Рішення
від 13.02.2024 по справі 160/20829/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 лютого 2024 року Справа № 160/20829/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіВрони О. В. за участі секретаря судового засіданняНосенко К.В. представника позивача Борисенко В.А представника відповідача Овсяникова Л.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Альгір" (попередня назва ТОВ "ЕКСОН ЮК") до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСОН ЮК» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.06.2023 №0005540401, складене Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі акту камеральної перевірки від 21.04.2023 №4-1/32-00-04-04-01-10-42616474.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідачем безпідставно і протиправно прийнято податкове повідомлення-рішення, яким застосовано штрафні санкції, без врахування абз 1 п.69 підрозділу 10 розділуXXПерехідних положень ПК України. Позивач звертався до ГУ ДПС у Запорізькій області із заявою про неможливість своєчасного виконання податкового обов`язку та в подальшому в рішенні Запорізького окружного адміністративного суду від 28.06.2023 у справі №280/2576/23 встановлено неможливість позивача своєчасно виконати податковий обов`язок щодо складання податкових накладних та подання їх на реєстрацію.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 року відкрито провадження у справі №160/20829/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження.

Підготовче засідання призначено на 10 жовтня 2023 о 10:00 год.

26.09.2023 через систему «Електронний суд» від Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідач заперечуючи позовні вимоги зазначає наступне.

08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон №2876), яким підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI доповнено, зокрема, п. 89 щодо збільшення строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, встановлених п. 201.10 ст. 201 ПК України.

Нові строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Закону № 2876 (тобто з датою складання починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.

Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року N 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та перелік документів на підтвердження» (далі Порядок) затверджено форму заяви та перелік документів необхідних для підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків.

ТОВ «ЕКСОН ЮК» на адресу ГУ ДПС у Запорізькій області (попереднє місце податкового обліку) подано заяву від 29.09.2022 року №29-09/2022-1 (вх..№39587/6 від 05.10.2022) про неможливість своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» свого податкового обов`язку щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН. В заяві Позивач обґрунтовує неможливість виконання свого податкового обов`язку за період з лютого по 15.07.2022 року.

За результатами розгляду заяви, ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення від 29.11.2022 №31389/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Станом на дату складання акту камеральної перевірки від 21.04.2023р. №401/32-00-04-04-01-10-42616474, ТОВ «ЕКСОН ЮК» рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 29.11.2022 №31389/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку не оскаржувало.

Крім того, ні пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, ні наказом МФУ від 29 липня 2022 року N 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та перелік документів на підтвердження» не передбачена можливість не застосовування до платника податків відповідальності, передбаченої ПКУ або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання, у разі оскарження платником податків прийнятого контролюючим органом рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку у судовому податку.

ТОВ «ЕКСОН ЮК» у заяві про неможливість виконання свого податкового обов`язку заявлено про відновлення можливості виконання своїх податкових обов`язків з 15.07.2022 року.

При цьому, по ТОВ «ЕКСОН ЮК» встановлено факти несвоєчасної реєстрації податкових накладних, виписаних після 15.07.2022 року за період складання липень, вересень, жовтень 2022 року , лютий 2023 року у кількості 64 штуки на суму штрафних санкцій 13 254 694,09 грн.

Посилання позивача на рішення Запорізького окружного адміністративного суду у справі №280/2576/23 від 28.06.2023 року, яким задоволено позов ТОВ «ЕКСОН ЮК» про скасування рішення ГУ ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 29.11.2022 №31389/6/08/01-04-05-03, вважаємо недоречним, оскільки рішення не набрало законної сили та оскаржено до апеляційної інстанції.

Електронною поштою 03.10.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив.

Позивач з приводу стверджень відповідача, що у заяві про неможливість виконання свого податкового обов`язку, позивачем було заявлено про відновлення можливості виконання своїх податкових обов`язків з 15.07.2022, звертає увагу на те, що після 15.07.2022 можливість виконати свої податкові обов`язки не була відновлена. Після вказаної дати і на даний час ракетні обстріли м. Миколаїв продовжуються. У зв`язку з цим, на момент звернення до суду у справі №280/2576/23 позивач просив прийняти рішення про зобов`язання ГУ ДПС у Запорізькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ «ЕКСОН ЮК» свого податкового обов`язку складання на дату виникнення податкових зобов`язань, податкових накладних та їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, без конкретного строку відновлення можливості виконання свого податкового обов`язку.

Така позовна вимога підприємства була задоволена Запорізьким окружним адміністративним судом.

Позивач також звертає увагу на те, що нормами підп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

На переконання позивача за змістом ст. 19 Конституції України у тому разі, якщо Конституцією України та законодавством України не передбачена можливість застосування до платника податків відповідальності у разі оскарження прийнятого контролюючим органом рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податку свого податкового обов`язку у судовому порядку, то таке притягнення до відповідальності позивача вже під час судового провадження є незаконним.

10.10.2023 оголошено перерву в підготовчому засіданні до 31.10.2023 об 10:00 год.

27.10.2023 відповідачем через систему «Електронний суд» подані додаткові пояснення у справі.

Відповідач не погоджується з наданою позивачем відповіддю на відзив.

Посилання позивача на рішення Запорізького окружного адміністративного суду у справі №280/2576/23 від 28.06.2023 року, яким задоволено позов ТОВ «ЕКСОН ЮК» про скасування рішення ГУ ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 29.11.2022 №31389/6/08/01-04-05-03, відповідач вважає недоречним, оскільки рішення не набрало законної сили та оскаржено до апеляційної інстанції.

31.10.2023 електронною поштою до суду надійшли письмові пояснення від позивача. Позивач підтримав свою правову позицію і навів правові висновки судів апеляційної інстанції у подібних правовідносинах.

31.10.2023 судом закрито підготовче провадження і перейдено до судового розгляду справи на 23.11.2023 на 13:00 год.

20.11.2023 від ТОВ «Альгір» подані додаткові письмові пояснення.

Позивач, зокрема, звертає увагу на те, що положеннями п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України встановлено, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовується.

Карантинні обмеження були припинені з 01.07.2023.

Позивач зазначає, що норми підп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України суперечать нормам п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, що виражається у тому, що незважаючи на положення, що встановлені у підп. 69.1, у податкового органу є право застосовувати санкції за будь-які порушення, починаючи з 27.05.2022 незважаючи на випадки незастосування відповідальності зазначеної у п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.

На час проведення камеральної перевірки позивача, винесення спірного податкового повідомлення-рішення одночасно діяли дві норми, які звільняють від відповідальності за одні й ті ж самі порушення вимог Податкового кодексу України, але мали місце під час дії різних обставин.

У додаткових поясненнях у справі, поданих 22.11.2023 відповідач зазначив наступне.

Згідно з пунктом 109.2 статті 109 ІІКУ правопорушення податкового законодавства та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України. Також, п. 109.3 ст. 109 прямо передбачено, що «..у випадках, визначених пунктами 123.2-123.5 статті 123, пунктами 124.2, 124.3 статті 124, пунктами 125-1.2-125-1.4 статті 125-1 цього Кодексу, необхідною умовою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення є встановлення контролюючими органами вини особи...».

До ТОВ «ЕКСОН ЮК» була застосована відповідальність за п. 120-1.1 ст. 120-1 ПКУ, яка не входить у перелік, визначений п. 109.3 ст. 109 ПК України.

ТОВ «ЕКСОН ЮК» встановлено факти несвоєчасної реєстрації податкових накладних виписаних як після 24 лютого 2022 року, так і після 15.07.2022 року. За результатами розгляду заяви, ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення від 29.11.2022 №31389/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Станом на дату складання акту камеральної перевірки від 21.04.2023р. №401/32-00- 04-04-01-10-42616474, ТОВ «ЕКСОН ЮК» рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 29.11.2022 №31389/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку не оскаржувало. Рішення Запорізького окружного адміністративного суду у справі Р№280/2576/23 від 28.06.2023 року, яким задоволено позов ТОВ «ЕКСОН ЮК» про скасування рішення ГУ ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 29.11.2022 №31389/6/08/01-04-05-03, не набрало законної сили та оскаржено до апеляційної інстанції.

За несвоєчасну реєстрацію податкових накладних №51 від 30.03.2022, №990 від 10.02.2022, №261 від 17.02.2022, №30 від 29.03.2022, №15 від 04.04.2022, №9 від 11.03.2022, №1130 від 10.02.2022, №1140 від 11.02.2022, №44 від 30.03.2022, №188 від 29.04.2022, №36 від 04.04.2022, №35 від 04.04.2022, №64 від 15.04.2022, №175 від 26.04.2022, №53 від 30.03.2022, №55 від 31.03.2022, №54 від 31.03.2022, №41 від 31.03.2022, №40 від 31.03.2022, №36 від 30.03.2022, №42 від 31.03.2022, які за твердженням позивача зареєстровані 15.07.2022 року, штрафні фінансові санкції до платника податків не застосовувались, про що свідчить розрахунок штрафних санкцій, як додаток до податкового повідомлення рішення від 05.06.2023 року №0005540401.

Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022 року, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Інші перехідні положення» Податкового кодексу України. А саме, в п. 69.2 зазначено, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Таким чином, виходячи з вищевказаної норми законодавства, починаючи з дня набрання чинності Закону №2260-ІХ, до платників податків застосовуються штрафні санкції за порушення податкового законодавства, в тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Також на період дії карантину, податкове законодавство не зняло з позивача обов`язок реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування кількісних та вартісних показників в строки передбачені законодавством, а ПК України лише встановив мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення строків реєстрації.

Таким чином, на період з 01.03.2020 року по 27.05.2022 року, діяв мораторій на накладення штрафних санкцій. Кількість пропущених днів реєстрації податкових накладних, які беруть участь у підрахунку для застосування відповідного розміру штрафних санкцій почали відраховуватися лише з 28.05.2022 року. Тобто, при розрахунку штрафних санкцій, визначених в податковому повідомленні рішенні від 05.06.2023 року №0005540401, кількість днів затримки реєстрації податкових накладних та відповідно розмір штрафної санкції розраховано, з урахуванням змін внесених до Податкового кодексу України, Законом №2260-ІХ, тобто починаючи з 28.05.2022 року.

23.11.2023 в судовому засіданні оголошено перерву до 28.11.2023 на 13:00 год.

28.11.2023 в судовому засіданні за відсутності учасників справи ухвалено розглянути клопотання позивача про зупинення розгляду справи в порядку письмового провадження.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.11.2023 зупинено провадження у справі №160/20829/23 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСОН ЮК» (нова назва ТОВ «Альгір») до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення до набрання законної сили судовим рішенням у справі №280/2576/23 за позовом «Альгір» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення.

Ухвалою суду від 05.02.2024 поновлено провадження в адміністративній справі №160/20829/23 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Альгір» (попередня назва ТОВ «ЕКСОН ЮК» ) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення.

Призначено судове засідання у справі №160/20829/23 на 13.02.2024 о 13:30.

12.02.2024 через систему «Електронний суд» від відповідача надійшли чергові додаткові пояснення, в яких учасником справи підтверджено свою правову позицію.

13.02.2024 в судовому засіданні оголошено вступну і резолютивну частини рішення.

Заслухавши представників сторін, дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку ТОВ «ЕКСОН ЮК» (код за ЄДРПОУ 42616474) щодо своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вказана перевірка проведена на підставі пп.191.1.2. п.19 1 1 ст.19, пп. 20.1.4 п.20.1 ст.20 та п. 75.1 ст. 75, ст. 76 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями).

За результатами перевірки складено акт від 21.04.2023 року №401/32-00-04-04-01-10- 42616474.

Камеральною перевіркою встановлено порушення вимог п.201.10 ст. 201 та п. 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) в частині порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкових накладних, складених відповідно до пп. 198.5 ст. 198 ПКУ у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту) за період лютий, березень, квітень, липень, вересень, жовтень 2022 року та лютий 2023 року:

- до 15 календарних днів на загальну суму ПДВ 28 193 990,02 грн.

- від 16 до 30 календарних днів на загальну суму ПДВ 9 074 975,61 грн.

- від 31 до 60 календарних днів на загальну суму ПДВ 54 138 501,88 грн.

16.05.2023 року за №09/05-2 позивачем до акту перевірки від 21.04.2023 року №401/32-00-04-04-01-10-42616474 були подані заперечення.

Підприємством зазначалось, що ним було подано до Головного управління ДПС у Запорізькій області заяву від 29.09.2022 №29-09-2022-1 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов`язків щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН, до якої були додані підтверджуючі документи.

За результатами розгляду зазначеної заяви ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 29.11.2022 №31389/6/08-01-04-05-03.

Підприємством було повідомлено, що вказане рішення було оскаржено ним до Запорізького окружного адміністративного суду, яким ухвалою від 01.05.2023 було відкрито провадження у справі №280/2576/23 за позовом ТОВ «ЕКСОН ЮК» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення.

За результатами розгляду заперечень Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків надано відповідь листом від 30.05.2023 №3204/6/32-00-04-04-01-02.

За результатами розгляду заперечення висновки акту камеральної перевірки залишені без змін.

На підставі акту перевірки з урахування розгляду заперечень, винесено податкове повідомлення-рішення (далі ППР) форма «Н» від 05.06.2023 року №0005540401 про нарахування штрафних санкцій у загальній сумі 20 702 541,23 грн. згідно розрахунку штрафних санкцій (додаток до ППР), яке направлено на адресу ТОВ «ЕКСОН ЮК» засобами поштового зв`язку АТ «Укрпошта» 06.06.2023 року, отримано платником - 26.06.2023 року.

Позивач, не погодившись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням звернувся з відповідним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до підп. 20.1.4 п.20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

У розумінні підп. 41.1.1 п.41.1 ст. 41 ПК України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до підп. 75.1.1 п.75.1 ст. 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути:

1) своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків);

2) своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних;

3) своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах;

4) повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2,3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні";

5) своєчасність подання заяви про взяття на облік фінансових агентів відповідно до вимогстатті 39-3цього Кодексу;

6) своєчасність подання фінансовими агентами звітів про підзвітні рахунки, виправлених звітів про підзвітні рахунки;

7) своєчасність надання фінансовими агентами відповіді на запити (повідомлення) контролюючого органу, що надсилаються у випадках, визначених статтею 39-3цього Кодексу;

8) своєчасність подання повідомлення про структуру власності та кінцевих бенефіціарних власників відповідно до вимо гпункту 44-1.2 статті 44-1цього Кодексу;

9) своєчасність подання особою, яка здійснює управління або адміністрування трасту, повідомлення про укладення договору щодо управління або адміністрування трасту або про припинення такого договору, фінансової звітності, копій первинних документів та іншої інформації щодо трасту на запит контролюючого органу у випадках, передбачених статтею 44-2 цього Кодексу;

10) своєчасність надання інформації на запит контролюючого органу відповідно допункту 44-1.3статті 44-1, підпунктів 6-8 підпункту 73.3.1 пункту 73.3 статті 73 цього Кодексу;

11) своєчасність та повнота сплати узгодженої суми грошового зобов`язання у вигляді авансового внеску з податку на прибуток підприємств, визначеного відповідно до пункту 141.13 статті 141 цього Кодексу, на підставі даних Реєстру пунктів обміну іноземної валюти.

Відповідно до пп.16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Пунктом 201.1 ст. 201 ПК України на платника податку покладено обов`язокна дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

За п. 120-1.1 ст.120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 1 0 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Отже, ПК України визначено обов`язок платника податку зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування, та у разі порушення визначених законодавством граничних строків для такої реєстрації застосовуються штрафні санкції.

При цьому, згідно з п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати (в редакції Закону України № 591-IX від 13.05.2020).

Тобто перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.

Правове значення у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Тобто, на період з 01.03.2020, щодо якого п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України встановлено мораторій на застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

В акті перевірки встановлено порушення позивачем строку реєстрації податкових накладних, дата складання яких припадає на березень, квітень, серпень, вересень 2022 року.

Таким чином, у відповідача були відсутні підстави для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року.

Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду від 10.12.2021 у справі №420/10367/20.

У подальшому Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

За з підп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цьогоКодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Зі зміступ. 52-1 і п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України вбачається, що зміни, внесені Законом № 2260-IX до п. 69.2 ПК України, не звільняють від фінансової відповідальності на період воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, але в той же час ні цим Законом, ні іншими нормативно-правовими актами не скасовано чи/або не зупинено дію положень п. 52-1 ПК України, яким встановлені обмеження щодо тих же фінансових санкцій.

На момент прийняття оскаржуваного рішення, положення ПК України містило дві правові норми, які суперечили одна одній, зокрема, положення п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України встановлюють мораторій на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, тоді як положення п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України вказують на те, що такий мораторій не застосовується.

Разом з тим, положеннями п.56.21 ст. 56 ПК України визначено, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Оскільки існує неоднозначність у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків, суд з урахуванням правового висновку Великої Палати Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі №520/15025/16-а, вважає необхідним надати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та прийняти рішення на користь платника податків.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі №520/15025/16-а вказала,що у разі існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.

Крім того, суд зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем було порушено в тому числі й принцип захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності, тому що Законом №2260 було скасовано право, яким товариство користувалося до того часу та не було надано часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року №651 з 24-00 години 30 червня 2023 року відмінено на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Таким чином, така правова невизначеність існувала до скасування карантину, який було введено у 2019 році.

Податковим органом встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних виписаних у лютому, березні, квітні, липні, вересні , жовтні 2022 року та у лютому 2023 року, тобто за період дії на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 без врахування приписів пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.

За визначенням у п.109.1 ст. 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших субєктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовила протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням.

Суд також враховує, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.06.2023 у справі №280/2576/23 (залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.01.2024) визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 29.11.2022 №31389/6/08-01-04-05-03.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКСОН ЮК» свого податкового обов`язку щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами взаємовідносинз переліченими у рішенні контрагентами.

Тобто, Запорізьким окружним адміністративним судом встановлено неможливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку.

Відповідно до ч. 1ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

За ч. 2ст.77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду із даним позовом було сплачено судовий збір у сумі 26840 грн , що підтверджується квитанцією від 15.08.2023 .

Суд, керуючись положеннямист. 139 КАС України, враховуючи задоволення позову вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь позивача судовий збір у сумі 26840 грн.

Керуючись ст.ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Альгір» (попередня назва ТОВ «ЕКСОН ЮК» ) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.06.2023 №0005540401, складене Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі акту камеральної перевірки від 21.04.2023 №4-1/32-00-04-04-01-10-42616474.

Стягнути зі Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (проспект Олександра Поля, буд. 57, м. Дніпро, 49031, код ЄДРПОУ 43968079) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Альгір» (попередня назва ТОВ «ЕКСОН ЮК» ) (проспект Будівельників, буд. 37, м. Олександрія, Олександрійський р-н., Кіровоградська обл., 28006, код ЄДРПОУ 42616474) судові витрати у розмірі 26840 грн. (двадцять шість тисяч вісімсот сорок) 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 23 лютого 2024 року.

Суддя О.В. Врона

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2024
Оприлюднено01.03.2024
Номер документу117311625
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/20829/23

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 20.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Постанова від 20.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 13.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Рішення від 13.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні