Рішення
від 28.02.2024 по справі 181/1762/23
МЕЖІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 181/1762/23

Провадження № 2/181/44/24

"28" лютого 2024 р. смт. Межова

Межівський районний суд Дніпропетровської області у складі

головуючого судді Літвінової Л.Ф.,

за участю секретаря судового засідання Острянин В.В.,

розглянувши в порядку спрощеного провадження з повідомленням (викликом) осіб у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом Сєвєродонецького міського центру зайнятості до ОСОБА_1 , третя особа: Луганський обласний центр зайнятості про стягнення коштів виплачених по безробіттю,

ВСТАНОВИВ:

До Межівського районного суду Дніпропетровської області звернувся Сєвєродонецький міський центр зайнятості з позовом до ОСОБА_1 , третя особа: Луганський обласний центр зайнятості про стягнення коштів виплачених по безробіттю.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що ОСОБА_1 перебувала на обліку у Кремінському районному центрі зайнятості в статусі безробітної з 01.02.2022 по 25.07.2023. На підставі наданих відомостей та поданих документів безробітною 01.02.2022 було призначено виплату допомоги по безробіттю, що підтверджується персональною карткою безробітного. Допомогу по безробіттю отримала за період з 01.02.2022 по 27.11.2022.

При кожному відвідуванні центру зайнятості (підтвердженні наміру перебування в статусі безробітної особи засобами комунікації) надавалися роз`яснення щодо умов перетину кордону та тривалість перебування за кордоном України. На комунікацію виходила своєчасно у призначений час. Остання комунікація відбулася 28.11.2022, підтверджується додатком 1 до персональної картки.

За результатами інформаційного обміну в Єдиній інформаційно-аналітичній системі Державної служби зайнятості, що функціонує відповідно до статті 23 Закону України «Про зайнятість населення» виявлено, що ОСОБА_1 перетнула кордон 25.07.2022 через пункт перетину кордону Рава-Руська, про що не повідомила кар`єрного радника жодного разу та перебувала за кордоном понад 30 календарних днів.

Відповідно до Акту № 189 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення від 26.07.2023 з метою забезпечення цільового та ефективного використання коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття Луганським обласним центром зайнятості було проведено розслідування страхового випадку та встановлено, що ОСОБА_1 під час перебування на обліку в службі зайнятості перетнула кордон 25.07.2022 через пункт перетину кордону Рава-Руська, про що жодного разу не повідомила кар`єрного радника та перебувала за кордоном понад 30 календарних днів до 21.04.2023.

Перебуваючи на обліку у Кремінському районному центрі зайнятості, безробітна не повідомила кар`єрного радника про перебування за кордоном понад 30 календарних днів, що є порушенням вимог частини 2 статті 36 «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», якою визначено обов`язок застрахованих осіб, зареєстрованих в установленому порядку як безробітні, своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Наказом директора Сєвєродонецького міського центру зайнятості від 01.08.2023 № 101 взято на облік дебіторську заборгованість-виплачену допомогу по безробіттю ОСОБА_1 за період з 24.08.2022 по 27.11.2022 в сумі 33607 грн. 28 коп., розрахунок суми заборгованості додається. 01.08.2023 відповідачу на електронну пошту ІНФОРМАЦІЯ_1 була надіслана претензія № 1050/10-23 та запропоновано добровільно повернути незаконно отриману допомогу по безробіттю протягом 15 календарних днів, проте відповідач в добровільному порядку на теперішній час кошти не повернула.

Позивач просить суд стягнути з ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ), кошти що були виплачені їй як допомога по безробіттю за період з 24.08.2022 по 27.11.2022 в сумі 33607 грн. 28 коп. (тридцять три тисячі шістсот сім гривень 28 коп.) на користь Сєвєродонецького міського центру зайнятості; стягнути з ОСОБА_1 суму сплаченого судового збору, у розмірі 2684 грн. 00 коп. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) на користь Сєвєродонецького міського центру зайнятості.

Ухвалою судді Межівського районного суду Дніпропетровської області 18 жовтня 2023 року дану справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін (а.с.19-20).

23 жовтня 2023 року до канцелярії суду від представника третьої особи надійшли письмові пояснення, відповідно до яких зазначається, що за результатами інформаційного обміну в Єдиній інформаційно-аналітичній системі Державної служби зайнятості, виявлено, що ОСОБА_1 перетнула кордон 25.07.2022 через пункт перетину кордону «Рава-Руська» та перебуває за кордоном понад 30 календарних днів. Керуючись наказом Луганського обласного центру зайнятості від 20.07.2022 № 102 «Про здійснення розслідування страхових випадків у період дії воєнного стану» (далі- Наказ) Луганським обласним центром зайнятості було проведено розслідування страхового випадку та встановлено, що ОСОБА_1 під час перебування на обліку в службі зайнятості перетнула кордон 25.07.2022 через пункт перетину кордону «Рава-Руська», про що жодного разу не повідомила кар`єрного радника та перебувала за кордоном понад 30 календарних днів до 21.04.2023. За результатами проведеного розслідування складено акт № 189 від 26.07.2023 (копія акту надана позивачем). На підставі пункту 3 Наказу, акту розслідування страхових випадків № 189 від 26.07.2023 та додатків до нього, Сєвєродонецьким міським центром зайнятості видано наказ від 01.08.2023 № 101, про взяття на облік дебіторської заборгованості - виплаченої допомоги по безробіттю ОСОБА_1 за період з 24.08.2022 по 27.11.2022 в сумі 33607 грн 28 коп. Відповідно до пункту 33 Розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (зі змінами відповідно до Закону № 2220-IX від 21.04.2022, який набув чинності 07.05.2022) виплата допомоги по безробіттю припиняється з підстав, визначених статтею 31 цього Закону, а також у разі перебування безробітного за кордоном понад 30 календарних днів. Окрім того, пункт 52 Розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про зайнятість населення» (зі змінами відповідно до Закону № 2220-IX від 21.04.2022, який набув чинності 07.05.2022) реєстрація безробітного у територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється з підстав, визначених частиною першою статті 45 цього Закону, а також у разі перебування безробітного за кордоном понад 30 календарних днів. Також абзацом 2 пункту 28 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу (зі змінами згідно з Постановою КМУ № 735 від 21.06.2022), який був чинним на дату перетину кордону, встановлено, що зареєстрований безробітний у разі виїзду за кордон під час воєнного стану зобов`язаний повідомити про це центру зайнятості, а у разі перебування його за кордоном понад 30 календарних днів - подати до центру зайнятості відповідну заяву про припинення реєстрації як безробітного. В абзаці 25 підпункту 1 пункту 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу (зі змінами згідно з Постановою КМУ № 735 від 21.06.2022) який був чинним на дату перетину кордону, зазначено, що центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня встановлення факту перебування зареєстрованого безробітного за кордоном понад 30 календарних днів під час воєнного стану. У силу вимог абзацу 5 частини 1 статті 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» Фонд має право стягувати відповідно до закону кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі недостовірних відомостей, поданих особою. Як слідує з вимог частини 2 та частини 3 статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг. Таким чином, відповідно до вимог статей 34 та 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» відповідач зобов`язана повернути незаконно отримані кошти, виплачені їй як безробітній, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття на користь Сєвєродонецького міського центру зайнятості. Отже, враховуючи вищевикладені обставини, Луганський обласний центр зайнятості підтримує позовні вимоги Сєвєродонецького міського центру зайнятості до ОСОБА_1 у повному обсязі та вважає їх обґрунтованими.(а.с.26-27)

25 січня 2024 року від представника відповідача - адвоката Богачонка Сергія Вікторовича, надійшов відзив на позовну заяву Сєвєродонецького міського центру зайнятості до ОСОБА_1 , третя особа: Луганський обласний центр зайнятості про стягнення коштів виплачених по безробіттю, відповідно до якого вимоги позивача, викладені в позовній заяві, відповідачем не визнаються повністю з наступних підстав: відповідач ОСОБА_1 перебувала на обліку у Кремінському районному центрі зайнятості в статусі безробітного з 01.02.2022 по 25.07.2023. На підставі наданих відомостей та поданих документів безробітною 01.02.2022 було призначено виплату допомоги по безробіттю. Допомогу по безробіттю відповідач отримала за період з 01.02.2022 по 27.11.2022. Ці фактичні данні не оскаржуються позивачем, та підтверджені документами доданими самим позивачем до позовної заяви. Відповідно до п.52 розділу ХІ «Прикінцеві та Перехідні положення» Закону України «Про зайнятість населення» (з відповідними змінами прийнятими на підставі Закону №2622-ІХ від 21 вересня 2022 року, який набрав законної сили 29 жовтня 2022 року), реєстрація безробітного у територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється з підстав, визначених частиною першою статті 45 цього Закону, а також з 31 календарного дня від дня перетину зареєстрованим безробітним державного кордону України у разі безперервного перебування ним за кордоном понад 30 календарних днів. А в редакції станом на 25.08.2022 року - Розділ ХІ вказаного Закону не містив п. 52. Ч. 2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (з відповідними змінами прийнятими на підставі Закону № 2622-ІХ від 21 вересня 2022 року, який набрав законної сили 29 жовтня 2022 року), передбачено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Саме абзац «У разі виїзду особи, зареєстрованої в установленому порядку як безробітна, за межі України така особа зобов`язана повідомити про це територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, в якому особа зареєстрована як безробітна» (прийнятий на підставі Закону № 2622-ІХ від 21 вересня 2022 року, який набрав законної сили 29 жовтня 2022 року). А в редакції станом на 25.08.2022 року - вказаний абз. частини другої ст. 36 вказаного Закону - мав наступну редакцію - У разі виїзду особи, зареєстрованої у встановленому законом порядку як безробітна, за межі України з метою працевлаштування чи здійснення іншої діяльності, спрямованої на отримання прибутку, така особа зобов`язана повідомити про це державну службу зайнятості. Так, під час розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення, було встановлено, що Відповідач перебуваючи на обліку як безробітна не повідомила центр зайнятості про виїзд за межі України та перебувала за кордоном понад 30 календарних днів, що було виявлено за результатами Акту № 189 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення від 26.07.2023 року. В той же час, відповідно до вимог с. 5 ЦК України - акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності. Таким чином, наслідком невиконання вимог закону щодо своєчасного повідомлення щодо перетину кордону України станом на 25.08.2022 року - обов`язковою умовою було «виїзд особи, зареєстрованої у встановленому законом порядку як безробітна, за межі України з метою працевлаштування чи здійснення іншої діяльності, спрямованої на отримання прибутку, така особа зобов`язана повідомити про це державну службу зайнятості». Суду не надано доказів про виїзд особи, зареєстрованої у встановленому законом порядку як безробітна - ОСОБА_1 у період з 25.07.2022 року по 21.04.2023 року, за межі України з метою працевлаштування чи здійснення іншої діяльності, спрямованої на отримання прибутку; а відповідальність у вигляді припинення реєстрації безробітного у територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, з 31 календарного дня від дня перетину зареєстрованим безробітним державного кордону України у разі безперервного перебування ним за кордоном понад 30 календарних днів - настає з моменту набрання законної сили відповідних змін, внесених до вказаного Закону, тобто з 29.10.2022 року. Окремо прохав Суд, при розгляді цієї справи, взяти до уваги висновки суду, викладені в аналогічному рішенні Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області у складі: головуючого-судді Дубовенко І.Г. від 20 листопада 2023 року по справі №183/11427/23 (провадження №2/183/4609/23). Враховуючи зазначене, прохає суд у задоволенні позовних вимог Сєвєродонецького міського центру зайнятості, третя особа Луганський обласний центр зайнятості, до ОСОБА_1 про стягнення коштів виплачених по безробіттю - відмовити у повному обсязі та судові витрати покласти на позивача.(а.с.53-55)

Ухвалою судді Межівського районного суду Дніпропетровської області від 26 січня 2024 року відмовлено у прийнятті відзиву представника відповідача - адвоката Богачонка Сергія Вікторовича на позов Сєвєродонецького міського центру зайнятості до ОСОБА_1 , третя особа: Луганський обласний центр зайнятості про стягнення коштів виплачених по безробіттю та постановлено повернути його відповідачу.(а.с.59)

30 січня 2024 року від представника відповідача - адвоката Богачонка Сергія Вікторовича, надійшло клопотання про поновлення процесуальних строків на подання відзиву на позовну заяву у цивільній справі за позовом Сєвєродонецького міського центру зайнятості до ОСОБА_1 , третя особа: Луганський обласний центр зайнятості про стягнення коштів виплачених по безробіттю, оскільки про існування відкритого судового провадження по справі ОСОБА_1 дізналася через мобільний застосунок Дія. Не маючи доступу до документів провадження відповідач з обставин, що не залежали від волі, не в змозі була належним чином та у встановлені судом строки, підготувати на направити суду та сторонам по справі - відзив на позовну заяву.(а.с.61-63)

Ухвалою судді Межівського районного суду Дніпропетровської області від 30 січня 2024 року клопотання представника відповідача - адвоката Богачонка Сергія Вікторовича про поновлення процесуальних строків на подання відзиву на позовну заяву задоволено та поновлено відповідачу ОСОБА_1 процесуальний строк для подання відзиву на позовну заяву.Прийняти до розгляду відзив представника відповідача - адвоката Богачонка Сергія Вікторовича від 25 січня 2024 року по справі №181/1762/23 на позов Сєвєродонецького міського центру зайнятості до ОСОБА_1 , третя особа: Луганський обласний центр зайнятості про стягнення коштів виплачених по безробіттю.(а.с.69)

02 лютого 2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої Сєвєродонецький міський центр зайнятості не погоджується з викладеними аргументами представника відповідача у відзиві від 25.01.2024 та пояснює наступне. За результатами інформаційного обміну в Єдиній інформаційно-аналітичній системі Державної служби зайнятості, що функціонує відповідно до статті 23 Закону України «Про зайнятість населення» 19.07.2023 надійшла інформація від Державної прикордонної служби України про перетин кордону ОСОБА_1 . За результатами даної інформації 26.07.2023 був складено Акт №189 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення, відомості про який внесені до бази даних ЄІАС.net.

Відповідно до ч. 2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

У відзиві представник відповідача посилається на зміни, які прийняті на підставі Закону № 2622-IX від 21.09.2022, які набрали чинності 29.10.2022 та зазначає, що розділ XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про зайнятість населення» в редакції станом на 25.08.2022 не містив пункт 5-2. Дане твердження є помилковим, оскільки Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування сфер зайнятості та загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття під час дії воєнного стану» № 2220-IX від 21.04.2022 (далі Закон № 2220-IX від 21.04.2022) набув чинності 07.05.2022, вносить зміни у розділ XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про зайнятість населення» та доповнює пунктом 5-2, в тому числі абз. 28, яким установлено, що під час дії воєнного стану реєстрація безробітного у територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється з підстав, визначених частиною першою статті 45 цього Закону, а також у разі перебування безробітного за кордоном понад 30 календарних днів.

Окрім того, представник відповідача не прийняв до уваги абз. 16 п. 3-3 розділу VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (зі змінами відповідно до Закону № 2220-IX від 21.04.2022, який набув чинності 07.05.2022) виплата допомоги по безробіттю припиняється з підстав, визначених статтею 31 цього Закону, а також у разі перебування безробітного за кордоном понад 30 календарних днів. Також, не звернув уваги на абз. 2 п. 28 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу (з відповідними змінами прийнятими на підставі Постанови КМУ № 735 від 21.06.2022, набули чинності 02.07.2022), яким встановлено, що зареєстрований безробітний у разі виїзду за кордон під час воєнного стану зобов`язаний повідомити про це центр зайнятості, а у разі перебування його за кордоном понад 30 календарних днів - подати до центру зайнятості відповідну заяву про припинення реєстрації як безробітного.

Окрім того, в абз. 25 пп. 1 п. 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу (з відповідними змінами прийнятими на підставі Постанови КМУ № 735 від 21.06.2022 набули чинності 02.07.2022), зазначено, що центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня встановлення факту перебування зареєстрованого безробітного за кордоном понад 30 календарних днів під час воєнного стану.

В той же час, представник відповідача зазначає, що наслідком невиконання вимог закону щодо своєчасного повідомлення щодо перетину кордону України станом на 25.08.2022 року - обов`язковою умовою було «виїзд особи, зареєстрованої у встановленому законом порядку як безробітна, за межі України з метою працевлаштування чи здійснення іншої діяльності, спрямованої на отримання прибутку, така особа зобов`язана повідомити про це державну службу зайнятості» є недоречним на період воєнного стану, оскільки на день перетину відповідачкою кордону, набули чинності норми перехідних положень Законів України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (зі змінами відповідно до Закону № 2220-IX від 21.04.2022), які чітко установлюють порядок реєстрації, перебування на обліку, виплати допомоги по безробіттю та обов`язки безробітного у період воєнного стану.

Отже, перебування безробітної за кордоном понад 30 календарних днів впливає на умови виплати забезпечення, а тому у ОСОБА_1 виник обов`язок подавати відомості про перебування закордоном понад 30 календарних днів до центру зайнятості так як вона перебувала більше цього терміну.

Про дані обставини Відповідачка не повідомила, та продовжувала отримувати допомогу по безробіттю незаконно, а тому в силу ч. 3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» підлягає стягненню (сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг).

Слід зазначити, що Сєвєродонецький міський центр зайнятості просить стягнути виплачену допомогу по безробіттю з 31 дня перебування Відповідачки за кордоном (перетин - 25.07.2022, початок незаконного отримання допомоги - 24.08.2022).

У відзиві представник відповідача просить взяти до уваги висновки суду, викладені в аналогічному рішенні Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області у складі: головуючого-судді Дубовенко І.Г. від 20 листопада 2023 року по справі № 183/11427/23 (провадження № 2/183/4609/23). На зазначене, звертають увагу, що дане рішення не набрало законної сили та знаходиться на оскарженні у Дніпровському апеляційному суді. Позовні вимоги Сєвєродонецького міського центру зайнятості до ОСОБА_1 задовольнити у повному обсязі. Враховуючи зазначене позовні вимоги прохають задовольнити у повному обсязі.(а.с.70-72)

Представник позивача у судове засідання не з`явився, у позовній заяві прохав розгляд справи проводити за його відсутності.

Відповідачка та її представник у судове засідання не з`явилися, останній надав заяву про розгляд справи за їх відсутності. Позовні вимоги не визнають у повному обсязі та заперечують проти їх задоволення.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, у письмових поясненнях прохав розгляд справи здійснювати за його відсутності.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи в разі, якщо відповідно до положень Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального засобу не здійснюється. У зв`язку з чим, на підставі ст. 247 ЦПК України, суд вважає за можливе розглянути справу без фіксування судового процесу.

Суд, оцінивши зібрані у справі докази, з`ясувавши обставини справи та надавши їм відповідну оцінку, приходить до наступних висновків.

Згідно персональної картки №121722020100003 створеної Кремінським РЦЗ 01.02.2022 року, ОСОБА_1 перебувала на обліку у Кремінському районному центрі зайнятості в статусі безробітної з 01.02.2022 по 25.07.2023. На підставі наданих відомостей та поданих документів безробітною, ОСОБА_1 , 01.02.2022 було призначено виплату допомоги по безробіттю.(а.с.5)

Згідно Додатку 1 до Персональної картки №121722020100003, ОСОБА_1 систематично відвідувала центр зайнятості (підтверджуючи намір перебування в статусі безробітної особи засобами комунікації). На комунікацію виходила своєчасно у призначений час. Остання комунікація відбулася 28.11.2022. (а.с.6-7)

Відповідно до наказу Луганського обласного центру зайнятості за № 102 від 20 липня 2022 року: Начальнику відділу організації надання послуг роботодавцям обласного центру зайнятості Ганні Левенець проводити розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати допомоги по безробіттю у встановленому порядку за службовими спеціалістів, що відповідальні за тимчасове обслуговування безробітних та осіб, які шукають роботу, базових центрів зайнятості Луганської області.(а.с.13)

Згідно із висновком акту № 189 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 26 липня 2023 року: ОСОБА_1 перебуває на обліку в Кремінському районному центрі зайнятості як безробітна з 01.02.2022 та отримує допомогу по безробіттю з 01.02.2022 р. За даними обміну про перетин кордону ОСОБА_1 з 25.07.2022 року - 21.04.2023 року перебувала за кордоном (пункт перетину кордону Рава-Руська). При кожному відвідуванні безробітнім центру зайнятості (підтверджені безробітним наміру перебування в статусі безробітного засобами комунікації) 10.08.2022 року, 26.08.2022 року, 26.09.2022 року, 20.10.2022 року, 17.11.2022 року, 28.11.2022 року йому надавалося роз`яснення щодо обов`язку виконання чинного законодавства в частині повідомлення про перетин кордону та перебування за кордоном понад 30 календарних днів. Переплата допомоги по безробіттю за період з 24.08.2022 року по 27.11.2022 року. Таким чином, встановлено факт перебування за кордоном безробітного понад 30 календарних днів у період перебування на обліку у центрі зайнятості та отримання допомоги по безробіттю.(а.с.8)

Відповідно до довідки № 13/02-401 від 11.10.2023 року ОСОБА_1 було нараховано та виплачено за період з 24.08.2022 року по 27.11.2022 року допомогу по безробіттю в сумі 33607,28 грн.(а.с.11)

Відповідно до наказу директора Сєвєроднецького міського центру зайнятості за № 101 від 01.08.2023 року на підставі здійсненого розрахунку допомоги по безробіттю у сумі 33607,28 грн., нарахованої ОСОБА_1 за період з 24.08.2022 року по 27.11.2022 року, яка перебувала на обліку у Кремінському районному центрі зайнятості як безробітна з 01.02.2022 по 25.07.2023 взяти на облік для здійснення контролю за відшкодуванням дебіторської заборгованості нараховану та виплачену допомогу по безробіттю за період з 24.08.2022 року по 27.11.2022 року у сумі 33607,28 грн.(а.с.10)

З матеріалів справи вбачається, що з метою досудового врегулювання спору відповідачу 01.08.2023 на електронну пошту ІНФОРМАЦІЯ_1 було направлено претензію № 1050/10-23 та запропоновано добровільно повернути незаконно отриману допомогу по безробіттю протягом 15 календарних днів, проте відповідач в добровільному порядку на теперішній час кошти не повернула.(а.с.12)

За змістом статті 1 Закону України «Про зайнятість населення» (в редакції що діяла на момент спірних правовідносин) зайнятість - не заборонена законодавством діяльність осіб, пов`язана із задоволенням їх особистих та суспільних потреб з метою одержання доходу (заробітної плати) у грошовій або іншій формі, а також діяльність членів однієї сім`ї, які здійснюють господарську діяльність або працюють у суб`єктів господарювання, заснованих на їх власності, у тому числі безоплатно. Безробітною є особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 43 Закону України «Про зайнятість населення» (в редакції що діяла на момент спірних правовідносин) статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.

За частиною першою статті 6 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (в редакції що діяла на момент спірних правовідносин) право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги мають застраховані особи.

Згідно із частинами другою і третьою статті 36 ЗУ «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (в редакції що діяла на момент спірних правовідносин) застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Пунктом 4 ч. 2 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» (в редакції що діяла на момент спірних правовідносин), зареєстрований безробітний зобов`язаний інформувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першійстатті 45 цього Закону.

Згідно із ч. 3 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» (в редакції що діяла на момент спірних правовідносин) відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача посилається на те, що редакція Закону України «Про зайнятість населення» розділ ХІ «Прикінцеві та Перехідні положення» станом на 25.08.2022 року, не містила п.5-2, а зазначений пункт було додано на підставі Закону №2622-ІХ від 21 вересня 2022 року, який набрав законної сили 29 жовтня 2022 року, тобто після виникнення спірних правовідносин, проте суд не погоджується із даним твердженням.

Так, дійсно п.5-2 розділу ХІ «Прикінцеві та Перехідні положення» Закону України «Про зайнятість населення» (з відповідними змінами прийнятими на підставі Закону №2622-ІХ від 21 вересня 2022 року, який набрав законної сили 29 жовтня 2022 року), було викладено саме в такій редакції: реєстрація безробітного у територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється з підстав, визначених частиною першою статті 45 цього Закону, а також з 31 календарного дня від дня перетину зареєстрованим безробітним державного кордону України у разі безперервного перебування ним за кордоном понад 30 календарних днів.

Проте, Розділ XI «Прикінцеві та Перехідні положення» Закону України «Про зайнятість населення» було доповнено пунктом 5-2 згідно із Законом № 2220-IX від 21.04.2022. Тобто на момент виникнення спірних правовідносин зазначений закон вже містив пункт 5-2, згідно якого: реєстрація безробітного у територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється з підстав, визначених частиною першою статті 45 цього Закону, а також у разі перебування безробітного за кордоном понад 30 календарних днів.

Окрім того, п. 3-3 розділу VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (зі змінами відповідно до Закону № 2220-IX від 21.04.2022, який набув чинності 07.05.2022) виплата допомоги по безробіттю припиняється з підстав, визначених статтею 31 цього Закону, а також у разі перебування безробітного за кордоном понад 30 календарних днів.

Також, згідно абз. 2 п. 28 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу (з відповідними змінами прийнятими на підставі Постанови КМУ № 735 від 21.06.2022, набули чинності 02.07.2022), яким встановлено, що зареєстрований безробітний у разі виїзду за кордон під час воєнного стану зобов`язаний повідомити про це центр зайнятості, а у разі перебування його за кордоном понад 30 календарних днів - подати до центру зайнятості відповідну заяву про припинення реєстрації як безробітного.

Відповідно до абз. 25 пп. 1 п. 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу (з відповідними змінами прийнятими на підставі Постанови КМУ № 735 від 21.06.2022 набули чинності 02.07.2022), зазначено, що центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітного з дня встановлення факту перебування зареєстрованого безробітного за кордоном понад 30 календарних днів під час воєнного стану.

Отже у судовому засіданні встановлено, що на момент перетину кордону ОСОБА_1 , чинне на той час законодавство передбачало, що перебування безробітної за кордоном понад 30 календарних днів впливає на умови виплати забезпечення, а тому у ОСОБА_1 виник обов`язок подавати відомості про перебування закордоном понад 30 календарних днів до центру зайнятості так як вона перебувала більше цього терміну.

Відповідно до частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Представник відповідача зазначає, що станом на 25.08.2022 року - єдиною підставою для обов`язково повідомлення територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, в якому особа зареєстрована як безробітна був виїзд за межі України з метою працевлаштування чи здійснення іншої діяльності, спрямованої на отримання прибутку, оскільки зміни в абзац 2 ч.2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» було внесено на підставі Закону № 2622-ІХ від 21 вересня 2022 року, який набрав законної сили лише 29 жовтня 2022 року.

Однак суд не погоджується із даним твердженням, оскільки абзацом 1 ч.2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (в редакції що діяла на момент спірних правовідносин) чітко передбачено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Крім того, як встановлено судом, чинними на момент виникнення зазначених правовідносин нормативно-правовими актами передбачалося, що перебування безробітного за кордоном понад 30 календарних днів було обставиною, що впливала на виплату забезпечення відповідачці, однак остання не повідомила, та продовжувала отримувати допомогу по безробіттю незаконно, а тому в силу ч. 3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» підлягає стягненню (сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг).

Щодо вимоги представника відповідача при розгляді цієї справи, взяти до уваги висновки суду, викладені в аналогічному рішенні Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області то суд наголошує, що відповідно до ч.4 ст.263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені лише в постановах Верховного Суду.

Таким чином, з урахуванням встановлених обставин та норм для їх правового регулювання, оцінивши надані в силу положень ст.80 ЦПК України докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, підтвердженими зібраними у справі доказами та не спростованими у встановленому процесуальним законом порядку відповідачем, а тому позов підлягає задоволенню, та з відповідачки на користь позивача підлягають стягненню безпідставно отримані нею суми допомоги по безробіттю за період з 24.08.2022 по 27.11.2022 в сумі 33607 грн. 28 коп.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі задоволення позову - на відповідача; у разі відмови в позові - на позивача; у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, з відповідача ОСОБА_1 на користь позивача необхідно стягнути сплачений при подачі позову судовий збір в сумі 2684 гривень 00 копійок.

Керуючись ст.ст. 11, 526, 527, 530, 549, 610, 611, 615, 629, 1050, 1054 ЦК України, ст. ст. 2, 4, 81, 82, 96, 128, 141, 142, 259, 263-265, 268, 272, 273 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов Сєвєродонецького міського центру зайнятості (адреса: 93412, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, 116, код ЄДРПОУ 13392390) до ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ), третя особа: Луганський обласний центр зайнятості (адреса 93412 Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна,20В, код ЄДРПОУ 03490878) про стягнення коштів виплачених по безробіттю - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 , (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ), кошти що були виплачені, як допомога по безробіттю за період з 24.08.2022 по 27.11.2022 в сумі 33607,28 гривень (тридцять три тисячі шістсот сім гривень 28 коп.) на користь Сєвєродонецького міського центру зайнятості, код ЄДРПОУ 13392390.

Стягнути з ОСОБА_1 , (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ), на користь Сєвєродонецького міського центру зайнятості, код ЄДРПОУ 13392390, судовий збір у розмірі 2684,00 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Повний текст рішення складено 28 лютого 2024 року.

Суддя: Л. Ф. Літвінова

Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117299116
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —181/1762/23

Рішення від 28.02.2024

Цивільне

Межівський районний суд Дніпропетровської області

Літвінова Л. Ф.

Ухвала від 30.01.2024

Цивільне

Межівський районний суд Дніпропетровської області

Літвінова Л. Ф.

Ухвала від 26.01.2024

Цивільне

Межівський районний суд Дніпропетровської області

Літвінова Л. Ф.

Ухвала від 18.10.2023

Цивільне

Межівський районний суд Дніпропетровської області

Літвінова Л. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні