає Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» від 19.11.1992 року №2801-XII (далі Закон №2801).

Відповідно до преамбули до Закону № 2801, кожна людина має природне невід`ємне і непорушне право на охорону здоров`я. Суспільство і держава відповідальні перед сучасним і майбутніми поколіннями за рівень здоров`я і збереження генофонду народу України, забезпечують пріоритетність охорони здоров`я в діяльності держави, поліпшення умов праці, навчання, побуту і відпочинку населення, розв`язання екологічних проблем, вдосконалення медичної допомоги і запровадження здорового способу життя.

Основи законодавства України про охорону здоров`я визначають правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні, регулюють суспільні відносини у цій сфері з метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних сил, високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров`я, попередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності, поліпшення спадковості.

Згідно з ст.53-1 Закону №2801 держава забезпечує заходи з профілактики рідкісних (орфанних) захворювань та організацію надання громадянам, які страждають на такі захворювання, відповідної медичної допомоги.

З цією метою центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я:

- визначає та затверджує перелік рідкісних (орфанних) захворювань та забезпечує офіційну публікацію цього переліку;

- в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання;

- визначає заходи, необхідні для забезпечення профілактики рідкісних (орфанних) захворювань, та встановлює порядок надання медичної допомоги громадянам, які страждають на ці захворювання.

Громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до їх переліку та обсягів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Отже, реалізація принципу дотримання прав і свобод людини і громадянина в сфері охорони здоров?я та забезпечення пов?язаних з ними державних гарантій здійснюється у порядку, встановленому законодавством України, та за умови забезпечення державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

30.01.2018 року набрав чинності Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». Відповідно до цього Закону держава гарантує повну оплату згідно з тарифом аз рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій. У межах програми медичних гарантій держава гарантує громадянам, іноземцям, особам без громадянства, які постійно проживають на території України, та особам, яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, повну оплату за рахунок коштів Державного бюджету України необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, пов?язаних з наданням: 1) екстреної медичної допомоги; 2) первинної медичної допомоги; 3) спеціалізованої медичної допомоги; 4) паліативної медичної допомоги; 5) реабілітації у сфері охорони здоров?я; 6) медичної допомоги дітям до 16 років; 7) медичної допомоги у зв?язку з вагітністю та пологами. При цьому, чинним законодавством України встановлено певний порядок надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій.

Згідно з п.1-1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (із змінами) з 1 вересня 2017р. лікарські засоби, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого цією постановою, підлягають закупівлі закладами і установами охорони здоров?я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів. Обсяги потреби в закупівлі лікарських засобів визначаються за видами медичної допомоги в порядку, встановленому Міністерством охорони здоров?я. За наявності бюджетних асигнувань, що залишаються після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку основних лікарських засобів, замовники можуть також здійснювати закупівлі лікарських засобів, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та не включені до зазначеного Національного переліку. При цьому закупівля лікарських засобів здійснюється за принципом максимальної економії та ефективності із застосуванням галузевих стандартів у сфері охорони здоров?я.

Лікарський засіб «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2021 року №1431), не включено.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (із змінами) передбачено можливість, а не обов?язок закупівлі лікарських засобів, не включених до Національного переліку основних лікарських засобів, за умови наявності бюджетних асигнувань, що залишаються після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку основних лікарських засобів.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України №504 від 19.03.2018 (зі змінами) затверджено Порядок надання первинної медичної допомоги.

Цей Порядок визначає завдання, конкретизує зміст і встановлює вимоги щодо організації та забезпечення надання первинної медичної допомоги (далі - ПМД) в Україні.

Відповідно до п.7 розділу ІІ цього Порядку ПМД надається під час особистого прийому пацієнта за місцем надання ПМД.

Судом встановлено, що відповідно до вимог ч.2 ст.15 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" (далі - Закону №2801-XII) реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації.

Також, пунктом шостим статті 22 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 року № 586-XIV регламентовано, що місцева державна адміністрація організовує роботу медичних закладів по поданню допомоги населенню, надає у межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов`язані з охороною материнства і дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей.

Підпунктом 3 п. «б» ст.32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР від 21.05.1997 (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення.

Згідно із ст.1 Закону №280/97-ВР делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад.

Відповідно до п.22 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень органів місцевого самоврядування належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.

Як встановлено з матеріалів справи, після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД № 3» від 11.09.2023 року №808/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою було внесено зміни до комплексної програми «Здоров?я населення Кам?янської міської територіальної громади» на 2022-2024 роки та виділено кошти на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки ОСОБА_1 у розмірі 38 784грн. 29коп.

Відповідач-1 (КНП КМР «ЦПМСД № 3») за договором №215 від 26.09.2023 року закупив вказаний лікарський засіб на зазначену суму та забезпечив ним позивачку ОСОБА_1 , що підтверджується записом в журналі.

Після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД № 3» від 21.09.2023 року № 841/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою було виділено додаткові кошти на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки у розмірі 77 568грн. 58коп.

Відповідач-1 (КНП КМР «ЦПМСД №3») за договором № 21 від 12.10.2023 року закупив вказаний лікарський засіб на зазначену суму та забезпечив ним позивачку ОСОБА_1 , що підтверджується записом в журналі.

Після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД № 3» від 24.10.2023 року № 973/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою прийнято рішення від 03.11.2023 року № 1507/-40/VIII «Про внесення змін до рішення міської ради від 29.11.2022 №703-25/VIII «Про бюджет Кам?янської міської територіальної громади на 2023 рік» із змінами», яким передбачено виділення коштів з місцевого бюджету на закупівлю вказаного лікарського засобу для громадянки ОСОБА_1 (офіційно оприлюднено на сайті Кам?янської міської ради в мережі Інтернет за адресою: https://so.kam.gov.ua/ua/treezas_so/pg/71123931513222_d1/).

Станом на час звернення позивачки до суду КНП КМР «ЦПМСД № 3» оголосило про проведення відкритих торгів UA-2023-11-14-013107-а на закупівлю лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки з очікуваною вартістю закупівлі 404 000грн. у кількості 10 упаковок (на 10 місяців).

Дата розкриття тендерних пропозицій та проведення електронного аукціону - 22.11.2023 року. Строк поставки товару - до 31.12.2023 року. Інформація про закупівлю опублікована на сайті «Держзакупівлі онлайн» (https://www.dzo.com.ua/) B мережі Інтернет за адресою: https://www.dzo.com.ua/tenders/c69d4129718b452facc97b93f2c9e220.

Місцеві ради мають право планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату поточних та капітальних видатків закладів охорони здоров?я та програм у сфері охорони здоров?я. Таким чином, питання забезпечення лікарськими засобами та медичними виробами хворих може вирішуватись також за рахунок коштів місцевого бюджету у закладах охорони здоров?я або за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством України.

Крім того, відповідно до листа відповідача-2 від 24.11.2023 № 01вих-16/1058, згідно вимог Постанови №333, після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку відповідача-1 у вересні 2023 року з?явилася можливість забезпечення позивача необхідним лікарським засобом за рахунок наявних бюджетних асигнувань. Було придбано 3 упаковки лікарського засобу «Соматулін Аутожель» 120мг в/м, який було отримано позивачем 04.10.2023 1 упаковку та 19.10.2023 2 упаковки, що забезпечує потребу до кінця поточного 2023 року. Також, з метою забезпечення позивача лікарським засобом у 2024 році проводиться процедура закупівлі з дотриманням обов?язкових норм та вимог Закону України «Про публічні закупівлі».

Згідно ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

З урахуванням принципу змагальності, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі (ст.9 КАС України), положення Кодексу адміністративного судочинства України передбачають не лише обов`язок суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі) щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності (ч.2 ст.77 КАС України), але й обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч.1 ст.77 КАС України).

Відповідно до положень ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 72-78, 90, 139, 241-246, 255, 262, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до відповідача-1: Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради Центр первинної медико-санітарної допомоги №3, відповідача-2: Управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради, відповідача-3: Кам`янської міської ради, відповідача-4: Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Г. В.Кадникова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.12.2023
Оприлюднено26.02.2024
Номер документу117215926
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —160/24181/23

Постанова від 26.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 29.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні