Постанова
від 26.06.2024 по справі 160/24181/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

26 червня 2024 року м. Дніпросправа № 160/24181/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2023 року (суддя Кадникова Г.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги №3», Управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради, Кам`янської міської ради, Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги №3», Управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради, Кам`янської міської ради, Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації, в якому просить:

- визнати бездіяльність Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги №3» (далі відповідач-1), яка виразилась у нездійсненні закупівлі (забезпеченні) хворої ОСОБА_1 життєво необхідним лікарським препаратом «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів, починаючи з січня місяця 2023 року протиправною;

- визнати бездіяльність Управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради (далі відповідач-2), яка виразилась у нездійсненні закупівлі (забезпеченні) хворої ОСОБА_1 , життєво необхідним лікарським препаратом «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів починаючи з січня місяця 2023 року протиправною;

- визнати бездіяльність Кам`янської міської ради (далі - відповідач-3), яка виразилась у нездійсненні закупівлі (забезпеченні) хворої ОСОБА_1 , життєво необхідним лікарським препаратом «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів починаючи з січня місяця 2023 року протиправною;

- визнати бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації (далі відповідач-4), яка виразилась у нездійсненні забезпечення хворої ОСОБА_1 , життєво необхідним лікарським препаратом «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів починаючи з січня місяця 2023 року протиправною;

- зобов`язати відповідача-l звернутися з поданням до відповідача-2 про необхідність забезпечення хворої ОСОБА_1 , життєво-необхідним препаратом «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів, починаючи з січня місяця 2023 року по грудень місяць 2024 року включно;

- зобов`язати відповідача-2 здійснити закупівлю лікарського препарату «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів для хворої ОСОБА_1 , щомісячно, починаючи з січня місяця 2023 року по грудень місяць 2024 року включно;

- зобов`язати відповідача-3 виділити кошти (профінансувати), здійснити закупівлю лікарського препарату «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів для хворої ОСОБА_1 , починаючи з січня місяця 2023 року по грудень місяць 2024 року включно;

- зобов`язати відповідача-4, забезпечити (здійснити закупівлю) хвору ОСОБА_1 , життєво необхідним лікарським препаратом «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів, щомісячно, починаючи з січня місяця 2023 року по грудень місяць 2024 року включно;

- зобов`язати відповідача -1, відповідача-2, відповідача-3, відповідача-4, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.

Позивачем подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, позов задовольнити у повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не було взято до уваги, що позивач з січня 2023 року не отримує лікарський препарат «Соматулін Аутожель» який позиву життєво необхідний, а з боку відповідачів вбачається бездіяльність, оскільки Постановою КМУ від 25.03.2009 року №333 передбачена можливість закупівлі лікарських засобі, які не включено до Національного переліку.

Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.

Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як вбачається із матеріалів справи, позивач за станом здоров`я має потребу пожиттєвого прийняття препарату «Соматулін Аутожель». Зазначеним препаратом її протягом 2022 року забезпечувала лікарня відповідач-1. Проте, з січня 2023 року позивач вказує, що такий препарат не отримує.

На звернення позивача відповідачем-1 роз`яснено, що лікарський засіб «Соматулін Аутожель» не включений до національного переліку основних лікарських засобів та на початку року не забезпечена повна потреба у лікарських засобах відповідно до п.1.п.п.1(1) постанови Кабінету міністрів України від 25.03.2009р. №333, а тому провести закупівлю за рахунок коштів Кам`янської міської територіальної громади не має можливості. Адміністрацією КНП КМР «ЦПМСД №3» направлено лист на управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради (відповідач-2) з клопотанням перед департаментом охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації (відповідач-4) щодо сприяння у нагальному забезпеченні життєво необхідним лікарським засобом позивача, як хворої, за рахунок коштів Державного бюджету.

На звернення позивача до відповідача-2 отримано аналогічну відповідь.

Відповідач-3 на звернення позивача надав відповідь, згідно якої рішення виділити з місцевого бюджету 2022 року кошти на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» затверджено Рішенням міської ради від 22.12.2021 №466-14/VII «Про затвердження Комплексної програми «Здоров`я населення Кам`янської міської територіальної громади» на 2022-2024 роки» зі змінами. Контроль щодо забезпечення виконання програми та звітування про хід і результати виконання цієї програми щороку до 20 січня наступного за звітним періодом покладено на управління охорони здоров`я міської ради.

Звернення позивача до відповідача-4 перенаправлене на адресу Міністерства охорони здоров`я.

Згідно відповіді, наданої Міністерством охорони здоров`я України від 16.06.2023 року, позивачу роз`яснено, що згідно з постановою Кабінету міністрів України від 25.03.2009 р. №333 лікарські засоби, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку, підлягають закупівлі закладами і установами охорони здоров`я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевого бюджетів. За умови забезпечення потреби пацієнтів в таких препаратах за Національним переліком, замовники можуть закуповувати лікарські засоби, що не включені до Національного переліку. При цьому перевага надається лікарським засобам, включеним до галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я.

Крім того, Міністерством охорони здоров`я України, було направлено листа з рекомендаціями на адресу Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської ОВА (відповідача-4) щодо можливості здійснити закупівлю вказаного препарату, а також те, що Національний перелік основних лікарських засобів є базовим документом для забезпечення населення медичною допомогою. На сайті ДП «Державний експертний центр МОЗ України» розміщено висновок уповноваженого органу з оцінки медичних технологій, яким визначено, що лікарський засіб «Соматулін Аутожель» має додану корисність.

Таким чином, позивач, з посиланням на лист МОЗ України від 07.07.2023 року, вказує, що питання про закупівлю лікарського засобу та медичними виробами хворого має вирішуватись за рахунок коштів місцевого бюджету у закладах охорони здоров`я або за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.

Не погоджуючись з відповідями та вказуючи на бездіяльність відповідачів, позивач звернулась до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що відповідачами доведено відсутність протиправної бездіяльності.

Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.

Згідно з ст.53-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» №2801-XII держава забезпечує заходи з профілактики рідкісних (орфанних) захворювань та організацію надання громадянам, які страждають на такі захворювання, відповідної медичної допомоги.

З цією метою центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я:

- визначає та затверджує перелік рідкісних (орфанних) захворювань та забезпечує офіційну публікацію цього переліку;

- в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання;

- визначає заходи, необхідні для забезпечення профілактики рідкісних (орфанних) захворювань, та встановлює порядок надання медичної допомоги громадянам, які страждають на ці захворювання.

Громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до їх переліку та обсягів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

30.01.2018 набрав чинності Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». Відповідно до цього Закону держава гарантує повну оплату згідно з тарифом аз рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій. У межах програми медичних гарантій держава гарантує громадянам, іноземцям, особам без громадянства, які постійно проживають на території України, та особам, яких визнано біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, повну оплату за рахунок коштів Державного бюджету України необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, пов`язаних з наданням: 1) екстреної медичної допомоги; 2) первинної медичної допомоги; 3) спеціалізованої медичної допомоги; 4) паліативної медичної допомоги; 5) реабілітації у сфері охорони здоров`я; 6) медичної допомоги дітям до 16 років; 7) медичної допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами. При цьому, чинним законодавством України встановлено певний порядок надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій.

Згідно з п.1-1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (із змінами) з 1 вересня 2017р. лікарські засоби, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого цією постановою, підлягають закупівлі закладами і установами охорони здоров`я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів. Обсяги потреби в закупівлі лікарських засобів визначаються за видами медичної допомоги в порядку, встановленому Міністерством охорони здоров`я. За наявності бюджетних асигнувань, що залишаються після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку основних лікарських засобів, замовники можуть також здійснювати закупівлі лікарських засобів, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та не включені до зазначеного Національного переліку. При цьому закупівля лікарських засобів здійснюється за принципом максимальної економії та ефективності із застосуванням галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я.

Як встановив суд першої інстанції, лікарський засіб «Соматулін Аутожель» 120 мг. в/м у 28 днів до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2021 року №1431), не включено.

Судом першої інстанції вірно зазначено, що Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 року №333 (із змінами) передбачено можливість, а не обов`язок закупівлі лікарських засобів, не включених до Національного переліку основних лікарських засобів, за умови наявності бюджетних асигнувань, що залишаються після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку основних лікарських засобів.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України №504 від 19.03.2018 (зі змінами) затверджено Порядок надання первинної медичної допомоги.

Цей Порядок визначає завдання, конкретизує зміст і встановлює вимоги щодо організації та забезпечення надання первинної медичної допомоги (далі - ПМД) в Україні.

Відповідно до п.7 розділу ІІ цього Порядку ПМД надається під час особистого прийому пацієнта за місцем надання ПМД.

Відповідно до вимог ч.2 ст.15 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» №2801-XII реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації.

Пунктом шостим статті 22 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» №586-XIV регламентовано, що місцева державна адміністрація організовує роботу медичних закладів по поданню допомоги населенню, надає у межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов`язані з охороною материнства і дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей.

Підпунктом 3 п. «б» ст.32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення.

Згідно із ст.1 Закону №280/97-ВР делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад.

Відповідно до п.22 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень органів місцевого самоврядування належить затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.

Як було встановлено судом першої інстанції, після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД № 3» від 11.09.2023 №808/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою було внесено зміни до комплексної програми «Здоров`я населення Кам`янської міської територіальної громади» на 2022-2024 роки та виділено кошти на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки ОСОБА_1 у розмірі 38 784грн. 29коп.

КНП КМР «ЦПМСД № 3» за договором №215 від 26.09.2023 закупив вказаний лікарський засіб на зазначену суму та забезпечив ним позивачку ОСОБА_1 , що підтверджується записом в журналі.

Після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД № 3» від 21.09.2023 № 841/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою було виділено додаткові кошти на придбання лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки у розмірі 77 568грн. 58коп.

КНП КМР «ЦПМСД №3» за договором № 21 від 12.10.2023 закупив вказаний лікарський засіб на зазначену суму та забезпечив ним позивачку ОСОБА_1 , що підтверджується записом в журналі.

Після направлення листа КНП КМР «ЦПМСД № 3» від 24.10.2023 № 973/1-03 до УОЗ КМР Кам?янською міською радою прийнято рішення від 03.11.2023 № 1507/-40/VIII «Про внесення змін до рішення міської ради від 29.11.2022 №703-25/VIII «Про бюджет Кам?янської міської територіальної громади на 2023 рік» із змінами», яким передбачено виділення коштів з місцевого бюджету на закупівлю вказаного лікарського засобу для громадянки ОСОБА_1 (офіційно оприлюднено на сайті Кам?янської міської ради в мережі Інтернет за адресою: https://so.kam.gov.ua/ua/treezas_so/pg/71123931513222_d1/).

Судом також було встановлено, що станом на час звернення позивачки до суду КНП КМР «ЦПМСД № 3» оголосило про проведення відкритих торгів UA-2023-11-14-013107-а на закупівлю лікарського засобу «Соматулін Аутожель» для позивачки з очікуваною вартістю закупівлі 404 000грн. у кількості 10 упаковок (на 10 місяців).

Дата розкриття тендерних пропозицій та проведення електронного аукціону - 22.11.2023. Строк поставки товару - до 31.12.2023. Інформація про закупівлю опублікована на сайті «Держзакупівлі онлайн» (https://www.dzo.com.ua/) B мережі Інтернет за адресою: https://www.dzo.com.ua/tenders/c69d4129718b452facc97b93f2c9e220.

Крім того, відповідно до листа відповідача-2 від 24.11.2023 № 01вих-16/1058, згідно вимог Постанови №333, після визначення повного обсягу потреби в лікарських засобах, включених до Національного переліку відповідача-1 у вересні 2023 року з`явилася можливість забезпечення позивача необхідним лікарським засобом за рахунок наявних бюджетних асигнувань. Було придбано 3 упаковки лікарського засобу «Соматулін Аутожель» 120мг в/м, який було отримано позивачем 04.10.2023 1 упаковку та 19.10.2023 2 упаковки, що забезпечує потребу до кінця поточного 2023 року. Також, з метою забезпечення позивача лікарським засобом у 2024 році проводиться процедура закупівлі з дотриманням обов`язкових норм та вимог Закону України «Про публічні закупівлі».

Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують.

Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2023 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства Кам`янської міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги №3», Управління охорони здоров`я Кам`янської міської ради, Кам`янської міської ради, Департаменту охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Постанова у повному обсязі складена 26 червня 2024 року.

Головуючий - суддяА.А. Щербак

суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2024
Оприлюднено28.06.2024
Номер документу120002105
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —160/24181/23

Постанова від 26.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 29.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні