Постанова
від 20.06.2024 по справі 160/20829/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 червня 2024 року справа № 160/20829/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

за участю секретаря судового засідання: Тарантюк А.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року у справі № 160/20829/23 (суддя Врона О.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Альгір» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Альгір (попередня назва ТОВ Ексон ЮК) (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення від 05.06.2023року № 0005540401, складене на підставі акту камеральної перевірки від 21.04.2023 року, про застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не зміг своєчасно виконати свій податковий обов`язок і своєчасно зареєструвати податкові накладні своїх контрагентів через воєнний стан, запроваджений на території України. У позивача відсутня вина, яка є обов`язковою підставою для притягнення платника податків до відповідальності. Крім того, ПК України передбачено, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 01.03.2020 року і до останнього дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024р. у справі № 160/20829/23 адміністративний позов задоволено, судом визнано протиправним та скасоване оскаржене позивачем рішення відповідача.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу. В скарзі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для правильного вирішення спору, відповідач просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року, та ухвалити нове рішення про відмову у задоволені позову у повному обсязі.

Відповідач стверджує, що позивач не виконав свого обов`язку із своєчасної реєстрації податкових накладних у ЄРПН. Звертає увагу, що стосовно позивача податковим органом не приймалось рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку на момент проведення камеральної перевірки. Податкове повідомлення рішення винесено після закінчення карантину. Наполягає, що Закон №2260-ІХ по суті скасовує дію мораторію на застосування штрафних санкцій до платника податків на період дії воєнного стану. Скаржник, викладаючи встановлені судом обставини по справі, посилається на практику Верховного суду у справі № 280/4484/23 від 29.01.2024 року, зазначає, що застосування штрафних санкцій до позивача є правомірним, оскільки податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим правопорушенням, початком якого є наступний день за останнім днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. У випадку, коли податкова накладна складена у період дії мораторію, а зареєстрована в ЄРПН після скасування дії мораторію, тобто після 26 травня 2022 року, відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

Відповідач наполягає, що хоча позивачем і подавалася заява від 29.09.22р. про неможливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку щодо складання надату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН, проте контролюючий орган прийняв рішення щодо можливості виконання платником свого податкового зобов`язання. Оскільки відповідачем встановлено факти несвоєчасної реєстрації податкових накладних, виписаних як після 24 лютого 2022 року, так і після 17.07.2022 року, нарахування позивачу штрафних санкцій здійснено правомірно.

Позивачем подано письмовий відзив на апеляційну скаргу відповідача. У відзиві позивач зазначає, що оскільки контролюючим органом у рішенні від 29.11.2022 № 31389/6/08-01-04-05-03 не підтримано позицію позивача щодо неможливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових зобов`язань та прийнято рішення про відмову у задоволенні заяви позивача, він змушений був звернутися до суду. Судом у справі №280/2576/23 встановлено неможливість виконання позивачем своїх податкових зобов`язань щодо складання податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН по ряду контрагентів, і судове рішення, яке набрало законної сили, спростовує наявність вини позивача у несвоєчасній реєстрації податкових накладних. Таким чином, на думку позивача, оскарженим податковим повідомленням-рішенням безпідставно нараховані йому штрафні санкції. Вважає, що суд першої інстанції повно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення, а тому підстави для його скасування відсутні.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи та обґрунтування апеляційної скарги, просив оскаржене рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Представник позивача в судовому засіданні просив залишити апеляційну скаргу відповідача без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Заслухавши представників сторін, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку ТОВ ЕКСОН ЮК (код за ЄДРПОУ 42616474) (наразі після перейменування ТОВ «Альгір») щодо своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Перевірка проведена на підставі пп.191.1.2. п.19 1 1 ст.19, пп. 20.1.4 п.20.1 ст.20 та п. 75.1 ст. 75, ст. 76 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями).

За результатами перевірки складено акт від 21.04.2023 року №401/32-00-04-04-01-10- 42616474.

Камеральною перевіркою встановлено порушення вимог п.201.10 ст. 201 та п. 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) в частині порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкових накладних, складених відповідно до пп. 198.5 ст. 198 ПКУ у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту) за період лютий, березень, квітень, липень, вересень, жовтень 2022 року та лютий 2023 року:

- до 15 календарних днів на загальну суму ПДВ 28 193 990,02 грн.

- від 16 до 30 календарних днів на загальну суму ПДВ 9 074 975,61 грн.

- від 31 до 60 календарних днів на загальну суму ПДВ 54 138 501,88 грн.

16.05.2023 року за №09/05-2 позивачем до акту перевірки від 21.04.2023 року №401/32-00-04-04-01-10-42616474 були подані заперечення.

Так, у запереченнях позивач повідомив контролюючий орган, що ним було подано до Головного управління ДПС у Запорізькій області заяву від 29.09.2022 №29-09-2022-1 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов`язків щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН, до якої були додані підтверджуючі документи. За результатами розгляду зазначеної заяви ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 29.11.2022 №31389/6/08-01-04-05-03.

Позивач повідомив, що вказане рішення було оскаржено ним до Запорізького окружного адміністративного суду, яким ухвалою від 01.05.2023 було відкрито провадження у справі №280/2576/23 за позовом ТОВ ЕКСОН ЮК до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення.

За результатами розгляду заперечень Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків надано відповідь листом від 30.05.2023 №3204/6/32-00-04-04-01-02, висновки акту камеральної перевірки залишені без змін.

На підставі акту перевірки, з урахування розгляду заперечень, винесено податкове повідомлення-рішення (далі ППР) форма Н від 05.06.2023 року №0005540401 про нарахування штрафних санкцій у загальній сумі 20 702 541,23 грн. згідно розрахунку штрафних санкцій (додаток до ППР), яке направлено на адресу ТОВ ЕКСОН ЮК засобами поштового зв`язку АТ Укрпошта 06.06.2023 року, отримано платником - 26.06.2023 року.

Позивач, вважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним, звернувся до суду з позовом про його скасування.

Суд першої інстанції під час розгляду справи встановив, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28.06.2023 року у справі № 280/2576/23 визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 29.11.2022 №31389/6/08-01-04-05-03 та зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання Товариством з обмеженою відповідальністю ЕКСОН ЮК свого податкового обов`язку щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами взаємовідносин з: ПП АМІК УКРАЇНА (код за ЄДРПОУ 30603572), ПП МІРО (код за ЄДРПОУ 14339469), ПП ГРАНД ЕНЕРЖИ ОЙЛ (код за ЄДРПОУ 44279450), ПрАТ Лебединський насіннєвий завод (код за ЄДРПОУ 00388932), ПП ЮГ ОЙЛ (код за ЄДРПОУ 37586166), ПП ВЛАХОС (код за ЄДРПОУ 36384981), ПП ЕСКОН (код за ЄДРПОУ 13322107), ПП КАРГО ОІЛ (код за ЄДРПОУ 42665045), ПП КОНКРІТ ГРУП (код за ЄДРПОУ 40936987), ПП КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС (код за ЄДРПОУ 40936987), ПП СЕЛЯНСЬКА СПІЛКА ПРИВАТНИХ ПАЇВ КУЙБИШЕВА (код за ЄДРПОУ 03765513), ПП ТАУРУС-ЛТД (код за ЄДРПОУ 33903303), ПП ТРІМ (код за ЄДРПОУ 23107396), ПП ЧЕРНІГІВНАФТОПРОДУКТ (код за ЄДРПОУ 43940577), ПОП ВІКТОРІЯ (код за ЄДРПОУ 30899766), Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю БАТЬКІВЩИНА (код за ЄДРПОУ 30875436), СТОВ АГРОФІРМА НИВА (код за ЄДРПОУ 03757459), ТОВ ТК ДЕЛЬТА СЕРВИС (код за ЄДРПОУ 43677800), ТОВ АТП 929 (код за ЄДРПОУ 42545179), ТОВ ТОРУМ (код за ЄДРПОУ 41367994), ТОВ ВСЕСВІТ-ОЙЛ-ГРУП (код за ЄДРПОУ 41051402), ТОВ КАПІТАЛ ІМІДЖ ГРУП (код за ЄДРПОУ 36813710), ТОВ УКРАГРО-ІНВЕСТ ЛТД (код за ЄДРПОУ 41007704), ТОВ ДАЙТЕРІЯ (код за ЄДРПОУ 43587340), ТОВ НТВ Інтерпрайсіз (код за ЄДРПОУ 21865342), ТОВ ІДЖІ ГРУП (код за ЄДРПОУ 40257915), ТОВ ІНОВАТОР ГРУП (код за ЄДРПОУ 39440850), ТОВ АВТОТЕХПРОМ (код за ЄДРПОУ 24709453), ТОВ АГРО-ТЕХНОЛОДЖИ (код за ЄДРПОУ 39898404), ТОВ АГРОНАФТАТРЕЙД (код за ЄДРПОУ 43561359), ТОВ АКТАКОР (код за ЄДРПОУ 36778415), ТОВ АЛЕКС ПЕТРОЛЕУМ (код за ЄДРПОУ 41054251), ТОВ АЛМА ВІН (код за ЄДРПОУ 43488390), ТОВ АЛМА РІТЕЙЛ (код за ЄДРПОУ 43523554), ТОВ АЛЬЯНС ОЙЛ УКРАЇНА (код за ЄДРПОУ 34531124), ТОВ АПЕКС ГАЗ УКРАЇНА (код за ЄДРПОУ 41416428), ТОВ АТЛАНТИК ТЕРРА (код за ЄДРПОУ 40895438), ТОВ АУЛЬСЬКА ХЛОРОПЕРЕЛИВНА СТАНЦІЯ (код за ЄДРПОУ 33075701), ТОВ БІЛАЙТ ГРУП (код за ЄДРПОУ 42179263), ТОВ БІЧКРАФТ (код за ЄДРПОУ 44434628), ТОВ БОГДАНІВСЬКЕ (код за ЄДРПОУ 32298323), ТОВ ВІДРОДЖЕННЯ (код за ЄДРПОУ 31501553), ТОВ ВАРРИОР (код за ЄДРПОУ 40232089), ТОВ ВВК ДТ (код за ЄДРПОУ 44286117), ТОВ ВПК ЕКОТЕХ (код за ЄДРПОУ 43030740), ТОВ ГАЗТОРГ НК (код за ЄДРПОУ 41308462), ТОВ ГЛОБАЛ ОЙЛ ТРЕЙД (код за ЄДРПОУ 44755017), ТОВ ДЕПОТ ОЙЛ (код за ЄДРПОУ 41745454), ТОВ ДНІПРОСТАТОЙЛ (код за ЄДРПОУ 44058835), ТОВ ДОКА-НАФТА (код за ЄДРПОУ 38350446), ТОВ ДЮВАЛЬ КОМПАНІ (код за ЄДРПОУ 41180498), ТОВ ЕКОЙЛТРЕЙД (код за ЄДРПОУ 40738268), ТОВ ЕН ПІ ДЖІ ОІЛ (код за ЄДРПОУ 43096382), ТОВ ЗАПОРІЗЬКА НАФТОГАЗОВА КОМПАНІЯ (код за ЄДРПОУ 43288553), ТОВ КАПІТАЛ ЮГ (код за ЄДРПОУ 38115895), ТОВ КБ ЮКОН (код за ЄДРПОУ 39723756), ТОВ КВАЛІТЕТ УКРАЇНА (код за ЄДРПОУ 43547617), ТОВ КЕНЕКСІ УЛЬТРА (код за ЄДРПОУ 42185649), ТОВ КМК ХОРС (код за ЄДРПОУ 41818951), ТОВ КОЛОТРЕЙДІНГ (код за ЄДРПОУ 44513437), ТОВ КОМПАНІЯ ОРТУС (код за ЄДРПОУ 37834815), ТОВ КРЕМРЕСУРС (код за ЄДРПОУ 40983890), ТОВ КРОПІВНИЦЬКА НАФТО-ТРАНСПОРТНА КОМПАНІЯ (код за ЄДРПОУ 42182229), ТОВ КСМ ПРОТЕК (код за ЄДРПОУ 37838186), ТОВ ЛІО ТРАСТ (код за ЄДРПОУ 43672556), ТОВ ЛАНК (код за ЄДРПОУ 36503843), ТОВ ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС (код за ЄДРПОУ 43691830), ТОВ МЕГАЛАЙН-АВТО (код за ЄДРПОУ 43284098). ТОВ НАФТА ОІЛ ЛТД (код за ЄДРПОУ 44382250), ТОВ НАФТО-ТРЕЙД (код за ЄДРПОУ 32812383), ТОВ НАФТОБІЗНЕС КОНТРАКТ (код за ЄДРПОУ 43185964), ТОВ НЕОН ГРУП (код за ЄДРПОУ 42012940), ТОВ НК ПРЕМІУМ РЕСУРС (код за ЄДРПОУ 41069949), ТОВ НК ФАВОРИТ ОЙЛ (код за ЄДРПОУ 39470271), ТОВ НОВОПОДІЛЬСЬКЕ (код за ЄДРПОУ 38551841), ТОВ НОРДГАЗ (код за ЄДРПОУ 41174573), ТОВ НПО ЕНЕРГІЯ (код за ЄДРПОУ 37375794), ТОВ НЬЮЕНЕРДЖІ (код за ЄДРПОУ 35048670), ТОВ ОІЛ ПІВДЕНЬ (код за ЄДРПОУ 43177272), ТОВ ОЙЛ ВІТО (код за ЄДРПОУ 39219468), ТОВ ОКТАН (код за ЄДРПОУ 22506013), ТОВ ОЛЕУМ ГАЗ (код за ЄДРПОУ 42151502), ТОВ ПАЛИВНА КОМПАНІЯ СЕРІОЛ-ПЛЮС (код за ЄДРПОУ 30599933), TOB ПАНАСАМІ ТРЕЙДІНГ УКРАЇНА (код за ЄДРПОУ 43016946), ТОВ ПАРАЛЛЕЛЬ-М ЛТД (код за ЄДРПОУ 24316073), ТОВ ПЕТРОЛЕУМ 2020 (код за ЄДРПОУ 43386741), ТОВ ПЕТРОМАРК ЛТД (код за ЄДРПОУ 37417677), ТОВ ПЛУТОС ОЙЛ (код за ЄДРПОУ 38458761), ТОВ ПОЛТАВА-ПЕТРОЛ (код за ЄДРПОУ 43938971), ТОВ ПОРТАГРОТРЕЙД (код за ЄДРПОУ 44250300), ТОВ ПРАЙМ ГРУПП НАФТА (код за ЄДРПОУ 43431254), ТОВ ПРЕМЬЕРА-ОЙЛ (код за ЄДРПОУ 32612133), ТОВ РЕАЛКОМ СИСТЕМ (код за ЄДРПОУ 42729255), ТОВ РЕГІОН-ЮГ (код за ЄДРПОУ 37758389), ТОВ РОЯЛ РЕСУРС (код за ЄДРПОУ 40136228), ТОВ САН ОЙЛ ТРЕЙДІНГ (код за ЄДРПОУ 40511614), ТОВ СВІТАНОК-ОДЕСА (код за ЄДРПОУ 44172081), ТОВ СК АЛЬЯНС 2006 (код за ЄДРПОУ 39142102), ТОВ СОЛАР ОІЛ (код за ЄДРПОУ 40151529), ТОВ ТЕКТОНС (код за ЄДРПОУ 44529007), ТОВ ТОПГРУПП (код за ЄДРПОУ 43300491), ТОВ ТОРГОВЕЛЬНО-ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ АЛГІРА (код за ЄДРПОУ 34705233), ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ БІЗНЕС-ЛОГІКА (код за ЄДРПОУ 39384324), ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ ГРЕЙД (код за ЄДРПОУ 43738779), ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ КРЕМЕНЧУК (код за ЄДРПОУ 43772977), ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ ЛІДЕРПАРТС (код за ЄДРПОУ 44031808), ТОВ ТРАНС АВТО ОЙЛ (код за ЄДРПОУ 44631437), ТОВ ТРАНСНЕФТЬ ГРУПП (код за ЄДРПОУ 43651803), ТОВ ТРЕЙД ОІЛ ЛТД (код за ЄДРПОУ 40618889), ТОВ УКРАЛЬЯНСТРЕЙД (код за ЄДРПОУ 43337280), ТОВ УКРБУДТРАНС (код за ЄДРПОУ 30317087), ТОВ УКРТРАНЗИТ (код за ЄДРПОУ 30010945), ТОВ ФОРТУНА 2013 (код за ЄДРПОУ 38476885), TOB ЧЕРКАСИ АГРОСФЕРА (код за ЄДРПОУ 36391323), ТОВ ЧОРНИЙ ЛЕВ ІМ (код за ЄДРПОУ 43285861), ТОВ ШІППІНГ-ОЙЛ (код за ЄДРПОУ 43339026), ТОВ ЮГНЕФТЕПРОДУКТ (код за ЄДРПОУ 41110499), ТОВ ЮЖНАЯ ТОПЛІВНАЯ КОМПАНІЯ (код за ЄДРПОУ 40056284), ТОВ ЮНІВЕРС ТАЙМ (код за ЄДРПОУ 41187082), ТОВ ЯГУАР (код за ЄДРПОУ 31571594), ТОВ АГРОКОМПЛЕКС ЗЕЛЕНА ДОЛИНА (код за ЄДРПОУ 32721857), ФОП Бойнегрі , ФОП Решотка, ФОП Фіцура, ФГ ДІНЕКС-АГРО (код за ЄДРПОУ 32653803), ФГ ПЕРЛИНА ПМС (код за ЄДРПОУ 35622961), ФГ Петренко О.С (код за ЄДРПОУ 19212710).

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду у справі № 280/ 2576/23, було залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду 11.01.2024 р., та набрало законної сили з 11.01.2024 року.

Таким чином, в рамках адміністративної справи №280/2576/23 встановлено неможливість своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку щодо складання на дату виникнення податкових зобов`язань податкових накладних та їх реєстрації в ЄРПН по взаємовідносинам з рядом контрагентів, зазначених у судовому рішенні, щодо накладних, перелік яких вказаний в акті камеральної перевірки. Зазначеним рішенням не встановлено часових меж, впродовж яких встановлена неможливість виконання позивачем свого податкового обов`язку.

Відповідно до пп.16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Пунктом 201.1 ст. 201 ПК України на платника податку покладено обов`язок на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

За п. 120-1.1 ст.120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 1 0 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Отже, ПК України визначено обов`язок платника податку зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування, та у разі порушення визначених законодавством граничних строків для такої реєстрації застосовуються штрафні санкції.

При цьому, згідно з п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати (в редакції Закону України № 591-IX від 13.05.2020).

Тобто перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються.

Правове значення у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

У подальшому Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

За підп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Зі змісту п. 52-1 і п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України вбачається, що зміни, внесені Законом № 2260-IX до п. 69.2 ПК України, не звільняють від фінансової відповідальності на період воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, але в той же час ні цим Законом, ні іншими нормативно-правовими актами не скасовано чи/або не зупинено дію положень п. 52-1 ПК України, яким встановлені обмеження щодо тих же фінансових санкцій.

В акті перевірки встановлено порушення позивачем строку реєстрації податкових накладних, дата складання яких припадає на лютий, березень, квітень, липень, вересень, жовтень 2022 року та лютий 2023 року.

Переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги відповідача, колегія суддів зазначає, що судовим рішенням у справі №280/2576/23 встановлено ту обставину, що відсутність первинних документів і програмного забезпечення, у якому вівся бухгалтерський облік позивача, є реальною перешкодою для належної реєстрації податкових накладних, оскільки без відповідних первинних документів та інформації з регістрів бухгалтерського обліку неможливо встановити чи було зарахування коштів на рахунок або відвантаження товару за першою подією у розумінні п.187.1 ст.187 ПК України.

Через події, які мали місце у червні-липні 2022 року, та про які позивач зазначав у заяві до контролюючого органу щодо прийняття рішення про неможливість виконання ним своїх податкових зобов`язань, позивач був позбавлений можливості своєчасно реєструвати податкові накладні за взаємовідносинами з відповідними контрагентами, наведеними у цьому ж рішенні, що, в свою чергу, виключає його вину у допущенні відповідної бездіяльності.

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що рішенням суду у справі №280/2576/23 не встановлено часових меж, впродовж яких встановлена неможливість виконання позивачем свого податкового обов`язку, зокрема і своєчасно реєструвати податкові накладні за взаємовідносинами з відповідними контрагентами.

З огляду на наведені вище обставини, визначення контролюючим органом штрафної санкції за порушення позивачем вимог п.201.10 ст.201 та п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового Кодексу України в частині порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, обґрунтовано визнано судом протиправним, а оскаржене податкове повідомлення-рішення № 0005540401 від 05.06.2023 року скасоване.

За критеріями ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що відповідач діяв необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для вчинення дій, без урахуванням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав позивача і цілями, на досягнення яких спрямована така дія. Тому, прийняте відповідачем рішення обґрунтовано скасовано судом першої інстанції.

За результатами апеляційного розгляду справи, з огляду на доводи апеляційної скарги та наявне судове рішення в іншій справі, підстав для задоволення апеляційної скарги не існує.

Розподіл судових витрат згідно вимог ст. 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року у справі №160/20829/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 20.06.2024, повний текст постанови виготовлено 24.06.2024.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2024
Оприлюднено26.06.2024
Номер документу119937614
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/20829/23

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 20.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Постанова від 20.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 13.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Рішення від 13.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні