Рішення
від 27.02.2024 по справі 344/20942/21
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/20942/21

Провадження № 2/344/224/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2024 року м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:

головуючої судді Пастернак І.А.

секретаря Устинської Н.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Військова частина НОМЕР_1 , Міністерство оборони України про стягнення коштів у розмірі 205 446, 15 грн., стягнення судового збору

В С Т А Н О В И В:

Начальник Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району звернувся до суду з вказаним позовом до ОСОБА_1 про стягнення коштів у розмірі 205 446, 15 грн., стягнення судового збору. В обґрунтування позову зазначив, що платіжним дорученням №2 від 18.12.2018 року Івано-Франківською КЕЧ (району) відповідачу виплачено грошову компенсацію за належне для отримання жилого приміщення в сумі 1 283 097,75 грн. При виплаті грошової компенсації за належне для отримання жилого приміщення, в списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення від 07.12.2018р., для Майора запасу ОСОБА_1 передбачено 5 осіб (він, дружина, син - 1993p.н., син - 1995 р.н., онука - 2017р.н.). Однак, згідно аудиторського звіту від 04.09.2019 № 234/5/63 із змінами згідно листа від 15.01.2020 №526/65 виявлено порушення фінансово-бюджетної дисципліни, що призвели до втрат на суму 205 446,15 грн. - внаслідок врахування онуки при виплаті грошової компенсації за житло майору запасу ОСОБА_1 .

Позивачем зазначається, що відповідно до п.3.3 Інструкції Інструкцію з організації обліку особового складу Збройних Сил України, затвердженої Наказом Міністерства оборони від 26.05.2014 №333 передбачено, що Особова справа складається з послужного списку, автобіографії, фотографічної картки, атестаційних та додаткових матеріалів. Переліки атестаційних та додаткових матеріалів наведені в пунктах 3.6, 3.7 цієї глави. Основним документом особової справи є Послужний список (додаток 15). При заповненні рядка 16 зазначається сімейний стан військовослужбовця, а потім вносяться дані про членів сім`ї і осіб, які перебувають на його утриманні. Крім дружини, записуються всі діти військовослужбовця (враховуючи тих, кого він усиновив (удочерив)), а також діти дружини (чоловіка) у разі спільного з ними проживання. Записи відомостей про сімейний стан (усиновлення, розлучення, смерть членів сім`ї) робляться лише на підставі відповідних свідоцтв, які видаються органами РАЦС. До цього рядка заносяться дані про осіб, які перебувають на утриманні військовослужбовця: непрацездатні батьки (усиновителі) військовослужбовця, брати, сестри (незалежно від місця проживання), непрацездатні батьки його дружини (чоловіка) у разі проживання разом, які перебувають на його утриманні чи отримують від нього допомогу, що є для них постійним і основним джерелом засобів існування. На підставі зазначеного, відповідачу безпідставно виплачено грошову компенсацію за належне для отримання жилого приміщення із врахуванням онуки в сумі 205 446,15 грн. Позивачем на адресу відповідача рекомендованим листом направлено вимогу №11/771 від 28.05.2021р. про повернення безпідставно отриманих коштів в сумі 205 446,15 грн. Вказана вимога залишена без задоволення. Враховуючи наведене просить суд стягнути з ОСОБА_1 на користь Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району кошти в сумі 205 446,15 грн. та судовий збір.

29.09.2022 року відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазанчив, що він не вчиняв ніяких неправомірних дій по набуттю грошових коштів на суму 205 446,15 грн. Вказаний список затверджений 07.12.2018 року Міністерством оборони України. Вважає, позов необгрунтованим, безпідставним, та таким що не підлягає до задоволення (а.с.230-236, т.1).

25.10.2022 року Начальник Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району подав відповідь на відзив, в якому позовні вимоги підтримав (а.с.240-243, т.1).

Ухвалою Івано-Франківського міського суду від 07.02.2023 року залучено до участі в справі за позовом Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району до ОСОБА_1 про стягнення коштів у розмірі 205 446, 15 грн., стягнення судового збору, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Військову частину НОМЕР_2 ( АДРЕСА_1 ) (а.с.).

Ухвалою Івано-Франківського міського суду від 23.05.2023 року залучено до участі в справі за позовом Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Військова частина НОМЕР_2 про стягнення коштів у розмірі 205 446, 15 грн., стягнення судового збору, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Міністерство оборони України (Повітрофлотський проспект, 6 м.Київ) (а.с.29, т.2).

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив щодо задоволення позову, просив відмовити.

Представник Міністерства оборона Україна в судовому засіданні вимоги позову підтримав, просив задоволити.

Представник третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Військової частини НОМЕР_2 в судове засідання не з`явився.

Заслухавши учасників провадження, дослідивши матеріали справи, судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.

Згідно ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Статтею ч.1 ст.5 ЦПК України визначено, що здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом.

Згідно ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Із облікової справи Майора запасу ОСОБА_1 реєстраційний номер 19 Івано-Франківського гарнізону Військової частини НОМЕР_2 , вбачається, що 22.01.2003 року ОСОБА_1 звернувся до Командира військової частини НОМЕР_2 із рапортом про зарахування його в загальну чергу для отримання житлової площі по місцю служби, із складом сім`ї дружина ОСОБА_2 , син ОСОБА_3 , 1993 р.н., та син ОСОБА_4 , 1995 р.н. (а.с.49-177, т.1)

З витягу з протоколу №12 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 30.01.2003 року встановлено, що ОСОБА_1 зараховано на квартирний облік 10.08.1992 року з складом сім`ї 4 особи, в тому числі: ОСОБА_1 (заявник), ОСОБА_2 (дружина), ОСОБА_3 (син), ОСОБА_4 (син). Включено в Книгу обліку осіб, які перебувають в черзі на одержання жилих приміщень в житловій комісії військової частини НОМЕР_2 за №43 на підставі п.п.4 п.13 Правил обліку громадян.

16.11.2017 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до командира військової частини НОМЕР_2 , відповідно до якої просив внести зміни до його облікової справи у зв`язку з одруженням сина та народженням онука.

Згідно витягу з протоколу №13 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 16.11.2017 року, житловою комісією вирішено внести зміни в облікову справу майора запасу ОСОБА_1 , 1968 р.н., який перебуває на квартирному обліку при військовій частині НОМЕР_2 з 10.08.1992 року (загальна), 27.08.2010 року (позачергова) в зв`язку зі змінами в складі сім`ї (одруження сина та народження онука) згідно п.2.11 Інструкції про організацію забезпечення... Затверджено склад сім`ї 6 осіб, у тому числі: дружина - ОСОБА_2 , син - ОСОБА_3 , син - ОСОБА_4 , невістка - ОСОБА_5 , онучка - ОСОБА_6 .

Як вбачається із списку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов та перебувають на обліку у Івано-Франківському гарнізоні м.Івано-Франківську станом на 01.07.2018 року у п.2 зазначено ОСОБА_1 , склад сім`ї - 6 чоловік (він, дружина, син, син, невістка, внучка).

Як вбачається із довідки про перевірку житлових умов від 14.09.2018 року житловою комісією перевірено житлові умови військовослужбовця військової частини ОСОБА_1 , та встановлено склад сім`ї - 6 осіб: ОСОБА_1 , (заявник) дружина - ОСОБА_2 , син - ОСОБА_3 , син - ОСОБА_4 , невістка - ОСОБА_5 , внучка - ОСОБА_6 .

Із копії витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_2 м.Івано-Франківськ від 05.11.2018 року №438ад «Про надання грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення громадянам, які перебувають на обліку у військовій частині НОМЕР_2 » вбачаться, що вирішено надати грошову компенсацію за належне для отримання житлове приміщення, як особам, які перебувають на квартирному обліку при військовій частині НОМЕР_2 на підставі надходження права на отримання компенсації по загальній черзі майору запасу ОСОБА_1 складом сім`ї 5 осіб.

Відповідно до витягу протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 №20 від 05.11.2018 року житловою комісією військової частини НОМЕР_2 вирішено надати майору запасу ОСОБА_1 , 1968 р.н., грошової компенсації у сумі 1 283 097 грн. 75 коп. за належне йому для отримання житлового приміщення. Перебуває на квартирному обліку при військовій частині НОМЕР_2 (загальна - 10.08.1992 р., позачергова - 28.09.2010 р.). Склад сім`ї 5 (п`ять) осіб, у тому числі: дружина - ОСОБА_2 , 1969 р.н., син - ОСОБА_3 , 1993 р.н., син - ОСОБА_4 , 1995 р.н., внучка - ОСОБА_6 , 2017 р.н., на підставі надходження по загальній черзі зі зняттям з квартирного обліку.

Із списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жилого приміщення у військовій частині НОМЕР_2 Івано-Франківського гарнізону вбачається, що зазначено майора запасу ОСОБА_1 із складом сім`ї 5 осіб: ОСОБА_1 , дружина - ОСОБА_2 , 1969 р.н., син - ОСОБА_3 , 1993 р.н., син - ОСОБА_4 , 1995 р.н., внучка - ОСОБА_6 , 2017 р.н. Розрахункова сума грошової компенсації становить 1 283 097,75 грн.

Як вбачається з заяви від 02.11.2018 року ОСОБА_5 (невістка) не претендує на отримання грошової компенсації та перебування на квартирному обліку з сім`єю ОСОБА_7 .

Згідно розрахунку виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у військовій частині НОМЕР_2 Івано-Франківського гарнізону та протоколу засідання житлової комісії військової частини №347 від 28.11.2018 року розмір грошової компенсації майору запасу ОСОБА_1 у складі сім`ї 5 осіб становить 1 283 097,75 грн.

Згідно протоколу засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями №347 від 28.12.2018 року розмір грошової компенсації (К) розраховувався за формулою, передбаченою пунктом 8 Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 728 (зі змінами): K=(13,65 x N + 17 + Дпл) ? Во, де: 13,65 - визначена законодавством норма жилої площі на одну особу, кв. метрів N - кількість осіб, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов; 17 - загальна нежила площа житла на сім`ю з урахуванням вимог державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 «Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення", кв. метрів;. Дпл - додаткова жила площа, що надається окремим категоріям військовослужбовців та членам їх сімей, визначеним законодавством, у розмірі 10 кв. метрів; Bo - гранична вартість 1 кв. метра загальної площі житла для населених пунктів, що визначається згідно з Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 р. № 193 (із змінами): для м. Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова - гранична вартість збільшується у 1,75 рази; для міст - обласних центрів та міст обласного значення з населенням понад 300 тис. осіб - гранична вартість збільшується у 1,5 рази; для міст обласного значення з населенням від 100 тис. до 300 тис. - гранична вартість збільшується у 1,25 рази. Во для м. Івано-Франківськ становить - 15 051,00 грн.

У списку осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення від 07.12.2018 року зазначено Майора запасу ОСОБА_1 із складом сім`ї 5 осіб.

Як вбачається із зазначеного вище списку, на підставі протоколу засідання Комісії з контролю за розподілом житла у гарнізонах ЗС України від 28.11.2018 року №347 погоджено надання компенсації військовослужбовцю ОСОБА_1 суму грошової компенсації у розмірі 1 283 097,75 грн.

Згідно платіжного доручення №2 від 18.12.2018 року Івано-Франківським КЕЧ району виплачено ОСОБА_1 1 282 097,75 грн. грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення .

Відповідно до копії витягу з протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 №24 від 26.12.2018 року житловою комісією військової частини НОМЕР_2 вирішено зняти майора запасу ОСОБА_1 , 1968 р.н., з квартирного обліку при військовій частині НОМЕР_2 (загальна 10.08.1992 року, позачергова - 28.09.2010 р.), складом сім`ї 5 осіб, у зв`язку з отриманням грошової компенсації (платіжне доручення №2 від 18.12.2018 року).

Як вбачається із витягу з наказу, на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_2 від 16.01.2019 №22 «Про оголошення рішення протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 №24 від 26.12.2018 року» вирішено зняти з квартирного обліку при військовій частині НОМЕР_2 військовослужбовців, зокрема: ОСОБА_1 , складом сім`ї 5 (п`ять осіб) (п.1.1 витягу з наказу).

Із аудиторського звіту за результатами аудиту відповідності окремих питань діяльності Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району за період з 01 січня 2015 року до 31 березня 2019 року №234/5/63 від 04.09.2019 року вбачається, що під час перевірки встановлено, що ОСОБА_1 виплачено грошову компенсацію, склад сім`ї якого після звільнення з військової служби у 2010 році збільшився за рахунок народження онучки (2017 р.н.). Згідно довідки (ф.9) Івано-Франківського МВК від 17.09.2018 №3/42 на утриманні військовослужбовця знаходиться сім`я у складі дружини та двої синів (1993 та 1995 р.н.) В результаті несвоєчасного забезпечення Міністерством оборони військовослужбовця житлом, витрати Міністерства оборони збільшилися на 205 446,15 грн. Рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_2 про виплату грошової компенсації у сумі 1 283 097,75 від 05.11.2018 №20. Протокол засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців ЗСУ та членів їх сімей жилими приміщеннями №347 від 28.11.2018 (а.с.185-201, т.1).

З листа начальника Західного територіального управління внутрішнього аудиту від 15.01.2020 року №526/65 вбачається, що внесено зміни до аналітичної частини аудиторського звіту від 04.09.2019 № 234/5/63, а саме: отримання грошової компенсації на осіб, які не зазначені у довідці про склад сім`ї ( онуки, невістки, зяті, тощо), є безпідставною виплатою (збитки). Абз.7 на стор.15 виключити та замінити наступним:

« Таким чином, несвоєчасне (не в повному обсязі) забезпечення Міністерством оборони військовослужбовця житлом призвело у подальшому до безпідставних витрат ( збитків) Міністерства оборони у сумі 205 446,15 грн. (15051*13,65=205446,15), в порушення вимог п.11 Постанови № 728 та п. 3.3 Інструкції з організації обліку особового складу Збройних Сил України № 333». (а.с.178-180, т.1).

Як вбачається із вимоги Начальника Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району від 28.05.2021 року №11/771 він звертався до ОСОБА_1 щодо повернення безпідставно отриманих коштів в сумі 205 445,15 грн. (а.с.16, т.1).

Звертаючись до суду з позовом, позивач посилаючись на висновки аудиторського звіту від 04.09.2019 № 234/5/63 із змінами згідно листа від 15.01.2020 №526/65 та норми ст.1212 ЦК України, просив суд стягнути з ОСОБА_1 на користь Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району кошти в сумі 205 445,15 грн.

Статтею 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Відповідно до абз. 1, 3, 4 п. 1 ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення.

Так, пунктом 11 Постанови КМУ № 728 від 02.09.2015 року ( в редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначено перелік документів для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру житловій комісії.

Відповідно до п.12 Постанови КМУ № 728 від 02.09.2015 року ( в редакції на час виникнення спірних правовідносин) житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.

Рішення житлової комісії затверджується відповідно командирами військових частин, військовими комісарами та начальниками житлово-експлуатаційних установ (організацій), після чого в порядку, визначеному Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрацією Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, Службою зовнішньої розвідки, Національною гвардією, Управлінням державної охорони, ДКА, Адміністрацією Держспецзв`язку, списки осіб, щодо яких прийнято рішення про надання компенсації, подаються на затвердження відповідно Міністрові оборони, Міністрові внутрішніх справ, Міністрові інфраструктури, Голові Держприкордонслужби, Голові ДСНС, Голові СБУ, Голові Служби зовнішньої розвідки, начальнику Управління державної охорони, командувачу Національної гвардії, Голові ДКА, Голові Держспецзв`язку.

Так, згідно витягу з протоколу №13 засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 від 16.11.2017 року, житловою комісією вирішено внести зміни в облікову справу майора запасу ОСОБА_1 , 1968 р.н., який перебуває на квартирному обліку при військовій частині НОМЕР_2 з 10.08.1992 року (загальна), 27.08.2010 року (позачергова) в зв`язку зі змінами в складі сім`ї (одруження сина та народження онука) згідно п.2.11 Інструкції про організацію забезпечення... Затверджено склад сім`ї 6 осіб, у тому числі: дружина - ОСОБА_2 , син - ОСОБА_3 , син - ОСОБА_4 , невістка - ОСОБА_5 , онучка - ОСОБА_6 .

Із копії витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_2 м.Івано-Франківськ від 05.11.2018 року №438ад «Про надання грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення громадянам, які перебувають на обліку у військовій частині НОМЕР_2 » вбачаться, що вирішено надати грошову компенсацію за належне для отримання житлове приміщення, як особам, які перебувають на квартирному обліку при військовій частині НОМЕР_2 на підставі надходження права на отримання компенсації по загальній черзі майору запасу ОСОБА_1 складом сім`ї 5 осіб.

Відповідно до витягу протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_2 №20 від 05.11.2018 року житловою комісією військової частини НОМЕР_2 вирішено надати майору запасу ОСОБА_1 , 1968 р.н., грошової компенсації у сумі 1 283 097 грн. 75 коп. за належне йому для отримання житлового приміщення. Перебуває на квартирному обліку при військовій частині НОМЕР_2 (загальна - 10.08.1992 р., позачергова - 28.09.2010 р.). Склад сім`ї 5 (п`ять) осіб, у тому числі: дружина - ОСОБА_2 , 1969 р.н., син - ОСОБА_3 , 1993 р.н., син - ОСОБА_4 , 1995 р.н., внучка - ОСОБА_6 , 2017 р.н., на підставі надходження по загальній черзі зі зняттям з квартирного обліку. Розрахункова сума грошової компенсації становить 1 283 097,75 грн.

Згідно протоколу засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями від 28.11.2018 року №347 погоджено надання компенсації військовослужбовцю ОСОБА_1 суму грошової компенсації у розмірі 1 283 097,75 грн.

Начальником Західного територіального управління внутрішнього аудиту від 15.01.2020 року №526/65 в листі, яким внесено зміни до аудиторського звіту від 04.09.2019 № 234/5/63, зазначено, виявлені порушення фінансово-бюджетної дисципліни, що призвели до втрат на суму 205 446,15 грн. відбулись внаслідок врахування онуки при виплаті грошової компенсації за житло майору запасу ОСОБА_1 .

В той же час, відповідні зміни в Рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_2 про внесення змін до складу сім`ї та затвердження складу сім`ї №13 від 16.11.2017, Рішення про виплату грошової компенсації у сумі 1 283 097,75 грн. оголошене наказом командира військової частини НОМЕР_2 від 05.11.2018 №438ад, Рішення житлової комісії №20 від 05.11.2018), Рішення Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців ЗСУ та членів їх сімей жилими приміщеннями №347 від 28.11.2018 щодо розміру призначеної відповідачу грошової компенсації не вносились та такі рішення не скасовані.

Сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки, що визначено у частині 2 статті 3 Сімейного кодексу України.

У рішенні Конституційного Суду України від 03 червня 1999 року № 5-рп/99 по справі № 1-8/99 (справа про офіційне тлумачення терміна «член сім`ї») зазначено, що під членом сім`ї військовослужбовця, працівника міліції, особового складу державної пожежної охорони треба розуміти особу, що перебуває з суб`єктом права на пільги у правовідносинах, природа яких визначається: кровними (родинними) зв`язками або шлюбними відносинами; постійним проживанням з військовослужбовцем, працівником міліції, особового складу державної пожежної охорони; веденням з ним спільного господарства. Такі ознаки (вимоги) застосовуються диференційовано при конкретному визначенні членів сім`ї, які мають право на пільги. До кола членів сім`ї військовослужбовця, працівника міліції, особового складу державної пожежної охорони належать його (її) дружина (чоловік), їх діти і батьки. Щодо них ознака (вимога) ведення спільного господарства з суб`єктом права на пільги застосовується лише у передбачених законом випадках. Діти є членами сім`ї незалежно від того, чи є це діти будь-кого з подружжя, спільні або усиновлені, народжені у шлюбі або позашлюбні. Членами сім`ї військовослужбовця, працівника міліції, особового складу державної пожежної охорони можуть бути визнані й інші особи за умов постійного проживання разом з суб`єктом права на пільги і ведення з ним спільного господарства, тобто не лише його (її) близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід, баба), але й інші родичі або особи, які не перебувають з військовослужбовцем, працівником міліції, особового складу державної пожежної охорони у безпосередніх родинних зв`язках (неповнорідні брати, сестри; зять, невістка; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки та інші).

Так, згідно довідки про перевірку житлових умов від 14.09.2018 року житловою комісією перевірено житлові умови військовослужбовця військової частини ОСОБА_1 , та встановлено склад сім`ї - 6 осіб: ОСОБА_1 , (заявник) дружина - ОСОБА_2 , син - ОСОБА_3 , син - ОСОБА_4 , невістка - ОСОБА_5 , внучка - ОСОБА_6 .

Таким чином, позивачем не доведено, що онука відповідача була внесена до складу членів сім`ї без законних підстав.

Доводи наведені у листі начальника Західного територіального управління внутрішнього аудиту від 15.01.2020 року №526/65 не можуть вважатися законною підставою для повернення коштів, які були перераховані ОСОБА_1 , за компенсацію за належне для отримання жиле приміщення.

Відповідно до рішення «Проніна проти України» № 63566/00, §23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року, п. 1 статті 6 Конвенції ( 995_004) зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пунктом 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE (Серявін та інші проти України), №4909/04, §58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Таким чином, дослідивши докази в їх сукупності, з`ясувавши усі обставини справи, на які позивач посилався як на підставу своїх вимог, з урахуванням вимог ст. 2 ЦПК України, суд приходить до висновку, що в задоволенні позову Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району до ОСОБА_1 про стягнення коштів слід відмовити за необгрунтованістю.

Відповідно до ч.ч.1,6 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Враховуючи, що у позові відмовлено судовий збір з відповідача не стягується.

Що стосується витрат на професійну правничу допомогу, які поніс відповідач по справі, то суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 3 ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Статтею 137 ЦПК України встановлено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини четвертої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Частиною 3 статті 4 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» встановлено, що адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно-правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об`єднання (організаційні форми адвокатської діяльності).

Доказами того, що особа є адвокатом, виходячи з положень частини 1 статті 12, частини 1 статті 6 та статті 17 Закону № 5076 є свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю в поєднанні з витягом з Єдиного реєстру адвокатів України (що може бути сформований і в електронному виді) на момент подання клопотання про відшкодування правової допомоги.

Згідно пунктів 1, 2, 6 частини 1 та частини 2 статті 19 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» до видів адвокатської діяльності, серед іншого, відносяться: надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правовий супровід діяльності юридичних і фізичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, держави; складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру; представництво інтересів фізичних і юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та конституційного судочинства, а також в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами.

Адвокат може здійснювати інші види адвокатської діяльності, не заборонені законом.

Згідно частини 1 статті 26 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги можуть бути серед іншого: 1) договір про надання правової допомоги; 2) довіреність; 3) ордер.

Склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмету доказування по справі.

На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг, акти виконаних або отриманих послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордеру, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). При цьому, недопустимими є документи, які не відповідають встановленим вимогам.

В обґрунтування заявленої суми на надання правової допомоги представником позивача надано копію договір про надання правової допомоги від 25.01.2022 року укладеного між ОСОБА_1 та адвокатом Олейняш М.І. (а.с.225, т.1), акт прийняття робіт та розрахунок попередніх витрат на професійну правничу допомогу, де загальна вартість виконаних робіт склала 18 758,50 грн. (а.с.226, т.1), квитанцію №4/22 від 28.09.2022 року про оплату витрат на правову допомогу в розмірі 18 758,50 грн. (а.с.227, т.1)

У Постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 року у справі № 755\9215\15-ц зазначено, що при визначенні суми відшкодування суд повинен виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ), присуджуючи судові витрати на підставі ст. 41 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року. Так у справі «East/West Alliance Limited» проти України», заява №19336/04) зазначено, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (п. 268).

Визначаючись із відшкодуванням понесених витрат на правничу допомогу, суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої ухвалено судове рішення, всі понесені нею витрати на професійну правничу допомогу, якщо, керуючись принципами справедливості та верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, є завищеним щодо іншої сторони спору, враховуючи такі критерії, як складність справи, витрачений адвокатом час, значення спору для сторін тощо (постанова Верховного Суду від 01 вересня 2022 року в справі № 640/16093/21).

Верховний Суд у постанові від 25.07.2023 року у справі №340/4492/22 прийшов до висновку, що наявність або відсутність заперечень процесуального опонента проти відшкодування витрат на професійну правничу допомогу має значення лише для розв`язання питання про співмірність судових витрат на правову допомогу, заявлених до відшкодування. Водночас, це не впливає на обов`язок перевіряти заявлені витрати на відповідність іншим критеріям.

Враховуючи характер виконаної адвокатом роботи, принципи співмірності та розумності судових витрат, критерій реальності адвокатських витрат, а також критерій розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи, критерію необхідності та значимості таких дій у справі, суд вважає, що дані витрати на правову допомогу є бгунтованими, а тому до стягнення з відповідача на користь позивача підлягає сума в розмірі 18 758,50 грн. судових витрат на професійну правничу допомогу, оскільки така сума, відповідає критерію розумності, співмірності та ґрунтується на вимогах закону.

Керуючись ст.ст. 13, 78, 81, 141, 258, 259, 263-265 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В :

У задоволенні позову Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Військова частина НОМЕР_1 , Міністерство оборони України про стягнення коштів у розмірі 205 446, 15 грн., стягнення судового збору - відмовити.

Стягнути з Івано-Франківської квартирно-експлуатаційної частини району (Код ЄДПРОУ: 08494013; місцезнаходження: м.Івано-Франківськ, вул.Національної Гвардії, б.14Г) на користь ОСОБА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_3 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 - 18 758,50 витрат на правову допомогу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Довідка: Повний текст рішення виготовлено 01.03.2024 року

Суддя Пастернак І.А.

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено05.03.2024
Номер документу117364607
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —344/20942/21

Постанова від 03.05.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Барков В. М.

Ухвала від 30.04.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Барков В. М.

Ухвала від 15.04.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Барков В. М.

Ухвала від 29.03.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Барков В. М.

Рішення від 27.02.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Пастернак І. А.

Рішення від 27.02.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Пастернак І. А.

Ухвала від 18.09.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Пастернак І. А.

Ухвала від 01.08.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Пастернак І. А.

Ухвала від 23.05.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Пастернак І. А.

Ухвала від 23.05.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Пастернак І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні