Постанова
від 24.10.2024 по справі 163/2724/23
ЛЮБОМЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 163/2724/23

Провадження № 3/163/653/24

ЛЮБОМЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 жовтня 2024 року місто Любомль

Суддя Любомльського районного суду Волинської області Павлусь О.С.

з участю секретаря Семенюк К.М.,

представника Волинської митниці Крижановської О.В.,

представника особи, щодо ї складно протокол, ОСОБА_1 ,

розглянувши в приміщенні суду направлені Волинською митницею матеріали справи за протоколом №0420/20500/23 про притягнення до відповідальності за ч.1 ст.483 МК України

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, що проживає по АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ,

в с т а н о в и в :

Головний державний інспектор Волинської митниці склав протокол про переміщення ОСОБА_2 через митний кордон України товару з приховуванням від митного контролю при таких обставинах.

01 листопада 2023 року о 22:14 годині в зону митного контролю митного поста «Ягодин» Волинської митниці на «в`їзд в Україну» по смузі руху «червоний коридор» заїхав транспортний засіб з номерними знаками НОМЕР_2 / НОМЕР_3 , під керуванням ОСОБА_2 .

До митного контролю ОСОБА_2 подав три декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою та лист БО «Благодійний фонд «Антарес САВ» від 30.10.2023, відповідно до яких до складу гуманітарної допомоги входять товари: екскаватор «KUBOTA 5TON» Chassis: JKUU0484E01H54503; навантажувач «KRAMER» Chassis: 346041583; навантажувач «MANITAU 625H» Chassis: MAN 00000V01015601; міст для навантажувача, відправником яких виступає компанія «TRADE MED» (Франція), отримувачем - БО «Благодійний фонд «Антарес САВ» (м.Дніпро).

Під час проведення митного огляду транспортного засобу та вантажу у кабіні водія було виявлено:

- експортну митну декларацію країни відправлення MRN 23PL401010E0041548 від 29.10.2023 та фактуру №09641 від 18.10.2023, відповідно до яких продавцем/відправником товару «Навантажувач «KRAMER», с/н: 346041583, 2014 р.в.» є компанія «TRADE MED» (Франція), покупцем/отримувачем - ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 ), а вартість товару становить 15 000 євро;

- експортну митну декларацію країни відправлення MRN 23PL4010100041530 від 29.10.2023 та фактуру №09640 від 18.10.2023, відповідно до яких продавцем/відправником товару «Гусеничний екскаватор «KUBOTA 5TON», с/н: НОМЕР_4 , 2017 р.в.» є компанія «TRADE MED» (Франція), покупцем/отримувачем ОСОБА_4 ( АДРЕСА_3 ), а вартість товару становить 23 000 евро;

- експортну митну декларацію країни відправлення MRN 23PL401010E0041556 від 29.10.2023 та фактуру № 09642 від 18.10.2023, відповідно до яких продавцем/відправником товару «Колісний навантажувач «MANITAU 625H», с/н: MAN00000V01015601, 2019 р.в.» є компанія «TRADE MED» (Франція), покупцем/отримувачем ОСОБА_5 ( АДРЕСА_4 ), а вартість товару становить 30 000 євро.

На запит Волинської митниці від 03.11.2023 №7.3-20/13614 компанія «TRADE MED» надала відповідь про те, що рахунки-фактури є фальшивими і не видавалися компанією. Крім цього, про поставку та одержувача допомоги компанії також нічого не відомо.

З огляду на такі обставини дії ОСОБА_2 кваліфіковані за ч.1 ст.483 МК України як переміщення через митний кордон України товарів: «Екскаватора «KUBOTA STON» Chassis: НОМЕР_4 , навантажувача «KRAMER» Chassis: 346041583, навантажувача «MANITAU 625H» Chassis: MAN 00000V01015601, моста для навантажувача з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення цих товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника вантажу.

ОСОБА_2 на розгляд справи в суд не з`явився, свої права та інтереси доручила захищати адвокату Кривошею А.М.

Адвокат Кривошей А.М. в судовому засіданні висловив позицію про закриття провадження в справі за відсутністю в діях ОСОБА_2 складу правопорушення. Таку свою позицію обґрунтував тим, що ОСОБА_2 як перевізник здійснював декларування товару, у тому числі щодо відправника, виключно на підставі інформації, яку надала йому благодійна організація «Благодійний фонд «Антарес САВ», з якою він уклав договір про надання послуг перевезення. Жодної вигоди та інтересу в неправомірному переміщенні товару через митний кордон України ОСОБА_2 не мав, що свідчить про відсутність у його діях умислу на порушення митних правил. Додатковою перевіркою не здобуто доказів на підтвердження викладеного в протоколі звинувачення, а додана під час апеляційного розгляду справи заява французького адвоката Моргана Руселля про направлення прокурору звернення по факту крадіжки особистих даних та підробки і використання фальшивих документів лише підтверджує добросовісність дій ОСОБА_2 та відсутність у нього сумнівів у достовірності заявлених експортером відомостей.

Представник Волинської митниці під час розгляду протоколу заявила, що вважає доведеною винуватість ОСОБА_2 у вчиненні порушення митних правил, просила накласти стягнення в межах санкції ч.1 ст.483 МК України, стягнути витрати митниці і судовий збір.

Дослідженням доказів встановлено таке.

Факт переміщення 01 листопада 2023 року через митний кордон України зазначених в протоколі товарів: екскаватор «KUBOTA 5TON» Chassis: НОМЕР_4 ; навантажувач «KRAMER» Chassis: 346041583; навантажувач «MANITAU 625H» Chassis: MAN 00000V01015601; міст для навантажувача, стверджено протоколом про порушення митних правил, актом про проведення митного огляду транспортного засобу, деклараціями про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою.

Товар слідував в транспортному засобі з номерними знаками НОМЕР_2 / НОМЕР_3 під керуванням ОСОБА_2 , який водночас виступав декларантом.

Перевезення ОСОБА_2 здійснював на підставі укладеного із благодійною організацією «Благодійний фонд «Антарес САВ» договору про надання послуг від 11 жовтня 2023 року.

У деклараціях про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, ОСОБА_2 зазначив, що відправником товару є компанія «TRADE MED» (513 Route de la Seds, 13127 Vitolles), отримувачем - БО «Благодійний фонд «Антарес САВ».

До декларацій ОСОБА_2 приєднав лист БО «Благодійний фонд «Антарес САВ», який підтверджував переміщення товару як гуманітарного.

Під час проведення митного огляду транспортного засобу та вантажу в кабіні водія були виявлені експортні митні декларації MRN від 29.10.2023 за № 23PL401010E0041548, № 23PL4010100041530, № 23PL401010E0041556 та фактури (Facture) від 18.10.2023 за №09641, №09640, № 09642, відповідно до яких продавцем/відправником товару є компанія «TRADE MED», а покупцями/отримувачами - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

03 листопада 2023 року Волинська митниця направила на адресу компанії «TRADE MED» запит за №7.3-20/13614, у якому просила повідомити, чи продавала ця компанія вищевказані товари зазначеним українським громадянам, або чи відправляла ці товари в якості гуманітарної допомоги в Україну для БО «Благодійний фонд «Антарес САВ».

На цей запит компанія «TRADE MED» повідомила, що рахунки є фальшивими і не виставлялися компанією. Стосовно цього перевезення і отримувача допомоги компанії також нічого не відомо.

На підставі наведених фактів Волинська митниця вбачає в діях ОСОБА_2 склад правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.

У частині 1 статті 486 МК України визначено, що завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Згідно з ч.1 ст.458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Наявність об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкту та суб`єктивної сторони адміністративного правопорушення є обов`язковим для кваліфікації конкретного діяння, як адміністративного проступку. Якщо хоча б один з них відсутній або не відповідає вимогам, що передбачені відповідною статтею глави 68 МК України, вказане діяння не є порушенням митних правил.

За змістом ст.495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з рішенням Європейського Суду з прав людини у справі "Авшар проти Туреччини" в оцінці доказів Суд встановив стандарт доказування "поза розумним сумнівом". Таке доказування передбачає співіснування досить вагомих, чітких та узгоджених між собою висновків або подібних неспростованих презумпцій факту, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість особи доведено поза розумним сумнівом.

Отже, в оцінці доказів щодо винуватості особи і наявності в її діях складу порушення митних правил належить виходити із стандарту доказування "поза розумним сумнівом".

Частиною 1 ст.483 МК України встановлена відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, в тому числі, з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо … відправника та/або одержувача, …

Аналіз вказаної норми свідчить, що таке порушення митних правил вчиняється лише з прямим умислом.

Відповідно до ст.10 КУпАП адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Відповідно до змісту протоколу ОСОБА_2 перемістив через митний кордон України товари з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення цих товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника вантажу.

Належить зазначити, що протокол про порушення митних правил не містить конкретизації про те, які саме документи, містили такі неправдиві відомості.

Як взаповнених іподаних домитного контролю деклараціях про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, так і у виявлених під час митного огляду транспортного засобу та вантажу експортних митних декларацій MRN та фактурах відправником товару вказано компанію «TRADE MED» (513 Route de la Seds, 13127 Vitolles).

Як зазначає захисник, в деклараціях про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, відомості про товари, їх відправника та отримувача ОСОБА_2 вказував на підставі інформація, яку надала йому благодійна організація «Благодійний фонд «Антарес САВ».

Зі змісту договору про надання послуг від 11 жовтня 2023 року, укладеного між благодійною організацією «Благодійний фонд «Антарес САВ»/замовник/ та ОСОБА_2 /виконавець/, вбачається, що у ньому визначені права та обов`язки сторін.

Зокрема, у пункті п.2.2.2 договору визначено, що замовник гарантує виконавцю надати відповідно підготовлений до перевезення вантаж з відповідно підготовленою документацією для можливості безперешкодного надання послуг.

Благодійна організація «Благодійний фонд «Антарес САВ» на запити Волинської митниці підтвердила очікування переміщуваного ОСОБА_2 товарів як гуманітарних вантажів, які мали використовуватися для усунення наслідків від агресії російської федерації (а.с.40). Цю допомогу очікували від донора UAB «TRANSALIANSAS», kodas 305076670 (а.с.41).

Під час розгляду справи в суді благодійна організація надіслала клопотання, у якому зазначила, що переміщувана будівельна техніка була доставлена до Польщі в місто Перемишль. Відправленням в Польщі займалася брокерська компанія Agencja Celna Atu w Przemyslu ul.Lwowska 40, 37-700 Przemysl. Громадяни, які придбали для фонду цю техніку, повідомили, що вона відправляється в Україну від імені компанії «TRADE MED» (513 Rte de la Seds Parc du Griffon 13127 Vitrolles, Франція). З врахуванням отриманої інформації повідомили водію ОСОБА_6 реквізити отримувача та відправника гуманітарної допомоги для заповнення декларацій і направили листа Волинській митниці про очікування гуманітарної допомоги (а.с.104-105).

З експортних митних декларацій MRN від 29.10.2023 за № 23PL401010E0041548, № НОМЕР_5 , № 23PL401010E0041556 вбачається, що у митному відношенні в Республіці Польща товари оформлялися митним агентством Atu s.c.

Тобто, першочергово товар оформлявся в Республіці Польща.

Отже, аналізуючи вищенаведені фактичні обставини справи, встановлено підстави вважати, що ОСОБА_2 при декларуванні переміщуваного товару керувався наданою благодійною організацією «Благодійний фонд «Антарес САВ» інформацією та виявленими під час митного огляду експортними митними деклараціями MRN та фактурами, у яких відправником товару зазначена та ж сама компанія, яку він вказав у власних деклараціях про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, а саме компанія «TRADE MED» (513 Route de la Seds, 13127 Vitolles, Франція).

Іншої інформації про товар та його сторони ОСОБА_2 у своєму розпорядженні не мав і протилежного митним органом не доведено.

Належить зазначити, що ОСОБА_2 не ставиться у вину подання неправдивих відомості щодо отримувача вантажу, тому за межі розгляду протоколу суд не виходить.

Отже, за вище викладених обставин сам факт заперечення компанією «TRADE MED» здійснення цих відправок не свідчить про протиправність дій ОСОБА_2 під час декларування товару і його намагання у такий спосіб перемістити товар через митний кордон України з приховуванням від митного контролю.

Жодних інших документів, якими б мав керуватися ОСОБА_2 при декларуванні товару, матеріали справи не містять.

Митний орган, приймаючи беззаперечним доказом відповідь компанії «TRADE MED», не встановив реального відправника товару.

Тому за версією митниці відправник товару залишається невідомим, незважаючи на його фактичне декларування у митних органах Республіки Польща.

Запиту на адресу польського митного агентства Atu s.c. з метою з`ясування обставин декларування товару, а саме на підставі яких документів здійснювалось декларування і ким саме були надані ці документи для митного оформлення, Волинська митниця не вчинила і цього питання в жодний інший спосіб не з`ясувала.

Крім цього, матеріали цієї справи постановою Волинського апеляційного суду від 20 травня 2024 року були направлені Волинській митниці для проведення додаткової перевірки, під час якої необхідно було відібрати пояснення в громадян України - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 щодо купівлі ними переміщуваного товару, здійснити запити до митного органу Франції щодо переміщення через їх митний кордон вказаного вище вантажу, а також перевірити інформацію, яка міститься в листі від 06.11.2023 керівник БО «БФ «Антарес САВ» ОСОБА_7 щодо донора гуманітарної допомоги UAB «TRANSALIANSAS» та здійснити інші процесуальні дії для об`єктивного встановлення усіх обставин справи.

Після проведення додаткової перевірки до матеріалів справи приєднано відповіді Одеської, Запорізької та Дніпровської митниць, згідно яких вищевказаних осіб - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 допитати не вдалося, оскільки для цього до відповідної митниці кожен із них не прибув, при цьому проживання за вказаними у дорученнях Волинської митниці адресах ОСОБА_3 та ОСОБА_4 не проживають.

В матеріалах справи також міститься вчинений митницею запит на адресу митних органів Французької Республіки, проте відповідь на цей запит відсутня.

Отже, за викладених обставин відсутні підстави вважати надану компанією «TRADE MED» відповідь достатнім доказом за стандартом доказування "поза розумним сумнівом" на підтвердження події правопорушення та винуватості ОСОБА_2 відповідно до змісту складеного відносно нього протоколу про порушення митних правил за ознаками ч.1 ст.483 МК України.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 62 Конституції України регламентовано, що обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях, вина особи, яка притягається до відповідальності повинна бути доведена органом який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватися на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Згідно з п.1 ст.247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю в разі відсутності складу адміністративного правопорушення.

У зв`язку з наведеним провадження в справі підлягає закриттю за відсутністю в діях ОСОБА_2 складу правопорушення.

Долю тимчасово вилучених в цій справі екскаватора та навантажувачів відповідно до ст.511 МК України слід вирішувати в порядку, передбаченому Законом України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану", оскільки з наказів ІНФОРМАЦІЯ_2 від 10.11.2023 № 2288-АГ та від 18.11.2023 № 2364-АГ вбачається здійснення примусового відчуження зазначеної техніки і передачу її від Волинської митниці до ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Вилучений міст для навантажувача підлягає поверненню його отримувачу благодійній організації «Благодійний фонд «Антарес САВ».

Керуючись ст.ст.522, 527, 528 МК України,

п о с т а н о в и в :

Провадження в справі за протоколом про порушення митних правил № 0420/20500/23 щодо ОСОБА_2 за ознаками ч.1 ст.483 МК України закрити за відсутністю в його діях складу правопорушення.

Вилучений за цим протоколом міст для навантажувача повернути благодійній організації «Благодійний фонд «Антарес САВ».

Постанова протягом десяти днів з дня її винесення може бути оскаржена в апеляційному порядку до Волинського апеляційного суду через Любомльський районний суд.

Суддя Любомльського районного суду

Волинської області О.С. Павлусь

СудЛюбомльський районний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення24.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122544149
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —163/2724/23

Постанова від 10.12.2024

Адмінправопорушення

Волинський апеляційний суд

Денісов В. П.

Постанова від 10.12.2024

Адмінправопорушення

Волинський апеляційний суд

Денісов В. П.

Постанова від 24.10.2024

Адмінправопорушення

Любомльський районний суд Волинської області

Павлусь О. С.

Постанова від 20.05.2024

Адмінправопорушення

Волинський апеляційний суд

Денісов В. П.

Постанова від 20.05.2024

Адмінправопорушення

Волинський апеляційний суд

Денісов В. П.

Постанова від 22.02.2024

Адмінправопорушення

Любомльський районний суд Волинської області

Шеремета С. А.

Постанова від 22.02.2024

Адмінправопорушення

Любомльський районний суд Волинської області

Шеремета С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні