ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
О К РЕ М А У Х В А Л А
23 лютого 2024 рокум. Ужгород№ 260/8874/23
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Плеханова З.Б.
при секретарі Ковач Н.М.
за участю: Берегівської окружної прокуратури в інтересах держави особі Державної екологічної інспекції у Закарпатській області - представник Черненко С.С.
Державна екологічна інспекція України в Закарпатській області - представник -Данч Н.М.
відповідача: Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії Державне підприємство "Берегівське лісове господарство", представник - адвокат Никитюк Н.О.
треті особи без самостійних вимог: Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації, представник - не з`явився
Державна екологічна інспекція України - представник не зявився
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Керівника Берегівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Закарпатській області (вул. Сечені, буд. 15,м. Берегове, Закарпатська обл., Берегівський р-н,90202) до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії Державне підприємство "Берегівське лісове господарство" (вул. Руставелі Шота, буд. 9А,м. Київ,01001) треті особи: Департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації, Державна екологічна інспекція України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В:
19 жовтня 2023 року керівник Берегівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Закарпатській області звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії Державне підприємство "Берегівське лісове господарство", якому просить :
Визнати протиправною бездіяльність Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Берегівське лісове господарство» щодо незабезпечення проведення робіт із винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Косонська гора» площею 9 га та зобов`язати останнього відповідно до вимог чинного законодавства України протягом 1 року з дня набрання рішенням законної сили забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Косонська гора» шляхом закріплення їх в натурі (на місцевості).
Прокурор зазначає, що згідно підпункту 15 пункту 2 розділу II Положення про Державну екологічну інспекцію у Закарпатській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.02.2021 №49 (даті - Положення), Державна екологічна інспекція у Закарпатській області здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральної виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами- нерезидентами вимог законодавства про охорону і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, зокрема щодо додержання режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду; наявності лімітів і дозволів на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду та дотримання їх обсягів, відтворення природних ресурсів на території природно-заповідного фонду. Пунктом 10 розділу II Положення визначено, що Державна екологічна інспекція у Закарпатській області, вживає в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає позивачем та відповідачем у судах.
Таким чином, органом уповноваженим державою здійснювати відповідні повноваження у спірних правовідносинах є Державна екологічна інспекція у Закарпатській області.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення. Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Подання прокуратурою даної позовної заяви обумовлено необхідністю відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно - заповідного фонду. Окрім того, зазначено, що у даному спорі має місце триваюче правопорушення, тобто проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом.
Постановою КМУ від 19 квітня 2017 р. № 275 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України, в якому зазначено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи, надає територіальним органам методичну і практичну допомогу, проводить перевірки їх діяльності, у звязку з чим суд залучив даний державний орган до участі у справі в якості третьої особи.
Положення про департамент екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації, де зазначено, що його основним завдання є забезпечення реалізації державної політики у сферах охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, надра, поверхневі та підземні води, атмосферне повітря, ліси, тваринний і рослинний світ та інші), поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), екологічної безпеки, розвитку заповідної справи, формування, збереження та невиснажливе використання екологічної мережі, збереження водно-болотних угідь міжнародного значення та пралісових екосистем.
Постановою КУМУ від 13 березня 2022 р. № 303 Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану припинено заходи державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану.
За наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Посилання представника Державної екологічної інспекції в Закарпатській області на рішення КМУ , згідно якого на час військового стану припинено проведення перевірок та заходів нагляду та контролю як на підставу державних заходів впливу щодо відповідача , який не забезпечи проведення робіт із винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Косонська гора» площею 9 га та зобов`язати останнього відповідно до вимог чинного законодавства України не може розцінюватися як поважна причина нездійснення наданих вказаному державному повноважень та щодо нагляду та відповідних перевірок, оскільки рішення Рішення № 1143 "Про оголошення об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення " було прийнято ще у 2010 році, Розпорядженням № 252 голови Закарпатської обласної державної адміністрації затверджено Положення про ботанічний заказник місцевого значення «Косоньська гора» прийнято 02 травня 2019 року, до центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах вищевказані територіальні органи не звертались, у звязку з чим і у Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації, і у Державної екологічна інспекція в Закарпатській області, а також і у Державної екологічної інспекції України були повноваження у відповідності до Положень про їх діяльність здійснювати заходи контролю та впливу на відповідача ще до введення воєнного стану та відповідного рішення Уряду.
Відповідно до ст. 249 КАСУ суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
Керуючись ст.ст. 248, 249 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
У Х В А Л И В:
Направити окрему ухвалу :
-Державій екологічній інспекції в Закарпатській області,
-Державній екологічній інспекції України
-Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної військової адміністрації
для вжиття заходів щодо усунення причин та умов , що сприяли порушенню закону, а також для здійснення контролю за забезпеченням організації проведення робіт із винесення меж ботанічного заказника місцевого значення "Косонська гора" шляхом винесення меж в натурі Державним спеціалізованим господарським підприємством "Ліси України" в особі філії Державне підприємство "Берегівське лісове господарство" (код ЄДРПОУ 45049507 с. Яноші, вул. Головна,51а Берегівського району відповідно до вимог чинного законодавства України.
Надати строк для виконання вимог ухвали 8 місяців з дня набрання ухвалою законної сили, про що повідомити суд.
Ухвала може бути оскаржена до Восьмого апеляційного адмінсуду протягом 15 днів.
Суддя З.Б.Плеханова
Повний текст ухвали виготовлено та підписано 29 лютого 2024 року.
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117376042 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні