Постанова
від 21.02.2024 по справі 924/529/17
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2024 року Справа № 924/529/17

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:головуючий суддя Олексюк Г.Є., суддя Мельник О.В. , суддя Гудак А.В.

секретар судового засідання Ткач Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Хмельницької міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.10.2023 у справі №924/529/17 (головуючий суддя Смаровоз М.В., суддя Гладюк Ю.В., суддя Заверуха С.В., повний текст складено 16.10.2023)

за позовом Хмельницького професійного ліцею

до відповідачів: 1) Хмельницької міської ради; 2) Управління капітального будівництва Хмельницької міської ради

за участю третіх осіб, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: 1) Міністерства освіти і науки України; 2) Хмельницької обласної державної адміністрації; 3) Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз"

за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Асоціації "Регіональне будівництво Хмельниччини"

про визнання незаконним та скасування рішення в частині, визнання недійсними та скасування державних актів

за участю представників сторін:

позивача - не з`явився;

відповідача - 1 - не з`явився;

відповідача - 2 - не з`явився;

третіх осіб - не з`явилися;

ВСТАНОВИВ:

Хмельницький професійний ліцей (далі - позивач) звернувся до Господарського суду Хмельницької області із позовом до Хмельницької міської ради (далі - відповідач-1) та Управління капітального будівництва Хмельницької міської ради (далі - відповідач-2), за участю третіх осіб, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Міністерства освіти і науки України (далі - третя особа-1), Хмельницької обласної державної адміністрації (далі - третя особа-2), Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (далі - третя особа-3), за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Асоціації "Регіональне будівництво Хмельниччини" (далі - третя особа-4) та із урахуванням заяв про зміну позовних вимог, просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення Хмельницької міської ради від 30.03.2011 № 81 в частині надання Управлінню капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів в постійне користування земельних ділянок по вул. Озерній, 6/2А, площею 4700 м2, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 та по вул. Озерній, 6/2Б, площею 5600 м2, кадастровий номер 6810100000:16:006:0054;

- визнати недійсними та скасувати Державні акти серії ЯЯ № 333959 та серії ЯЯ № 333958, видані 07.06.2012 Управлінню капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів на право постійного користування земельними ділянками по вул. Озерній, 6/2А, площею 0,47 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 та по вул. Озерній, 6/2Б, площею 0,56 м2, кадастровий номер 6810100000:16:006:0054.

В частині позову про визнання незаконним та скасуваня рішення Хмельницької міської ради від 30.03.2011 № 81 щодо надання Управлінню капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів в постійне користування земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 по вул. Озерній, 6/1, площею 7100 м2 та визнання недійсним та скасування Державного акту серії ЯЯ № 333946, виданого 07.06.2012, позивач просить позов залишити без розгляду.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що Хмельницький професійний ліцей є користувачем земельної ділянки площею 5 га, що знаходиться у м. Хмельницькому по вул. Озерна, 8, яка є державною власністю та перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки та закріплена за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління. Однак спірним рішенням міської ради від 30.03.2011 № 81 частину земельної ділянки позивача було вилучено. На думку позивача, рішення міської ради прийнято з перевищенням наданих відповідачу-1 повноважень та у непередбачений законом спосіб, з порушенням положень статей 20, 84, 116, 140, 141, 149 ЗК України, ст. 6 ЗУ "Про розмежування земель державної та комунальної власності" та ст. 63 ЗУ "Про освіту".

Позивач звертає увагу на постанову Верховного Суду від 29.09.2021 у справі № 924/880/17, в якій встановлено обставини того, що позивач є законним користувачем земельної ділянки площею 5 га у м. Хмельницькому по вул. Озерна, 8 згідно чинного Державного акту Б № 041678 1980. В той же час, судом установлено, що рішенням міськради від 04.03.2015 № 65 затверджено проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки Управлінню освіти Хмельницької міської ради. У зв`язку з чим для Хмельницького професійного ліцею неможливо розробити матеріали з надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5 га, оскільки площа земельної ділянки становить 4,4796 га (у Державному земельному кадастрі зареєстровані суміжні земельні ділянки з кадастровими номерами 6810100000:16:006:0055, 6810100000:16:006:0054, 6810100000:16:006:0174).

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 02.10.2023 позов задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано рішення Хмельницької міської ради від 30.03.2011 №81 в частині надання Управлінню капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів в постійне користування земельних ділянок: по вул. Озерній, 6/2А, площею 4700 м2, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 та по вул. Озерній, 6/2Б, площею 5600 м2, кадастровий номер 6810100000:16:006:0054. Визнано недійсним та скасовано Державний акт серії ЯЯ № 333959, виданий 07.06.2012 Управлінню капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів на право постійного користування земельною ділянкою по вул. Озерній, 6/2А, площею 0,47 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055. Визнано недійсним та скасовано Державний акт серії ЯЯ № 333958, виданий 07.06.2012 Управлінню капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів на право постійного користування земельною ділянкою по вул. Озерній, 6/2Б, площею 0,56 м2, кадастровий номер 6810100000:16:006:0054. В решті позов залишено без розгляду. Здійснено розподіл судового збору.

Суд першої інстанції зазначив, що за відсутності доказів передачі земель державної форми власності у комунальну власність, у органів, що мають повноваження розпоряджатися землями комунальної власності, відсутні повноваження з вилучення, передачі у тимчасове або постійне користування земель державної форми власності. Відповідно, будь - які рішення органів місцевого самоврядування з розпорядження землями державної форми власності є такими, що прийняті всупереч законодавства та з перевищенням цими органами своєї компетенції. При цьому місцевий господарський суд прийняв до уваги зміст постанови Верховного Суду від 29.09.2021 у справі №924/880/17. Водночас, суд зауважив, що прийняття міською радою рішень про припинення користування спірними земельними ділянками не може бути підставою для закриття провадження у справі на підставі ст. 231 ГПК України.

До Північно - західного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга Хмельницької міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.10.2023 у справі № 924/529/17, в якій апелянт просить скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким відмовити в позові.

Доводи апеляційної скарги зводяться до наступних аргументів:

- у клопотанні про закриття провадження у справі міською радою було вказано те, що рішенням № 51 від 28.07.2023 було припинено право постійного користування відповідачу-2 земельною ділянкою з кадастровим номером 6810100000:16:006:0055 в м. Хмельницькому по вул. Озерній, 6/2А, площею 4700 м2 також рішенням міської ради від 28.07.2023 № 57 було припинено право постійного користування КП "Хмельницькбудзамовник" земельною ділянкою з кадастровим номером 6810100000:16:006:0054, площею 0,56 га.

- оскаржувані позивачем рішення міської ради реалізовані, вичерпали свою юридичну значимість, а право постійного користування припинено, що підтверджується відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, де зареєстроване відповідне припинення речового права 14.08.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:16:006:0055 та 18.08.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:16:006:0054;

- суд першої інстанції проігнорував ту обставину, що спірними рішеннями міської ради вищевказані земельні ділянки були надані під будівництво багатоквартирних житлових будинків і на них на час прийняття рішення суду розміщені об`єкти нерухомого майна, які не перебувають у власності позивача - багатоквартирні житлові будинки та гаражі. Виходячи з наведеного, прийняття оскаржуваного рішення суду першої інстанції жодним чином не призведе до відновлення порушених прав позивача, а стане приводом для породження подальших позовів.

Ухвалою Північно - західного апеляційного господарського суду від 26.12.2023 скаржнику поновлено пропущений строк на апеляційне оскарження рішення суду, відкрито провадження у справі № 924/529/17, зупинено дію рішення суду та призначено розгляд справи на 31.01.2024 о 15:15 год.

Ухвалою Північно - західного апеляційного господарського суду від 31.01.2024 відкладено розгляд справи на 21.02.2024 о 15:00 год.

Міністерство освіти і науки України надіслало до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому вказує на те, що Хмельницький професійний ліцей є державним професійно - технічним навчальним закладом, який підпорядкований Міністерству освіти і науки України. Оскаржуване рішення міської ради та вилучення земельної ділянки у навчального закладу порушує право власності держави на землю, інтереси держави, а також є незаконним припиненням права постійного користування земельною ділянкою Хмельницьким професійним ліцеєм. Стаття 141 ЗК України передбачає підстави припинення права користування земельною ділянкою, серед яких є добровільна відмова та вилучення лише у випадках, передбачених цим Кодексом. Такої відмови відповідно не було. У ст. 149 ЗК Кодексу визначено, що вилучення земельних ділянок проводиться за згодою землекористувачів. Таким чином, спірне рішення міської ради не відповідає вимогам закону та порушує право державної власності навчального закладу на вказану земельну ділянку. Суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що за відсутності доказів передачі земель державної форми власності у комунальну власність, у органів, що мають повноваження розпоряджатися землями комунальної власності, відсутні повноваження з вилучення, передачі у тимчасове або постійне користування земель державної форми власності. Відповідно, будь - які рішення органів місцевого самоврядування з розпорядження землями державної форми власності є такими, що прийняті всупереч законодавства та з перевищенням цими органами своєї компетенції.

В судові засідання учасники справи не забезпечили явки повноважних представників, хоча про день, час та місце судового розгляду повідомлялися належним чином.

Враховуючи те, що судом вчинено всі необхідні дії для повідомлення всіх учасників справи про день, час та місце розгляду справи, явка учасників справи в судове засідання обов`язковою не визнавалась, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу в даному судовому засіданні за наявними матеріалами.

Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній та додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів апеляційного господарського суду, беручи до уваги межі перегляду справи в суді апеляційної інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, зазначає наступне.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом, згідно із рішенням Виконавчого комітету Хмельницької міської ради народних депутатів від 15.05.1980 № 120 "Про надання дозволу на право проведення проектно-розвідувальних робіт установам, відомствам, організаціям під різні види будівництва, відведення земельних ділянок та проведення будівництва на закріплених за ними землях" та Додатку № 2 до рішення міськвиконкому від 15.05.1980 № 120, Виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" (далі - ВО "Хмельницькгаз") у зв`язку із закінченням проектно - розвідувальних робіт під будівництво профтехучилища на 720 місць по пр. Миру, 61/1 м. Хмельницького (вул. Озерна, 8 м. Хмельницького) виділено земельну ділянку площею 5 га.

Виконавчим комітетом Хмельницької міської ради народних депутатів видано Державний акт на право користування землею Б № 041678 від 1980 року, зареєстрований в Книзі записів державних актів за № 1-9/455, за яким ВО "Хмельницькгаз" у безстрокове і безоплатне користування передано 5 га землі згідно з планом землекористування для будівництва профтехучилища на 720 місць.

Відповідно до п. 1.4 статуту Хмельницького професійного ліцею, Ліцей створено згідно із наказом Міністерства освіти і науки України від 13.06.2003 № 377 "Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Хмельницької області" шляхом реорганізації професійно - технічного училища № 8 м. Хмельницький. Ліцей є правонаступником училища.

Згідно п. 1.6 статуту, Ліцей є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, штамп, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Пунктом 1.3 статуту визначено серед іншого, що ліцей у своїй діяльності керується нормативно - правовими актами Міністерства освіти і науки України, що є його засновником.

Відповідно до довідки Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" від 25.09.2007 № 1853, земельна ділянка площею 5 га, яка була надана ВО "Хмельницькгаз" у безстрокове користування для будівництва профтехучилища, передана Хмельницькому професійному ліцею у зв`язку із закінченням будівництва училища.

Згідно з довідкою Міністерства освіти і науки України від 19.05.2015 № 1/1.1-6981, відповідно до даних автоматизованої системи "Юридичні особи" майно (будівлі, споруди, інші основні засоби і матеріальні цінності), що знаходиться на балансі навчального закладу та відомостей про нерухоме державне майно станом на 01.04.2017, земельна ділянка площею 50000 м2 у м. Хмельницький, вул. Озерна, 8 є державною власністю, перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України та закріплена за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління.

Рішенням Хмельницької міської ради 30.03.2011 № 81 надано Управлінню капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів (під будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано - прибудованими приміщеннями) в постійне користування земельні ділянки: по вул. Озерній, 6/2А, площею 4700 м2; по вул. Озерній, 6/2Б, площею 5600 м2.

07.06.2012 Управлінню капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів видано Державні акти серії ЯЯ № 333959 та серії ЯЯ №333958 на право постійного користування земельними ділянками по вул. Озерній, 6/2А, 6/2Б площею 0,47 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 та площею 0,56 м2 кадастровий номер 6810100000:16:006:0054.

11.04.2016 ФОП Панасюк Л.М. (інженер - землевпорядник) на адресу Хмельницького професійного ліцею повернуто матеріали по наданню дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (для будівництва і обслуговування будівель закладів освіти) Хмельницькому професійному ліцею за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 8 з підстав того, що за результатами кадастрової зйомки орієнтовна площа земельної ділянки становить 4,4796 га, а відповідно до листа Міністерства освіти і науки України за Хмельницьким професійним ліцеєм закріплена земельна ділянка площею 5,0000 га, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 8. Вказано також, що по факту виміру площа земельної ділянки становить 4,4796 га, у зв`язку з тим, що у Державному земельному кадастрі зареєстровані суміжні земельні ділянки з наступними кадастровими номерами (6810100000:16:006:0055, 6810100000:16:006:0054, 6810100000:16:006:0174), тому для Хмельницького професійного ліцею неможливо розробити матеріали по наданню дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,0000 га.

До матеріалів справи № 924/880/17 долучено повідомлення Управління Держземагенства у Хмельницькому районі Хмельницької області від 08.08.2014 № 05-12/9505, відповідно до якого, згідно Книг реєстрації державних актів на право користування землею м Хмельницького, запис про державну реєстрацію державного акта на право постійного користування землею Б № 041678 відсутній та повідомлення Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 06.11.2015 № 12-4631-02-10, відповідно до якого, згідно наявної у відділі інформації та кадастрів департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів рішенням виконавчого комітету та міської ради земельна ділянка на території м. Хмельницького Хмельницькому професійному ліцею у користування, не надавалася.

При розгляді справи № 924/880/17 було проведено судову експертизу та у висновку судового експерта від 11.08.2020 № 002/20, зокрема, відзначено:

- на підставі проведеного дослідження, наявних матеріалів справи № 924/880/17, відтворені частково межі земельної ділянки, наданої ВО "Хмельницькгаз" для будівництва профтехучилища згідно Державного акта на право постійного користування землею Б № 041678 від 1980 року площею 5 га, відповідно до узгоджених меж із сумісними землекористувачами до надання в постійне користування Управлінню освіти Хмельницької міської ради відповідно до рішення Хмельницької міської ради № 65 від 04.03.2015 земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 площею 0,7558 га, що графічно відображено на план - схемі в Додатках 8 та 9 до висновку (дослідна частина висновку арк. 22-23);

- на підставі проведеного дослідження, наявних матеріалів справи № 924/880/17 встановлено, що можливо відтворити: а) межу земельної ділянки Хмельницького професійного ліцею з Хмельницькою об`єднаною технічною школою товариства сприяння оборони України згідно наданих документів, що графічно відображено на план - схемі в Додатках 8, 9 до висновку (дослідна частина висновку арк. 22); б) взаємне розташування земельних ділянок Хмельницької об`єднаної технічної школи ТСОУ за наданими у справу матеріалами до вилучення частини земельної ділянки у Хмельницької технічної школи товариства сприяння оборони України та після вилучення частини земельної ділянки, що графічно відображено на план - схемі в Додатках 1, 2, 4, 8 до висновку. На Додатку 8 до висновку ділянка Хмельницької об`єднаної технічної школи ТСОУ до вилучення відображена червоним (чорним) кольором, після вилучення - темно синім з кадастровим номером 6810100000:16:006:0013; в) земельні ділянки фактичних землекористувачів на даний час (Управління освіти Хмельницької міської ради) кадастровий номер 6810100000:16:006:0174, 6810100000:16:006:0003, 6810100000:16:006:0072, що графічно відображено на план - схемі в Додатках 3, 5, 6, 8, 10 до висновку;

- на підставі проведеного дослідження наявних матеріалів справи № 924/880/17 встановлено, що межі земельної ділянки фактичного землекористувача Управління освіти Хмельницької міської ради, кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 виходять за межі земельної ділянки Хмельницької об`єднаної технічної школи ТСОУ за наданими у справу матеріалами до вилучення у землекористувача частини земельної ділянки в 2004 році, що графічно відображено на план-схемі в Додатках 8, 9 до висновку. Межі, площа та розміри земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174, які виходять за межі земельної ділянки Хмельницької об`єднаної технічної школи ТСОУ обписано в дослідній частині висновку арк. 22-24 в таблиці № 3;

- на підставі проведеного дослідження наявних матеріалів справи № 924/880/17 встановлено, що є накладення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 на земельну ділянку Хмельницького професійного ліцею (ПТУ № 8) по лінії узгоджених меж встановлених технічним звітом 1996 року по інвентаризації землекористування Хмельницької об`єднаної технічної школи товариства сприяння оборони України в м. Хмельницькому. Розміри, площа, конфігурація та координати накладки земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 по лінії узгоджених меж описано в дослідній частині висновку арк. 22-24 в таблиці № 3. Документація щодо оформлення акта на право постійного користування землею ОТШ ТСОУ для проведення дослідження не була представлена;

- межі земельної ділянки наданої ВО "Хмельницькгаз" згідно Державного акта на право постійного користування землею Б № 041678 не представляється за можливе відтворити в зв`язку з відсутністю графічної частини бланку Державного акта на право постійного користування землею Б № 041678, якою визначені зовнішні розміри по периметру та конфігурація земельної ділянки;

- не представляється за можливе встановити чи накладається земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 площею 0,7558 га, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 6/1 і була надана в постійне користування Управлінню освіти Хмельницької міської ради № 65 від 04.03.2015 на земельну ділянку площею 5,0 га, виділену ВО "Хмельницькгаз" для будівництва профтехучилища згідно Державного акту на право користування землею Б № 041678 від 1980 року у зв`язку з відсутністю графічної частини бланку Державного акту на право постійного користування землею Б № 041678, якою визначені зовнішні розміри по периметру та конфігурація земельної ділянки.

Предметом апеляційного перегляду є рішення суду першої інстанції в частині задоволення позову про визнання незаконним та скасування рішення Хмельницької міської ради від 30.03.2011 № 81 в частині надання відповідачу - 2 в постійне користування земельних ділянок за адресою: м.Хмельницький, вул. Озерній, 6/2А, площею 4700 м2, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 та за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерній, 6/2Б, площею 5600 м2, кадастровий номер 6810100000:16:006:0054 та визнання недійсним та скасування Державних актів серії ЯЯ № 333959 та ЯЯ № 333958, виданий 07.06.2012 відповідачу-2 на право постійного користування вказаними вище земельними ділянками.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач доводить те, що спірне рішення та спірні державні акти на право постійного користування земельними ділянками порушують (зачіпають) його права, як землекористувача земельної ділянки площею 5 га, що знаходиться у м. Хмельницькому по вул. Озерна, 8, яка є державною власністю та перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки та закріплена за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління. Хмельницький професійний ліцей як правонаступник Професійно - технічного училища № 8 м.Хмельницький є законним користувачем збудованого на виділеній земельній ділянці майна та землекористувачем зазначеної земельної ділянки на підставі Державного акту Б № 041678 1980, який є чинним.

Заперечуючи проти позову та рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, відповідач доводить, зокрема те, що рішеннями Хмельницької міської ради від 28.07.2023 № 51 та від 28.07.2023 № 57 було припинено право постійного користування відповідачу-2 земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 в м. Хмельницькому по вул. Озерній, 6/2А, площею 4700 м2 та право постійного користування КП "Хмельницькбудзамовник" земельною ділянкою з кадастровим номером 6810100000:16:006:0054, площею 0,56 га. Відповідач звертає увагу на те, що спірне рішення Хмельницької міської ради від 30.03.2011 № 81 реалізоване, вичерпало свою юридичну значимість, а право постійного користування, яке виникло на підставі вказаного рішення міської ради припинено, що підтверджується відомостями з державного реєстру, де зареєстроване відповідне припинення речового права щодо земельних ділянок з кадастровим номером 6810100000:16:006:0055 та 6810100000:16:006:0054.

Щодо обраного позивачем способу захисту.

Відповідно до ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 цього Кодексу передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (аналогічна норма права закріплена ст. 20 ГК України).

За змістом положень указаних норм права суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист осіб, права й охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються. Розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає в наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

Установивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, про захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту їх порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу в захисті, встановивши безпідставність та (або) необґрунтованість заявлених вимог.

За змістом ст. ст. 92, 95 ЗК України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без установлення строку. Порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, установленому законом.

Згідно зі ст. 152 ЗК України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 цієї ж статті землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Згідно до вимог ч. 1 ст. 155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Статтею 21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч. 1 ст. 393 цього Кодексу правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Аналіз положень указаних норм законодавства свідчить про те, що особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, який прямо передбачено нормою матеріального права. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення.

Предметом позову є вимоги про визнання незаконним та скасування рішення міської ради від 30.03.2011 № 81 в частині надання відповідачу-2 в постійне користування земельних ділянок та державних актів, які видані на підставі спірного рішення ради.

Таким чином, позовні вимоги спрямовані на оскарження неправомірності дій (рішення органу та актів), які позбавляють позивача його права на користування земельною ділянкою, яка закріплена за ним на праві оперативного управління.

В той же час, факт правомірності володіння та користування майном є достатньою підставою для відповідної особи для звернення за захистом цього права. Крім того, позивачем за цим позовом може бути і неволодіючий власник, а особа, законний інтерес або право якої порушено.

Із урахуванням викладеного, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що позивач як особа, якій належить право постійного користування земельною ділянкою, наділений правом на звернення до суду з метою захисту порушеного права.

Суд звертає увагу на те, що відновленням становища, яке існувало до порушення, є також визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування. На підставі оскаржуваного рішення було видано державні акти, які також є предметом оскарження та здійснені відповідні реєстраційні дії, отже, вимоги про визнання оспорюваного рішення та актів недійсними як окремий спосіб захисту поновлення порушених прав можуть бути предметом розгляду в господарських судах.

Ураховуючи викладене вище, колегія суддів дійшла висновку про те, що розгляд позову про визнання спірного рішення ради недійсним із заявленням вимоги про визнання недійсними правовстановлюючих документів, виданих на підставі зазначеного рішення щодо права користування земельними ділянками, вплине на законність таких документів та, відповідно, відновить порушені права користувача земельної ділянки.

Суд приймає до уваги, що неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до ч. 2 ст. 55, ст. 124 Конституції України.

Вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно зі ст. 16 ЦК України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.

Одночасно суд приймає до уваги правову позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену в постанові від 19.06.2018 у справі № 916/1979/13, де вказано, що рішення органу місцевого самоврядування у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після реалізації, також може оспорюватися з точки зору законності.

Щодо вимог про визнання недійсними рішення міської ради від 30.03.2011 № 81 та Державним актів від 07.06.2012 серії ЯЯ № 333959 та ЯЯ № 333958, суд зазначає наступне.

Статтею 15 ЗК Української РСР (1970 року) було визначено, що земля надається в безстрокове або тимчасове користування. Безстроковим (постійним) визнається землекористування без заздалегідь встановленого строку.

Відповідно до статті 80 ЗК України (тут і далі в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, на землі комунальної власності. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти комунальної власності, незалежно від місця їх розташування (ч.ч. 1, 2 ст. 83 ЗК України).

За приписами ст. 84 ЗК України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) в державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними навчальними закладами.

За приписами ч. 1 ст. 92 ЗК України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без установлення строку.

Відповідно до ст. 141 ЗК України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 цього Кодексу, перелік яких є вичерпним. Дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб`єкта права користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у ст. 141 ЗК України, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.

Вирішуючи спори про припинення права власності на земельну ділянку чи права користування нею, суди повинні враховувати, що орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування має право прийняти рішення про це лише в порядку, з підстав і за умов, передбачених статтями 140-149 ЗК України.

У випадках, визначених цими нормами, припинення права власності на землю чи права землекористування провадиться за позовом відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування в судовому порядку, недодержання якого є підставою для визнання рішення цього органу та виданих державних актів недійсними.

За змістом ч. 2 ст. 149 ЗК України вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

За відсутності доказів передачі земель державної форми власності у комунальну власність, у органів, що мають повноваження розпоряджатися землями комунальної власності, відсутні повноваження з вилучення, передачі у тимчасове або постійне користування земель державної форми власності. Відповідно, будь - які рішення органів місцевого самоврядування з розпорядження землями державної форми власності є такими, що прийняті всупереч законодавства та з перевищенням цими органами своєї компетенції.

Згідно зі ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад та організація землеустрою.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Частиною 1 ст. 92 ЗК України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Статтею 4 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" встановлено, що суб`єктами управління державної власності є міністерства, Фонд державного майна та інші органи виконавчої влади.

Положенням про Міністерство освіти і науки України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 630 (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) визначено, що Міністерство освіти і науки України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, трансферу (передачі) технологій, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов`язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності.

Відповідно до ст. 63 Закону України "Про освіту" (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою" від 02.04.2002 № 449 раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні в разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб.

Обов`язок переоформлення права користування земельною ділянкою, який міститься у пункті 6 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, визнаний неконституційним рішенням Конституційного Суду України від 22.09.2005.

Із матеріалів справи суд встановив те, що 30.03.2011 Хмельницькою міською радою було прийнято спірне рішення № 81 щодо надання відповідачу-2 в постійне користування земельних ділянок в м. Хмельницький по вул. Озерній, 6/2А, площею 0, 47 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 та по вул. Озерній, 6/2Б, площею 0,56 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0054.

На підставі вказаного рішення міської ради відповідачу - 2 були видані Державні акти від 07.06.2012 серії ЯЯ № 333959 та серії ЯЯ № 333958 на право постійного користування земельними ділянками в м. Хмельницький по вул. Озерній, 6/2А, площею 0, 47 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 та по вул. Озерній, 6/2Б, площею 0,56 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0054.

Колегія суддів зазначає, що при розгляді справи № 924/880/17, Верховний Суд у постанові від 29.09.2021 зазначив, що безстрокове (постійне) право користування земельною ділянкою, яка надавалась для будівництва профтехучилища за Державним актом Б № 041678 1980 року, набуте у встановленому порядку відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття цього безстрокового (постійного) права користування, не втрачається та не припиняється навіть у тому разі, якщо особа, яка за чинним законом не може набути таке право, не здійснить переоформлення цього права в інший правовий титул. Безстрокове (постійне) право користування зберігається і є чинним до приведення прав та обов`язків щодо такої земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства й переоформлення права користування у право власності чи оренду.

Так, на підставі рішення Хмельницької міської ради народних депутатів від 15.05.1980 № 120, ВО "Хмельницькгаз" під будівництво профтехучилища на 720 місць по пр. Миру, 61/1 м. Хмельницького, (вул. Озерна, 8 м. Хмельницького) виділено земельну ділянку площею 5 га. Виконавчим комітетом Хмельницької міської ради народних депутатів видано Державний акт на право користування землею Б № 041678 від 1980 року, зареєстрований в Книзі записів державних актів за № 1-9/455, за яким ВО "Хмельницькгаз" у безстрокове і безоплатне користування передано 5 га землі згідно з планом землекористування для будівництва профтехучилища на 720 місць. У подальшому земельна ділянка площею 5 га, яка надана ВО "Хмельницькгаз" в безстрокове користування для будівництва профтехучилища, передана Хмельницькому професійному ліцею у зв`язку із закінченням будівництва училища.

Хмельницький професійний ліцей є професійно-технічним закладом, який створений та підпорядкований Міністерству освіти і науки України (пункти 1.3, 1.4 статуту), а відповідно до даних автоматизованої системи "Юридичні особи" майно (будівлі, споруди, інші основні засоби і матеріальні цінності), що знаходиться на балансі навчального закладу є державною власністю, перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України та закріплене за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління.

Таким чином, оскільки Державний акт серії Б № 041678, виданий на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 1980 року № 120 та зареєстрований в книзі записів державних актів на право користування землею за № 1-455 є чинним, відповідно Хмельницький професійний ліцей, як правонаступник Професійно - технічного училища № 8 м. Хмельницький є законним користувачем збудованого на виділеній земельній ділянці майна та землекористувачем зазначеної земельної ділянки.

Право власності держави та право землекористування Хмельницького професійного ліцею на земельну ділянку площею 5 га на вул. Озерна, 8 збереглося в силу Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності"; Хмельницький професійний ліцей є професійно-технічним закладом, який створений та підпорядкований Міністерству освіти і науки України, в безстроковому (постійному) користуванні позивача перебуває земельна ділянка державної власності.

При цьому судом установлено, що рішенням міськради від 04.03.2015 № 65 затверджено проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки Управлінню освіти Хмельницької міської ради. У зв`язку з чим для Хмельницького професійного ліцею неможливо розробити матеріали з надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,0000 га, оскільки площа земельної ділянки становить 4,4796 га (у Державному земельному кадастрі зареєстровані суміжні земельні ділянки з кадастровими номерами 6810100000:16:006:0055, 6810100000:16:006:0054, 6810100000:16:006:0174). Суд зазначив, що експертним висновком встановлено накладення спірної земельної ділянки на земельну ділянку Хмельницького професійного ліцею, що є фактичним вилученням органом місцевого самоврядування частини земельної ділянки державної форми власності.

В силу ч. 4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, при розгляді справи № 924/880/17 судом було встановлено обставини, які не підлягають доведенню при розгляді справи № 924/529/17 щодо того, що Хмельницький професійний ліцей є землекористувачем земельної ділянки площею 5 га у м. Хмельницький по вул. Озерна, 8, а також те, що позивач не може розробити матеріали з надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5 га, оскільки площа земельної ділянки становить 4,4796 га (у Державному земельному кадастрі зареєстровані суміжні земельні ділянки з кадастровими номерами 6810100000:16:006:0055, 6810100000:16:006:0054, 6810100000:16:006:0174).

Тобто із вказаного слідує, що земельна ділянка у м. Хмельницький по вул. Озерна, 8, площею 5 га, яка перебуває в користуванні Хмельницького професійного ліцею є фактично меншою та становить 4,4796 га, оскільки у Державному земельному кадастрі зареєстровані суміжні земельні ділянки, зокрема, з кадастровими номерами 6810100000:16:006:0055, 6810100000:16:006:0054, які згідно спірного рішення міської ради від 30.03.2011 № 81 були передані в постійне користування відповідачу-2, що фактичн свідчить про наявність часткового накладення спірних земельних ділянок на земельну ділянку Хмельницького професійного ліцею.

Також судом враховуються матеріали інвентаризації, інша технічна документація, а також зміст висновку експерта № 002/20 від 11.08.2020, зокрема, його додатки у тому числі № 9, 10, із яких вбачається наявність накладення спірних земельних ділянок на земельну ділянку позивача.

В той же час, колегія суддів зауважує, що відповідач-1 в суді апеляційної інстанції не заперечує обставин накладення земельних ділянок з кадастровими номерами 6810100000:16:006:0055, 6810100000:16:006:0054 на земельну ділянку Хмельницького професійного ліцею, а фактично доводить наявність підстав для закриття провадження у справі, а також те, що спірне рішення міської ради вичерпало свою дію фактом виконання.

Отже, враховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про наявність підстав для визнання незаконним та скасування рішення Хмельницької міської ради від 30.03.2011 № 81 в частині надання відповідачу-2 в постійне користування земельних ділянок в м. Хмельницький по вул. Озерній, 6/2А, площею 0, 47 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0055 та по вул. Озерній, 6/2Б, площею 0,56 га, кадастровий номер 6810100000:16:006:0054 та визнання недійсним та скасування Державних актів серії ЯЯ №333959 та серії ЯЯ № 333958, виданих 07.06.2012 відповідачу-2 на право постійного користування спірними земельними ділянками.

Щодо доводів відповідача-1 про наявність підстав для закриття провадження у справі, то колегія суддів зауважує, що прийняття, вже під час розгляду справи в суді першої інстанції, міською радою рішень від 28.07.2023 № 51 та від 28.07.2023 № 57 (т. 4, а. с. 62, 64), якими припинено право постійного користування відповідачу-2 та КП "Хмельницькбудзамовник" земельними ділянками кадастрові номери 6810100000:16:006:0055 та 6810100000:16:006:0054, а також внесення відомостей в державний реєстр про припинення речового права щодо даних земельних ділянок, не свідчить про припинення існування предмета спору та не є підставою для закриття провадження у справі на підставі ст. 231 ГПК України. Суд звертає увагу на те, що юридична оцінка актів державних та інших органів, має здійснюватися господарським судом із урахуванням ч. 2 ст. 4 ГПК України, на час їх прийняття (видання). Вирішуючи спір, суд надає об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду.

Також судом апеляційної інстанції приймається до уваги те, що земельні ділянки кадастрові номери 6810100000:16:006:0055 та 6810100000:16:006:0054 сформовані в Державному земельному кадастрі та право власності на них зберігається за Хмельницькою міською радою, що свідчить про те, що право постійного користування Хмельницького професійного ліцею, не відновлено.

Посилання відповідача-1 на те, що на спірних земельних ділянках розміщені об`єкти нерухомого майна, які не перебувають у власності позивача (багатоквартирні житлові будинки та гаражі), не спростовує встановлених судом обставин порушення прав позивача як землекористувача земельної ділянки в м. Хмельницький по вул. Озерній, 8, площею 5 га, та не може бути підставою для скасування рішення суду у даній справі.

Доводи відповідача - 1 висновків суду першої інстанції не спростовують, а його посилання, викладені в апеляційній скарзі є такими, що зводяться до переоцінки доказів та встановлених судом обставин. Суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Також колегія суддів зазначає, що рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.10.2023 про залишення без розгляду частини позовних вимог, не оскаржувалося сторонами, тому колегія суддів, враховуючі межі перегляду справи в суді апеляційної інстанції, визначені ст. 269 ГПК України, не перевіряє законність та обгрунтованість рішення суду в цій частині.

Суд вказує, що ЄСПЛ у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" зазначав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. ЄСПЛ зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення ЄСПЛ у справі "Трофимчук проти України").

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Статтею 276 ГПК України унормовано, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, Північно-західний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.10.2023 у справі № 924/529/17 необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу Хмельницької міської ради - без задоволення.

На підставі ст. 129 ГПК України судовий збір за розгляд апеляційної скарги покладається на апелянта.

Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Хмельницької міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 02.10.2023 у справі № 924/529/17 - залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення до Верховного Суду, відповідно до ст. ст. 287-291 ГПК України.

3. Справу повернути до Господарського суду Хмельницької області.

Повний текст постанови складено 26 лютого 2024

Головуючий суддя Олексюк Г.Є.

Суддя Мельник О.В.

Суддя Гудак А.В.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.02.2024
Оприлюднено28.02.2024
Номер документу117238531
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —924/529/17

Постанова від 21.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 27.12.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 26.12.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 10.11.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Рішення від 02.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 07.07.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні