Ухвала
від 27.02.2024 по справі 320/40578/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі

27 лютого 2024 року м. Київ № 320/40578/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Панова Г.В., розглянувши позовну заяву

Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві

до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС»

про стягнення штрафних санкцій,

ВСТАНОВИВ:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС», в якому просить суд:

- задовольнити позов Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві та стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» в судовому порядку загальну суму штрафних санкцій згідно з Рішеннями від 13.03.2023 року №55/4833, №56/4833, №57/4833, №58/4833, №59/4833, №60/4833, №61/4833, №62/4833, №63/4833, №64/4833, №65/4833, №66/4833 у розмірі 40 698 грн. 00 коп. до Державного бюджету України.

У силу положень пункту 4 частини 1 статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати в порядку адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами розгляду справи про порушення законодавства про рекламу, керуючись статтею 27 Закону України «Про рекламу», Держпродспоживслужба прийняла:

- Рішення №55/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 5083,00 грн. за порушення вимог абзацу 8 частини 2 статті 22 Закону України «Про рекламу»

- Рішення №56/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 26 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №57/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 5083, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 22 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №58/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 26 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №59/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 5083, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 22 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №60/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 26 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №61/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 5083, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 22 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №62/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 26 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №63/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 5083, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 22 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №64/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 26 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №65/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 5083, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 22 Закону України «Про рекламу»;

- Рішення №66/4833 від 13.03.2023 про накладення на ТОВ «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» штрафу за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700, 00 грн. за порушення вимог частини 2 статті 26 Закону України «Про рекламу».

У зв`язку з тим, що відповідач не сплатив штрафні санкції, накладені вказаним рішеннями, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 4 статті 5 цього Кодексу суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України. Водночас, згідно із частиною 4,5 статті 46 Кодексу адміністративного судочинства України відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень:1) про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання;2) про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання;3) про затримання іноземця або особи без громадянства чи примусове видворення за межі території України;4) про встановлення обмежень щодо реалізації права на свободу мирних зібрань (збори, мітинги, походи, демонстрації тощо);5) в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.

Законом України «Про рекламу» від 03.07.1996 № 270/96-ВР (далі - Закон № 270/96-ВР) встановлено, що контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснюють у межах своїх повноважень: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами.

Згідно з частиною 1 статті 26, частиною 9 статті 27 Закону № 270/96-ВР контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснюють у межах своїх повноважень: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, може вимагати від рекламодавців публікації відомостей, що уточнюють, доповнюють рекламу, та звертатися з позовом до суду щодо протиправних дій рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами.

Проте права на звернення до суду з позовом про стягнення штрафів за порушення законодавства про рекламу центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів відповідно до вказаного Закону не має.

Суд зазначає, що звернення суб`єкта владних повноважень до адміністративного суду з позовом є способом здійснення таким суб`єктом визначених законами повноважень, під час якого суд здійснює попередній судовий контроль, перевіряючи наявність законних підстав для втручання суб`єкта владних повноважень (позивача) у господарські відносини, а отже запобігаючи можливим порушенням прав, свобод або законних інтересів фізичних або юридичних осіб. Звернення суб`єкта владних повноважень до суду не є способом захисту його прав чи інтересів, оскільки адміністративне судочинство має інше завдання.

Тому, суд може відкрити провадження в адміністративній справі за позовом суб`єкта владних повноважень і вирішувати її по суті у разі встановлення судом відповідних правових підстав для звернення до суду, прямо визначених у Конституції або законах України.

Судовий розгляд у справі за позовом суб`єкта владних повноважень, який подано до суду за відсутності необхідних передумов, не може призвести до виконання завдання адміністративного судочинства - захисту прав фізичних та юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Жодною нормою, ані вказаного Закону № 270/96-ВР, ані будь-якого іншого саме законодавчого акта не передбачено повноваження органів Держпродспоживслужби на звернення до суду з позовом про стягнення із суб`єкта господарювання суми добровільно не сплачених штрафних санкцій за порушення законодавства про рекламу.

Разом з тим, відповідно до пункту 20 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 693 (далі - Порядок № 693) сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства.

При цьому, положення Порядку, затвердженого постановою КМУ № 693, не є достатньою правовою підставою для звернення Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на звернення з таким позовом до суду, оскільки як вказаний Порядок, так і постанова КМУ, якою він затверджений, є підзаконним нормативно-правовим актом, а не законом.

Водночас, як відзначалося вище, КАС України чітко визначено, що відповідне право суб`єкта владних повноважень на звернення з адміністративним позовом повинно бути передбачено саме законом. Така вимога процесуального законодавства є імперативною і не передбачає жодних виключень при реалізації відповідних норм КАС України.

Аналогічний правовий підхід у справах даної категорії застосовано в постанові Верховного Суду від 23.09.2021 у справі № 816/259/18, де суд зазначив, що «...права на звернення до суду з позовом про стягнення штрафів за порушення законодавства про рекламу центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів відповідно до вказаного Закону не має.».

Відповідно, якщо суб`єкт владних повноважень звернувся до суду без передбачених законом підстав, і це з`ясовано судом на стадії відкриття провадження, то суд відмовляє у відкритті провадження, оскільки спір не може розглядатися в порядку адміністративного судочинства. Якщо ці обставини були з`ясовані судом після відкриття провадження, суд закриває провадження у справі. Розгляд таких спорів перебуває поза межами не лише адміністративної юрисдикції адміністративних судів, а не належить до юрисдикції жодного іншого суду.

Згідно із частиною п`ятою статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів не має правових підстав для звернення до суду з позовом про стягнення штрафних санкцій.

У зв`язку з чим потрібно вказати, що «спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства» слід тлумачити в більш широкому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, так і тих, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

Згідно з вимогами п. 1 ч. 1 ст. 170 Кодексу адміністративного судочинства України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

За таких обставин суд дійшов висновку щодо відмови у відкритті провадження у цій справі.

Керуючись статтями 19, 170, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

1. Відмовити у відкритті провадження у справі № 320/40578/23 за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМЛОГІСТІКС ПЛЮС» про стягнення штрафних санкцій.

2. Копію ухвали разом з матеріалами заяви надіслати заявнику.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення (підписання) ухвали.

Суддя Панова Г. В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено01.03.2024
Номер документу117312690
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —320/40578/23

Постанова від 07.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні