Рішення
від 27.02.2024 по справі 280/9848/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2024 року Справа № 280/9848/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мінаєвої К.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру № 2342,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 , ОСОБА_3

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

І. Зміст і підстави позовних вимог.

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру № 2342 (далі відповідач), в якій позивач з урахуванням уточнених позовних вимог просить суд:

1) визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у реєстрації автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 ;

2) зобов`язати відповідача на виконання заочного рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 04.07.2023, провадження № 2/331/977/2023, справа № 331/1712/23 та ухвали суду від 25.08.2023, провадження № 2/331/977/2023, справа № 331/1712/23 скасувати реєстрацію права власності на автомобіль «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , державний реєстраційний номер НОМЕР_2 за ОСОБА_3 , поновити реєстрацію права власності на автомобіль «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , державний реєстраційний номер НОМЕР_2 за ОСОБА_3 , поновити реєстрацію права власності на автомобіль «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 за ОСОБА_2 та здійснити перереєстрацію за позивачем права власності на 1/2 частину автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 з видачею номерних знаків та свідоцтва про реєстрацію автомобіля, за плату встановлену чинним законодавством для даного виду адміністративних послуг та згідно порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 1388 від 07.09.1998.

Крім того, просить стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 1073,60 грн та витрати на правничу допомогу у розмірі 5000 грн за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у період перебування у шлюбі позивачем та ОСОБА_2 було придбано автомобіль «Volkswagen Caddy», але зареєстровано на ім`я дружини; позивач був зазначений як особа, яка має право керування ним. Надалі без відома позивача між ОСОБА_2 та ОСОБА_2 було укладено договір купівлі продажу автомобіля, який згодом рішенням суду було визнано недійсним, а також судом визнано право позивача на право власності на ? частину автомобіля. Звернувшись до відповідача із необхідними документами задля проведення реєстрації автомобіля, позивач отримав відмову із посиланням на необхідність такого звернення повторно разом з іншими співвласниками. Позивач вважає зазначену відмову протиправною, необґрунтованою й такою, що не відповідає положенням чинного законодавства.

ІІ. Виклад позицій інших учасників справи.

27.12.2023 надійшов відзив на позовну заяву (вх.№58006), в якому представник відповідача зазначає, що позивач, звертаючись до Територіального сервісного центру МВС № 2341, надав недійсне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 від 11.10.2007 року, «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_4 , д.н.з. НОМЕР_5 , оскільки власниця зазначеного транспортного засобу ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 отримала дублікат свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу «Volkswagen Caddy» НОМЕР_6 . Вказує, що звернення позивача містить лише посилання про виконання рішення суду провадження № 2/331/997/2023 від 04.07.2023. Представник наголошує, що здійснення реєстрації/перереєстрації транспортного засобу на ім`я позивача неможливе без додержання алгоритму, способу, порядку, передбаченого чинним законодавством, Законом України «Про дорожній рух» та Порядком, яке полягає у здійсненні комплексу заходів, що передують реєстрації/перереєстрації транспортних засобів, сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за державну реєстрацію (перереєстрацію), відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків, а зміст відповіді Територіального сервісного центру МВС № 2341 відповідає встановленому порядку та способу реєстрації/перереєстрації транспортних засобів. Також зазначає, що якщо суд за наслідками розгляду цієї справи дійде висновку про задоволення позовної заяви, виконання судового рішення в частині реєстрації/перереєстрації транспортного засобу буде неможливим, оскільки регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС) та його структурні підрозділи зокрема Територіальний сервісний центр МВС № 2341 реорганізовано. Крім того, висловлює заперечення проти стягнення витрат на правничу допомогу, оскільки до позовної заяви не додано доказів на підтвердження заявленого розміру витрат та фактично понесених позивачем. З огляду на викладене, просить у відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

26.02.2024 від Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) надійшли витребувані ухвалою суду докази по справі (вх.№9161), а саме: письмові пояснення, Положення про регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС), виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

III. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою від 28.11.2023 суд залишив без руху позовну заяву та надав позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду оформленої із додержанням вимог статті 160 КАС України позовної заяви (та її копії з доданими до неї матеріалами відповідно до кількості учасників справи), в якій, зокрема, визначитись з відповідачем та узгодити його із заявленими позовними вимогами (у разі необхідності оновити зміст позовних вимог до відповідача); надати докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (лист Територіального сервісного центру № 2342 від 12.10.2023 - у випадку наявності такого у позивача); інформацію стосовно процесуального статусу третіх осіб та обґрунтоване клопотання про залучення таких осіб.

Ухвалою від 12.12.2023 суд відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику сторін.

Ухвалою від 12.02.2024 суд витребував від Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) належним чином засвідчені копії доказів:

- правовстановлюючі документи Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС);

- письмові пояснення, чи є Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) правонаступником Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС).

IV. Фактичні обставини справи, встановлені судом.

ОСОБА_2 є власником транспортного засобу типу легковий універсал, марки VOLKSWAGEN моделі CADDY, 2007 року випуску, червоного кольору, державний номер НОМЕР_5 , номер шасі (кузова, рами) НОМЕР_1 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 від 11.10.2007. У графі «Особливі відмітки» зазначено: ДОВ. РАХ. ЄГП-816517 28.09.2007, ОСОБА_4 МАЄ ПРАВО КЕРУВАТИ.

Заочним рішенням Жовтневого районного суду міста Запоріжжя від 04.07.2023 у справі № 331/1712/23 (провадження № 2/331/977/2023), яке набрало законної сили 14.08.2023, позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання недійсним договору купівлі- продажу автомобіля, визнання права власності на 1/2 частину автомобіля задоволено, зокрема:

визнано недійсним договір купівлі продажу транспортного засобу автомобіль «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_4 , номер двигуна НОМЕР_7 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 (попередній), укладений 28 квітня 2021 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

визнано за ОСОБА_1 право власності на 1/2 (одну другу) частину автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_4 , номер двигуна НОМЕР_7 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 (попередній).

Ухвалою від 25.08.2023 у справі № 331/1712/23 Жовтневий районний суд міста Запоріжжя ухвалив виправити технічну описку, допущену судом в заочному рішенні Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 04 липня 2023 року по справі № 331/1712/23 (провадження № 2/331/977/2023), зазначивши по тексту рішення, правильний номер шасі (кузов, рама) автомобіля, як « НОМЕР_1 », замість « НОМЕР_4 ».

Листом від 09.09.2023 № 31/8-2341-К-231 Територіальним сервісним центром МВС № 2431 повідомлено, що у наданому рішенні суду відповідно до постанови КМУ від 07.09.1998 № 1388 не зазначено рік випуску транспортного засобу, через що запропоновано звернутись до суду для виправлення описки в частині додання до нього року випуску транспортного засобу. Також у рішенні суду зазначено номер кузова НОМЕР_4 транспортного засобу VOLKSWAGEN CADDY, державний номерний знак НОМЕР_8 . В зазначеному ідентифікаційному номері складової частини допущено помилку. Для здійснення подальших реєстраційних дій у сервісному центрі МВС необхідно звернутись до суду, що ухвали це рішення, для виправлення даних по транспортному засобу. Після виправлення усіх описок та помилок, у присутності двох власників або їх представників за нотаріально посвідченою довіреністю, транспортних засіб можливо буде у встановленому законом порядку зареєструвати у будь-який зручний час.

Листом від 12.10.2023 № 31/8-2342-К-321 Територіальним сервісним центром МВС № 2432 роз`яснено, що для перереєстрації транспортного засобу необхідно звернутись разом з іншими власниками до територіального сервісного центру МВС для виконання комплексу заходів відповідно до порядку та способу, встановленому Законом України «Про дорожній рух» та Порядку № 1388.

Вважаючи протиправними дії Територіального сервісного центру № 2342 щодо відмови позивачу у реєстрації автомобіля, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.

V. Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до статті 316 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно зі статтею 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна.

За змістом статті 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

У відповідності до статті 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України від 30.06.1993 № 3353-XII «Про дорожній рух» (далі Закон № 3353-XII).

Відповідно до приписів статті 34 Закону № 3353-XII державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.

Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.

Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Порядок здійснення центрами надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів (далі Центри), державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів (далі ТЗ), оформлення і видачі свідоцтв про реєстрацію ТЗ, тимчасових реєстраційних талонів (далі реєстраційні документи) та номерних знаків на ТЗ встановлює Інструкція про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затверджена наказом МВС від 11.08.2010 № 379, зареєстрована в Міністерстві юстиції України від 27.01.2011 за № 123/18861 (далі Інструкція).

Відповідно до пункту 3.1 Інструкції реєстрація ТЗ проводиться працівниками Центру відповідно до вимог пунктів 6-32 Порядку № 1388.

Реєстрація ТЗ здійснюється на підставі заяви власника, документа, що посвідчує його особу, правомірність придбання ТЗ, відповідність конструкції ТЗ встановленим вимогам безпеки дорожнього руху.

Відповідно до пункту 4 Інструкції перереєстрація ТЗ проводиться працівниками Центру з урахуванням вимог пунктів 8, 12, 15, 33-39 Порядку № 1388. У разі перереєстрації ТЗ свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) підлягає заміні на загальних підставах.

Згідно з пунктом 4.8 Інструкції перереєстрація ТЗ у разі зміни їх власників проводиться на підставі документів, що підтверджують правомірність придбання ТЗ. Зняття з обліку таких ТЗ не проводиться. Попередньо видані свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічні паспорти) вилучаються та долучаються до матеріалів перереєстрації.

Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 (далі Порядок № 1388, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин).

Цей Порядок є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень (пункт 2 Порядку).

Абзацом першим пункту 3 Порядку № 1388 передбачено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції транспортних засобів установленим вимогам правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Згідно з абзацом першим пунктом 6 Порядку № 1388 транспортні засоби реєструються за юридичними та фізичними особами в сервісних центрах МВС або через центри надання адміністративних послуг. Державна реєстрація нових транспортних засобів може проводитися сервісними центрами МВС за участю суб`єктів господарювання, які стоять на обліку в Головному сервісному центрі МВС, здійснюють продаж таких транспортних засобів та уклали з Головним сервісним центром МВС відповідний договір. Транспортні засоби, що належать декільком фізичним або юридичним особам (співвласникам), за їх письмовою заявою реєструються за однією з таких осіб. У разі відсутності одного із співвласників державна реєстрація транспортних засобів проводиться на підставі його письмової заяви. Справжність підпису такого співвласника засвідчується нотаріально. У графі "Особливі відмітки" свідоцтва про реєстрацію або тимчасового реєстраційного талону транспортних засобів щодо іншого співвласника робиться запис: "__ є співвласником".

За пунктом 7 Порядку власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів.

У відповідності до вимог пункту 8 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку, серед іншого, копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин.

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.

За приписами пункту 15 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів здійснюються після проведення уповноваженими особами сервісного центру МВС перевірки відповідних документів та/або відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державному Реєстрі атестованих судових експертів, автоматизованій базі даних про розшукувані транспортні засоби, банку даних Генерального секретаріату Інтерполу, перевірки відомостей про обмеження відчуження з Державного реєстру обтяжень рухомого майна та відомостей про документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також відомостей про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), що містяться в Єдиному державному демографічному реєстрі (крім внутрішньо переміщених осіб, інформація щодо яких підтверджується даними Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб), відомостей про особу, що містяться в Єдиному реєстрі боржників, відповідних базах даних та державних реєстрах щодо осіб, які перебувають у розшуку, перевірки дійсності довіреності за Єдиним реєстром довіреностей, дійсності сертифіката відповідності за Державним реєстром сертифікатів відповідності транспортних засобів, виданих уповноваженими органами або органами із сертифікації, та реєстром виданих сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання, що формується за повідомленнями уповноважених органів, і сертифікатів відповідності нових транспортних засобів, виданих виробником, документів, що підтверджують правомірність придбання, отримання відомостей щодо митного оформлення транспортних засобів, а також установлення відповідності конструкції вимогам правил та нормативів шляхом отримання відповідних відомостей із таких баз даних і реєстрів. За результатами таких перевірок на заяві власника транспортного засобу робиться відповідний напис про їх проведення, що засвідчується підписом уповноваженої особи сервісного центру МВС із зазначенням прізвища, власного імені, по батькові (за наявності) і дати (крім випадків подання заяви в електронній формі через електронний кабінет водія або засобами Порталу Дія).

Крім того, пунктом 35 Порядку № 1388 передбачена можливість перереєстрації транспортного засобу на підставі також свідоцтва про реєстрацію та копії договору про поділ спільного майна подружжя, свідоцтва про право на спадщину або рішення суду про визнання недійсними договору купівлі-продажу, міни, дарування, що засвідчені в установленому порядку.

Таким чином, станом на день звернення позивача із заявою про перереєстрацію транспортного засобу копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин, є передбаченим пунктом 8 Порядку № 1388 документом, який дає підстави для здійснення реєстрації транспортного засобу.

Позивач зазначає, що для проведення реєстрації ним було подано на розгляд відповідачу копію рішення Жовтневого районного суду міста Запоріжжя від 04.07.2023 у справі № 331/1712/23, яким визнано за ОСОБА_1 право власності на 1/2 частину автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шассі (кузов, рама) НОМЕР_4 , номер двигуна НОМЕР_7 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 (попередній), а також ухвалу Жовтневого районного суду міста Запоріжжя від 25.08.2023 у справі № 331/1712/23, яким виправлено описку у рішенні суду в частині зазначення правильного номеру шасі (кузов, рама) автомобіля.

Аналіз наведених вище нормативно-правових актів свідчить про те, що у разі виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів (за обставинами справи - зміна співвласника за рішенням суду), протягом 10 діб за заявою власника повинна бути проведена перереєстрація ТЗ, тобто законодавчо встановлений обов`язок власника звернутись до Регіонального сервісного центру МВС України для проведення перереєстрації, а при невиконанні такого обов`язку, власнику забороняється експлуатація не перереєстрованого транспортного засобу.

Відповідно до пункту 3.10 Інструкції посадовими особами Центру здійснюється також контроль за дотриманням власниками ТЗ або їх представниками визначеного Порядком № 1388 терміну реєстрації ТЗ. Документи, які підтверджують відсутність можливості своєчасного проведення реєстрації власником ТЗ (хвороба, відрядження або інші поважні причини), долучаються до матеріалів реєстрації.

Отже, звернення позивача, як співвласника рухомого майна для здійснення відповідачем дій по перереєстрації транспортного засобу повністю узгоджуються з наведеними вище нормативно-правовими актами.

З наданої відповідачем листа-відповіді від 12.10.2023 № 31/8-2342-К-321 слідує, що підставою відмови позивачу у перереєстрації автомобіля була необхідність присутності інших власників автомобіля.

Заочним рішенням Жовтневого районного суду міста Запоріжжя від 04.07.2023 у справі № 331/1712/23 встановлено, що з 21.09.1991 року ОСОБА_1 перебував у шлюбі з ОСОБА_2 , який розірвано на підставі заочного рішенням Запорізького районного суду Запорізької області від 28.11.2018 року по справі № 331/2597/18. У період перебування у шлюбі, 28.09.2007 року було придбано автомобіль «Volkswagen Caddy» державний реєстраційний номер НОМЕР_5 , який зареєстровано на ім`я ОСОБА_2 . 28.04.2021 між ОСОБА_2 (колишня дружина) та ОСОБА_3 (донька) було укладено договір купівлі-продажу транспортного засобу автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 .

Однак суд зауважує, що за результатом розгляду позовної заяви ОСОБА_1 рішенням Жовтневого районного суду міста Запоріжжя від 04.07.2023 у справі № 331/1712/23 визнано недійсним договір купівлі продажу транспортного засобу автомобіль «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_7 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 (попередній), укладений 28 квітня 2021 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , а також визнано за ОСОБА_1 право власності на 1/2 (одну другу) частину автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_7 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 (попередній).

Тобто, є рішення суду, яке набрало законної сили, про визнання за позивачем права власності на 1/2 частину автомобіля, у зв`язку з чим, на переконання суду, згода іншого співвласника на перереєстрацію транспортного засобу не потрібна.

Таким чином, оцінюючи дії відповідача щодо відмови позивачу у реєстрації транспортного засобу на предмет їх відповідності положенням частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у реєстрації відповідного транспортного засобу підлягають задоволенню.

З урахуванням встановлених обставин, наявних у справі доказів, та з огляду на те, що станом на час розгляду справи відсутній правовий механізм, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що належним, допустимим та необхідним способом захисту прав позивача в даному випадку буде зобов`язати відповідача на підставі рішення Жовтневого районного суду міста Запоріжжя від 04.07.2023 у справі № 331/1712/23 здійснити перереєстрацію транспортного засобу автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_7 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 (попередній) із зазначенням в реєстраційних документах, що власником 1/2 частини автомобіля є позивач.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 21.02.2020 у справі № 826/6295/17.

Щодо позовних вимог в частині скасування реєстрації права власності на автомобіль «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , державний реєстраційний номер НОМЕР_2 за ОСОБА_3 та поновлення реєстрації права власності на автомобіль «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 за ОСОБА_2 слід зазначити наступне.

Заочним рішенням Жовтневого районного суду міста Запоріжжя від 04.07.2023 у справі № 331/1712/23 визнано недійсним договір купівлі продажу транспортного засобу, укладений 28.04.2021 між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , а також визнано за ОСОБА_1 право власності на 1/2 (одну другу) частину автомобіля.

Отже, вказаним рішенням суду вже вирішено питання власності - підтверджено право власності позивача на 1/2 автомобіля, у зв`язку з чим у скасуванні реєстрацію права власності на транспортний засіб за ОСОБА_3 та поновленні реєстрації права власності на автомобіль за ОСОБА_2 необхідність відсутня.

Суд зауважує, що скасування державної реєстрації та поновлення реєстрації права власності на транспортний засіб, про що просить позивач, у межах спірних правовідносин буде охоплюватись такою дією, як перереєстрація транспортного засобу. На переконання суду, обраний судом спосіб захисту порушеного права позивача як перереєстрація транспортного засобу відповідає завданням адміністративного судочинства, вимогам справедливості й забезпечить ефективне поновлення порушеного права.

Крім того, суд зазначає, що судовому захисту підлягають лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин, а не можливість їх порушення у майбутньому, у зв`язку з чим позовні вимоги щодо видачі номерних знаків та свідоцтва про реєстрацію автомобіля є передчасними, адже із зазначеними вимогами до відповідача не звертався, відповідно спір в цій частині фактично не існує, через що адміністративний позов у цій частині позовних вимог задоволенню не підлягає.

Щодо питання стосовно належного відповідача по справі, на чому зауважив представник відповідача у відзиві на позовну заяву, суд зазначає наступне.

З метою з`ясування всіх обставин у справі ухвалою суду від 12.02.2024 витребувано від Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС): правовстановлюючі документи Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС); письмові пояснення, чи є Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) правонаступником Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС).

У наданих Регіональним сервісним центром ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) поясненнях роз`яснено, що фактично відбулася передача функцій Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) Регіональному сервісному центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) внаслідок реорганізації та скорочення всіх посад. При цьому жоден нормативний документ не передбачає правонаступництва Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) внаслідок реорганізації Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС), жодним документом (розпорядчим актом власника чи уповноваженої ним особи) не встановлений перехід прав та обов`язків. Звернуто увагу суду, що Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) щодо відповіді на питання про правонаступництво не тлумачить нормативно-правові акти, а лише їх аналізує в межах своєї компетенції.

З наданого Положення про регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Дніпропетровській та Запорізькій областях (філія ГСЦ МВС) встановлено, що однією з функцій вказаної філії є здійснення організаційного забезпечення та контролю процесу реєстрації (перереєстрації, зняття з обліку) транспортних засобів.

За допомогою підсистеми «Електронний суд» судом було зроблено запит до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, з відповіді № 444517 від 12.02.2024 встановлено, що стан Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) зареєстровано.

Враховуючи те, що Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не має статусу припиненого, перехід повноважень (у тому числі, з перереєстрації транспортного засобу) жодним чином не підтверджується, суд дійшов висновку про відсутність належних доказів правонаступництва на час розгляду справи.

VI. Висновки суду.

Частинами першою, другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Надавши оцінку усім доказам в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову.

VII. Розподіл судових витрат.

У прохальній частині позивачем заявлено клопотання про стягнення з відповідача на користь позивача судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 1073,60 грн та витрати на правничу допомогу у розмірі 5000 грн за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС).

Відповідно до частини першої статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, зокрема на професійну правничу допомогу (пункт 1 частини третьої статті 132 КАС України).

Згідно з частиною першою статті 134 КАС України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За приписами частини третьої статті 134 КАС України, для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Відповідно до частини сьомої статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Системний аналіз змісту вищевказаних норм дозволяє дійти висновку, що від учасника справи вимагається надання доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.

Суд під час вирішення питання щодо розподілу судових витрат зобов`язаний оцінити рівень витрат на правничу допомогу обґрунтовано у кожному конкретному випадку, за критеріями дійсності та співмірності необхідних і достатніх витрат, а також розумності їх розміру.

При вирішенні цього питання, суд враховує й правову позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.06.2018 у справі № 826/1216/16 (№11-562ас18) про те, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

У справі «Est/West Alliance Limited» проти України» (заява №19336/04; рішення від 02.06.2014) Європейський суд із прав людини, оцінюючи вимогу заявника щодо здійснення компенсації витрат виходив з того, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір обґрунтованим.

Разом з тим, по тексту позову зазначено, що попередній (орієнтовний) розрахунок розміру судових витрат складає: 1073,60 грн судовий збір; 5000,00 грн витрати на правничу допомогу (складання позовної заяви, підготовка пакету документів для подання до суду, представництво у суді). Станом на момент ухвалення цього рішення жодних доказів на підтвердження судових витрат на професійну правничу допомогу позивачем суду не надано.

Таким чином, за відсутності документально підтверджених та доведених понесених витрат позивачем на правничу допомогу, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відшкодування позивачу судових витрат на професійну правничу допомогу.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

Квитанцією від 23.11.2023 № 67773821 підтверджується сплата позивачем судового збору у розмірі 1073,60 грн. За таких обставин, враховуючи вимоги статті 139 КАС України, судові витрати на оплату судового збору у розмірі 805,20 грн підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 5, 72, 77, 90, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру № 2342 щодо відмови ОСОБА_1 у реєстрації автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_7 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 (попередній).

Зобов`язати Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру № 2342 на підставі рішення Жовтневого районного суду міста Запоріжжя від 04.07.2023 у справі № 331/1712/23 здійснити перереєстрацію транспортного засобу автомобіля «Volkswagen Caddy» легковий універсал, номер шасі (кузов, рама) НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_7 , державний реєстраційний номер НОМЕР_5 (попередній) із зазначенням в реєстраційних документах, що власником 1/2 частини автомобіля є ОСОБА_1

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) в особі Територіального сервісного центру № 2342 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 805,20 грн (вісімсот п`ять гривень 20 копійок).

У задоволенні клопотання про стягнення витрат на професійну правничу допомогу відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін:

Позивач ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_9 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Відповідач Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Запорізькій області (Філія ГСЦ МВС) (вул. Незалежної України, буд. 57, м. Запоріжжя, 69035; код ЄДРПОУ 43611797) в особі Територіального сервісного центру № 2342 (вул. Оріхівське шосе, буд.7-А, м. Запоріжжя, 69033).

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 ).

Рішення у повному обсязі складено та підписано 27.02.2024

Суддя К.В.Мінаєва

Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117279221
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —280/9848/23

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 27.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні