Постанова
від 22.02.2024 по справі 163/2724/23
ЛЮБОМЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 163/2724/23

Провадження № 3/163/38/24

ЛЮБОМЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 лютого 2024 року місто Любомль

Суддя Любомльського районного суду Волинської області Шеремета С.А.

з участю секретаря Кузьміної А.В.,

представника Волинської митниці Крижановської О.В.,

захисника Кривошея А.М.,

розглянувши в приміщенні суду направлені Волинською митницею матеріали справи за протоколом №0420/20500/23 про притягнення до відповідальності за ч.1 ст.483 МК України

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, що проживає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ,

в с т а н о в и в :

Головним державним інспектором оперативного відділу № 1 управління боротьби з контрабандою та порушення митних правил Волинської митниці ОСОБА_2 складено протокол про те, що 01.11.2023 о 22 год. 14 хв. в зону митного контролю митного поста «Ягодин» Волинської митниці у напрямку «в`їзд в Україну» по смузі руху «червоний коридор» заїхав транспортний засіб р.н. НОМЕР_2 / НОМЕР_3 , під керуванням водія - громадянина України ОСОБА_1 .

Громадянином ОСОБА_1 до митного контролю були подані три декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою та лист БО «Благодійний фонд «Антарес САВ» від 30.10.2023. Згідно поданих декларацій до складу гуманітарної допомоги входять товари: 1. Екскаватор «KUBOTA STON» Chassis: JKUU0484E01H54503 - 1 шт.; 2. Навантажувач «KRAMER» Chassis: 346041583 - 1 шт.; 3. Навантажувач «MANITAU 625H» Chassis: MAN 00000V01015601 - 1 шт.; 4. Міст для навантажувача - 1 шт., відправником яких виступає компанія «TRADE MED» (адреса: 513 Route de la Seds, 13127 Vitrolles, FR), отримувачем БО «Благодійний фонд «Антарес САВ» (адреса: 49108, м. Дніпро, вул. Янтарна, буд. 73а, оф.4, код ЄДРПОУ 45390456).

Під час проведення митного огляду транспортного засобу НОМЕР_2 / НОМЕР_4 та вантажу у кабіні водія було виявлено:

- експортну митну декларацію країни відправлення MRN 23PL401010E0041548 від 29.10.2023 та фактуру (Facture) №09641 від 18.10.2023, відповідно до яких продавцем/відправником товару «Навантажувач «KRAMER», с/н: 346041583, 2014 р.в.» є компанія «TRADE MED» (адреса: 513 Route de la Seds, 13127 Vitolles, FR), покупцем/отримувачем - ОСОБА_3 ( ОСОБА_4 ) (адреса: АДРЕСА_2 ), а вартість товару згідно з фактурою (Facture) №?09641 від 18.10.2023 становить 15 000 євро;

-експортну митну декларацію країни відправлення MRN 23PL4010100041530 від 29.10.2023 та фактуру (Facture) №09640 від 18.10.2023, відповідно до яких продавцем/відправником товару «Гусеничний екскаватор «KUBOTA STON», с/н: НОМЕР_5 , 2017 р.в.» є компанія «TRADE MED» (адреса: 513 Route de la Seds, 13127 Vitolles, FR), покупцем/отримувачем ОСОБА_5 ( ОСОБА_6 ) (адреса: АДРЕСА_3 ), а вартість товару згідно з фактурою (Facture) №09640 від 18.10.2023 становить 23 000 евро;

-експортну митну декларацію країни відправлення MRN 23PL401010E0041556 від 29.10.2023 та фактуру (Facture) № 09642 від 18.10.2023, відповідно до яких продавцем/відправником товару «Колісний навантажувач «MANITAU 625H», с/н: MAN00000V01015601, 2019 р.в.» є компанія «TRADE MED» (адреса: 513 Route de la Seds, 13127 Vitrolles, FR), покупцем/отримувачем ОСОБА_7 ( ОСОБА_8 ) (адреса: АДРЕСА_4 ), а вартість товару згідно з фактурою (Facture) №09642 становить 30 000 євро.

Волинською митницею направлено запит від 03.11.2023 №7.3-20/13614 на адресу компанії «TRADE MED» (адреса: 513 Route de la Seds, 13127 Vitrolles, FR), з проханням повідомити, чи продавала компанія вищевказані товари зазначеним українським громадянам, або чи відправляла їх в якості гуманітарної допомоги в Україну для БО «БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «АНТАРЕС САВ».

Згідно відповіді компанії «TRADE MED» (адреса: 513 Route de la Seds, 13127 Vitrolles, FR) на запит Волинської митниці від 03.11.2023 №?7.3-20/13614, рахунки-фактури є фальшивими і не видавалися компанією. Крім цього, про поставку та одержувача допомоги компанії також нічого не відомо.

З огляду на такі обставини дії ОСОБА_1 кваліфіковані за ч.1 ст.483 МК України як переміщення через митний кордон України товарів 1. «Екскаватора «KUBOTA STON» Chassis: JKUU0484E01H54503 - 1 шт.; 2. Навантажувача «KRAMER» Chassis: 346041583 - 1 шт.; 3. Навантажувача «MANITAU 625H» Chassis: MAN 00000V01015601 - 1 шт.; 4. Моста для навантажувача - 1 шт., з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника вантажу.

ОСОБА_1 на розгляд справи в суді не з`явився; заяв чи клопотань щодо суті протоколу та процедури його розгляду не подав, свої права та інтереси доручив представляти захиснику Кривошею А.М.

Захисник, адвокат Кривошей А.М. не заперечив проти проведення засідання без участі підзахисного, надав пояснення і висловив свою правову позицію про відсутність в діях ОСОБА_1 складу правопорушення. Повністю підтримав подані письмові пояснення та заперечення, з наведених у них підстав, просив провадження в справі закрити, а вилучені товари повернути.

Представник Волинської митниці під час розгляду протоколу заявила, що вважає доведеною винуватість ОСОБА_1 у вчиненні порушення митних правил, просила накласти стягнення в межах санкції ч.1 ст.483 МК України, стягнути витрати митниці і судовий збір.

На підтвердження винуватості ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України, органом митного оформлення надано: протокол про порушення митних правил №0402/20500/23, контрольний талон серії УВА номер 998245 для проходження по «червоному коридору», акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу UA205020/2023/600699, декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 01.11.2023, декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 01.11.2023, декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 01.11.2023, лист БО «Благодійний фонд «Анатрес САВ» від 30.10.2023, експортну декларацію MRN23PL401010E0041548, рахунок-фактуру № 09641 від 18/10/2023, експортну декларацію MRN 23PL401010E0041530 від 29.10.2023, рахунок-фактуру № 09640 від 18/10/2023, експортну декларацію MRN 23PL401010E0041556, рахунок-фактуру 09642 від 18/10/2023, письмові пояснення ОСОБА_1 від 02.11.2023, письмові пояснення ОСОБА_1 від 06.11.2023, копію паспорта громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_6 , копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 , НОМЕР_8 , лист волинської митниці від 03.11.2023 № 7.3-20/13614, відповідь компанії ТRADE MED, лист Волинської митниці від 03.11.2023 № 7.3-20/13613, звернення БО «Благодійний фонд «Анатрес САВ» від 06.11.2023, службову записку інспектора Волинської митниці, постанову про призначення експертизи від 10.11.2023, висновок № 142000-3301-1020.

Дослідженням доказів по справі встановлено таке.

Відповідно до Декларації про перелік товарів, що визначаються гуманітарною допомогою від 01.11.2023, Декларації про перелік товарів, що визначаються гуманітарною допомогою від 01.11.2023, Декларації про перелік товарів, що визначаються гуманітарною допомогою від 01.11.2023 товари слідували від компанії TRADE MED 513 Route de la Seds, 13127 Vitrolles, FR в адресу БО «Благодійний фонд «Анатрес САВ».

Згідно договору оренди транспортного засобу № 1010/23, договору про надання послуг, від 11.10.2023, акту прийому передачі, акту надання послуг від 31.10.2023 ОСОБА_1 є перевізником цього гуманітарного вантажу.

Згідно із ст.1 Закону України «Про гуманітарну допомогу», гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв`язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.

У зв`язку з повномасштабною військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Верховною Радою України (Закон України № 2102-IX від 24.02.2022), в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому був неодноразово продовжений.

Відповідно до п.1 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» №174 від 01.03.2022 на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 (декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою) без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Тобто, в умовах воєнного стану для спрощення переміщення гуманітарного вантажу особа, що перевозить вантаж заповнює декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою.

ОСОБА_1 як перевізник у поданій до митного оформлення декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, вказав усі необхідні відомості та реквізити щодо найменування товарів, їхньої кількості, ваги, відправника та одержувача. Зазначені відомості ОСОБА_1 отримав від одержувача гуманітарної допомоги - БО «БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «АНТАРЕС САВ» та інших джерел інформації у нього не було, а тому у декларації зазначив повну наявну у нього інформацію.

У свою чергу, відповідно до ч.2 ст. 191 МК України, в обсяг обов`язків перевізника входить:

1) під час прийняття товарів до перевезення перевіряти точність відомостей щодо кількості вантажних місць, їх маркування, номери, зовнішній стан товарів та їх пакування. У разі неможливості такої перевірки вносити відповідний запис до міжнародної автомобільної накладної (CMR);

2) у строк, встановлений статтею 95 цього Кодексу або встановлений митним органом країни відправлення відповідно до положеньКонвенції про процедуру спільного транзиту, доставляти товари до митного органу призначення, а також подавати передбачені законодавством документи на них;

3) не розпочинати вивантаження чи перевантаження товарів без дозволу митного органу;

4) у разі прибуття до митного органу призначення у неробочий час забезпечувати схоронність товарів і вживати визначених митним органом заходів для недопущення їх несанкціонованого вилучення з-під митного контролю;

5) у строки, встановлені статтею 194-2 цього Кодексу, подавати в установленому цим Кодексом порядку до митного органу загальну декларацію прибуття.

Тобто, Митним кодексом України на перевізника не покладено обов`язку вчиняти дії, за які посадова особа склала відносно ОСОБА_1 протокол.

Виключно Законом, а саме ч. 2 ст. 460 МК України, визначена особливість відповідальності перевізника, який відповідає у разі якщо подані неправдиві відомості стосуються кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, а перевізниками не вжито заходів до перевірки правдивості зазначених відомостей або у разі неможливості такої перевірки не внесено відповідного запису до міжнародної автомобільної накладної (CMR).

За обставинами цієї справи, перевізнику ОСОБА_1 в об`єктивну сторону правопорушення виміняється подання останнім неправдивих відомостей, що стосується відправника вантажу, що не є зоною відповідальності перевізника в силу Закону, що повністю виключає склад правопорушення.

Особливість декларування гуманітарного вантажу за підзаконним нормативним актом - Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану», жодним чином не може перекладати відповідальність на перевізника.

Крім цього, суб`єктивна сторона для кваліфікації дій за ст. 483 МК України характеризується умисною формою вини. Дослідження та доведення наявності суб`єктивної сторони, як складової адміністративного правопорушення, матеріали справи не містять взагалі.

Так, Волинською митницею 03.11.2023 був скерований запит №7.3-20/13614 на адресу компанії від 03.11.2023 № 7.3-20/13614 на адресу компанії «TRADE MED» (адреса: 513 Route de la Seds, 13127 Vitrolles, FR), з метою підтвердження чи спростування факту надання гуманітарної допомоги в Україну для БО «БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД «АНТАРЕС САВ». Згідно відповіді компанії «TRADE MED» (адреса: 513 Route de la Seds, 13127 Vitrolles, FR) на запит Волинської митниці від 03.11.2023 №7.3-20/13614, рахунки-фактури є фальшивими і не видавалися компанією. Крім цього, про поставку та одержувача допомоги компанії також нічого не відомо

Натомість, долучені митним органом до матеріалів справи про порушення митних правил №0420/20500/23 документи, а саме запит Волинської митниці та відповідь «TRADE MED» були отримані митним органом засобами електронного зв`язку та не містять обов`язкових реквізитів та не скріплені електронним підписом автора. При цьому, вони належним чином не завірені, а тому не можуть вважатися належними доказами по справі.

Більш того, Волинська митниця не зверталася з відповідним запитом до органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує митної політики на території Французької Республіки в порядку, передбаченому міжнародними договорами про співробітництво і взаємодопомогу у митних справах.

До поданого митним органом невідомого походження листа адвоката - члена колегії адвокатів Марселя про подання заяви про крадіжку особистих даних «TRADE MED SAS» суд ставиться критично, оскільки самої заяви про кримінальне правопорушення до цього листа не додано, що підтвердила представник митного органу в судовому засіданні.

Така інформація у взаємозв`язку із дослідженими наявними міжнародними експортними деклараціями: MRN23PL401010E0041548, MRN 23PL401010E0041530, MRN 23PL401010E0041556, де експортером виступає саме «TRADE MED SAS», може свідчити про зацікавленість французької компанії виключити свою причетність в контексті застосування санкцій за внутрішнім податковим правом країни експортера.

Відповідно до ст. 62 Конституції України, вина особи, яка притягується до відповідальності, має бути доведена належним чином, а не ґрунтуватися на припущеннях. При цьому, ЄСПЛ у справі «Аллене де Рібермон проти Франції» підкреслив, що сфера застосування принципу презумпції невинуватості є значно ширшою: він обов`язковий не лише для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших органів держави.

Верховний Суд України у п.39 своєї постанови від 08 липня 2020р. у справі №463/1352/16-а (провадження №К/9901/21241/18) зазначив, що у силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню у справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачяться на її користь. Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи.

Наведені обставини є самостійною підставою для закриття провадження у справі.

Отже, з товарно-супровідних документів, змісту протоколу про порушення митних правил та акту про проведення огляду, переміщуваний товар відповідав опису та кількості, був належним чином ідентифікований. Декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою заповнювалася перевізником ОСОБА_1 на основі даних повідомлених отримувачем БО «Благодійний фонд «Антарес САВ», що стверджується клопотанням БО «Благодійний фонд «Антарес САВ» від 30.01.2024 надісланого на адресу суду та поданими письмовими доказами сторони захисту.

В свою чергу, БО «Благодійний фонд «Антарес САВ» також підтвердив, що очікує саме цей ідентифікований за номерами агрегатів товар, що переміщувався перевізником ОСОБА_1 , а отже цей товар за своєю суттю є гуманітарним.

В умовах воєнного стану у державі та безпрецедентної збройної агресії з боку російської федерації питання гуманітарного характеру мають надзвичайно важливе значення. Зокрема, гуманітарна допомога від іноземних громадян та партнерів, діяльність благодійних організацій та волонтерів, допомагає державі забезпечити належні умови життя та захисту для її громадян задля досягнення перемоги у війні, яку Україна не розпочинала, але закінчить перемогою. І очевидним є те, що досягненню перемоги, серед інших, не менш важливих факторів, сприяє гуманітарна допомога іноземних громадян та громадян України.

В цьому контексті суд вважає за необхідне вказати, що очевидним є також те, що будь-які незаконні маніпуляції з гуманітарною допомогою спрямовані на ухилення від податків та зборів, отримання незаконних прибутків тощо повинні негайно присікатись компетентними органами. Натомість розпочинаючи і здійснюючи провадження щодо громадян, які здійснюють волонтерську діяльність, митний орган повинен провести такий комплекс заходів і зібрати таку кількість неспростовних, належних та допустимих доказів, які у своїй сукупності поза розумним сумнівом забезпечать доведення винуватості відповідної особи. В свою чергу, безпідставне, за відсутністю належних та допустимих доказів, звинувачення такої особи може спричинити надзвичайно негативні наслідки для держави та зіпсувати її імідж, як перед іноземцями, так і перед волонтерами.

З огляду на наведене, що БО «Благодійний фонд «Антарес САВ» підтверджує очікування гуманітарної допомоги, якою є переміщуваний за цим провадженням товар: Екскаватор «KUBOTA STON» Chassis: JKUU0484E01H54503;. Навантажувач «KRAMER» Chassis: 346041583; Навантажувач «MANITAU 625H» Chassis: MAN 00000V01015601; Міст для навантажувача, то така допомога повинна якнайшвидше дійти до свого адресата для використання у заявлених благодійних цілях задля досягнення перемоги у війні.

Сукупність вищезазначених обставин, що встановлені під час судового розгляду, дають обґрунтовані сумніви тій версії події, що зазначені в протоколі митного органу, а перевізник ОСОБА_1 взагалі не може бути суб`єктом відповідальності з огляду на ту об`єктивну сторону, що виміняється останньому за протоколом.

Доказів на недобросовісність та маніпуляції з гуманітарною допомогою зі сторони БО «Благодійний фонд «Анатрес САВ» також не установлено.

Згідно з п.1 ст.247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю в разі відсутності складу адміністративного правопорушення.

У зв`язку з наведеним провадження в справі підлягає закриттю за відсутністю в діях ОСОБА_1 складу правопорушення.

Протокол був складений щодо ОСОБА_1 , в свою чергу БО «Благодійний фонд «Анатрес САВ» підтверджує очікування гуманітарної допомоги, а тому може її отримати лише після здійснення митного оформлення, тому долю тимчасово вилученого товару має вирішити митний орган, зокрема в порядку ст.ст. 243, 264 МК України.

Понесені по справі витрати на зберігання товарів відшкодуванню не підлягають згідно із ст.520 МК України, судовий збір не справляється на підставі ст.401 КУпАП.

Керуючись ст.ст.522, 527, 528 МК України, суддя

п о с т а н о в и в :

Провадження в справі за протоколом про порушення митних правил №0420/20500/23 щодо ОСОБА_1 за ознаками ч.1 ст.483 МК України закрити за відсутністю в його діях складу правопорушення.

Тимчасово вилучені за протоколом №0420/20500/23 товари передати Волинській митниці для вирішення питання про їх долю в порядку ст.ст. 243, 264 МК України.

Постанова протягом десяти днів з дня її винесення може бути оскаржена в апеляційному порядку до Волинського апеляційного суду через Любомльський районний суд.

Дата складення повного тексту постанови 26 лютого 2024 року.

Суддя Любомльського районного суду

Волинської області С.А.Шеремета

СудЛюбомльський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення22.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117358901
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —163/2724/23

Постанова від 20.05.2024

Адмінправопорушення

Волинський апеляційний суд

Денісов В. П.

Постанова від 20.05.2024

Адмінправопорушення

Волинський апеляційний суд

Денісов В. П.

Постанова від 22.02.2024

Адмінправопорушення

Любомльський районний суд Волинської області

Шеремета С. А.

Постанова від 22.02.2024

Адмінправопорушення

Любомльський районний суд Волинської області

Шеремета С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні