Рішення
від 28.02.2024 по справі 420/34550/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/34550/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, Курісовської сільської рада Березівського району Одеської області, третя особа: Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області про визнання протиправним та нечинним рішення,-

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду 12 грудня 2023 року надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, Курісовської сільської рада Березівського району Одеської області, третя особа: Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 24 січня 2022 року № 150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради».

Позиція позивача обґрунтовується наступним

Позивач зазначає, що по перше, Рішення №150 від 24 січня 2022 року прийнято без урахування, що на час прийняття цього рішення вже існувало інше рішення з цих самих питань. Зокрема, Рішення Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (16 сесія 8 скликання) №315-VIII від 14 грудня 2021 року «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» (копія додається) встановлено комунальному підприємству «Сількомунгосп» економічно-обґрунтовані тарифи на послуги з центрального водопостачання на рівні собівартості: тариф для населення по оплаті за водокористування в розмірі 28,00 грн за 1 м. куб. води, без лічильника 100 грн з особи (при нормі споживання 3,6 м. куб.) з 01 січня 2022 року. Таким чином, рішення № 150 фактично дублює, прийняте раніше рішення Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області №315-VIII від 14 грудня 2021 року. При цьому, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року по справі № 420/7953/22, визнано незаконним та скасовано рішення XVI сесії VIII скликання Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14 грудня 2021 року №315-VIII «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» Рішення суду по справі №420/7953/22 набрало законної сили 12 грудня 2022 року.

Також позивач вказує, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням ст. 19 Конституції України та ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР); без проведення економічно обґрунтованих витрат; з порушенням приписів ст. 58 Конституції України, відповідно до якої встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи (частина перша статті 58); у супереч вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року №2189-VIII (далі Закон №2189-VIII); з недотриманням положень Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного Документ сформований в системі «Електронний суд» 11.12.2023 10 водопостачання та водовідведення» від 10 грудня 2015 року №887-VIII (далі Закон №887-VIII); в супереч положенням Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року №2939-VI (далі Закон №2939-VI), оскільки в установленому порядку не оприлюднено проект оскарженого рішення. Відповідачем не доведено до споживачів необхідну інформацію для прийняття рішення щодо зміни тарифів на послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, оскільки проект оскаржуваного рішення на офіційних веб-сайтах відповідача у мережі Інтернет та на інформаційних стендах не оприлюднювався, оголошення/інформування про зміну тарифу за місцем надання споживачам послуг відповідач не зроблено.

Позивач зазначає, що оскаржуваним рішенням порушується право позивача у законний спосіб бути повідомленим виконавцем комунальних послуг про намір зміни тарифів на комунальні послуги, про джерело розміщення всієї необхідної інформації з якою без перешкод міг ознайомитись ОСОБА_1 та на його участь в формуванні цих тарифів, тому судом таке рішення має бути визнано протиправним і не чинним.

Процесуальні дії та клопотання учасників справи

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін на підставі ст.262 КАС України у межах строків, визначених ст.258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті.

Відповідачі та третя особа будь-яких пояснень, заяв чи клопотань до суду не надали. У відповідності до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Станом на 28 лютого 2023 року, будь-яких інших заяв по суті справи з боку сторін на адресу суду не надходило.

Відповідно до ч.2 ст.262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалася позиція позивача, суд встановив наступні факти та обставини.

Обставини справи встановлені судом

ОСОБА_1 (далі позивач),згідно договору №200 від 01 березня 2021 року, є споживачем послуг з централізованого водопостачання, які надаються виконавцем комунальних послуг - Комунальним підприємством «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (далі КП «Сількомунгосп»).

Вказані послугу надаються на території Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області.

На момент укладення позивачем з КП «Сількомунгосп» Договору №200 діяв тариф для населення по оплаті за водокористування в розмірі 14,00 гривень за один куб. метр води.

Вказаний тариф, запроваджено рішенням Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 15 лютого 2021 року №88-VIII «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» з 01 березня 2021 року.

Курісовською сільською радою Березівського району Одеської області 14 грудня 2021 року прийняте Рішення №315-VIII «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради», яким встановлено з 01 січня 2022 року тариф для населення по оплаті за водокористування буде в розмірі 28,00 гривень за куб. м води, а без лічильника 100,00 гривень з особи (при нормі споживання 3.6 куб. м.).

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року по справі №420/7953/22 визнано незаконним та скасовано рішення XVI сесії VIII скликання Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14 грудня 2021 року №315-VIII «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп».

Рішення суду по справі №420/7953/22 набрало законної сили 12 грудня 2022 року.

В подальшому, Виконавчим комітетом Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області прийняте Рішення №150 від 14 січня 2022 року «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради», згідно якого з 01 січня 2022 року КП «Сількомунгосп» встановлено тариф для населення по оплаті за водокористування в розмірі 28,00 грн за 1 м. куб. води, без лічильника 100 грн. з особи (при нормі споживання 3,6 м. куб.) (далі Рішення № 150).

У зв`язку з наявними фактичними та правовими підставами для скасування вказаного рішення позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду (судова справа №420/16828/22).

В матеріалах судової справи №420/16828/22 наявні докази, які підтверджують дату прийняття відповідачем Рішення №150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» саме 14 січня 2022 року (роздрукований скрін з офіційного сайту Курісовської сільської ради з переліком рішень Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області за 2022 рік, в якому зазначено Рішення №150 від 14 січня 2022 року; роздруківка переліку тексту Рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14 січня 2022 року, яке оприлюднено на офіційному сайті Курісовської сільської ради).

Відповідачем по справі №420/16828/22 подано відзив, без будь-якої вказівки, що оскаржене рішення нібито має іншу дату.

Також, Відповідачем до відзиву надано копію оскарженого рішення.

Проте ця копія зроблена таким чином, що дату прийняття не можливо прочитати. Не зрозуміла дата оскарженого рішення була завантаження й на офіційний сайт Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області https://kurisovska.gr.org.ua/.

При цьому, в порядку ч. 4 ст. 264 КАС України відповідачем опубліковано оголошення про відкриття провадження по справі №420/16828/22 в газеті «Степовий маяк» від 10 грудня 2022 року №46-47.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року по справі №420/16828/22 позовну заяву ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, за участю третьої особи Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акту, - задоволено повністю:

- визнано протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14.01.2022 року № 150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради»;

- зобов`язано Виконавчий комітет Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379692, місцезнаходження: 67512, Одеська область, Березівський район, с. Курісове, вул. Партизанської слави, 28) резолютивну частину цього рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно опублікувати у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2023 року залишено без задоволення апеляційну скаргу Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року - залишено без змін.

Таким чином, Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року суду по справі №420/16828/22 набрало законної сили 14 червня 2023 року.

Разом з цим, позивачем на офіційному сайті Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області https://kurisovska.gr.org.ua/ встановлено, що дату рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» №150 змінено наступним чином: з 14 січня 2022 року на 24 січня 2022 року.

Рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» №150 від 24 січня 2022 року, відповідно до якого затверджено КП «Сількомунгосп» економічно-обґрунтовані тарифи на послуги з центрального водопостачання: встановлено тариф для населення по оплаті за водокористування в розмірі 28,00 грн. за 1 м. куб. води без лічильника 100 грн., з особи (при нормі споживання 3,6 м.куб.) з 01 січня 2022 року, станом на теперішній час є чинним та продовжує діяти.

На думку позивача, оскаржуване рішення № 150 від 24 січня 2022 року є незаконним та підлягає визнанню нечинним, у зв`язку з цим позивач звернувся до суду із цим позовом.

Джерела права та висновки суду

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення, дії та бездіяльність на їх відповідність усім зазначеним вимогам.

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначає Закон України від 09.11.2017 року № 2189 «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон №2189-VIII).

Згідно з пункту 2 частини 3 статті 4 Закону №2189-VIII до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Відповідно до пп. 2 п. «а» ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Відповідно до статті 5 Закону №2189-VIII до житлово-комунальних послуг належать житлова послуга та комунальні послуги, в тому числі з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.

Особливості доступу споживачів до інформації про встановлення цін/тарифів, заходи з енергозбереження, формування та виконання інвестиційних програм у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення визначає Закон України від 10.12.2015 № 887-VIII «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» (далі Закон № 887-VIII).

Відповідно до п.6 ст.1 Закону №887 споживачам у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення гарантується безперешкодний та безоплатний доступ до інформації, у тому числі шляхом розміщення розпорядниками (володільцями) у відкритому доступі в мережі Інтернет, про: прогнози зміни цін/тарифів та обґрунтування необхідності таких змін відповідно до заяви суб`єкта господарювання, що надається для встановлення тарифів на товари, послуги, та згідно з ч.3 ст.1 це стосується й водопостачання.

Згідно з ч.3 ст.4 Закону України №887 державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.

Відповідно до ч.2 ст.17 Закону України «Про доступ до публічної інформації» громадський контроль за забезпеченням розпорядниками інформації доступу до публічної інформації здійснюється депутатами місцевих рад, громадськими організаціями, громадськими радами, громадянами особисто шляхом проведення відповідних громадських слухань, громадської експертизи тощо.

Згідно з ст.4 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, забезпечують доступ споживачів до видів інформації, зазначених у пунктах 1, 2, 6-8, 12, 14 частини першої статті 1 цього Закону, шляхом її розміщення на своїх офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет (за наявності), на своїх інформаційних стендах, у засобах масової інформації.

Відповідно до п.11 ч.2 ст.8 Закону України №2189 виконавець комунальної послуги зобов`язаний інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства.

Згідно з ч.4 ст.10 Закону України №2189 інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства

Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №130 від 05.06.2018 р. (далі- Порядок № 130), визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).

Згідно з пункту 1 розділу ІІ Порядку №130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Згідно з пункту 2 розділу ІІ Порядку №130 протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку №130 виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

За змістом пункту 5 розділу ІІ Порядку №130 інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку встановлено, що способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком. Інформація має бути достовірною, точною, повною.

Згідно з п.8-10 цього Порядку у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду виконавцем комунальних послуг.

Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.

Виконавець комунальних послуг в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень виконавцем комунальних послуг споживачеві надається відповідь з обґрунтуванням причин їх неврахування.

У разі врахування зауважень і пропозицій виконавець комунальних послуг здійснює перерахунок тарифу та передає його органу, уповноваженому встановлювати тарифи, листом з висловленою позицією та відповідними обґрунтуваннями.

У такому випадку процедура доведення до відома споживачів інформації повторно виконавцем комунальних послуг не здійснюється.

Системний аналіз наведених норм права свідчить, що зміна цін/тарифів на комунальні послуги потребують дотримання чітких вимог, до яких відносяться:

здійснення виконавцем комунальних послуг розрахунку економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг;

інформування виконавцем комунальних послуг комунальних послуг протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи);

встановлення виконавцем комунальних послуг строку для прийняття зауважень і пропозицій;

доведення до відома споживачів про зміну та причини зміни тарифів із відповідним обґрунтуванням.

Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , відповідно до договору № 200 про надання населенню послуг з центрального водопостачання від 01.03.2021 року є споживачем послуг з водопостачання, що надає КП «Сількомунгосп».

Суд встановив, що виконавчим комітетом Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області прийняте Рішення №150 від 14 січня 2022 року «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради», згідно якого з 01 січня 2022 року КП «Сількомунгосп» встановлено тариф для населення по оплаті за водокористування в розмірі 28,00 грн за 1 м. куб. води, без лічильника 100 грн. з особи (при нормі споживання 3,6 м. куб.).

У зв`язку з наявними фактичними та правовими підставами для скасування вказаного рішення позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду (судова справа №420/16828/22).

В матеріалах судової справи №420/16828/22 та даної справи наявні докази, які підтверджують дату прийняття відповідачем Рішення №150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» саме 14 січня 2022 року (роздрукований скрін з офіційного сайту Курісовської сільської ради з переліком рішень Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області за 2022 рік, в якому зазначено Рішення №150 від 14 січня 2022 року; роздруківка переліку тексту Рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14 січня 2022 року, яке оприлюднено на офіційному сайті Курісовської сільської ради).

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року по справі №420/16828/22 позовну заяву ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, за участю третьої особи Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акту, - задоволено повністю:

- визнано протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14.01.2022 року № 150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради»;

- зобов`язано Виконавчий комітет Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379692, місцезнаходження: 67512, Одеська область, Березівський район, с. Курісове, вул. Партизанської слави, 28) резолютивну частину цього рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно опублікувати у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2023 року залишено без задоволення апеляційну скаргу Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року - залишено без змін.

Таким чином, Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року суду по справі №420/16828/22 набрало законної сили 14 червня 2023 року.

Суд встановив, що 24.01.2022 року виконавчим комітетом Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області було прийнято рішення № 150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради», відповідно до якого затверджено КП «Сількомунгосп» економічно-обґрунтовані тарифи на послуги з центрального водопостачання: встановлено тариф для населення по оплаті за водокористування в розмірі 28,00 грн за 1 м. куб. води без лічильника 100 грн, з особи (при нормі споживання 3,6 м.куб.) з 01 січня 2022 року (а.с. 29).

При цьому в матеріалах справи наявні докази, а саме роздруківка з офіційного сайту Курісовської сільської ради, про опублікування 21.01.2022 року лише рішення № 150 від 14.01.2022 року.

При цьому доказів опублікування рішення № 150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» від 24.01.2022 року в матеріалах справи відсутні.

Відповідач, ані відзив на позов, ані будь-яких пояснень до суду не подав.

У позові позивач стверджує, що оскаржуване рішення прийнято в супереч нормам Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» та Закону України «Про доступ до публічної інформації», зокрема, щодо не оприлюднення у встановленому законом порядку проекту оскаржуваного рішення.

Оцінюючи наведені доводи та надані докази, суд погоджується з думкою позивача, що в порушення пункту 2 та 5 розділу ІІ Порядку №130 виконавцями комунальних послуг не було належним чином повідомлено споживачів про намір підвищення тарифів на водопостачання з 01.01.2022 року.

Також суд звертає увагу, що пунктом 5 розділу ІІ Порядку №130 передбачено багато способів доведення до відома споживачів про зміну тарифів, окрім розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет.

Так, у п. 5 розділу ІІ цього Порядку також зазначено, що до таких способів відносяться друковані засоби масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), інформаційні стенди в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Разом з цим суду не надано докази повідомлення споживачів про зміну тарифів на водопостачання іншими способами, передбаченими Порядком №130.

Зазначені положення Порядку направлені на дотримання принципів державного регулювання цін/тарифів, зокрема, принципів відкритості, доступності та прозорості структури цін/тарифів для споживачів та суспільства, а також можливості кожного споживача бути обізнаним про зміну тарифів та висловити у встановленому чинним законодавством порядку свої пропозиції чи зауваження щодо таких змін.

Недоведення до відома споживачів всіма передбаченими Порядком способами інформації щодо зміни тарифів, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структури, обґрунтування причин зміни тарифу порушує права споживачів, передбачені Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

Також суд погоджується з доводами позивача щодо відсутності розрахунку економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) цих комунальних послуг, оскільки лист КП «Сількомунгосп» від 10.12.2021 року Вх. № СР-11-2461 таким документом не являється.

Окрім цього суду не надано докази того, що перед прийняттям оскаржуваного рішення були дотримані вимоги Порядку №130 щодо встановлення виконавцем комунальних послуг строку для прийняття зауважень і пропозицій.

Зазначене позбавляє споживачів можливості подати свої зауваження і пропозиції щодо зміни тарифів, що порушує права осіб на участь у прийнятті такого акта, врахуванні громадської думки при його прийнятті.

Також відповідно до частини одинадцятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

У свою чергу, частиною 4 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) передбачено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Як встановлено судом, відповідачем не надано жодного доказу дотримання вказаних вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Враховуючи викладені та встановлені судом обставини, суд доходить висновку, що відповідачем не дотримано процедуру зміни тарифів на водопостачання з прийняттям оскаржуваного рішення, що позбавило можливості споживачів послуги надати свої пропозиції та зауваження та бути проінформованими про зміну тарифів у спосіб встановлений законом.

Наведені порушення мають істотне значення для обґрунтованого визначення тарифів на водопостачання у Курісовській територіальної громаді, а тому є підставами для визнання оскаржуваного акту протиправним та нечинним.

Також, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 14 грудня 2021 року рішенням XVI сесії VIII скликання Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області було прийнято рішення № 315-VIII «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради, відповідно до затверджено ідентичний розрахунок економічно-обґрунтованих планових витрат на водопостачання, встановлено КП «Сількомунгосп» тарифи на послуги з центрального водопостачання на рівні собівартості, зокрема, тариф для населення по оплаті водокористування в розмірі 28,00 грн. за 1 м.куб. води, без лічильника 100 грн. з особи (при нормі споживання 3,6 м.куб.) з 01.01.2022 року.

Матеріалами справи підтверджено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року по справі № 420/7953/22 за позовом ОСОБА_1 до Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області рішення XVI сесії VIII скликання Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14 грудня 2021 року № 315-УІІІ Про встановлення тарифів на послуги КП Сількомунгосп на території Курісовської сільської ради визнано незаконним та скасовано, у тому числі у зв`язку з порушенням положень Порядку № 130.

Рішення суду від 09 листопада 2022 року по справі № 420/7953/22 набрало законної сили 12 грудня 2022 року.

Тобто відповідачем не були усунуті раніше встановлені судом порушення процедури прийняття рішення з питання зміни тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської територіальної громади.

Таким чином, оскаржуване рішення відтворює рішення на водопостачання рішення XVI сесії VIII скликання Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14 грудня 2021 року № 315-УІІІ «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» та рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 14.01.2022 року № 150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради», які вже судом було визнано незаконним та скасовано.

За таких обставин суд доходить висновку, що позовні вимоги належать задоволенню, а рішення Виконавчого комітету Курісовськї сільської ради Березівського району Одеської області № 150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради» від 24.01.2022 року підлягає визнанню протиправним та нечинним.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, оцінюючи встановлені факти, суд дійшов висновку, що відповідач, заперечуючи проти позову не довів, з посиланням на відповідні докази, правомірності свого рішення, а тому позовні вимоги належать задоволенню повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 265 КАС України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Розподіл судових витрат

Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, судовий збір належить стягненню на користь позивача за рахунок бюджетного асигнування Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 242-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, Курісовської сільської рада Березівського району Одеської області, третя особа: Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області про визнання протиправним та нечинним рішення задовольнити.

Визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 24.01.2022 року № 150 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради».

Зобов`язати Виконавчий комітет Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області резолютивну частину цього рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно опублікувати у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в розмірі 1073, 60 грн. (одна тисяча сімдесят три гривні 60 копійок).

Рішення суду набирає законної сили, згідно ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено, згідно ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач: Виконавчий комітет Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (67512, Одеська область, Березівський район с. Курісове, вул. Партизанської слави, 28).

Відповідач: Курісовська сільська рада Березівського району Одеської області (67512, Одеська область, Березівський район, село Курісове, вул. Партизанської слави, 28, код ЄДРПОУ 04379692).

Третя особа: Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (67512, Одеська область, Березівський район, село Курісове, вул. Партизанської слави, 28, код ЄДРПОУ 32089053).

Суддя С.О. Cтефанов

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117348250
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/34550/23

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Рішення від 28.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні