Ухвала
від 20.02.2024 по справі 380/11136/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№ 380/11136/21

У Х В А Л А

з питань відстрочення і розстрочення виконання,

змін чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення

20 лютого 2024 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Карп`як О.О.,

секретар судового засідання Савка В.А.,

за участю:

представника позивача Хомин Н.М.,

представника відповідача (заявника) Кучма М.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові заяву КП Кам`янкаводоканал Кам`янка-Бузької міської ради про відстрочення виконання судового рішення в адміністративній справі №380/11136/21 за позовом Головного управління ДПС у Львівській області до Комунального підприємства Кам`янкаводоканал про стягнення коштів за податковим боргом з рахунків у банках,-

в с т а н о в и в :

до Львівського окружного адміністративного суду звернулося комунальне підприємство Кам`янкаводоканал із заявою про відстрочення виконання рішення суду від 19.08..2021 у справі № 380/11136/21 за позовом Головного управління ДПС у Львівській області до комунального підприємства «Кам`янкаводоканал» про стягнення коштів за податковим боргом з рахунків у банках строком на один рік.

В обґрунтування заяви заявник посилається на скрутне фінансове становище, що значно утруднює виконання судового рішення та унеможливлює погасити борг одним платежем. Зазначає, що станом на листопад 2023 рішенням виконавчого комітету Кам`янка-Бузької міської ради № 136 затверджені нові тарифи з централізованого водопостачання та водовідведення у розмірах: водопостачання за ціною 35,29 грн. за один метр кубічний; водовідведення 18,95 грн. за один метр кубічний. Долученими до заяви доказами, а саме фінансовим звітом за дев`ять місяців 2022 року підтверджується, що за підсумками господарської діяльності підприємство отримало збитку на суму 2028 тис грн., а за перше півріччя 2023 року 1389 тис.грн.

Звертає увагу на те, що станом на сьогодні на підприємстві працює 65 працівників і основна частина коштів, які містяться на банківських рахунках, використовуються для виплати заробітної плати працівникам, сплату загальнообов`язкових платежів до бюджету, щомісячний розрахунок з «Львівобленерго» за спожиту електроенергію, використану підприємством для транспортування питної води та водовідведення ,сплату інших обов`язкових платежів.

Також, на погіршення фінансового стану підприємства у значній мірі вплинула військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану із 05 годин 30 хвилин 24.02.2022 року, відповідно до Указу Президента України від 24.02.20222 року № 64/2022, оскільки після даних подій було припинено денне навчання в освітніх закладах м. Кам`янка-Бузька частково припинена робота приватних підприємств, відбувся значний виїзд жителів міста за межі України та інші негативні процеси. Зазначає, що постановою КМ України від 05.03.2022 №206 установлено, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється: нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пенсі), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово комунальні послуги; припинення/ зупинення надання житлово комунальних послуг населенню у разі їх несплати або оплати не в повному обсязі. Окрім того, КП «Кам`янкаводоканал» віднесено до об`єктів критичної інфраструктури.

Всі вищезазначені факти, які підтверджуються долученими до заяви доказами вказують на важкий фінансовий стан підприємства та відсутність можливості виконати рішення суду в даний час. Постановлене судом рішення у справі № 380/11136/21 про стягнення з підприємства грошових коштів на рахунках у банках в сумі 2 856 489,00 грн., суттєво погіршує і так тяжкий фінансовий стан підприємства, а у випадку звернення судового рішення податковим органом до виконання, призведе до блокування рахунків заявника, подальшу неможливість сплати Львівобленерго за спожиту електроенергію, що у свою чергу стане підставою для відключення підприємства від електропостачання. При таких обставинах, споживачам м. Кам`янка-Бузька в особі: дошкільних, шкільних, медичних закладів, юридичним та фізичним особам постачання холодної води та водовідведення буде припинено. Окрім того, звернення рішення податковим органом до виконання, призведе до припинення виплат заробітної плати працівникам, відповідно в подальшому - до заборгованості зі заробітної плати, виникнення заборгованості з оплати по інших обов`язкових платежах та не можливості придбавати паливно-мастильні матеріали для транспорту, який задіяний у виробничій діяльності підприємства та придбавати матеріалів для ліквідації аварів на водопровідно-каналізаційній мережі. Таким чином, як випливає з вищезазначених обставин, виконання рішення суду у справі № 380/11136/21 по сплаті підприємством 2 856 489,00 грн. податкового боргу можливе тільки у випадку його відстрочення.

Додатково зазначають, що ними у період з січня 2023 по листопад 2023 сплачено ПДВ на загальну суму 2366 тис.грн., що більше на 2090 тис. грн у порівнянні з 2022 роком, що з урахуванням їх збитковості у першому півріччі 2023 є значними сумами та свідчать про бажання виконати рішення суду.

Від позивача надійшли заперечення на заяву КП «Кам`янкаводоканал». Вказує, що для відстрочення виконання судового рішення особа, яка звернулась з відповідною заявою, повинна довести суду наявність підтверджених відповідними доказами виняткових обставин, які можуть бути підставою для розстрочення виконання судового рішення. Головне управління ДПС у Львівській області вважає вимоги викладені в заяві КП «Кам`янкаводоканал» про відстрочення виконання судового рішення безпідставними, необґрунтованими, такими, що не підлягають задоволенню. Передумовою виникнення податкового боргу є наявність та несвоєчасна сплата узгодженого податкового зобов`язання.

Представник заявника в судовому засіданні заяву підтримала, просить її задоволити.

Представник позивача в судовому засіданні проти задоволення заяви заперечила з підстав, наведених у запереченні.

При постановленні ухвали суд враховує наступне.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19.08.2021 у справі №380/11136/21 адміністративний позов задоволено повністю, а саме: стягнуто з Комунального підприємства Кам`янкаводоканал (ЄДРПОУ 20794427) до бюджету кошти з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та коштів в розмірі 2856489,33грн.

Відповідно до Конституції України основними засадами судочинства є обов`язковість судового рішення (стаття 129), суд ухвалює рішення іменем України, а судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд (стаття 129-1 Основного Закону).

Зазначені норми Конституції України знайшли своє відображення в процесуальному законодавстві України.

Так, статтею 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Статтею 372 Кодексу адміністративного судочинства України визначено порядок виконання судових рішень в адміністративних справах.

Згідно із частинами першою, другою цієї статті у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення. Судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.

При цьому, за правилами статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.

Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Наведена норма не містить конкретного переліку обставин для відстрочення виконання судового рішення, а лише встановлює критерії для їх визначення, надаючи суду в кожному конкретному випадку повноваження вирішувати питання про їх наявність з урахуванням усіх обставин справи.

Верховний Суд у постанові від 05 березня 2020 у справі №820/1509/17 звернув увагу на те, що вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання рішення, суд із певною свободою розсуду повинен враховувати майнові інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини кожної сторони у виникненні спору, наявність надзвичайних непереборних подій, інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини (як то, зокрема, ненадання (несвоєчасне надання) бюджетних асигнувань або бюджетних зобов`язань заявнику та/або недоведення (несвоєчасне доведення) фінансування видатків до заявника - отримувача бюджетних коштів в обсязі, достатньому для своєчасного виконання ним грошових зобов`язань та/або погашення податкового боргу, а також неперерахування (несвоєчасне перерахування) заявнику з бюджету коштів в обсязі, достатньому для своєчасного виконання ним грошових зобов`язань та/або погашення податкового боргу, у тому числі в рахунок оплати наданих заявником послуг (виконаних робіт, поставлених товарів); загроза виникнення неплатоспроможності (банкрутства) заявника в разі своєчасної та в повному обсязі сплати ним грошового зобов`язання або погашення податкового боргу в повному обсязі; недостатність майна заявника - фізичної особи для своєчасної та у повному обсязі сплати грошового зобов`язання або погашення податкового боргу в повному обсязі або відсутність у нього такого майна; сезонний характер виробництва та/або реалізації товарів (робіт, послуг) заявником; виконання заявником плану реорганізації власного виробництва та/або зміна його організаційної структури, що призводить (може призвести) до значного спаду виробництва протягом певного періоду).

При цьому, питання відстрочення виконання судового рішення жодним чином не звільняє відповідача від обов`язку сплати податкового боргу та від настання наслідків у разі невиконання (несвоєчасного виконання) такого обов`язку.

Верховний Суд у постанові від 30 січня 2020 у справі №819/150/17 зазначив про те, що необхідно виходити з міркувань доцільності та об`єктивної необхідності надання саме таких строків відтермінування виконання рішення в цілому. Наявність підстав для відтермінування має бути доведена боржником. Строки відтермінування знаходяться у прямій залежності від обставин, що викликають необхідність надання додаткового строку для повного виконання рішення суду. Надання такого не може створювати занадто або безпідставно привілейовані умови для боржника, натомість повинне базуватися на принципах співмірності і пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів стягувачів і боржників.

Оцінюючи доводи заяв про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, суди повинні враховувати, що ці заходи не повинні створювати боржнику можливість ухилятися від виконання судового рішення. До уваги повинні братися не лише реальний майновий стан боржника, але й його наміри, що свідчать про бажання виконати рішення.

Судом встановлено, що основним видом діяльності підприємства є забезпечення питною водою фізичних, юридичних осіб, установ та організацій, які розташовані на території м. Кам`янка-Бузька питною водою. За надання даної послуги підприємство отримує дохід, відповідно до тарифу , який затверджений рішенням Виконавчого комітету Кам`янка Бузької міської ради №136 від 30.06.2021 у розмірах: водопостачання за ціною 35,29 грн. за один метр кубічний; водовідведення 18,95 грн. за один метр кубічний.

Долученими до заяви доказами, а саме звітом про фінансові результати за 2022 підтверджується, що за підсумками господарської діяльності підприємство отримало збитку на суму 2 028 тис. грн., а за перше півріччя 2023 року 1389 тис. грн. (баланс і форма №2).

Заявник вказує, що основною причиною збиткової діяльності підприємства є ріст собівартості послуг та їх невідповідність діючих тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення їх фактичній собівартості.

Постановою КМ України від 05.03.2022 №206 установлено, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється: нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пенсі), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово комунальні послуги; припинення/ зупинення надання житлово комунальних послуг населенню у разі їх несплати або оплати не в повному обсязі.

Додатково заявник вказує, що ними у період з січня 2023 по листопад 2023 сплачено ПДВ на загальну суму 2366тис.грн., що більше на 2090 тис. грн. у порівнянні з 2022 роком, що з урахуванням їх збитковості у першому півріччі 2023 є значними сумами та свідчать про бажання виконати рішення суду. Дані обставини підтверджуються копіями платіжних інструкцій, долучених до заяви.

Окрім того, згідно додаткових пояснень позивача, заявником (відповідачем) частково погашається заборгованість з податку на додану вартість, але враховуючи попередню заборгованість, кошти зараховуються згідно з черговістю виникнення боргу. В межах цієї справи відповідачем погашено 75101,58 грн., а тому заборгованість по виконанню вказаного рішення становить 2781387,75 грн., що підтверджується копіями інтегрованої картки платника податку з ПДВ.

На підприємстві працює 65 працівників і основна частина коштів, які містяться на банківських рахунках, використовуються для виплати заробітної плати працівникам, нарахувань на зарплату, сплату загальнообов`язкових платежів до державного бюджету України, щомісячний розрахунок з Львівобленерго за спожиту електроенергію використану підприємством для транспортування питної води та водовідведення, сплату інших обов`язкових платежів. Всі вищезазначені факти вказують на важкий фінансовий стан КП Кам`янкаводоканал та відсутність можливості виконати рішення суду в даний час. На підтвердження вказаних обставин заявником подано копії штатних розписів, розрахунково- платіжні відомості, виписки по рахунках, протоколів комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах.

Суд враховує те, що судове рішення у справі № 380/11136/21 про стягнення з підприємства грошових коштів на рахунках: у банках в сумі 2 856 489,33 грн., суттєво погіршує фінансовий стан КП Кам`янкаводоканал, і у випадку звернення судового рішення податковим органом до виконання, може призвести до блокування рахунків заявника, що у свою чергу може стати підставою для того, що споживачам м. Кам`янка-Бузька в особі: дошкільних, шкільних, медичних закладів, інших державних підприємств та установ, юридичним та фізичним особам постачання холодної води та водовідведення буде припинено. Крім того, зазначене призведе до припинення виплат заробітної плати працівникам підприємства, виникнення заборгованості з оплати по інших обов`язкових платежах та не можливості придбавати паливно-мастильні матеріали для транспорту, який задіяний у виробничій діяльності підприємства та придбавати матеріалів для ліквідації аварій на водопровідно-каналізаційній мережі.

Також суд враховує, що КП Кам`янкаводоканал віднесено до об`єктів критичної інфраструктури за типом основної послуги централізоване водопостачання, централізоване водовідведення у відповідності до затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 №1109, Міністерством розвитку громад та територій України наказом від 07.09.2022 №167 у зв`язку з чим є необхідність в забезпеченні функціонування КП Кам`янкаводоканал належним чином, що потребує фінансових витрат, окрім обов`язкових платежів, зокрема на: паливо, запчастини, насоси та інше.

Наведені вище обставини в сукупності дають підстави для висновку, що КП Кам`янкаводоканал на даний час не є прибутковим, на що, зокрема, вплинуло введення воєнного стану на всій території України, однак вживає заходи зі сплати поточних податкових зобов`язань та заробітної плати працівникам, що істотно ускладнює виконання судового рішення, а відстрочення його виконання матиме важливе значення для відновлення господарської діяльності підприємства та надасть в подальшому можливість отримувати кошти для погашення суми податкового боргу.

Суд звертає увагу, що відстрочення виконання судового рішення у даній справі не змінює статус заборгованості, податковий борг - несплачена сума узгодженого грошового зобов`язання, та не спростовує того факту, що боржник вчинив податкове правопорушення у вигляді несплати такого і таке правопорушення триває до часу погашення боргу в добровільному чи примусовому порядку.

Отже, з наведеного вище вбачається, що на сьогодні підприємство не набуло відповідного фінансового показника прибутковості для можливості підтримувати виробничий процес, сплачувати поточні обов`язкові платежі і одночасно погашати суми податкового боргу за минулі періоди у великих розмірах.

Поряд з цим на сьогодні підприємство першочергово вирішує питання щодо погашення податкових боргів за минулий період у розмірі, що надає можливість послідовно його сплачувати, при цьому одночасно забезпечувати діяльність підприємства та виробничий процес.

Вказані вище обставини суд вважає такими, що істотно ускладнюють виконання судового рішення, а відстрочення його виконання матиме важливе значення для відновлення господарської діяльності підприємства та надасть в подальшому можливість отримувати кошти для погашення суми податкового боргу.

За таких обставин, дослідивши долучені заявником докази, з метою дотримання розумного балансу між інтересами позивача та реальними можливостями комунального підприємства «Кам`янкаводоканал» погасити борг, а також з огляду на те, що підприємство вживає заходи для відновлення своєї господарської діяльності, від виконання рішення не уникає, судом вбачається критичне фінансове становище підприємства, яке є підставою для задоволення вказаної заяви та відстрочення виконання рішення суду.

Судом також враховану позицію Восьмого апеляційного адміністративного суду, викладену у постанові від 22.03.2023 у цій справі.

З урахуванням наведеного, суд вважає за можливе відстрочити виконання рішення суду на строк один рік.

Керуючись статтями 241, 243, 248, 378 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

у х в а л и в :

Заяву комунального підприємства "Кам`янкаводоканал" про відстрочення виконання судового рішення у справі №380/11136/21 - задовольнити.

Відстрочити Комунальному підприємству «Кам`янкаводоканал» виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19.06.2021 по справі № 380/11136/21 строком на один рік.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення (проголошення).

Повне судове рішення складено 26.02.2024.

СуддяКарп`як Оксана Орестівна

Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117347226
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення коштів за податковим боргом з рахунків у банках

Судовий реєстр по справі —380/11136/21

Постанова від 14.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 22.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні