Рішення
від 01.03.2024 по справі 560/21833/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/21833/23

РІШЕННЯ

іменем України

01 березня 2024 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Теофіпольська енергетична компанія" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить:

1. Визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 1950 від 15.09.2023, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 44070171).

2. Визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 2090 від 12.10.2023, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 44070171).

3. Зобов`язати Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 44070171) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Теофіпольська енергетична компанія» (код ЄДРПОУ 40055521) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що рішенням Комісії ГУ ДПС в Хмельницькій області від 15.09.2023 №1950ТОВ«Теофіпольська енергетична компанія» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачем подано повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості. Проте 12.10.2023 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №2090 щодо відповідності товариства критеріям ризикових на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивач вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки ТОВ«Теофіпольська енергетична компанія» надано достатньо інформації з доданням копій документів, що підтверджують наявність матеріально-технічної бази, земельних ділянок, трудових ресурсів, дозвільних документів, які вказують на реальність господарської діяльності товариства, в тому числі з контрагентами, що визначені відповідачем як «ризикові».

Прийняття відповідачем рішення про відповідність товариства критеріям ризиковості платника податку унеможливлює подальшу господарську діяльність, створює негативні репутаційні ризики перед контрагентами, ставить під загрозу стабільність поставок електроенергії.

Ухвалою суду від 22.01.2024 відкрито провадження у справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити. Вказує, що внесення контролюючим органом платника податку до переліку ризикових платників податків є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації, яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжує для нього обов`язкових юридичних наслідків.

Підставою для прийняття рішення №1950 від 15.09.2023 про відповідність ТОВ«Теофіпольська енергетична компанія»критеріям ризиковості визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме:

код 06 - платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги;

код 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (код податкової інформації;

код 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Вказує, що платником податку подано повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості. Однак жоден із встановлених ризиків за протоколом від 15.09.2023 №217 спростований не був. Тому на підставі протоколу від 12.10.2023 №237 прийнято рішення №2090 від 12.10.2023 про відповідність платника податків ТОВ «Теофіпольська енергетична компанія» критеріям ризиковості.

Позивач подав відповідь на відзив, в якій вказує, що поширення на позивача «ризиковості» через відносини з іншими «ризиковими» платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства, принципу індивідуальної відповідальності. Зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися в разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків. Платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами. Крім того, зважаючи на зміст оскаржуваних рішень, позивач фактично позбавлений можливості ідентифікувати, які документи необхідно йому подати для виключення з переліку ризикових платників податку.

Позивачем було надано необхідні пояснення та інформацію з додаванням копій документів, які підтверджують реальність господарських операцій з «ризиковими» контрагентами та доводять невідповідність платника податку критеріям ризиковості.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Теофіпольська енергетична компанія» є юридичною особою, основним видом економічної діяльності якої є виробництво електроенергії (код КВЕД: 35.11). З 01.01.2016 зареєстровано платником податків на додану вартість (витяг №1522174500011 з реєстру платників податку на додану вартість).

Комісією ГУ ДПС у Хмельницькій області прийнято рішення №1950 від 15.09.2023, згідно з яким позивача визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У даному рішенні зазначено коди податкової інформації, які є підставою для його прийняття: 06 - платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги; 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У витязі з протоколу засідання комісії від 15.09.2023 №217 вказано, що в ході проведення аналізу баз даних ДПС України, даних ЄРПН та фінансово-господарської діяльності ТОВ «Теофіпольська енергетична компанія» за період з 01.01.2023 по 30.06.2023 встановлені ризики:

1) реалізація товарів (послуг) на платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку - пункт 8 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, код податкової інформації 12:

- ПрАТ "Теофіпольський цукровий завод" (код ЄДРПОУ - 5394995, ГУ ДПС у Хмельницькій обл. (Теофіпольський р-н)), рішення про відповідність п.8 Критеріїв № 1944 від 14.09.2023 (взаємовідносини за березень-серпень 2023) на загальну суму 89316,8 тис. грн., в т.ч. ПДВ 14886,1 тис. грн., номенклатура товару: біогаз (УКТЗЕД 2711290000), портландцемент ПЦ ІІ/А-Ш-500 (УКТЗЕД 2523), пісок (УКТЗЕД 2505), суперпластифікатор для бетону (1000 кг) MC-TechniFlow 61 S (УКТЗЕД 3824), щебінь фракції 5*20 мм (УКТЗЕД 2517101000);

- ТОВ "Перша подільська енергетична компанія" (код ЄДРПОУ - 43291498, ГУ ДПС у Хмельницькій обл. (Теофіпольський р-н)), рішення про відповідність п.8 Критеріїв № 1945 від 14.09.2023 (взаємовідносини за березень - серпень 2023р.) на загальну суму 95978,9 тис. грн., в т.ч. ПДВ 15996,5 тис. грн., номенклатура товару: гідролізат соломи відсепарований (УКТЗЕД 1213000000), електроенергія (УКТЗЕД 2716000000);

2) придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку - пункт 8 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, код податкової інформації -13:

- ТОВ "Перша подільська енергетична компанія" (код ЄДРПОУ - 43291498, ГУ ДПС у Хмельницькій обл. (Теофіпольський р-н), основний вид діяльності - виробництво цукру, рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.09.2023, п.8) на загальну суму 557 107,5 тис. грн. (52,3%), в т.ч. ПДВ 92851,2 тис. грн., номенклатура - відходи з виробництва барди (код 2303 період 15.03.2023 - 29.08.2023).

- ПрАТ "Теофіпольський цукровий завод" (код ЄДРПОУ - 5394995, ГУ ДПС у Хмельницькій обл. (Теофіпольський р-н), основний вид діяльності - виробництво цукру, рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.09.2023, п.8) на загальну суму 4108,4 тис. грн. (0,4%), в т.ч. ПДВ 684,7 тис. грн., номенклатура - перевезення вантажу, оренда майна, труби сталеві електрозварні (код 49.41.1, 68.20, період 15.03.2023 - 29.08.2023);

3) платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги - код податкової інформації 6.

02.10.2023 ТОВ «Теофіпольська енергетична компанія» подано повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості №0210/01 від 02.10.2023, згідно якого надано копії таких документів:

- ліцензія з виробництва теплової енергії, видана згідно постанови НКРЕКП №121 від 01.02.2019 р.;

- ліцензія з виробництва електричної енергії, видана згідно постанови НКРЕКП №717 від 14.05.2019 р., згідно постанови НКРЕКП №2855 від 30.12.2020р. та згідно постанови НКРЕКП №1193 від 28.07.2021р.;

- ліцензія на право провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії за нерегульованим тарифом, видана згідно розпорядження Хмельницької ОДА №360/2019-р. від 29.05.2019р.;

- ліцензія на право провадження господарської діяльності з транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами за нерегульованим тарифом, видана згідно розпорядження Хмельницької ОДА №360/2019-р. від 29.05.2019р.;

- ліцензія з постачання електричної енергії, видана згідно постанови НКРЕКП №1529 від 12.08.2020р.

- витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 07.04.2020, 10.12.2019, 03.07.2020, 29.03.2021 та 30.03.2021, індексний номер витягу 206306246, 192420973, 214960371, 250341086 та 250556002;

- договір суборенди землі від 30.03.2016р.;

- штатний розклад станом на 31.08.2023р.;

- відомість про виплату заробітної плати (аванс) за серпень 2023;

- відомість про виплату заробітної плати за липень 2023;

- акт виробітку №1 від 14.08.2023, №2, №3, №5 та №6 від 31.08.2023;

- договір поставки № БІО/0112/Г-1 від 01.12.2021;

- акт звірки взаємних розрахунків за період з 20.23.2023 по 31.08.2023р.;

- рахунок на оплату №2 від 31.03.2023, №7 від 30.04.2023, № 10 від 31.05.2023, №13 від 30.06.2023, №16 від 31.07.2023, №18 від 14.08.2023;

- платіжна інструкція №17399 від 22.03.2023, № 17581 від 04.04.2023, №17616 від 05.04.2023, № 17711 від 12.04.2023, №17753 від 18.04.2023, №17862 від 25.04.2023, № 17863 від 25.04.2023, №18079 від 08.05.2023, №18213 від 16.05.2023, №18453 від 31.05.2023, №18517 від 06.06.2023, №18893 від 28.06.2023, №18904 від 29.06.2023, №18950 від 30.06.2023, № 19947 від 02.08.2023, № 19619 від 08.08.2023, №19909 від 24.08.2023, №19924 від 25.08.2023, №19955 від 29.082023;

- акт приймання-передачі біогазу №26 від 31.03.2023, №34 від 30.04.2023, №42 від 31.05.2023, №49 від 30.06.2023, №59 від 31.07.2023, №64 від 14.08.2023;

- оборотно-сальдова відомість по рах.361;

- картка рах.361;

- договір поставки № П/1902/П-1 віл 19.02.2023;

- акт звірки взаємних розрахунків за період з 20.23.2023 по 31.08.2023р.

- рахунок на оплату №3 від 15.03.2023, №4 від 31.03.2023, №5 від 15.04.2023, №6 від 30.04.2023, №8 від 15.05.2023, №9 від 31.05.2023, №11 від 15.06.2023, №12 від 30.06.2023, №14 від 15.07.2023, № 15 від 31.07.2023; №17 від 10.08.2023

- платіжна інструкція №2923 від 29.03.2023, №2950 від 31.03.2023, №2994 від 06.04.2023, №3074 від 19.04.2023, №3228 від 08.05.2023, №3238 від 09.05.2023, №3276 від 16.05.2023, №18 від 25.05.2023, №56 від 31.05.2023, №124 від 07.06.2023, №269 від 27.06.2023, №283 від 29.06.2023, №290 від 30.06.2023, №419 від 17.07.2023, №429 від 18.07.2023, №451 від 19.07.2023, №452 від 19.07.2023, №453 від 20.07.2023, №454 від 20.07.2023, №611 від 21.07.2023, №612 від 21.07.2023, №633 від 24.07.2023, №726 від 03.08.2023, №708 від 03.08.2023, №729 від 04.08.2023, №734 від 07.08.2023, №745 від 08.08.2023, №781 від 21.08.2023, №806 від 29.08.2023;

- видаткова накладна №23 від 31.03.2023, №29 від 15.04.2023, №32 від 30.04.2023, №37 від 15.05.2023, №38 від 31.05.2023, №45 від 15.06.2023, №48 від 30.06.2023, №54 від 15.07.2023, №58 від 31.07.2023, №63 від 10.08.2023;

-оборотно-сальдова відомість по рах.361;

- картка рах.361;

- договір поставки № П/1406/П-4 від 05.05.2021;

- акт звірки взаємних розрахунків за період з 20.23.2023 по 31.08.2023р.;

- платіжна інструкція № 9198 від 21.03.2023; №9215, 9217 від 22.03.2023; №9243, №9244 від 24.03.2023; №9261, №9259, №9260, №9253, №9254, №9255, №9256 від 27.03.2023; №9267, №9269, №9268 від 28.03.2023; №9281, №9282, №9283, №9285, №9286, №9287, №9288 від 29.03.2023; №9357 від 06.04.2023; №9375 від 10.04.2023; №9418, №9419, №9421, №9422 від 11.01.2023; №9488, №9489, №9490, №9487 від 20.04.2023; №9503, №954, №9505, №9506, №9507 від 24.04.2023; №9514, №9515, №9516, №9517, №9518, №9519, №9520, №9521, №9522, №9523 від 25.04.2023; №9534 від 26.04.2023; №9776, №9777, №9778, №9779, №9780, №9781, №9782, №9783, №9784, №9785, №9786, №9787, №9788 від 25.05.2023; №10044, №10045, №10046, №10047 від 26.06.2023; №10056, №10057 від 27.06.2023; №10067, №10068 від 28.06.2023; №10251, №10252, №10253, №10254, №10255, №10256, №10262, №10263 від 25.07.2023; №10268, №10269, №10270, №10271 від 26.07.2023; №10279, №10280, №10281 від 27.07.2023;

- видаткова накладна №332 від 20.03.2023, №341 від 31.03.2023, №471 від 10.04.2023, №472 від 20.04.2023, №473 від 30.04.2023, №620 від 10.05.2023, №621 від 20.05.2023, №622 від 31.05.2023, №718 від 10.06.2023, №778 від 20.06.2023, №779 від 30.06.2023, №876 від 10.07.2023, №877 від 20.07.2023, №881 від 31.07.2023, №894 від 10.08.2023, №927 від 14.08.2023;

- оборотно-сальдова відомість по рах.631;

- картка рах. 631;

- договір перевезення вантажів автомобільним транспортом №29/11-2019 ПВ-2 від 29.11.2019;

- акт звірки взаємних розрахунків за період з 20.23.2023 по 31.08.2023 р.;

- платіжна інструкція №9270 від 28.03.2023, №9323 від 03.04.2023, №9981 від 20.06.2023, № 10501 від 31.08.2023;

- акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №198, №199 від 20.03.2023; №213, №214, №241 від 31.03.2023; №243, №244 від 10.04.2023; №262 від 15.04.2023; №290, №291 від 20.04.2023; №320, №319, №318 від 30.04.2023; № 333, №334 від 10.05.2023; №335 від 11.05.2023; №338, №345 від 15.05.2023; №376, №377 від 20.05.2023; №381, №378 від 22.05.2023; №408, №409, №410 від 31.05.2023; №424, №423 від 10.06.2023; №425 від 15.06.2023; №464, №465 від 20.06.2023; №470 від 22.06.2023; №489 від 28.06.2023; №498 від 29.06.2023; №496, №495, №494 від 30.06.2023; №509 від 05.07.2023; №512, №511 від 10.07.2023; №515 від 15.07.2023, №543 від 18.07.2023; №541, №542 від 20.07.2023; №551 від 25.07.2023; №552 від 29.07.2023, №585, №583, №582, №584, №581 від 31.07.2023; №594 від 07.08.2023; №595 від 08.08.2023; №596, №597 від 10.08.2023; №628, №603 від 15.08.2023; №604, №605 від 20.08.2023; №633 від 25.08.2023; №662, №663 від 29.08.2023; №670, №668, №669 від 31.08.2023;

- оборотно-сальдова відомість по рах.631;

- картка рах.631.

12.10.2023 Комісією, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копії відповідних документів від 03.10.2023 №1, прийнято рішення №2090, яким встановлена відповідність ТОВ «Теофіпольська енергетична компанія» критеріям ризиковості платнику податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості:

код 06 - платник податку задіяний у здійсненні групою платників податку, у тому числі щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, циклу операцій один з одним щодо придбання/реалізації одного й того ж товару/послуги для формування штучного обсягу такого товару/послуги;

код 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку;

код 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Зазначено також, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, в тому числі: надані платіжні інструкції, де платник ТОВ «Перша Подільська енергетична Компанія» (оплата за гідролізат соломи), платник ПРАТ «Теофіпольський цукровий завод» (оплата за біогаз), які не завірені банком, не має підписів відповідального виконавця та відбитку штампа банку, що передбачено Законом України від 05.04.2001 р. №2346-ІІІ «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні»; в підтвердження отримання послуг перевезення вантажів ПРАТ «Теофіпольський цукровий завод» надані акти здачі-приймання робіт (надання послуг), однак ТТН (реєстри ТТН), що підтверджують транспортування не надано.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Пунктом201.1 статті 201 Податкового кодексу України(далі -ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165на виконання вимог пункту201.16 статті 201 ПК Українизатверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, в редакції на час виникнення спірних правовідносин), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: п.8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 6 вказаного Порядку №1165 також визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту восьмого Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.

Так, пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Як встановлено судом, Комісією прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Позивач з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності вчинюваних ним господарських операцій, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності подав до контролюючого органу пояснення та документи на підтвердження здійснення господарських операцій, та добросовісності його як платника податку.

Судом встановлено, що за результатом розгляду наданих платником податку пояснень та первинних документів, відповідачем прийнято рішення від 12.10.2023 №2090 про відповідність ТОВ «Теофіпольська енергетична компанія» критеріям ризиковості платника податку (пункт 8 Критеріїв), в якому податковим органом зазначено, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, в тому числі: надані платіжні інструкції, де платник ТОВ «Перша Подільська енергетична Компанія» (оплата за гідролізат соломи), платник ПРАТ «Теофіпольський цукровий завод» (оплата за біогаз), які не завірені банком, не має підписів відповідального виконавця та відбитку штампа банку, що передбачено Законом України від 05.04.2001 р. №2346-ІІІ «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні»; в підтвердження отримання послуг перевезення вантажів ПРАТ «Теофіпольський цукровий завод» надані акти здачі-приймання робіт (надання послуг), однак ТТН (реєстри ТТН), що підтверджують транспортування не надано.

Суд зазначає, що посилання відповідача наЗакон України «Про платіжні системи та переказ коштів України» від 05.04.2001 р. №2346-111 є безпідставним, оскільки цей закон втратив чинність згідноЗакону України «Про платіжні послуги» від 30 червня 2021 року №1591-ІХ. Окрім того, цей Закон не передбачає завіряння платіжних доручень відбитком штемпеля банку та підписом відповідальної особи.

Щодо посилання відповідача на ненадання ТТН, то суд звертає увагу на те, що товарно-транспортна накладна є транспортною документацією, яка підтверджує операції саме з надання послуг з перевезення вантажів, а не сам факт придбання товару. Жодним нормативно-правовим актом не встановлено, що товарно-транспортні накладні є єдиними документами, які підтверджують факт поставки товару від продавця до покупця.

Аналогічні правові позиції викладені у постановах Верховного Суду від 28 вересня 2021 року по справі №806/7669/13-а, від 13 липня 2022 року у справі № 2а-17228/12/2670 та від 15 лютого 2023 року у справі № 1740/2380/18.

На підтвердження господарської операції позивачем до контролюючого органу були надані відповідні договори поставки, акти приймання-передачі, видаткові накладні, оборотно-сальдові відомості по рахунку 631, що підтверджували проведення розрахунків з ПРАТ «Теофіпольський цукровий завод» та ТОВ «Перша Подільська енергетична Компанія».

Верховний Суд у постанові від 19 листопада 2021 року у справі №140/17441/20зазначив, що при вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Суд зазначає, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Така ж позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.

Так, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд звертає увагу на те, що податкова інформація, наявна у контролюючого органу, є лише статистичними даними, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків.

Будь-яка податкова інформація, зокрема, надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні закону. Така позиція підтримується Верховним Судом, про що свідчить правовий висновок останнього, викладений у постановах від 02.04.2020 року по справі №160/93/19, від 04.06.2020 року по справі №340/422/19 та від 16.04.2021 по справі №813/1301/15.

Суд також враховує, що під час проведення господарських операцій платник податків може бути і необізнаним стосовно дійсного стану правосуб`єктності своїх контрагентів і реально отримати від них товари (послуги), незважаючи на те, що контрагенти, можливо, і мають певні наміри щодо порушення податкового законодавства.

Своєю чергою, порушення постачальником послуг вимог законодавства не може бути підставою для висновку про порушення покупцем вимог закону, оскільки юридична відповідальність має індивідуальний характер і позивач не може нести відповідальність за можливі протиправні дії інших контрагентів.

Крім того, безпідставними є посилання відповідача на прийняття щодо контрагентів позивача рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, оскільки такі рішення були прийняті після взаємовідносин із позивачем.

Будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем надано не було. При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.

Отже, відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 23 червня 2022 року у справі № 640/6130/20.

Таким чином, відповідачем не доведено існування підстав для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим оскаржувані рішення Комісії є протиправними та підлягають скасуванню.

Суд також вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що спірні рішення про визначення товариства таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не створюють для позивача жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього юридичних наслідків.

Слід враховувати, що наслідком прийняття відповідачем спірних рішень та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.

При цьому право на оскарження в судовому порядку Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначається з норми пункту 6 Порядку №1165, за яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі Рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме«Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».

Аналогічна правова позиція також викладена в постанові Верховного Суду від 05 січня 2021 року по справі №640/11321/20.

Щодо зобов`язання ГУ ДПС у Хмельницькій області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Теофіпольська енергетична компанія» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, суд зазначає наступне.

Положеннями п.6 Порядку №1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Враховуючи вказану норму, суд дійшов висновку, що оскільки рішення про визначення товариства з обмеженою відповідальністю «Теофіпольська енергетична компанія» таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, підлягає скасуванню, то зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним і ефективним способом захисту порушеного права позивача. Крім цього, такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений. Тому позовні вимоги у зазначеній частині також підлягають задоволенню.

З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Позивач сплатив судовий збір в сумі 5368 грн. за подання позовної заяви, тому ці витрати відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України слід присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Хмельницькій області.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов товариства з обмеженою відповідальністю "Теофіпольська енергетична компанія" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 1950 від 15.09.2023, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області.

Визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 2090 від 12.10.2023, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Теофіпольська енергетична компанія» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Теофіпольська енергетична компанія» судові витрати в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 01 березня 2024 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Теофіпольська енергетична компанія" (вул. Жовтнева, 12, смт. Теофіполь, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 30601 , код ЄДРПОУ - 40055521) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171) Головуючий суддя Д.А. Божук

Дата ухвалення рішення01.03.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117378646
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/21833/23

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 01.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні