Рішення
від 29.02.2024 по справі 440/13950/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 лютого 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/13950/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПАУЕР ФУД» до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю ПАУЕР ФУД звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення- рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 18.08.2023 № 00074309405.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне податкове повідомлення-рішення прийняте із порушенням норм Податкового кодексу України, оскільки період, за який здійснено перевірку, 2022 рік, припадає на дію на території України карантину, введеного з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), під час якого штрафи за неподання/несвоєчасне подання податкової звітності та несплату /несвоєчасну сплату податкового зобов`язання в силу вимог пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України не застосовуються.

Також позивачем зауважено, що в акті перевірки встановлено єдине порушення несвоєчасна сплата узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з податку на прибуток, однак датою узгодження податкових зобов`язань з податку на прибуток за 2021 рік є 28.11.2022, а податкових зобов`язань за І квартал 2022 року та І півріччя 2022 року 29.11.2022, коли подано відповідні податкові декларації, при цьому всі податкові зобов`язання були погашені 29.11.2022, тобто у межах встановлених строків.

Крім того, позивачем звернуто увагу на те, що ТОВ «ПАУЕР ФУД» до листопада 2022 року не мало можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання податкової звітності, що підтверджується відповіддю Броварської військово-цивільної адміністрації Київської області, довідкою з органів Національної поліції, оскільки будівля, яку орендувало Товариство, і де зберігалася продукція та первинна бухгалтерська документація, була повністю зруйнована внаслідок збройної агресії російської федерації, тому податковий орган неправомірно нарахував штрафні санкції Товариству за порушення термінів сплати узгодженого грошового зобов`язання.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

У наданому до суду відзиві на позовну заяву /а.с. 22 24/ представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні у повному обсязі, посилаючись на те, що згідно з п.п. 69.1. п. 69. підр. 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України граничний строк сплати податкового зобов`язання, визначеного відповідно до податкової декларації з податку на прибуток за 2021 рік, І квартал 2022 року 01.08.2022, однак позивачем подано відповідні податкові декларації 28.11.2022, 29.11.2022 та сплачено узгоджені суми грошових зобов`язань 29.11.2022, тобто із затримкою, що послугувало підставою для застосування штрафних санкцій відповідно до пп. 124.1 124.2. статті 124 ПК України. Вказував на безпідставність посилань позивача на пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, яким встановлювався мораторій на застосування штрафних санкцій за несвоєчасну сплату узгоджених сум податкових зобов`язань, оскільки внесеними Законом № 2260-ІХ змінами до пункту 69.2. пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України відновлено відповідальність платників податків за порушення граничних строків сплати узгоджених сум податкових зобов`язань.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано від Головного управління ДПС у Полтавській області належним чином засвідчені копії документів щодо підстав та порядку проведення перевірки ТОВ "ПАУЕР ФУД"; документів, які були враховані під час перевірки ТОВ "ПАУЕР ФУД", в тому числі, але не виключно, податкової звітності ТОВ "ПАУЕР ФУД" з податку на прибуток за 2021 рік, І квартал 2022 року, І півріччя 2022 року, доказів фактичної сплати грошових зобов`язань, визначених у вказаній податковій звітності; Акту про результати камеральної перевірки з додатками, податкового повідомлення - рішення від 18.08.2023 № 00074309405; доказів вручення позивачу Акту про результати камеральної перевірки та податкового повідомлення-рішення /а.с. 19/.

Ухвалою суду від 09.02.2024 повторно витребувано від Головного управління ДПС у Полтавській області належним чином засвідчені копії податкової звітності ТОВ "ПАУЕР ФУД" з податку на прибуток за 2021 рік, І квартал 2022 року, І півріччя 2022 року, доказів фактичної сплати грошових зобов`язань, визначених у вказаній податковій звітності /а.с. 44/.

14.02.2024 та 21.02.2024 до суду надійшли документи від Головного управління ДПС у Полтавській області на виконання ухвали суду від 09.02.2024.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

ТОВ «ПАУЕР ФУД» зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 40467513, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Полтавській області, про що свідчить інформація з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 7/.

28.11.2022 Товариством подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 2021 рік /а.с. 51- 58/, в якій визначено податок на прибуток, нарахований за результатами звітного податкового періоду, у сумі 34 979 грн.

29.11.2022 Товариством подано до контролюючого органу :

- податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за І квартал 2022 року /а.с. 59 - 74/, в якій визначено податок на прибуток, нарахований за результатами звітного податкового періоду, у сумі 11487 грн;

- податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за І півріччя 2022 року /а.с. 90 - 92/, в якій визначено податок на прибуток, нарахований за результатами звітного податкового періоду, у сумі 12035 грн.

29.11.2022 ТОВ «ПАУЕР ФУД» погашено задекларовані податкові зобов`язання шляхом перерахування сум 11500 грн, 12 500 грн, 35000 грн, про що свідчать відомості інтегрованої картки платника податку /а.с. 50/.

28.07.2023 головним державним інспектором ГУ ДПС у Полтавській області Юлією Безродною проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на прибуток за 2021 рік, І квартал 2022 та І півріччя 2022 року по ТОВ «ПАУЕР ФУД», за результатами якої складено Акт від 28.07.2023 № 7730/16-31-04-05-03/40467513 (далі Акт перевірки) /а.с. 30 34/.

В ході камеральної перевірки встановлено несвоєчасну сплату узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з податку на прибуток ТОВ «ПАУЕР ФУД» за:

- 2021 рік в розмірі 34979 грн з граничним терміном сплати 01.08.2022, із затримкою сплати 120 календарних днів;

-І квартал 2022 року в розмірі 11487 грн з граничним терміном сплати 01.08.2022, із затримкою сплати 120 календарних днів;

-І півріччя 2022 року в розмірі 12035 грн з граничним терміном сплати 09.08.2022, із затримкою сплати 112 календарних днів, чим порушено п. 57.1. ст. 57, п.п. 69.1. п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

На підставі Акту перевірки Головним управлінням ДПС у Полтавській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 00074390405 від 18.08.2023, яким на підставі статті 124 Податкового кодексу України за затримку на 112, 120 календарних днів сплати грошового зобов`язання в сумі 58501 грн зобов`язано ТОВ «ПАУЕР ФУД» сплатити штраф у сумі 29250 грн 50 коп. за платежем «податок на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства» /а.с. 37 38/.

Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням, ТОВ «ПАУЕР ФУД» оскаржило його до суду.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, визначено нормами Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Пунктом 54.1. статті 54 ПК України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Відповідно до пункту 57.1. статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

При цьому згідно з підпунктами 49.18.1 49.18.3 пункту 49.18. статті 49 ПК України податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює:

- календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця;

- календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі в разі сплати квартальних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя);

- календарному року, крім випадків, передбачених підпунктами 49.18.4 та 49.18.5 цього пункту - протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

Статтею 137 ПК України регламентовано порядок обчислення податку на прибуток підприємств та сплати.

Так, згідно з пунктом 137.1. статті 137 ПК України податок нараховується платником самостійно за ставкою, визначеною статтею 136 цього Кодексу, від бази оподаткування, визначеної згідно зі статтею 135 цього Кодексу.

За приписами пункту 137.4. статті 137 ПК України податковими (звітними) періодами для податку на прибуток підприємств, крім випадків, передбачених пунктом 137.5 цієї статті, є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік. При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком. Податковий (звітний) період починається з першого календарного дня податкового (звітного) періоду і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, крім:

137.4.1. виробників сільськогосподарської продукції, які можуть обрати річний податковий (звітний) період, який починається з 1 липня минулого звітного року і закінчується 30 червня поточного звітного року.

Для цілей оподаткування податком на прибуток до підприємств, основною діяльністю яких є виробництво сільськогосподарської продукції, належать підприємства, дохід яких від продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва за попередній податковий (звітний) рік перевищує 50 відсотків загальної суми доходу;

137.4.2. у разі якщо особа ставиться на облік контролюючим органом як платник податку протягом податкового (звітного) періоду, перший податковий (звітний) період розпочинається з дати, на яку припадає початок такого обліку, і закінчується останнім календарним днем такого податкового (звітного) періоду;

137.4.3. якщо платник податку ліквідується (у тому числі до закінчення першого податкового (звітного) періоду), останнім податковим (звітним) періодом вважається період, на який припадає дата ліквідації.

Відповідальність за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання визначена статтею 124 ПК України.

Згідно з пунктом 124.1. статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Відповідно до пункту 124.3. статті 124 ПК України діяння, передбачені пунктом 124.2 цієї статті, вчинені повторно протягом 1095 календарних днів або які призвели до прострочення сплати грошового зобов`язання на строк більше 90 календарних днів, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

З аналізу вказаних правових норм слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо сплати суми податкового зобов`язання, зазначеної у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Порушення вказаних строків сплати (перерахування) грошового зобов`язання свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктами 124.1., 124.3. статті 124 Податкового кодексу України.

Суд враховує, що 18 березня 2020 року набрав чинності Закон від 17 березня 2020 року № 533- IX, яким підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» доповнено ПК України пунктом 52-1, який з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX та Законом України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ, передбачив, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Отже, пункт 52-1 Перехідних положень ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчинені відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів сплати податку на прибуток підприємств у відповідний період.

Карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року, який в подальшому неодноразово продовжувався.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин.

Разом з тим, Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який в подальшому на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX (надалі також - Закон від 3 березня 2022 року № 2118-IX).

Цим Законом, який набрав чинності 7 березня 2022 року, підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений абзацом першим пункту 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Крім того, Законом від 3 березня 2022 року № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений і підпунктами 69.1 та 69.9 пункту 69 такого змісту:

- «У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні»;

- «Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи».

З огляду на прийняття Закону України № 2142-IX від 24 березня 2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» у підпункті 69.1 слова «трьох місяців» замінені словами «шести місяців».

12 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон № 2260-IX, який набрав чинності 27 травня 2022 року та яким підпункт 69.1 пункту 69 Перехідних положень ПК України викладений у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року».

Відповідно до нової редакції підпункту 69.9 пункту 69 Перехідних положень ПК України у зв`язку із набранням чинності Закону від 12 травня 2022 року №2260-IX для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в ЄРПН, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Закон від 12 травня 2022 року № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 Перехідних положень ПК України виклав у редакції, відповідно до якої у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з набуттям чинності Законом від 12 травня 2022 року № 2260-IX встановлене підпунктом 69.1 пункту 69 Перехідних положень ПК України звільнення від відповідальності стало залежним від доведення, у визначеному законодавством порядку, можливості або неможливості платником виконання свого обов`язку, зокрема, щодо подання звітності, сплати податків та зборів.

Відповідний Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225.

При цьому законодавець припинив дію мораторію з 27 травня 2022 року, поновивши з цього моменту обов`язок, зокрема, подання звітності, сплати податків та зборів, передбачивши, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року».

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX, який набрав чинності 03.01.2023, підпункт 69.1 викладено в редакції, яка передбачив, зокрема, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року; строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року).

Предметом спору у цій справі є податкове повідомлення-рішення № 00074390405 від 18.08.2023, яким на підставі статті 124 Податкового кодексу України за затримку на 112, 120 календарних днів сплати грошового зобов`язання в сумі 58501 грн зобов`язано ТОВ «ПАУЕР ФУД» сплатити штраф у сумі 29250 грн 50 коп. за платежем «податок на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства» /а.с. 38/.

Із розрахунку штрафних санкцій за цим податковим повідомленням-рішенням /а.с. 39/ та Акту перевірки слідує, що розмір штрафної санкції у 50 % визначено відповідно до п. 124.3. статті 124 ПК України у зв`язку з несвоєчасною сплатою Товариством узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з податку на прибуток за податковими деклараціями з податку на прибуток за 2021 рік в розмірі 34979 грн з граничним терміном сплати 01.08.2022, із затримкою сплати 120 календарних днів; І квартал 2022 року в розмірі 11487 грн з граничним терміном сплати 01.08.2022, із затримкою сплати 120 календарних днів; І півріччя 2022 року в розмірі 12035 грн з граничним терміном сплати 09.08.2022, із затримкою сплати 112 календарних днів.

Суд зазначає, що граничний термін сплати податкового (грошового) зобов`язання з податку на прибуток за податковими деклараціями з податку на прибуток за 2021 рік та І квартал 2022 року - 01.08.2022, контролюючим органом визначено у відповідності до вимог податкового законодавства, а саме, з урахуванням підпункту 69.1 пункту 69 Перехідних положень ПК України.

Водночас граничний термін сплати податкового (грошового) зобов`язання з податку на прибуток за податковою декларацією з податку на прибуток І півріччя 2022 року - 09.08.2022, встановлено податковим органом без дотримання положень підпункту 49.18.2 пункту 49.18. статті 49 та пункту 57.1. статті 57 ПК України, у відповідності до яких граничний термін сплати такого податкового (грошового) зобов`язання становив 19.08.2022 (10-й календарний день, що настав за останнім днем відповідного граничного строку для подання податкової декларації 09.08.2022).

Однак помилкове зазначення граничного терміну сплати податкового (грошового) зобов`язання з податку на прибуток за податковою декларацією з податку на прибуток І півріччя 2022 року не вплинуло на розрахунок штрафної санкції за такою декларацією, оскільки прострочення сплати грошового зобов`язання все одно становило більше 90 календарних днів, що є підставою для накладення штрафу в розмірі 50 відсотків від суми несплаченого (несвоєчасно сплаченого) грошового зобов`язання відповідно до пункту 124.3. статті 124 ПК України.

Матеріалами справи підтверджено та не заперечується позивачем, що податкові (грошові) зобов`язання з податку на прибуток за 2021 рік, І квартал 2022 року, І півріччя 2022 року сплачено позивачем 29.11.2022, тобто з порушенням встановленого пунктом 57.1. статті 57 ПК України та підпунктом 69.1 пункту 69 Перехідних положень ПК України строку.

При цьому суд акцентує увагу на тому, що факт несвоєчасного подання декларацій позивачем не спростовує порушення щодо сплати податкових зобов`язань, оскільки в силу вимог пункту 57.1. статті 57 ПК України строк для самостійної сплати суми податкового зобов`язання становить 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації. Таким чином відповідний строк обчислюється не від дати фактичного подання декларації платником податків, а від встановленого ПК України граничного строку для подання податкової декларації. Відтак суд відхиляє твердження позивача про те, що оскільки датою узгодження податкових зобов`язань з податку на прибуток за 2021 рік є 28.11.2022, а податкових зобов`язань за І квартал 2022 року та І півріччя 2022 року 29.11.2022, коли подано відповідні податкові декларації, а всі податкові зобов`язання були погашені 29.11.2022, то строк сплати податкових зобов`язань не пропущено.

Також суд вважає безпідставними доводи позивача про порушення норм Податкового кодексу України під час прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки період, за який здійснено перевірку, 2022 рік, припадає на дію на території України карантину, введеного з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), під час якого штрафи за неподання/несвоєчасне подання податкової звітності та несплату /несвоєчасну сплату податкового зобов`язання в силу вимог пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України не застосовуються.

Суд повторює, що з набуттям чинності Законом від 12 травня 2022 року № 2260-IX (27.05.2022) припинено дію мораторію та поновлено з цього моменту обов`язок, зокрема, подання звітності, сплати податків та зборів, у тому числі щодо податку на прибуток підприємств за період 2021 року, І квартал 2022 року.

Стосовно посилань позивача на те, що до листопада 2022 року він не мав можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання податкової звітності, що підтверджується відповіддю Броварської військово-цивільної адміністрації Київської області, довідкою з органів Національної поліції, тому податковий орган неправомірно нарахував штрафні санкції Товариству за порушення термінів сплати узгодженого грошового зобов`язання, суд зауважує таке.

Відповідно до пункту 3 Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та переліків документів на підтвердження, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі Порядок № 225), у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 225 у разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

За приписами пункту 7 Порядку № 225 платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Беручи до уваги те, що позивачем у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього Порядку заяви у довільній формі та відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, у відповідності до вимог Порядку № 225, до контролюючого органу не надано, позивач вважався таким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, а відтак застосування до нього відповідальності у вигляді штрафних санкцій є правомірним.

Обставин, передбачених пунктом 112.8. статті 112 ПК України, що звільняють позивача від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень, контролюючим органом не встановлено, як і не встановлено їх судом в ході розгляду справи.

Виходячи з викладеного, суд приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення № 00074390405 від 18.08.2023, яким на підставі статті 124 Податкового кодексу України застосовано до ТОВ «ПАУЕР ФУД» штраф у сумі 29250 грн 50 коп. за платежем «податок на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства» за затримку на строк більше 90 календарних днів сплати грошового зобов`язання в сумі 58501 грн, грунтується на вимогах законодавства, прийнято з урахуванням істотних обставин, а тому позовні вимоги щодо визнання його протиправним та скасування задоволенню не підлягають.

Отже, у позові належить відмовити у повному обсязі.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Зважаючи на те, що судом у позові відмовлено, а відповідачем доказів понесення судових витрат не надано, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ПАУЕР ФУД ( вул. Овочева, буд. 7 А, м. Полтава, 36011, код ЄДРПОУ 40467513 ) до Головного управління ДПС у Полтавській області ( вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 44057192) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117378059
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —440/13950/23

Постанова від 19.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 29.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні