Ухвала
від 07.02.2024 по справі 522/2891/20
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.02.2024

Справа № 522/2891/20

Провадження № 4-с/522/19/24

Приморський районний суд міста Одеси у складі:

головуючого судді Ярема Х.С.

при секретарі Кніш Д.А.

представник боржника ОСОБА_1

представник стягувача ОСОБА_2

розглянув в судовому засіданні

скаргу боржника Одеської міської ради

на постанову державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Щеглової Євгенії Віталіївни

стягувач ОСОБА_3 .

ВСТАНОВИВ:

1.31.08.2023 Одеська міська рада, як боржник у виконавчому провадженні, звернулась до суду зі скаргою на постанови головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Щеглової Є.В.

2.Боржник просить суд:

-визнати дії державного виконавця щодо прийняття постанови про відкриття виконавчого провадження неправомірними та скасувати постанову від 17.08.2023 про відкриття ВП№ 72567607;

-визнати дії державного виконавця щодо прийняття постанови про стягнення виконавчого збору з Одеської міської ради неправомірними та скасувати постанову від 17.08.2023 про стягнення виконавчого збору у ВП № 72567607;

-визнати дії державного виконавця щодо прийняття постанови про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження неправомірними та скасувати постанову від 17.08.2023 про розмір мінімальних витрат у ВП № 72567607;

-зобов`язати державного виконавця повернути стягувачу ОСОБА_3 виконавчий лист від 20.02.2023, № 522/2891/20.

3.05.09.2023 скаргу прийнято до провадження.

4.27.09.2023 державний виконавець Щеглова Є.В. подав письмові пояснення на скаргу.

5.12.10.2023 стягувач ОСОБА_3 подав заперечення на скаргу.

6.Боржник не погоджується із діями державного виконавця у ВП № 72567607. Рішенням суду від 23.03.2021 стягнуто з Одеської міської ради на користь ОСОБА_3 кошти. 20.02.2023 видано виконавчий лист. 17.08.2023 державний виконавець відкрив ВП №72567607 з виконання виконавчого листа. Також 17.08.2023 державний виконавець прийняв постанови про стягнення з боржника мінімальних витрат виконавчого провадження та про стягнення виконавчого збору.

Боржник вважає, що державний виконавець протиправно відкрив виконавче провадження та повинен був повернути виконавчий документ стягувачу без виконання, оскільки Одеська міська рада як орган місцевого самоврядування є бюджетною організацією, а рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України, а не органами виконавчої служби. Відповідно до п. 3 Порядку №845 від 03.08.2011 рішення про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства. Тобто, законодавством передбачено спеціальний порядок виконання рішень судів у справах про стягнення коштів з місцевих бюджетів, в тому числі органів місцевого самоврядування. Саме Держказначейство є органом, що здійснює безспірне списання коштів за рішенням суду про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів. Відповідно до п. 9 ч. 4 ст. 4 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчий документ повертається стягувачу, якщо такий не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби.

7.Головний державнийзаперечує протискарги.17.08.2023відкрито виконавчепровадження №72567607за заявоюстягувача тастягнуто зборжника необхіднізбори.Виконавчий документ,пред`явлений довиконання передбачаєтьсястягнення коштівз Одеськоїміської ради.Вважає,що виконавчийдокумент прийнятодо виконаннязаконно.Одеська міськаради немаєвідкритих рахунківу органахказначейства абоінших банківськихустановах.Міська радаза організаційно-правовоюформою відноситьсядо системиорганів місцевогосамоврядування,а недо державнихорганів,тому діяЗакону України«Про гарантіїдержави щодовиконання судовихрішень» непоширюється нарішення суду,боржником заяким єоргани місцевогосамоврядування.Механізм виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів визначено Порядком №845 від 03.08.2011 передбачає виконання рішень органами казначейства про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів лише тоді, коли такий орган має відкриті рахунки в органах казначейства.

8.Стягувач також заперечує проти скарги. 16.03.2023 він звертався до Одеської міської ради щодо добровільного виконання рішення суду. Головне управління державної Казначейської служби в Одеської області повідомило, що Одеська міська рада не має відкритих рахунків. Рахунки установи, з яких можливо було здійснити безспірне списання в управлінні Казначейства або будь-якому іншому територіальному органі Казначейства відсутні, що унеможливлює виконання рішення суду у порядку на якому наполягає боржник.

Судом встановлені такі фактичні обставини справи.

9.Рішенням суду (справа № 522/2891/20) від 23.03.2021 стягнуто з Одеської міської ради на користь ОСОБА_3 грошові кошти.

10.20.02.2023 на виконання рішення суду від 23.03.2021 видано виконавчий лист.

11.17.08.2023 стягувач подав заяву про відкриття виконавчого провадження з виконання виконавчого листа №522/2891/20 від 23.03.2021.

12.28.02.2023 стягувач звернувся до Управління Державної казначейської служби України в Одеській області із заявою про виконання рішення суду.

13.09.03.2023 Управління Державної казначейської служби України в Одеської області повернуло стягувачу виконавчий лист на підставі п.п.3 п.9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, оскільки Одеська міська рада не має відкритих рахунків в органі Казначейства, з яких можливо було б здійснити безспірне списання коштів.

14.16.03.2023 ОСОБА_3 звернувся із заявою до Одеської міської ради про добровільне виконання рішення суду.

15.10.04.2023 стягувач отримав лист від Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області лист-відповідь від 05.04.2023, що станом на 05.04.2023 Одеська міська рада не зареєстрована в Єдиному реєстрі розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, що отримують фінансування через органи Казначейства Одеської області, не обслуговується та не має відкритих рахунків в органах Казначейства Одеської області.

16.Боржник відмовив стягувачу в добровільному виконанні рішення суду, посилаючись на Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845.

17.25.04.2023 стягувач звернувся до ВПВР Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області із заявою про відкриття виконавчого провадження.

18.Постановою від 02.05.2023 державний виконавець відкрив виконавче провадження №71707950, а постановою від 02.06.2023 повернув виконавчий лист стягувачу на підставі п.2 ч.1 ст.37 Закону України «Про виконавче провадження».

19.Стягувач оскарживв судовомупорядку постанову державного виконавця від 02.06.2023 про повернення виконавчого листа. Ухвалою від 01.11.2023 (справа №522/2891/20) суд скасував зазначену постанову. Боржник оскаржує це рішення в апеляційному порядку.

20.Постановою державного виконавця від 17.08.2023 відкрито виконавче провадження №72567607, де Одеська міська рада - боржник. Одночасно 17.08.2023 прийнято постанову про стягнення з боржника мінімальних витрат виконавчого провадження та про стягнення виконавчого збору.

21.Листом ГУ ДКС України в Одеській області від 31.10.2023 проінформувало, що Одеська міська рада має рахунок НОМЕР_1 за надходженнями, відкритий за субрахунком 3341 «Кошти, які підлягають розподілу між рівнями бюджетів» за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» на ім`я Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області для зарахування надходжень орендної плати до місцевого бюджету Одеської міської територіальної громади. Станом на 30.10.2023 в органах Казначейства Одеської області відсутні відкриті рахунки.

Висновки суду.

22.Предметом скарги є постанова про відкриття виконавчого провадження з підстав, що виконавчий документ, де боржником є орган місцевого самоврядування не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, немає відкритих рахунків у органах казначейства або інших банківських установах, а виконується виключно органами Казначейства.

23.Державний виконавець та стягувач вважають, що даний виконавчий документ підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, а не органом Казначейства, що не виключає можливість виконання рішення суду з інших банківських рахунків чи звернення стягнення на майно міської ради.

24.Згідно з ст. 5 Конституції України влада здійснюється безпосередньо і через органи державної влади (законодавча, виконавча, судова) та органи місцевого самоврядування.

25.Згідно зст.140,142Конституції Українимісцеве самоврядуванняздійснюється територіальноюгромадою впорядку,встановленому законом,як безпосередньо,так ічерез органимісцевого самоврядування:сільські,селищні,міські радита їхвиконавчі органи. Матеріальноюі фінансовоюосновою місцевогосамоврядування єрухоме інерухоме майно,доходи місцевихбюджетів,інші кошти,земля,природні ресурси,що єу власностітериторіальних громадсіл,селищ,міст,районів умістах,а такожоб`єктиїхньої спільноївласності,що перебуваютьв управліннірайонних іобласних рад. Держава бере участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

26.Тобто, органи місцевого самоврядування не належать до системи органів державної влади та мають самостійний бюджет.

27.Відповідно до п. 12 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевогосамоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідного державного бюджету та місцевого бюджету.

28.Згідно ч.2 ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження» рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

29.Пункт 9 Прикінцевих та Перехідних положень Бюджетного Кодексу України регламентує, що рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.

30.Механізм виконання судових рішень про стягнення коштів з бюджетних установ визначається Законом України "Про виконавче провадження", Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845 (далі - Порядок № 845).

31.У розумінні зазначеного Порядку №845 безспірне списання - це операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів.

32.Згідно з п. 3 Порядку №845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органамиКазначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

33.Відповідно до п. 24 Порядку №845 стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник (відкриті рахунки), або за його місцезнаходженням документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.

34.Пунктом 26 Порядку №845 передбачено, що безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів, на яких обліковуються кошти загального та спеціального фондів відповідного бюджету, здійснюється в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів, та у разі наявності на його рахунках для обліку відкритих асигнувань (залишків коштів на рахунках).

35.Водночас п. 9 Порядку №845 передбачено, що орган Казначейства повертає виконавчийдокумент стягувачу у разі, коли боржник немає відкритихрахунків воргані Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником заяким єдержавний орган згідно із Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень".

36.Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

37.Отже, визначальним для даного Закону є статус боржника. У разі, якщо боржником є державний орган, то порядок стягнення коштів з державного органу (державного або місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами) регулюється ст. 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" з урахуванням положень ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження". Якщо боржником є орган місцевого самоврядування, який не має не має відкритих рахунків в органі Казначейства, орган казначейства не виконує документ про стягнення коштів з такого боржника, а Закон України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" не поширюється на органи місцевого самоврядування.

38.З наведених норм також слідує висновок, що Держказначейство не є ні органом примусового виконання судових рішень, ні учасником чи стороною виконавчого провадження, і відповідно не здійснює заходів з примусового виконання рішень у порядку, визначеному Законом України «Про виконавче провадження», а є встановленою Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» та Порядком №845 особою, що, зокрема, здійснює безспірне списання коштів за рішеннями судів про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів.

39.Боржником за виконавчим листом № 522/2891/20 від 20.02.2023 є Одеська міська рада, яка є органом місцевого самоврядування на яку не поширюються вимоги ст. 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження".

40.Управління Державноїказначейської службиУкраїни вОдеської областівже поверталостягувачу виконавчийлист,оскільки Одеськаміська радане маєвідкритих рахунківв органіКазначейства,з якихможливо булоб здійснитибезспірне списаннякоштів. Крім того, Одеська міська рада не зареєстрована в Єдиному реєстрі розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, що отримують фінансування через органи Казначейства Одеської області, не обслуговується та не має відкритих рахунків в органах Казначейства Одеської області.

41.У зв`язку з викладеним, суд вважає, що рішення Приморського районного суду м. Одеси від 23.03.2021 у справі №522/2891/20, підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, а не органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

42.Відповідно до п. 4 розділу І Інструкції з організації примусового виконання рішень, відділу примусового виконання рішень управлінь забезпечення примусового виконання рішень міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України підвідомчі рішення, за якими боржниками є територіальні органи центральних органів виконавчої влади та їх структурні підрозділи, місцеві суди, міські,районні абоселищні ради чи районні державні адміністрації та їх структурні підрозділи, окружні прокуратури, інші територіальні підрозділи органів державної влади та їх посадові особи.

43.Таким чином, суд не погоджується з аргументами боржника, що виконання виконавчим листом № 522/2891/20 від 20.02.2023 має виконуватись лише органом виконавчої служби. Відсутність відкритих рахунківв органіКазначейства,з якихможливо булоб здійснитибезспірне списаннякоштів було обгрунтованою підставою для повернення стягувачу органом казначейської служби виконавчого документу. Таким чином, виконавчий документ підлягає виконанню органом державної виконавчої служби. В тому числі й за рахунок звернення стягнення на майно боржника, стягнення з інших банківських рахунків.

44.Підсумовуючи суд приходить до висновку про відмову в задоволенні скарги Одеської міської ради.

Керуючись ст.ст. 447, 451 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

В задоволенні скарги Одеської міської ради відмовити.

Ухвала може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом 15 днів з дня складення повного тексту.

Повний текст ухвали складено 27.02.2024.

Суддя Ярема Х.С.

СудПриморський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення07.02.2024
Оприлюднено28.02.2024
Номер документу117256321
СудочинствоЦивільне
КатегоріяІнші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб)

Судовий реєстр по справі —522/2891/20

Ухвала від 14.01.2025

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Павлик І. А.

Ухвала від 27.12.2024

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Павлик І. А.

Постанова від 27.09.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Постанова від 27.09.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Ухвала від 07.06.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Ухвала від 03.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Ухвала від 07.02.2024

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Ярема Х. С.

Ухвала від 07.02.2024

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Ярема Х. С.

Ухвала від 02.02.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

Ухвала від 02.02.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Вадовська Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні