Справа № 420/12247/23
УХВАЛА
29 лютого 2024 рокум.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, розглянувши в порядку письмового провадження заяву Акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» про винесення додаткового рішення по справі за адміністративним позовом заступника керівника Суворовської окружної прокуратури м. Одеси в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси пред`явив позов в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області та Одеської обласної військової адміністрації до Акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ" щодо утримання у неналежному технічному стані, непридатному для використання за цільовим призначенням, захисної споруди цивільного захисту № 56762, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Церковна, 29; зобов`язати Акціонерне товариство "Одеська ТЕЦ", привести у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисну споруду цивільного захисту № 56762, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Церковна 29.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21.07.2023, яке набрало законної сили 13.11.2023, позовні вимоги задоволено у повному обсязі. визнано протиправною бездіяльність Акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ" щодо утримання у неналежному технічному стані, непридатному для використання за цільовим призначенням, захисної споруди цивільного захисту №56762, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Церковна, 29; зобов`язано Акціонерне товариство "Одеська ТЕЦ" привести у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисну споруду цивільного захисту №56762, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Церковна, 29.
06.12.2023 до суду від Акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» надійшла заява про ухвалення додаткового рішення, оскільки заявнику рішення є незрозумілим. Зокрема, зазначає заявник, захисну споруду цивільного захисту має бути приведено до «належного технічного стану». Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 09.07.2018 року № 579 (далі - Вимоги № 579) визначають порядок оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, за результатами якої вона може бути визнана як готова, обмежено готова або неготова до використання за призначенням. Вимоги № 579, та інші нормативно-правові акти не містять обов`язку, порядку та критеріїв оцінки споруд цивільного захисту за технічним станом, який визнається «належним» або «неналежним». Відповідно до загального висновку про стан готовності захисної споруди, зазначеному в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища, протирадіаційного укриття № 56762 від 23.02.2023: «Станом на 23.02.2023 р. сховище №56762 оцінюється як обмежено готове до укриття персоналу об`єкта від звичайних засобів ураження до використання за призначенням». Враховуючи даний акт від 23.02.2023, сховище №56762 готове до використання за призначенням. Таким чином, для виконання рішення суду № 420/12247/23 АТ «Одеська ТЕЦ» потребує роз`яснення відповідно до вимог якого нормативно-правового акту має бути приведений належний технічний стан захисної споруди цивільного захисту № 56762 та які дії має вчинити АТ «Одеська ТЕЦ» на виконання рішення суду.
Ухвалою суду від 13.12.2023 в задоволенні заяви Акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» відмовлено. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2024 року апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» задоволено частково. Ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2023 у справі №420/12247/23 про відмову в роз`ясненні рішення суду - скасовано. Справу №420/12247/23 направлено до Одеського окружного адміністративного суду для вирішення питання щодо ухвалення додаткового судового рішення.
Розгляд заяви Акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» про ухвалення додаткового рішення, яким визначити спосіб виконання судового рішення від 21.07.2023, а саме яким чином АТ «Одеська ТЕЦ» має привести у належний стан захисну споруду цивільного захисту № 56762; які дії має вчинити АТ «Одеська ТЕЦ» на виконання судового рішення, здійснено у порядку письмового провадження.
Вивчивши подані матеріали, суд вважає, що заяву не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Відповідно до ст. 252 КАС України суд, що ухвалив судове рішення, може за заявою учасника справи чи з власної ініціативи ухвалити додаткове рішення, якщо:
1) щодо однієї із позовних вимог, з приводу якої досліджувалися докази, чи одного з клопотань не ухвалено рішення;
2) суд, вирішивши питання про право, не визначив способу виконання судового рішення;
3) судом не вирішено питання про судові витрати.
Заяву про ухвалення додаткового судового рішення може бути подано до закінчення строку на виконання судового рішення.
Суд, що ухвалив рішення, ухвалює додаткове судове рішення в тому самому складі протягом десяти днів з дня надходження відповідної заяви. Додаткове судове рішення ухвалюється в тому самому порядку, що й судове рішення. Про відмову в ухваленні додаткового рішення суд постановляє ухвалу. Додаткове рішення або ухвала про відмову у прийнятті додаткового рішення можуть бути оскаржені.
Виходячи з положень статті 252 КАС України, додаткове рішення у справі після його ухвалення стає невід`ємною частиною основного рішення по суті позовних вимог, отже, незалежно від результату вирішення ним передбачених частиною першою статті 252 КАС України вимог або питань, процесуальна форма його викладення та порядок його оскарження є таким, що і для основного рішення у справі.
Додаткове судове рішення є засобом усунення неповноти судового рішення (постанови чи ухвали), внаслідок якої залишилися невирішеними певні вимоги особи, яка бере участь у справі.
Суд зазначає, що додаткове судове рішення не може змінювати суті основного рішення або містити висновки про права й обов`язки осіб, які не брали участі у справі.
Крім того, спосіб виконання судового рішення - це спосіб реалізації та здійснення способу захисту порушеного права. Під зміною способу виконання рішення суду необхідно розуміти прийняття судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у спосіб, раніше встановлений.
Для встановлення чи зміни способу виконання судового рішення необхідним є з`ясування питання чи не призведе встановлення чи зміна способу виконання рішення до зміни первісно обраного позивачем способу захисту своїх прав та інтересів, оскільки встановлюючи чи змінюючи спосіб виконання основного судового рішення, суд не може змінювати рішення по суті.
Судом у цій справі було встановлено, що 23.05.2022 посадові особи АТ "Одеська ТЕЦ" провели оцінку стану готовності, експлуатації і використання захисної споруди, за результатами проведеної оцінки було складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 56762 від 23.05.2022.
Відповідно до акту оцінки: технічний стан сховища обмежено працездатний; двері зачиняються із зусиллям, немає розвантажуючих підставок, гумові прокладки пошкоджені, втратили еластичність; противибухові пристрої не обслуговані; повітропроводи пошкоджені корозією, не пофарбовані; електроручні вентилятори знаходяться в не справному стані, електродвигуни не справні; протипилові фільтри іржаві; фільтри-поглиначі вислужили встановлений термін; герметичні клапани відсутні; клапани надмірного тиску відсутні; прилад для виміру підпору повітря відсутній; регенеративні патрони не виявлені; прилади для виміру підпору повітря відсутні; відсутні покажчики руху води; водопровідні труби з ознаками корозії; лабораторні дослідження якості питної води у баках відсутні; труби каналізації не пофарбовані, з ознаками корозії; резервуари для збирання фекальних вод відсутні, насоси відкачування відсутні, запірна арматура відсутня; заземлення електрообладнання відсутнє; автоматична система пожежогасіння та сигналізації відсутня, труби системи пожежогасіння відсутні; вимірювальний пристрій температури та відносної вологості у приміщенні відсутній; журнал експлуатації фільтровентеляційного обладнання відсутній; формуляр фільтровентеляційних агрегатів відсутній; експлуатаційні схеми систем життєзабезпечення відсутні; захисна споруда підлягає капітальному ремонту.
Загальний висновок про стан захисної споруди № 56762 відповідно до акту оцінки від 23.05.2022 - сховище оцінюється як обмежено готове до укриття персоналу об`єкта від звичайних (простіших) засобів ураження, захисна споруда підлягає капітальному ремонту.
Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку (далі Порядок №138).
Відповідно до пункту 3 Порядку №138, балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації). Утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Згідно пункту 9 Порядку №138, утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Пунктом 10 Порядку №138 передбачено, що балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:
не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Відповідно до пункту 11 Порядку №138, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Наказом МВС України від 09.07.2018 року №579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, якими внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту.
Пунктом 1 розділу ІІ Вимог №579 передбачено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Відповідно пункту 7 розділу ІІ Вимог №579, споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані.
Також судом у рішенні зазначено, що утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Згідно пункту 1 глави 2 розділу VI Вимог №579, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд. Відповідно до пункту 2 глави 2 розділу VI Вимог №579, оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
Згідно пункту 3 глави 2 розділу VI Вимог №579, за результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.
Пунктом 9 глави 2 розділу VI Вимог №579 передбачено, що за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
Суду надавався акт повторної оцінки стану готовності захисної споруди від 23.02.2023, за яким за участю представників АТ "Одеська ТЕЦ" і спеціаліста з питань цивільного захисту, було проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №56762, за результатами якої були встановлені недоліки, і за загальним висновком ця захисна споруда оцінюється як "обмежено готова" до використання за призначенням. Перевіркою було встановлено низку несправностей та недоліків. Із змісту актів від 23.05.2022 та 23.02.2023 прослідковується, що порушення балансоутримувачем усуваються, але не в повному обсязі та повільно, що свідчить про не вжиття всіх необхідних заходів до їх усунення, що суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану. Відповідач не заперечував факту не приведення укриття № 56842 в стан готовності для використання його в повному обсязі.
Тобто відповідач усвідомлює, що саме від нього вимагається та навіть частково вже вчинив відповідні дії задля приведення у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисну споруду цивільного захисту № 56762, яка знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Церковна, 29.
В акті від 23.02.2023 вказано недоліки захисної споруди, які має усунути відповідач. Яким чином відповідач буде усувати ці недоліки належить до його дискреції, проекту, фінансових та матеріальних ресурсів.
Посилання відповідача на те, що укриття можно використовувати приймаючи до уваги, що воно "обмежено готове до укриття", є безпідставним, оскільки споруда потребує капітального ремонту по заміні фільтро-вентиляційного обладнання (висновок акту від 23.02.2023), що виключає її використання. Згідно п.5 гл. 3 розділу VІ Вимог №579 обсяг робіт, що здійснюються під час капітального ремонту захисної споруди, визначається відповідною проектною документацією. Під час капітального ремонту захисна споруда за прямим призначенням не використовується.
З огляду на вищевикладене, звернення АТ «Одеська ТЕЦ» із заявою про винесення додаткового рішення є безпідставним та необґрунтованим, таким, що може свідчити про ухилення від виконання судового рішення та консервації вирішеного правового питання шляхом утворення штучних процесуальних перепон у виконанні судового рішення, а тому задоволенню не підлягає.
На підставі викладеного та керуючись ч.4 ст. 252. ст. 248, 256, 294 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Відмовити Акціонерному товариству «Одеська ТЕЦ» у винесенні додаткового рішення по справі № 420/12247/23.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена шляхом подачі протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Вікторія ХОМ`ЯКОВА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117377993 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Заява про ухвалення додаткового рішення |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні