ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
28 лютого 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/17/24Суддя Полтавського окружного адміністративного суду Ясиновський І.Г., розглянувши матеріали справи за позовом заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі виконавчого комітету Піщанської сільської ради Полтавської області, Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок1" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
02 січня 2024 року до суду надійшов позов (надісланий до суду 28 грудня 2023 року) заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі виконавчого комітету Піщанської сільської ради Полтавської області, Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок1", відповідно до якого просить:
визнати протиправною бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок1» щодо не приведення сховища №62171, що перебуває на його балансі в належний для експлуатації стан;
зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Світанок1» привести у стан готовності захисну споруду - сховище № 62171, що знаходиться за адресом: вул. Зернова,8 с.Вільна Терешківка, Кременчуцький район Полтавська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 січня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
У відзиві на позовну заяву представник відповідача, наголошуючи на пропуску строку звернення до суду заступником керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області, просив залишити без розгляду позовну заяву.
У зв`язку з чим, судом постановлено ухвалу від 19 лютого 2024 року, якою позовну заяву залишено без руху. Позивачеві визначено усунути недоліки протягом п`яти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Вказані недоліки можуть бути усунені шляхом подання до Полтавського окружного адміністративного суду заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду та доказів поважності причин його пропуску.
27 лютого 2024 року від керівника прокуратури на адресу суду надійшла заява (що направлена до суду поштовим зв`язком 23 лютого 2024 року), в якій він зазначає, що згадані порушення неприведення в стан готовністі захисної споруди для використання за призначенням мають тривалий характер. Наголосив, що пропуск відповідного строку не повинен стояти на заваді припинення (застосування організаційно-правових заходів) триваючої протиправної поведінки (бездіяльності) та слугувати для правопорушника засобом легалізації триваючого правопорушення (зокрема, у сфері дотримання законодавства з питань екології, будівництва, безпеки життєдіяльності та інших сфер, які зачіпають основні конституційні права громадян та стосуються публічних інтересів).
Надаючи оцінку викладеному, суд зазначає наступне.
Згідно з пунктом 12 Порядку, здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Крім того, як визначено частиною другою статті 19 Кодексу цивільного захисту, до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить, зокрема: 1) забезпечення цивільного захисту на відповідній території; 4) розроблення та забезпечення реалізації програм та планів заходів у сфері цивільного захисту, зокрема спрямованих на захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, забезпечення техногенної та пожежної безпеки; 23) організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; 24) визначення за погодженням з місцевими державними адміністраціями потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; 25) планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; 27) організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; 28) здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; 29) організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту; 30) реалізація заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки суб`єктів господарювання комунальної форми власності; 31) здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Статтею 36-1 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" визначені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо організації та забезпечення цивільного захисту, до яких належать повноваження щодо виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані; забезпечення виконання передбачених законодавством вимог щодо пожежної та техногенної безпеки на відповідних територіях; розроблення, забезпечення та виконання визначених законодавством планів у сфері цивільного захисту; виконання на відповідній території передбачених законодавством заходів щодо радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків надзвичайних ситуацій.
Отже, на Виконавчий комітет Піщанської сільської ради Полтавської області покладений законом обов`язок щодо здійснення контролю за станом утримання захисних споруд цивільного захисту та готовності їх до використання за призначенням.
Проте, сховище № 62171, що знаходиться за адресом: вул. Зернова, буд.8 с. Вільна Терешківка, Кременчуцький район Полтавська область залишається непридатним до використання за призначенням, тобто орган місцевого самоврядування неналежним чином здійснює контроль за станом утримання захисної споруди цивільного захисту.
Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення сховища № 62171 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя населення та є підставою для звернення прокурора до суду з цим позовом.
Як визначено частинами першою та другою статті 122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.
Виходячи зі встановлених у ході розгляду справи обставин, відповідач тривалий час не приводить у готовність до експлуатації сховище № 62171, на підтвердження чого до матеріалів справи залучені копії актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №62171: від 14.06.2022 та 26.06.2023 /а.с. 36-41/. За твердженням прокурора, після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану, виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання сховища № 62171, що знаходиться за адресом: АДРЕСА_1 , безпосередньо за призначенням, проте відповідач всупереч вищевказаним нормам законодавства у сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту не виконав свій прямий та безпосередній обов`язок щодо утримання такої захисної споруди у належному та придатному для використання за призначенням стані й у воєнний час. У вересні 2023 року прокурором від органів, уповноважених на безпосереднє здійснення контролю за станом утримання захисних споруд цивільного захисту та готовності їх до використання за призначенням, отримані листи, які вказують на неготовність сховища до використання за призначенням та відсутність законних підстав щодо вжиття Головним управлінням заходів реагування, які б зобов`язували балансоутримувачів (користувачів) привести у готовність до використання за призначенням захисні споруди цивільного захисту (лист ГУ ДСНС України у Полтавській області від 11.09.2023), а також з інформацією щодо стану приведення у готовність ПРУ №62171 (лист виконавчого комітету Піщанської сільської ради від 08.09.2023). /а.с. 64-67/.
З урахуванням наведеного, суд погоджується з прокурором в тому, що ним не пропущений визначений процесуальним законом строк звернення до суду з цим позовом.
В силу ч.13 ст. 171 КАС України суддя, встановивши після відкриття провадження у справі, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 160, 161 цього Кодексу, постановляє ухвалу не пізніше наступного дня, в якій зазначаються підстави залишення заяви без руху, про що повідомляє позивача і надає йому строк для усунення недоліків, який не може перевищувати п`яти днів з дня вручення позивачу ухвали.
В свою чергу відповідно до частини чотирнадцятої тієї ж статті, якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, суд продовжує розгляд справи, про що постановляє ухвалу не пізніше наступного дня з дня отримання інформації про усунення недоліків.
Відтак, суд приходить до висновку про наявність підстав продовжити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Керуючись статтями 171, 241, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
Продовжити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвала оскарженню не підлягає і набирає законної сили негайно після її проголошення.
СуддяІ.Г. Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117348470 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні