Рішення
від 26.02.2024 по справі 916/5434/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" лютого 2024 р.м. Одеса Справа № 916/5434/23

Господарський Одеської області у складі:

судді Малярчук І.А.,

розглянувши у спрощеному провадженні без виклику сторін справу №916/5434/23 за позовом Спільного українсько-польського підприємства в формі товариства з обмеженою відповідальністю "Модерн-Експо" (45603, Волинська обл., Луцький р-н., с. Струмівка, вул. Рівненська, 4, код ЄДРПОУ 21751578) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мегалайн Інвест" (65005, м. Одеса, вул. Заньковецької, 7, код ЄДРПОУ 39245283) про стягнення 88153,92грн,

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, заяв, клопотань, процесуальних дій суду:

Позивач у позові в обґрунтування позовних вимог зазначає, що 16.09.2019 між Спільним українсько-польським підприємством в формі ТОВ "Модерн-Експо" та ТОВ "Мегалайн Інвест" було укладено договір поставки №UA-757/19, згідно якого позивач зобов`язався здійснити поставку товару, а відповідач зобов`язувався сплатити грошові кошти за поставлений товар на умовах передбачених в договорі та специфікації та/або видатковій накладній. Позивач стверджує, що він належним чином виконував свої зобов`язання за договором №UA-757/19 від 16.09.2019 та поставляв відповідачу товар на загальну суму 50048,60грн, проте, відповідач частково виконав грошові зобов`язання за договором поставки, у зв`язку з чим у ТОВ "Мегалайн Інвест" утворилась заборгованість перед Спільним українсько-польським підприємством в формі ТОВ "Модерн-Експо" у розмірі 50048,56грн, на яку позивачем нараховано до стягнення з відповідача пеню у розмірі 4636,00 грн, три проценти річних у розмірі 6764,39грн та інфляційні втрати у розмірі 26704,97грн.

Відповідач правом на подання заперечення щодо розгляду справи в спрощеному провадженні без виклику сторін, відзиву на позов не скористався. За таких обставин, суд розглядає дану справу за наявними в ній матеріалами з врахуванням положень ч.2 ст.178 ГПК України, якими передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи. При цьому, суд враховує, що ухвалу суду від 27.12.2023 відповідач отримав поштовим зв`язком 09.01.2024.

Ухвалою суду від 19.12.2022 залишено без руху позовну заяву від 14.12.2023 за вх.№6018/23 Спільного українсько-польського підприємства в формі товариства з обмеженою відповідальністю "Модерн-Експо" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мегалайн Інвест" про стягнення 88153,92грн.

Згідно заяви від 22.12.2023 за вх.№ 46707/23 позивач усунув виявлені судом недоліки позову, у зв`язку з чим, ухвалою суду від 27.12.2023 відкрито провадження у справі №916/5434/23 в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Зміст спірних правовідносин, фактичні обставини справи та докази, на підставі яких судом встановлені обставини справи:

16.09.2019 між Спільним українсько-польським підприємством в формі ТОВ "Модерн-Експо" (виконавець) та ТОВ "Мегалайн Інвест" (замовник) було укладено договір №UA-757/19, згідно якого виконавець зобов`язується поставити та передати замовнику товар, визначений підписаними сторонами специфікаціями до Договору, та здійснити його монтаж згідно з кошторисами на монтаж товару, а замовник зобов`язується прийняти належним чином поставлений товар та виконані монтажні роботи і оплатити вартість товару та його монтажу. У договорі, додатках, специфікаціях та додаткових угодах до нього тип товару, що поставляється, позначається з використанням наступних абревіатур: ??торговельне обладнання - КМ; ??складське стелажне обладнання - SKL; ??касові бокси - КВ; ??холодильне обладнання - REF; ??обладнання для професійної кухні - ONS; ?POS-термінали, каси самообслуговування - POS IT. Загальний обсяг та кількість товару, що поставляється та монтується на умовах Договору, визначається підписаними сторонами специфікаціями до договору. Фактична кількість та обсяг поставленого товару підтверджується товарно-транспортними, товарними (видатковими) накладними, що були підписані сторонами протягом строку дії договору. Вартість доставки та монтажу товару визначається підписаними сторонами кошторисами на монтаж товару. Фактична кількість та обсяг виконаних монтажних робіт та наданих послуг з доставки підтверджується актами здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг). Доставка товару за договором здійснюється силами Виконавця за рахунок Замовника автомобільним транспортом за адресою: Бульвар Вечірній, 22а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., якщо умовами підписаної сторонами специфікації не передбачено інші умови поставки. Країна походження товару - Україна, якщо інше не визначено у підписаній сторонами специфікації щодо поставки відповідної партії товару. Цільовим призначенням товару є його використання на об?єкті: «Поточний ремонт приміщень будівлі АЗС, за адресою Бульвар Вечірній, 22а, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл». Виконавець підписанням цього договору підтверджує та зобов`язується забезпечити до моменту поставки та монтажу належність йому права власності на товар, що постачається за договором, а також відсутність будь-яких прав та/або обмежень з боку третіх осіб щодо товару, що постачається за договором, у тому числі відсутність у будь-яких третіх осіб прав користування таким товаром, прав утримання такого товару в якості забезпечення (застави, притримання, забезпечення чи арешту за рішенням суду, виконавчої служби тощо) (п.п. 2.1. - 2.6. договору).

Пунктами 3.1., 3.2., 3.3., 3.5. договору №UA-757/19 від 16.09.2019 встановлено, що ціна договору дорівнює сумі загальної вартості товару та його доставки і монтажу, поставки та монтаж якого відбулись протягом строку дії договору згідно підписаним сторонами товарно-транспортним, товарним (видатковим) накладним та актам здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг). Ціна та вартість товару визначається для кожної партії товару згідно специфікації, підписаної сторонами до договору. Визначені підписаною сторонами специфікацією ціна, вартість та кількість (обсяг) товару можуть бути змінені лише за взаємною згодою обох сторін. Ціна доставки та монтажних робіт визначається підписаними сторонами кошторисами на монтаж товару для кожної партії товару на яку сторонами складено та підписано специфікацію до договору.

Згідно п.п. 4.1. - 4.5., 4.15.- 4.18. договору №UA-757/19 від 16.09.2019 поставка та монтаж товару виконавцем та прийняття його замовником, згідно відповідної підписаної сторонами специфікації та кошторису на монтаж товару, повинні бути проведені у строк, погоджений сторонами у відповідній специфікації, але не раніше отримання на рахунок Виконавця 100% загальної вартості товару відповідно до підписаної сторонами специфікації. Відлік строку поставки та монтажу товару, визначеного відповідною специфікацією, починається з моменту отримання на рахунок виконавця передоплати у розмірі 80% загальної вартості товару відповідно до підписаної сторонами специфікації. В разі перерахування коштів раніше дати підписання відповідної специфікації до даного договору, строк передачі (поставки) товару рахується з дати підписання відповідної специфікації до даного договору. якщо строк поставки та монтажу товару не визначений специфікацією, виконавець зобов?язується поставити товар протягом 7 календарних днів з моменту оплати 100% загальної вартості товару відповідно до підписаної сторонами специфікації. Виконавець за допомогою електронної пошти надсилає замовнику повідомлення про готовність товару до відвантаження, а також дату поставки та початку виконання монтажу товару. Замовник зобов?язаний в день отримання від виконавця повідомлення про готовність товару до відвантаження, а також дату поставки та початку виконання монтажу товару надіслати виконавцю за допомогою електронної пошти повідомлення про свою готовність до поставки та початку виконання монтажу товару в термін, вказаний виконавцем, або повідомити виконавця про неможливість поставки та початку виконання монтажу товару (із зазначенням причин) і погодити іншу дату поставки та початку виконання монтажу товару. Передача товару по кількості, якості, комплектності, здійснюється шляхом підписання сторонами актів здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних. Окремо товар без його монтажу замовником не приймається. Поставка та монтаж товару здійснюється лише після отримання на рахунок виконавця 100% загальної вартості товару відповідно до підписаної сторонами специфікації. Датою поставки та монтажу товару (партії товару) вважається дата підписання сторонами актів здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних щодо такого товару (партії товару), що має відбутись згідно підписаним сторонами специфікаціям. Перехід права власності на товар та ризиків випадкової загибелі чи пошкодження товару від виконавця до замовника відбувається в момент передачі товару замовнику та підписання сторонами Актів здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних щодо поставки та монтажу такого товару. Кожна із сторін зобов?язується забезпечити присутність та участь свого уповноваженого представника у прийманні-передачі товару та монтажних робіт на дату підписання сторонами актів здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних, із наданням, необхідності та/або за вимогою іншої сторони, належного документального підтвердження його особи (паспорт тощо) та повноважень (довіреності тощо). Виконавець зобов?язується протягом 2 (двох) календарних днів після здійснення поставки товару та виконання монтажних робіт одночасно з товаром, що передається, надати замовнику наступну супроводжувальну документацію: ??належним чином оформлену, підписану та засвідчену основною печаткою підприємства виконавця товарну (видаткову) та товарно-транспортну накладні на товар, що передається (додатки №1 та №2 до договору); ??належним чином оформлені, підписані та засвідчені основною печаткою підприємства виконавця два примірники актів здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг); ??належним чином оформлений, підписаний та засвідчений основною печаткою підприємства виконавця та або заводу-виробника товару, викладений українською та/або російською мовою гарантійний документ щодо товару, що передається; викладену українською та/або російською мовою технічну документацію заводу-виробника товару щодо правил використання (експлуатації) товару, що передається, у тому числі правила його зберігання, монтажу та обслуговування та/або інші документи, що відповідають характеру і виду товару, а також є необхідними для його використання за цільовим призначенням і ознайомлення замовника з усіма правилами поводження з таким товаром, порушення яких є підставою для звільнення виконавця та/або виробника товару від виконання гарантійних зобов?язань щодо такого товару. Сторони зобов?язуються використовувати товарно-транспортну, видаткову накладну, специфікацію та кошторис на монтаж товару за формою, що затверджена Додатками №1, №2, №3 та №4 до договору. Монтаж товару здійснюється на умовах та в строк, визначені відповідною специфікацією згідно відповідної план-схеми розташування товару на об`єкті, узгодженої сторонами, що є невід`ємною частиною договору. Строк монтажу товару, визначеного відповідною специфікацією, починається з моменту отримання виконавцем письмового повідомлення замовника про готовність об`єкту до поставки та проведення монтажу товару. У разі ненадання замовником виконавцю письмового повідомлення про готовність об`єкту до поставки та проведення монтажу товару, виконавець не несе відповідальності за порушення строків монтажу товару, визначених відповідною специфікацією. Монтаж товару здійснюється персоналом виконавця або субпідрядною організацією, уповноваженою виконавцем. В разі проведення монтажу товару субпідрядною організацією, уповноваженою виконавцем, виконавець несе всю відповідальність за проведення монтажу товару, як за свої власні дії. Замовник зобов`язаний прийняти у виконавця товар та виконані монтажні роботи протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту отримання складених, підписаних уповноваженим представником виконавця і завірених його основною печаткою підприємства двох примірників акту здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), з додаванням до них всієї необхідної документації згідно п. 4.5. Договору або в цей же час надати виконавцю вмотивовану письмову відмову від підписання акту здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних, повідомивши виконавця про дату і час огляду на об`єкті виявлених недоліків товару та/або монтажних робіт і складання сторонами акту про невідповідність (недоліки) не пізніше, ніж за два робочих дні до такої дати огляду. У разі відсутності недоліків товару та недоліків у виконаних монтажних роботах і їх результатах, замовник зобов?язаний прийняти товар та виконані монтажні роботи, підписавши акти здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортні та товарні (видатковій накладній), повернувши один екземпляр Виконавцю. В разі ненадання замовником у вище зазначений строк виконавцем письмової обґрунтованої відмови від підписання акту здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних, акт здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортні та товарні (видаткові) накладні, вважаються підписаними замовником.

Відповідно до п.п. 5.1.-5.8. договору №UA-757/19 від 16.09.2019 оплата за даним договором здійснюється замовником шляхом безготівкового банківського переказу на поточний рахунок виконавця у наступному порядку: 80% (вісімдесят) від загальної вартості товару згідно відповідної специфікації сплачується замовником не пізніше 6 (шести) банківських днів з моменту підписання сторонами відповідної специфікації; 20% (двадцять) від загальної вартості товару згідно відповідної специфікації сплачується замовником протягом 6 (шести) банківських днів з моменту повідомлення виконавцем замовника про готовність товару, визначеного відповідною специфікацією, до відвантаження, але у будь-якому разі не пізніше строку поставки. Оплата 100% (сто) від загальної вартості доставки та монтажних робіт відповідно кошторису на монтаж товару до відповідної специфікації сплачується замовником не пізніше 10 (десяти) банківських днів з моменту підписання сторонами акту здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних. При здійсненні платежу замовник зобов`язаний зазначати у платіжному дорученні номер, дату договору, а також номер і дату рахунку виконавця. Перед реєстрацією податкової накладної в єдиному державному реєстрі податкових накладних, виконавець зобов`язаний надіслати за допомогою системи електронного документообігу: «M.E.Doc.IS» за електронною адресою (Minvest zvit2016@ukr.net) на розгляд замовнику належним чином оформлену податкову накладну. Замовник протягом 1 (одного) робочого дня розглядає правильність оформлення податкової накладної, і в цей же день направляє своє рішення на електронну адресу Виконавця. Тільки після розгляду замовником податкових накладних та підтвердження коректності їх заповнення, виконавець реєструє податкову накладну в єдиному державному реєстрі податкових накладних, факт підтвердження узгодженої сторонами податкової накладної фіксується обміном листами за допомогою системи електронного документообігу: «M.E.Doc.IS» за електронною адресою (Minvest _zvit2016@ukr.net) між виконавцем і замовником. Виконавець зобов`язується зареєструвати податкову накладну протягом 10-ти (десяти) робочих днів з моменту виникнення першої події в розумінні, передбаченому Податковим кодексом України. У разі невиконання даної вимоги замовник має право утримання належної виконавцю суми в розмірі суми ПДВ незареєстрованої податкової накладної, та/або стягнути штраф в розмірі суми ПДВ незареєстрованої податкової накладної. Після реєстрації податкової накладної в єдиному державному реєстрі податкових накладних, виконавець зобов`язаний відправити замовнику зареєстровану податкову накладну у систему електронного документообігу: «M.E.Doc.IS» (Minvest zvit2016@ukr.net). В разі якщо податкова накладна/розрахунок коригування не буде зареєстрований або буде заблокована реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування або припинена реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, вартість товару в односторонньому порядку без додаткового письмового узгодження сторін з ініціативи замовника буде зменшена на суму ПДВ незареєстрованої податкової накладної/розрахунку коригування, або податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація якої заблокована або призупинена. В разі подальшого розблокування податкової накладної/розрахунку коригування та її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних замовник збільшує вартість товару на суму ПДВ відповідної податкової накладної/розрахунку коригування, за якою проводилося зменшення вартості товару.

Пунктом 8.5. договору №UA-757/19 від 16.09.2019 передбачено, що у разі порушення строків розрахунків згідно пп.5.1.2. та/або пп.5.1.3. договору, замовник сплачує на користь виконавця за вимогою останнього пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несплаченої суми за кожен день прострочення.

Цей договір набуває чинності з моменту його підписання та скріплення печатками сторонами і діє до 31.12.2019, а в частині розрахунків та поставки товару (партій товару), щодо яких сторонами було підписано специфікацію до договору - до повного виконання сторонами зобов?язань щодо поставки та оплати такого товару (п. 10.1. договору №UA-757/19 від 16.09.2019).

Додатком №1 до договору №UA-757/19 від 16.09.2019 є зразок видаткової накладної. Додатком №2 до договору №UA-757/19 від 16.09.2019 є зразок товаро-транспортної накладної. Додатком №3 до договору №UA-757/19 від 16.09.2019 є зразок специфікації. Додатком №4 до договору №UA-757/19 від 16.09.2019 є кошторис на монтаж товару.

Додатковою угодою №1 від 20.09.2019 до договору №UA-757/19 від 16.09.2019 змінено та викладено у новій редакції наступні пункти 4.1., 4.1.1., 4.1.2., 4.1.3., 5.1., 5.1.1., 5.1.2., 5.1.3., 5.1.4., 8.5.: поставка та монтаж товару виконавцем та прийняття його замовником. згідно відповідної підписаної сторонами специфікації та кошторису на монтаж товару, повинні бути проведені у строк, погоджений сторонами у відповідній специфікації та Кошторисі на монтаж товару, але не раніше отримання на рахунок виконавця 90% загальної вартості товару відповідно до підписаної сторонами специфікації. Відлік строку поставки та монтажу товару. визначеного відповідною специфікацією. починається з моменту отримання на рахунок виконавця передоплати у розмірі 49% загальної вартості товару відповідно до підписаної сторонами специфікації. В разі перерахування коштів раніше лати підписання відповідної специфікації до даного договору, строк передачі (поставки) товару рахується з дати підписання відповідної специфікації до даного договору, якщо строк поставки та монтажу товару не визначений специфікацією та Кошторисом на монтаж товару, виконавець зобов`язується поставити товар протягом 7 календарних днів з моменту оплати 90% загальної вартості товару відповідно до підписаної сторонами специфікації. Виконавець за допомогою електронної пошти надсилає замовнику повідомлення про, готовність товару до відвантаження, а також дату поставки та початку виконання монтажу товару. Замовник зобов`язаний в день отримання від виконавця повідомлення про готовність товару до відвантаження, а також дату поставки та початку виконання монтажу товару надіслати виконавці за допомогою електронної пошти повідомлення про свою готовність до поставки та початку виконання монтажу товару в термін, вказаний виконавцем, або повідомити виконавця про неможливість поставки та початку виконання монтажу товару (із зазначенням причин) і погодити іншу дату поставки та початку виконання монтажу товару. Передачу товару по кількості, якості, комплектності, здійснюється шляхом підписанням сторонами актів здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних. Окремо товар без його монтажу замовником не приймається. Поставка та монтаж товару здійснюється лише після отримання на рахунок виконавця 90% загальної вартості товару відповідно до підписаної сторонами специфікації. Оплата за даним договором здійснюється замовником шляхом безготівкового банківського переказу на поточний рахунок виконавця у наступному порядку: 49% (сорок дев`ять відсотків) від загальної вартості товару згідно відповідної специфікації сплачується Замовником не пізніше 6 (шести) банківських днів з моменту підписання сторонами відповідної специфікації, але у будь-якому разі не пізніше строку поставки; 41% (сорок один відсоток) від загальної вартості товару згідно відповідної специфікації сплачується замовником протягом 36 (тридцяти шести) банківських днів з моменту підписання сторонами відповідної специфікації, але у будь-якому разі не пізніше строку поставки; 10% (десять відсотків) від загальної вартості товару згідно відповідної специфікації сплачується Замовником протягом 10 (десяти) банківських днів з моменту підписання сторонами акту здачі-приймання виконаних робіт (наданих послуг), товарно-транспортних та товарних (видаткових). Оплата 100% (сто відсотків) від загальної вартості доставки та монтажних робіт відповідно кошторису на монтаж товару до відповідної специфікації сплачується замовником не пізніше 10 банківських днів з моменту підписання сторонами акту здачі-приймання виконаних робіт наданих послуг товарно-транспортних та товарних (видаткових) накладних. У разі порушення строків розрахунків згідно пп.5.1.2. та/або пп.5.1.3. та/або пп.5.1.4. договору, замовник сплачує на користь виконавця за вимогою останнього пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несплаченої суми за кожен день прострочення.

Внесено зміни до специфікації №1 від 16.09.2019 до договору №UA-757/19 від 16.09.2019, зі встановленням кінцевим обсягом постаченого товару на загальну суму 500484,60грн (разом з ПДВ).

Позивачем подано до суду: акт здачі-прийняття монтажних робіт №5325 від 27.04.2020 на рахунок №243204 від 14.02.2010 до договору №UA-757/19 від 16.09.2019 на суму 32088,42грн, видаткову накладну №5264 від 27.04.2020 на рахунок №210479 до специфікації №1 від 16.09.2019 до договору №UA-757/19 від 16.09.2019, кошторис на монтаж товару до договору №UA-757/19 від 16.09.2019 на суму 32088,42грн, платіжні інструкції від 12.01.2024 про сплату ТОВ "Мегалайн Інвест" зобов`язань за договором №UA-757/19 від 16.09.2019 на загальну суму 450436,04грн.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши правові позиції позивача, його мотивовану оцінку кожного аргументу щодо наявності підстав для задоволення позову чи відмови у його задоволенні, проаналізувавши нижченаведені норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст.712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Статтею 655 Цивільного Кодексу України передбачено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Положеннями ч.ч.1, 2 ст.530 ЦК України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Згідно ст.ст.525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а при відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Як передбачено ч.1 ст.612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч.1, 2 ст.73, ч.ч.ч.1, 3 ст.74 ГПК України).

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.2 ст.76, ч.1 ст.77, ч.ч.1, 2 ст.79 ГПК України).

Отже, як свідчать наявні у справі докази, зокрема, договір №UA-757/19 від 16.09.2019, акт здачі-прийняття монтажних робіт №5325 від 27.04.2020, видаткова накладна №5264 від 27.04.2020, платіжні інструкції від 12.01.2024 на загальну суму 450436,04грн, позивачем було поставлено відповідачу товару на загальну суму 500484,60 грн, який відповідачем оплачений був частково в сумі 450436,04грн, внаслідок чого у нього утворилась заборгованість перед позивачем в сумі 50048,56 грн, яка і підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в повному розмірі.

Внаслідок існуючого прострочення виконання відповідачем грошового зобов`язання на загальну суму 50048,56 грн позивач нарахував до стягнення з підприємства 4636,00грн пені за період з 26.10.2021 по 23.04.2022.

За положеннями ч.1 ст.199 ГК України виконання господарських зобов`язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими цим Кодексом та іншими законами. За погодженням сторін можуть застосовуватися передбачені законом або такі, що йому не суперечать, види забезпечення виконання зобов`язань, які звичайно застосовуються у господарському (діловому) обігу. До відносин щодо забезпечення виконання зобов`язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.

У відповідності до приписів ст.546, п. 1 ст. 547 Цивільного кодексу України виконання зобов`язань може забезпечуватись неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком. Правочин, щодо забезпечення виконання зобов`язання вчиняється у письмовій формі.

Відповідно до п.п.1, 3 ст.549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Суд, перевіривши зроблений позивачем розрахунок пені встановив, що його позивачем викладено вірно, а отже судом підлягають задоволенню вимоги позивача про стягнення з відповідача пені в сумі 4636,00грн за період з 26.10.2021 по 23.04.2022.

Також, позивач у зв`язку з несвоєчасною оплатою відповідачем вартості товару нарахував до стягнення з останнього інфляційні втрати на загальну суму 26704,97грн за загальний період з травня 2020 року по жовтень 2023 року та три проценти річних на загальну суму 6764,39грн за загальний період з 13.05.2020 по 08.12.2023.

Згідно ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Так, перевіривши зроблені позивачем розрахунки інфляційних втрат та трьох процентів річних, суд встановив, що їх зроблено вірно, у зв`язку з чим, судом підлягає повному задоволенню позовна вимога позивача про стягнення з відповідача інфляційних втрат у розмірі 26704,97грн за загальний період з травня 2020 року по жовтень 2023 року та трьох процентів річних у розмірі 6764,39грн за загальний період з 13.05.2020 по 08.12.2023.

Згідно ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Положення п.2 ч.1, п. 3 ч.4 ст.129 ГПК України передбачають, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог

За розгляд даного позову судом позивач поніс витрати на оплату судового збору в сумі 2684грн, які підлягають відшкодуванню йому за рахунок відповідача у розмірі 2684грн внаслідок задоволення позовних вимог позивача.

Керуючись ст.ст.123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Задовольнити повністю позов Спільного українсько-польського підприємства в формі товариства з обмеженою відповідальністю "Модерн-Експо" (45603, Волинська обл., Луцький р-н., с. Струмівка, вул. Рівненська, 4, код ЄДРПОУ 21751578) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мегалайн Інвест" (65005, м. Одеса, вул. Заньковецької, 7, код ЄДРПОУ 39245283) про стягнення 88153,92грн.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Мегалайн Інвест" (65005, м. Одеса, вул. Заньковецької, 7, код ЄДРПОУ 39245283) на користь Спільного українсько-польського підприємства в формі товариства з обмеженою відповідальністю "Модерн-Експо" (45603, Волинська обл., Луцький р-н., с. Струмівка, вул. Рівненська, 4, код ЄДРПОУ 21751578) 50048 (п`ятдесят тисяч сорок вісім) грн 56 коп заборгованості, 4636 (чотири тисячі шістсот тридцять шість) грн пені, 26704 (двадцять шість тисяч сімсот чотири) грн 97 коп інфляційних втрат, 6764 (шість тисяч сімсот шістдесят чотири) грн 39 коп три проценти річних, 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст.241 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до п.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 26 лютого 2024 р.

Суддя І.А. Малярчук

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено28.02.2024
Номер документу117240640
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —916/5434/23

Рішення від 26.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні