Рішення
від 20.02.2024 по справі 620/3811/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2024 року Чернігів Справа № 620/3811/22

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої суддіЖитнякЛ.О.

за участі секретаряСтасюк Т.В.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивачаЧепурної Н.В.,

представника відповідачаЧеркашина В.О.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у судовому засіданні в залі суду справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) в особі житлової комісії Військової частини НОМЕР_2 про визнання протиправним та скасування пункту рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) в особі житлової комісії в\ч НОМЕР_2 , в якому просить визнати протиправним та скасувати п.2 рішення житлової комісії в\ч НОМЕР_2 від30.08.2019 №10 в частині відмови у внесенні до списків військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовим житловим приміщенням; зобов`язати відповідача зарахувати позивача до списків військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовим житловим приміщенням при військовій частині НОМЕР_2 у загальній черзі та пільговій першочерговій черзі з 30.08.2019.

Суд ухвалою від18.07.2022 поновив позивачу строк звернення до суду та відкрив провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження. В подальшому, суд ухвалою від07.09.2022 призначив справу до розгляду в порядку загального позовного провадження. В подальшому, суд ухвалою від24.11.2022 позовну заяву залишив без розгляду. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від13.03.2023 ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від24.11.2022 залишено без змін. Постановою Верховного Суду від25.05.2023 ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від24.11.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від13.03.2023 скасовано.

Ухвалою від15.06.2023 справу прийнято до провадження та продовжено її розгляд в порядку загального позовного провадження. В судовому засіданні 10.08.2023 суд ухвалою від10.08.2023 визнав поважними причини пропуску строку звернення до суду та у задоволенні клопотання Військової частини НОМЕР_1 про залишення без розгляду позовної заяви відмовив.

12.09.2023 судом винесено ухвалу, якою зупинено провадження у справі №620/3811/22 за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) в особі житлової комісії в\ч НОМЕР_2 про визнання протиправним та скасування пункту рішення, зобов`язання вчинити певні дії, до набрання законної сили рішенням суду апеляційної інстанції, прийнятого за результатами розгляду апеляційної скарги на ухвалу суду від10.08.2023. 13.02.2024 провадження у справі поновлено.

Обгрунтовуючи свої вимоги позивач зазначає, що оскаржуваний протокол засідання житлової комісії від30.08.2019 №10 про відмову зарахувати його до списків військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов винесено з надуманих підстав, без конкретного визначення, яких саме документів не надано позивачем для взяття його на облік, та якими нормами законодавства керувалася житлова комісія в/ч НОМЕР_2 надаючи відмову.

Відповідачем подано відзив на позов, в якому останній просить у задоволенні позову відмовити та зазначає, що при зверненні з рапортом, позивачем не було подано довідку з місця проживання про його реєстрацію та склад сім`ї, чим не виконано вимоги п.23 Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від03.08.2006 №380.

Позивачем подано відповідь на відзив, в якій він наголошує, що зазначені відповідачем обставини не відповідають дійсності, оскільки зазначена довідка надавалась відповідачу та наявна в матеріалах житлової справи.

Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, посилаючись на обставини, викладені в заявах по суті, з наданням додаткових пояснень.

Представник житлової комісії Військової частини НОМЕР_2 в судовому засіданні проти позову заперечив, просив у задоволенні вимог відмовити.

Представник Військової частини НОМЕР_1 у судове засідання не з`явився. Подав клопотання, в якому просив відкласти розгляд справи на більш пізню дату, оскільки 20.02.2024 перебуватиме в Національному військово-медичному клінічному центрі МО України на обстеженні.

Суд протокольною ухвалою у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи відмовив та визнав за можливе розглянути справу за відсутності представника Військової частини НОМЕР_1 , з урахуванням позиції представника Військової частини НОМЕР_1 , викладеній у відзиві на позов.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

09.08.2019 позивач звернувся до житлової комісії Військової частини НОМЕР_2 із відповідним рапортом про вирішення питання щодо зарахування його на квартирний облік (т.1 а.с.29).

До рапорту було додано довідку форми 5 від08.08.2019 №312 (т.1 а.с.34), форми 9 від08.08.2019 №313 (т.1 а.с.35), витяг з наказу командира в/ч НОМЕР_1 від06.02.2019 №9-рс (т.1 а.с.17), витяг з послужного списку (т1 а.с.16), два примірники встановлених рапортів згідно додатку 10 наказу Міністерства оборони України №380.

Рішенням Васильківського міськрайонного суду Київської області від11.10.2021 у справі №362/1052/21 (https://reestr.court.gov.ua/Review/100233536), залишеним без змін постановою Київського апеляційного суду від18.05.2022 (https://reestr.court.gov.ua/Review/104443708) було зобов`язано житлову комісію Військової частини НОМЕР_2 розглянути рапорт позивача від09.08.2019.

За результатами розгляду рапорту позивача, житловою комісією Військової частини НОМЕР_2 прийнято рішення, оформлене протоколом від30.08.2019 №10 (т.1 а.с.30-33), яким позивачу відмовлено у внесені до списків військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, у зв`язку з тим, що позивач не надав усі необхідні документи (копії).

Вважаючи зазначене рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Наказом Міністерства оборони України від31.07.2018 №380, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06.09.2018 за №1020/32472, затверджено Інструкцію з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі Інструкція №380).

Ця Інструкція визначає зміст та методику забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (далі - військовослужбовці), та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов (далі - члени їх сімей).

Відповідно до витягу з наказу командира в/ч НОМЕР_1 від01.11.2019 №63-рс позивача звільнено у запас за пп. «б» (за станом здоров`я) п.2 ч.5 ст.26 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» (т.1 а.с.38).

Відповідно до пункту 5 розділу ІІ Інструкції №380, основними завданнями житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) є, зокрема, прийняття рішення з житлових питань, у тому числі із розгляду відповідних рапортів (заяв) військовослужбовців та членів їх сімей з житлових питань.

Згідно з положеннями пунктів 4 та 6 розділу VI Інструкції №380 для зарахування на облік військовослужбовець подає командиру військової частини рапорт, який реєструється у службі діловодства військової частини.

До рапорту додаються документи, передбачені Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від03.08.2006 №1081 (далі - Порядок забезпечення житловими приміщеннями), а також витяг з послужного списку військовослужбовця.

Зазначені документи направляються командиром до житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) для прийняття рішення про зарахування на облік.

Житлова комісія військової частини (об`єднаної житлової комісії) у разі необхідності має право запитувати через командира військової частини у відповідних державних органів, установ, організацій, громадян інші документи.

Вимагати від військовослужбовців та членів їх сімей інших, не передбачених законодавством, документів забороняється.

Після проведення перевірки житлових умов військовослужбовця житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) на найближчому засіданні, але не пізніше ніж через місяць з дати реєстрації відповідного рапорту військовослужбовця, розглядає питання щодо зарахування військовослужбовця на облік.

На засіданні житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) має право бути присутнім військовослужбовець та члени його сім`ї, щодо яких приймається рішення.

За результатами розгляду житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) приймає рішення про зарахування військовослужбовця та членів його сім`ї на облік або відмовляє у зарахуванні на облік із зазначенням обґрунтування такої відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.

Відповідно до Порядку забезпечення житловими приміщеннями, в редакції чинній на момент подання рапорту, до рапорту додаються:

довідка з місця проживання про реєстрацію і склад сім`ї;

витяг з особової справи військовослужбовця про склад сім`ї;

довідка про те, чи перебувають члени сім`ї на квартирному обліку за місцем роботи (у виконавчих органах місцевих рад);

документи, що підтверджують право на першочергове та позачергове одержання житла, інші пільги.

Як встановлено судом, до рапорту було додано довідку форми 5 від08.08.2019 №312 про те, що позивач перебуває на військовій службі у Військовій частині НОМЕР_2 , форми 9 від08.08.2019 №313 про те що позивач неодружений, витяг з наказу командира в/ч НОМЕР_1 від06.02.2019 №9-рс, витяг з послужного списку, два примірники встановлених рапортів згідно додатку 10 наказу Міністерства оборони України №380.

При цьому, в матеріалах справи міститься рапорт позивача від06.05.2019 на ім`я Голови житлової комісії в/чА3547 (т.1 а.с.26), до якого було додано довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб від26.04.2019 №3927 (т.1 а.с.22), довідку від26.04.2019 №127/п, витяг з наказу про поновлення на військовій службі, довідку від11.04.2019 №44, довідку від10.04.2019 №595, довідку від04.04.2019 №951, тощо (т.1 а.с.13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 28).

Наведене свідчить, що у відповідача були в наявності всі передбачені Порядком забезпечення житловими приміщеннями документи, а тому посилання відповідача на ненадання позивачем довідки з місця проживання про його реєстрацію та склад сім`ї, на увагу не заслуговують.

В той же час, як вбачається з оскаржуваного рішення, підставою для відмови стало не надання усіх необхідних документів (копій) позивачем.

Суд зазначає, що Інструкція №380 встановлює чіткі вимоги до рішення житлової комісії, як до акта індивідуальної дії, в частині обґрунтування відмови з посиланням на відповідні норми законодавства, що відповідає загальним вимогам, які висуваються до актів індивідуальної дії як актів правозастосування, тобто, наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав прийняття (фактичних і юридичних) таких актів, а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Зміст спірного протоколу від30.08.2019 №10, який є індивідуально-правовим актом і породжує права та обов`язки для позивача, має відповідати вимогам, визначеним у статті 2 КАС України, відповідно до яких обґрунтованість є однією із обов`язкових ознак рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень, що підлягає встановленню адміністративним судом.

За приписами ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Системний аналіз встановлених обставин справи дає змогу дійти висновку, що з метою виконання вимоги щодо обґрунтованості спірного протоколу, відповідачеві не достатньо вказати у його змісті на факт відповідного порушення. Відповідач зобов`язаний навести опис порушення (порушень) Порядку забезпечення житловими приміщеннями та Інструкції №380.

Враховуючи наведене, суд вважає, що зазначаючи у спірному протоколі, що позивачем не надано усіх необхідних документів (копій), відповідач не конкретизував, яких саме документів ним не надано та не вказав, порушенням якого нормативно-правового акту є ненадання таких документів, що свідчить про його нечіткість та невизначеність, і відповідно невідповідність критеріям, визначеним у статті 2 КАС України.

З огляду на наведене, п.2 рішення житлової комісії Військової частини НОМЕР_2 від30.08.2019 №10 в частині відмови у внесенні ОСОБА_1 до списків військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовим житловим приміщенням є протиправним та підлягає скасуванню, а вимоги в цій частині задоволенню.

Щодо вимог про зобов`язання відповідача зарахувати позивача до списків військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовим житловим приміщенням при Військовій частині НОМЕР_2 у загальній черзі та пільговій першочерговій черзі з 30.08.2019, суд зазначає про таке.

Судовий захист повинен сприяти відновленню порушеного права особи, яка звернулася за таким захистом. Суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. При встановленні порушення права позивача у спірних правовідносинах суд має вирішити питання про відновлення такого права.

В силу статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Вирішуючи питання щодо належного способу захисту порушеного права позивача, суд враховує, що зарахування до списків військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов належить до дискреційних повноважень житлової комісії, з огляду на що, рішення суду щодо зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії, буде втручанням у його дискреційні повноваження.

Тобто, житлова комісія в даному випадку має виключну компетенцію у спірних питаннях, а тому, суд враховує положення статті 245 КАС України, якою передбачено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Враховуючи наведене вище, суд вважає за можливе зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) в особі житлової комісії Військової частини НОМЕР_2 повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від09.08.2019 та прийняти рішення, з урахуванням висновків суду.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.

Згідно з частиною 1 статті 139 КАСУ при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як слідує з матеріалів справи, позивач не поніс судових витрат, пов`язаних з розглядом його справи, доказів на спростування вказаних обставин позивачем не надано, з огляду на що, підстави для розподілу витрат об`єктивно відсутні.

Керуючись статтями 139, 227, 229, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) в особі житлової комісії Військової частини НОМЕР_2 про визнання протиправним та скасування пункту рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати п.2 рішення житлової комісії Військової частини НОМЕР_2 від30.08.2019 №10 в частині відмови у внесенні ОСОБА_1 до списків військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовим житловим приміщенням.

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) в особі житлової комісії Військової частини НОМЕР_2 повторно розглянути рапорт ОСОБА_1 від09.08.2019 та прийняти рішення, з урахуванням висновків суду.

В решті позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Позивач - ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ).

Відповідач - Військова частина НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) в особі житлової комісії в\ч НОМЕР_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ).

Повний текст рішення суду складено 29.02.2024.

Суддя Л.О. Житняк

Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117349970
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики

Судовий реєстр по справі —620/3811/22

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Рішення від 20.02.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

Рішення від 20.02.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні