Рішення
від 26.02.2024 по справі 300/7459/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" лютого 2024 р. справа № 300/7459/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Шумея М.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом виробничо-комерційного підприємства "Експрес" до Головного управління ДПС України в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкових-повідомлень рішень

ВСТАНОВИВ:

Виробничо-комерційне підприємство «Експрес» звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, в якому просить суд:

-визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №946-п від 31.05.2023р. «Про проведення фактичної перевірки»;

-визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 07.07.2023 р. № 00/6847/0706 форми «С» на суму штрафних санкцій в розмірі 5192,68 грн., від 10.07.2023 р. №00/6928/0901 форми «С» на суму штрафних санкцій в розмірі 47225,00 грн. від 10.07.2023 р. № 00/6929/0901 форми «ПС» на суму штрафних санкцій в розмірі 80000.00 грн.

Позовні вимоги мотивовані протиправним наказом Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №946-п від 31.05.2023р. «Про проведення фактичної перевірки», та прийняті на підставі складеного за результатом проведеної перевірки акта, податкові повідомлення-рішення ГУ ДП в Івано-Франківській області від 07.07.2023 р. № 00/6847/0706 форми «С» на суму штрафних санкцій в розмірі 5192,68 грн., від 10.07.2023 р. №00/6928/0901 форми «С» на суму штрафних санкцій в розмірі 47225,00 грн. від 10.07.2023 р. № 00/6929/0901 форми «ПС» на суму штрафних санкцій в розмірі 80000.00 грн.

Ухвалою Івано-Франківського адміністративного суду 08.11.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі, за правилами спрощеного позовного провадження.

17.11.2023 року на адресу суду від Головного управління ДПС в Івано-Франківській області надійшов відзив, відповідно до якого заперечує проти позову з підстав викладених у відзиві. Просить відмовити у задоволенні позову.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення її учасників (у письмовому провадженні), дослідивши письмові докази, зазначає наступне.

Судом встановлено, що посадовими особами Головного управління ДПС в Івано-Франківській області проведено фактичну перевірку АЗС та магазину за адресом: вул. Л. Українки, 1а, с. Сваричів, Рожнятівський р-н, Івано-Франківська обл., суб`єкт господарювання ВКП «Експрес».

Перевірка проводилась з 31.05.2023 року по 09.06.2023 року.

За результатами вказаної перевірки було складено Акт (Довідка) Головного управління ДПС в Івано-Франківській області фактичної перевірки з питань дотримання вимог чинного законодавства у сфері виробництва та обігу підакцизних товарів, порядку здійснення розрахункових операцій, наявності ліцензій, інших документів, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС від 09 червня 2023 року № 235/09-19-09-01/ 22190917, у висновках якого встановлені порушення: ст. 11, ст. 15-3, ст. 18 Закону України від 19.12.1995 № 481/95 ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» (зі змінами та доповненнями; п. 1,2,11 ст. 3 Закону України від 06.07. 1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (зі змінами та доповненнями); ст. 221, ст. 226, п. 230. 1.2 ст. 230 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 Nє 2755-VI (зі змінами та доповненнями).

16 липня 2023 року засобами поштового зв`язку позивачем отримано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, на підставі акту від 09. 06. 2023 року Nє 235/09-19-09-01/22190917 винесено податкові повідомлення-рішення а саме:

- від 07.07.2023 №006847/0706 форми «С» на суму штрафних санкцій в розмірі 5192 грн., 68 грн. за порушення п. 1,2,11 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» № 265/95 -ВР від 06. 07.1995 року;

- від 10.07. 2023 №00/6928/0901 форми «С» на суму штрафних санкцій в розмірі 47225,00 грн. ст. 11, ст. 15-3, ст.18 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового , коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального № 481/95-ВР від 19.12.95 р. із змінами і доповненнями; ст. 221, ст. 226 ПКУ 2755-VI від 02.12.2010;

- від 10.07.2023 № 00/6929/0901 форми «ПС» на суму штрафних санкцій в розмірі 80000,00 грн. за порушення пп.230.1.2 п.230.1 ст.230 ПКУ №2755-VI від 02.12.2010.

ВКП «ЕКСПРЕС» не погодилося із висновками та фактами, викладеними посадовими особами Головного управління ДПС в Івано-Франківській області в Акті, оскільки вважає їх упередженими , необґрунтованими та безпідставними і відповідно до п.56.1 ст. 56 ПКУ України розпочало процедуру адміністративного оскарження.

Позивачем подано скаргу 25 липня 2023 року про перегляд результатів фактичної перевірки до ДПС України з документальними доказами в додатках, у яких наведено реальні обставини з посиланням на відповідні первинні бухгалтерські та інші документи, регістри бухгалтерського обліку, дані податкової звітності, якими спростовуються нелогічні та необґрунтовані висновки контролюючого органу.

06 жовтня 2023 року засобами поштового зв`язку ВКП «Експрес» отримало рішення ДПС України про результати розгляду скарги від 27.09.2025 року № 28744/6/99-00-06050006 за яким залишає без змін податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 07.07.2023 №006847/0706, від 10.07.2023 №№00/6928/0901, 00/6929/0901, а скаргу без задоволення.

Не погоджуючись з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд, керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії, конкретної події, обставини і врегулювання відповідних правовідносин.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Згідно зі ст. 24 Конституції України гарантується рівність конституційних прав і свобод та рівність всіх громадян перед законом.

На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Щодо проведення Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області фактичної перевірки, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Підпунктом 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України визначено, що фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника.

Дана перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Згідно із пунктом 80.1 статті 80 Податкового кодексу України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи). В силу пункту 2 статті 80 Податкового кодексу України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з обставин, передбачених пунктом 80.2 статті 80 Податкового кодексу України.

Статтею 81 Податкового кодексу України передбачені умови та порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок.

Відповідно до пункту 81.1 статті 81 Податкового кодексу України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.

В якості правових підстав проведення такої перевірки зазначено положення підпунктів 80.2.2., 80.2.5., та 80.2.7. пункту 80.2. статті 80 ПК України.

За змістом підпунктів 80.2.2., 80.2.5., та 80.2.7. пункту 80.2. статті 80 ПК України, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи):

1) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, у тому числі із забезпеченням можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів (підпункт 80.2.2.);

2) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та

транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій,

визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального (підпункт 80.2.5.);

3) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету, а також здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації (підпункт 80.2.7.).

Дослідивши матеріали справи, а саме наказ Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 31 травня 2023 року № 946-п «Про проведення фактичної перевірки», судом встановлено, що в даному документі відсутні підстави для проведення перевірки.

Вищезгаданий наказ не містить обґрунтування жодної із можливих підстав перевірки, що визначені підпунктами 80.2.2., 80.2.5., та 80.2.7. пункту 80.2. статті 80 ПК України.

Підставою проведення фактичної перевірки, визначеної підпунктом 80.2.5. пункту 80.2. статті 80 ПК України, є отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства, тобто інформації про конкретний факт недотримання платником податків вимог законодавства щодо виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, цільового використання спирту, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

Нормами Податкового кодексу України встановлені умови та порядок прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок. Лише їх дотримання може бути належною підставою наказу про проведення перевірки. Невиконання цих вимог призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.

За змістом абзацу третього п. 81.1 ПКУ умовою допуску посадової особи контролюючого органу до проведення фактичних перевірок за наявності підстав для її проведення є пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, зокрема такого документу як копія наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична „ перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятись).

Отже, фактичною підставою для проведення фактичної перевірки може бути інформація про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального, яка отримана в результаті обміну інформацією в системі податкових органів. Такий підхід, застосований у низці постанов Верховного Суду і у судовій практиці, є сталим.

Однак, у наказі на проведення перевірки відсутні будь-які посилання на конкретні (фактичні) підстави призначення перевірки, крім посилання на норми, що їх регулюють, у наказі не відображено в рамках яких заходів контролюючого органу встановлено невідповідність діяльності підприємства вимогам чинного законодавства, на підставі яких відомостей або документів (дата, номер, підпис уповноваженої особи) були встановлені факти сумнівності, сумнівність яких саме операцій (дата операції, характер та наслідки такої операції та інші докази вчинення таких операцій, показання свідків, працівників) була встановлена податковим органом, період діяльності який буде перевірятися.

Аналогічна правова позицію Верховного Суду, викладену, у постановах від 26 червня 2019 року по справі № 804/8921/13-а, та зокрема у Постанові Верховного суду від 08 вересня 2020 року по справі №640/21536/19, вказано, що призначення фактичної перевірки за підставами, вказаними у підпункті 80.2.5. пункту 80.2. статті 80 Податкового кодексу України, повинно супроводжуватись з повідомленням або інформацією про порушення платником податків законодавства у відповідній сфері правовідносин.

Встановлення таких обставин є предметом доказування в силу приписів ч. 2 ст. 73 КАС України, що узгоджується з висновками, викладеними в Постанові Верховного Суду від

22.09.20 року у справі №520/1304/20.

Враховуючи вищенаведене суд вважає, що наказ Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 31.05.2023 року № 946-к є протиправним, оскільки не містить посилання на конкретні (фактичні) підстави призначення перевірки, крім посилання на норми, що їх регулюють.

В пункті 16 постанови Касаційного адміністративного суду Верховного Суду у справі № 816/3238/15 міститься висновок, за змістом якого відсутність доказів отримання контролюючим органом в установленому законодавством порядку відповідної інформації, яка б надавала йому право на проведення перевірки згідно з пп. 80.2.2, пп. 80.2.5 п.80.2 ст. 80 ПК України свідчить про незаконність перевірки та відсутність правових наслідків такої, відповідно, прийняті за результатами такої перевірки податкові повідомлення рішення підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Проаналізувавши викладене, суд приходить до висновку, що оскільки наказ Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 31.05.2023 року № 946-к є протиправним, то проведена перевірка являється протиправною, отже всі прийняті за результатами такої перевірки податкові повідомлення рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 07.07.2023 р. № 00/6847/0706 форми «С», від 10.07.2023 р. №00/6928/0901 форми «С», від 10.07.2023 р. № 00/6929/0901 форми «ПС» підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Щодо оцінки встановлених Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області, під час проведення фактичної перевірки, правопорушень з боку позивача, суд зазначає наступне.

Щодо проведення розрахункових операцій через реєстратор розрахункових операцій для підакцизних товарів без використання режиму попереднього програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.

Згідно ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", суб`єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов`язані: проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок; видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неі, розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції; проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій з використанням режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості.

Як встановлено з матеріалів справи, ВКП «Експрес» за місцем провадження підприємницької діяльності за адресом АДРЕСА_1 зареєстровано реєстратор розрахункових операцій для здійснення розрахункових операцій в готівковій та/ або в безготівковій формі по продажу товарів у сфері торгівлі в тому числі алкогольних та тютюнових виробів з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, а саме електронно-касовий апарат моделі Екселліо ДР-15 виробництва «Датекс» ООД заводський №КФ00004238, фіскальний номер 3000519896, дата реєстраційного посвідчення 14.03.2019року, та реєстратор розрахункових операцій для здійснення розрахункових операцій в готівковій та/або в безготівковій формі по продажу пального, а саме електронно-касовий апарат моделі Марія - 303А1 виробництва завод «Резонанс» заводський номер 381991024994, фіскальний номер 3000392654, дата реєстраційного посвідчення 28.12.2017 року.

На АЗС ВКП «Експрес» організована позмінна робота з 6.00 год. до 22.00 год. графіком роботи операторів АЗС. Відповідно до графіку роботи 31 травня 2023 року з 6.00 год. до 22.00 год. працював оператор АЗС ОСОБА_1

31 травня 2023 року відповідно до наказу №4 від 31.05.2023 року «Про проведення тютюнових виробів та алкогольних напоїв» за місцем здійснення підприємницької діяльності за адресом АДРЕСА_1 проводилась інвентаризація тютюнових виробів та алкогольних напоїв, про що складено відповідно Акт про інвентаризацію тютюнових виробів від 31 травня 2023 року та залишками тютюнових виробів на суму 6121 грн.

Для належної організації роботи по інвентаризації була завершена зміна роботи, припинено продаж тютюнових виробів та алкогольних напоїв з 13 год. 31.05.2023 року до 13 год. 01.06 2023 року. Відповідно 31.05.2023 року о 13.01. 43 було сформовано Z-звіт реєстратором розрахункових операцій за №0020120 , чергова розрахункова операція проводилась 01.06.2023 року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2002 року №199 затверджено Вимогами щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування.

Z- звіт - денній звіт з обнуленням інформації в оперативній пам`яті та внесенням її до фіскальної пам`яті реєстратора;

Х- звіт денний звіт без обнулення інформації в оперативній пам`яті реєстратора.

Зміна- період роботи реєстратора від реєстрації першої розрахункової операції Z - звіту до виконання наступного Z - звіту.

Згідно п. 11, 12 та 13 Постанови № 199 визначено, що реєстратор повинен забезпечувати формування та друкування таких звітів: X-звіту; Z-звіту; звіту про реалізовані товари (надані послуги); періодичних (повного, скороченого); копій документів, що зберігаються у носії контрольної стрічки в електронній формі, за допомогою механізму друку реєстратора, а також формування Х-звіту, звіту про реалізовані товари (надані послуги) та періодичних звітів повинно виконуватися без обнулення регістрів денних підсумків оперативної пам`яті.

Формування Z-звіту повинно виконуватися у такій послідовності:

1. друкування фіскального звітного чека і занесення інформації до фіскальної пам`яті;

2. обнулення регістрів денних підсумків оперативної пам`яті;

3. створення в електронній формі та внесення інформації Z-звіту до носія контрольної стрічки в електронній формі;

4. друкування інформації, що підтверджує обнулення регістрів денних підсумків оперативної пам`яті та дійсність фіскального звітного чека.

3 Z- звіту №0020120 від 31.05.2023 року встановлено, що 31.05.2023 з 13:24 год. розрахункових операцій проведено не було, а чергова розрахункова операція проводилась 01.06.2023 року о 14 год. 20 хв.

При перевірці посадовими особами Головного управління ДПС в Івано-Франківській області не проводились зняття залишків тютюнових виробів, і не встановлено чи були в продажі ВКП "Експрес" даний вид сигарет, а також не проводилась перевірка договорів застосування найманих осіб підприємством.

Враховуючи також той факт, що за адресою АДРЕСА_1 , проводять підприємницьку діяльність ще два підприємці на підставі договорів оренди, а саме: підприємець ОСОБА_2 та приватне підприємство "Кібор", суд приходить до висновку, що службові особи Головного управління ДПС в Івано-Франківській області не встановили, що порушення вчинено саме працівниками ВКП "Експрес".

Зазначені обставини підтверджуються наступними доказами:

- наказ № 4 "Про продаж алкогольних та тютюнових виробів";

- акт "Про інвентаризацію фактичних залишків тютюнових виробів";

- Z- звіт №0020120 від 31.05.2023;

- договір оренди приміщення № 6/2 від 01.02.2020 року;

- свідоцтво про державну реєстрацію ПП "Кібор";

- договір оренди приміщення від 01.07.2022 року;

- свідоцтво про державну реєстрацію ФОП ОСОБА_2 ;

Щодо порушення реалізації алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка.

Згідно абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного збору в порядку, визначеному законодавством України.

Відповідно до пп. 14.1.107. 14.1.109 п. 14.1 ст. 14 ПК України марка акцизного податку - це спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території У країни цих виробів.

Маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів - це наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою чи пачку (упаковку) тютюнового виробу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.

Згідно з п. 226.9 ст. 226 ПК України вважаються такими, що немарковані:

- алкогольні напої та тютюнові вироби з підробленими марками акцизного податку;

- алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до якого здійснюються виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції;

- вироблені в Україні алкогольні напої з марками акцизного податку, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари;

- алкогольні напої іноземного виробництва з марками акцизного податку, на яких зазначена сума акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням міцності продукції, місткості тари та розміру ставок акцизного податку, діючих на момент виробництва марки.

При цьому немаркованими вважаються алкогольні напої, за які не сплачено або сплачено не в належному розмірі (на момент розливу) акцизний податок, а підставою для притягнення до відповідальності згідно із наведеними положеннями є ухилення від сплати акцизного податку. Разом з тим, механізм застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону визначає Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 №790(надалі - Порядок).

Пунктом 5 вказаного Порядку передбачено, що підставами для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб`єкта господарювання, пов`язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб`єктами господарювання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Таким чином, суб`єкти підприємницької діяльності, які здійснюють зберігання алкогольних напоїв, повинні додержуватись вимог абзацу третього частини четвертої статті 11 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», стаття 226 ПК України та пункт 20 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 №1251, щодо належного маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Необхідною передумовою застосування до суб`єкта господарювання рішення про застосування фінансових санкцій є наявність необхідних доказів на підтвердження порушення таким суб`єктом господарювання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Як встановлено судом з матеріалів справи, ВКП «Експрес» отримало разом з актом перевірки додаток № 2 з переліком алкогольних напоїв з однаковими марками акцизного податку, номера та серії яких дублюються у фіскальних чеках РРО в магазині ВКП «Експрес» на підставі чого зроблено висновок, що продаж алкогольних напоїв проводився без марок акцизного податку.

Інформації про відсутність марок акцизного податку, маркування з відхиленням від вимог Положення №1251, підробку або пошкодження акцизних марок відсутня, відомості про те, що дані акцизні марки виробнику не видавались, або сума акцизного податку не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку немає.

Реєстр вказаних акцизних марок, що відображені в акті перевірки свідчать про легальність походження акцизних марок, та відповідно алкогольні напої які марковані даними марками видавались виробнику алкогольних напоїв.

Також судом встановлено, що продаж алкогольних напоїв в магазині "Експрес" відбувається тільки маркованих відповідними акцизними марками алкогольних напоїв отриманих на підставі договорів з підприємствами, що постачають дану продукцію.

Відповідно в договорах з постачальниками передбачена заміна алкогольних напоїв термін придатності яких пройшов, з пошкодженими акцизними марками чи упаковкою. Однак, дрібні пошкодження, відклеєна частково етикетка, чи в разі якщо напис зроблений малими буквами про товар не входить в товар який підлягає заміні.

Позивачем розроблено механізм повернення алкогольних напоїв до яких є дрібні зауваження

Споживачем на підставі заяви та доказами про купівлю товару в магазині ВКП «Експрес» за адресом с. Сваричів, вул. Лесі Українки 1 А 26 грудня 2019 року було видано наказ № 34/12 «Про організацію роботи в магазині алкогольних товарів та тютюнових виробів» про можливість заміни алкогольних напоїв отриманих в магазині ВКП «Експрес» на підставі чека, або свідків .

Згідно додатку №2 до акту перевірки зроблено реєстр повернених алкогольних напоїв споживачами та які на підставі оглядів та усунення зауважень споживачів було повернені для продажу, указавши факт отримання даних товарів в постачальників, що відповідно підтверджує, що алкогольна продукція маркована відповідно до чинного законодавства. Згідно з п. 226.7 ПКУ кожна марка акцизного податку на алкогольні напої повинна мати: окремий номер; місяць і рік випуску марки; позначення про суму сплаченого акцизного податку за одиницю маркованої продукції.

Алкоголь, який вважається немаркованим, згідно п. 226.9 ПКУ: алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, з підробленими МАП; алкогольні напої, марковані з відхиленням від вимог Положення №1251, відповідно до якого здійснюється виготовлення, зберігання, продаж та маркування алкогольних напоїв; вироблені в Україні алкогольні напої з МАП, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари; алкогольні напої іноземного виробництва з МАП, на яких зазначена сума акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції не відповідає сумі, визначеній з урахуванням міцності продукції, місткості тари та розміру ставок акцизного податку, діючих на момент виробництва марки.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що порушень ст. 11 ЗУ « Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового , коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» №481/95-ВР від 19.12.95 р., із змінами і доповненнями не встановлено, всі акцизні марки мають окремий номер, місяць і рік випуску марки, є позначення про суму сплаченого акцизного податку, є накладні та сертифікати на алкогольні товари отримані від постачальників факт підробки МАП перевіркою не встановлено, докази маркування з відхиленням від вимог Положення №1251 відсутні, доказів що сума акцизного податку не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу ставок акцизного податку не наведено, а відповідно порушення вимоги ст. 226 Податкового кодексу України із змінами і доповненнями немає.

Відповідно правових підстав для застосування санкцій ст. 17 Закону України від 19.12.95р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" немає.

Щодо продажу алкогольних напоїв в час доби на який встановлено заборону продажу, суд зазначає наступне.

Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Пунктом 44-1 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, встановлення заборони продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (крім закладів ресторанного господарства, у визначений час доби в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання органам місцевого самоврядування повноважень встановлювати обмеження продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових» внесено зміни до законодавчих актів України, зокрема, статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», яку доповнено частиною дев`ятою такого змісту: «Сільські, селищні та міські ради в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці можуть встановлювати заборону продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (крім закладів ресторанного господарства) у визначений рішенням таких органів час доби».

Перелік повноважень сільського, селищного, міського голови встановлено ст. 42 зазначеного Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

У зв`язку з військовою агресією Російської федерації проти України, Президент України підписав Указ № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні, згідно якого воєнний стан запроваджений на всій території України з 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року.

Згідно з приписами п.13 ч.1 ст.8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану забороняти у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі.

Порядок заборони торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, врегульовано постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 №1457 «Про затвердження Порядку заборони торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в умовах правового режиму воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях» (далі-Порядок). Згідно зі ст. 15 вищезазначеного Закону повноваження щодо прийняття відповідних рішень передбачено для обласних, районних військових адміністрацій та військових адміністрації населених пунктів. Органи місцевого самоврядування в умовах воєнного стану самостійних рішень про заборону продажу алкоголю не приймають.

Відповідно до п. 3 Порядку заборона торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в межах території, на які вводиться воєнний стан, запроваджується шляхом видання наказу військовим командуванням разом із військовою адміністрацією.

З відзиву на позов, що надано суду відповідачем, судом встановлено, що відповідач посилається на порушення ч.2 абзацу 14 ст. 17 Закону України № 481, а саме порушення вимог статті 15-3 цього Закону - 6800 гривень.

Згідно ст. 15-3 Закону України № 481, забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння:

1) особами, які не досягли 18 років;

2) особам, які не досягли 18 років.

Забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння:

1) у приміщеннях та на території навчальних закладів, закладів охорони здоров`я (крім ресторанів, що знаходяться на території санаторіїв);

2) у приміщеннях спеціалізованих торговельних організацій, що здійснюють торгівлю товарами дитячого асортименту або спортивними товарами, а також у відповідних відділах (секціях) універсальних торговельних організацій;

3) у закритих спортивних спорудах (крім пива у пластиковій тарі);

4) з торгових автоматів;

5) на полицях самообслуговування (крім тютюнових виробів у блоках та алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, пива);

6) поштучно (для тютюнових виробів, крім сигар);

7) з рук, лотків;

8) у одиничних пачках, що містять менше 20 сигарет;

9) у невизначених для цього місцях торгівлі.

Забороняється продаж будь-яких товарів дитячого асортименту, що імітують тютюнові вироби, електронні сигарети, пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

На час проведення масових заходів сільські, селищні та міські ради в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці можуть заборонити або обмежити продаж пива (крім пива у пластиковій тарі), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та куріння тютюнових виробів, використання електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

Якщо у продавця пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння виникли сумніви щодо досягнення 18-річного віку покупцем, який купує пиво (крім безалкогольного), алкогольні, слабоалкогольні напої, вина столові, тютюнові вироби, електронні сигарети, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, та пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, продавець зобов`язаний звернутися до такого покупця з вимогою пред`явити паспорт громадянина України або інший документ, що підтверджує його вік.

У разі відмови покупця надати такий документ забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння такій особі.

Продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці дозволяється тільки суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування та спеціалізованим відділам, що мають статус суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування, підприємств з універсальним асортиментом товарів.

Продаж вин столових здійснюється без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням книжок та книг обліку розрахункових операцій.

Продаж вин з доданням спирту (виноматеріалів оброблених) виноградних власного виробництва ординарних та марочних на розлив з тари місткістю від 50 до 600 л дозволяється суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) первинного та змішаного виноробства виключно за місцем розташування таких суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) у межах адміністративно-територіальних одиниць (міст, селищ, сіл) із сплатою акцизного податку у розмірі, встановленому Податковим кодексом України, якщо у ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями про це є відповідний запис органу, що видав таку ліцензію. Річні обсяги продажу вин (виноматеріалів оброблених) на розлив такими суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) не можуть перевищувати 20 відсотків від річного обсягу вироблених виноматеріалів.

Сільські, селищні та міські ради в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці можуть встановлювати заборону продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) (крім закладів ресторанного господарства) у визначений рішенням таких органів час доби.

Враховуючи наведена, суд вважає, що застосування фінансових санкцій до позивача з боку відповідача є протиправним, оскільки відповідачем не надано належних доказів суду щодо встановлення Рожнятівською селищною радою заборони продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) (крім закладів ресторанного господарства) у визначений рішенням таких органів час доби.

Інші доводи відповідача, суд до уваги не бере.

Щодо роздрібної торгівлі тютюновими виробами за цінами, вищими від максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби.

Згідно підпункту 14.1.106. пункту 14.1. ст. 14 Податкового Кодексу України максимальні роздрібні ціни - ціни, встановлені на підакцизні товари (продукцію з урахуванням усіх видів податків (зборів). Акцизний податок з реалізованих суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до максимальної роздрібної ціни. Максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) встановлюються виробниками або імпортерами товарів (продукції) шляхом декларування таких цін у порядку, встановленому цим Кодексом.

Продаж суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються максимальні роздрібні ціни, не може здійснюватися за цінами, вищими за максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Відповідно до ст. 11-1 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» встановлена виробником або імпортером максимальна роздрібна ціна на тютюнові вироби наноситься на пачку, коробку або сувенірну коробку тютюнових виробів разом з датою їх виготовлення.

Максимальна роздрібна ціна за пачку, коробку або сувенірну коробку наноситься визначеним виробником способом у визначеному виробником місці і складається з її цифрового виразу та скороченого найменування грошової одиниці України.

Фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі - фіскальний чек) - розрахунковий документ / електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги). Фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою N ФКЧ-1 наведений у додатку 1 до цього Положення.

Відповідно до абз. 14, ст. 17 Закону України „Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" передбачено тютюновими виробами за цінам, вищими від максимально роздрібних цін на тютюнові вироби встановлених виробниками або імпортерами таких тютюнових виробів ,- 100 відсотків вартості наявних у суб`єкта господарювання тютюнових виробів, але не менше 10 000 грн.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що висновки посадових осіб податкового органу про реалізацію тютюнових виробів за цінами вищими від максимальних роздрібних цін на такі вироби не можуть братися до уваги з огляду на те, що посадові особи контролюючого органу не надали ніякого розрахункового документа - документа встановленої форми та змісту ( касовий чек, товарний чек, розрахункову квитанцію), що підтверджує факт продажу тютюнових виробів по завищених цінах.

Також позивачем не надано підтверджень, що товар був на вітрині за завищеною ціною та не вказано жодної інформації про свідків, які на той час перебували в магазині, чи документів з ідентифікацією особи, працівника ВКП «Експрес», що здійснили продаж тютюнових виробів

Також, суд бере до уваги, що згідно наказу №4 від 31.05.2023 року в магазині ВКП «Експрес» де здійснюється торгівля тютюновими виробами не відбувалася по причині проведення інвентаризації.

Твердження позивача, що 31. 05. 2023 року, на момент здійснення фактичної перевірки в магазині були в наявності тютюнові вироби на суму 23425. 00 грн. є такими що не відповідають дійсності так, як службові особи податкового органу залишки тютюнових виробів не знімали під час фактичної перевірки, а з додатку №4 акту фактичної перевірки дані свідчать саме такі залишки були станом на 17.00 год. 09.06.2023 року на момент складання акту перевірки, а станом на 31.05.2023 року залишки тютюнових виробів згідно акту інвентаризації, яка була здійснена відповідно до наказу N?4 від 31.05.2023 року становила 6121грн. 00 коп.

Таким чином суд вважає безпідставним твердження про продаж працівниками ВКП «Експрес» тютюнових виробів за цінами вищими від максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби, встановлені виробниками, або імпортерами таких тютюнових виробів.

Щодо необладнання та відсутність реєстрації в "Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального в резервуарі, рівнемірів-лічильників на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, суд зазначає наступне.

Відповідно до пп.230.1.2 п.230.1 ст.230 ПК України акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі Акцизні склади, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), повинні бути обладнані лише витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску готової підакцизної продукції (пального) наливом з такого акцизного складу.

Акцизні склади, на яких здійснюються виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у споживчій тарі без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками. Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:

а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;

б) усі акцизні склади склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів. Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.

За вказані вище порушення ст. 230 ПК України передбачена відповідальність відповідно до п.128-1.1 ст.128 ПК України у вигляді штрафу у розмірі 20000,00 грн. за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, та за кожне необладнане витратоміром-лічильником місце відпуску пального, а за повторно вчинене порушення в розмірі 50000,00 грн.

Отже, фактом податкового порушення за нормою п. 128-1.1 ст. 128 ПК України вважається необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарах, які використовуються платником податку у господарській діяльності. Штрафна санкція розраховується від кількості таких приладів.

Суд враховуючи правовий висновок, зроблений Верховним Судом у постанові від 19.01.2023 при розгляді справи №580/9246/21, відповідно до якого застосування пункту 128-1.1 статті 128-1 ПК можливе виключно у випадку необладнання та/або відсутності реєстрації в Реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального з акцизного складу.

Порушення строків обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та реєстрації їх в Реєстрі (передбачених підпунктом 12 підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу України), якщо на час проведення перевірки встановлено їх наявність на акцизних складах та їх реєстрація в Реєстрі, не може бути підставою для застосування до платника податків пункту 128-1.1 статті 128-1 ПК.

ВКП «Експрес» повідомляє, що відповідно до вимог чинного законодавства, щодо обов`язкового встановлення на акцизних складах по продажу нафтопродуктів рівнемірів-лічильників підприємством було закуплено технологічне обладнання згідно договору №16032019H від 16 березня 2019 року, та встановлено 17 березня 2019 року згідно договору №17/03/19-01-П, відповідно оформивши «Акт про введення в експлуатацію технологічного обладнання для вимірювання нафтопродуктів на акцизному складі від 17 березня 2019 року , а також було здійснено обов`язкову реєстрацію в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального 26 червня 2019 року.

16 березня 2021 року було здійснено демонтаж рівнемірів для калібрування та знову встановлено 17 березня 2021 року відповідно було подано коригуючий звіт від 21 березня 2021 року, що підтверджується квитанцією №2, що звіт прийнято 21 березня 2021 року о 12 год. 00 хв.

Протягом 2022-2023 року після введення надзвичайного стану в Україні систематично проходили складності в роботі автоматизованої системи обліку нафтопродуктів.

31 травня 2023 року бухгалтером ОСОБА_3 при передачі щоденного звіту про реалізацію пального та залишки на акцизних складах було виявлено втручання в базу даних Єдиного Реєстру, а саме поміняно всі реєстраційні дані починаючи від місця знаходження АЗС, що підтверджується доповідною ОСОБА_3 від 31 травня 2023 року.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру станом на 31.05.2023 року акцизних складів акцизних складів за адресою АДРЕСА_1 не було зареєстровано.

02 червня 2023 року відповідно до наказу №5 від 31 травня 2023 року позивачем було подано коригуючі звіти 2 червня 2023 року, які прийняті 2 червня 2023 року , відповідно до чинного законодавства, що потрібно зробити протягом трьох днів з дати виявлення таких помилок.

Про можливу невідповідність даних та втручання в Єдиний Реєстр даних може свідчити і той факт, що інспектором ГУ ДПС було надано документи про невчасну подачу змінних звітів в кількості 10 шт., що не відповідало дійсності і при проведенні звірки під час проведення фактичної перевірки 9 червня 2023 року виявилось, що фактичні дані не збігаються з даними які були в розпорядженні інспектора ГУ ДПС.

Податковими правопорушеннями в розумінні пункту 109.1 статті 109 податкового кодексу України є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Проблемою спірних правовідносин є встановлення податкового правопорушення в розумінні статті 109 Податкового кодексу України, яке полягає в протиправній бездіяльності платника податків щодо подання електронних документів про Фактичні залишки пального та обігу пального у визначені законодавством строки. Саме наявність вини (умисної або по необережності) з боку платника податків, протиправний характер діяння мають бути оцінені, з врахуванням об`єктивних обставин, які призвели до неможливості виконати суб`єктом господарювання передбачений Податковим кодексом України обов`язок щодо своєчасного подання документів.

Згідно п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ закону №2260-ІХ від 12.05.2022, встановлено, що тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-1X, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії або акцизні склади, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються щодо подання оформлених з дотриманням порядку, встановленого статтею 230 цього Кодексу, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, або електронного документа за весь період починаючи з 24 лютого 2022 року до останнього дня місяця, в якому набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції", із зазначенням фактичних залишків пального станом на перший та останній дні визначеного цим абзацом періоду та обсягу обігу пального та/або спирту етилового за цей період, за умови подання таких документів протягом 30 календарних днів з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції.

Також, як стало відомо з матеріалів справи акцизний склад №1006926 не використовується в господарській діяльності позивача з березня 2020 року. На даному складі не відбувається фізичне отримання чи фізичний відпуск пального.

Склад опломбовано, проведена викачка нафтопродукту з трубопроводів, здійснено опломбування витратоміра лічильника, Акцизний склад №1006927 не використовується в господарській діяльності з травня 2022 року. На даному складі не відбувається фізичне отримання чи фізичний відпуск пального, склад опломбовано, проведена викачка нафтопродукту з трубопроводів, опечатано витратомір-лічильник. На даних акцизних складах не відбувається виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального.

Доказів отримання або відпуску відпуску пального на акцизних складах №1006926, та №1006927 матеріали Акту перевірки не містять. Під час проведення фактичної перевірки ВКП "Експрес" фактів використання більш ніж з двох складів встановлено не було.

На думку суду, відповідачем не доведено факт порушення п. п. 230.1.2 , 230. 1 ст. 230 Податкового кодексу України №2755 - VІ, а отже підстав для застосування санкцій на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 ст. 54 і п. 128-1.1 ст. 128 Податкового кодексу України немає.

Згідно частини 2статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно до частини 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частиною 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно дост. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №946-п від 31.05.2023р. «Про проведення фактичної перевірки».

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 07.07.2023 р. № 00/6847/0706 форми «С» на суму штрафних санкцій в розмірі 5192,68 грн., від 10.07.2023 р. №00/6928/0901 форми «С» на суму штрафних санкцій в розмірі 47225,00 грн. від 10.07.2023 р. № 00/6929/0901 форми «ПС» на суму штрафних санкцій в розмірі 80000,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на користь виробничо-комерційного підприємства "Експрес" судовий збір у розмірі 5368,00 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Шумей М.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117279283
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —300/7459/23

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 26.02.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні