Ухвала
від 27.02.2024 по справі 200/1944/21-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

27 лютого 2024 року Справа №200/1944/21-а

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Смагар С.В., розглянувши в порядку письмового провадження звіт Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року в адміністративній справі № 200/1944/21-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вичинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі ГУ ПФУ в Харківській області), в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ в Харківській області № 3852 від 19 серпня 2020 року про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії незалежно від віку згідно з частиною третьою статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Харківській області зарахувати до пільгового стажу за Списком робіт і професій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.1994 року № 202, періоди роботи позивача з 01.01.2013 року по 17.03.2014 року у ТОВ «Донецькшахтопроходка» та з 21.02.2018 року по 31.05.2019 року на підприємстві ТОВ «Корум Шахтспецбуд», що дає право на призначення пенсії незалежно від віку за нормами частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.06.2019 року № 807 про призначення пенсії на пільгових умовах.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі 200/1944/21-а позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вичинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 19 серпня 2020 року № 3852 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком за частиною третьою статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області зарахувати до пільгового стажу періоди роботи ОСОБА_1 з 01.01.2013 року по 17.03.2014 року на підприємстві ТОВ «Донецькшахтопроходка» та з 01.07.2018 року по 31.05.2019 року на підприємстві ТОВ «Шахтспецстрой», що дає право на призначення пенсії за нормами частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.06.2019 року № 807 про призначення пенсії на пільгових умовах та прийняти рішення щодо зарахування стажу роботи за період з 21.02.2018 року по 30.06.2018 року. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань управління Пенсійного фонду України в Харківській області (код ЄДРПОУ: 14099344, місцезнаходження: 61022, м. Харків, вул. майдан Свободи, Держпром, 3 під`їзд, 2 поверх) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ), судовий збір у розмірі 908 (дев`ятсот вісім) гривень 00 копійок.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі № 200/1944/21-а в апеляційному порядку не оскаржувалась та набрало законної сили 17 травня 2021 року.

04 червня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом було видано виконавчі листи у справі № 200/1944/21-а.

30 червня 2021 року постановами старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) відкриті виконавчі провадження: № 65939465 з примусового виконання виконавчого листа № 200/1944/21-а, виданого 04 червня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.06.2019 року № 807 про призначення пенсії на пільгових умовах та прийняти рішення щодо зарахування стажу роботи за період з 21.02.2018 року по 30.06.2018 року; та № 65939556з примусового виконання виконавчого листа № 200/1944/21-а, виданого 04 червня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області зарахувати до пільгового стажу періоди роботи ОСОБА_1 з 01.01.2013 року по 17.03.2014 року на підприємстві ТОВ «Донецькшахтопроходка» та з 01.07.2018 року по 31.05.2019 року на підприємстві ТОВ «Шахтспецстрой», що дає право на призначення пенсії за нормами частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Ухвалою суду від 30 вересня 2021 року заяву ОСОБА_1 про визнання бездіяльності протиправною в порядку, визначеномустаттею 383 КАС України, у справі № 200/1944/21-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (місцезнаходження: 61022, м. Харків, майдан Свободи, Держпром, 3 під., 2 пов., код ЄДРПОУ 14099344) щодо виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.04.2021 року по справі №200/1944/21-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії в частині зобов`язання прийняття рішення про зарахування стажу роботи за період з 21.02.2018 року по 30.06.2018 року. У задоволенні решти заявлених вимог відмовлено.

Відповідно до Інформації про виконавче провадження, отриманої 18 серпня 2023 року з Єдиного державного реєстру виконавчих проваджень, виконавчі провадження № 65939465 та № 65939556завершені відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 39 Закону України «Про виконавче провадження».

21 серпня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою, щодо визнання протиправними дій, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду в порядку, визначеномустаттею 383 КАС України, та встановлення судового контролю за виконанням судового рішення від 16.04.2021 в адміністративній справі № 200/1944/21-а.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 24 серпня 2023 року у справі №200/1944/21-а, яка набрала законної сили, у задоволенні зазначеної заяви ОСОБА_1 відмовлено, оскільки Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області не є стороною (відповідачем) в адміністративній справі №200/1944/21-а, та не є стороною у виконавчих провадженнях №65939465 та №65939556 щодо примусового виконання виконавчих листів, виданих Донецьким окружним адміністративним судом на підставі рішення від 16 квітня 2021 року у справі №200/1944/21-а.

Ухвалою суду від 29 вересня 2023 року заяву ОСОБА_1 про заміну сторони у відносинах, щодо яких виник спір, в адміністративній справі № 200/1944/21-а задоволено частково. Замінено сторону (боржника) у виконавчому провадженні з примусового виконання виконавчого листа № 200/1944/21-а, виданого 04 червня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом, про: «зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.06.2019 року № 807 про призначення пенсії на пільгових умовах та прийняти рішення щодо зарахування стажу роботи за період з 21.02.2018 року по 30.06.2018 року», з Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (ЄДРПОУ 14099344) на його правонаступника Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3; Код ЄДРПОУ 13486010). Замінено сторону (боржника) у виконавчому провадженні з примусового виконання виконавчого листа № 200/1944/21-а, виданого 04 червня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом, про: «зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області зарахувати до пільгового стажу періоди роботи ОСОБА_1 з 01.01.2013 року по 17.03.2014 року на підприємстві ТОВ «Донецькшахтопроходка» та з 01.07.2018 року по 31.05.2019 року на підприємстві ТОВ «Шахтспецстрой», що дає право на призначення пенсії за нормами частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»», з Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (ЄДРПОУ 14099344) на його правонаступника Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3; Код ЄДРПОУ 13486010).

10 жовтня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою, в якій просив:

- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Донецькій області щодо невиплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) пенсії, нарахованої на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.04.2021 у справі № 200/1944/21-а за період з 12.06.2019 по 31.10.2021 у сумі 408 779,48 (чотириста вісім сімсот сімдесят дев`ять гривень 48 коп.) грн.;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій області вжити заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли невиплаті нарахованої пенсії, зокрема шляхом зобов`язання виплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) нарахованої пенсії за минулий час, з 12.06.2019 по 31.10.2021, у сумі 408 779,48 (чотириста вісім сімсот сімдесят дев`ять гривень 48 коп.) грн. одноразовим платежем;

- у порядку судового контролю, передбаченому статтею 382 КАС України, зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій області подати звіт про виконання судового рішення у справі № 200/1944/21-а.

Ухвалою суду від 11 жовтня 2023 року заяву ОСОБА_1 про визнання протиправними дій, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду в порядку, визначеномустаттею 383 КАС України, та встановлення судового контролю за виконанням судового рішення від 16 квітня 2021 року в адміністративній справі № 200/1944/21-а, задоволено частково. Встановлено судовий контроль за виконанням рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі № 200/1944/21-а. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (адреса: 84121, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3, код ЄДРПОУ 13486010,) подати до 15 листопада 2023 року звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі № 200/1944/21-а в частині виплати ОСОБА_1 нарахованої за минулий час, з 12.06.2019 по 31.10.2021, пенсії у сумі 408 779,48 грн. У задоволенні заяви ОСОБА_1 в частині визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду (в порядку статті 383 КАС України) в адміністративній справі № 200/1944/21-а відмовлено.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2024 року ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року у справі № 200/1944/21-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вичинити певні дії залишено без змін. Ухвала Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року набрала законної сили відповідно до постанови Першого апеляційного адміністративного суду 22 січня 2024 року.

05 лютого 2024 року ОСОБА_1 до суду подано клопотання в порядку статті 382 КАС України, в якому заявник просив надати інформацію щодо подання ГУ ПФУ в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010) звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.04.2021 у справі № 200/1944/21-а; у разі неподання ГУ ПФУ в Донецькій області звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.04.2021 у справі № 200/1944/21- а, вирішити питання про накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, ГУ ПФУ в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010), штрафу у встановленому законом розмірі.

Ухвалою суду від 06 лютого 2024 року клопотання ОСОБА_1 , подане в порядку статті 382 КАС України, задоволено частково. Роз`яснено позивачу, що для Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області строком для подання звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі № 200/1944/21-а, встановленого ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2023 року, яка набрала законної сили 22 січня 2024 року, відповідно є до 26 лютого 2024 року. В іншій частині у задоволенні клопотання відмовлено.

Ухвалою від 27 лютого 2024 року судом відмовлено у задоволенні заяви Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про залишення без розгляду та повернення заявнику заяви про встановлення судового контролю в адміністративній справі № 200/1944/21-а.

26 лютого 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області надано звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі № 200/1944/21-а.

У зазначеному звіті Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повідомило про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.04.2021 у справі № 200/1944/21-а в межах функціональних повноважень та нормативно-правового поля та зазначило наступне. На підставі заяви № 6750 від 13.10.2021 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області з дислокацією у м. Покровську пенсійну справу ОСОБА_1 взято на облік за новим місцем перебування на обліку як внутрішньо переміщеної особи. Починаючи з листопада 2021 року нарахування та виплата пенсії ОСОБА_1 проводиться шляхом нарахування місячного розміру та включення до сформованої відомості на виплату пенсій з подальшим зарахуванням на поточний рахунок, відкритий в банківській установі АТ «Ощадбанк». Доплата, нарахована на виконання рішення суду за період з 12.06.2019 по 31.10.2021 у розмірі 409263,68 грн. облікована Головним управлінням та включена до переліку отримувачів виплат станом на 1 січня 2022 року, сформованого відповідно до вимог «Порядку виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), не виплачених за період до місяця відновлення їх виплати внутрішньо переміщеним особам та особам, які відмовилися відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи і зареєстрували місце проживання та постійно проживають на контрольованій Україною території», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 №1165 (далі Порядок 1165). Згідно з пунктом 4 Порядку № 1165 пенсійні виплати за минулий період проводяться щомісяця отримувачам, яких включено до переліку станом на 1 січня відповідного року. На забезпечення пенсійних виплат за минулий період щомісяця спрямовується частина бюджетних призначень, передбачених абзацом другим пункту 1 цього Порядку, відповідно до бюджетного розпису. Скаржник, який має статус внутрішньо переміщеної особи, та суму нарахованих йому на виконання рішення суду, що підлягають виплаті, було включено до переліку отримувачів виплат за минулий період, сформованого Головним управлінням на виконання пункту 2 Порядку № 1165. Виплата коштів здійснюватиметься у порядку, визначеному пунктом 4 Порядку № 1165. Пенсійним фондом України відповідно до облікових даних Головного управління профінансовані суми заборгованості, які підлягали погашенню відповідно до Порядку №1165, в розрахунку на всіх отримувачів (пропорційно) в повному обсязі, передбаченому Планом доходів і видатків Головного управління на 2022 рік та 2023 рік. Виходячи з розрахунку виділених сум на всіх отримувачів, Головним управлінням проведена виплата заборгованості за рішенням суду у листопаді 2022 року - в розмірі 530,00 грн., в грудні 2022 року - в розмірі 2,18 грн., в липні 2023 року - в розмірі 557,32 грн., у вересні 2023 року 2093,00 грн., у жовтні 2023 року 1303,00 грн., у листопаді 2023 року 4,10 грн. та у грудні 2023 року 0,62 грн., яка розрахована автоматизованим способом пропорційно обсягу виділених з державного бюджету коштів та кількості отримувачів, що відповідає вимогам абзацу третього пункту 4 Порядку № 1165). Зазначена сума перерахована на поточний банківський рахунок ОСОБА_1 . Суми коштів на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду на 2024 рік будуть визначені у бюджеті Пенсійного фонду України на 2024 рік, яким згідно із підпунктом 1-1 пункту 14 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, затверджується Кабінетом Міністрів України в місячний термін після набрання чинності законом про Державний бюджет України на відповідний рік. На сьогоднішній день бюджет Пенсійного фонду України на 2024 рік не затверджено. Отже, подальша виплата означених коштів буде проводитись після прийняття бюджету Пенсійного фонду України на 2024 рік за умови виділення коштів та в межах затверджених бюджетних призначень для здійснення відповідних виплат відповідно до означеного Порядку №1165. Залишок доплати, нарахованої на виконання рішення суду ОСОБА_1 станом на 07.02.2024 складає 404 773,46 грн. З метою забезпечення своєчасних розрахунків по борговим зобов`язанням та виділення коштів на ці цілі, Головним управлінням надсилалися запити до Пенсійного фонду України від 13.09.2022 № 0500-1804-5/54902, від 11.11.2022 № 0500- 0404-5/67651, від 29.12.2022 № 0500-0504-5/77353, від 27.12.2023 № 0500-0504- 5/113194, від 01.02.2024 № 0500-0504-5-/10074 щодо виділення коштів на виконання рішення суду за позовом ОСОБА_1 , на які отримано відповіді від 20.09.2022 № 2800-030102-9/39398, від 20.01.2023 № 2800-030102-9/3183, від 11.01.2024 № 2800-030202-9/2034. Також, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області звертає увагу, що рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі № 200/1944/21-а не містить покладення зобов`язань на Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо здійснення виплати заборгованості. Таким чином, оскільки часткове невиконання відповідачем рішення суду у цій справі, а саме, в частині виплати, обумовлюється об`єктивними причинами, а належних доказів, які б свідчили про намір суб`єкта владних повноважень ухилитися від виконання судового рішення суду позивачем не надано, Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області вважає, що є підстави для прийняття поданого звіту. Просить прийняти звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 у справі № 200/1944/21-а, у разі неприйняття надати додатковий строк для подання звіту впродовж 4 місяців.

На підтвердження обставин, зазначених у звіті Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області надано наступні докази: розшифровка виплати з ІКІС ПФУ: Підсистема «Призначення та виплати пенсій (ППВП)» щодо виплати пенсії та заборгованості; листи, направлені до Пенсійного фонду України, від 13.09.2022 року № 0500-1804-5/54902, від 11.11.2022 року № 0500-0404-5/67651, від 29.12.2022 року № 0500-0504-5/77353, від 27.12.2023 року № 0500-0504-5/113194, від 01.02.2024 року № 0500-0504-5/10074, в яких Головне управління просить вирішити питання щодо виділення коштів на фінансування за означеними рішеннями, які набрали законної сили за переліком, доданим до цих листів; листи-відповіді Пенсійного фонду України від 20.09.2022 року № 2800-030102-9/39398, від 20.01.2023 року № 2800-030102-9/3183, від 11.01.2024 року № 2800-030202-9/2034; план доходів та видатків ГУ ПФУ в Донецькій області за 2022 2023 роки.

Розглянувши поданий Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі № 200/1944/21-а, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Згідно з ч. 2 ст. 382 КАС за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Отже, судовий контроль за виконанням судових рішень здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту про виконання судового рішення, а в разі неподання такого звіту встановлення нового строку для подання звіту та накладення штрафу.

Суд може вжити заходи реагування судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах у формі встановлення нового строку для подачі звіту, накладення штрафу на особу, відповідальну за виконання рішення суду.

Водночас такі заходи судового контролю підлягають застосуванню у разі неподання суб`єктом владних повноважень звіту про виконання рішення суду або якщо наведені у звіті причини невиконання чи неповного виконання судового рішення є неповажними.

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 14 травня 2020 року у справі № 800/320/17 зазначила, що КАС України регламентовано право суду застосовувати інститут судового контролю шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду, визнання протиправними рішень, дій. Для застосування наведених процесуальних заходів мають бути наявні відповідні правові умови.

Законодавець фактично наділив суд повноваженнями контролю за виконанням того, що для суб`єкта владних повноважень передбачив у своєму рішенні адміністративний суд.

Правовою підставою для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення є наявність об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю рішення суду залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль. При цьому суд, встановлюючи строк для подання звіту, повинен враховувати особливості покладених обов`язків згідно із судовим рішенням та можливості суб`єкта владних повноважень їх виконати.

Суд зазначає, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі 200/1944/21-а, зокрема, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області зарахувати до пільгового стажу періоди роботи ОСОБА_1 з 01.01.2013 року по 17.03.2014 року на підприємстві ТОВ «Донецькшахтопроходка» та з 01.07.2018 року по 31.05.2019 року на підприємстві ТОВ «Шахтспецстрой», що дає право на призначення пенсії за нормами частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а також повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 12.06.2019 року № 807 про призначення пенсії на пільгових умовах та прийняти рішення щодо зарахування стажу роботи за період з 21.02.2018 року по 30.06.2018 року.

В жовтні 2021 року Головним управлінням на підставі заяви № 6750 від 13.10.2021 пенсійну справу ОСОБА_1 взято на облік за новим місцем перебування на обліку як внутрішньо переміщеної особи. Дані обставини сторонами не оспорюються.

Рішенням Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України 205150003398 від 26.10.2021 року на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року у справі № 200/1499/21-а ОСОБА_1 призначено пенсію за віком з 12 червня 2019 року.

Отже, матеріалами справи підтверджується та не заперечується сторонами у справі, що на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від16.04.2021 ОСОБА_1 з 12.06.2019 призначено пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України «Прозагальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням до пільгового стажу періодів роботи з 01.01.2013 по 17.03.2014 на підприємстві ТОВ «Донецькшахтопроходка» та з 01.07.2018 по 31.05.2019 на підприємстві ТОВ «Шахтспецстрой» та з урахуванням до страхового стажу періоду з 21.02.2018 по 30.06.2018. Виплату пенсії розпочато 01 листопада 2021 року.

Отже, рішення Донецького окружного адміністративного суду від16.04.2021 у справі № 200/1944/21-а Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області виконано в межах зобов`язань, покладених на відповідача зазначеним судовим рішенням.

Крім того, судом встановлено, що ОСОБА_1 у січні 2023 року звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом про визнання протиправними дій ГУ ПФУ в Донецькій області щодо невиплати ОСОБА_2 нарахованої пенсії за минулий час з 12.06.2019 року по 31.10.2021 року в сумі 414 504, 54 грн. відповідно до вимог чинного пенсійного законодавства та зобов`язання ГУ ПФУ в Донецькій області виплатити ОСОБА_1 нараховану пенсію за минулий час з 12.06.2019 року по 31.10.2021 року в сумі 414 504, 54грн. одноразовим платежем з компенсацією втрати частини пенсії у зв`язку з порушенням строків її виплати згідно із Законом України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати».

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2023 року позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3 ЄДРПОУ 13486010) щодо невиплати ОСОБА_2 нарахованої пенсії за період з 12.06.2019 року по 31.10.2021 року в сумі 408 779, 48грн. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3 ЄДРПОУ 13486010) виплатити ОСОБА_1 нараховану пенсію за період з 12.06.2019 року по 31.10.2021 року в сумі 408 779, 48грн. з компенсацією втрати частини пенсії у зв`язку з порушенням строків її виплати згідно із Законом України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати». В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Проте, постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року рішення Донецького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2023 року у справі № 200/63/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії скасовано. Прийнято нову постанову. Провадження у справі № 200/63/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в частині вимог про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо невиплати позивачу нарахованої пенсії за період з 12.06.2019 року по 31.10.2021 року в сумі 408779,48 грн.; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області виплатити ОСОБА_1 нараховану пенсію за період з 12.06.2019 року по 31.10.2021 року в сумі 408779,48 грн. закрито. У задоволені позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області виплатити ОСОБА_1 компенсацію втрати частини пенсії у зв`язку з порушенням строків її виплати згідно із Законом України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» відмовлено.

У зазначеній постанові Перший апеляційний адміністративний суд зазначив наступне: «Проаналізував предмет позову у справі, яка розглядається, апеляційний суд дійшов висновку, що фактичною підставою для звернення до суду з цим позовом стала незгода позивача із діями та бездіяльністю відповідача під час виконання рішення суду у справі № 200/1944/21-а. На виконання рішення суду пенсійним органом призначено пенсію позивачу, нараховано пенсію за період з 12.06.2019 року по 31.10.2021 року в сумі 409263,68 грн. Заборгованість частково виплачено в листопаді 2020 року в сумі 530 грн., залишок складає 408731,50 грн. Таким чином, заявлені позовні вимоги стосуються саме порядку виконання судових рішень, а тому позивач, у випадку незгоди із рішеннями, діями чи бездіяльністю відповідача, має встановлене законом право в порядку статті 383 КАС України подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду. Отже, в даному випадку відсутні підстави стверджувати про виникнення між позивачем та відповідачем нового спору. Наразі має місце спір між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, але на стадії виконання судового рішення. Наявність спеціальних правових норм КАС України (ст.ст. 382, 383), направлених на забезпечення належного виконання судового рішення, виключає можливість застосування загального судового порядку захисту прав та інтересів стягувача шляхом подання позову».

Отже, з урахуванням правових висновків, викладених у постанові Першого апеляційного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року в адміністративній справі № 200/63/23, суд вважає необхідним розглянути питання щодо виплати Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області ОСОБА_1 нарахованої за минулий час, з 12.06.2019 по 31.10.2021, пенсії у сумі 408 779,48 грн.

Як вбачається з листа Департаменту пенсійного забезпечення Пенсійного фонду України від 30.12.2021 року № 38055-39762/К-03/8-2800/21, доданого заявником до заяви, виплату ОСОБА_1 пенсії розпочато з 01.11.2021 року. Виплата пенсії за період з 12.06.2019 по 30.09.2021 не проводилася.

Суд зазначає, що виконання рішення суду органами Пенсійного фонду України в частині виплати стягувачам коштів (заборгованості з пенсії) залежить не тільки від дій цього управління (як боржника), а й від здійснення відповідного фінансування (надходження до нього коштів від Пенсійного фонду України) присуджених за судовим рішенням пенсійних виплат. Відсутність відповідного фінансового забезпечення боржника на виконання судового рішення не може вважатися невиконанням такого рішення без поважних причин, оскільки невиплата в повному обсязі коштів на виконання рішення суду зумовлена не недбалістю позивача чи неналежним виконанням своїх обов`язків, а відсутністю відповідного фінансового забезпечення боржника на виконання судового рішення, що не може вважатися невиконанням такого рішення без поважних причин, оскільки виділення коштів на фінансування не залежить від волі окремого керівника територіального органу Пенсійного фонду України і вимагати від нього дій, які виходять за межі його повноважень, немає правових підстав.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 31 березня 2021 року у справі № 360/3573/20.

Згідно зі статтями 23 та 116 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом. Взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом чи законом про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2021 року № 1165 затверджено Порядок виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), не виплачених за період до місяця відновлення їх виплати, внутрішньо переміщеним особам та особам, які відмовилися відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи і зареєстрували місце проживання та постійно проживають на контрольованій Україною території (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до п. 1 цього Порядку зазначеним Порядком визначено механізм виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання) з урахуванням надбавок, підвищень, компенсації втрати частини доходу, грошової допомоги та інших пов`язаних із ними виплат, які не виплачено за період до місяця відновлення їх виплати (далі - пенсійні виплати за минулий період) внутрішньо переміщеним особам та особам, які відмовилися відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи і зареєстрували місце проживання та постійно проживають на контрольованій Україною території, в тому числі недоотриманої пенсії у зв`язку із смертю пенсіонера з числа внутрішньо переміщених осіб та осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України і не були взяті на облік як внутрішньо переміщені особи на контрольованій Україною території, відповідно до статті 52 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та статті 61 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Пенсійні виплати за минулий період, у тому числі нараховані на виконання рішень суду, що набрали законної сили, проводяться отримувачам за окремою програмою, передбаченою в бюджеті Пенсійного фонду України на відповідну мету, за рахунок коштів державного бюджету України на відповідний рік.

Згідно п. 2 Порядку № 1165 облік сум пенсійних виплат за минулий період ведеться територіальними органами Пенсійного фонду України, в яких особи перебувають на обліку як одержувачі пенсій, в базах даних одержувачів пенсій (електронних пенсійних справах) на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду України про відновлення виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), а також про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку із смертю пенсіонера з числа внутрішньо переміщених осіб або осіб, які проживали на тимчасово окупованій території України і не були взяті на облік як внутрішньо переміщені особи на контрольованій Україною території (за наявності нарахованих сум, що підлягають виплаті за період до місяця відновлення виплати пенсій або до місяця смерті особи) (далі - рішення), та у cформованому на їх підставі переліку отримувачів виплат за минулий період (далі - перелік отримувачів).

Відповідно до п. 3 Порядку № 1165 наказом керівника територіального органу Пенсійного фонду України визначаються не менше ніж дві відповідальні особи, які ведуть облік рішень (далі - відповідальна особа). Відповідальні особи визначаються із числа працівників, які згідно з розподілом службових повноважень мають право доступу до автоматизованих засобів і баз даних обробки пенсійної документації (електронних пенсійних справ). Якщо на дату внесення інформації до переліку отримувачів одержувач пенсії перебуває на обліку в іншому територіальному органі Пенсійного фонду України, інформацію до переліку отримувачів вносить відповідальна особа такого органу з урахуванням матеріалів пенсійної справи одержувача пенсії, в тому числі наявного в ній рішення.

Згідно п. 4 Порядку № 1165 пенсійні виплати за минулий період згідно з цим Порядком проводяться щомісяця отримувачам, яких включено до переліку станом на 1 січня відповідного року. На забезпечення пенсійних виплат за минулий період щомісяця спрямовується частина бюджетних призначень, передбачених абзацом другим пункту 1 цього Порядку, відповідно до бюджетного розпису. Розмір пенсійної виплати за минулий період отримувачам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, визначається в сумі, що відповідає розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленому законом на 1 січня календарного року, в якому здійснюється пенсійна виплата за минулий період, але не може бути більшим від належної до виплати отримувачу суми, що обліковується в переліку отримувачів. У разі недостатності бюджетних призначень для забезпечення пенсійної виплати за минулий період у розмірі, передбаченому абзацом другим цього пункту, виплата проводиться в сумі, що визначається пропорційно виділеним на пенсійні виплати за минулий період бюджетним призначенням, але не більшій належної до виплати суми, що обліковується в переліку отримувачів. За результатами виконання бюджету Пенсійного фонду України за дев`ять місяців відповідного року зазначений в абзаці другому цього пункту розмір пенсійної виплати за минулий період може бути збільшений пропорційно залишку бюджетних призначень, але не може перевищувати належної до виплати суми, що обліковується в переліку отримувачів.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 виплачені згідно з цим Порядком суми пенсійних виплат за минулий період обліковуються в порядку, визначеному законодавством.

Так, Головним управлінням проведена виплата заборгованості за рішенням суду у листопаді 2022 року - в розмірі 530,00 грн., в грудні 2022 року - в розмірі 2,18 грн., в липні 2023 року - в розмірі 557,32 грн., у вересні 2023 року 2093,00 грн., у жовтні 2023 року 1303,00 грн., у листопаді 2023 року 4,10 грн. та у грудні 2023 року 0,62 грн., що підтверджується наданою Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області розшифровкою виплати з ІКІС ПФУ: Підсистема «Призначення та виплати пенсій (ППВП)».

Головним управлінням Пенсійного фонд України в Донецькій області також надані суду листи, направлені до Департаменту пенсійного забезпечення, надання страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг Пенсійного фонду України, від 13.09.2022 року № 0500-1804-5/54902, від 11.11.2022 року № 0500-0404-5/67651, від 29.12.2022 року № 0500-0504-5/77353, від 27.12.2023 року № 0500-0504-5/113194,від 01.02.2024 року № 0500-0504-5/10074, в яких Головне управління просить вирішити питання щодо виділення коштів на фінансування за означеними рішеннями, які набрали законної сили за переліком, доданим до цих листів. В означених переліках рішень суду, по яких нарахована сума боргу, що потребує додаткового фінансування, наявне рішення у справі № 200/1944/21-а за позовои ОСОБА_1 із зазначенням залишку суми боргу.

Також Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області надані суду відповіді Пенсійного фонду України від 20.09.2022 року № 2800-030102-9/39398, від 20.01.2023 року № 2800-030102-9/3183, від 11.01.2024 року № 2800-030202-9/2034, в яких зазначено, зокрема, що відповідно до частин першої та другої статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України. Нараховані на виконання рішень суду кошти виплачуються в межах затверджених бюджетних призначень на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду. Згідно з положеннями пунктів 20, 29 частини першої статті 116 Бюджетного кодексу України, взяття зобов`язання без відповідних бюджетних асигнувань та здійснення видатків бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням всупереч цьому Кодексу чи закону про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства.

Суми пенсії, нараховані на виконання рішення суду підлягають виплаті на умовах Порядку виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), не виплачених за період до місяця відновлення їх виплати, внутрішньо переміщеним особам таособам, які відмовилися відповідно до пункту1 частини першої статті12 Закону України «Прозабезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» віддовідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ізареєстрували місце проживання та постійно проживають на контрольованій Україною території, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від10.11.2021 №1165. Зазначені виплати передбачено здійснювати за окремою програмою, передбаченою в бюджеті Пенсійного фонду України на відповідну мету, за рахунок коштів Державного бюджету України навідповідний рік. Водночас погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду, що фінансуються з державного бюджету, здійснюються в межах відповідних бюджетних призначень територіальними органами Пенсійного фонду України. Відповідно до Порядку розроблення, затвердження та виконання бюджету Пенсійного фонду України у редакції, затвердженій постановою правління Пенсійного фонду України від 09.12.2021 № 35-1, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 18.01.2022 за № 53/37389, видатки на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду, виданими або ухваленими після набрання чинності Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», плануються в межах коштів Державного бюджету України, передбачених у Державному бюджеті України на фінансування пенсійних програм. Черговість виплат на виконання рішень суду визначається датою набрання ними законної сили.

Отже, Головним управлінням надано суду докази на підтвердження виконання ним в межах всіх наданих законом повноважень щодо рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2021 року по справі № 200/1944/21-а.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що невиконання судового рішення в частині виплати грошових коштів за відсутності відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин. Накладення штрафу у такому випадку жодним чином не захищає право особи на отримання бюджетних коштів.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 24 січня 2018 року у справі № 404/3663/13-а (К/9901/1598/18), від 21.05.2020 року у справі № 310/6910/16-а (2-а/310/32/17)

Враховуючи викладене, суд зазначає про відсутність в діях відповідача вини щодо невиконання рішення суду в частині виплати заборгованості. Суду не надано жодних доказів того, що відповідач умисно не виконує рішення суду в частині виплати заборгованості.

Отже, з урахуванням позиції Верховного Суду, наведеної в постанові від 23 квітня 2020 року у справі № 560/523/19, встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в цій справі може призвести лише до встановлення відповідачу строку для подання звіту про виконання судового рішення, але не до накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штрафу, що не призведе до відновлення порушених прав позивача.

За наслідками розгляду поданого Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області звіту та доданих до нього матеріалів суд дійшов висновку про відсутність у суду підстав для встановлення нового строку подання звіту або накладення штрафу.

Керуючись статтями 243, 248, 256, 294, 295, 297, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

1.Прийняти звіт Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про виконання судового рішення від 16 квітня 2021 року в адміністративній справі № 200/1944/21-а.

2.Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо справа була розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

3.Повний текст ухвали складений та підписаний 27 лютого 2024 року.

Суддя С.В. Смагар

Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117278643
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вичинити певні дії

Судовий реєстр по справі —200/1944/21-а

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Постанова від 22.01.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні