Постанова
від 28.02.2024 по справі 160/5531/23
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 160/5531/23

адміністративне провадження № К/990/379/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І. В.,

суддів Шишова О. О., Яковенка М. М.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ДДС+» на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2023 року у складі колегії суддів: Баранник Н. П., Малиш Н. І., Щербака А. А. у справі № 160/5531/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДДС+» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДДС+» (далі - ТОВ «ДДС+», позивач) звернулося до суду з позовом, у якому просило скасувати податкове повідомлення-рішення № 00003450403 від 22.11.2022, прийняте Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - відповідач).

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків як на момент складання акту перевірки від 20.09.2022 № 349/32-00-04-03-01- 01/40334224, так і на момент прийняття податкового повідомлення-рішення від 22.11.2022 № 00003450403 не доведено можливість ПрАТ «ДМК «ТАВРІЯ» своєчасно виконати свій податковий обов`язок, що свідчить про помилковість твердження таких контролюючих органів в частині можливого порушення ТОВ «ДДС+» вимог Податкового кодексу України при формуванні податкового кредиту за операціями з придбання товарів у ПрАТ «ДМК «ТАВРІЯ» в лютому 2022 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 червня 2023 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення № 00003450403 від 22.11.2022, прийняте Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивач надав суду достатні та допустимі докази на спростування висновків контролюючого органу про допущені порушення норм податкового законодавства. У той же час, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів суду правомірність та законність прийняття рішення, що оскаржує позивач.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків задоволено.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 червня 2023 року у справі № 160/5531/23 скасовано та ухвалено нове судове рішення.

У задоволенні позовних вимог ТОВ «ДДС+» відмовлено.

Скасовуючи указане рішення, суд апеляційної інстанції уважав помилковими висновки суду першої інстанції, який вказав, що позивач станом на момент подачі декларації з ПДВ (21.03.2022) мав право включати до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг. Відтак, висновки контролюючого органу, викладені саме в акті перевірки, є безпідставними та необґрунтованими.

При цьому, судом зазначено, що можливо на момент подачі декларації з ПДВ (21.03.2022) позивач і мав право включати до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, проте, на момент проведення перевірки вже діяла інша редакція підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, відповідно до якої платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак позивач ні на момент проведення перевірки, ні на час винесення спірного податкового повідомлення-рішення не вчинив дії щодо коригування податкового кредиту, сформованого на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/ або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відповідач довів правомірність та обґрунтованість оскарженого позивачем податкового повідомлення-рішення, а тому підстави для скасування такого рішення відсутні.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

Посадовими особами Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків було проведено камеральну перевірку достовірності нарахування ТОВ «ДДС+» сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за лютий 2022 року (вх. № 9042876767 від 21.03.2022), декларації з ПДВ за березень 2022 року (вх. .№ 9047702647 від 20.04.2022 з урахуванням уточнюючого розрахунку вх. № 9104218143 від 30.06.2022), декларації з ПДВ за квітень 2022 року (вх. № 9053584253 від 20.05.2022, з урахуванням уточнюючих розрахунків вх 9092806957 від 23.06.2022, вх. № 9096848954 від 27.06.2022), декларації з ПДВ за травень 2022 року (вх. № 9088072096 від 20.06.2022, з урахуванням уточнюючого розрахунку вх. № 9099897708 від 28.06.2022).

За результатами камеральної перевірки складено акт від 20.09.2022 №349/32-00-04-03-01-01/40334224 (а.с.12-15).

Перевіркою встановлені такі порушення ТОВ "ДДС+":

- порушення вимог пп.69.1, п.п. 69.11 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, п. 185.1 ст. 185, п.187.1 ст. 187, п. 192.1 ст. 192, ст. 198, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), що призвело до порушення п. 200.1 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), чим занижено позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду, яке сплачується до державного бюджету на загальну суму 3 153 663 грн у т.ч. по періодах:

- лютий 2022 року в розмірі 2 428 098 грн;

- березень 2022 року в розмірі 24 153 грн;

- квітень 2022 року в розмірі 116 915 грн;

- травень 2022 року в розмірі 584 496 грн;

- порушення вимог п.201.1,п.201.10 ст. 201 Кодексу, п.5, п.6 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету міністрів Україні від 29.12.2010 №1246 на загальну суму ПДВ 6 901 680 грн.

22 листопада 2022 року відповідачем проведено засідання постійної комісії з розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок, на якому розглянуто правомірність висновків акту камеральної перевірки від 20.09.2022 №349/32-00-04-03-01-01/40334224 щодо ТОВ «ДДС+», з урахуванням часткового усунення виявлених помилок та питання розміру штрафної санкції по акту перевірки 20.09.2022 №349/32-00-04-03-01-01/40334224 по ТОВ «ДДС+», згідно зі ст.123 ПК України.

За висновками комісії, висновки акту камеральної перевірки від 20.09.2022 №349/32-00-04-03-01-01/40324224 змінено в частині заниження платником податкових зобов`язань, відсутності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, в частині сум завищення податкового кредиту, неправомірно включеного до податкової звітності з ПДВ за лютий, квітень, травень 2022 року та викладено в такій редакції: Перевіркою встановлено, що ТОВ "ДДС+" (код ЄДРПОУ 40334224) порушено:

- пп. 69.1, п.п. 69.11 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, ст. 198, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), що призвело до порушення п. 200.1 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), чим занижено позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного лютого 2022 року, яке сплачується до державного бюджету на суму 1 926 414 грн.

На підставі акту перевірки контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення № 00003450403 про збільшення ТОВ «ДДС+» суми грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 1926414 грн і зі сплати штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) на 481603,50 грн, всього на 2 408 017,50 грн ( а. с. 9-10).

Позивачем було направлено скаргу на вказане податкове повідомлення-рішення до Державної податкової служби України (а.с.20-22).

25 січня 2023 року Державною податковою службою України за результатами розгляду скарги прийнято рішення № 1814/6/99-00-06-01-02-06, яким оскаржене податкове повідомлення рішення залишено без змін, а скаргу ТОВ «ДДС+» без задоволення (а.с. 23-25).

Уважаючи спірне податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Не погодившись із судовим рішенням суду апеляційної інстанції, ТОВ «ДДС+» звернулося з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає, що підставою касаційного оскарження судового рішення є пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а саме указує, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення пункту 32-2 підрозділу 2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, підпунктів 69.1, 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, пункту 4 розділу 2 Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022.

Крім того, зазначає, що у період з лютого по травень 2022 року спеціальна норма пункту 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України дозволяла формувати податковий кредит на підставі первинних документів без обов`язкової реєстрації податкової накладної.

При цьому зазначена норма не містить жодних додаткових умов чи обмежень щодо можливості формування платником податків податкового кредиту на підставі первинних документів по факту настання першої події.

За таких обставин, позивач уважав висновок відповідача, викладений в акті перевірки та в процесуальних документах по суті спору про відсутність у позивача підстав для формування податкового кредиту за лютий 2022 року на підставі первинних документів, отриманих від ПАТ «Дім марочних коньяків «ТАВРІЯ», таким, що суперечить нормам Податкового кодексу України.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ «ДСС+», відповідач не погоджується її доводами та уважає рішення суду апеляційної інстанції законним та обґрунтованим, тому просить залишити його без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовані положеннями ПК України.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 198.6 статті 198 ПК України визначено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.

Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до акту перевірки, контролюючий орган дійшов висновків, що ТОВ «ДДС+» порушено вимоги п. 198.6 ст. 198 ПК України, також п. 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме, платником неправомірно включено до складу податкового кредиту суми податку за незареєстрованими в ЄРПН накладними за звітні періоди декларування лютий - травень 2022 року.

Оскаржуване податкове повідомлення-рішення № 00003450403 про збільшення суми грошового зобов`язання ТОВ «ДДС+» з податку на додану вартість на 1 926 414 грн і зі сплати штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) на 481 603,50 грн, всього на 2 408 017,50 грн за зменшення податкового зобов`язання на суму податкового кредиту стосується саме періоду декларування - лютий 2022 року.

Податкова декларація з ПДВ за лютий 2022 року подана позивачем до контролюючого органу 21.03.2022, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до Закону України від 03.03.2022 №2118 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», внесено зміни до підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а саме: доповнено пунктом 69, зокрема п.п. 69.1 такого змісту:

«Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні».

Також, Законом України від 15.03.2022 №2120 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» до ПК України внесено зміни, зокрема, підрозділ 2 розділу ХХ "Перехідні положення" доповнено пунктом 32-2 наступного змісту:

«Тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану платники зобов`язані забезпечити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відстрочена на період дії воєнного стану, а податковий кредит, задекларований платниками під час дії воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов`язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних".

Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, абзаци 1, 3 підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України викладено у такій редакції:

"69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Крім того, цим Законом доповнено підпунктом 69.1-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України такого змісту:

"69.1-1. Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних".

Відтак, з урахуванням зазначених змін до підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, суд апеляційної інстанції висновував, що нова редакція цієї норми передбачала, що платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/ або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач ні на момент проведення перевірки, ні на час винесення спірного податкового повідомлення-рішення не вчинив дії щодо коригування податкового кредиту, сформованого на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/ або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З моменту внесення змін до Податкового кодексу України (доповнення Перехідних положень підпунктом 69.1-1 підрозділу 10) - 12.05.2022 до 20.09.2022 (дата складання акту перевірки №349/32-00-04-03-01-01/40334224), у позивача був час скоригувати податкову звітність з ПДВ за лютий 2022 року по взаємовідносинам з ПАТ «Дім марочних коньяків «ТАВРІЯ» та привести її у відповідність до норм податкового законодавства, проте таких дій ним вчинено не було.

Водночас, колегія суддів зазначає, що, як указано вище, відповідно до абзацу 1 підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні

Разом із цим, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, було розроблено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 року № 225 (далі - Порядок)

Згідно з пунктом 3 Порядку, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Пунктом 4 порядку передбачено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Утім, ухвалюючи рішення, суди попередніх інстанцій не з`ясували в контексті вищезазначених положень законодавства, чи звертався контрагент позивача - ПАТ «Дім марочних коньяків «ТАВРІЯ», до контролюючого органу із відповідною заявою про відсутність можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, зокрема, щодо реєстрації податкових накладних та чи приймалося за наслідками її розгляду вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Також, судами не досліджувались обставини щодо наявності/відсутності у ПАТ «Дім марочних коньяків «ТАВРІЯ» можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені законодавством.

При цьому, у касаційній скарзі позивач наголошує, що відповідно до відкритих джерел інформації, ПАТ «Дім марочних коньяків «ТАВРІЯ» (код ЄДРПОУ юридичної особи: 00413475) розташовано за адресою: Україна, 74905, Херсонська обл., місто Нова Каховка, проспект Дніпровський, будинок 299.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №75 від 25.04.2022, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за №453/37789, зі змінами та доповненнями, затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року.

Відповідно до підпункту 9 пункту 3 розділу VII цього Переліку, територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року віднесено, серед інших, й Новокаховську міську територіальну громаду у складі Каховського району Херсонської області.

Більш того, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, яким визнано таким, що втратив чинність Наказ Мінреінтеграції України №75 від 25.04.2022, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Відповідно до пункту 11 розділу II Переліку Новокаховська міська територіальна громада за винятком смт Козацьке та с. Веселе віднесена до тимчасово окупованих російською федерацією територій України з 24.02.2022 й на час розгляду справи.

Крім того, позивач у касаційній скарзі, посилаючись на положення пункту 3 розділу 2 Порядку, звертає увагу на те, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості, у той час як перевірка позивача проведена контролюючим органом 20.09.2022, тобто до завершення визначеного законом строку подання заяви.

У свою чергу, суди попередніх інстанцій зазначені обставини також не перевірили та відповідної правової оцінки їм не надали.

Таким чином, суди першої та апеляційної інстанцій не в повній мірі встановили фактичні обставини справи, що мають значення для правильного вирішення спору по суті.

Наведене свідчить про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені з порушенням норм процесуального права, що унеможливило повне встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, що в силу положень статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішень та направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові, встановити зазначені у ній обставини, що входять до предмета доказування у даній справі, дати правильну юридичну оцінку встановленим обставинам та постановити рішення відповідно до вимог статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.

З урахуванням наведеного, касаційну скаргу необхідно задовольнити, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати з передачею справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

З огляду на наведене, касаційна скарга ТОВ «ДДС+» підлягає частковому задоволенню.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ДДС+» задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 червня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2023 року у справі № 160/5531/23 скасувати, а справу направити на новий розгляд до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач І. В. Дашутін

Судді О. О. Шишов

М. М. Яковенко

Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117317850
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —160/5531/23

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 23.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Постанова від 23.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні