Рішення
від 20.02.2024 по справі 676/76/22
КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 676/76/22

Номер провадження 2/676/109/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2024 р. Кам`янець-Подільський міськрайонний суд

Хмельницької області

в складі: головуючого судді Вдовичинського А.В.,

секретаря судового засідання Мазуркевич О.М.

за участю прокурора Рибіцької Л.П.

представника відповідача адвоката Рудика В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Кам`янець-Подільський справу за позовом першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа - Національний природний парк "Подільські Товтри", про визнання недійсним рішення сільської ради, скасування державної реєстрації земельної ділянки та зобов`язання повернення земельної ділянки, -

ВСТАНОВИВ:

перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації до Жванецької сільської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа Національний природний парк «Подільські Товтри», про визнання недійсним рішення сільської ради, скасування державної реєстрації земельної ділянки та зобов`язання повернення земельної ділянки. В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що Хмельницькою обласною прокуратору в межах здійснення заходів представницької діяльності встановлено порушення вимог земельного законодавства при використані земельної ділянки природно-заповідного законодавства при використанні земельної ділянки природно-заповідного фонду га території Кам`янець-Подільського району Хмельницької області. Встановлено, що рішенням Рудської сільської ради від 24.07.2015 №5 передано у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку для ведення садівництва площею 0,063 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0101, яка розташована в селі Цвіклівці Перші на території Рудської сільської ради Хмельницької області в межах населеного пункту. В подальшому на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 01.08.2015 р. ОСОБА_1 продано вказану земельну ділянку для індивідуального садівництва ОСОБА_3 . В листопаді 2016 року право власності на спірну земельну ділянку га підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 11.11.2016 набула ОСОБА_2 . Зазначене рішення Рудської сільської ради, щодо передачі у приватну власність земельної ділянки площею 0,063 га із кадастровий номер 6822486800:03:001:0101 підлягає визнанню недійсним, а спірну земельну ділянку необхідно повернути у державну власність. При цьому прокурор вказує, що Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96 створено Національний природний парк «Подільські Товтри», установивши площу земель 261316 гектарів, у тому числі 3015 гектарів, що надаються НПП у постійне користування. Окрім цього територія НПП «Подільські товтри» входить до об`єктів Смарагдової мережі України (код UA0000011, площа 261521 га), тому підпадає під охорону на підставі Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція) 1979 року, яка ратифікована Україною у 1996 році та є частиною законодавства. Обласною прокуратурою з`ясовано, що в порушені вимог ст. ст. 4, 7, 26 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України», ст. ст. 43, 44 Земельного кодексу України рішенням Рудської сільської ради від 24.07.2015 №5 власність ОСОБА_1 передано у приватну земельну ділянку для ведення садівництва площею 0,063 Га кадастровий номер 6822486800:03:001:0101, яка розташована в АДРЕСА_1 , яка відноситься до земель природно-заповідного фонду та на підставі Державного акта на право постійного користування перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри», що підтверджується листом адміністрації Національного природного парку «Подільські Товтри» від 02.12.2021 та інформації Хмельницької обласної державної адміністрації від 03.12.2021 р. Факт перебування земельної ділянки площею 0,063 Га кадастровий номер 6822486800:03:001:0101 в межах земель природно-заповідного фонду підтверджується також збірним кадастровим планом ЗАЦ «Карат», згідно якого спірна земельна ділянка перебуває в межах земель, які на підставі Державного акта серії ІІ-ХМ002530 від 28.12.2001 перебувають у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Згідно інформації обласної державної адміністрації від 03.12.2021 №68/34-12-7642/2021 проект землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки у відповідності до ст. 186-1 Земельного кодексу України не надходив та відповідний висновок про його погодження не видавався. Землі природо-заповідного фонду є землями з особливим режимом охорони і повністю або частково вилучені з господарського обороту. Таким чином, земельна ділянка площею 0,063 Га передана у власність ОСОБА_1 на час передачі була і залишається територією природно-заповідного фонду враховуючи положення ст. 150 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час прийняття рішення), належала до особливо цінних земель, які відповідно до ст. 20 ЗУ «Про природно заповідний фонд України» вилучені із господарського використання, та перебувала у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри», а тому не могла надаватись у власність для індивідуального садівництва. Інтереси суспільства в частині дотримання вимог закону у цих правовідносинах явно переважають приватний інтерес ОСОБА_1 та ОСОБА_2 у незаконному володінні та використанні цієї земельної ділянки. Прокурор просить суд: визнати недійсним рішення Рудської сільської ради від 24.07.2015 року №5 щодо передачі ОСОБА_1 у приватну власність для ведення садівництва земельну ділянку площею 0,063 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101, що розташована в с. Цвіклівці Перші на території Жванецької сільської ради Хмельницької області в межах населеного пункту; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень; зобов`язати ОСОБА_2 повернути земельну ділянку з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 площею 0,063 га державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації; стягнути з відповідачів судовий збір, сплачений при подачі позову до суду. Під час підготовчого розгляду прокурор позовні вимоги уточнив, подав суду заяву про зміну предмету позову від 09.03.2023 р.(а.с. 21-22 т.2) в якій просить суд: визнати недійсним рішення Рудської сільської ради від 24.07.2015 року №5 щодо передачі ОСОБА_1 у приватну власність для ведення садівництва земельну ділянку площею 0,063 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101, що розташована в межах населеного пункту с.Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області; визнати незаконною та скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень; зобов`язати ОСОБА_2 повернути частину земельної ділянки площею 0,0082 га, яка відноситься до земель природно-заповідного фонду та входить в межі земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 площею 0,063 га що розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району, державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації. В суді прокурор уточнені позовні вимоги підтримав, просить їх задовольнити.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, про розгляд справи повідомлений судовими повістками через систему «Електронний суд», причини неявки суду не повідомив. Суд вважає за можливе розгляд справи провести без його участі.

Представник відповідача Жванецької сільської ради в судове засідання не з`явився, про слухання справи повідомлений належним чином, судовими повістками через систему «Електронний суд», будучи належним чином повідомленим, причини неявки суду не повідомив, відзив на позов суду не подав. Суд вважає за можливе розгляд справи провести без його участі, на підставі наявних в справі доказів.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилась про розгляд справи повідомлялась судовими повістками по місцю проживання зазначеному в позовній заяві, через оголошення в порядку ч.11 ст. 128 ЦПК України, причини неявки суду не повідомила, відзив на позов суду не подала. Суд вважає за можливе розгляд справи провести без її участі, на підставі наявних в справі доказів.

Представник відповідача ОСОБА_2 адвокат Рудик В.М. в суді позов не визнав, просить відмовити в його задоволенні за безпідставністю, подав суду відзив на позовну заяву від 13.07.2023 року (а.с.174-236, Т.1). В обгрунтування заперечень представник відповідача вказав, що його довіритель на підставі договору купівлі-продажу від 11.11.2016 р. набула у власність земельну ділянку для ведення садівництва площею 0,063 га кадастровий номер 6822486800:03:001:0101. На момент укладення договору попередній власник ОСОБА_3 не повідомляла щодо приналежності вказаної земельної ділянки до земель природно-заповідного фонду. Згідно витягу з ДЗК про земельну ділянку виданого відділом Дергеокадастру у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області 29.10.2016 р. за номером НВ 6803916122016 будь які відомості про обмеження у використанні земельної ділянки на момент укладення договору не були зареєстровані. Водночас земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення для індивідуального садівництва. Після набуття у власність земельної ділянки ОСОБА_4 збудувала на ній садовий будинок площею 41,6 кв.м. та господарську будівлю площею 23,6 кв.м. Право власності її зареєстроване у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Звертаючись до суду прокурор надав доказ накладення земельної ділянки відповідачки на земельну ділянку НПП «Подільські Товтри» збірний кадастровий план, виготовлений на замовлення земельно-аграрним центром «Карат». Єдиним доказом є збірний план, який є не достовірним та недопустимим з врахуванням положень ст.. 55 ЗУ «Про землеустрій». Додав, що земельна ділянки ОСОБА_2 розташована в межах населеного пункту Жванецької сільської ради та відноситься до земель сільськогосподарського призначення. Державний акт НПП «Подільські Товтри» не зареєстрований у передбаченому законодавством порядку. Просить суд врахувати, що надані суду прокурором картографічні матеріали накладення земельних ділянок виготовлені різними установами, а тому не мають доказового значення до справи.

Представник третьої особи по справі НПП «Подільські Товтри» в суді позов підтримав, вважає його таким, що підлягає до задоволення.

Ухвалою суду від 07.02.2022 року відкрито провадження у справі та призначено по справі підготовне судове засідання.

Ухвалою суду від 27.09.2022 року зобов`язано Земельно-аграрний центр «Карат» , ГУ Держгсокадастру у Хмельницькій області, НПП «Подільські товтри», Хмельницьку обласну державну адміністрацію надати суду додаткові докази.

Ухвалою суду від 04.05.2023 року закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті.

Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, вивчивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96на території, окрім інших, Кам`янець-Подільського району Хмельницької області створено Національний природний парк «Подільські Товтри» з метою збереження, відтворення та раціонального використання природних ландшафтів Поділля з унікальними історико-культурними комплексами, що мають важливе природоохоронне, естетичне, наукове, освітнє, рекреаційне та оздоровче значення. Установлено площу земель Національного природного парку «Подільські Товтри» -261316 гектарів, у тому числі - 3015 гектарів, що надаються у постійне користування, та 258301 гектар, що включаються до його складу. Землям, які включені до складу території НПП «Подільські Товтри», надано статус природно-заповідного фонду. Такі землі чи їх частина передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям.

Хмельницькою обласною радою було прийнято рішення №11 від 16.12.1998 року «Про вилучення та надання земель лісового фонду у постійне користування Національному природному парку «Подільські Товтри». Вказано загальний розмір території цього парку та землі, що входять до складу останнього, зокрема землі Рудської сільської ради. Після передачі до НПП «Подільські Товтри» кварталів та виділів відповідних лісництв, які підлягали вилученню, було видано державні акти на право постійного користування землею, згідно з якими відповідні квартали віднесено до зони регульованої рекреації НПП «Подільські Товтри».

Технічна документація на виконання топографо-геодизичних та картографічних робіт для видачі державного акта на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри»(на території Рудської СР) виготовлено Кам`янець-Подільським філіалом ДП «Поділля геодезкартографія» в 2001 р. на підставі договору № 20 на створення науково-технічної продукції від 15.11.2000 р. укладеного між Подільським підприємством геодезії, картографії та кадастру та Головним управлінням національних природних парків і заповідної зони(а.с. 201-236 т.1).

Згідно Державного акту на право постійного користування землею від 28.12.2001 року серії 11-ХМ №002530, зареєстрованого в Книзі записів актів на право постійного користування землею №7, земельну ділянку площею 104,14 га надано у постійне користування НПП «Подільські Товтри» для природоохоронного та рекреаційного призначення відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 16.12.1998 №11 (а.с.38 т1).

Рішенням 40 сесії сільської ради 6 скликання Рудської сільської ради №5 від 24.07.2015 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення садівництва площею 0,0630 га що розташована в с.Цвіклівці Перші на території Рудської сільської ради, передано ОСОБА_1 земельну ділянку для ведення садівництва площею 0,0630 га у приватну власність, дозволено виготовити правовстановлюючі документи на земельну ділянку з відповідною державною реєстрацією (а.с.19, Т.1).

В подальшому на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 01.08.2015 року, посвідченого приватним нотаріусом Кам`янець-Подільського міського нотаріального округу Цвіляк А.О., зареєстровано в реєстрі за №819, ОСОБА_1 продала ОСОБА_3 земельну ділянку для індивідуального садівництва загальною площею 0,0630 га із кадастровим номером 6822486800:03:001:0101,продаж вчиненоза 14460,26грн.Оціночна вартістьземельної ділянкистановить 14460,26грн.згідно звітупро оцінкумайна №RS42-150731-003ТОВ «АКР-КОНСАЛТ»від 31.07.2015року (а.с.21-22,Т.1).

В подальшому на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 11.11.2016 р., посвідченого приватним нотаріусом Кам`янець-Подільського міського нотаріального округу Цвіляк А.О. зареєстровано в реєстрі за №1032, ОСОБА_3 продала ОСОБА_2 земельну ділянку для індивідуального садівництва загальною площею 0,0630 га із кадастровим номером 6822486800:03:001:0101,продаж вчиненоза 19018,00грн.Оціночна вартістьземельної ділянкистановить 19018,00грн.згідно звітупро експертнугрошову оцінкуземельної ділянки№1433484_08112016_S161108-030складеного ТОВ«Гарант ПреміумПлюс» 08.11.2016року (а.с.23-26,Т.1).

Право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 03.06.2014 р. приватним нотаріусом Назарук Н.В., номер запису про право власності 17412849, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 691685668224. Вказані обставини підтверджуються Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно(а.с.16-18,Т.1).

Листом ПП «Діоріт Плюс 1» від 21.09.2021 року №457, вказано, що орієнтовна ринкова вартість 0,0100 га земель сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням 01.05 для індивідуального садівництва розташованих на території Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області становить 10000,00 грн. (а.с.42, Т.1).

На виконання ухвали суду від 27.09.2022 року, ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області листом від 07.10.2022 року направили до суду належним чином завірений витяг з Книги записів державних актів на право постійного користування землею у якій зареєстровано Державний акт ІІ-ХМ №002530 на право постійного користування землею виданого НПП «Подільські Товтри» на загальну площу земельної ділянки 104,14 га. (а.с.98-93, Т.1).

На виконання ухвали суду від 27.09.2022 року, Хмельницька обласна військова адміністрація листом від 25.10.2022 року №99/06.01-12-6724/2022 (а.с.95-96 Т.1,102-163. Т.1), направила на адресу суду належним чином завірені копії: розпорядження голови Хмельницької ОДА №910/2021-р від 29.12.2021 року; клопотання ТОВ «Західземлепроект»; розпорядження начальника Хмельницької ОВА №82/2022-р. від 09.05.2022 року; клопотання НПП «Подільські Товтри» №56 від 25.01.2022 року; посадової інструкції природо охоронника 6-го розряду НПП «Подільські Товтри»; посадової інструкції інспектора з охорони природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри»; посадової інструкції головного природознавця НПП «Подільські Товтри»; наказу Міністерства охорони здоров`я навколишнього природного середовища України №77 від 14.03.2011 року; проекту лісовпорядкування НПП «Подільські Товтри»; перспективного плану організації і ведення лісового господарства НПП «Подільські Товтри» Кам`янець-Подільське ПНДВ Кам`янець-Подільського району Хмельницької області; проекту лісовпорядкування НПП «Подільські Товтри»; листа Хмельницької ОДА, листа Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

Відповідно до ч.4 ст. 4 ЗК України(в редакції 1990 р., на час виникнення спірних правовідносин) не можуть передаватись у колективну та приватну власність землі природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Відповідно до ст. 43 ЗК України(2002 р.) землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Ст. 44 ЗК України встановлено, що до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти ( природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва). Згідно ст. 45 ЗК України землі природно-заповідногофонду можутьперебувати удержавній,комунальній таприватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначаєЗакон України «Про природно-заповідний фонд». Відповідно до цьогоЗаконуприродно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища (абзац другий преамбули до цьогоЗакону).

Згідно ст.4 закону України «Про природно-заповіднийфонд України» території природних заповідників, заповідні зони біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, надані національним природним паркам, є власністю Українського народу. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (частина четвертастатті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»).

Відповідно дост.20закону України«Про природно-заповіднийфонд України» національніприродні паркиє природоохоронними,рекреаційними,культурно-освітніми,науково-досліднимиустановами загальнодержавногозначення,що створюютьсяз метоюзбереження,відтворення іефективного використанняприродних комплексівта об`єктів,які маютьособливу природоохоронну,оздоровчу,історико-культурну,наукову,освітню таестетичну цінність. Ділянкиземлі таводного просторуз усімаприродними ресурсамита об`єктамивилучаються згосподарського використанняі надаютьсянаціональним природнимпаркам упорядку,встановленому цимЗаконом таіншими актамизаконодавства України. Доскладу територійнаціональних природнихпарків можутьвключатися ділянкиземлі таводного просторуінших землевласниківта землекористувачів. Нанаціональні природніпарки покладаєтьсявиконання такихосновних завдань: збереженняцінних природнихта історико-культурнихкомплексів іоб`єктів; створенняумов дляорганізованого туризму,відпочинку таінших видіврекреаційної діяльностів природнихумовах здодержанням режимуохорони заповіднихприродних комплексівта об`єктів; проведеннянаукових дослідженьприродних комплексівта їхзмін вумовах рекреаційноговикористання,розробка науковихрекомендацій зпитань охоронинавколишнього природногосередовища таефективного використанняприродних ресурсів; проведення екологічної освітньо-виховної роботи.

Згідно ч. 1 ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Відповідно до п. «г» ч.4 ст.84 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.

Ч.7ст.20ЗК Українивстановлено,що змінацільового призначенняземельних ділянокпогоджується уразі: зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, а також зміни цільового призначення земель, визначенихпунктом "б"частини першої статті 150 цього Кодексу, - з Кабінетом Міністрів України.

Як визначеностаттею 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Частина 1статті 150 ЗК Україниу редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, відносить до особливо цінних земель, зокрема, землі природно-заповідного фонду.

Земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть вилучатися (викуплятися) для будівництва об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією, за постановою Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання про вилучення (викуп) земельної ділянки погоджується Верховною Радою України (частина другастатті 150 ЗК Україниу редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Системний аналіз вищенаведених норм права дозволяє зробити висновок про те, що землі природно-заповідного фонду, що перебувають у державній власності, не підлягають приватизації. Такі землі можуть перебувати у приватній власності лише у зв`язку з формуванням на цих земельних ділянках об`єктів природно-заповідного фонду чи включення земельних ділянок, що належать фізичним чи юридичним особам, до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення). Вилучення (викуп) земель природно-заповідного фонду із комунальної власності, зокрема, для будівництва житла був можливим тільки на підставі постанови Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо вилучення (викуп) земельної ділянки погодила Верховна Рада України.

Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (частина першастатті 11 ЦК України). Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів (частина першастатті 328 ЦК України).Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (частина другастатті 328 ЦК Україниу редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).Отже, за загальним правилом цивільні права, зокрема право власності, виникають із правомірних, а не протиправних дій.

Як встановлено судом, на запит Хмельницької обласної прокуратури від 09.11.2021 року №12-110 вих 21, (а.с.27-28), Хмельницька обласна адміністрація листом від 03.12.2021 року №68/34-12-7642/2021(а.с.29-30) вказала, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 серед інших також знаходиться на загальній території національного природного парку «Подільські Товтри» площею 261316,0 га, оголошеного Указом Президента України від 27.06.1996 року №474/96. Також земельна ділянка входить до об`єкту Смарагдової мережі Національний природний парк «Подільські Товтри», який охороняється відповідно до Конвенції про охорону дикої флори і фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція). Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання.

На запит Хмельницької обласної прокуратури від 09.11.2021 року №12-111 вих 21 (а.с.31-32), НПП «Подільські Товтри» листом від 02.12.2021 року №711(а.с.33-34) вказало, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 разом з іншими є землею природно-заповідного фонду та знаходиться у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри». Адміністрація НПП «Подільські Товтри» не надавала погодження на вилучення зазначених земельних ділянок із земель природно-заповідного фонду. Службою державної охорони природно-заповідного фонду Парку було встановлено факт незаконного використання земель природно-заповідного фонду, які надані у постійне користування НПП «Подільські Товтри».

Факт накладенняземельної ділянкиз кадастровимномером 6822486800:03:001:0101 наземельну ділянку площею 104,14 га, яку надано у постійне користування НПП «Подільські Товтри», підтверджується також збірним кадастровим планом, виготовленим ЗАЦ «Карат» за зверненням заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури (а.с.33).

Згідно уточненої інформації НПП «Подільські Товтри»(лист № 183 від 17.02.2023 р.) встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 , площею 0,063 га, що розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області частково накладається на земельну ділянку, що перебуває в постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» на підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії II-ХМ002530 від 28.12.2001 р. Площа накладення складає 0,0082 га. Відповідно до листа сертифікованого інженера-геодезиста ОСОБА_5 від 20.02.2024 р. № 17 частина земельної ділянки, площею 0,0082 га, яка входить в межі земельної ділянки з кадастровим номером: 6822486800:03:001:0101, площею 0,063 га, з координатами: X - 1. 5 374 102,907, 2. 5 374 102,040, 3. 5 374 106,981, 4. 5374 099,559, 5. 5 374 092,150, 6. 5 374 088.633, 7. 5 374 085.539, 8. 5 374 089,711, 9.5374099,832, 1. 5 374102.907 Y - 1. 2 309 392,286, 2. 309 403.630, 3. 2 309 419,426, 4. 2309 424,432. 5. 2 309 428,283, 6. 2 309 424.868, 7. 2 309 420 512, 8. 2 309 409,694, 9. 2309 396.467, 1. 2 309 392,286, накладається на земельну ділянку, що перебуває у постійному користуванні Національного природного парку «Подільські Товтри» на підставі Державного акта на право постійного користування серії ІІ-ХМ002530 від 28.12.2001 з координатами: X - 1. 5374 085,745. 2. 5 374 109,571, 3. 5 374 133,077, 77. 5 374 113,870, Y - 1. 2 309 394,451, 2. 2 309 403,062, 3. 2 309 379,963, 77. 2 309 371,230. Факт накладення, підтверджується також наданими суду прокурором та оглянутими в судовому засіданні збірним кадастровим планом виготовленим ТОВ «Джафар»(а.с.12 т.2) та збірним кадастровим планом виготовленим сертифікованим інженером-геодезистом ОСОБА_5 . При цьому суду критично оцінює заперечення представника відповідача щодо неналежності зазначених доказів, оскільки як встановлено судом збірний кадастровий план ТОВ «Джафар» виготовлено сертифікованим інженером-геодезистом ОСОБА_5 також, що підтверджується копією листа ТОВ «Джафар» від 16.02.2023 р. № 1(а.с.31) та копією кваліфікаційного сертифікату ОСОБА_5 (а.с.32 т.2). Зазначені обставини представником відповідача не спростовані, клопотань про призначення по справі земельно-технічної експертизи на спростовування зазначених обставин суду не заявлялось. Заперечення представника відповідача, що державний акт НПП «Подільські Товтри» не зареєстровано у встановленому законом порядку спростовується витребуваною судом за клопотанням представника відповідача копією журналу реєстрації державних актів(а.с.90-91 т.1), копією державного акту(а.с.83).

З врахуванням наведеного суд дійшов висновку, що позивачем доведено належними та допустимими доказами належність частини земельної ділянки з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101 розміром 0,0082 га до земель природно-заповідного фонду, які перебувають у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації).

На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території національного природного парку (частина другастатті 21 зазначеного Закону). З огляду на наведені приписиЗакон України «Про природно-заповідний фонд»не допускає можливість будівництва та обслуговування дачного будівництва, садівництва у національних природних і регіональних ландшафтних парках. Надання земельної ділянки у приватну власність для індивідуального садівництва у зоні регульованої рекреації земель природно-заповідного фонду суперечить як визначеним законом завданням цього парку, так і законодавчим обмеженням на здійснення діяльності з такого будівництва на відповідних землях, так і суперечить нормам статей83,84 ЗК України. Тому за змістом наведених вище приписів, які характеризуються належною якістю як властивістю, що є умовою забезпечення юридичної визначеності у правовідносинах, і Рудська сільська рада (правонаступником якої на теперішній час є Жванецька сільська рада) і ОСОБА_1 знали чи повинні були знати про неможливість передання у власність спірної земельної ділянки для вищевказаної мети. З огляду на те, що спірна земельна ділянка не могла бути передана у приватну власність, оскільки для цього існували законодавчі перешкоди, про які відповідачі знали чи повинні були знати, проявивши розумну обачність щодо місця її розташування, поведінка обох відповідачів не була добросовісною.

Прокурор мотивував позовні вимоги, зокрема, посилаючись на ст. 391 ЦК України яка регламентує підстави для звернення власника з негаторним позовом для усунення перешкод у користуванні та розпорядженні його майном.

Судовий захист цивільного права та інтересу є однією із загальних засад цивільного законодавства (пункт 5 частини першоїстатті 3 ЦК України). Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства (частина другастатті 15 ЦК України). Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина першастатті 16 ЦК України).

Прокурор заявив в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою наздійснення функцій у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації вимоги проскасування рішення сільської ради, скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права приватної власності на земельну ділянку, скасування у державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку.

За змістом статей15і16 ЦК Україникожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

При цьому, розглядаючи відповідний спір, суд має установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси осіб, які звертаються з позовом, та чи є обраний позивачем спосіб захисту ефективним, тобто таким, що забезпечить поновлення порушеного права.

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 червня2023 року у справі № 554/10517/16-ц (п.7.29) зазначено, що «зайняття земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушенням ЗК України та Закону № 2456-XII потрібно розглядати як порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади, що не пов`язане з позбавленням власника володіння відповідною земельною ділянкою, навіть якщо інша особа зареєструвала її право приватної власності на цю ділянку.» Відповідно до п.7.30 зазначеної постанови за таких умов, ефективним способом судового захисту щодо повернення земельної ділянки природно-заповідного фонду власнику є негаторний, а не віндикаційний позов.

Власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (провадження № 14-473цс18, абзац п`ятий пункту 143).

Однак, беручи до уваги те, що оскаржене рішення органів місцевого самоврядування не стосуються ОСОБА_2 як останньої набувачки земельної ділянки, вимоги прокурора про визнання недійсним рішення Рудської сільської ради від 24.07.2015 року №5 щодо передачі ОСОБА_1 у приватну власність для ведення садівництва земельну ділянку площею 0,063 га з кадастровим номером 6822486800:03:001:0101, що розташована в с. Цвіклівці Перші на території Жванецької сільської ради Хмельницької області в межах населеного пункту, на підставі якого земельну ділянку було оформлено за ОСОБА_1 не призводять відновлення порушеного права. Для повернення земельної ділянки, оспорювання рішення органу місцевого самоврядування не є ефективним способом захисту права власника. В зв`язку із цим зазначена позовна вимога задоволенню не підлягає.

Позовна вимога щодо повернення земельної ділянки сформульована у позовній заяві як вимога зобов`язального характеру - зобов`язати ОСОБА_2 повернути державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації спірну частину земельної ділянку.

Відтак саме боржник в разі ухвалення судового рішення про задоволення позову в цій частині зобов`язаний вчинити певні дії відповідно достатті 63 Закону України "Про виконавче провадження", норми якої регламентують порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення. Дії виконавця полягають у відкритті виконавчого провадження та наданні боржнику 10 робочих днів для його добровільного виконання; перевірці виконання рішення боржником і накладення на боржника штрафу (в т.ч. повторно) в разі невиконання без поважних причин ним рішення та попередження про кримінальну відповідальність, направлення повідомлення до органу досудового слідства про вчинення боржником кримінального правопорушення).

При цьому за наявності зареєстрованого права власності на об`єкт цивільних прав (земельну ділянку), очевидно, що в разі невиконання боржником рішення про повернення земельної ділянки, воно не може бути виконано в примусовому порядку без участі боржника, що матиме наслідком надсилання виконавцем до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та закінчення виконавчого провадження згідно ч.3ст. 63 Закону України "Про виконавче провадження"і свідчить про неефективність вказаного способу захисту.

В свою чергу, саме державна реєстрація земельної ділянки відповідачки в яку входить частина земельної ділянки НПП «Подільські Товтри» в Державному земельному кадастрі як ділянки для індивідуального садівництва та проведена державна реєстрація права власності ОСОБА_2 перешкоджає позивачу повернути свою частину земельної ділянки на користь держави та відновити її цільове призначення як земельної ділянки що належить до земель природно-заповідного фонду, які перебувають у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації).

Відтак з врахуванням змісту права, за захистом якого звернувся позивач, а також характеру його порушення, ефективним та належним способом захисту є скасування державної реєстрації земельної ділянки відповідачки в Державному земельному кадастрі та скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_2 на неї у Реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно з ч.13ст. 79-1 ЗК Україниухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Відтак позов в частині скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки та скасування державної реєстрації права власності підлягає задоволенню.

Повернення Хмельницькій обласній державній адміністрації спірної частини земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням відповідного майна згідно із загальними інтересами, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється особливим статусом спірної земельної ділянки. Судом встановлено, що вона належить до земель природно-заповідного фонду, що перебуває у постійному користуванні НПП «Подільські Товтри» (зона регульованої рекреації). Відповідно до абзацу третього преамбули доЗакону України «Про природно-заповідний фонд»природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Велика Палата Верховного Суду раніше вже звертала увагу на те, що у спорах стосовно прибережних захисних смуг, земель лісогосподарського призначення, інших земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави (зокрема земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення), остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина першастатті 50 Конституції України, частина третястатті 1 ЗК України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (статті18,19, пункти «а» і «б» частини першої статті91, пункти «а» і «б» частини першої статті96 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України) (див. постанови від 7 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц (пункт 127), від 7 листопада 2018 року у справі № 488/6211/14-ц (пункт 90), від 14 листопада 2018 року № 183/1617/16 (пункт 148), від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц (пункт 53), від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (пункт 117)).

З огляду на вищевказане у втручанні держави у право мирного володіння власником спірною земельною ділянкою що знаходиться на землях природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри» є легітимна мета контролю за використанням цієї ділянки за цільовим призначенням згідно із загальними інтересами.

У справі суспільний інтерес у поверненні спірної земельної ділянки територіальній громаді спрямований на задоволення соціальних потреб: у відновленні законності, становища, яке існувало до порушення права державної власності на цю ділянку; у недопущенні забороненої законом діяльності на території НПП «Подільські Товтри» як об`єкта природно-заповідного фонду.

Суд вважає, що в силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак спірної земельної ділянки ОСОБА_2 проявивши розумну обачність, могла і повинна була знати про те, що ця ділянка розташована на території природно-заповідного фонду НПП «Подільські Товтри», інформація про який є загальновідомою. Вона могла ознайомитись зі змістом земельного та природоохоронного законодавства (норми якого щодо отримання в власність земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення є доступними, чіткими та передбачуваними), а також за необхідності могла отримати відповідну правову допомогу перед набуттям в власність спірної земельної ділянки. Відтак ОСОБА_2 могла і повинна була розуміти, що ця ділянка належить до земель природно-заповідного фонду, і її отримання у власність для ведення індивідуального садівництва, будівництво дачного будинку, є неможливим в силу імперативних вимог законодавства України. За таких обставин суд критично оцінює твердження представника відповідача що втручання у право власності того об`єкта, який ОСОБА_2 за добросовісної поведінки не могла би отримати, є для неї надмірним тягарем.

Оскільки позовну заяву прокурора задоволено частково, із трьох вимог немайнового характеру задоволено дві, судовий збір, сплачений ним за позовну заяву у розмірі 6 810,00 грн. слід стягнути з відповідачів Жванецької сільської ради та ОСОБА_2 в рівних частинах.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 13, 76, 81, 141, 263-265, 268 ЦПК України, ст.ст. 19, 31 ЗК України(1990 р.), ст.ст. 20, 43-35, 81, 84, 150, 152, 153 ЗК України(2002 р.), Законом України «Про природно-заповідний фонд», ст.ст. 3,15, 16, 256, 267, 391 ЦК України,

ухвалив:

позов задовольнити частково.

ОСОБА_2 повернути частину земельної ділянки, площею 0,0082 га (з координатами: X - 1. 5374 102,907, 2. 5374 102,040, 3. 5374 106,981, 4. 5374 099,559, 5. 5374 092,150, 6. 5374 088.633, 7. 5374 085.539, 8. 5374 089,711, 9. 5374 099,832, 1. 5374 102.907; Y - 1.2309 392,286, 2. 2309 403.630, 3. 2309 419,426, 4. 2309 424,432, 5. 2309 428,283, 6. 2309 424.868, 7. 2309 420 512, 8. 2309 409,694, 9. 2309 396.467, 1. 2309 392,286), яка відноситься до земель природно-заповідного фонду та входить в межі земельної ділянки з кадастровим номером: 6822486800:03:001:0101, площею 0,063 га, що розташована в межах населеного пункту села Цвіклівці Перші Кам`янець-Подільського району Хмельницької області державі в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,063 га, кадастровий номер 6822486800:03:001:0101 в Державному земельному кадастрі із одночасним припиненням у Державному реєстрі речових прав усіх зареєстрованих щодо неї речових прав та їх обтяжень.

В задоволенні позовних вимог про визнання недійсним рішення Рудської сільської ради від 24.07.2015 №5 щодо передачі ОСОБА_1 у приватну власність для ведення садівництва земельну ділянку площею 0,063 га із кадастровим номером 6822486800:03:001:0101, що розташована в селі Цвіклівці Перші на території Жванецької сільської ради Хмельницької області в межах населеного пункту, - відмовити.

Стягнути з Жванецької сільської ради Кам`янець-Подільського району (код ЄДРПОУ 04404036; місцезнаходження: вул.Центральна, 57, с.Жванець Кам`янець-Подільського району Хмельницької області), ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ; зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102; місцезнаходження: пров.Військоматський, 3, м.Хмельницький Хмельницької області) по 2270,00 грн. судового збору з кожного.

На рішення учасниками судового розгляду може бути подано апеляційну скаргу протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 01.03.2024 року.

Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Вдовичинський А.В.

Дата ухвалення рішення20.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117367551
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —676/76/22

Ухвала від 17.05.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 03.05.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 22.04.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Рішення від 20.02.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Рішення від 20.02.2024

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 04.05.2023

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 27.09.2022

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 06.02.2022

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні