Постанова
від 01.02.2024 по справі 914/1394/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" лютого 2024 р. Справа №914/1394/23

м. Львів

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії суддів:

Гриців В.М. (доповідач), Зварич О.В., Плотніцький Б.Д.

секретар судового засідання Гілевич С.Р.

представники: позивача адвокат Кріль О.М., відповідача Михальська-Гибрик І.М. (самопредставництво)

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради на рішення Господарського суду Львівської області (суддя Король М.Р.) від 18 жовтня 2023 року у справі №914/1394/23 за позовом Приватного підприємства «РОМА» до Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради про стягнення 1 440 813,40 грн

ВСТАНОВИВ:

У травні 2023 року до Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Приватного підприємства «РОМА» до Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради про стягнення 970 959,60 грн заборгованості за виконані підрядні роботи, 404 493,59 грн інфляційних втрат, 65 360,21 грн 3% річних за неналежне виконання зобов`язань за договором підряду №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року.

Господарський суд Львівської області рішенням від 18 жовтня 2023 року у справі №914/1394/23 закрив провадження у справі в частині стягнення 970 959,60 грн основного боргу; решту позовних вимог задовольнив. Стягнув з Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради на користь Приватного підприємства «РОМА» 404 493,59 грн інфляційних втрат, 65 360,21 грн 3% річних та 7 047,81 грн судового збору.

Суд вказав, що в процесі розгляду справи відповідач оплатив суму основного боргу в розмірі 970 959,60 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №97 від 25.09.2023, отже провадження у справі в частині цих вимог підлягає закриттю за відсутністю предмета спору.

Щодо інфляційних втрат і 3 відсотків річних суд зазначив, що правовідносини між сторонами виникли на підставі договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року, факт виконання робіт за договором підтверджується актом приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2 в від 21 грудня 2020 року та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2020 року. Обов`язок оплати виконаних робіт виник після підписання цих документів сторонами. До відповідача, як правонаступника, перейшов обов`язок з оплати наявної заборгованості. Передавальний акт, в котрому зазначено про відсутність заборгованості, не є первинним бухгалтерським документом та не може свідчити про відсутність заборгованості перед кредитором, за умови надання останнім належних доказів наявності боргу. Повторне підписання актів виконаних робіт та довідок про вартість таких робіт є волевиявленням сторін, не передбачено нормами чинного законодавства, що регулює правовідносини, що виникають з договору підряду, не спростовує виконання таких робіт у 2020 році.

Суд вказав, що укладенням додаткових договорів до договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року сторони не змінили строків виконання зобов`язань, зокрема, в частині оплати вже виконаних робіт. З огляду на умови пункту 4.4 договору, оплату виконаних робіт замовник повинен був здійснити в термін до 30 календарних днів з дати підписання сторонами 21 грудня 2020 року акту приймання виконаних будівельних робіт та довідки про їх вартість, тобто до 20 січня 2021 року включно. Перевіривши надані позивачем розрахунки 3% річних та інфляційний втрат, суд визнав їх обґрунтованими.

В апеляційній скарзі Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 18 жовтня 2023 року у справі №914/1394/23 та ухвалити постанову про відмову в задоволенні позовних вимог Приватного підприємства «РОМА»; стягнути з Приватного підприємства «РОМА» на користь Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради оплачений судовий збір в сумі 32 418,32 грн.

Вважає оскаржене рішення таким, що ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права. Суд належно не оцінив та не встановив фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи. Предметом доказування у цій справі є встановлення наявності чи відсутності заборгованості Личаківської районної адміністрації перед ПП "РОМА".

Оскільки додатковими угодами було змінено строк дії договору та терміни оплати за виконану роботу, то твердження суду про те, що факт виконання робіт за договором підтверджується актом приймання виконаних будівельних робіт форми КБ- 2в від 21 грудня 2020 року та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2020 року є хибним, та таким, що суперечить умовам додаткових угод та нормам цивільного кодексу, на які сам суд і покликається в оскаржуваному рішенні.

Звертає увагу, що Личаківська районна адміністрація стала стороною договору 29 грудня 2021 року, коли уклала з ПП «РОМА» додатковий договір №3 до договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року підряду на об`єкт: «Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники». Доданий до матеріалів справи акт приймання виконаних будівельних робіт, підписаний 21 грудня 2020 року Виконавчим комітетом Винниківської міської ради, не створив бюджетних зобов`язань для Личаківської районної адміністрації. Актів про виконані роботи, підписані Замовником, тобто Личаківською районною адміністрацією не було на момент звернення позивача до суду.

Також, суд дійшов хибного висновку, що передавальний акт, затверджений Ухвалою Львівської міської ради №1827 від 23 грудня 2021 року «Про затвердження передавального акта виконавчого комітету Винниківської міської ради», в якому зазначено про відсутність заборгованості, не є первинним бухгалтерським документом та не може свідчити про відсутність заборгованості перед кредитором.

Первинний акт виконаних робіт від 21 грудня 2020 року, на який посилається позивач та суд в рішенні, не містить обов`язкових підписів та погоджень відповідно до норм законодавства та п. 10.8.1. ДБН А.3.1-5-2009, не може слугувати належним доказом виконання та здачі об`єкта (капітального ремонту дороги), про який стверджує позивач.

Згідно з протоколом перевірки №1 від 11 вересня 2023 року, комісія підтвердила, що роботи на об`єкті "Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники" виконано якісно, об`єкт готовий до експлуатації. Підпис директора ПП "РОМА" на протоколі свідчить про згоду останнього із текстом цього документа. Позивач погодився із тим, що роботи виконано та прийнято в експлуатацію не в грудні 2020 року, як стверджується у позові, а у вересні 2023 року, що й слугувало в подальшому підписанням акту акт приймання виконаних будівельних робіт №1 за вересень 2023 року та оплати за виконані роботи у сумі 970 959,60 грн, яка була здійснена платіжною інструкцією №97 від 25 вересня 2023 року платіжною інструкції №97 від 25.09.2023. Вважає, що зобов`язання, яке виникло в районної адміністрації після підписання додаткового Договору №3 до договору №10/09/20-02 підряду на об`єкт: «Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники» виконано Личаківською районною адміністрацією добросовісно. Оскільки, зобов`язання за договором сторонами виконано у вересні 2023 шляхом прийняття робіт, підписанням акту приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року та своєчасною оплатою за виконані підрядником роботи, то відсутні підстави для стягнення трьох відсотків річних та інфляційних витрат.

Окрім всього вищезазначеного, суд вийшов за межі диспозитивності господарського судочинства, у порушення ч. 1 ст. 14 ГПК України, а саме, суд самостійно розділив позовну вимогу позивача, закривши провадження у справі в частині стягнення основного боргу в сумі 970 959,60 грн, а іншу частину позовної вимоги задовольнив та стягнув з Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради на користь Приватного підприємства "РОМА" 404 493,59 грн інфляційних втрат, 65 360,21 грн 3% річних та 7 047,81 грн судового збору.

Приватне підприємство «РОМА» у відзиві на апеляційну скаргу просить апеляційну скаргу Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради залишити без задоволення, рішення Господарського суду Львівської області від 18 жовтня 2023 року залишити без змін.

Зазначає, що суд першої інстанції правильно встановив, що правовідносини між сторонами виникли на підставі договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року, факт виконання робіт за договором підтверджується актом приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в від 21 грудня 2020 року та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2020 року. Обов`язок оплати виконаних робіт виник після підписання цих документів сторонами. До відповідача, як правонаступника, перейшов обов`язок з оплати наявної заборгованості. Передавальний акт, в якому зазначено про відсутність заборгованості, не є первинним бухгалтерським документом та не може свідчити про відсутність заборгованості перед кредитором, за умови надання останнім належних доказів наявності боргу. Повторне підписання актів виконаних робіт та довідок про вартість таких робіт є волевиявленням сторін, не передбачено нормами чинного законодавства, що регулює правовідносини, що виникають з договору підряду, не спростовує виконання таких робіт у 2020 році. Додаткові договори до договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року не змінили строків виконання зобов`язань, зокрема, в частині оплати вже виконаних робіт.

Доводи відповідача є безпідставним і таким, що не узгоджуються з характером спірних правовідносин між сторонами, умовами договору і вимогами чинного законодавства, оскільки відповідачем помилково ототожнено поняття "бюджетне зобов`язання" (пункт 7 статті 2 Бюджетного кодексу України) та "господарське зобов`язання" (частина 1 статті 173 ГК).

Оскільки відповідачем порушено строки виконання грошового зобов`язання, то суд першої інстанції законно та обґрунтовано задоволив позов в частині стягнення інфляційних втрат та 3 % річних.

У відповіді на відзив на апеляційну скаргу Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради вказує, що зобов`язання, яке виникло в районної адміністрації після підписання додаткового Договору №3 до договору № 10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року підряду на об`єкт: «Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники» виконано районною адміністрацією добросовісно, із дотримання норм чинного законодавства у вересні 2023 року, а саме 25 вересня 2023 року оплачено 970 959,60 грн позивачу за виконані ним роботи, що підтверджено платіжною інструкцією №97 від 25 вересня 2023 року про оплату районною адміністрацією 970 959,60 грн. на рахунок ПП РОМА. Суд закрив провадження в частині вимог позивача про стягнення 970 959,60 грн за відсутністю предмета спору, що свідчить про те, що районна адміністрація виконала своє зобов`язання. Позивачем не доведено факт невиконання відповідачем зобов`язань за договором, а тому позовна вимога про стягнення 3% річних та інфляційних втрат не підлягає до задоволення.

Західний апеляційний господарський суд ухвалою від 27 листопада 2023 року відкрив апеляційне провадження за апеляційною скаргою Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради на рішення Господарського суду Львівської області від 18 жовтня 2023 року у справі №914/1394/23 та витребував матеріали справи №914/1394/23.

Суд призначив розгляд справи на 01 лютого 2024 року.

Відповідно до статті 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Західний апеляційний господарський суд розглянув апеляційну скаргу, матеріали справи, заслухав представників сторін і вважає, що апеляційна скарга Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради підлягає частковому задоволенню.

Обставини справи:

10 вересня 2020 року Приватне підприємство «РОМА» (Підрядник) та Виконавчий комітет Винниківської міської ради (Замовник) уклали Договір №10/09/20-02, відповідно до п. 1.1 якого Замовник доручає, а Підрядник зобов`язується у відповідності до умов даного Договору виконати роботи з «Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники» (Код ДК021:2015:45453000-7- Капітальний ремонт і реставрація, а Замовник зобов`язується прийняти ці роботи та оплатити їх (а.с. 14-21).

Відповідно до п. 2.4 договору, приймання-передача робіт за цим Договором здійснюється за актом приймання-передачі виконаних робіт форми КБ-2 та довідкою форми КБ-3. Після завершення виконання робіт Підрядник передає Замовнику два примірники Акту приймання-передачі виконаних робіт. Замовник протягом 3-х робочих днів з моменту отримання Акту приймання-передачі перевіряє обсяги виконаних робіт, їх якість та відповідність умовам договору та підписує Акт приймання-передачі, після чого повертає один екземпляр Підряднику або надає Підряднику обґрунтовану письмову відмову від підписання Акту з вказівкою на недоліки, виявлені у виконаних роботах. Вказані недоліки підлягають усуненню Підрядником за його рахунок протягом 3 календарних днів з моменту отримання письмової відмови Замовника. Акт приймання-передачі при цьому підписується негайно після усунення відповідних недоліків Підрядником.

Згідно п.3.1 договору, Підрядник зобов`язується виконати роботи, визначені цим договором та додатками до нього відповідно до календарного графіка виконання робіт (Додаток 2 до Договору) не пізніше 30.12.2020 або до повного виконання сторонами договірних зобов`язань.

Відповідно до п.3.2 договору строки виконання робіт можуть змінюватися із внесенням відповідних змін у договір у разі: виникнення обставин непереборної сили; порушення умов фінансування; інших обставин за взаємною згодою сторін.

Пунктом 4.1 договору визначено, що ціна цього договору визначається згідно з пропозицією переможця закупівлі. Договірна ціна комплексу робіт, визначена на підставі проектно-кошторисної документації і складає 1 012 505,56 грн в т.ч. ПДВ 168 750,93 грн.

У п. 4.4 договору визначено, що розрахунки за виконані роботи здійснюються поетапно у безготівковій формі по факту виконання робіт на підставі наданих Підрядником актів приймання-передачі виконаних робіт (Форми КБ-2в) та довідки (Форми КБ-3) з відстрочкою платежу до 30 календарних днів з дня підписання акту приймання передачі виконаних робіт.

Згідно з додатковою угодою №1 від 23 листопада 2020 року до основного договору №10/09/20-02 укладеною між Виконавчим комітетом Винниківської міської ради та ПП «РОМА» сторони домовились, що строк дії договору продовжено до кінця 2021 року у зв`язку з відсутністю фінансування та відповідних бюджетних асигнувань.

Додатковою угодою №2 від 21 грудня 2020 року до основного договору №10/09/20-02, укладеною між Виконавчим комітетом Винниківської міської ради та ПП «РОМА» сторони домовились, що вартість робіт на 2020 рік складає 12 000,00 грн, вартість робіт на 2021 рік становить 1 000 505,56 грн.

За довідкою про вартість виконаних будівельних робіт і витрат (Форма КБ-3) за договором №10/08/20-01 від 10 серпня 2020 року, всього вартість виконаних будівельних робіт з ПДВ по об`єкту будівництва код ДК 021:2015-45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація ("Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники") становить 970 959,60 грн. Довідка підписана та завірена замовником Виконавчим комітетом Винниківської міської ради та підрядником ПП "РОМА" 21 грудня 2020 року (а.с. 29).

21 грудня 2020 року замовник Виконавчий комітет Винниківської міської ради та підрядник ПП "РОМА" склали акт приймання виконаних будівельних робіт (Форма КБ-2в) за договором №10/08/20-02 від 10 серпня 2020 року по об`єкту будівництва код ДК 021:2015-45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація ("Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники") всього вартість виконаних будівельних робіт становить 970 959,60 грн. (а.с. 30-37).

Ухвалою Львівської міської ради №6 від 29 грудня 2020 року «Про функціонування Львівської міської територіальної громади визначено Львівську міську територіальну громаду правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, територія яких включена до території Львівської міської територіальної громади, а саме Брюховицької, Винниківської, Рудненської, Грибовицької (Жовківський район), Грядівської (Жовківський район), Дублянської міської ради (Жовківський район), Зашківської (Жовківський район), Малехівської (Жовківський район), Лисиничівської (Пустомитівський район), Рясне-Руської (Яворівський район) відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (пункт 1 ухвали).

У пункті 2 Ухвали встановлено, що чинні у 2021 році бюджетні програми, затверджені ухвалами міської ради, поширюють свою дію та є обов`язковими до виконання на території всіх населених пунктів, що увійшли до складу Львівської міської територіальної громади.

Згідно з пунктом 3 Ухвали, районні адміністрації здійснюють свої повноваження на території таких населених пунктів, що увійшли до складу Львівської міської територіальної громади. Зокрема визначено, що Личаківська районна адміністрація здійснює свої повноваження на території м. Винники, с. Лисиничі та с. Підбірці.

Відповідно до Ухвали Львівської міської ради №7 від 29 грудня 2020 року вирішено припинити шляхом приєднання до Львівської міської ради юридичні особи, зокрема: Винниківську міську раду (п.1.1). Встановлено, що Львівська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків місцевих рад, зазначених у пункті 1 цієї ухвали (п. 2). Виконавчому комітету та виконавчим органам Львівської міської ради забезпечити своєчасне та повне прийняття майна, активів та зобов`язань місцевих рад відповідно до розмежування повноважень (п. 7).

Відповідно до Ухвали Львівської міської ради №95 від 25 лютого 2021 року вирішено припинити виконавчий комітет Винниківської міської ради шляхом приєднання до виконавчого комітету Львівської міської ради (п. 1). Встановити, що виконавчий комітет Львівської міської ради є правонаступником всього майна, прав та обов`язків виконавчого комітету Винниківської міської ради (п. 2).

Відповідно до Ухвали Львівської міської ради від 30 листопада 2021 року №1715 «Про заміну сторони договору» керуючись Законом України Про місцеве самоврядування в Україні, враховуючи ухвали міської ради від 29.12.2020 №7 Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради та від 25.02.2021 №95 Про припинення виконавчого комітету Винниківської міської ради шляхом приєднання до виконавчого комітету Львівської міської ради, з метою забезпечення капітального ремонту об`єктів каналізаційного господарства та вулично-шляхової мережі у м. Винники міська рада ухвалила:

1. Надати згоду на заміну сторони "Замовника" з виконавчого комітету Винниківської міської ради на: 1.1. Департамент житлового господарства та інфраструктури у договорах згідно з додатком 1. 1.2. Личаківську районну адміністрацію у договорах згідно з додатком 2.

2. Уповноважити департамент житлового господарства та інфраструктури виступити стороною ("Замовником") за договорами, зазначеними у додатку 1 до цієї ухвали, та Личаківську районну адміністрацію виступити стороною ("Замовником") за договорами, зазначеними у додатку 2 до цієї ухвали.

3. Укласти додаткові договори, продовжити термін дії договорів та при необхідності провести коригування проектної документації: 3.1. Департаменту житлового господарства та інфраструктури відповідно до пункту 1.1 цієї ухвали. Відповідальний: директор департаменту житлового господарства та інфраструктури. 3.2. Личаківській районній адміністрації відповідно до пункту 1.2 цієї ухвали. Відповідальний: голова Личаківської районної адміністрації.

4. Комісії з припинення виконавчого комітету Винниківської міської ради, утвореної відповідно до ухвали міської ради від 25.02.2021 № 95 "Про припинення виконавчого комітету Винниківської міської ради шляхом приєднання до виконавчого комітету Львівської міської ради", передати департаменту житлового господарства та інфраструктури і Личаківській районній адміністрації договори, проектно-кошторисну документацію, а також інші документи та матеріали, які стосуються зазначених договорів.

На виконання Ухвал Львівської міської ради від 29 грудня 2020 року №7 Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради та від 30 листопада 2021 року №1715 "Про заміну сторони договору", Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради (Замовник) та Приватне підприємство "РОМА" (Підрядник) 29 грудня 2021 року уклали додатковий Договір №3 до договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року підряду на об`єкт: "Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники", яким внесено зміни до цього Договору - Замовником визначено Личаківську районну адміністрацію Львівської міської ради.(а.с.26-27)

Пунктом 1.2 додаткового договору внесено зміни у п.4.1 договору та викладено його у новій редакції: "4.1. Загальна вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором, визначена на підставі твердої договірної ціни, та складає 1 012 505,56 грн з ПДВ.

Вартість робіт, виконаних за Договором станом на дату підписання цього Додаткового договору становить 0,00 грн. Вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором у 2021 році 0,00 грн. Вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором в наступних бюджетних періодах становить 1 012 505,56 грн."

Пунктом 1.3 внесено зміни у Календарний графік виконання робіт та викладено нову редакцію (додаток №2).

Пунктом 1.4 внесено зміни у п. 10.2 Договору, а саме встановлено, що Договір вступає в силу з моменту підписання його тексту та усіх додатків і діє до моменту повного виконання Сторонами своїх зобов`язань.

Відповідач 27 вересня 2024 року і 04 жовтня 2024 року подав суду першої інстанції клопотання про долучення документів щодо правовідносин між сторонами за договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року. Суд першої інстанції задовольнив клопотання відповідача, визнав поважними причини пропуску строку на подання доказів і поновив такий, подані документи доєднав до матеріалів справи. Про що вказано в оскарженому рішенні (а.с. 113-131, 135-138). Відповідач надав суду:

Протокол №1 комісійної перевірки щодо визначення готовності до експлуатації об`єкта "Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники", який фінансується за рахунок видатків бюджету розвитку міського бюджету м. Львова;

Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року і Довідку про вартість виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року за договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року;

платіжну інструкцію №97 від 25 вересня 2023 року про оплату Личаківською районною адміністрацією Приватному підприємству «РОМА» 970 959,60 грн;

Додатковий Договір №5 до договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року підряду на об`єкт: «Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники», укладений 11 вересня 2023 року Личаківською районною адміністрацією Львівської міської ради (Замовник) та Приватним підприємством "РОМА" (Підрядник), а саме:

Сторони домовились зменшити ціну договору на 41545,96 грн з ПДВ (п.1).

Пунктом 2 Додаткового договору внесено зміни у п.4.1 договору та викладено його у новій редакції: "4.1. Загальна вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором, визначена на підставі твердої договірної ціни, та складає 970 959,60 грн з ПДВ.

Вартість робіт, виконаних за Договором у 2020 році становить 0,00 грн. Вартість робіт, виконаних за Договором у 2021 році становить 0,00 грн. Вартість робіт, виконаних за Договором у 2022 році становить 0,00 грн. Вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором у 2023 році становить 970 959,60 грн з ПДВ."

Пунктом 3 Додаткового договору встановлено, що решта умов, яких не торкнувся цей Додатковий договір, залишаються незмінними і Сторони підтверджують по них свої зобов`язання.

Цей Додатковий договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (п.5).

Предметом розгляду у цій справі є вимога Приватного підприємства "РОМА" до Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради про стягнення 970 959,60 грн заборгованості, 404 493,59 грн інфляційних втрат, 65 360,21 грн 3% річних за неналежне виконання зобов`язань за договором підряду №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року.

Суд апеляційної інстанції в межах доводів і вимог апеляційної скарги Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради переглядає рішення Господарського суду Львівської області від 18 жовтня 2023 року у справі №914/1394/23, яким суд закрив провадження у справі в частині вимоги про стягнення 970 959,60 грн основного боргу; решту позовних вимог задовольнив. Стягнув з Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради на користь Приватного підприємства «РОМА» 404 493,59 грн інфляційних втрат, 65 360,21 грн - 3% річних та 7 047,81 грн судового збору.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами , але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

За визначенням частини першої статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. (ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч. 1 ст. 627 Цивільного кодексу України).

Згідно з статтею 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з статтею 837 Цивільного Кодексу України за договором підряду підрядник зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням замовника, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ч. 1). Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу (ч. 2). Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості (ч. 3).

Згідно з статтею 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до статті 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Апеляційний суд ураховує, що відповідно до ухвали Львівської міської ради №7 від 29 грудня 2020 року Львівська міська рада визначена правонаступником всього майна, прав та обов`язків місцевих рад, зокрема Винниківської міської ради, а відповідно до ухвали Львівської міської ради №95 від 25 лютого 2021 року припинено виконавчий комітет Винниківської міської ради шляхом приєднання до виконавчого комітету Львівської міської ради. Виконавчий комітет Львівської міської ради визначено правонаступником всього майна, прав та обов`язків виконавчого комітету Винниківської міської ради.

За обставинами справи, правовідносини між Личаківською районною адміністрацією Львівської міської ради та Приватним підприємством "РОМА" за договором підряду №10/09/20-02 виникли з 29 грудня 2021 року, коли Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради (Замовник) та Приватне підприємство «РОМА» (Підрядник) 29 грудня 2021 року уклали додатковий Договір №3 до договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року підряду на об`єкт: «Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники», яким внесли зміни до цього Договору - Замовником визначено Личаківську районну адміністрацію Львівської міської ради.

Додатковий договір №3 сторони уклали на виконання Ухвал Львівської міської ради від 29 грудня 2020 року №7 "Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради" та від 30 листопада 2021 року №1715 «Про заміну сторони договору».

Із змісту Додаткового договору №3 видно, що загальна вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором, складає 1 012 505,56 грн з ПДВ. Вартість робіт, виконаних за Договором станом на дату підписання цього Додаткового договору становить 0,00 грн. Вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором у 2021 році 0,00 грн. Вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором в наступних бюджетних періодах становить 1 012 505,56 грн. Змінився і календарний графік робіт, у якому вказано про відсутність у 2020 і 2021 роках виконаних робіт за цим договором.

Отже, станом на дату укладення Додаткового договору №3 (29 грудня 2021 року) сторони підтвердили відсутність виконаних робіт за Договором підряду №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року на об`єкті: «Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники».

Під час розгляду Господарським судом Львівської області цієї справи Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради (Замовник) та Приватне підприємство "РОМА" (Підрядник) 11 вересня 2023 року уклали Додатковий договір №5 до договору №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року підряду на об`єкт: "Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники", яким зменшили ціну договору на 41 545,96 грн з ПДВ; визначили загальну вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором, у сумі 970 959,60 грн з ПДВ. Сторони підтвердили, що вартість робіт, виконаних за Договором у 2020, 2021, 2022 роках становить 0,00 грн. Вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором у 2023 році становить 970 959,60 грн з ПДВ."

25 вересня 2023 року замовник Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради та підрядник Приватне підприємство "РОМА" підписали Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року (Форма КБ-2в) і Довідку про вартість виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року (Форма КБ-3) за договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року, згідно з якими вартість виконаних будівельних робіт на об`єкті: "Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники" становить 970 959, 60 грн з ПДВ.

Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради оплатила Приватному підприємству "РОМА" суму 970 959,60 грн за виконані роботи договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року, що підтверджено платіжною інструкцією №97 від 25 вересня 2023 року, з призначенням платежу: 4317461 3132 в.р. "Кап.рем. дор. в. Крип`якевича м.Вин, дг. №10/09/20-02 в 10.09.20. д/д№5811.09.23. рх.№214825.09.23.а №1в25.09.23, ПДВ-161826,60, UA-2020-08-10-007510-a».

Таким чином, Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради свої зобов`язання за договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року з урахуванням Додаткових угод від 29 грудня 2021 року №3 та від 11 вересня 2023 року №5 до договору №10/09/20-02 виконала - у визначені договором строки оплатила повну вартість виконаних будівельних робіт на об`єкті: «Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники» у сумі 970 959, 60 грн з ПДВ.

Щодо інфляційних втрат і трьох відсотків річних.

Згідно з частиною 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Позивач заявив до стягнення з відповідача 404 493,59 грн інфляційних втрат і 65 360,21 грн трьох відсотків річних за прострочення виконання грошового зобов`язання з 21 січня 2021 року до 19 квітня 2023 року.

Задовольняючи позов суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про прострочення Личаківською районною адміністрацією Львівської міської ради в період з 21 січня 2021 року до 19 квітня 2023 року виконання грошового зобов`язання за договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року.

А саме, суд не урахував наведеного вище змісту Додаткових договорів №3 від 29 грудня 2021 року та №5 від 11 вересня 2023 року до договору №10/09/20-02; Акта №1 приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року (Форма КБ-2в) і Довідки про вартість виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року (Форма КБ-3) за договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року, згідно з якими вартість виконаних будівельних робіт на об`єкті: "Капітальний ремонт дороги по вул. Крип`якевича у м. Винники" становить 970 959, 60 грн з ПДВ; настання строку виконання грошового зобов`язання відповідачем згідно з пунктом 4.4. Договору; оплати відповідачем 970 959, 60 грн вартості виконаних робіт згідно з платіжною інструкцією №97 від 25 вересня 2023 року.

При цьому суд першої інстанції помилився й у застосуванні до правовідносин між сторонами приписів ст. 104, 106 ЦК України, непрямо вказуючи на Личаківську районну адміністрацію, як правонаступника виконавчого комітету Винниківської міської ради.

Також суд першої інстанції не звернув увагу, що надані позивачем Довідка про вартість виконаних будівельних робіт, і Акт приймання виконаних будівельних робіт, підписані 21 грудня 2020 року замовником Виконавчим комітетом Винниківської міської ради та підрядником Приватним підприємством "РОМА" містять посилання на інший договір - №10/08/20-01 від 10 серпня 2020 року.

Отже, відповідач (Личаківська районна адміністрація Львівської міської ради) не прострочив виконання грошового зобов`язання за договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року, тому законні підстави для застосування частини 2 статті 625 ЦК України відсутні.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що з огляду на наведені вище обставини цієї справи поведінка позивача є суперечливою. Адже із змісту Додаткових договорів №3 від 29 грудня 2021 року та №5 від 11 вересня 2023 року до договору №10/09/20-02 слідує, що вартість виконаних робіт за Договором станом на дату підписання Додаткового договору №3 (29 грудня 2021 року) становить 0,00 грн. Вартість робіт, виконаних за Договором у 2020, 2021, 2022 роках становить 0,00 грн. Вартість робіт, що підлягають виконанню за Договором у 2023 році становить 970 959,60 грн з ПДВ. Змінювалась і вартість підрядних робіт з суми 1 012 505,56 грн з ПДВ до суми 970 959,60 грн з ПДВ.

Приватне підприємство "РОМА" названі додаткові договори, акт і довідку підписало без жодних зауважень. При цьому, за винятком Додаткового договору №3, усі інші документи, у тому числі Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року (Форма КБ-2в) і Довідка про вартість виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року (Форма КБ-3) за договором №10/09/20-02 від 10 вересня 2020 року (на підставі яких у відповідача й виникло грошове зобов`язання) були підписані уже під час розгляду справи в суді першої інстанції.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення;

Зважаючи на наведені обставини справи і приписи закону суд апеляційної інстанції скасовує рішення Господарського суду Львівської області від 18 жовтня 2023 року у справі №914/1394/23 в частині стягнення з Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради на користь Приватного підприємства "РОМА" 404 493,59 грн інфляційних втрат, 65 360,21 грн 3% річних і в цій частині відмовляє у позові. В частині закриття провадження у справі щодо стягнення 970 959,60 грн основного боргу рішення Господарського суду Львівської області від 18 жовтня 2023 року у справі №914/1394/23 залишає без змін.

Згідно з статтею 129 ГПК України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. У випадку, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Спір у цій справі виник внаслідок неправильних дій Приватного підприємства "РОМА", про що зазначено вище. Тому судові витрати суд повністю покладає на позивача.

Керуючись ст.129, 269, 270, 275, 277, 281, 282, 283, 284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Львівської області від 18 жовтня 2023 року у справі №914/1394/23 в частині задоволення позову (пункти 2, 3 резолютивної частини) скасувати і прийняти нове судове рішення:

"У позові відмовити.

Судовий збір за подання позовної заяви покласти на Приватне підприємство "РОМА".

Судовий збір, сплачений Личаківською районною адміністрацією Львівської міської ради за подання апеляційної скарги покласти на Приватне підприємство "РОМА".

Стягнути з Приватного підприємства "РОМА" (місцезнаходження: Україна, 80316, Львівська обл., Львівський р-н, місто Рава-Руська, вул. Воїнів УПА, будинок 42а; ідентифікаційний код 22357406) на користь Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради (місцезнаходження: Україна, 79017, Львівська обл., місто Львів, ВУЛИЦЯ К.ЛЕВИЦЬКОГО, будинок 67; ідентифікаційний код 04056109) 32 418,32 грн судового збору за подання апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня прийняття.

Постанову може бути оскаржено у касаційному порядку.

Повний текст постанови складено 26 лютого 2024 року.

Суддя В.М. Гриців

Суддя О.В. Зварич

Суддя Б.Д. Плотніцький

Дата ухвалення рішення01.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117336998
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1394/23

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Булгакова І.В.

Постанова від 01.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Рішення від 18.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Король М.Р.

Ухвала від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Король М.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні